Høringssvar til miljøkonsekvensrapport for metrolinje M5
Til
Københavns Kommune og Trafikstyrelsen
Som engageret borger og aktiv tilhÆnger af bevarelsen af Københavns grønne områder, skriver jeg hermed et kritisk høringssvar til miljøkonsekvensrapporten vedrørende den foreslåede metrolinje M5. Dette projekt, der foreslår etablering af en højbane over Margretheholm, rejses betydelige bekymringer vedrørende dets indvirkning på både det lokale miljø og beboernes trivsel.
Natur, Vegetation og Biodiversitet
Det fremgår klart af miljøkonsekvensrapporten, at projektet vil have en negativ påvirkning på naturen, herunder ødelæggelse af vigtige naturområder, fjernelse af levesteder for padder og fugle, samt fældning af store gamle træer. I særdeleshed er Margretheholm, Østre Anlæg og Prøvestenen områder, der huser en rig biodiversitet, herunder arter beskyttet under Bilag IV, såsom flagermus.
Det er kritisk at bemærke, at den nuværende registrering og kortlægning af flagermus og andre vigtige arter er utilstrækkelig. Den anvendte metode, som angivet i rapporten, synes ikke at være tilstrækkelig robust til at kunne påvise omfanget af flagermusbestande i de nævnte områder. Det er ikke blot uacceptabelt, men direkte farligt for vores miljø at basere beslutninger om omfattende arealinddragelse på så utilstrækkelige data.
Indvirkninger på Menneskers Trivsel
Højbaneprojektet vil ikke kun skade flora og fauna; det vil også have betydelige sociale konsekvenser for beboerne i de berørte områder. Oprettelsen af en højbane vil ødelægge det eksisterende grønne område, som mange familier og enkeltpersoner bruger til rekreation og social interaktion. Tab af grønne områder påvirker ikke blot livskvaliteten, men kan også føre til stigende niveauer af stress og reduceret fysisk aktivitet blandt beboerne.
Desuden vil den øgede trafik og støj forbundet med en højbane have en direkte negativ indvirkning på den daglige trivsel for de mennesker, der bor i nærheden. Det er uacceptabelt at prioritere transportløsninger, der vil have en så skadelig indflydelse på beboernes livskvalitet.
Sammenligning med Andre Bydele
Det er bemærkelsesværdigt, at andre områder langs den foreslåede metrolinje M5 også har fremhævet lignende bekymringer. Bydelene, som er berørt af projektet, har i stigende grad gjort opmærksom på de negative konsekvenser af arealinddragelse, ikke kun for biodiversiteten, men også for de sociale og kulturelle aspekter af deres lokalsamfund. Den negative påvirkning af naturen og den menneskelige trivsel er et tema, der går igen i de forskellige høringssvar fra byens mange kvarterer.
Afværgeforanstaltninger
Selvom rapporten nævner muligheden for afværgeforanstaltninger, som flytning af hule stammer og etablering af nye habitater for flagermus, er der grund til at være skeptisk over for disse forslag. Tidligere erfaringer har vist, at sådanne foranstaltninger ofte ikke lever op til forventningerne og kan være utilstrækkelige i praksis. Det er derfor nødvendigt, at de foreslåede afværgeforanstaltninger er underbygget af solide, evidensbaserede planer, der sikrer, at biodiversiteten ikke blot opretholdes, men faktisk styrkes.
Konklusion
I lyset af ovenstående argumenter, opfordrer jeg hermed til, at der tages et skridt tilbage i planlægningsprocessen for metrolinje M5. Det er essentielt, at der tages hensyn til både naturens integritet og menneskers trivsel, før der træffes beslutninger om yderligere arealinddragelse og udvikling. Jeg anmoder om, at der i stedet for en højbane over Margretheholm overvejes alternative løsninger, som ikke vil have en så destruktiv indvirkning på vores grønne områder, biodiversitet og lokalsamfundets trivsel.
Jeg ser frem til, at mine bekymringer bliver taget alvorligt, og at der vil blive lyttet til borgernes ønsker om en bæredygtig og livsvenlig fremtid for København.
V. hilsen
K. Jensen