Høring om afgrænsning af miljøkonsekvensrapport for Valby Skybrudstunnel

Høring om afgrænsning af miljøkonsekvensrapport for Valby Skybrudstunnel

Høringsfrist:

24. januar 2021
Indsendt af:
Michael Hansen
Dato: 24. januar 2021
Svarnummer:
52
Vedhæftede filer: 1
By:
København SV
Postnr.:
2450
Høringssvar til afgrænsning ”Høring om af miljøkonsekvensrapport for Valby Skybrudstunnel” SAGSNUMMER 2020-0862248   Som borger i Kongens Enghave, København, vil jeg hermed anmode om: 1) At høringsperioden forlænges på grund COVID-19. 2) At placering og ledningsføring revurderes og ændres.   Ad. 1 Høringsperioden for projektet bør forlænges med mindst 1 måned, startende fra ophævelsen den igangværende ”lockdown” af samfundet. Planlovens formålsparagraf tilsiger særligt, ”at offentligheden i videst muligt omfang inddrages i planlægningsarbejdet”. Med et forsamlingsloft på 5 personer og uden mulighed for anvendelse af medborgerinstitutioner som kulturhuse, biblioteker, er det umuligt at nyde den demokratiske ret til borgerinddragelse, som loven foreskriver. Forenings- og mødeaktivitet er umuliggjort under nuværende forhold, og den demokratiske legitimitet vil derfor forsvinde, hvis der ikke foretages en forlængelse af høringsfristen. Det af HOFOR foreståede ”onlinemøde” var under al kritik og kan ingelunde udgøre bare en tilnærmelsesvis erstatning for et reelt borgermøde med forgående demokratisk debat i bydelen. Ad. 2 Ledningsføringen bør, som tidligere planlag, føres fra Blushøjvej og direkte til den gamle gastårnsgrund i Valbyparken, der allerede ejes af HOFOR. Det er en billigere, da rørføringen er væsentlig kortere og væsentlig mindre kompliceret. Overskudsvandet kan ledes direkte ind i det tilstødende BIOFOS Renseanlæg Damhusåen. Det er nærmeste og mest hensigtsmæssige direkte vej for rørføring til åben vand. Projektleder Lene Nørgaard Rasmussen (HOFOR) regner den oprindelige ledningsføring som uproblematisk (https://www.niras.dk/nyheder/hofor-indleder-storstilede-tunnelprojekter-i-koebenhavn-med-niras-som-raadgiver/?fbclid=IwAR0bzVZXnWiL2uYzs9gDpy1TR4T4vcCM8ywy64-VfTj6wMlF8yPxigJZ43Q) I miljøkonsekvensrapport er der ikke taget fyldestgørende hensyn til blandt andet nedenstående: Den nye ledningsføring vil betyde væsentlige og årelange gener for beboerne i Kalvebod HF. Naturskolens anvendelse af området ved Tippen i bunden af Enghave Kanal. Det har i mange år været det naturlige mødested for mange af arrangementerne på Tippen, de guidede ture, udflugter, naturplejearrangementer, affaldsindsamlingen med mere. Borgernes væsentligste adgang til de rekreative områder ved Tippen vil blive forstyrret og blokkeret, fra HF Musikbyen, Fragtvej og broen fra Thomas Koppels Allé. Beboerne i ”Lorterenden” på vestsiden af Enghave Kanal, vil få deres liv og fred ødelagt af så stort et anlægsprojekt - både i anlægsfasen og ved udledningerne af de store vandmængder. Brugerne, lejere og ejere i Musikbyen vil blive stærkt generet både i anlægsfasen og ved udledningerne af de store vandmængder. Det spraglede og beskyttede vandområde ved udløbet af Enghave Kanal, vil tage væsentlig og uoprettelig skade, hvis de udsættes for så store vandmasser som der lejlighedsvis vil forekomme. Den type udledning, bør kun foretages direkte ud til åbent vand. I Enghave Kanal og ved dets udløb yngler og fouragere blandt andet isfuglen og området er samtidigt et væsentligt rastested for trækkende og overvintrende fugle i proximitet til Kalvebodkilen. Området er en del af en meget vigtig naturlig spredningskorridor, der hænger organisk sammen med de tilstødende RAMSAR og Natura2000-områder. Ved at fastholde den oprindelige rørføringslinje til gastårnsgrunden, undgår man at genere en masse lokale borgers boliger, fritidsaktiviteter, adgang til rekreative områder og man vil samtidig øve mindst mulig ødelæggelse på den eksisterende og tilstødende fredede natur. Projektet indeholder desuden betydelig risiko for større forsinkelser og væsentlige meromkostninger, da projektet omkring skybrudstunnelen, så tæt på jernbanens linjeføring, kan påvirke jernbanesikkerheden. Derfor skal der i samarbejde med Banedanmark oprettes et tredjepartsprojekt hvor det sikres, at de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger overholdes.       Med venlig hilsen   Michael Hansen Bådehavnsgade 55 T 2450 København SV
Læs høringssvar fra Michael Hansen
Indsendt af:
Hanne Mai Dalgaard
Dato: 24. januar 2021
Svarnummer:
51
By:
Kbh SV
Postnr.:
2450
Efter at have deltaget i informationsmøde for lokaludvalget januar 2020 og online informationsmøde for borgere den 18/1-20, er jeg kun blevet bestyrket i mit ønske om at dette projekt bør stoppes og revurderes. At den oprindelige placering for projektet blev ændret og beslutningen omgjort, finder jeg stadig besynderlig og meget udemokratisk i forhold til Sydhavnen.  Den placering der foreslås i det nuværende prospekt er i Sydhavnens hjerte, både hvad angår natur og følelser, og endnu en stor 2-4 års byggeplads i Sydhavnen, er næsten ikke til at udholde at tænke på.  På de ovenstående møder og i uddelte pjecer, er jeg blev belært om materiel og teknik i rigelige mængder, men synes jeg har fået meget få konkrete svar vedrørende miljøpåvirkninger og konsekvenser for både naturen, dyrene og sydhavnerne.  "Man vil bla undersøge påvirkningerne for  isfuglene". Den er vel ganske enkel : de kan næppe leve få meter fra en byggeplads på den størrelse med hamring af spunspæle i perioder i døgndrift. Byggeriet vil have fatale konsekvenser for bla det interessante fugleliv der er i kanalen ( lorterenden) og være en pinsel for de fastboende mennesker i renden, de cirka 1000 kolonihaveejere, helårsforeningen Kalvebod samt alle de mennesker der benytter vejene og stierne der forbinder bådhavnsgade med Valbyparken.  Der er foretaget forskellige undersøgelser omkring påvirkningen fra præcis dette projekt, men det er ikke sammenholdt med udledning og anlæg af Karensmindeaksen. for nylig er jeg blevet oplyst om at godsbanegraven skal udvides i forbindelse med Femernforbindelsen, og det er ikke mit indtryk at Hofor har indtænkt dette. Under alle omstændigheder, vil det være væsentligt at få denne linjeføring på plads INDEN der tages stilling til endelig udformning. Banelegemet kan ikke udvides til den anden side, med mindre man påtænker at nedlægge helårshuse i både Helårsforeningen Havebyen Mozart og haveforeningen Frederiksholm. hele det tilstødende område hvorfra man forventer arbejdskørsel skal foregå til og fra, er i den næste årrække i det der hedder "rivende udvikling". på Bådhavnsgade skal inden for en årrække bygges 900 boliger på Stejlepladsen, lidt flere ved Dansk Metal og et fremtidigt projekt på 500 boliger ved siden af BK skrot. Allerede nu hvor ingen af disse byggerier er i gang, er Bådhavnsgade en trafikprop både morgen og eftermiddag, og den mængde af trafik der vil blive tilført, er ganske enkelt ikke muligt. Hofor har ikke medtaget disse aspekter i projektet , og igen kun set på deres egen belastning.  Mit forslag er at dette projekt skrinlægges for en periode, imens fordele og ulemper revurderes. Der bør tages en helt anden dialog med borgerne, og undersøges de fælles påvirkninger, de mange forskellige projekter der udføres i nærheden betyder SAMLET. Som borger er jeg vred og skuffet over hele den udemokratiske proces der er foregået, og at det igen er Sydhavnen der skal bruges som byggeplads. At det så også er præcis de beliggenheder, der er så dyrbare for Sydhavnerne, Hofor ønsker at molestrere, gør det til at græde over.       
