Oprettet: 24. januar 2021
Svarnummer:
34

Indsendt af

Agnete Marie Bjerrum-Bohr og Johan Jannik Bjerrum-Bohr

Postnr.

2450

By

København

Høringssvar

Høringssvar vedr. miljøkonsekvensrapport for Valby Skybrudstunnel

Vi er som beboere i Kalvebod, hvor vi bor hele året, meget bekymrede over den nye Valby Skybrudstunnel både for os selv og for vores to, snart tre børn. Vores bekymring bestyrkes ved vi har direkte udsyn til parkeringspladsen ved Hf. Musikbyen fra bagsiden af vores hus og derved frygter at få store gener i anlægsfasen.

Vi har listet følgende overvejelser i forhold til projektet:

Sundhedsskadelige konsekvenser og gener fra byggeplads ved Hf. Musikbyen:

• Før anlægsfasen: Det bør grundigt overvejes om fordelen af en skakt ved Hf. Musikbyen opvejer de voldsomme gener vi bliver udsat for som beboere. Det bør på forhånd afdækkes hvorvidt de støj-, støv-, lys-, forurenings- og lugtgener, der nødvendigvis vil forekomme, kan have sundhedsskadelige konsekvenser for os som beboere i Kalvebod.

• Under anlægsfasen: Vi mener, at der løbende bør foretages målinger i forbindelse med både arbejdspladsen og den meget tunge trafik, der vil komme i området med hensyn til at afdække: støj-, støv-, lys-, forurenings- og lugtgener.

Trafik:

Ved en placering af en byggeplads ved Hf. Musikbyen vil Tudsemindevej blive voldsomt trafikeret af tung trafik. I forvejen er Tudsemindevej meget belastet da det er:

  1) Eneste adgang til Kalvebod med bil.

  2) Eneste adgang til Hf. Musikbyen med bil.

  3) Adgang til Københavns Kommunes lager i Valbyparken.

  4) Eneste adgang til parkeringspladsen ved den kommende strand.

  5) Adgang til Valbyparken generelt.

  6) Bruges til parkering af områdets mange beboere.

  7) Adgang ved de mange store arrangementer i Valbyparken som fx Grøn Koncert og The Color Run.

  8) Krydsende cyklister fra cykelsti fra Hvidovre til København igennem Valbyparken.

  9) Cykelsti, som forsætter ud på vejbanen, da Tudsemindevej ikke har cykelsti.

10) Børn, som cykler og går til og fra den lokale folkeskole, Ellebjerg Skole, skal krydse enten Tudsemindevej eller rundkørslen ved Tudsemindevej og Hammelstrupvej.

• Før anlægsfasen: Det bør vurderes inden anlægsfasen hvor stor et trafikflow man vil opleve på Tudsemindevej og det bør vurderes om dette vil føre til højere grad af luftforurening fra udstødningsgaser (med fokus især på ultrafine partikler fra den tunge trafik) og om dette kan have sundhedsskadelige konsekvenser for beboere i området. Her bør indregnes at trafikken på Tudsemindevej i forvejen forventes at stige som følge af at stranden i Valbyparken åbnes. Det bør også vurderes om trafiksikkerheden kan opretholdes under anlægsfasen.

• Under anlægsfasen: Det bør løbende vurderes om trafiksikkerheden er rimelig og den øgede luftforureningen fra trafikken ikke er sundhedsskadelig for beboerne i nærområdet. Derfor bør der løbende foretages optællinger af trafik og målinger af luftforurening. Endvidere bør det løbende vurderes om brandbiler og ambulancer har adgang. Der bør under hele anlægsfasen være en dialog med beboerne i nærområdet om trafiksikkerhed, luftforurening og uforudsete gener.

Miljømæssige konsekvenser

• Før anlægsfasen: Byggepladsernes, trafikkens og tunnelboringens konsekvenser for natur og dyreliv, samt adgangen til denne, på Tippen og i Valbyparken, samt for vandkvaliteten ud fra den anlagte strand i Valbyparken, bør vurderes af uvildige eksperter.

• Under anlægsfasen: Der bør løbende foretages vurderinger og målinger af byggepladsernes, trafikkens og tunnelboringens betydning for natur og dyreliv på Tippen og i Valbyparken, samt for offentlighedens adgang til disse naturområder. Dette bør vurderes af uvildige eksperter.

• Efter anlægsfasen: Der bør endnu engang foretages uvildige vurderinger og målinger af de faktiske konsekvenserne af projektet for natur og dyreliv på Tippen og i Valbyparken. Foruden uvildige målinger af vandkvaliteten ud fra den anlagte strand i Valbyparken i en årrække. Det skal ske med henblik på genoprettelse af natur, dyreliv på Tippen og i Valbyparken, samt vandkvaliteten i Kalveboderne.

Oversvømmelse

• Før anlægsfasen: Det bør grundigt overvejes om den akkumulerede effekt af de mange skybrudsprojekter i området fører til en større risiko for oversvømmelse i området af uvildige eksperter, samt hvilke gener, der kan opstår efter anlæggelse af skybrudstunnellen lokalt.

Placeringen af skybrudstunnel

• Før anlægsfasen: Det bør grundigt overvejes om placeringen af en skybrudstunnellens placering er hensigtsmæssig på grund af undergrundens beskaffenhed. Det bør laves en uvildig vurdering af i hvor høj grad man er i stand til at forudse påvirkninger fra en boring gennem dette område på grund af undergrundens beskaffenhed. Det bør undersøges om der findes alternativer til placeringen så man undgår at bore direkte under Kalvebod. Der bør laves en undersøgelse og vurdering af risiko for skader ved etableringen af skybrudstunnellen af alle hus i Kalvebod. Der bør laves en individuel registrering af alle huse i Kalvebod.

• Under anlægsfasen: Der bør opsættes vibrationsmåler på alle huse, samt løbende vurdering af risiko for sætningsskader samt vibrationsgener for beboerne.

• Efter anlægsfasen: Alle huse i Kalvebod bør gennemgås for sætningsskader bør lige efter anlægsfasen samt 1, 2, 5 og 10 år efter anlægsfasen.

Generelle overvejelser

Det bør vurderes overordnet om projektets omfattende gener for beboerne i Kalvebod og Hf. Musikbyen, samt for alle de mange, der benytter Valbyparken og Tippen rekreativt er rimelige. I miljøkonsekvensrapporten bør det derfor undersøges om der overordnet vil være færre gener ved alternative linjeføringer af skybrudstunnellen. Især bør man undersøge gener ved de tidligere planer om rørføringen ved Gl. Køgelandevej for at vurdere om den nuværende placering er rimelig.

Vi mener at linjeføringen af skybrudstunnellen bør behandles politisk således at der en åben og klar diskussion af fordele og ulemper ved de tre foreslåede placeringer.

Hvis projektet gennemføres i sin nuværende form er det vores håb, at dette vil ske i tæt dialog med de berørte beboere og brugere, samt at der vil være en løbende grundig orientering, så det vil være muligt hurtigt at korrigere/afhjælpe uforudsete gener, samt at der handles hurtigt, hvis der opdages sundhedsskadelige konsekvenser.

Mvh.
Agnete Marie Bjerrum-Bohr og Johan Jannik Bjerrum-Bohr

Høringssvaret er også vedhæftet som PDF-fil

Materiale: