Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høringssvar vedrørende Miljøkonsekvensrapport Metrolinje M5

Oprettet: 26. september 2024
Svarnummer:
798

Indsendt af

Gudmundur Hreidarsson

Postnr.

2300

By

København

Høringssvar


Som beboer på Prøvestens Allé 10 tæt på Lergravsparken, vil jeg gerne indgive dette høringssvar som supplement til høringssvaret fra Grundejerforeningen Øresund, der dækker vores område. Jeg støtter fuldt ud foreningens bekymringer vedrørende støj, vibrationer, og påvirkningen af vores nærmiljø under og efter anlæggelsen af M5. Jeg ønsker dog at præcisere nogle forhold, der har særlig betydning for beboerne i vores ejendom.

1. Støj og vibrationer i driftsfasen
Jeg finder det stærkt bekymrende, at miljøkonsekvensrapporten ikke tilstrækkeligt vurderer risikoen for vibrations- og støjgener i driftsfasen, selvom erfaringer fra M3 Cityringen viser, at mange beboere oplever generende støj og vibrationer. Som det er nævnt i grundejerforeningens svar, har beboere ved Olufsvej på Østerbro udtrykt betydelige gener fra driften af Cityringen. Dette er relevant for vores situation, da M5-linjen planlægges til at ligge få meter under vores bygning. Jeg opfordrer derfor kraftigt til, at rapporten opdateres med en mere grundig vurdering af vibrations- og støjforhold, der tager højde for erfaringerne fra M3, og sikrer at grænseværdierne sænkes for at beskytte beboerne mod gener.

2. Præcisering af linjeføring under Prøvestens Allé
Linjeføringen for M5 er endnu ikke beskrevet med tilstrækkelig præcision i rapporten. Vi bor i etagebyggeri, og det er afgørende for os at vide præcis, hvor tunnelrørene vil blive anlagt i forhold til vores bygning. Dette er nødvendigt for, at vi som ejendom kan vurdere potentielle risici for bygningsskader og forberede eventuelle tiltag for at beskytte vores ejendom. Jeg støtter grundejerforeningens opfordring til, at den konkrete linjeføring, herunder dybde og bredde af tunnelen, beskrives mere detaljeret for alle berørte ejendomme.

3. Behov for yderligere støjbeskrivelser
Som ikke-teknisk ekspert er det vanskeligt at afkode de tekniske oplysninger om støjniveauer i rapporten. Der bruges forskellige støjmålinger (gennemsnitstal, peak-værdier m.m.), hvilket gør det uklart, hvad vi som beboere kan forvente at blive udsat for i byggefasen og driftsfasen. Jeg opfordrer derfor til, at rapporten suppleres med mere klare og brugervenlige beskrivelser af, hvilke støjgener vi reelt kan forvente, samt hvor længe og hvor ofte de vil forekomme.

4. Sundhedsmæssige og sociale konsekvenser
Jeg vil også gerne fremhæve, at miljørapporten ikke forholder sig til de sundhedsmæssige og sociale konsekvenser af langvarig eksponering for støj og vibrationer, hverken i bygge- eller driftsfasen. Som beboer tæt på metroarbejdet vil dette have en direkte påvirkning på vores livskvalitet og helbred, hvilket bør undersøges nærmere.

Afslutningsvis ønsker jeg at tilslutte mig Grundejerforeningen Øresunds opfordring til en klar og grundig redegørelse af de kumulative påvirkninger fra de mange byggeprojekter i området, herunder lastbiltrafikken, som allerede nu belaster vores nærområde. Vi forventer, at Metroselskabet og Københavns Kommune vil tage vores bekymringer alvorligt og sikre, at vi som beboere ikke lider unødvendigt under de kommende års anlægsarbejde og den efterfølgende drift af M5.