Læs høringssvar fra Hanne Mai Dalgaard
Indsendt af:
Marie Lundbo
Dato: 24. januar 2021
Svarnummer:
50
Virksomhed / Organisation :
Marie Lundbo
By:
Valby
Postnr.:
2500
Som nærmeste beboer til den kommende byggeplads på FL Smiths parkeringsplads er jeg alvorligt bekymret for den støj, som vi beboere i Valbyhave udsættes for i den lange anlægsperiode, der er skitseret for Valby Skybrudstunnel. Vi har i løbet af de sidste 13 år været udsat for konstant byggeri og anlæg i vores nærområde, og kan nu endnu en gang se frem til, at vi skal forholde os til forstyrrende elementer såsom lastbiler, byggeplads og gravearbejde. Man bør gøre ALT for at minimere de støjgener, som vi naboer bliver udsat for.  I Valbyhave bor vi meget tæt og er mange mennesker i et forholdsvis lille område, og det er stærkt bekymrende, hvis Ib Schønbergs Alle samt Ramsingsvej/Høffdingsvej skal bruges som tilfaldsveje til byggepladsen. Ib Schønbergs Alle bliver brugt som indfaldsvej for beboere i området men bliver også benyttet af mange cyklister og gående, der bruger vejen til at fordele sig videre ud igennem Valby. Ydermere er Høffdingsvej og Ramsingsvej tilfaldsveje til hele FIRE skoler, hvorfor det er stærkt alarmerende, hvis vejene nu også skal være frakørsel fra tung lastbilstrafik. Byens Skole, Vigerslev Alles Skole, Kildevældsskolen og Salix Skole ligger som nærmeste skoler til hele området i Valbyhave. Derfor kan det på INGEN måde anbefales, at hverken Ib Schønbergs Alle og eller Høffdingsvej/Ramsingsvej skal benyttes som som indfaldsvej til en byggeplads. Vi har tidligere oplevet mange meget FARLIGE episoder med lastbiler, der skal ind i området og overser de bløde traffikanter i vores nærmiljø. Når man i projekteringen har valgt at omlægge vores stisystem, skal man være opmærksom på, at stien ved Høffdingsvej/Ramsingsvej ender ud i en meget farlig udkørsel, hvor det for både børn og voksne er svært at orientere sig, for krydse vejen. Det må jeg på det kraftigste anbefale, at I har med i jeres samlede vurdering ift. byggepladsen.   Mvh. Marie Lundbo
Læs høringssvar fra Marie Lundbo
Indsendt af:
Lisbeth Skjøt Møller
Dato: 24. januar 2021
Svarnummer:
49
Virksomhed / Organisation :
havejer i Haveforeningen Musikbyen
By:
Kbh SV
Postnr.:
2450
Jeg er haveejer i haveforeningen Musikbyen, og min have ligger direkte ned til Gåsebækrenden. Det er jeg meget lykkelig for. Jeg er en glad amatør ornitolog, og har meget stor glæde af de utallige fuglearter der er. Nogle tilmed meget sjældne, f.eks Isfuglen. Som er fredet. Jeg kigger lige over til Valbyparken, hvor hele strækningen ned langs Gåsebækrenden er fredet. Det er et lille paradis. Derudover er der et rigt liv i  og ved vandet, bl. andet også fredede grønbrogede tudser. Det er nogle herligheder som absolut er værd at værne om. Jeg er derfor noget bekymret! Jeg er meget meget bekymret for planerne om udledningen af spildevand ud i Enghave kanalen/Lorderenden. Der skal selvfølgelig laves en fornuftig løsning for skybrudsvand, men det skitserede forløb får forfærdelig mange uheldige konsekvenser. Det er sårbare huse der er inærheden af det meget tunge og dybt i jorden gravede anlæg. Jeg er bekymret for husene i vores haveforening. Undergrunden er i forvejen meget ustabil og forurenet Det er følsomme jordlag at gå igang med. Haveforeningen Kalvebod ligger tæt ved, det er ligeledes følsomme huse, som er helårsbeboede. Den unikke smukke sø, forenden af Gåsebækrenden og Lorderenden, vil ligeledes påvirkes, her er tangen ud mod sydhavnstippen også fredet. Det kunne se ud som om at haveforeningen Musikbyen i lang periode vil blive afskåret fra tilkørsel til haverne, hvis den skitserede løsning vælges.Måske "koster" det også nogle huse, det ser ihvertfald ud som om føringen går lige hen over. Jeg har også hørt, at der i fremtiden vil blive et nyt sæt skinner, altså udvidelse af jernbane terræn, det kan også komme til at se problematisk ud, i forhold til teknikhuset ved udløbet ved Tippen. Der bliver ikke meget plads til det projekt. Jeg forstår ikke valget af rør-løbet.  Der er så mange åbenlyse problemer i det for natur og mennesker, som også er nævnt i de foregående høringssvar. Et forløb  syd for Valbyparken fra Gastårnsgrunden og med et åbent løb ud i Kalvebodløbet, ville så vidt jeg kan se ikke ramle ind i så mange rekreationer som vi gerne vil bevare, men netop give mulighed for et nyt vandforløb, eller spændende sø. Som I kan se håber jeg virkelig ikke at vores haveforening Musikbyen og den nærliggende natur bliver "ramt" af dette projekt. Mange hilsner fra Lisbeth
Læs høringssvar fra Lisbeth Skjøt Møller
Indsendt af:
Alvaro Fonseca
Dato: 24. januar 2021
Svarnummer:
48
By:
København
Postnr.:
2450
Hej, Som beboere af Andelsboligforening Vildrose, beliggende meget tæt på forskellige projekter, vil jeg gerne gøre opmærksomme på nedenstående bemærkninger.  1) K2.26 Afkobling - KV72 Karens Minde Aksen 2) K1.71 Arealreservationer og udløbspunkt for KV84 Valby Skybrudstunnel 3) K1.75 KV72 Karens Minde-Aksen og KV85 Renden - Til selve konstruktionen af regnvandsbassinet langs Strandparksskolen skal man garantere de højeste krav til sikkerhed, især ift. de mange børn der benytter området til rekreation og lege. Dertil følger også at vandkvaliteten i bassinet skal sikres således at lugtgener og forurening undgås. Dette er især vigtig da bassinet vil anvendes til opmagasinering af vejvandet også, og da bassinet vil have et permanent vandspejl der vil fungere som renseanlæg for daglig regn, så skal det højeste vandkvalitet garanteres som en del af det daglig drift af bassinet, for ellers kommer det til at påvirke os beboere ret meget. - Ved kraftige regn vil regnvandsbassinet langs Strandparksskolen oversvømme ”en større del af området”, men dette burde ikke ske ved almindelig og mellem-kraftige regn da pumpen vil sikre tømning. Det vigtigst i denne forbindelse (ved skybrud) er at sikre af design af bassinet medfører en terrænregulering der sikrer at vandet ikke løber over til os i Vildrose, i tilfælde at pumpen ikke kan følge med. Hvis design af bassinet (og pumpen for den sags skyld) ikke udføres på en tilstrækkelig måde, kan det have negative konsekvenser for os der bor ved siden af. Der skal dermed sikres, at pumpen bliver designet til at tømme området hurtigt og effektiv under et skybrud, så der ikke opleves overfladevand der kan trænge ind i vores matrikel. - På nuværende tidspunkt er det ikke muligt at se hvordan afløbsledningen (med udløb til Enghave Kanal) under banelegemet tænkes at blive udført. Vi vil gerne sikre os at udførelsen af afløbsledningen bliver gjort på en måde som tager hensyn til "skoven" ved siden af vores matrikel, og som repræsenteret en stor rekreationsværdi for hele foreningen. Skal ledningen anlæges ved at anvende tunnelering, vil vi helt klart foretrække anlæggelsen af modtage skakt.  - Omkring etablering af byggepladsen eller byggepladserne ifm. udførelse af projekter K2.26 og K1.75. Vi vil gerne bede om at byggepladsen og tilhørende adgangsveje anlægges således at "skoven" ved siden af vores matrikel bibeholdes (anvendelse af skoven, ret forstået) i hele byggeperioden. Ellers forsvinder det højeste rekreationsværdi vi har i vores område. - Til informationsmøde d. 18. januar blev der oplyst at det var endnu uafklaret om Enghave kanal arbejdspladsen skal være startskakt eller modtageskakt. Vi vil hermed bede om at Enghave kanal arbejdspladsen bliver udført som en modtageskakt da der ligger rigtig mange helårsbeboelse meget tæt på, og området oplever en kraftig traffik af mennesker der anvender tippen (det største rekreativt værdi vi har i området).  Til sidst er det vigtigt for os at høre om I har indtænkt i jeres planlægning og beslutninger, et potentielt projekt fra Banedanmark som (hvis det bliver et realitet) kommer der til at have en stor betydning for udløbspunkt UK16 ved Enghave Kanal. Dette handler om et dokument fra Banedanmark: "Beslutningsgrundlag. Ring Syd (Glostrup St. – Kalvebod – Ørestad St.)" fra November 2017. Link til dokumentet er: https://www.bane.dk/-/media/Bane/Borger/Baneprojekter/Kommende-projekter/Ring-Syd/BDK_Beslutningsgr_Ring-Syd_121217ENDELIG.pdf I dette dokument fremgår der, at: "Udbygningen med overhalingsspor mellem Kalvebod og Ny Ellebjerg Station til brug for overhaling af godstog er undersøgt i to varianter hhv. ét midt liggende overhalingsspor og to sideliggende overhalingsspor. Undersøgte løsninger: • Grundløsning med et midtliggende overhalingsspor. • Alternativ løsning med to sideliggende overhalingsspor . De trafikale analyser har vist, at det er tilstrækkeligt at udvide kapaciteten svarende til grundløsningen med ét midtliggende overhalingsspor. Denne udbygning indgår derfor i løsningen Fuld Ring Syd." - Hvis banegraven skal udvides mod syd, kommer den planlagte skybrudsskakt og udløbspunkt UK16 til at blokere, da den er planlagt til at ligge ca. 10 m fra den udvendige skrænt fra banegravsvolden. Har I afgrænset jeres projekt med Banedanmark? Har I diskuteret potentielle scenarier? Og hvis ja, hvor kan man så læse jeres overvejelser? Ovenstående spørgsmål er yderst vigtigt for os at få besvaret, da en eventuel manglende koordination kan medføre voldsomme konsekvenser for os, eksempelvis hvis der er tale om en ekspropriation hvis udløbspunkt UK16 ikke kan flyttes og banen skal dermed udvides mod nord. Hvis dette er tilfælde, vil det bedste være at overveje en anden placering af udløbet således at banen kan udvides mod syd fremadrettet.  Mvh, Alvaro Fonseca
Læs høringssvar fra Alvaro Fonseca
Indsendt af:
Casper Wandel og Lotte Kanstrup
Dato: 24. januar 2021
Svarnummer:
47
Vedhæftede filer: 1
By:
København SV
Postnr.:
2450
Se venligst vedhæftede høringssvar. 
