Lundtoftegade Syd - lokalplan 626

Lokalplanen skal muliggøre opførelse af et alment bofællesskab med familieboliger og beboerlokale, en dagligvarebutik og mindre erhverv.

Høringsfrist:

9. maj 2023
Indsendt af:
Emma johansen
Dato: 9. maj 2023
Svarnummer:
24
By:
København N
Postnr.:
2200
Højde og Byggestil Den foreslåede bygning ligger i et lige op ad bevaringsværdige og fredede bygninger af arkitekt Kay Otto Fisker, bygget i mursten med pudsede facader og op til 4.-sals høje og loftrum. Den foreslåede bygning stikker helt ud med sin massive facade, farve og højde.  Især højden og den mørke facade på bygningen vil påvirke lys og stemning på borups plads som benyttes til afslapning, transport og generelt leben af de lokale.  Med en 7.-etagers bygning og derudover støjskærme og solcelleanlæg vil meget af lyset blive lukket ude og pladsen vil opleves enormt lukket, mørk og kold. Et gangstræde i 1.-2. Sals højde vil langt fra være nok til at lyse pladsen op for de lokale som benytter den. Uderum på Borups Plads  Nørrebro er det tættest beboede område i København og Danmark, og vi er det område med færrest grønne arealer. Der er mangel på åbne og grønne arealer, som diskussionen om de nye fodboldbaner i de seneste år har vist. Borups plads ligger i forlængelse af den meget levende Stefansgade som over de sidste 15 år sammen med jægersborggade er blevet et populært opholdssted for lokale og besøgende som nyder godt af butikker, caféer og grønne områder. Det giver al mulig chance for at borups plads kunne koble sig på denne udvikling. På pladsen ligger pizzaria og café som benyttes  af mange lokale. I stedet for at videreudvikle pladsen til at blive et bedre byrum, vil opførelsen af et højhus presse livet på pladsen, da færre vil have lyst til at opholde sig der. Det åbne byrum som i dag eksisterer vil blive forringet, hvis man vælger at bygge så højt, massivt og i en stil som ikke passer ind i lokalmiljøet. Bæredygtige byer og lokalsamfund  Det foreslåede byggeri går imod den måde som kommunen har forholdt sig til FNs verdensmål. Under “bæredygtige byer og lokalsamfund” ønsker kommunen at 20% flere opholder sig i byens rum samt at byens områder opleves som levende. Her vil en stor mørk facade som nævnt formentlig give en dårligere oplevelse af pladsen og dermed er det sandsynligt at færre vil have lyst til at opholde sig der og skabe et levende byliv. Træer  Fældning af træer i forbindelse med byggeriet strider imod kommunens egen træpolitik, som beskriver hvordan der skal plantes og startes flere træer end der fældes. da det står i lokalplanforslaget at der skal fældes 28 træer og plantes 20. Det strider ligeledes imod kommunes biodiversitetsstrategi, med ønsket om at bevare eksisterende grønne pladser
Læs høringssvar fra Emma johansen
Indsendt af:
Claus Petersen
Dato: 9. maj 2023
Svarnummer:
23
By:
København
Postnr.:
2200
Alene i den vestlige del af Ydre Nørrebro er der opført eller projekteret omkring 5-6 store byggerier inden for de senere år. Dette på trods af at Nørrebro, - med sine over 80.000 indbyggere presset sammen på ca. 4 km2, - i forvejen ikke blot er den mest folkerige bydel i hovedstaden, men også den mest befolkningstætte. Desuden lider bydelen af en udtalt mangel på frirum og grønne områder, samt mangel på idrætsfaciliteter og boldbaner. Den nylige konflikt om rekreativt grønt område kontra indhegnede boldbaner i Nørrebroparken illustrerede tydeligt dette problem. Under Coronaen fik vi desuden demonstreret at epidemier også i vore dage slår ekstra hårdt i tæt sammenstuvede befolkninger. Det påtænkte byggeri på Borups Plads vil yderligere bidrage til forøgelsen af befolkningstætheden og de deraf følgende problemer. Byrumsmæssigt og arkitektonisk betragtet er byggeriet også fejlplaceret. Hovedparten af byggegrunden består i dag af en dagligvarebutik hvis areal imidlertid ikke er tilstrækkeligt til at realisere byggeprojektet på. Det vil derfor være nødvendigt at sløjfe en del af det grønne område bag plejehjemmet ”Aftensol” og bag den sydligste boligblok i ”AKB Lundtoftegade”, herunder fældning af ca.30 træer. Imidlertid vil en fældning af disse træer være i klar modstrid med Københavns Kommunes træpolitik og diversitetsstrategi. Området fungerer desuden som en grøn lunge mellem de to trafikerede veje Borups Allé og Lundtoftegade. Og uanset en evt. genbeplantning har træer en anden tidshorisont end mennesker, så specielt for beboerne på plejehjemmet vil tabet af træerne blive mærkbart. Byggeriets højde er også problematisk. De foreslåede 3 tårne på hver 7 etager hævdes at skulle spille op mod Telefonhusets grå massiver. Men ligesom Bispeengbuen, som mange gode kræfter nu arbejder