Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Ny budgetmodel for dagtilbud - høring nr. 2

På baggrund af 1. høring er der udarbejdet et forslag til en ny budgetmodel for dagtilbud.

Høringsfrist:

1. september 2023
Indsendt af:
A klynge I
Dato: 1. september 2023
Svarnummer:
90
By:
København S
Postnr.:
2300
Vi hilser det velkomment, at Københavns kommune ønsker at skabe større forudsigelighed og gennemsigtighed i forhold til institutionernes økonomi. De 3 modeller: I A klynge I har vi valgt at komme med nogle generelle betragtninger i forhold til de 3 modeller. Vores fokus er, at den fremtidige budgetmodel, skal komme alle byens børn til gode. Med det nuværende materiale har det ikke være muligt for klyngens bestyrelse, MED-udvalg eller ledelse at gennemskue hvilken model, der vil det. Derfor en række betragtninger i stedet Minimer usikkerheder på børnetal: Vi vil opfordre til, at der er fokus på at minimere usikkerheden omkring børnetal, og dermed sikre mindst og lavest mulige afregning på belægningen i forhold til udmeldt budget. Dette for at skabe stabilitet hen over året. Ledelse: Der støttes op om at synliggøre bevillingen til ledelse. Der opfordres desuden til, at det samme gælder bevillingen til løsning af administrative opgaver hos AF. Det er desuden væsentligt, at bevillingen til ledelse ikke afregnes i forhold til belægning. Ledelsesbevillingen bør være konstant hen over året. Minimumsnormeringer: Midler til minimumsnormeringer bør tydeligt fremgå af budgettet Fysiske kompensationer: Vores anbefaling er, at de fysiske kompensationer fastholdes: Kriterierne bør dog efterses. En mangfoldig institutionsstruktur Der opfordres til, at Københavns kommune fastholder et bredt udbud af forskellige institutioner, store, små, flere matrikler, gamle, nye bygninger og at den nye budgetmodel selvfølgelig understøtter dette i et bæredygtigt format for alle. Belægningsåret: Belægningsåret følger ikke kalenderåret, som budgettet gør. Der opfordres til, at belægningsåret fremadrettet følger budget- og kalenderåret. Den nye pladsanvisningsmodel: Det er uklart, om eller hvilken indflydelse den nye pladsanvisningsmodel får på de tre budgetmodeller. Småbørnspladser: Der er stor opbakning til, at småbørnspladser omlægges til vuggestuepladser En tid med rekrutteringsudfordringer og tomme pladser: Mange institutioner i Københavns kommune oplever store udfordringer i forhold til rekruttering af uddannet pædagogisk personale, og i forskellige områder er der flere tomme børnegrupper. Der er derfor stort behov for ikke bare en gennemsigtig økonomimodel men også en model, hvis indhold skaber størst mulig forudsigelighed og stabilitet for styring af institutionens budget. Materialet og høringsfasen: Materialet, som er sendt i høring, er af de forskellige grupper, som har skullet tage stilling til det, blevet oplevet som tidskrævende at sætte sig ind i samt uoverskueligt. Der opfordres til, at det i fremtidige høringer bliver et mere tilgængeligt materiale, som understøtter af flest mulige, kan gennemskue indholdet. Herudover er sommerhøringer ikke populære, da det er en vanskelig periode at samles i og få drøftet materialet. Med venlig hilsen Forældrebestyrelse, MED-udvalg og Ledelse A klynge I
Læs høringssvar fra A klynge I
Indsendt af:
Martin Flintager
Dato: 1. september 2023
Svarnummer:
89
By:
KBH Ø
Postnr.:
2100
Hvis København skal fungere i hverdagen, skal børnene have de bedste betingelser! Og de bedste betingelser får de med model 2. I denne model tilgodeses alle institutioner, herunder de små. De små institutioner løfter en stor opgave med at tilgodese børn med særlige behov, og de specialpædagogiske opgaver, der ligger i det, kan jeg frygte vil få trange kår ved de nedskæringer som model 1 og 3 lægger op til. Lad os nu fastholde diversiteten i København, sikre at vores børn har det godt, og give forældre de valgmuligheder der gør, at vi kan få familielivet til at hænge godt sammen.  
Læs høringssvar fra Martin Flintager
Indsendt af:
Sanne Lorentzen og Eva Kirstine Boserup
Dato: 1. september 2023
Svarnummer:
88
Virksomhed / Organisation :
Børnehuset Sundby Algård
By:
København
Postnr.:
2300
Høringssvar fra Børnehuset Sundby Algård   Omfordeling af midler medfører en stor nedskæring for nogle institutioner Ifølge de tre forskellige budgetmodeller vil vi i Børnehuset Sundby Algård få en budgetmæssig nedskæring i alle tre modeller. Model 1 medfører en nedskæring på 381.008 kr. Model 2 på 467.257 kr., Model 3: 348.958 kr. (hhv. 3,5%, 4,3% og 3,2%). Omlægningen af de socioøkonomiske midler vil vi miste 60.677 kr. i forhold til, hvad vi har fået i år. Ovenstående nedskæringer i vores og andre institutioners budget kommer oven i eventuelle kapacitetsmæssige nedskæringer, der pt. ser ud til at kunne komme på tale i Amager Vest og på Nørrebro. Uanset at der i de tre budgetmodeller er tale om en omfordeling af budgetmidler, der ikke har besparelsesmæssigt formål, så vil omfordelingen for nogle institutioner betyde en stor nedskæring som vi skal forholde os til i en tid med rekrutteringsproblemer i forhold til både uddannede pædagoger og ledere. Omfordelingen sker ud fra en vurdering af, at nogle institutioner har for lidt midler og at andre institutioner har for mange midler. Vi kan godt tilslutte os det første synspunkt, men vi savner empiri for vurderingen af, at nogle institutioner (som fx vores) har for mange budgetmæssige midler.   Generelt om nedskæringers virkning i den nuværende situation Vi har i institutionerne brug for ro så vi kan bruge kræfterne på at skabe institutioner af høj kvalitet med en tilstrækkelig andel af uddannet personale. Vi skal kunne skabe høj kvalitet for børnene for det har de brug for. Vi skal kunne skaffe uddannede pædagoger, skabe stabilitet samt motivere medarbejdere, der passerer gennem vores huse til at tage en pædagoguddannelse.   De tre modeller Vi går ind for, at der sikres høj kvalitet for alle børn på tværs af byens store, små og mellemstore institutioner. Det betyder, at vi må gå ind for model to på trods af, at det er den model, der rammer os hårdest. Men som vi ser det vil model 1 og tre have for store konsekvenser for de små og mellemstore institutioner. Når man skal tilstræbe at sikre lige vilkår for at skabe daginstitutioner af høj kvalitet, bør man blandt andet også kigge på budget til vedligeholdelse i institutioner i ældre 3-mands-lejemål, der har sparsomt med vedligehold fra udlejer og heller ikke dækkes af KEJD. Man bør derudover kigge på institutionernes åbningstid og belægningsgrad igennem dagen generelt og særligt i forhold til institutioner med udvidet åbningstid. Det vil være vigtigt at undersøge, hvilke institutioner, der lykkes bedst med minimumsnormeringerne. Hvor lykkes det bedst og hvad skal der til for, at minimumsnormeringerne fungerer i praksis? Hvad kræver det af tiltag for at sikre minimumsnormeringer i de københavnske daginstitutioner. Det har ikke forbindelse til de nuværende budgetmodeller, men er et vigtigt emne. Ud over disse bemærkninger til de 3 modeller og konsekvenser for vores institution tilslutter vi os Børneringen hørringsvar    Med venlig hilsen   Forperson for bestyrelsen Sanne Lorentzen Forperson for forældrebestyrelsen Line Barslund Institutionsleder Eva Boserup  
Læs høringssvar fra Sanne Lorentzen og Eva Kirstine Boserup
Indsendt af:
Forældrebestyrelse, Lokal MED og ledelse
Dato: 1. september 2023
Svarnummer:
87
Virksomhed / Organisation :
Klynge VVK G
By:
København SV
Postnr.:
2450
Efter gennemgang af de 3 modeller peger forældrebestyrelsen, Lokal MED og ledelsen på model 3. Det vil et meget stort løft for dagtilbudsområdet, hvis den kommende budgetmodel bliver så enkel som muligt. I model 3 er udgangspunktet at alle midler lægges i pladsprisen og pengene følger barnet. Dette giver den absolut mest simple budgetfordeling. Den løbende økonomistyring i den enkelte klynge vil med model 3 blive væsentligt nemmere og overskuelig lige fra budgetårets start. Vi ønsker en budgetmodel der understøtter minimumsnormeringer og som ikke indeholder mange forskellige puljer og særbevillinger.  Ligeledes er det væsentligt at nævne, at en overgang fra den nuværende model for tildeling af sociale normeringer til fordeling efter ESCS point, er en stor forbedring og vil midlerne vil blive brugt, hvor der er behov. Således peger forældrebestyrelse, Lokal MED og ledelse fra Klynge VVK G entydigt på MODEL 3.