Læs høringssvar fra Casper Wandel og Lotte Kanstrup
Indsendt af:
Gitte Tange
Dato: 24. januar 2021
Svarnummer:
46
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Haveforeningen Kalvebod
By:
kbh sv
Postnr.:
2450
Høringssvar vedr. miljøkonsekvens rapport for Valby Skybrudstunnel HF. Kalvebod d. 24.1.2021 Indsendt af Klaus Holm og Gitte Tange Haveforeningen Kalvebod 89 Kbh. SV. VI ER TRUEDE SOM MENNESKER Vi vil gerne behandles som en truet dyreart eller som en lille blomst der kun vokser her. Hvor er hensynet til vores fysiske og psykiske helbred. Hvordan kan vi være glade omsorgsfulde mennesker, hvis vi er stressede og pressede af at have et kæmpe langvarigt byggeprojekt lige klos op ad os? HVAD FÅR VI UD AF DET? Vi går ind for win win når der skal laves projekter – man kan klare meget fordi man får noget godt ud af det - men hvad får vi ud af det? Et ødelagt hus som følge af vibrationerne? En masse larm og støj fra lastbiler, gravemaskiner, kraner, boringer, spunsninger? stress og ingen overskud? trafikkaos, ekstra udgift til flytning af virksomhed? en masse lys i vores mørke nattehimmel Bliver vores risiko for oversvømmelse ved stormflod eller skybrud taget med i en løsning?? VI ELSKER KØBEHAVN Vi er stolte af at bo i København, der er en af de byer i verden der går forrest, for at vi alle får et bedre klima og et bedre miljø. Vi får ordentlige offentlige økologiske måltider, grønne cykelruter, bedre og grønnere offentlige rum og ikke mindst ambitiøse, spændende og nytænkende skybrudsprojekter der tilfører områder åndehuller og lokal fordampning og nedsivning. Overordnet synes vi at det er et meget vigtigt projekt. Men denne løsning hvor store rør skal krydse Valbyparken flere gange, med byggepladser klos op ad beboelser, kolonihaveforeninger og befærdede områder og så med overløbskloak direkte ud i naturen tæt på byen. Det virker MÅSKE AMBIØST - MEN IKKE SPÆNDENDE, og IKKE NYTÆNKENDE DEMOKRATI? Vi har ikke fået orienteringsbrevet om projektet - Vi skal altså ikke høres? Vi er ikke blevet inddraget i løsningerne. Ved I overhovedet at vi bor her? Vi har 2 ugers høringsperiode - Er det demokrati? Vi forventer inddragelse, medbestemmelse og al den hjælp og goodwill der er brug. Vi forventer demokrati. VI BOR HER Vi bor HELE året og det har vi gjort i 30 år. Vi bor 75 m. fra skakten ved HF Musikbyen /Tudsemindevej – vi har kun træer til at skærme. Den faste undergrund ligger 4 m. under os. De øverste 2,5 m. er 100 år gammelt ustabilt lossepladsopfyld Ovenpå det bor vi i et hus placeret på små løse sokkelsten Vores hus vibrerer når der kører tung trafik på Tudsemindevej og når der byens byggeri spunser og dumper tungt materiel. Vi forventer at alt hvad der kan laves af forundersøgelser - alt hvad der kan holdes øje med undervejs og alt hvad der kan gøres for at hjælpe os også bagefter bliver gjort. Tak
Læs høringssvar fra Gitte Tange
Indsendt af:
kaj thelander jessen
Dato: 24. januar 2021
Svarnummer:
45
Vedhæftede filer: 1
By:
København SV
Postnr.:
2450
Læs venligst tilføjede dokument. En meget dyr og og miljøødelæggende løsning, når det gælder afslutningen på projektet. Alternativer er ikke ordentligt beskrevet og virker for hurtigt afskrevet for eksempel på baggrund af en udokumenteret modstand fra Hvidovre kommune. Venlig hilsen Kaj Thelander Jessen
Læs høringssvar fra kaj thelander jessen
Indsendt af:
Jacob Kristoffer Hansen
Dato: 24. januar 2021
Svarnummer:
44
By:
København SV
Postnr.:
2450
Høringssvar vedr. miljøkonsekvensrapport for Valby Skybrudstunnel Som faste, helårsbeboere i Haveforeningen Kalvebod er vi meget bekymrede for flere elementer i planerne om etablering af Valby Skybrudstunnel. Skybrudstunnelen i sig selv er naturligvis en fornuftig løsning på problemer med bortskaffelse af regnvand fremover i forbindelse med skybrud, men vi undrer os over, at man planlægger at lave rørføring under helårsbeboelse, fx Hf. Kalvebod, og vi ser gerne, at projektet flyttes til gastårnsgrunden, hvilket også har været en del af planerne tidligere. Vi undrer os også over, at man ikke har slået arbejdet sammen med skybrudssikringen ved Karens Minde-aksen. Vi tilslutter os allerede nævnte bekymringer i andre høringssvar vedrørende: • Støjniveau - vi mener, at der skal laves nye målinger for støj i Hf. Kalvebods træhuse. Ligeledes bør grænsen for tålelig støj nedsættes, da de nævnte decibel er meget højt satte, hvis man som helårsbeboere så tæt på en byggeplads, skal leve med støj døgnet rundt i adskillige år. Dette er simpelthen ikke holdbart, og ligeledes bør der absolut ikke arbejdes om natten. Med støj menes der både trafikstøj og anlægsstøj fra byggepladsen. • Vibrationer – vi mener, at det bør undersøges hvilke konsekvenser vibrationer fra anlægsfasen kan have på Hf. Kalvebods huse, hvoraf de fleste står på sokkelsten, så følsomheden for vibrationer formentlig er større end de andre helårshuse. Jorden herude er også af en særlig porøs karakter, da området tidligere er benyttet som losseplads, hvorfor man formentlig vil skulle lave nye beregninger og målinger for lige netop dette område. • Trafik – vi mener, at der bør undersøges yderligere, om Tudsemindevej og Fragtvej overhovedet er i stand til at klare den massive trafik af tunge køretøjer, som byggepladsen mellem Hf. Musikbyen og Hf. Kalvebod vil medføre. Tudsemindevej er en meget smal vej, hvor der parkeres i det meste af den ene side af vejen, hvilket næsten altid medfører, at der reelt kun er én farbar vejbane. Dette har i travle perioder, fx ved koncerter i Valbyparken, medført at folk kører på fortovet, til stor fare for gående og cyklister. Tudsemindevej er den eneste rigtige vej ud ad Hf. Kalvebod, og bruges derfor dagligt af alle beboerne, ligeledes af gående og cyklende skolebørn, hvorfor det ikke er at foretrække en så stor eskalering af tung trafik på så smal en vej, der tilmed mangler cykelsti og lysregulering. Ydermere skal det sikres, at beredskabskøretøjer altid har fri passage til Hf. Kalvebod, Hf. Musikbyen og eventuelle gæster i Valbyparken, der måtte have brug for assistance. Fragtvej, der nævnes i materialet, som alternativ vej ind til byggepladsen, er ligeledes meget smal og størstedelen af den er i dag desuden kun cykel- og gangsti, hvilket heller ikke er optimalt at inddrage til så massiv trafik. Alt i alt er trafikforholdene herude i forvejen kritisable, så en brug af disse til et så omfangsrigt byggeprojekt er slet ikke en holdbar løsning hverken for beboere, gæster i Valbyparken, dyreliv eller vejenes ringe tilstand. • Grundvandssænkning – det bør undersøges hvilke konsekvenser en evt. grundvandssænkning vil have for Hf. Kalvebods huse, og inden en evt. opstart af projektet bør alle huse i Hf. Kalvebod blive registreret af bygherre, så der ikke vil være tvivl om eventuelle fremtidige revnedannelser og sætningsskader, og de forsikringsspørgsmål dette vil medføre. • Luftforurening – det bør undersøges, om projektet vil medføre luftforurening for os omkringboende, da jorden herude, som alle ved, er meget forurenet. • Dyreliv – der bor mange fredede fugle i områderne omkring den planlagte byggeplads ved Hf. Musikbyen, fx isfuglen og andre overvintrende fugle. Det bør undersøges hvilke konsekvenser en flerårig byggeplads vil have for disse. Anlægningen af badestranden i Valbyparken har fx skullet indstilles under yngleperioder. Ligeledes krydses Tudsemindevej hvert forår af et stort antal fredede tudser, når de skal over til søen for at yngle og tilbage igen. Tung trafik på Tudsemindevej vil give tudserne yderligere hårde vilkår. Vi ser frem til at læse den kommende miljøkonsekvensrapport for projektet. Venlig hilsen Jacob Kristoffer Hansen Hf. Kalvebod 119 2450 København SV
Læs høringssvar fra Jacob Kristoffer Hansen
Indsendt af:
Per Hansen og Helle Wandel
Dato: 24. januar 2021
Svarnummer:
43
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Hf. Kalvebod
By:
København SV
Postnr.:
2450
Vedhæftet høringssvar fra Per Hansen og Helle Wandel, Hf. Kalvebod 13.
