Københavns Kommune får ny høringsportal den 28. november

 

Den 28. november bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med MitID Erhverv for at indgive høringssvar. I forbindelse med opdateringen kan portalen være nede.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høringssvar vedrørende Visionen - En havn af muligheder

Oprettet: 27. oktober 2013
Svarnummer:
44

Indsendt af

Niels Holmquist

Virksomhed / organisation

Københavns Roklub

Postnr.

2450

By

København SV

Høringssvar

Vedrørende høring om Københavns Kommunes ”Visionen - En havn af muligheder” Københavns Roklub takker for muligheden for at komme med forslag til udviklingen af Københavns Havn, og vi sender hermed vores høringssvar. Forslag om at fremme den ”bløde” vandsport i området mellem Langebro og Slusen Vi støtter visionen om en aktiv havn, og vi anderkender naturligvis, at der skal være plads til mange forskellige aktiviteter i havnen. Men vi frygter, at området mellem Langebro og Slusen i stigende grad kommer til at ligne havneløbet nord for Langebro, som er meget trafikeret med motorfartøjer. I området mellem Langelinie og Langebro er der uroligt vand fra tidlig morgen til sen aften, fordi der færdes mange motorfartøjer, og fordi kajkanterne er rette, hvilket betyder at bølger bliver kastet tilbage med næsten samme styrke, som når en billardkugle rammer en bande. Inrigger-robåde (motions-både) kan i en vis udstrækning klare det urolige vand, men outriggere-robåde (dem der bruges til kaproning og unges fortrukne bådtype) fra roklubberne syd for Langebro (SAS, ARK og KR) passerer aldrig Langebro pga. af det urolige vand, og holder sig typisk syd for Bryggerbroen i hele sommerhalvåret for at undgå de mange og kraftige bølger fra motorfartøjer. Desuden er syd for Langebro det foretrukne område for inrigger-roere til tekniktræning og kondironing. Om sommeren er der i netop dette område også en del svømmere og kajakroere. I de sidste mange år, har vi oplevet, at der gradvist kommer flere motorfartøjer i området syd for Langebro. Det være sig lystmotorbåde, turist-rundfartsbåde og havnebusser, der i stigende grad skaber et uvenligt farvand for udøvere af vandsport. De seneste års erhvervs- og boligbyggerier samt den kraftige stigning af brugere af kajområderne (især Islands Brygge) har betydet mere aktivitet i området, hvilket desværre så også har medført et stigende antal motorbåde. Noget skyldes havnebusserne og turistrundfartsbådene, og meget skyldes private lystmotorbåde, især når de sejler stærkt og/eller ”forlyster sig” ved at svinge kraftigt og gasse op og ned. Byggeriet ud i havnen ifm. med etableringen af boliger på Enghave Brygge vil givetvis bidrage til et mere uroligt vand. Et smallere løb vil betyde mindre dæmpning af bølger fra motorfartøjer, og der vil komme endnu flere lystbåde til området. Nederste fotografi på side 13 i høringsudkastet ”En havn af muligheder” illustrerer forholdene ganske godt: En motorbåd (som muligvis overholder fartgrænsen på 6 knob, men som har et skrog, som laver store bølger) overhaler snart en robåd, der om ganske kort tid vil blive udsat for de store bølger. Københavns Roklub har i øvrigt et forslag klar til etablering af et vandstadion mellem Langebro og Bryggerbroen med 8 bøjeafmærkede baner af 1000 meter. Disse baner vil kunne bruges til mange forskellige former for træning og konkurrencer, f.eks. svømning, kano og kajak, og der er gode tilskuerforhold. På denne baggrund foreslår vi, at Københavns Kommune arbejder på at differentiere udvikling i henholdsvis områderne nord og syd for Langebro. Nord bør fortrinsvis være til motorfartøjer (som nu), mens syd udvikles til et område for ”blød” vandsport. Vi forslår som første skridt, at fartgrænsen for motorfartøjer sættes ned til 2 knob i området mellem slusen og Langebro. Dette er samme hastighed som gælder i indersøerne i Amager Strandpark. Når aktørenes forskellige interesser er kortlagt, kan det besluttes, om der skal gives dispensation for enkelte motorfartøjer. En ottor-robåd kan skyde en fart på over 10 knop, hvilket betyder at en træner i en følgebåd skal sejle med den hastighed for at følge den. På sigt forslår vi, at kommunen udvikler området mellem slusen og Langebro med vandsport-aktiviteter, som f.eks. vanpolo, svømning, kaproningsområde for både kajakroning og almindelig roning, og hvor uerfarende roere trygt kan færdes. Forslag om selvbetjening af slusen Vores andet forslag til havnens udvikling er i en helt anden boldgade end det forrige, men det vil være med til at gøre havnen mere attraktiv for dens brugere, da området syd for slusen byder på et attraktivt – og for mange relativt ukendt – område. Baggrunden for forslaget skyldes bl.a. at mange roere har besøgt f.eks. de tyske kanaler nord for Berlin, hvor der er mange sluser, som er selvbetjente. Slusen har for øjeblikket begrænset åbningstid og drives af frivillige. En selvbetjent sluse kan have åbent hele døgnet og hele året. Kajakker kan gå igennem stigbordene, når der ikke er strøm, men allerede ved let strøm bliver det farligt. Københavns Roklub har en politik om, at robåde aldrig går igennem stigbordene pga. af sikkerhed og af hensyn til at beskytte materiellet bedst muligt. Kun forholdsvis smalle og små motorfartøjer kan gå igennem. Etableringsomkostningerne af en selvbetjent sluse vil skønsmæssigt være begrænset, men vi ønsker, at der findes en løsning, så både singlescullere og ottere kan gå igennem uden indblanding fra andre. Med venlig hilsen på bestyrelsens vegne Niels Holmquist Formand for Københavns Roklub