Københavns Kommune
Teknik- og Miljøforvaltningen
Høring vedr. Visionen – En havn af muligheder
Dansk Surf & Rafting Forbund (DSRF) har med interesse læst visionsplanen for Københavns Havn. DSRF mener at Københavns Kommune bør gøre mere ud af , på både den korte og lange bare, at betragte og udnytte vandet omkring byen, som en idræts- og kulturfacilitet.
Befolkningstilvæksten i København er enorm, byen har oplevet en vækst på over 10.000 indbyggere pr. år i de seneste år. Med forventning om den samme befolkningstilvækst i de kommende år, stiller det store krav til planlægningen og realiseringen af faciliteter, der skal kunne tilbyde eksisterende og nye københavnere tidsvarende rammer for et aktivt fritidsliv.
I kommunens egen kulturvaneundersøgelse for 2013, konkluderes det at der i København er en stigende gruppe af total inaktive og samtidig er andelen af idrætsaktive københavnere faldende. Denne tendens er fuldstændig modsat tendensen på landsplan. Hvorfor sker dette? Er det fordi kommunen ikke etablerer idrætsfaciliteter som skal dække motionsbehovet for alle de nye indbyggere? Hvis kommunen skal bremse denne udvikling, så er det bydende nødvendigt at få prioriteret midler til etablering af nye rammer for det aktive fritidsliv, og samtidig fastholde samt udvide puljer (som Udviklingspuljen og Klubhuspuljen) og projekter der kan igangsætte nye aktivitetstilbud.
Danskerne og københavnerne vil gerne dyrke idræt og motion i det fri. Københavnerne dyrker allerede en del vandsport. Kulturvaneundersøgelsen fastslår at 4,2 % af Københavnerne over 14 år i dag dyrker vandsport. Hvis dette niveau skal fastholdes og ikke gå tilbage i fremtiden, så skal der skabes nye rammer og nye aktiviteter. Befolkningstilvæksten vil medføre en en vækst på 400-500 flere vand-aktive københavnere hvert år i de kommende 10-20 år, såfremt aktivitetsniveau kan fastholdes.
• Der er behov for at kommunen understøtter de eksisterende vandsportsklubber (kano, kajak, surf, sejlsport, rafting, stand up paddle, havsvømning, vinterbadning mv.) så disse klubber får udvidet deres rammer og kapacitet.
• Der er behov for at kommunen støtter etableringen af nye klubfaciliteter, dette bør ske i de områder af havnen hvor der i dag ikke er faciliteter og hvor der i dag ikke er plads til flere medlemmer i de eksisterende foreninger.
• Der er også behov for at kommunen understøtter de selvorganiserede københavneres adgang til havnen, opbevaringsmuligheder for privat udstyr ved vandet, adgang til kommunal drevne grejbanker der gør det muligt for børn, unge og mindre bemidlede beboere kan benytte vandsportsudstyr, så de på egen hånd kan dyrke eksempelvis kajak, havsvømning, stand up paddle og lign.
Ud over forbedrede rammer og adgang, så bør Københavns Kommune også arbejde med ’værkstøjer’ såsom lette processen med at indhente tilladelser (Farvandsvæsenet, Kystdirektoratet, Kulturstyrelsen og kommunale forvaltninger), i dialog med By & Havn, arbejde for en hurtig opdatering af det nuværende havnereglement under By&Havn, samt arbejde for at reservere arealer til og etablere nye særlige vandsportsanlæg.
Københavns Kommune bør betragte havnen som en idrætsarena. Dette vidner flere af høringssvarene vedr. dykker-arealer, baner til rosport/kano/kajak, svømme/bade-zoner.
DSRF ønsker at samarbejde med Københavns Kommune, By & Havn samt kommunens vandsportsklubber om at udvikle bedre tilbud for vandsportsgrene under DSRF: rafting, paddlesurfing, pronepaddling, stand up paddle (SUP), redning, white water sport og skimboarding. I det følgende beskrives kort området og faciliteter, som samarbejdet kan foregår omkring og som der bør tages højde for en kommende vision for aktiv brug af Københavns Havn.
