Høringssvar vedrørende Visionen - En havn af muligheder

Oprettet: 28. oktober 2013
Svarnummer:
50

Indsendt af

Karina Olesen

Virksomhed / organisation

Aktiv Havn

Postnr.

1439 K

By

København

Høringssvar

Aktiv Havn er en forening for kommende og nuværende husbådejere. I øjeblikket er der officielt kun 60-80 husbåde i Københavns havn. Der er den del flere der bor i husbåde, der ligger ved privatejede kajer, og på ikke registrerede pladser, ofte på korttidskontrakter. Til trods for en erklæret politis vilje til at skabe flere husbådspladser i havnen, er der i de senere år kun udbudt 11 pladser i Sluseholmen. I Københavns Kommunes visionsoplæg nævnes husbåde i de helt overordnede afsnit – på side 8 og 10, men emnet foldes ikke yderligere ud. Det er bekymrende, for der er mange forhold omkring husbåde, der kalder på offentlig støtte og forbedring. Ofte sælges København på det fantastiske havnemiljø med masser af smukke skibe langs kajerne, og på den anden side lægges der mange hindringer i vejen for husbådemiljøerne. Blandt københavnere og besøgende er der stor interesse for de miljøer, som er blomstret op omkring de private områder, som har åbnet for skibe og husbåde på Holmen og Christianshavn. Både turister og københavnere nyder det fantastiske alternative miljø, som byder sig til. Her er altid tid til en snak og svar på spørgsmål. Og dem er der mange af. Der er en naturlig interesse og nysgerrighed for denne særlige stemning. Turister finder forbi enten på cykel, gående eller i de kanalrundfarter som i større og større omfang finder vejen længere ind i kanalerne og havnen på jagt efter noget smukt og spændende at byde på. Altid vækker det en glæde ved, at der stadig findes sådanne åndehuller i København. Når København skal sælges i brochurer, eller ejendomme skal præsentere sig pænt i aviserne, ser man altid en flot skude i forgrunden. Det ser godt og stemningsfuldt ud. Men hvor er skibene i virkeligheden? De ligger gemt væk fra det umiddelbare øjekast gennem havnen. Der er ingen, der er interesserede i at have de smukke gamle skibe liggende på deres kaj. Gerne hos naboen. Hvis kommunen går ind i en plan omkring en husbådehavn, ligger planlægningen altid uden for selve ”hovedhavnen” som ses fra broerne eller vejene langs København K’s havne- strækninger. Man ønsker simpelthen ikke at have skibe i Havnen. Det er så de vilkår skibene og deres ejere må leve under. Det ville være til at leve med, at skulle lidt ud i randområderne, hvis blot der kunne etableres et miljø, hvor de smukke skibe kunne få lov til at byde ind med et levende miljø, som mange mennesker føler sig tiltrukket af og søger. Det kunne hjælpe med til at ”brande” København som en spændende havneby. Man kunne skabe et nyt maritimt miljø med maritime butikker og cafeer. Der kunne skabes arbejdspladser på kajen og man kunne endda starte et lille skibsværft med bedding, hvor man kunne beskæftige unge under kyndig vejledning. Det kan være vanskeligt at forstå, at det er så svært at få plads til sit skib, da der tilsyneladende er så stor tiltrækning ved de gamle skibe, og der er så mange mennesker, der gerne vil se på dem og miljøerne omkring dem. Det kan være vanskeligt at forstå, at virksomheder ikke ser det som et aktiv, at have et smukt gammelt skib liggende på deres kaj. Skibet kunne endda huse en hel børnefamilie. Virksomhederne, som ejer bolværkerne, ville kunne ”brande” sig som en virksomhed, der sætter pris på ”varme” værdier og gammel dansk kultur. De moderne bygninger langs havnen kunne stå i smukt modspil til de gamle skibe, som nogle entusiaster koster al deres tid og kapital på at holde smukke, og de ”døde” kajstrækninger ville pludselig summe af liv, fra nysgerrige, turister, entusiaster, bådejere, hundeluftere og cafegæster m.m. Se blot de områder, som er nok så svære at finde. Der finder folk hen. Der slår folk sig ned og nyder udsigten og stemningen og tænker på København som en fantastisk by. Hvorfor sætter man ikke nogle flere kræfter ind på at opdyrke de områder? Finde dem og give dem gode vækstbetingelser i stedet for at kvæle dem i fødslen. Og så i en tid hvor man hører, at turisterne svigter København. København har så mange ressourcer, som slet ikke bliver brugt. Og hvis vi tager fat på ressourcerne i husbådmiljøet, er der så mange mennesker, der vil lægge ideer og arbejdskraft til, hvis bare man bliver modtaget positivt og føler sig ønsket. Hvis man åbnede for flere beboede skibe og husbåde i Københavns Havn, havde København en alle tiders chance for at ”brande” sig som en spændende by med alternative seværdige miljøer. Turisterne begynder også at se sig om efter andre ting end ”Den lille Havfrue” og ”Tivoli”. Turisterne vil have anderledes oplevelser ind under huden. De vil se noget ”rigtigt miljø” og de vil gerne snakke om det, når de kommer hjem, som noget de har oplevet og gerne vil give videre til andre. København har alle muligheder for at blive kendt som en by man vil vende tilbage til. En by, hvor vi oplever et levende og anderledes miljø omkring vores store dejlige havn. I 2010 åbnedes for 11 husbådpladser på nordsiden af Sluseholmen. Godt, men langtfra nok. Og igen – snakker vi ”hus på vand” eller husbåde? Det er på tide at vi begynder at skelne mellem de to slags boliger. Det forkludrer debatten om husbåde i havnen, da det ofte er ”hus på vand”, der tænkes på, når snakken går på emnet. Mange steder i havnen vil det pynte gevaldigt at få skibe ind, men ikke ”hus på vand” – og omvendt. Andre steder vil det være klædeligt med et blandet miljø. Aktiv Havn appellerer til at Københavns kommune vil bidrage til at gøre havnen levende ved at give plads til mennesker, som lever og ånder for at holde liv i de gamle skibe og skabe havnen om til et attraktivt og anderledes miljø. Gennem årene er udarbejdet mange forskellige planer for Københavns havn. På trods heraf er Københavns Havn stadig ikke velfungerende og har store uudnyttede potentialer. Der mangler en samlet plan for havnen og for borgernes indflydelse på udnyttelsen af de rekreative ressourcer med de kompromisser der må indgås, f.eks. mellem eksisterende miljøer og nybyggeri, mellem skibstrafik og brobyggeri osv. Overordnet mener vi ikke, at visionspapiret bringer en sådan samlet plan nærmere.