Læs høringssvar fra Forældrebestyrelse, Lokal MED og ledelse
Indsendt af:
Bjarne Renè Jensen
Dato: 1. september 2023
Svarnummer:
86
Virksomhed / Organisation :
Molevitten Vesterbro
By:
København V
Postnr.:
1799
Høringssvar på budgetmodellerne fra Molevitten, Vesterbro Kære Børne- og Ungdomsudvalget, København Kommune. Vi ser flere positive elementer i forhold til oprydning i grundpakken, således den bliver mere forudsigelig og gennemsigtig. Tildeling af pladsprisen i en 1:2 i forhold til vuggestue-/børnehavebørn afspejler behovet for bemanding i overensstemmelse med kriterierne for minimumsnormeringerne. Bevilling til Ledelse er synliggjort og omsider adskilt fra det øvrige lønbudget. Tildeling af extra midler til pædagogisk personale tildeles via gennemsnitlig ESCS score fremfor de nuværende sociale normeringer. Det giver større hensyn til institutioner med en stor andel af socioøkonomisk svagt stillet familier. Af de tre forslag til ny budgetmodel, som er blevet udbudt i anden høringsrunde, ser vi model 2 som værende det bedste bud på en solidarisk og retfærdige budgetmodel, som tager bedst hensyn til den mangfoldighed og kompleksitet, som dagtilbud i København repræsentere. Vi finder, at ændringerne i forhold til grundpakken er tilstrækkelige til den model, som vi kender i dag, da de øvrige to budgetforslag vil medføre mindre fleksibilitet og større skævvridning. Model 1 vil fastlåse institutionen på den årligt udmeldte normering. Det vil derfor give mindre incitament til merindskrivninger til f.eks. at tilgodese trængte familier, da institutionerne kommer til at have ekstra børn gratis. Det er uklart om modellen tager hensyn til vuggestuebørn, der fylder tre år i årets første måneder og derved står til børnehaveoprykning. Modellen vil umiddelbart bevirke, at barnet fortsætter i vuggestuen, indtil der er plads i børnehaven ved oprykningerne i KKFO i april, da institutionen ikke vil modtage merindskrivning. Ofte rykkes barnet op lige inden det tredje år, da det udviklingsmæssigt er parat til det og institutionen kan så tilbyde et nyt barn vuggestuepladsen. Det vil institutioner sandsynligvis vente med, hvis det ikke påvirker økonomien at have et tre årigt barn i vuggestuen. Vi har forståelsen for, at institutioner med tomme pladser hen over sommerperioden får udfordringer med en reduktion i budgettet, men at det kan imødekommes via vippenormeringer og planlægning fremfor at pladsprisen reduceres. Vi finder, at hensynet til institutioner med tomme pladser er for stort sammenlignet med den økonomiske konsekvens, som det vil medføre til små og mellemstore institutioner. Model 3 med mest muligt budget lagt på pladsprisen kommer for entydigt til tilgodese større og nyere institutioner på bekostning af byens mangfoldighed og kompleksitet af institutionstyper. Vi finder, at tildelingen af kompensationsmidlerne forsat skal gives til institutioner, der påviseligt må bruge ekstra personaleressourcer på rutiner og befordring. København bør fortsat have en institutionsmasse af forskellighed og størrelse, og de ældre og skæve institutioner er et vedkommet alternativ til de større og mere tilgængelige institutionstyper.  Vi forudser at denne model vil bevirke, at det kommer til at reducere antallet af institutioner alene i mistet grundbevilling og reduktion af kompensationsmidler.  Anbefalingen fra Molevitten er derfor model 2, da de to øvrige vil have uhensigtsmæssige konsekvenser. Vi fraråder især model 1, da den fremstår meget ufleksibel i sammenligning med den nuværende model,   Venlig Hilsen På vegne af Bestyrelse og Ledelse Bjarne Renè Jensen Molevitten, Vesterbro
Læs høringssvar fra Bjarne Renè Jensen
Indsendt af:
Tor Lack-Pedersen
Dato: 1. september 2023
Svarnummer:
85
Virksomhed / Organisation :
Filosofvænget vuggestue
By:
København NV
Postnr.:
2400
Høringssvar d.1. september 2023 fra Filosofvænget vuggestue  Her er samlet høringssvar omkring de nye økonomiske modeller fra forældrerådet fra Filosofvænget vuggestue fra Klynge NBH i Bispebjerg Nordvest. Vi har valgt den model at alle forældreråds repræsentanter har kunne give deres besyv med omkring deres forholden til de nye økonomiske modeller. Her er de svar vi har fra vores institution. Overordnet set synes jeg det er vigtigt at bevare også de små institutioner, selvom de er dyrere at drive. Det betyder at institutionerne er mere ude i nærheden af os forældre i kommunen, og ikke kun samlet i store huse. Så jeg synes det er fair nok, at små institutioner med flere lokationer og dermed højere udgifter godt skal kompenseres lidt, selvom det måske har en bekostning på normeringen generelt set. Tryghed handler også om nærhed og størrelse for mig i hvert fald. Jeg har ærlig talt svært ved at skelne de 3 modeller fra hinanden. Men min “mavefornemmelse” er nok, at jeg er mest positivt stemt for model 1 eller 2, hvor små eller spredte institutioner kompenseres. Jeg vil gerne stille mig bag model 1. Jeg synes, det er vigtigt med budgetsikkerhed for institutionerne og jeg synes idéen om en større grundbevilling lyder plausibel.   Tor Lack-Pedersen Pædagogisk leder Filosofvænget vuggestue
Læs høringssvar fra Tor Lack-Pedersen
Indsendt af:
Birgit Toft-Olsen
Dato: 1. september 2023
Svarnummer:
84
Virksomhed / Organisation :
Børnehuset Bellis
By:
København NV
Postnr.:
2400
Høringssvar vedr. Ny budgetmodel for dagtilbud – 2. høring Som selvejende ledere bakker vi op om behovet for en ny budgetmodel, da den nuværende er uigennemsigtig og uforudsigelig. Vi har brug for et stabilt styringsredskab, der kan give os sikkerhed i vores budgetter, og dermed kunne sikre et stabilt dagtilbud til byens børns og deres forældre. Vi anerkender at det ”kun” er en omfordeling af de 3,1 mia. kroner der er afsat på dagtilbudsområdet, og ikke en forringelse af den samlede økonomi. Samtidig vil vi godt bakke op om den kommentar SF har i beslutningsprotokollen, for B&U mødet d.21.06.2023: at minimumsnormeringer ikke må ske ved at flytte rundt på midlerne, men ved at investere nye penge. Det har været svært at gennemskue hvad der skulle ske med pengene fra puljen ”Mere pædagogisk personale”, men længere inde i materialet læser vi os til, at puljen indregnes i pladsprisen. Da pulje hedder ”Mere pædagogisk personale i daginstitutioner med mange børn i udsatte positioner” har vi en opmærksomhed på at pengene skal komme de udsatte børn mest til gode, og ikke bare smørres bredt ud på området. At man i alle 3 modeller, via grundpakken, ønsker at synliggøre ledelsesbevillingen som en selvstændig post, anerkender vi. Samtidig har vi en opmærksomhed på, om der er gjort sig tanker om hvad god basisledelse kræver, da der er ledelsesopgaver