Tilladelse til stand up paddle (SUP) i Københavns Havn
By & Havns Havnereglement skal revideres så Stand Up Paddle (SUP), og evt. også andre vandsportsgrene bliver tilladt at dyrke i Kbh. Havn. Der skal være en åbenhed for at By & Havn kontinuerligt indgår i seriøs dialog med interessenter omkring udviklingen af nye aktiviteter, så der kan findes hensigtsmæssige løsninger for udøvelsen af nye vandsportsgrene i havnen.
SUP udøvere er mere synlige på vandet end robåde, kano og kajakker. Et SUP bræt er langt mere manøvredygtigt end robåde, kano og kajakker. SUP udøvere udgår på den baggrund ikke større risiko ved aktivitet i havnen end kano, kajak og roning. Trænede SUP-udøvere vil være i mindre risiko for at blive overset af motorbådssejlere, og vil have lettere ved selv at padle væk fra en ankommende motorbåds sejler pga. Større manøvredygtighed.
SUP dyrkes allerede under ordnede og regulerede forhold i dele af Kbh. Havn som er ejet af transportministeriet. Dette bør også kunne være tilfældet for den del af havnen som er ejet af By & Havn. DSRF har i samarbejde med medlemsforeninger udarbejdet en certificering for SUP udøvere i danske havne, der sikrer at udøvere har fornøden viden om søfartsregler, havnens bølger og strømme, tekniske færdigheder, færdigheder inden for selvredning og kammeratredning, viden om brug af udstyr. En certificering som kan opnås gennem DSRF eller gennem forbundets medlemsklubber.
Danmarks største SUP-klub, Rafting Club Copenhagen, opererer i Københavns Kommune, og vil kunne være den lokale samarbejdspartner, der også vil kunne hjælpe med certificeringen af udøvere i andre københavnske vandsportsklubber.
En fremtidig bestemmelse i havnereglementet kan tage udgangspunkt i at SUP udøvere skal have en personlig certificering. Udøvere som ikke har det, eller udøvere som ikke overholder reglementet ift. kommende ruter og zoner, bør kunne idømmes bøder (som i dag) for overtrædelse af reglementet.
Etablering af ruter for ”bløde” havnetrafikanten
Der bør defineres og markeres faste ruter for de bløde havnetrafikanter: kano, kajak, roning, stand up paddle, rafting, mv. Dette vil mindske risikoen for sammenstød mellem de hårde og de bløde trafikanter. Der kan eksempelvis udlægges bøjer langs kajen i hovedløbet således at der markeres et slags fortov for vandsportsudøvere ude langs havnens kajanlæg. De hurtigt sejlende fartøjer bør være i sejlrenden, i midten af hovedløbet. Kanalerne (Christianshavns Kanal, Frederiksholms Kanal) bør være til rådighed for sejlads af alle typer fartøjer, med lav hastighed (’Gå Gade princip’).
På strategiske steder bør der etableres zoner (’fortove’) hvor hovedløbet kan krydses af de bløde havnetrafikanter. Alle havnens brugere skal gøres bekendt med disse zoner, således at man er opmærksom på mulig krydsende trafik når zonerne passeres. Zonerne placeres i området, hvor de bløde trafikanter har godt visuelt overblik med eksempelvis minimum 300 meter til hver side i havnen.
Ruter og krydse-zoner bør indarbejdes i reglement og informationsmateriale for brug af havnen. Overtrædes reglerne skal udøveren kunne sanktioneres/idømmes bøde.
Etablering af surf-spot ved Sluseholmen
Ved forskel i vandstand ude i Øresund (Drogden) og i Københavns Havn dannes der ved den gamle bro over stigbordene, ved Slusen, mindre surf-bølger mellem brofagene. Disse surfes bedst på nordsiden af broen, når der er højere vandstand ude i Øresund og vandet løber ind i havnen. Vandstandene kan aflæses på dmi.dk og stedet er et yndet sport for surfing i kajak, raft og stand up paddleboard. Af nogle københavnere betegnes dette sted som farligt, mens det for andre opleves som et særligt aktivitetsspot som giver unikke oplevelser i sit fartøj, som er specialdesignet til netop denne aktivitet.