Læs høringssvar fra Per Hansen og Helle Wandel
Indsendt af:
Nina Svane-Mikkelsen
Dato: 24. januar 2021
Svarnummer:
42
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Grøn Agenda Sydhavn
By:
København SV
Postnr.:
2450
Grøn Agenda Sydhavn indsendte netop et høringssvar, men læsbarheden blev forringet da formateringen af teksten tilsyneladende forsvinder ved upload, når man skriver direkte i dette felt. Derfor tillader jeg mig at genindsende svaret her som vedlagt .pdf-fil. Med venlig hilsen Nina Svane-Mikkelsen, Grøn Agenda Sydhavn
Læs høringssvar fra Nina Svane-Mikkelsen
Indsendt af:
Grøn Agenda Sydhavn v/Nina Svane-Mikkelsen
Dato: 24. januar 2021
Svarnummer:
41
Virksomhed / Organisation :
Grøn Agenda Sydhavn
By:
København SV
Postnr.:
2450
Høringssvar om afgrænsning af miljøkonsekvensrapport for Valby Skybrudstunnel  Indsendt af Grøn Agenda Sydhavn  Svar, forslag og indsigelser er baseret på det i blivhoert.kk.dk bilagte høringsmateriale samt deltagelse i informationsmøde om Valby Skybrudstunnel d. 18. januar 2021.   Indledende – en overordnet kritik af beslutningsprocessen om tunnelløbet  Grøn Agenda Sydhavn arbejder med praktisk naturpleje på Sydhavnstippen og plejeplaner for området. I dette høringssvar fokuserer vi derfor mest på den del af det planlagte skybrudsprojekt der gennemføres i Sydhavnen, hvor Sydhavnstippen bliver stærkt berørt.  Indledningsvist vil vi udtrykke vores bekymring over det, vi oplever som en meget uigennemsigtig planlægnings- og beslutningsproces. Vores grundlæggende uro er denne: Er andre løsninger for tunnelføring og tunnellens udmunding tilstrækkeligt belyst? Ikke overfor os som lokal aktør i hvert fald. Det har været svært for os at finde hoved og hale i, hvorfor og hvordan beslutningerne om hvor skybrudstunnelen skal gå og udmunde er truffet. Dette blev desuden kun overfladisk berørt på informationsmødet som HOFOR og Frederiksberg Forsyning afholdt d. 18. januar 2021 (urimelig tæt på høringsfristen d. 24. januar 2021). Her fokuserede man på kortlægning af miljøkonsekvenser for nærværende løsning, der blev præsenteret som reelt besluttet.   Grøn Agenda Sydhavn ser skybrudssikring som nødvendig for København og bifalder, at der i fremtiden vil være langt færre overløbshændelser hvor kloakvand ledes urenset ud i Kalveboderne. Men vi ønsker ideelt set en anden tunnelføring, så udmundingen ikke berører Sydhavnstippen, som er så vigtigt et naturområde for København, og de miljøer i Sydhavnen, som allerede er belastet af anlægsprojekter som fx metrobyggeri og boligbyggeri ved Fiskerhavnen. Debatten om tunnelføring og muligheder for udmunding har vi ikke haft mulighed for at deltage i, og derfor ved vi ikke hvad der er teknisk og politisk muligt. Vi ville gerne have været inddraget tidligere og holdt ordentligt informeret om de tekniske og politiske muligheder og hindringer.  Hvis Sydhavnstippen og de omkringliggende miljøer skal lægge ryg til et projekt i den skala mener Grøn Agenda Sydhavn, at det mindste der kan forventes er, at der sker en inddragelse af lokale kræfter, så de færdige løsninger faktisk bidrager til øget natur- og herlighedsværdi i Sydhavnen. Det tror vi er muligt hvis der er vilje til det. Der bør være midler i projektet til borgerinddragende genopretning og udvikling af de berørte natur- og byområder. Grøn Agenda Sydhavn deltager gerne i en sådan proces.    Fokuspunkter for Grøn Agenda Sydhavn  Overordnet  1. Vi ønsker anden løsning for skybrudsprojektets tunnelføring og -udmunding.  Dersom en inddragende og transparent proces omkring dette ikke imødekommes, så har vi følgende forslag til foreliggende projekt:  Anlægsfasen  2. Sydhavnstippens natur holdes skadefri  Det berørte dyreliv i og ved Enghave Kanal kortlægges grundigt. Anlægsaktivitet tilpasses dyrelivet, som man gjorde ved anlæg af badestranden i Valbyparken. Adgang til fortsat bekæmpelse af invasive arter sikres.  VVM’en bør grundigt redegøre for projektets påvirkning af Isfugl, toppet lappedykker og andre fugle i området, samt krybdyr og padder.   VVM’en bør endvidere redegøre for risikoen for erosion (og giftudsivning) langs Enghave Kanal pga. skybrudstunnelen, herunder synergi med de kommende årtiers havstigning. Der bør redegøres for om skybrudsprojektet, som jo sikrer andre områder i København og Frederiksberg kommune mod oversvømmelse, øger risikoen for oversvømmelse i det gamle Sydhavnen generelt og på Sydhavnstippen, ved haveforeningerne og anden nærliggende bebyggelse specielt. Ligeledes bør det fremgå hvordan man ved forventede skybrudshændelser tager højde for oversvømmelser og håndterer dem i miljøer der i dag er natur, men som befinder sig på opfyldt giftig undergrund.   3. God adgang til Sydhavnstippen sikres   Sydhavnstippen er et vigtigt rekreativt naturområde og det nuværende stisystem, ikke mindst adgangen til hovedgrusstien langs Enghave Kanal, bør opretholdes i videst muligt omfang. VVM’en bør kortlægge mulige tiltag til reduktion af støj- og støvgener.  Efter anlægsfasen  4. Genopretning og udvikling af natur og miljø (scenarie-eksempel)   Grøn Agenda Sydhavn ønsker at natur indtænkes i anlægsprojektet. Vi ønsker at arealet mellem Enghave Kanal og Naturskolen udvikles som et brugervenligt aktiv for Naturskolen og biodiversiteten.   Scenarie-eksempel (fiktion): Som følge af en visionær og forudseende bygherres initiativer er den natur og andre miljøer, der blev delvist ødelagte eller forstyrrede under anlæg af Valby skybrudstunnel, nu ikke bare genetablerede, men også forbedrede. Biodiversiteten ved Enghave Kanal og på Sydhavnstippen er forøget og folk elsker at opholde sig ved skybrudstunnellens driftsbygning (bortset fra dem der er bange for murbien som også elsker at være der), fordi bagsiden af bygningen er udformet som en sydvendt skråning med udsigt over Enghave Kanal og Sydhavnstippen. Forsiden af bygningen er blevet et lille landemærke (med diverse info), der byder folk velkommen til Sydhavnstippen. Isfugle og padder yngler, og nyder godt af det renere vand og den variable overløbsløsning der er lavet, samtænkt med biotopen som den interagerer med. Naturskolen har nu endelig adgang til toilet samt strøm fra solcellepanelerne på taget af driftsbygningen. Borgerne i Valby og Frederiksberg var megaglade efter det seneste skybrud, fordi de undgik oversvømmelse, og folk i Sydhavnen er stolte af stadig at kunne udvikle området med Sydhavnshjerte. 
Læs høringssvar fra Grøn Agenda Sydhavn v/Nina Svane-Mikkelsen
Indsendt af:
Dorthe Eren
Dato: 24. januar 2021
Svarnummer:
40
Virksomhed / Organisation :
Børnenes Dyremark
By:
København SV
Postnr.:
2450
I forbindelse med byggepladsen ved Enghave Kanal og Fragtvej, er det vigtigt for Børnenes Dyremark, at der, som skitseret, er adgang til Sydhavnstippen for mennesker og dyr via stien ved Fragtvej. Børnenes Dyremark bruger forbindelsen både til heste, ridning og til at får føres fra Sydhavnstippen til Børnenes Dyremark og tilbage.   
Læs høringssvar fra Dorthe Eren
Indsendt af:
Lene Carlsen
Dato: 24. januar 2021
Svarnummer:
39
By:
København sv
Postnr.:
2450
Til Hofor Med hensyn til planerne om valby skybrudstunnel håber jeg at I er opmærksomme på at:  1. Der er tale om sårbar natur, især vedr padder og fugle 2. Området bliver i stor udstrækning brugt som rekreativt område, ikke mindst her under corona, hvor mange mennesker har brug for at komme udenfor.  3. Der er i løbet af de seneste to pr brugt mange ressourcer på at etablere en badestrand i Valbyparken, som formentlig vil tiltrække endnu flere mennesker til området, når det bliver sommer.  4. Der er mao i forvejen store trafikale udfordringer, som skal medtænkes i projektet, så hele den del af parken og Tippen ikke sander til i trafikkaos og parkerings do.  5. HF Kalvebod er en helårs haveforening, der hovedsageligt består af træhuse på støbt sokkelfundament. Vi er mao udsatte ift byggeriet på mindst tre fronter: Kan vores huse tåle det og får vi udbedret eller erstattet, hvis der opstår skader? Der kommer endnu mere tung trafik på Tudsemindevej i flere år. Hvordan kan vi minimere gener fra dette? Og sidst, men ikke mindst, hvad med byggestøjen, især for de huse, der ligger tæt på den planlagte byggeplads v Musikbyen. Jeg håber, at Hofor vil tage disse bekymringer alvorligt og kontakte både havefoeningens bestyrelse og de berørte ejere mhp nogle gode løsninger.  venlig hilsen  Lene Carlsen,  hf kalvebod 
Læs høringssvar fra Lene Carlsen
Indsendt af:
Udviklingsselskabet By & Havn I/S
Dato: 24. januar 2021
Svarnummer:
38
By:
København K
Postnr.:
1259
Det er fortsat By & Havns opfattelse, at man bør belyse mulighederne for at etablere udløbsbygværket i Valbyparken med udløb via Gåsebækrenden og med en underjordisk teknikbygning.