der skal løses i alle institutioner uafhængigt af det normeret børnetal. At der ændres på fordelingen af socio-økonomiske midler, til fremadrettet at blive fordelt på ESCS-point er med til at gøre ændringen af budgetmodellen uforudsigelig. Vi er velvidende at en institution skal kunne klare sig uden de socio-økonomiske midler, men de er af afgørende betydning for det pædagogiske arbejde i institutionerne. Som selvejende dagtilbud er vi optaget af at sikre et tilstrækkeligt driftsgrundlag for den mangfoldighed der er i vores institutioner. Vi tror på mangfoldigheden imødekommer de behov som de københavnske forældre efterspørger, når de skal finde institutionsplads til deres barn/børn. Vi kan derfor på ingen måde anbefale model 3, da den underminerer selveje, derimod anbefaler vi at politikerne vælger model 2. Model 2 – sikre mangfoldigheden på tværs af institutionerne For at sikre den mangfoldighed der ligger i de små institutioner der er i Københavns Kommune, hvoraf de selvejende har en stor anpart, ser vi at model 2 sikre deres fremtid, ved at fastholde et let øget grundbeløb. Model 2 giver mulighed for at leve efter devisen ”tæring efter næring” ved at budgettet til personale afregnes efter det antal børn der er indskrevet, det giver økonomiske driftssikkerhed og  forudsigelighed. Model 2 fastholder de fysiske kompensation, der er med til at sikre midler til det fysiske arbejdsmiljø, der hvor medarbejderne skal yde en særlig indsats. Det pædagogiske arbejder er et fysisk krævende arbejder, og vi ønsker at fastholde denne kompensation.                             Mvh Bestyrelsen og ledelsen i Børnehuset Bellis
Læs høringssvar fra Birgit Toft-Olsen
Indsendt af:
Mikkel Jørgensen
Dato: 1. september 2023
Svarnummer:
83
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Model 2, hvis I vil være så venlige! Som forælder til et barn i en lille børnehave på Østerbro, er det bekymrende, hvis model 1 eller 3 vedtages. For mig at se, handler den økonomiske omfordeling i de to modeller om at "centralisere" børn i større institutioner. Det kan måske være fornuftigt set fra et kommunalt administrationsperspektiv, men der er intet, der tyder på, at større institutioner giver større trivsel blandt børnene. Tværtimod tror jeg som forælder mere på den nære relationer og den tryghed, man opnår i de små institutioner - og det er nok også derfor, at så mange små institutioner er så søgte. De mindre institutioner er overskuelige for børnene, de er gennemskuelige for os forældre. Ledelsen er tæt på - og hverdagen bliver tilrettelagt ud fra, hvor børnegruppen er - frem for at børnene skal passes ind i fasttømrede pædagogiske rammer. Hvis vores børnehave lukker som konsekvens af en ny budgetmodel, betyder det ikke, at jeg bare sender mit barn i en større institution. Husk nu de små institutioner, når i vedtager et nyt budget! Husk på, at ikke alle børn er ens. Det er alle forældre heller ikke. Giv plads til, at vi kan være forskellige, og til at der fortsat kan være plads til små institutioner som vores i København!
Læs høringssvar fra Mikkel  Jørgensen
Indsendt af:
Preben Thøgersen
Dato: 1. september 2023
Svarnummer:
82
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Landsorganisationen Danske Daginstitutioner
By:
Allerød
Postnr.:
3450
Høringssvar vedhæftet
Læs høringssvar fra Preben Thøgersen
Indsendt af:
Klyngebestyrelse og MED udvalg i klynge E IBØ
Dato: 1. september 2023
Svarnummer:
81
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Klynge E IBØ
By:
København
Postnr.:
2100
Høringssvar fra Klyngebestyrelse og MED udvalg i klynge E IBØ er vedhæftet
Læs høringssvar fra Klyngebestyrelse og MED udvalg i klynge E IBØ
Indsendt af:
Janni Nannberg
Dato: 1. september 2023
Svarnummer:
80
Virksomhed / Organisation :
Institutionen Ørnen, Klynge NBD
By:
København NV
Postnr.:
2400
Lokal MED klynge D, område Nørrebro Bispebjerg indgiver hermed høringssvar på HØRING nr. 2 - Ny budgetmodel for dagtilbud.   LokalMED kan, på baggrund af fælles gennemgang af høringsmaterialet i tæt samarbejde med klyngens 6 Trio, tilslutte sig grundpakken og model 2 i det fremsendte høringsmateriale. Vi peger på model 2 idet vi mener, at denne model, bedst muligt, sætter rammen og understøtter driften for alle klynger/ dagtilbud i Børne- og Ungdomsforvaltningen. At denne model indfrier intentionerne bag en ny budgetmodel ved ”at skabe større forudsigelighed og gennemsigtighed i institutionernes økonomi og lave en model, der understøtter de politiske beslutninger om normeringer og ledelse.”.se Ny budgetmodel   for dagtilbud- før 2. høring (2023-0225373) Byens dagtilbud er en mangfoldig størrelse. Der er små, mellem og store dagtilbud. Der er dagtilbud i nye og gamle huse. Der er dagtilbud i etager, dagtilbud i stueplan og dagtilbud i skoven. Der er dagtilbud, hvor de fleste børn er fra ressourcestærke familier, dagtilbud med en stor andel af børn i udsatte positioner og dagtilbud som ligger lige imellem. Der er dagtilbud i områder med høj befolkningstilvækst og dagtilbud i områder, hvor der mangler børn. Det er derfor vigtigt, at vi har en budgetmodel som sætter rammen og understøtter alle dagtilbud i hele byen uanset vilkår. I grundpakken lægger vi særlig vægt på økonomien til ledelse tages ud af pladsprisen. Desuden vægter vi ønsket om at tildele sociale normeringer ud fra en ESCS-beregning for derigennem at undgå store budgetudsving og i endnu højere grad tildele socioøkonomi til de dagtilbud med den største andel af udsathed i børnegruppen. I model 2 lægger vi vægt på, at både grundbeløb pr. hus og de fysiske kompensationstimer bevares. Vi vægter, at der forsat tildeles fysiske kompensationstimer grundet de bygningsmæssige forhold. De bygningsmæssige forhold påvirker udøvelse af den pædagogiske praksis i et dagtilbud. Særligt små eller mindre dagtilbud er meget afhængige af de personaletimer som kompensationstimerne udløser for at få hverdagen til at hænge sammen i en bygning med f.eks. elevator, uoverskuelige badeværelse/puslerum, grupperum som ligger alene. Vi håber meget at vores perspektiver vil blive taget med i betragtning.   Næstforperson i LokalMED klynge NB D  
Læs høringssvar fra Janni Nannberg
Indsendt af:
Pia Mikkelsen
Dato: 1. september 2023
Svarnummer:
79
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Sundby Asyl - Netværket Asylselskabet
By:
Kbh S
Postnr.:
2300
På vegne af forældre, personale, institutionsbestyrelse og ledere i Netværket Asylselskabet indsendes høringssvar omkring den nye budgetmodel. Dette med en klar anbefaling om at kunne bevare diversiteten og mangfoldigheden af institutioner som den er nu i Københavns Kommune, ved at stemme for model 2. .   