Dette spot kan gøres funktionelt bedre, således at surf-bølgen bliver endnu bedre. Man vil kunne forbedre stedet og skabe en stationær bølge til brug for de ovenfor nævnte sportsgrene, og vil endvidere kunne danne forhold for egentlig paddle-surf. Sådanne surf-spot eksisterer i flere storbyer, hvor vandkanaler, nedlagte færgesluser enten naturligt/tilfældigt eller vha. Konstruktioner har fået dannet surflignende bølger.
Der vil være behov for støttefacilitet på land, adgang fra land til vand, og en konstruktionsændring af broen med fjernelse af 2-3 bro-fag og etablering af en beton konstruktion i vandet. Projektet bør udvikles med inddragelse af det københavnske surfmiljø.
Etablering af bølge-anlæg i Københavns Havn
Der bør arbejdes for etablering af et kunstigt surf-bølge anlæg i et af de nye byudviklingsområder i København, med nær tilknytning til havnen. Surfing er i vækst, og faciliteten vil kunne understøtte nuværende københavnske surfere og tiltrække mange nye. Faciliteten vurderes at kunne skabe et særligt spot som inden for kort tid vil blive benyttet af mange danskere og udlændinge, og vil kunne være med til at øge andelen af idrætsaktive københavnere.
Anlægget kan etableres i en nedlagt tør dok på Refshaleøen, kan indarbejdes i byudviklingsområdet Nordhavn, eller anden lokalitet der opfyldes pladsbehovet.
Etablering af kunstig white water kanal i Københavns Havn
Der bør arbejdes for etablering af en kunstig white water kanal i Nordhavn eller på Refshaleøen. Anlægget vil potentielt kunne skabe rammer for mere end 1.000 nuværende aktive danskere som dyrker white water sport, og tiltrække endnu flere ind i sporten. Anlægget kan benyttes med kano, kajak, raft, SUP, riverboard, surfboard, til redningsøvelser, og har derved potentiale til at tiltrække mange forskellige typer af udøvere.
White water sporten er i vækst herhjemme og i udlandet. Faciliteten vil kunne være med til at øge andelen af idrætsaktive københavnere. Desuden vil faciliteten, såfremt den anlægges med formålet for øje, kunne være ramme for afviklingen af internationale mesterskaber i white water sport på EM og VM niveau.
DSRF anbefaler at Københavns Kommune afsættes landareal med direkte adgang til havnens vand i visionsplanen til indarbejdelse af et sådan projekt.
SUP, rafting og surf events i havnen
DSRF anbefaler at mulighederne for afvikling af event i og i tilknytning til havnen øges. I 2013 har DSRF afholdt Danmarks Mesterskaberne i SUP Flat Water i Københavns Havn og et Open SUP race for amatører. Havnen er for denne sport – og mange andre vandsportsgrene som triatlon, open water svømning og udspring – en perfekt fysisk ramme, hvor publikum og udøvere kommer tæt på hinanden. Mulighederne kan forbedres ved dels at gennemføre føromtalte tilladelse til at afvikle races i havnen ved brug af kommende faste ruter og zoner. Men også ved at proceduren med indhentelse af tilladelse forbedres.
Flere SUP-events som i dag afvikles på andre lokaliteter og er på tegnebrættet til afvikling, har ø i 2014 og årene frem, har et stort ønske om at kunne benytte havnen til race. Et eksempel er bl.a. et velgørenheds SUP-Race med padlerute rundt om Amager (A SUP Race Against Breast Cancer) med start og mål på Amager Strand. Såfremt ovennævnte sikre ruter langs havnekajen blev lagt ud, ville dette race kunne afvikles rundt om Amager med rute igennem havnen. København vil med flere events i havnen, få endnu større branding af en aktiv by, en by med rent vand, en levende by og en by der fremmer det gode liv.
DSRF ser frem til at følge det videre arbejde med visionsplanen og gennemførelse af fremtidige projekter, og vi stiller gerne op til yderligere dialog om ovenstående idéer og udviklingsprojekter.
På vegne af bestyrelsen i Dansk Surf & Rafting Forbund
Med venlig hilsen
Jakob Færch
Formand
Dansk Surf & Rafting Forbund
Ourøgade 40, 2. tv.
DK-2100 København Ø
Cvr- 34779333
www.surf-raft.dk