Læs høringssvar fra Udviklingsselskabet By & Havn I/S
Indsendt af:
Morten
Dato: 24. januar 2021
Svarnummer:
37
By:
København SV
Postnr.:
2450
Jeg synes først og fremmest det er ærgerligt at dele af dette projekt skal placeres på de udmeldte arealer i Sydhavnen, da det vil medføre betydelige gener for mange beboere og besøgende - og i en periode, hvor der også finder flere andre byggeprojekter sted i Sydhavnen som også vil påvirke miljøet. Jeg kan forstå at alternative placeringer har været overvejet og jeg håber disse kan overvejes igen.   Ender det med at være uundgåeligt at placere projektet på de nu foreslåede arealer, håber jeg at følgende kan imødekommes vedr. arbejdspladsen ved Enghave kanal:   1. Det er pt. uafklaret om Enghave kanal skal være startskakt eller modtageskakt. Det er uklart hvad der afgør dette, men jeg håber der gøres hvad der er muligt for at Enghave kanal "kun" bliver en modtageskakt for at mindske larm og trafik ved denne byggeplads. Dels er der i umiddelbar nærhed både helårsbeboelse (Thomas Koppels Allé + haveforeningerne) og mange kolonihaver. Og dels er der mange bløde trafikanter, der dagligt bruger og krydser cykelstien (kajak-roere, børn/heste fra Børnenes Dyremark samt en jævn trafik til tippen, Valbyparken, den nye strand, badning på rotteøen v. Bådehavnsgade m.m.)   2. At der sikres en sikker adgang for bløde trafikanter til at krydse cykelstien ved indgangen til tippen. Det vil være enormt trist, hvis adgangen til dette rekreative område - tippen, Valbyparken, den nye strand m.m  - spærres i så lang en periode.   3. At det gentænkes om det på nogen måde er muligt at undgå en permanent bygning ved Enghave kanal. Det vil være ærgerligt at spolere dette område med en teknikbygning, da det af alle beboere og besøgende nydes som natur og rekreativt område.   Bedste hilsner Morten
Læs høringssvar fra Morten
Indsendt af:
Bjarne Andreasen
Dato: 24. januar 2021
Svarnummer:
36
Virksomhed / Organisation :
Bjarne Andreassen
By:
København SV
Postnr.:
2450
Den 23 januar 2021 Bjarne Andreasen Hf Kalvebod 22 2450 Kbh. 2450 Telefon nummer:  60644901 E mail: bjarnea@gmali.com   Høringssvar angående Valby Skybrudstunnel Det er med stor forbløffelse og skuffelse, at jeg erfarer med Københavns Kommunes digitale brev, at planen for Valby Skybrudstunnel er ændret.  Jeg mener, at den oprindelige plan med en tunnel til gasværksgrunden og derfra et åbent vandløb gennem Valbyparken ud i Kavebodløbet er en fremragende løsning. Håber meget, at HOFOR vil anbefale Borgerrepræsentationen og dens embedsfolk, at endnu engang overveje denne løsning. Denne løsning vil berige de mange og stærkt voksende brugere af Valbyparken med nye og spændende naturoplevelser. Succeshistorien med en anlagte sø i begyndelsen af parken tåler klart at blive gentaget et andet sted i Valbyparken. Selvfølgelig i ny og spændende form. Søen blev til som en del af løsningen, da Gåsebækrenden blev lagt i rør i forbindelse med anlæggelse af jernbanen. I dag er den et kæmpe trækplaster. Et stærkt voksende antal besøgende af Valbyparken er sket i takt med det nye tilkomne spændende dyreliv. For at nævne et eksempel fiskehejren, som nu er daglig gæst. Den nye foreslåede løsning vil give mange problemer og gener for beboerne i Hf. Kalvebod og i ”Lorterenden” (Enghave Kanal), for brugerne af Musikbyens kolonihaver og de mange brugere af Valbyparken og Tippen. Som beboer i Hf. Kalvebod frygter jeg sætningsskader på mit hus, som det skete da den nærliggende jernbane blev anlagt. Dette vil jeg ikke have gentager sig. Derfor forventer jeg at evt. nye sætningsskader vil blive udbedret af HOFOR. Ligeledes forventer jeg, at HOFOR eller anden myndighed registrerer mit hus’ nuværende fundamentering inden byggeriet starter. Hidtil har HOFOR ikke nævnt beboerne i ”Renden” med et eneste ord, hverken på det digitale oplysningsmøde eller i sine publikationer. Jeg vil på det stærkeste gøre opmærksom på, at HOFOR og Københavns Kommune har en særlig forpligtigelse til at holde tilkørselsforholdene fri til de fastboende beboerne i ”Lorterenden”. ”Lorterenden” er et unikt samfund, som har eksisteret siden Tippens opstart som losseplads. Det har altid været et fristed for skæve eksistenser, som ikke kunne finde sig til rette i det ”normale” samfund. I dag bor der mellem 25 og 50 året rundt på trods af mangel på rindende vand og el. Rendens beboer er at betragte som socialt udsatte lig med hjemløse. Socialforskningsinstituttet gjorde for en del år siden et forskningsstudie af Lorterendens samfund og dets beboere. Deres konklusion var til deres overraskelse, at de på trods af deres yderst primitive boligforhold og deres sociale baggrund var yderst velplacerede i Lorterenden.  For de flestes vedkommende havde de et mere værdigt liv sammenlignet med dem som boede på et forsorgshjem. Som en konsekvens blev der oprettet flere mikroskurbysamfund for hjemløse rundt omkring i landet. Lidt historie som I sikkert ikke har kendskab til. For mit vedkommende er Lorterenden en del af Sydhavnens DNA. I Sydhavnen er vi stolte af at vi har plads til skæve personer.  For mange i Sydhavnen værdsætter vi højt den menneskelig værdi, som vi viser ved at respektere og giver plads til mennesker som ikke kan tilpasse sig samfundets store krav.  Selvom beboerne ikke har officiel tilladelse til at bo der, skal HOFOR i sin planlægning af anlægningsfasen tilgodese Lorterendens beboere. I skal sikre at brandbiler og ambulancer uhindret på alle tidspunkter kan nå alle beboer i Lorterenden som i dag. Både i Gåsebækrenden og i Lorterenden/Enghave Kanal har vi glæden af, at Isfuglen på forunderlig vis har etableret sig.  I dag må vi formode, at den yngler her. Det er en fantastisk historie, at en fugl, som er yderst sjælden og som er rødlistet, har fundet vej til vores området og har etableret sig her.  Det vil være en naturforbrydelse hvis HOFOR med sit evt. kommende byggearbejde skræmmer denne sjældne og sky beboer væk for altid. Inden jernbanebyggeriet og rørlægningen af Gåsebækrenden havde vi en af Sjællands største bestande af den  sjældne grønbrogede tudse i vores nærområde. Nu er der kun få tilbage. Dette skal ikke gentage sig med Isfuglen.   Med venlig hilsen Bjarne Andreasen      
Læs høringssvar fra Bjarne Andreasen
Indsendt af:
Sisse Bech
Dato: 24. januar 2021
Svarnummer:
35
By:
København SV
Postnr.:
2450
Høringssvar vedr. miljøkonsekvensrapport for Valby Skybrudstunnel Som faste, helårsbeboere i Haveforeningen Kalvebod er vi meget bekymrede for flere elementer i planerne om etablering af Valby Skybrudstunnel. Skybrudstunnelen i sig selv er naturligvis en fornuftig løsning på problemer med bortskaffelse af regnvand fremover i forbindelse med skybrud, men vi undrer os over, at man planlægger at lave rørføring under helårsbeboelse, fx Hf. Kalvebod, og vi ser gerne, at projektet flyttes til gastårnsgrunden, hvilket også har været en del af planerne tidligere. Vi undrer os også over, at man ikke har slået arbejdet sammen med skybrudssikringen ved Karens Minde-aksen. Vi tilslutter os allerede nævnte bekymringer i andre høringssvar vedrørende: Støjniveau - vi mener, at der skal laves nye målinger for støj i Hf. Kalvebods træhuse. Ligeledes bør grænsen for tålelig støj nedsættes, da de nævnte decibel er meget højt satte, hvis man som helårsbeboere så tæt på en byggeplads, skal leve med støj døgnet rundt i adskillige år. Dette er simpelthen ikke holdbart, og ligeledes bør der absolut ikke arbejdes om natten. Med støj menes der både trafikstøj og anlægsstøj fra byggepladsen. Vibrationer – vi mener, at det bør undersøges hvilke konsekvenser vibrationer fra anlægsfasen kan have på Hf. Kalvebods huse, hvoraf de fleste står på sokkelsten, så følsomheden for vibrationer formentlig er større end andre helårshuse. Jorden herude er også af en særlig porøs karakter, da området tidligere er benyttet som losseplads, hvorfor man formentlig vil skulle lave nye beregninger og målinger for lige netop dette område. Trafik – vi mener, at der bør undersøges yderligere, om Tudsemindevej og Fragtvej overhovedet er i stand til at klare den massive trafik af tunge køretøjer, som byggepladsen mellem Hf. Musikbyen og Hf. Kalvebod vil medføre. Tudsemindevej er en meget smal vej, hvor der parkeres i det meste af den ene side af vejen, hvilket næsten altid medfører, at der reelt kun er én farbar vejbane. Dette har i travle perioder, fx ved koncerter i Valbyparken, medført at folk kører på fortovet, til stor fare for gående og cyklister. Tudsemindevej er den eneste rigtige vej ud ad Hf. Kalvebod, og bruges derfor dagligt af alle beboerne, ligeledes af gående og cyklende skolebørn, hvorfor det ikke er at foretrække en så stor eskalering af tung trafik på så smal en vej, der tilmed mangler cykelsti og lysregulering. Ydermere skal det sikres, at beredskabskøretøjer altid har fri passage til Hf. Kalvebod, Hf. Musikbyen og eventuelle gæster i Valbyparken, der måtte have brug for assistance. Fragtvej, der nævnes i materialet, som alternativ vej ind til bygepladsen, er ligeledes meget smal og størstedelen af den er i dag desuden kun cykel- og gangsti, hvilket heller ikke er optimalt at inddrage til så massiv trafik. Alt i alt er trafikforholdene herude i forvejen kritisable, så en brug af disse veje til et så omfangsrigt byggeprojekt er slet ikke en holdbar løsning, hvis der skal tages hensyn til beboere, gæster i Valbyparken, dyreliv eller vejenes ringe tilstand. Grundvandssænkning – det bør undersøges hvilke konsekvenser en evt. grundvandssænkning vil have for Hf. Kalvebods huse, og inden en evt. opstart af projektet bør alle huse i Hf. Kalvebod blive registreret af bygherre, så der ikke vil være tvivl om eventuelle fremtidige revnedannelser og sætningsskader, og de forsikringsspørgsmål dette måtte medføre. Luftforurening – det bør undersøges, om projektet vil medføre luftforurening for os omkringboende, da jorden herude, som alle ved, er meget forurenet. Dyreliv – der bor mange fredede fugle i områderne omkring den planlagte byggeplads ved Hf. Musikbyen, fx isfuglen og andre overvintrende fugle. Det bør undersøges hvilke konsekvenser en flerårig byggeplads og larmen, vibrationerne og trafikken fra denne vil have for disse fugle. Anlægningen af badestranden i Valbyparken har fx skullet indstilles under yngleperioder. Ligeledes krydses Tudsemindevej hvert forår af et stort antal fredede tudser, når de skal over til søen for at yngle og tilbage igen. Tung trafik på Tudsemindevej vil give tudserne yderligere hårde vilkår.   Vi ser frem til at læse den kommende miljøkonsekvensrapport for projektet. Venlig hilsen Andreas og Sisse Bech Hf. Kalvebod 72 2450 København SV
