Miljøkonsekvensrapport Metrolinje M5
Høringstype
Område
Tidsperiode for høringen
Metroselskabet søgte den 20. juni 2022 om igangsættelse af miljøvurderingsproces for metrolinje M5.
Projektet er af en sådan karakter, at det kræver, at miljøpåvirkningerne belyses i en miljøkonsekvensrapport (VVM) før etablering og drift.
Københavns Kommune er sammen med Trafikstyrelsen myndighed for miljøvurderingen af projektet.
I miljøkonsekvensrapporten undersøges både en sydlig løsning, der går fra København H over Amager til Lynetteholm og videre til Østerport samt en nordlig løsning, der går fra Østerport til Lynetteholm. Alle relevante og de mest vidtgående miljømæssige påvirkninger i både anlægs- og driftsfasen for de to løsninger, stationer og forskellige alternativer fremgår af rapporten.
Borgerrepræsentationen godkendte den 20. juni 2024, at miljøkonsekvensrapporten for metrolinje M5 og udkast til tilladelse til anlæg af metrolinjen efter miljøvurderingslovens § 25 sendes i offentlig høring i 8 uger.
Når Metroselskabets ejerkreds – staten, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune – har besluttet, om der skal anlægges en metrolinje og i givet fald hvilken, skal Folketinget vedtage en anlægslov, inden Metroselskabet kan gå i gang med at anlægge metrolinje M5.
Miljøkonsekvensrapporten med bilag og udkast til § 25-tilladelse er i offentlig høring fra den 1. august til den 26. september 2024. Hvis du har bemærkninger til miljøkonsekvensrapporten eller udkast til § 25-tilladelse, kan du afgive dine bemærkninger her på siden.
Borgermøder
Metroselskabet og Københavns Kommune inviterer til to borgermøder, hvor projektet og miljøkonsekvensrapporten vil blive præsenteret.
Det ene borgermøde holdes den 21. august 2024 kl. 19-21 i
Kulturhuset Islands Brygge
Islands Brygge 18
2300 København S
Det andet borgermøde holdes den 27. august 2024 kl. 16-18 og er et digitalt borgermøde. Mødet kan tilgås via metrolinjem5.kk.dk.
Videre proces
Når den offentlige høring er afsluttet, udarbejder Københavns Kommune en hvidbog over alle høringssvarene. Hvidbogen forventes behandlet i Borgerrepræsentationen ultimo 2024 sammen med godkendelse af miljøkonsekvensrapporten og § 25-tilladelsen. Den endelige udstedelse af § 25-tilladelsen forudsætter, at Folketinget vedtager en anlægslov for projektet.
Relateret materiale
- Miljøkonsekvensrapport med bilag
- Høringsbrev (vedhæftet)
- Udkast til § 25-tilladelse (vedhæftet)
- M5 oversigtskort (vedhæftet)
- Afgrænsningsudtalelse (vedhæftet)
- Ansøgning fra Metroselskabet om igangsættelse af miljøvurderingsproces (vedhæftet)
- Borgerrepræsentationens beslutninger:
- 25. august 2022 – Igangsætning af miljøvurderingsproces for metrolinje M5 (Igangsætning af miljøvurderingsproces for metrolinje M5 | Københavns Kommunes hjemmeside (kk.dk))
- 4. maj 2023 – Igangsættelse af miljøkonsekvensvurdering af metrolinje M5 (Igangsættelse af miljøkonsekvensvurdering af metrolinje M5 | Københavns Kommunes hjemmeside (kk.dk))
- 20. juni 2024 – Offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering og udkast til § 25-tilladelse til M5 (Offentlig høring af miljøkonsekvensvurdering og udkast til § 25-tilladelse til M5 | Københavns Kommunes hjemmeside (kk.dk))