Læs høringssvar fra Pia Mikkelsen
Indsendt af:
Lizet Vahl-Møller, på vegne af bestyrelsen og ansatte i Børnehaven Ansgarsengle
Dato: 1. september 2023
Svarnummer:
78
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Børnehaven Ansgarsengle
By:
Nordvest
Postnr.:
2400
Høringssvar vedr. ny budgetmodel i Københavns kommune, anden høringsrunde. Bestyrelsen og ansatte i Børnehaven Ansgarsengle vil med dette høringssvar klargøre de økonomiske konsekvenser for især de selvejende institutioner i Københavns kommune
Læs høringssvar fra Lizet Vahl-Møller, på vegne af bestyrelsen og ansatte i Børnehaven Ansgarsengle
Indsendt af:
Aino Leegaard Andersen
Dato: 1. september 2023
Svarnummer:
77
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Til Børne- og ungdomsudvalget, Københavns Kommune Høringssvar angående en ny budgetmodel Bestyrelsen i Børnehaven Tussenelda er blevet bekendt med de tre forslag til en ny budgetmodel og sender på den baggrund dette høringssvar. Vi er dybt bekymrede for, hvilke konsekvenser Model 3 vil få for vores børnehave. Tussenelda er en lille og yderst velfungerende institution med høj trivsel blandt både medarbejdere og børn, hvilket vi inderligt ønsker at bevare. Men en indførelse af Model 3 vil uden tvivl gå ud over det pædagogiske arbejde i børnehaven, som i sidste ende vil få betydning for børnenes trivsel og udvikling. Herudover er vi stærkt bekymrede for indføringen af ESCS-modellen for tildeling af sociale midler. Der er absolut ingen evidens for, at udsatte børn i socialt belastede familier i mindre grad har behov for særlig pædagogisk støtte og hjælp, blot fordi de går i dagtilbud med børn af forældre, hvis indkomst, uddannelse og beskæftigelse er høj. ESCS-modellen vil derfor betyde, at vi ikke kan opretholde den samme høje pædagogiske indsats for vores børn i Tussenelda. Vi opfordrer i stedet, til at Model 2 vælges - særligt hvis man fra politisk side vil bevare små og velfungerende institutioner i Københavns Kommune, som kan løfte de opgaver, de store institutioner ikke formår. Nedenfor har vi kommenteret på de tre budgetmodeller, samt brugen af ESCS for tildeling af sociale midler. Alle tal i nedenstående stammer fra "Ny budgetmodel for dagtilbud – før 2. høring (2023-0225373)".   Model 3 Model 3 vil medføre en reduktion af Tusseneldas budget på 8.1 pct. svarende til 143.670 kr. årligt. Dette vil unægtelig give dårligere nomering (ca. en halv stilling) og herved forringe det pædagogiske arbejde i børnehaven. Vi vil i denne forbindelse gerne gøre opmærksom på, at forældre til for eksempel udsatte børn i mistrivsel i store institutioner/ i gråzonen med hensyn til diagnoser/ med sproglige udfordringer ofte søger små institutioner. Skal de små institutioner kunne honorere denne diversitet af børn og formå at skabe trivsel, er det fuldstændig afgørende, at den nye budgetmodel ikke ender som en budgetreduktion for små institutioner, der forringer det pædagogiske arbejde og kvaliteten i de små institutioner.  Vi har vedhæftet en beretning fra et forældrepar, som understøtter vigtigheden af at have små institutioner med genkendelige og trykke rammer, samt nærvær og plads til pædagogisk arbejde for at skabe trivsel for udsatte børn (se bilag 1). På den baggrund opfordrer vi til, at Model 3 fravælges af hensyn til børnene i små institutioner.   Model 1 og 2 Model 1 og 2 medfører en reduktion af Tusseneldas budget på henholdsvis 0.51 pct. (svarende til 9.053 kr. årligt) og 1.57 pct. (svarende til 27.780 kr. årligt).  Vi peger på, at Model 2 vælges af flere årsager. For det første bevarer Model 2 en rimelig grundbevilling og lader tildelingen af midler følge børnene. Dette vil for de små institutioner give en god budgetsikkerhed. For det andet bevares de fysiske kompensationer, som er uundværlige for børnenes fysiske udfoldelse i en lille institution som Tussenelda, der bor til leje i en andelsforening og ikke har egen legeplads. For det tredje vil Model 2 ikke lede til en stor budgetreduktion, hvorfor kvaliteten af det pædagogiske arbejde kan opretholdes. Model 1 vil lede til en lille budgetreduktion for Tussenelda, men denne vil være overkommelig og vurderes uden store konsekvenser for kvaliteten af dagtilbuddet. Vi opfordrer dog til, at Model 2 vælges, særligt hvis man fra politisk side vil bevare de små og velfungerende institutioner, som kan løfte de opgaver, som de store institutioner ikke formår.   ESCS-modellen Indføring af ESCS-modellen vil medføre en reduktion i Tusseneldas budget på 69.967 kr. årligt på grund af frafald af sociale midler.  I ”Ny budget model for dagtilbud- indstilling beslutning samt bilagsmateriale” er det tydeliggjort, at en indføring af ESCS-modellen vil gå ud over institutioner, hvor der er: ”Mange børn med stærk socio-økonomisk baggrund, der opvejer børn med svag socio-økonomisk baggrund.” Dette vil netop være situationen i Tussenelda. Som bestyrelse for børnehaven stiller vi os derfor meget kritiske over for anvendelsen af ESCS som baggrund for fordeling af sociale midler. Vi mener, at modellen er alt for unuanceret som grundlag for en budgetmodel. Børns behov for særlig pædagogisk hjælp og støtte i dagtilbud kan på ingen måde reduceres til forældrenes indkomst, uddannelse og beskæftigelse. Forældrenes gennemsnitlige uddannelse, indkomst og beskæftigelse vil ikke afspejle antallet af børn fra familier med sociale udfordringer, og konsekvensen vil være færre ressourcer til at håndtere de udfordringer, børnene har deraf. Det er korrekt, at der ses en sammenhæng mellem ESCS og visse typer af udfordringer, når man ser på udvalgte børnegrupper. Eksempelvis viser forskning på området, at børn i familier med lavere socioøkonomisk status generelt har flere afsavn i hverdagen, herunder materielle afsavn, end børn fra familier med høj socioøkonomisk status. Der er derimod ikke evidens for, at børns behov for særlig pædagogisk hjælp og støtte i dagtilbud kan reduceres til forældrenes indkomst, uddannelse og beskæftigelse. På den baggrund opfordrer vi til, at de sociale midler fortsat vil følge socialt udsatte børn og familier og altså ikke indfører den gennemsnitlige ESCS-model i Københavns Kommune.   Med venlig hilsen Bestyrelsen for Børnehaven Tussenelda                 Bilag 1 Et forældrepars oplevelse af børnehaven Tussenelda  Da vi i efteråret 2019 fik plads til vores yngste datter i børnehaven Tussenelda var det ikke med bange anelser. Tvært imod.     Fra starten af vores dialog med først lederen Lis Fjelstrup og siden medarbejderne i børnehaven, havde vi ro i maven og en følelse af, at vores barn ville blive anerkendt for det menneske, hun er – og at vi i det hele taget ville blive taget varmt imod som familie. Det var en kæmpe lettelse at have det sådan, for selv om vores barn var næsten tre år på det tidspunkt og havde gået i både kommunal vuggestue og dagpleje, havde vi aldrig oplevet det før med  hende.   For at gøre en lang historie kort fik vores datter en ualmindelig hård start på institutionslivet, da vuggestuen, hun gik i, ikke imødekom hendes behov for tryghed og genkendelighed – og ved flere lejligheder overskred hendes grænser. Vi var i dialog med personalet og lederen, men oplevede ikke, at de tiltag, vi drøftede på møderne, gjorde en forskel for vores barns trivsel. Hun fik det værre og begyndte f.eks. at blive mere indadvendt, hvilket selvfølgelig bekymrede os og fik os til at føle os magtesløse som forældre.  Vi tog derfor vores datter ud af vuggestuen og hjemmepassede hende i en periode, hvor hun blomstrede op og viste nye sider af sig selv. Derpå kom hun i en privatpasningsordning. Her faldt hun gradvist til, men da ordningen pludselig blev udvidet med nye børn, trak passeren sig meget pludselig fra samarbejdet med os. Det var vores indtryk, at hun fandt opgaven med fortsat at tage sig af vores datter for stor.     De svigt og skift vores pige oplevede uden for hjemmet i starten af sit unge liv satte dybe spor i hende og i os som forældre – vi var derfor et særligt sårbart sted, da vi rakte ud til Tussenelda. Kunne lederen og personalet give os den tryghed og forståelse, vi havde brug for? Og give os tilliden til en institution tilbage?    