Læs høringssvar fra Sisse Bech
Indsendt af:
Agnete Marie Bjerrum-Bohr og Johan Jannik Bjerrum-Bohr
Dato: 24. januar 2021
Svarnummer:
34
Vedhæftede filer: 1
By:
København
Postnr.:
2450
Høringssvar vedr. miljøkonsekvensrapport for Valby Skybrudstunnel Vi er som beboere i Kalvebod, hvor vi bor hele året, meget bekymrede over den nye Valby Skybrudstunnel både for os selv og for vores to, snart tre børn. Vores bekymring bestyrkes ved vi har direkte udsyn til parkeringspladsen ved Hf. Musikbyen fra bagsiden af vores hus og derved frygter at få store gener i anlægsfasen. Vi har listet følgende overvejelser i forhold til projektet: Sundhedsskadelige konsekvenser og gener fra byggeplads ved Hf. Musikbyen: • Før anlægsfasen: Det bør grundigt overvejes om fordelen af en skakt ved Hf. Musikbyen opvejer de voldsomme gener vi bliver udsat for som beboere. Det bør på forhånd afdækkes hvorvidt de støj-, støv-, lys-, forurenings- og lugtgener, der nødvendigvis vil forekomme, kan have sundhedsskadelige konsekvenser for os som beboere i Kalvebod. • Under anlægsfasen: Vi mener, at der løbende bør foretages målinger i forbindelse med både arbejdspladsen og den meget tunge trafik, der vil komme i området med hensyn til at afdække: støj-, støv-, lys-, forurenings- og lugtgener. Trafik: Ved en placering af en byggeplads ved Hf. Musikbyen vil Tudsemindevej blive voldsomt trafikeret af tung trafik. I forvejen er Tudsemindevej meget belastet da det er:   1) Eneste adgang til Kalvebod med bil.   2) Eneste adgang til Hf. Musikbyen med bil.   3) Adgang til Københavns Kommunes lager i Valbyparken.   4) Eneste adgang til parkeringspladsen ved den kommende strand.   5) Adgang til Valbyparken generelt.   6) Bruges til parkering af områdets mange beboere.   7) Adgang ved de mange store arrangementer i Valbyparken som fx Grøn Koncert og The Color Run.   8) Krydsende cyklister fra cykelsti fra Hvidovre til København igennem Valbyparken.   9) Cykelsti, som forsætter ud på vejbanen, da Tudsemindevej ikke har cykelsti. 10) Børn, som cykler og går til og fra den lokale folkeskole, Ellebjerg Skole, skal krydse enten Tudsemindevej eller rundkørslen ved Tudsemindevej og Hammelstrupvej. • Før anlægsfasen: Det bør vurderes inden anlægsfasen hvor stor et trafikflow man vil opleve på Tudsemindevej og det bør vurderes om dette vil føre til højere grad af luftforurening fra udstødningsgaser (med fokus især på ultrafine partikler fra den tunge trafik) og om dette kan have sundhedsskadelige konsekvenser for beboere i området. Her bør indregnes at trafikken på Tudsemindevej i forvejen forventes at stige som følge af at stranden i Valbyparken åbnes. Det bør også vurderes om trafiksikkerheden kan opretholdes under anlægsfasen. • Under anlægsfasen: Det bør løbende vurderes om trafiksikkerheden er rimelig og den øgede luftforureningen fra trafikken ikke er sundhedsskadelig for beboerne i nærområdet. Derfor bør der løbende foretages optællinger af trafik og målinger af luftforurening. Endvidere bør det løbende vurderes om brandbiler og ambulancer har adgang. Der bør under hele anlægsfasen være en dialog med beboerne i nærområdet om trafiksikkerhed, luftforurening og uforudsete gener. Miljømæssige konsekvenser • Før anlægsfasen: Byggepladsernes, trafikkens og tunnelboringens konsekvenser for natur og dyreliv, samt adgangen til denne, på Tippen og i Valbyparken, samt for vandkvaliteten ud fra den anlagte strand i Valbyparken, bør vurderes af uvildige eksperter. • Under anlægsfasen: Der bør løbende foretages vurderinger og målinger af byggepladsernes, trafikkens og tunnelboringens betydning for natur og dyreliv på Tippen og i Valbyparken, samt for offentlighedens adgang til disse naturområder. Dette bør vurderes af uvildige eksperter. • Efter anlægsfasen: Der bør endnu engang foretages uvildige vurderinger og målinger af de faktiske konsekvenserne af projektet for natur og dyreliv på Tippen og i Valbyparken. Foruden uvildige målinger af vandkvaliteten ud fra den anlagte strand i Valbyparken i en årrække. Det skal ske med henblik på genoprettelse af natur, dyreliv på Tippen og i Valbyparken, samt vandkvaliteten i Kalveboderne. Oversvømmelse • Før anlægsfasen: Det bør grundigt overvejes om den akkumulerede effekt af de mange skybrudsprojekter i området fører til en større risiko for oversvømmelse i området af uvildige eksperter, samt hvilke gener, der kan opstår efter anlæggelse af skybrudstunnellen lokalt. Placeringen af skybrudstunnel • Før anlægsfasen: Det bør grundigt overvejes om placeringen af en skybrudstunnellens placering er hensigtsmæssig på grund af undergrundens beskaffenhed. Det bør laves en uvildig vurdering af i hvor høj grad man er i stand til at forudse påvirkninger fra en boring gennem dette område på grund af undergrundens beskaffenhed. Det bør undersøges om der findes alternativer til placeringen så man undgår at bore direkte under Kalvebod. Der bør laves en undersøgelse og vurdering af risiko for skader ved etableringen af skybrudstunnellen af alle hus i Kalvebod. Der bør laves en individuel registrering af alle huse i Kalvebod. • Under anlægsfasen: Der bør opsættes vibrationsmåler på alle huse, samt løbende vurdering af risiko for sætningsskader samt vibrationsgener for beboerne. • Efter anlægsfasen: Alle huse i Kalvebod bør gennemgås for sætningsskader bør lige efter anlægsfasen samt 1, 2, 5 og 10 år efter anlægsfasen. Generelle overvejelser Det bør vurderes overordnet om projektets omfattende gener for beboerne i Kalvebod og Hf. Musikbyen, samt for alle de mange, der benytter Valbyparken og Tippen rekreativt er rimelige. I miljøkonsekvensrapporten bør det derfor undersøges om der overordnet vil være færre gener ved alternative linjeføringer af skybrudstunnellen. Især bør man undersøge gener ved de tidligere planer om rørføringen ved Gl. Køgelandevej for at vurdere om den nuværende placering er rimelig. Vi mener at linjeføringen af skybrudstunnellen bør behandles politisk således at der en åben og klar diskussion af fordele og ulemper ved de tre foreslåede placeringer. Hvis projektet gennemføres i sin nuværende form er det vores håb, at dette vil ske i tæt dialog med de berørte beboere og brugere, samt at der vil være en løbende grundig orientering, så det vil være muligt hurtigt at korrigere/afhjælpe uforudsete gener, samt at der handles hurtigt, hvis der opdages sundhedsskadelige konsekvenser. Mvh. Agnete Marie Bjerrum-Bohr og Johan Jannik Bjerrum-Bohr Høringssvaret er også vedhæftet som PDF-fil
Læs høringssvar fra Agnete Marie Bjerrum-Bohr og Johan Jannik Bjerrum-Bohr
Indsendt af:
Lene
Dato: 24. januar 2021
Svarnummer:
33
By:
København V
Postnr.:
2450
Som beboer nær Valbyparken og Tippen i Københavns Sydhavn er jeg meget bekymret for, hvilke konsekvenser Tippens natur og de nærtliggende haveforeninger vil opleve som følge af anlægget af Valby Skybrudstunnel. Det kan ikke undgås, at arbejdet vil påvirke det varierede og sårbare fugle- og dyreliv på Tippen negativt, ligesom beboere i de nærtliggende haveforeninger vil opleve gener i meget høj grad. Danmarks Naturfredningsforening og beboerforeningernes i området har afgivet omfattende høringssvar om de risici, som de imødeser med stor bekymring. Det kan heller ikke undgås at anlægsarbejdets støj og tunge trafik vil være til gene for brugere af Tippen, som er et yndet rekreativt område for beboere fra Vesterbro, Valby og Sydhavnen. Særligt i ”coronaperioden” i 2020-21 har vi set en kraftig stigning af besøgende, ofte børnefamilier der besøger fårene og nyder det utrimmede areal – en sjælden fornøjelse i København. Placering ved Enghave Kanal: Af materialet kan jeg forstå, at man oprindeligt planlagde at føre tunnelen via Damhusåen (hvilket umiddelbart synes oplagt pga rensningsanlæggets placering samme sted), men at man siden har forkastet denne løsning og i stedet valgt at føre tunnelen via Enghave Kanal. Jeg savner en begrundelse herfor i materialet. Enghave Kanal som startskakt: Jeg kan også forstå, at man overveje at lade byggepladsen ved Enghave Kanal være en startskakt for arbejdet, hvilket vil betyde at generne ved tung trafik vil blive større og anlægsarbejdet længerevarende end hvis den var en modtageskakt. Af ovennævnte grunde bør man anlægger startskakten til tunnelstrækningen ved Blushøjvej frem for ved Enghave Kanal. Koordinering med andre projekter: Endelig er jeg som beboer i området bekymret for mængden af anlægsprojekter på et meget lille areal, som vi ser i møde i de kommende år – fx skybrudssikring ved Karens Minde akse og udvidelse af godsbanegraven. Jeg forudser at området vil opleves som én stor byggeplads med tilhørende tung trafik og støj mange år frem i tiden. Projektet bør indgå i en samlet vurdering af disse gener for lokalmiljøet.
