HVIS BY ER KØBENHAVN?
Når folk flytter til hovedstaden og lejer sig ind i Kerebys (Blackstone) opkøbte patricier-ejendomme inden for vold og gamle byporte, eller køber sindssygt prisoppumpede ejerlejligheder og forholdsmæssigt endnu dyrere andelslejligheder, gør de det så i en formodning om, at der er lige så stille om aftenen hér, som der er uden for København?
Naturligvis er både støjforurening og luftforurening realistiske gener,, hvor mennesker mødes alle steder fra, men konsekvensen af kommunal 1. trafikomlægning, 2. inddragelse af parkeringspladser til grønne områder, 3. inddragelse af spirituslicenser og udesidning, 4. manglende forhindring af udenlandske kapitalfondes opkøb af Københavnske ejendomme, 5. ignorering af borgerprotester og gennemførte borgerforslag, 6. hæmningsløs kapitalisering på parkeringsbehov, 7. påtvingelse af dårligt gående, at de bliver hjemme, hvis de ikke har råd til parkering, 8. begrænsning af invalidepladser, 9. gennemtvingning af elbilparkering, trods prisen på elbiler - men der er kun 1 resultet:
Et energifattigt København, der ikke har noget natteliv, ingen "natte-Historie", ingen skæve sociale møder, ingen personlige initiativer til eks. græs på taget af andelsforeninger, dyrehold, brug af regnvand, egne initiativer til grøn energi, ingen bydynamik med besøgende udefra i bil, intet overraskende, da alt er kommunalt reguleret, bestemt, afgjort, og uden lydhørhed over for initiativer, der ikke tjener magtfordelingen på Rådhuset.
Jeg har været i dialog med administrationen, hvis man kan kalde en sludder for en sladder for værdig responsum, og jeg spørger som jeg spurgte DEM: HVIS BY ER KØBENHAVN?
En ultrareguleret, pæn og stille by alene forbeholdt mennesker med høje lønninger, der flytter uden for byen igen efter 5 til 10 år, når de har tjent mere på ejendomsstigninger end de kunne have fået gennem investeringer? Hvor der aldrig lander en hundelort uden for en pose og hvor ingen cyklist eller elløbehjuler behøver lære trafikreglerne, selvom biltrafikken klemmes fra alle sider, som om det var muligt at undvære persontransport (og hvilke omegnskommuner er det, der lægger jord til megaparkeringspladser til dem, der kører IND for at servicere de nye borgere? Og imens de nye borgere er her, skal de så de med kommunens tilladelse kunne pænificere omgivelserne med krav om at omgivelserne tilpasser sig DERES MIG?
Født og opvokset i København, 60 år i byen, og jeg tror, jeg vil sige, at det er MÆNDENE, man vil have ud af byen - altså, den ENERGI, som traditionelt set skaber snavs, spilder olie, laver larm, provokerer, FORSTYRRER - mændene ind i petrobrændstofbilerne og ud af syne. Væk med fysisk intimidering af volsomt pres fra først, størst og mest, og ind med den psykiske intimidering, hvor kvinder med barnevogne er urørelige dronninger og drenge ikke har noget at tage sig til, andet end hvis et kommunalt tiltag finder psykologisk værdiskabende at fremvise solide, mandlige forbilleder.
HVIS BY ER KØBENHAVN?
Folk, der har boet her livet langt?
Folk, der kender alle gader og stræder fra at have været der?
Folk, der kender sine naboer?
Firmaer, der ejer husene og frit skaber ublu lejeforhold?
Kommunalpolitikere, der er nødt til at tækkes grønne vælgerløfter?
Kommunalpolitikere, der river alle steder ned, hvor kunsten frit kan boltre sig?
Tilflyttere, som intet kender til Københavns energi og dynamik?
Tilflyttere, som er så velstående, at de kan vente 10 år på at få en havudsigt?
Entreprenører, som får lov at lave hele boligkvarterer rettet på velstående?
Folk, som ved valget mellem mere Kereby/Blackstone og grøn kommunalt styret omstilling, tror de vælger den positive fremtid, men intet forstår om aftalerne på Rådhuset og på Christiansborg, der udhuler byens energi med topstyring og hvad jeg vil kalde fremtidskorruption: Salget af den fremtidige by for plads ved magten nu - med løbende budgetafhængige løfter om dit og dat, som naturligvis udhules af skattelettelser til de velstående og elendigt kørt sygehusvæsen. Og imens får Københavnerne lappeløsning på lappeløsning på lappeløsning.
DET MÅ VÆRE NOK NU MED GENTRIFICERINGEN - plads til forskellighed betyder, at den enkelte underkaster sig kollektivet - ikke at kollektivet underkaster sig den enkelte!
HVIS BARE der var nok mennesker tilbage i København med tillid til demokratiet, og politikere med respekt for den demokratiske proces og gennemsigtighed og en bopæl inden for volde og porte, så København kunne slippe for det komplet fantasiløse bonderøvsformynderi, der tapper denne fantastiske lille storby for energi. PENGE PENGE PENGE. Sindssygt flotte granitfortove, oprensninger af søerne, og 50.000 ensomme gamle og syge uden nær familie, og et overformynderi og uvilje til faktisk fantasi - ikke bare flotte løsninger at vise udlandet, men give borgerne både ansvar og frihed til at lave et fælles København, frem for at se politkere sælge ud, sælge af København til enhver med pengepungen fuld.
Det næste bliver folketælling på Dronning Louises Bro, og genstandsregistrering på serveringssteder, og levevisafhængig placering på ventelister til alt muligt, og nye boliger ingen ønsker sig, heller ikke om 100 år, og Amager Fælled som små frimærker mellem høje betonblokke, er det dét?
HVIS BY ER KØBENHAVN?
I kvæler byen. Det er ikke jeres by. I er ansat til at beskytte os, både mod kapitalopkøb og fattigdom, mod manglende mod og visioner. Mod tandløshed og syge borgere. Mod statslig overformynderi. Mod udefrakommende. Mod modeluner. Mod pengenes magt, FOR de tænkende og kreatives og energifulde og viljestærke og kommunikative og reelt fællesskabende, der forstår København og ved, hvad der forsvinder, når man fjerner folks muligheder for at mødes, for eksempel. Hvilket HER ikke betyder 2-bevilliger på hverdagsaftener. Men når rygere ikke må ryge indendøre, vil man gennemtvinge rygestop samtidig med en indskrænkning af udeservering. Plus at man tækkes de mange tilflyttere, som efterhånden er de eneste, der har råd til at bo i byen.
DET ER DÉT: At man gør byen umuligt dyr at leve i, så den bliver fyldt med velstående øvre middelklasse, som ikke kan tage nogen steder, fordi rækkevidden på elbiler ikke er særlig høj, og ikke kan parkere en egen bil, fordi der ikke er plads, og som derfor skal leje af en bestand af elbiler, som OGSÅ fylder og tager endnu mere plads fra borgernes biler - så byen isoleres fra omverden af manglende transportevner.
Ja, det er DÉT.
Og mere til.
vh, kk