Svaret er ja. Allerede i de første mails, vi modtog fra lederen, stod det klart, at vi i Tussenelda havde fundet et sted, hvor det er rart både at være barn og forældre. For første gang oplevede vi en umiddelbar nysgerrighed på, hvem vores barn er og en faglig interesse for at forstå hendes udfordringer og tidligere traumer. Vi oplevede fra dag ét en tydelig leder, som kommunikerede klart og som sammen med sine medarbejdere og os tilrettelagde en plan for, hvordan opstarten for netop vores datters opstart kunne foregå. Det føltes trygt at blive set og hørt på den måde og ikke mindst at opleve et kompetent personale, der så åbenlyst var vant til at tage stilling til også særligt sårbare børn og deres behov.  Vores datter havde et stort behov for ro omkring sig, da hun begyndte i Tussenelda, og det var derfor dejligt at opleve, at det fra børnehavens side hurtigt blev arrangeret sådan, at hun kunne begynde i den kommende efterårsferie, hvor børneantallet var lavere end i hverdagene. Personalet opfordrede os til at vænne vores datter fra sutten inden opstart for at gøre det lettere for hende at kommunikere og blive mere udadvendt – og det råd viste sig at være rigtig godt, og det var ikke noget, vi selv havde overvejet. Vi var imponerede over personalets indsigt og glade for deres initiativ.  At vores datter faldt så hurtigt og så godt til i Tussenelda skyldes først og fremmest, at personalet i børnehaven altid har mødt hende med overskud og anerkendelse. De giver hende plads til at være den, hun er, mens de samtidig udfordrer hende og støtter hende i at blive mere modig og overskride egne grænser. De har f.eks. gjort en stor og målrettet indsats for at udvide hendes venskabskreds, så hun har mere end én stærk relation. Det kræver indlevelse og nærvær at opdage et sådant behov og ikke mindst en aktiv og tidskrævende indsats at tage behovet alvorligt.  Corona gjorde sit indtog omkring seks måneder efter, vores datter var begyndt i børnehave, og selv om hun var nået langt i sin udvikling, var hun ikke faldet fuldstændig til. Heldigvis var personalet opmærksom på dette og derfor blev hun en del af en lille børneflok, der forsat fik mulighed for at komme i børnehaven i foråret 2020. Det tror vi, har været afgørende for, at hun ikke skulle starte forfra med sin indkøring.   Vi har også oplevet et meget opmærksomt personale i forhold til processen med at skoleudsætte vores datter. Det har været trygt at kunne drøfte for og imod med både leder og medarbejdere, fordi vi også i denne situation har kunnet mærke, at de kender hende godt, fordi de altid har haft mulighed for at investere meget nærvær og tid i hende.   Vi er taknemmelige for, at vores barn går i en børnehave, hvor personalet har et gennemgående kendskab til hvert barns og dets behov. Både når det gælder de store beslutninger som indkøring og skolestart, men i høj grad også i hverdagene, hvor vi oplever, at de voksne altid har overskud til f.eks. at tage imod om morgenen, trøste i løbet af dagen ved fx hjemve, støtte ved konflikter mellem børnene, igangsætte alderssvarende lege og aktiviteter, osv.  Indsigt, fleksibilitet og god dømmekraft kommer ikke af ingenting. Det kræver nærvær fra personalet og nærvær kræver tid og personaletimer. Hvis Tussenelda bliver ramt på ”nærværstimer” er vi bekymrede for, at det i dagligdagen vil gå ud over de børn, der har en sårbar side, ekstra behov eller ”bare” er inde i en periode, hvor der er er mere brug for omsorg og opmærksomhed fra en kendt voksen.  Vi valgte Tussenelda i sin tid, fordi vi fra flere sider havde hørt, at det er en børnehave, hvor rammerne er små og overskuelige, og hvor børn ikke ”drukner” i mængden. I Tussenelda bliver alle børn da også set og hørt, også basisbørnene fungerer på lige fod med de andre børn, fordi personalet har mulighed for at gøre en indsats for at inkludere dem i fællesskabet.     Hvis personalet ikke fortsat kan tilbyde børn og forældre opmærksomhed, nærvær og tid i samme grad som nu, er vi bekymrede for, at det vil gå ud over børnenes trivsel og glæde over at gå i børnehave. Vi tør i hvert fald ikke tænke på, hvordan vores datter ville have det i dag, hvis Tussenelda ikke var kommet ind i billedet, da hun var en lille frygtsom pige.    I dag har vores datter med børnehavens stabile hjælp udviklet sig til en mere selvsikker og tillidsfuld pige, der glæder sig til at komme i børnehaveklasse. Og vi har som forældre fået genoprettet vores tro på, at der findes en institution, der sætter barnet i højsædet og konkret handling bag alle gode intentioner.     Venlig hilsen  Stine Troense og Mark Uhre Esdahl    Stine: 2365 6032 / stroense@gmail.com          
Læs høringssvar fra Aino Leegaard Andersen
Indsendt af:
Birger Langkjær
Dato: 1. september 2023
Svarnummer:
76
By:
København
Postnr.:
2100
Budgetmodel 2, tak! Københavns kommune har længe søgt at skabe større og større institutioner uden at det er indlysende, at der kommer bedre institutioner ud af det. Tværtimod er de små ofte eftertragtede og det af indlysende grunde: de er overskuelige og trygge for børnene og gennemskuelige for forældrene. De tænker i børnehøjde og skaber nærvær. Ledelsen er også tættere på og en del af hverdagen. De omfordelinger af midler, som er beskrevet i forslag 1 og 3, vil klart fortsætte den ulykkelige bevægelse mod store institutioner. De ser måske nok overskuelige ud i et organisationsdiagram set fra et kommunalt administrationsperspektiv. Men for BØRNENE er det uoverskueligt og ikke så trygt som det kunne være. Hermed en KLAR anbefaling af MODEL 2. Birger, far til Carlo og Sonja
Læs høringssvar fra Birger Langkjær
Indsendt af:
Bestyrelse A Klynge D
Dato: 1. september 2023
Svarnummer:
74
By:
København S
Postnr.:
2300
Høringssvar fra bestyrelsen i A Klynge D:    I A klynge D har vi besluttet at komme med nogle kommentarer til de enkelte modeller. Vi ønsker ikke at pege på én enkel model som den rigtige løsning.  Generelt oplever vi at det er meget svært at gennemskue de reelle konsekvenser for klyngen og hver enkel institution i hver model. Vi ser umiddelbart både fordele og ulemper ved alle tre modeller.  Vi hæfter os ved at den største ændring på tværs af alle tre modeller er ændring  i grundpakken hvor måden man opgør sociale normeringer på ændres. Vi kunne godt ønske os at det var mere tydeligt, hvilke tanker der ligger bag den nye måde at opgøre de sociale normeringer på. Vi kan frygt, at den nye måde at beregne dette på kan skabe mere ulighed end lighed.    Model 1:  Model 1 virker til at give god økonomisk forudsigelighed idet der er tale om en grundbevilling. Hvilket umiddelbart synes positivt. Vi hæfter os dog ved at pladsprisen samtidig falder betragteligt og at dette kan resultere i stor økonomisk usikkerhed ud over grundbevillingen.  Hvis normeringen ændrer sig i løbet af et år vil man vel derved komme til at stå i en udfordring i forhold til om man har økonomi til at tage børn ind som man ikke havde forventet.  Model 1 virker til at være positiv for de institutioner som har stabilt børnetal, mens de institutioner som kæmper med at få pladserne fyldt op fortsat vil have store udfordringer.  Hvis ønsket er at komme nogle skævheder til livs, vil vi opfordre til at der er fokus på om man med model 1 kan risikere at etablere nogle nye skævheder og man derved ikke kommer det egentlige problem til livs.    Model 2: Model 2 virker umiddelbart til at lægge sig mest op af den nuværende budgetmodel. Vi hæfter os dog ved, at der vil blive skabt noget mere gennemsigtighed i budgettet da der ikke vil være lige så mange puljer. Model 2 synes umiddelbart som den bedste løsning for de mindre institutioner.    Model 3: I denne model ser det ud til at institutioner som har børn med særlige vanskeligheder får nogle flere økonomiske midler, hvilket er positivt, men det anbefales at der er opmærksomhed på om det kan risikere at skabe udfordringer for de øvrige børn.  Vi hæfter os ved at institutioner med flere matrikler vil blive ramt idet der ikke er en grundbevilling for hvert hus. Hvilke tanker lægger bag dette? Hvad er incitamentet for at gøre dette? Er det fordi man finder det uhensigtsmæssigt med flere små matrikler?  