Læs høringssvar fra Lene
Indsendt af:
Marit Dalsgaard
Dato: 23. januar 2021
Svarnummer:
32
Vedhæftede filer: 1
By:
København SV
Postnr.:
2450
Se vedhæftede fil. 
Læs høringssvar fra Marit Dalsgaard
Indsendt af:
Torben Christensen
Dato: 23. januar 2021
Svarnummer:
31
Virksomhed / Organisation :
Foreningen Det Grønne Knæ
By:
København SV
Postnr.:
2450
Høringssvar fra Foreningen Det Grønne Knæ.   Placering af udløbet ved henholdsvis Kgs. Enghave Kanal og Gåsebækrenden. Vi mener at HOFOR skal bibeholde den oprindelige plan med udløbspunkt fra Gastårnsgrunden i en gravet kanal til Kalveboderne.  Denne løsning vil ikke skabe nær så store problemer som den der er fremlagt. Der generes langt færre mennesker i anlægsfasen som jo kommer til at tage op til 3 år. Vi har læst at denne løsning er fravalgt fordi Valbyparken er fredet. Det område som en evt. kanal kunne komme til at løbe igennem ligger lige op ad Rensningsanlægget og består p.t. af en grøftekant langs en vej. En åben kanal ville sandsynligvis også bidrage til en forøget biodiversitet i området.  Derfor kunne man forestille sig at der kunne foretages en dispensation fra fredningen. I forbindelse med anlægget af godsbanen blev der anlagt en sø for enden af Tudsemindevej, det er blevet en stor succes.   Såfremt det ikke kan lade sig gøre kunne en boret tunnel vel også laves på denne strækning. Således sker der ikke ændringer på terræn Trafik /Rekreative forhold. I hele anlægsperioden må det sikres at der er via broen for enden af Thomas Koppels Alle over godsbanen er fri adgang til SydhavnsTippen. Området har meget stor rekreativ betydning for rigtig mange sydhavnere og folk fra Valby området, som netop benytter denne adgangsvej.   Også for Børnenes Dyremark har adgangen enorm betydning.  Hvis der kommer megen trafik fra området, må der indrettes en trafiksluse som tilgodeser cyklister og gående.  Vejforbindelsen mellem Fragtvej og Tudsemindevej/Valbyparken benyttes i dag af mange cykelpendlere fra Hvidovre og Valby foruden lokalbefolkningen. Der må derfor sikres, at også disse får en sikker cykelsti i hele anlægsfasen. I informationsmaterialet vdr. skybrudstunnelen står at der skal etableres en ny vej fra anlægsområdet til Bådhavnsgade. For at sikre cyklister og gående må der samtidig anlægges en  cykel/gangstien langs banen forlænges langs Fragtvej op til Bådehavnsgade.   Der skal opføres en teknikbygning i forbindelse med skakten. Det vil være oplagt at der i denne bygning indrettes et bruger toilet til brug for brugerne af Naturskolen. Miljøforhold. Anlægget af skybrudstunnelen må tage højde for at der ikke forårsages skade på den nuværende natur i området. Bla. opholder isfuglen der er rødlistet sig netop i dette område.  Desuden findes den grønbrogede tudse også i området. Den grønbrogede tudse er beskyttet af : Habitatdirektivets bilag IV , fredet og rødlistet. Afslutningsvis ville det være godt hvis der blev opsat informationstavler i områderne således at publikum kan holde sig orienteret om projektet.   På vegne af bestyrelsen for foreningen Det Grønne Knæ v/ Torben Christensen.  
Læs høringssvar fra Torben Christensen
Indsendt af:
Torben Christensen
Dato: 23. januar 2021
Svarnummer:
30
By:
København SV
Postnr.:
2450
Høringssvar til Valby Skybrudstunnel.   Placering af udløbet ved henholdsvis Kgs. Enghave Kanal og Gåsebækrenden. Jeg mener at HOFOR skal bibeholde den oprindelige plan med udløbspunkt fra Gastårnsgrunden i en gravet kanal til Kalveboderne.  Denne løsning vil ikke skabe nær så store problemer som den der er fremlagt. Der generes langt færre mennesker i anlægsfasen som jo kommer til at tage op til 3 år.  Det område som en evt. kanal kunne komme til at løbe igennem ligger lige op ad Rensningsanlægget og består p.t. af en grøftekant langs en vej. En åben kanal ville sandsynligvis også bidrage til en forøget biodiversitet i området. Såfremt HOFOR fastholder udløb ved Kgs. Enghave Kanal, må det sikres at placeringen ikke kommer til at forhindre en evt. planlagt udvidelse af banegraven i sydlig retning.  Hvis banegraven skal udvides mod nord vil det få store konsekvenser for områder som støder op banegraven: Kolonihaveforeningen Frederiksholm, Boligforeningen Vildrosen, Bådklubben Trekanten, HF. Havebyen Mozart. Muligvis bliver der tale om boliger som skal eksproprieres. Trafik /Rekreative forhold. I hele anlægsperioden må det sikres at der er via broen for enden af Thomas Koppels Alle over godsbanen er fri adgang til SydhavnsTippen. Området har meget stor rekreativ betydning for rigtig mange sydhavvnere og folk fra Valby området, som netop benytter denne adgangsvej.   Også for Børnenes Dyremark har adgangen enorm betydning.  Hvis der kommer megen trafik fra området, må der indrettes en trafiksluse som tilgodeser cyklister og gående. Samtid må det sikres at stiforbindelsen fra Tudsemindevej til Fagtvej bibeholdes. Miljøforhold. Anlægget af skybrudstunnelen må tage højde for at der ikke forårsages skade på den nuværende natur i området. Bla. opholder isfuglen der er rødlistet sig netop i dette område.  Desuden findes den grønbrogede tudse også i området. Den grønbrogede tudse er beskyttet af : Habitatdirektivets bilag IV , fredet og rødlistet.   Venlig hilsen Torben Christensen Hf. Havebyen Mozart 27  
Læs høringssvar fra Torben Christensen
Indsendt af:
Nana Scheibel
Dato: 23. januar 2021
Svarnummer:
29
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Bestyrelsen HF. Havebyen Mozart
By:
Kbh SV
Postnr.:
2450
HF Havebyen Mozart er som udgangspunkt positivt indstillet overfor Skybrudstunnelen. Det kan sikre borgere mod skybrud samt reducere antallet af overløb til vandmiljøet. Det er dog HF Havebyen Mozarts synspunkt, at projektet i dets nuværende form kan give anledning til væsentlige gener for bebyggelser i nærheden af byggepladsen ved Musikbyen, blandt andet de 76 helårshuse, som Havebyen Mozart udgøres af. Også bebyggelsen Vildrosen, en bådforening og et kolonihaveområde vil blive berørt. Argumentet uddybes nedenfor: I høringsmaterialet anføres det, at "Der vil være risiko for, at der i løbet af anlægsperioden kan opleves begrænsninger i adgangs- og parkeringsforhold i området omkring byggepladsen ved Musikbyen" Som bestyrelse i Havebyen Mozart har vi primært et væsentligt ærinde: At sikre koordinering mellem samtidige store anlægsprojekter i området. KOORDINER MED BANE DANMARKS EVT. UDVIDELSE AF GODSBANESPORET BaneDanmark har offentliggjort en plan om at udvide godsbanesporet med 1 eller 2 baner i samme område, som der laves byggeplads ved Musikbyen (se vedhæftede pdf). Det er derfor væsentligt at koordinere Skybrudstunnel-arbejdet med BaneDanmark, således at der undgåes pladsproblemer ifm. udvidelsen af godsbanesporet. Hvis banegraven udvides mod syd kommer den til at blokere for den planlagte skybrudsskakt og udløb. Hvis banegraven udvides mod nord pga pladsproblemer ift Skybrudets byggeplads kan det berøre en lang række bebyggelser, bl.a Havebyen Mozart, som er helårsbebyggelse. Havebyen Mozart har eksisteret siden 1948 og indeholder 76 parceller. Se mere om HF Havebyen Mozart her: https://mozart.probo.dk/ På vegne af Bestyrelsen i HF Havebyen Mozart, Nana Scheibel
Læs høringssvar fra Nana Scheibel
Indsendt af:
Ole Damsgaard
Dato: 23. januar 2021
Svarnummer:
28
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Danmarks Naturfredningsforening, København
By:
København Ø
Postnr.:
2100
se vedhæftede svar
Læs høringssvar fra Ole Damsgaard
Indsendt af:
Anette Kusk
Dato: 22. januar 2021
Svarnummer:
27
Vedhæftede filer: 4
Virksomhed / Organisation :
DAHL Advokatpartnerselskab
By:
Aarhus C
Postnr.:
8000
Vedhæftede høringssvar er indleveret på vegne af Haveforeningen Kalvebod.
Læs høringssvar fra Anette Kusk
Indsendt af:
birte norgreen
Dato: 22. januar 2021
Svarnummer:
26
By:
København SV
Postnr.:
2450
21. januar 2021   Høringssvar vedrørende Valby Skybrudstunnel   Som beboer i Sydhavnen og i HF Kalvebod, finder jeg Københavns Kommune og Hofors forslag om en Skybrudstunnel under Valbyparken, HF Kalvebod, Musikbyen og Tippen helt uforståelig. Det forslag kan jeg kun se som et hovsamissil, uigennemtænkt og til unødig gene for hele Sydhavnen herunder for beboerne i HF Kalvebod, Musikbyen, Enghave Kanal/Lorterenden samt naturen i særdeleshed.   Som beboer i HF Kalvebod, der er en helårs haveforening, er det svært besynderligt, at haveforeningens bestyrelse ikke er blevet kontaktet i forbindelse med den foreslåede plan. Der er blot sendt breve ud til de beboere, hvis huse direkte måtte blive berørt at skybrudsprojektet. Det kunne opfattes som chikane, men ikke mindst en arrogant måde at agere på og helt uden respekt for demokratiske spilleregler ved større anlægsarbejder i kommunalt regi. Huse bliver udsat for sætningsskader bl.a. på grund af vibrationer, beboere bliver udsat for ulidelig larm ved aktiviteter døgnet rundt i årevis, for luftforurening, og derudover for støj fra tung trafik på den smalle Tudsemindevej, der grænser helt op til Kalvebod, og som bl.a. er skolevej for haveforeningens børn og børnebørn. Jeg kan ikke se, at der overhovedet er gjort nogen overvejelser over den kolossale belastning og negative betydning, det foreslåede skybruds byggeri får for HF Kalvebods beboere og huse.   Det samme gælder også for Musikbyen, Enghave Kanals/Lorterendens beboere, Tippen og ikke mindst Sydhavnens enestående natur. Tudsemindevej er opkaldt efter den grønbrogede tudse, og den lille bestand der er tilbage, er sårbar overfor ændringer ved leve– og ynglesteder. Ved yngletid bevæger tudserne sig over Tudsemindevej, og de vil derfor uvægerligt blive kørt over af lastbiler m.v. Os der bor her ved, at vi skal køre forsigtigt i yngletiden for at køre uden om dem, men det kan tunge maskiner ikke. En anden af Sydhavnens meget særlige beboer er den smukke rødlistede Isfugl. Isfuglen har netop ophold ved og på skrænterne ved Enghave Kanal, og vil i den grad blive ramt af det planlagte byggeri på den nordlige del af Tippen. Isfuglens foretrukne fourageringssted er netop overløbet ved Enghave Kanal, da der her er lavt vand og hundestejler. Forsvinder maden, forsvinder Isfuglen. På Tippen er også tårnfalke, spurvehøge, får, alpakaer, blåklokker og meget meget mere vild natur – natur, som vil forsvinde med byggeri på Tippen. Tippen er Sydhavnens åndehul for beboere og natur. Tippen er et højt skattet selvgroet naturområde, og er ikke foreneligt med en 4 meter høj driftsbygning på 90 kvm og en dyb skakt ved inddragelse af arealet øst for Enghave Kanal/Lorterenden.   Den plan der ligger på bordet nu, tager hverken højde for de alvorlige gener planen vil udgøre for beboerne og husene i HF Kalvebod og Musikbyen, eller for det unikke rekreative område Tippen som natura miljø repræsenterer.   Dertil kommer at Sydhavnen vil blive stærkt påvirket af endnu et skybrudsprojekt. Karensminde Aksen fra Sjælør Boulevard ned gennem Karensmindes smukke grønne skov til udløb ved Enghave Kanal/Lorterenden. Der er sket en forstemmende affredning af Stejlepladsen, hvor der skal bygges boliger. Også her vil Sydhavnens beboere udsættes for tung trafik, larm og støj på bl.a. Bådehavnsgade. Banedanmark arbejder med at udvide sporkapaciteten i forbindelse med udbygningen af Ny Ellebjerg Station, hvilket kan medfører en yderligere udbygning af spor som inddrager linjen i Sydhavnen.   Set i lyset af hvordan Sydhavnen specielt i de senere år er blevet og fortsat bliver skævvredet i fremskridtets navn, så maner jeg til besindighed om, at fremskridt ikke nødvendigvis behøver at spolere et helt område. Tippen, Fiskerihavnen, haveforeningerne, Valbyparken, Enghave Kanal/Lorterenden osv. er helt unikke områder i Sydhavnen, og er Sydhavnens levende akse for os beboere.   Jeg kan forstå, at Teknik- og miljøforvaltningen i 2018 har anbefalet en ændring af Skybrudsprojektet KV64 i Valbyparken således, at rørføring forlænges langs Gl. Køge Landevej til Damhusåen mellem jernbanen og rensningsanlægget. Det må være muligt at fortsætte arbejdet med denne løsning sammen Hvidovre Kommunes socialdemokratiske borgmester. Med velvillighed fra alle parter er det svært at se, at en løsning ved "Gastårnsgrunden" ikke kan erstatte planen ved Enghave Kanal.   Det er derudover stærkt kritisabelt, at den nuværende projektbeskrivelse ikke indeholder beregninger for de økonomiske omkostninger, der er forbundet med projektet. En rørføring, som den ovennævnte, må dog alt andet lige vurderes til at være langt mere finansiel fornuftig end projektet ved Enghave Kanal.   Jeg ser frem til en revurdering af forslaget om en skybrudstunnel under Valbyparken, HF Kalvebod, Musikbyen og Enghave Kanal.   Med venlig hilsen Birte Norgreen HF Kalvebod 123 2450 KBH SV              
Læs høringssvar fra birte norgreen
Indsendt af:
Lena Diana Tranekjer
Dato: 22. januar 2021
Svarnummer:
25
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Københavns Museum
By:
København V
Postnr.:
1555
Se venligst vedhæftede. 
Læs høringssvar fra Lena Diana Tranekjer
Indsendt af:
Søren Hauberg Johannesen
Dato: 22. januar 2021
Svarnummer:
24
Virksomhed / Organisation :
FLSmidth A/S
By:
Valby
Postnr.:
2500
Kommentarer til FLSmidth grunden og byggeplads som etableres der: Som ejer af matrikler hvor på parkeringspladsen og dermed byggepladsen etableres har FLSmidth følgende krav: Det skal sikres at FLSmidth kørertøjer og medarbejder har adgang til parkeringsarealet, der ikke indgår i byggpladsen. Indkørsen til parkeringsarealet skal i hele projektperioden, kunne foregå fra Høffdingsvej/Ramsingsvej. Udstrækningen af byggepladsarealet skal reduceres mest muligt og reguleres løbende i forhold til de aktiviteter der skal foregå. FLSmidth skal i projektperioden kunne benytte så mange parkeringspladser som det er muligt.  
Læs høringssvar fra Søren Hauberg Johannesen
Indsendt af:
Ny Valby Udvikling A/S
Dato: 22. januar 2021
Svarnummer:
23
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
IngCon A/S - Anders Bidstrup
By:
Valby
Postnr.:
2500
På vegne Ny Valby Udvikling A/S henleder vi opmærksomheden på vedhæftede geotekniske risikovurdering(Geo ref. 200414) vedrørende Hofor A/S og Frederiksbergs Forsynings A/S' etablering af skybrudstunnel under den østlige del af udviklingsområdet Grønttorvet og projekteret etablering af tunnelskakt på hjørnet af Værkstedsvej og Torveporten. Vi anmoder om, at de i risikonotatet påpegede risikoelementer tages i agt i forbindelse med projektarbejdet.
Læs høringssvar fra Ny Valby Udvikling A/S

Sider