Oprettet: 24. januar 2021
Svarnummer:
51

Indsendt af

Hanne Mai Dalgaard

Postnr.

2450

By

Kbh SV

Høringssvar

Efter at have deltaget i informationsmøde for lokaludvalget januar 2020 og online informationsmøde for borgere den 18/1-20, er jeg kun blevet bestyrket i mit ønske om at dette projekt bør stoppes og revurderes.

At den oprindelige placering for projektet blev ændret og beslutningen omgjort, finder jeg stadig besynderlig og meget udemokratisk i forhold til Sydhavnen. 

Den placering der foreslås i det nuværende prospekt er i Sydhavnens hjerte, både hvad angår natur og følelser, og endnu en stor 2-4 års byggeplads i Sydhavnen, er næsten ikke til at udholde at tænke på. 

På de ovenstående møder og i uddelte pjecer, er jeg blev belært om materiel og teknik i rigelige mængder, men synes jeg har fået meget få konkrete svar vedrørende miljøpåvirkninger og konsekvenser for både naturen, dyrene og sydhavnerne. 

"Man vil bla undersøge påvirkningerne for  isfuglene". Den er vel ganske enkel : de kan næppe leve få meter fra en byggeplads på den størrelse med hamring af spunspæle i perioder i døgndrift. Byggeriet vil have fatale konsekvenser for bla det interessante fugleliv der er i kanalen ( lorterenden) og være en pinsel for de fastboende mennesker i renden, de cirka 1000 kolonihaveejere, helårsforeningen Kalvebod samt alle de mennesker der benytter vejene og stierne der forbinder bådhavnsgade med Valbyparken. 

Der er foretaget forskellige undersøgelser omkring påvirkningen fra præcis dette projekt, men det er ikke sammenholdt med udledning og anlæg af Karensmindeaksen. for nylig er jeg blevet oplyst om at godsbanegraven skal udvides i forbindelse med Femernforbindelsen, og det er ikke mit indtryk at Hofor har indtænkt dette. Under alle omstændigheder, vil det være væsentligt at få denne linjeføring på plads INDEN der tages stilling til endelig udformning. Banelegemet kan ikke udvides til den anden side, med mindre man påtænker at nedlægge helårshuse i både Helårsforeningen Havebyen Mozart og haveforeningen Frederiksholm.

hele det tilstødende område hvorfra man forventer arbejdskørsel skal foregå til og fra, er i den næste årrække i det der hedder "rivende udvikling".

på Bådhavnsgade skal inden for en årrække bygges 900 boliger på Stejlepladsen, lidt flere ved Dansk Metal og et fremtidigt projekt på 500 boliger ved siden af BK skrot. Allerede nu hvor ingen af disse byggerier er i gang, er Bådhavnsgade en trafikprop både morgen og eftermiddag, og den mængde af trafik der vil blive tilført, er ganske enkelt ikke muligt. Hofor har ikke medtaget disse aspekter i projektet , og igen kun set på deres egen belastning. 

Mit forslag er at dette projekt skrinlægges for en periode, imens fordele og ulemper revurderes. Der bør tages en helt anden dialog med borgerne, og undersøges de fælles påvirkninger, de mange forskellige projekter der udføres i nærheden betyder SAMLET. Som borger er jeg vred og skuffet over hele den udemokratiske proces der er foregået, og at det igen er Sydhavnen der skal bruges som byggeplads. At det så også er præcis de beliggenheder, der er så dyrbare for Sydhavnerne, Hofor ønsker at molestrere, gør det til at græde over.