Læs høringssvar fra Bestyrelse A Klynge D
Indsendt af:
Nete Dietrich
Dato: 1. september 2023
Svarnummer:
73
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Børneringen
By:
Valby
Postnr.:
2500
HØRINGSSVAR VEDRØRENDE   NY BUDGETMODEL FOR DAGTILBUD - HØRING NR. 2   Som udgangspunkt er Børneringen positiv overfor en ny budgetmodel. Vi håber på en mere transparent og retfærdig budgetmodel – men vi har svært ved at gennemskue om de fremlagte forslag til ny budgetmodel rent faktisk løser opgaven.   Dagtilbudsområdet i Københavns Kommune har igennem flere år været genstand for mange og omfattende ændringer – både ifht. organisering, styring og økonomi. Vi anerkender at den nuværende model har sine svagheder, og måske også giver ret uens vilkår når man sammenligner på tværs mellem klynger og selvejende netværk. Vi håber, at den nye budgetmodel vil kunne skabe ro, og sikre mangfoldigheden på dagtilbudsområdet i mange år frem.   Tidligere modeller har skabt incitamenter til at sammenlægge flere små institutioner til større enheder. Begrundelsen var at det skulle sikre bæredygtigheden – men nu virker det som om de incitamenter fjernes og institutioner med flere matrikler rammes. Håber ikke det er et udtryk for at man nu vil ændre strukturen igen?   Dagtilbudsområdet i København er kendetegnet ved meget forskellige fysiske rammer – og det er helt vitalt for institutionerne at dette medtænkes i modellen. Det gør stor forskel i hverdagen om man f.eks. har direkte adgang til legeplads i niveau eller om man skal rundt om blokken, ligesom trapper, udflytter og flere matrikler også har stor betydning for institutionernes hverdag. Dette har tidligere været kompenseret via budgetmodellen og vi håber at dette fortsat bliver medtaget, så institutionernes forskellige fysisk vilkår bliver anerkendt i modellen.   Tid til ledelse er vigtigt – både for den enkelte institutions hverdag og ikke mindst lederes eget arbejdsmiljø. DEA har netop publiceret en rapport om lederens betydning for dagtilbud, og svaret er ret entydigt at lederens egen trivsel er vigtig og bl.a. sikrer lavt sygefravær i institutionen. Det er vigtigt at der tildeles tilstrækkeligt med ressourcer til ledelse – uanset om huset er stort eller lille.   Glem ikke minimumsnormeringerne – modellen skal sikre at det er muligt at have tilstrækkeligt med personale – uanset forhold som f.eks. institutionsstørrelse, fysiske rammer, organisering osv.   Konkrete ønsker til en ny budgetmodel:   Transparent Fair Langtidsholdbar Incitamenter til at understøtte naturlig mangfoldighed Understøtte god nærværende og tilstrækkelig ledelse i alle dagtilbud Sikre tilstrækkelige ressourcer til institutioner med børn i udsatte positioner Understøtte minimumsnormeringer   Det er svært at se om forslagene til en ny budgetmodel i tilstrækkeligt omfang rummer ovenstående ønsker. Men når vi ser på de økonomiske virkninger af de forskellige modeller, så vil Børneringen pege på model 2 som bedste alternativ af de tre forslag.
Læs høringssvar fra Nete Dietrich
Indsendt af:
Nita Nyegaard
Dato: 1. september 2023
Svarnummer:
72
By:
København ø
Postnr.:
2100
Jeg støtter op om budgetmodel 2. Jeg er imod Københavns kommunes generelle bestræbelser på at lave store børnehaver, vuggestuer, mm. Det er ikke i børnenes interesse - det er især utrygt for små børn at forholde sig til så mange børn og voksne. Jeg synes, at Københavns kommune skylder forældre og børn at skabe trygge rammer for vores børn efter de bekymrende dokumentarfilm der har beskrevet problemer tidligere.  Mit indtryk er, at de små børnehaver er populære og eftertragtede på Østerbro.  Derfor skal grundbeløb pr. hus ikke fjernes. Mvh. Nita Nyegaard - mor til Arthur og Ludvig 
Læs høringssvar fra Nita Nyegaard
Indsendt af:
Elsine lena Espensen
Dato: 1. september 2023
Svarnummer:
71
Virksomhed / Organisation :
Forældrebestyrelsen i Klynge NB-C Nørrebro
By:
Kbh
Postnr.:
2200
Forældrebestyrelsen takker for muligheden for at afgive høring på den nye budgetmodel for dagtilbud. Vi peger ikke på en enkelt af de tre foreslåede budgetmodeller, men har i det flg. overordnede bemærkninger og kommentarer til de 3 forslag.   Overordnede bemærkninger  Klyngens Forældrebestyrelse støtter op om ESCS-modellen og den solidariske tankegang bag den nye sociale fordeling af midler  Klyngens Forældrebestyrelse støtter op om justeringen 1:2 af vuggestuebørn, da vi er enige i, at der er opstået en skævvridning Overordnet feedback på høringsprocessen  Det ville have været bedre, hvis Forældrebestyrelser fik en længere tidsfrist til at afgive høringssvar, og at budgetmodellen sættes til høring enten før eller efter sommerferien. Det ville give os tid og mulighed for at svare på et mere informeret grundlag, og give jer et mere kvalificeret høringssvar.  Det er svært at gennemskue bilagsoversigten og afvigelserne skitseret pr. model. Det ville have været givende, hvis Børne- og Ungdomsforvaltningen, holdt et oplæg for Forældrebestyrelser i et forum, hvor det er muligt at stille spørgsmål. Det vil give os mulighed for at komme med mere kvalificerede og perspektiverende høringssvar.   Særskilte bemærkninger til budgetmodel 1 og 3 Budgetmodel 1: Den giver kun ringe incitament til at tage flere børn ind i perioder, når der er pres på pasningsgarantien, hvilket vi anser problematisk solidarisk set Budgetmodel 2:  Den er meget lig den model vi har. Den har den fordel at grundbeløb pr. hus bibeholdes Budgetmodel 3: Den er enkel, dog vil institutioner, der periodisk har et for lille optag af børn blive ramt økonomisk i denne model   Forældrebestyrelsen håber, at ovenstående høringssvar er tydeligt i forhold til den endelige beslutning af den nye budgetmodul. Vi står naturligvis til rådighed, skulle vores høringssvar give anledning til yderligere drøftelse eller spørgsmål.     Med venlig hilsen   Forældrebestyrelsen i Klynge NB-C  
Læs høringssvar fra Elsine lena Espensen
Indsendt af:
Simone Colding-Meyer
Dato: 1. september 2023
Svarnummer:
70
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Vi peger på model 2. Vi har valgt aktivt som familie at vores to børn skal gå i en lille børnehave. Vi har prøvet det modsatte med vores ældste, som i et år gik en stor institution, som var præget af forvirring og meget højt lydniveau, som vores datter ikke trives i. Derudover har vi også som familie valgt aktivt, at blive boende i København grundet kommunes forskellige muligheder for forskellige slags institutioner, skoler og kulturelle tilbud. Det vil være meget ærgerligt at gøre kommunes valgmuligheder for ensartet. Vi er alle forskelllige og skal have mulighed for forskellige valg såsom små institutioner. Vh. Kasper Colding-Meyer og Simone Colding-Meyer
Læs høringssvar fra Simone Colding-Meyer
Indsendt af:
Ditte-Marie Jakobsen
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
69
By:
København
Postnr.:
2100
Vi peger på model 2. De to andre muligheder gør det vanskeligt for små institutioner at overleve. Rosenborg Frihavns Børnehave (afdeling 1) er en lille velfungerende børnehave, som har været afgørende for vores søns trivsel og udvikling. Der er behov for små institutioner som kan skabe trygge rammer, gode relationer, trivsel og udvikling. Det vil være dyrt og dumt på den lange bane at ødelægge de små institutioners eksistensgrundlag. Ikke alle børn trives i en stor institution. En god og tryg start i livet er afgørende for vores børns trivsel og udvikling.  Vh. Rune Bonsu og Ditte-Marie Jakobsen  
Læs høringssvar fra Ditte-Marie Jakobsen
Indsendt af:
Karolina Kwiatkowska
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
68
By:
København Ø
Postnr.:
2100
We firmly believe that option 2 is the only suitable choice for smaller institutions. Our experience shows that such places provide a nurturing environment, essential for sensitive children's adjustment to childcare. The consistency, care, and trust fostered in these settings are unmatched. Our child has flourished in such an environment, forming quick bonds with compassionate caregivers, and benefiting from activities tailored to their development. The quality of care and expertise on child development in these smaller facilities has been exceptional. We are deeply concerned that options 1 and 3 could jeopardize the quality of care, the working conditions of staff, and children's daily lives, potentially threatening the survival of smaller institutions. We hope that the benefits of option 2 will be recognized. Kind Regards, Karolina & Szymon Kwiatkowscy
Læs høringssvar fra Karolina Kwiatkowska
Indsendt af:
Martin Lundby
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
67
Virksomhed / Organisation :
Østerbro forældreforening
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Vi peger på løsningsmodel 2. Vi har fuld forståelse for fordelen ved budget sikkerhed og vi kan også godt se at det ser praktisk ud på papiret med ens normering per barn. I praksis fungere det ikke og vil i dette tilfælde resultere i en utilsigtet katastrofe for de institutioner der falder uden for kassetænkningen.  Vi har derudover usandsynligt svært ved at se hvordan at de to andre forslåede modeller (model 1 og 3) er i harmoni med et eneste af beslutningstagernes partiprogram. Jeg håber at I vil lytte til alle os forældre og professionelle der er enige i at model 2 er det absolut eneste rigtige valg. 
Læs høringssvar fra Martin Lundby
Indsendt af:
Sarah Wessmann
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
66
Virksomhed / Organisation :
Forældreråd- og bestyrelse i Klynge D Nørrebro/Bispebjerg
By:
København NV
Postnr.:
2400
Ny budgetmodel for dagtilbud – andet høringssvar På vegne af forældrerådene fra institutionerne Brolopperne, Tusindfryd, Småbørnenes Forsamlingshus, Ørnen, Himmelbuen og Ringertoften, samt forældrebestyrelsen i Nørrebro/Bispebjerg Klynge D, vil vi først og fremmest gerne sige tak for, at der er mulighed for et andet høringssvar, og at der siden første høringsrunde er blevet lyttet til høringssvarene og præsenteret nye udkast til budgetmodeller.   Budgetmodel 2 understøtter diversitet i kommunens dagtilbud I klyngens forældrebestyrelse og de enkelte institutioners forældreråd er det vores håb, at man med budgetmodel 2 vil kunne sikre de små og mellemstore institutioners overlevelse, samt bevare en bred diversitet i kommunens dagtilbud. På den er der fortsat et tilbud til ethvert barn og families behov. Vi mener, at budgetmodel 2 bedst vil kunne understøtte en mangfoldig institutionsstruktur, der ikke tvinger forandringer i institutionsstrukturer ved eksempelvis at udhule budgetgrundlaget for de små institutioner. Modellen skal understøtte både selvejende og kommunale institutioner, hvor både små, mellem og store institutioner har et reelt eksistensgrundlag. Vi peger derfor på budgetmodel 2.   Model 1: Mindre villige til at tage søskende ind i løbet af året Vi er generelt positive over for tiltag, som kan øge forudsigeligheden og stabiliteten i budgetterne – særligt fordi vi i klyngen har et ustabilt børnetal. Grundbevillingerne vil give større budgetsikkerhed i situationer, hvor institutionerne modtager færre børn end forventet. Vi kan bekymre os om, at en naturlig konsekvens af model 1 vil være, at institutionerne bliver mindre villige til at modtage ekstra børn i løbet af året, og det kunne vise sig at blive et reelt problem for familier blandt andet med søskendepar, da det vil give en overnormering for en periode.   Kompensation skaber mulighed for fysisk udfoldelse trods belastende rammer Det er også vigtigt for os, at de fysiske kompensationer bibeholdes. Det er tydeligt for os som forældre, at de fysiske rammer i dagligdagen med vores børn har stor betydning for personalets arbejdsmiljø, tid og aktiviteter med børnene, handlerum og et stimulerende miljø for børnene. Det kræver ekstra personaleressourcer at kompensere for belastende fysisk arbejdsmiljø og rammer.  De fysiske kompensationer gør nemlig det – kompenserer. Dette blandt andet i form af lønmidler. Bekymringen er, at hvis de fysiske kompensationer fjernes vil vores børn f.eks. opleve hyppigere fravær af voksne i løbet af dagen, ringere mulighed for fysisk udfoldelse og stimuli.   Ledelsestid på gulvet vil øge rekrutteringsudfordring En model med ledelsestid på gulvet vil være uhensigtsmæssigt for lederens arbejdsmiljø og for den ledelsesmæssige opgaveløsning. I en tid, hvor det er vanskeligt at rekruttere pædagoger, er der behov for, at lederen bruger mere tid på den pædagogiske ledelse end tidligere. Samtidig Københavns Kommune svært ved at rekruttere ledere, og modellen med ledelsestid på gulvet vil øge rekrutteringsudfordringen. Vi vil gerne sætte spot på dette forholdsvis nye dilemma som i den kommende tid kalder på tid til øget faglig ledelse.   Vi er i klyngens forældreråd- og bestyrelse generelt positive overfor selve grundpakken for en ny budgetmodel og har ikke nogen særlige bemærkninger til ændringer i grundpakken andet end med hensyn til en ny fordeling af de sociale normeringer. Her er vi i klyngen primært positivt stemt overfor en ny fordeling efter ESCS, vi mener dog, det er fornuftigt, at man har valgt at indfase ændringerne over tre år, så der er tid til at tilpasse den enkelte institutions forhold til de nye økonomiske omstændigheder.
Læs høringssvar fra Sarah Wessmann
Indsendt af:
Anne Eikers
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
65
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Vi peger på model 2. Det var et aktivt valg for os som forældre at vælge en lille institution til vores børn, efter at have oplevet gentagne ledelsesskift, manglende leder, langtidssygdom, samt personaleflugt fra en stor integreret institution vi først havde vores børn i. Den stress vores børn oplevede ved manglende overskuelighed i faste rammer og fast personale var ubærlig. Børnehavens størrelse og dermed overskuelighed og ikke mindst det altid engagerede personale, børnehaven helt fantastisk formår at holde fast i, er altafgørende for vores yngste barns trivsel, der stadig er i børnehaven. Det gør en stor forskel at kende de pædagoger, medhjælpere og børn, som vores barn bruger mange timer sammen med - og den mulighed giver en lille institution med færre børn og voksne. Vi peger absolut på model 2. Mvh Martin Michael Hansen & Anne Eikers
Læs høringssvar fra Anne Eikers
Indsendt af:
Sarah Wessmann
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
64
Virksomhed / Organisation :
Forældreråd- og bestyrelse i Klynge D Nørrebro/Bispebjerg
By:
København NV
Postnr.:
2400
Ny budgetmodel for dagtilbud – andet høringssvar På vegne af forældrerådene fra institutionerne Brolopperne, Tusindfryd, Småbørnenes Forsamlingshus, Ørnen, Himmelbuen og Ringertoften, samt forældrebestyrelsen i Nørrebro/Bispebjerg Klynge D, vil vi først og fremmest gerne sige tak for, at der er mulighed for et andet høringssvar, og at der siden første høringsrunde er blevet lyttet til høringssvarene og præsenteret nye udkast til budgetmodeller.   Budgetmodel 2 understøtter diversitet i kommunens dagtilbud I klyngens forældrebestyrelse og de enkelte institutioners forældreråd er det vores håb, at man med budgetmodel 2 vil kunne sikre de små og mellemstore institutioners overlevelse, samt bevare en bred diversitet i kommunens dagtilbud. På den er der fortsat et tilbud til ethvert barn og families behov. Vi mener, at budgetmodel 2 bedst vil kunne understøtte en mangfoldig institutionsstruktur, der ikke tvinger forandringer i institutionsstrukturer ved eksempelvis at udhule budgetgrundlaget for de små institutioner. Modellen skal understøtte både selvejende og kommunale institutioner, hvor både små, mellem og store institutioner har et reelt eksistensgrundlag. Vi peger derfor på budgetmodel 2.   Model 1: Mindre villige til at tage søskende ind i løbet af året Vi er generelt positive over for tiltag, som kan øge forudsigeligheden og stabiliteten i budgetterne – særligt fordi vi i klyngen har et ustabilt børnetal. Grundbevillingerne vil give større budgetsikkerhed i situationer, hvor institutionerne modtager færre børn end forventet. Vi kan bekymre os om, at en naturlig konsekvens af model 1 vil være, at institutionerne bliver mindre villige til at modtage ekstra børn i løbet af året, og det kunne vise sig at blive et reelt problem for familier blandt andet med søskendepar, da det vil give en overnormering for en periode.   Kompensation skaber mulighed for fysisk udfoldelse trods belastende rammer Det er også vigtigt for os, at de fysiske kompensationer bibeholdes. Det er tydeligt for os som forældre, at de fysiske rammer i dagligdagen med vores børn har stor betydning for personalets arbejdsmiljø, tid og aktiviteter med børnene, handlerum og et stimulerende miljø for børnene. Det kræver ekstra personaleressourcer at kompensere for belastende fysisk arbejdsmiljø og rammer.  De fysiske kompensationer gør nemlig det – kompenserer. Dette blandt andet i form af lønmidler. Bekymringen er, at hvis de fysiske kompensationer fjernes vil vores børn f.eks. opleve hyppigere fravær af voksne i løbet af dagen, ringere mulighed for fysisk udfoldelse og stimuli.   Ledelsestid på gulvet vil øge rekrutteringsudfordring En model med ledelsestid på gulvet vil være uhensigtsmæssigt for lederens arbejdsmiljø og for den ledelsesmæssige opgaveløsning. I en tid, hvor det er vanskeligt at rekruttere pædagoger, er der behov for, at lederen bruger mere tid på den pædagogiske ledelse end tidligere. Samtidig Københavns Kommune svært ved at rekruttere ledere, og modellen med ledelsestid på gulvet vil øge rekrutteringsudfordringen. Vi vil gerne sætte spot på dette forholdsvis nye dilemma som i den kommende tid kalder på tid til øget faglig ledelse.   Vi er i klyngens forældreråd- og bestyrelse generelt positive overfor selve grundpakken for en ny budgetmodel og har ikke nogen særlige bemærkninger til ændringer i grundpakken andet end med hensyn til en ny fordeling af de sociale normeringer. Her er vi i klyngen primært positivt stemt overfor en ny fordeling efter ESCS, vi mener dog, det er fornuftigt, at man har valgt at indfase ændringerne over tre år, så der er tid til at tilpasse den enkelte institutions forhold til de nye økonomiske omstændigheder.
Læs høringssvar fra Sarah Wessmann
Indsendt af:
Katrine Møller Bach og Bjarke Kristensen
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
63
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Vi er forældre til en pige på 3 år, som går i en mindre børnehave. For os er det enormt værdiskabende, at alle pædagogerne i børnehaven kender os og vores historie. Grundet børnehavens lille størrelse har vi på kort tid lært mange af de andre forældre at kende, hvilket har stor betydning, når vi skal hjælpe børnene med at danne relationer udenfor institutionen. Her mærker vi, hvordan små institutioner skaber værdifulde netværker i lokalmiljøet til gavn for både børn og voksne. Det er desuden tydeligt at mærke, hvordan vores datter efter kort tid i børnehaven kendte alle de andre børn og omvendt, samt hurtigt blev tryg ved alle ansatte voksne. Vi er sikre på, at alt dette kun muliggøres, fordi børnehaven har den fantastiske, lille størrelse, som den har.  Vi krydser vores fingre for, at I vil vælge budgetmodel 2, da denne bedst anerkender værdien af de små institutioner. Vi er nervøse for de konsekvenser, det måtte have. hvis model 1 eller 3 bliver valgt. Venlig hilsen, Bjarke og Katrine
Læs høringssvar fra Katrine Møller Bach og Bjarke Kristensen
Indsendt af:
Maria Luise Bang Meile
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
62
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Vi flyttede vores ældste søn fra en kommunal børnehave, hvor det slet ikke fungerede. Vi landede trygt i Rosenborg Frihavns børnehave, afdeling 3, hvor vores yngste søn nu går og trives.    Ikke alle kan fungere i de store institutioner. Husk på dette når I vælger fremtiden for vores børn!   Vores institution vil blive særligt hårdt ramt, hvis valget ikke lander på model 2. Vi opfordre derfor til at model 2 vedtages.   Mvh Lars & Maria Luise Bang Meile, (Mor og far til Vilhelm på 4 år, fra Rosenborg Frihavns Børnehave, Afdeling 3)
Læs høringssvar fra Maria Luise Bang Meile
Indsendt af:
Kristoffer Schierup og Inge-Gerd Larsen
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
61
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Vi peger på model 2. Som forældre til et barn, der mistrivedes i en stor institution og på den baggrund skiftede til en lille institution, der har været klart medvirkende til en øget trivsel hos ham, er det afgørende at sikre, at det er muligt fortsat at drive små institutioner i Københavns Kommune. Som det umiddelbart ser ud på det foreliggende grundlag, vil model 1 og 3 bringe små institutioners overlevelsesgrundlag i fare.
Læs høringssvar fra Kristoffer Schierup og Inge-Gerd Larsen
Indsendt af:
Gitte Møller
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
60
Virksomhed / Organisation :
Klynge NB A , Forældrebestyrelse, LokalMED og Ledelsesteam
By:
København N
Postnr.:
2200
Forældrebestyrelse, LokalMED og ledelsesteam i Klynge NBA peger på model 2. Klynge NBA ønsker budgetmodel 2 samt at vi fremover anvender ESCS som beregningsmodel for udsathed i børnegruppen   Model 2 Vi mener at model 2 er den mest retfærdige budgetmodel, bl.a. i forbindelse med regulering for flere eller færre indmeldte børn. Model 2 vil understøtte både små, mellem og store institutioner bedst muligt, så vi opnår den største robusthed lokalt og på klyngeniveau og undgår store forskelle i normering og kvalitet. Vi vægter ligeledes, at man i model 2 fastholder de nuværende fysiske kompensationer, og at der fortsat vil blive tildelt et grundbeløb pr. hus. Disse tildelinger ser vi som vigtige, særligt for de mindre enheder, som uden disse vil få vanskeligere ved at få driften til at hænge sammen og for at bevare høj kvalitet. Vi mener at pengene bør følge børnene, og at vi ved flere eller færre indmeldte skal regulere 100%. som klynge og enkel institution er vi vant til at styre efter at pengene følger børnene og det oplever vi fungerer og bevirker at vi kan overholde vores budgetter. ESCS Vi mener at det fortsat er vigtigt at have midler til at sikre indsatser i forhold til udsathed i børnegruppen, for på den måde at understøtte faglig indsats. Vi mener at beregning ud fra ESCS er fornuftig, og sætter pris på den gradvise indfasning. Synliggørelse af budget til ledelse   Vi er enig i budgetmæssig transparens og gennemskuelighed generelt. Vi anskuer og angriber kerneopgaven systemisk og som en samlet opgave, som vi løser i fællesskab. Uanset om vi er pædagoger, pædagogmedhjælpere, pædagogiske assistenter, køkkenmedarbejdere eller ledere. Ud fra den betragtning og ud fra vores erfaring med samskabelse i kerneopgaven, kan vi ikke se det muligt stringent at opdele og adskille ledelsesopgaven fra de øvrige opgaver der er i den samlede kerneopgave. Vi er derfor bekymrede for tankerne om at adskille og synliggøre budget til ledelse. Vi kan være bekymrede for, at der vil opstå konflikter lokalt, fordi en presset hverdag på gulvet, og et skærpet blik på minimumsnormeringer, kan få medarbejdere og forældre til at kaste blikket mod ledelsen og muligvis have en forventning om, at lederen lægger timer som pædagog på gulvet for at øge minimumsnormeringen. Vi skal værne om vores ledere og ikke stille dem i et unødigt krydspres.   Med venlig hilsen Forældrebestyrelse, LokalMED og ledelsesteam Klynge NBA
Læs høringssvar fra Gitte Møller

Sider