på at få fjernet, er Telefonhuset produkt af en anden tid. Det er derfor ikke rimeligt at bruge Telefonhuset som argument for yderligere højt byggeri. I dag er vi forhåbentlig blevet så kloge at vi ikke gentager fortidens fejltagelser. Desuden vil Borups Allé imellem Telefonhuset og ”Urbania tårnene” med den fremherskende vindretning fra vest blive en vindtunnel og på Borups Plads vil det medføre turbulente vindforhold. Ud over problemet med højden er der også andre problemer ved projektet. Flere har påpeget at den valgte farve (grøn) står i skærende kontrast til de omgivende lyse bygninger og yderligere vil forstærke indtrykket af især tårnet ud mod Borups Plads som et stort mørkt udråbstegn. De planlagte udkørsler mod Borups Allé vil uundgåeligt forøge risikoen for ulykker. Som det er i dag kommer der maksimalt en gang i døgnet varer med en lastbil til dagligvarebutikken. Og det sker oftest på et tidspunkt hvor trafikken er minimal. Men med individuel beboerudkørsel hen over fortov og cykelsti på alle og uforudsigelige tidspunkter af dagen er kimen lagt til sammenstød mellem biler og cyklister. På informationsmødet blev borgerne præsenteret for Urbanias begrundelse for at bygge højt, nemlig at ”hvis ikke højden kommer på, så giver ejendommen ikke mening for os at bygge”. Men Urbanias medlemmers ønske om at bosætte sig med op til 100 boliger ”inden for en radius af ca. 5 km fra Rådhuspladsen” virker som en luksusambition og kan ikke legitimere at man ødelægger et eksisterende byrumsmiljø. Hvis et projekt der begrænser sig til 4 etager (incl. klimaskærm m.m.) ikke giver mening for foreningen at bygge må der findes en anden lokation. Det vil også ud fra alle de ovenstående betragtninger, - ikke mindst vedrørende Nørrebros befolkningstæthed og presset på de grønne arealer, - være den mest byrumsmiljøvenlige løsning. Det er ikke en nødvendig forudsætning for etablering af et ” bæredygtigt, urbant, mangfoldigt byboligfællesskab” (citat fra Urbanias hjemmeside) at dette boligfællesskab kommer til at ligge lige præcis på Borups Plads eller på Nørrebro i det hele taget. Det er faktisk slet ikke en nødvendig forudsætning at boligfællesskabet kommer til at ligge ”inden for en radius af ca. 5 km fra Rådhuspladsen”, selv om det er Urbanias medlemmers erklærede mål (foreningens vedtægter §1), og som må være forklaringen på at man uden hensyn til naboerne (ikke mindst plejehjemmet) og eksisterende byrumsmiljø, samt udelivet på Borups Plads (caféen), insisterer på et byggeri i den skala på den i lokalplanforslaget omtalte grund.  
Læs høringssvar fra Claus Petersen
Indsendt af:
Christina Walther Jørgensen
Dato: 8. maj 2023
Svarnummer:
22
Vedhæftede filer: 1
By:
København N
Postnr.:
2200
Vi bor med direkte udsigt til Borups plads og vil derfor på sigt have udsyn til den nye foreslåede bebyggelse.  Vi kan ikke forstå at man vil tilpasse den nye bygning ud fra Telehusets højde og drøjde og ikke i stedet for områdets charmerende boligkarreer med 4.sals højde med røde mursten eller lyse sandfarvede pudsede facader. Telehuset er områdets øjenbæ og ikke just en arkitektonisk perle, og det er en skændsel, at man vil bygge endnu en stor klods, der ikke hænger sammen med områdets øvrige bebyggelser. Denne høje bebyggelse vil med sin højde og mørkegrønne farve virke som en mur mod Borups plads og vil fjerne den oplevelse af åbenhed og udsyn mod horisonten, som der er fra Borups plads i dag og som vi sætter stor pris på. At der planlægges en yderligere begrænsning af 10 offentlige parkeringspladser, er en stor forringelse, i et område hvor det er en daglig udfordring at finde parkeringspladser, og hvor beboere ofte cirkler rundt i bilerne i 10-20 min for at finde en parkeringsplads.  Det er ærgerligt at der er planer om at mindske et grønt område, som dog uden tvivl kan trænge til et løft, men at der samtidig skal fældes 28 gamle bevaringsværdige træer, og der kun genplantes 20 træer, er ikke særlig ambitiøst og i strid med Københavns kommunes træpolitik.
Læs høringssvar fra Christina Walther Jørgensen
Indsendt af:
Stefanie Høy Brink
Dato: 8. maj 2023
Svarnummer:
21
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Københavns Museum
By:
København V
Postnr.:
1555
Se venligst vedhæftede høringssvar. 
Læs høringssvar fra Stefanie Høy Brink
Indsendt af:
Eva Marseille
Dato: 7. maj 2023
Svarnummer:
20
Virksomhed / Organisation :
Plejehjemmet Aftensol, Frelsens Hær
By:
København N
Postnr.:
2200
Hermed fremsendes kommentarer fra plejehjemmet ’Aftensol’s bestyrelse : Vi kan på mange måder glæde os  over at få nye naboer og få en bedre udnyttelse af udearealerne omkring plejehjemmet. Vi er dog bekymrede over den skygge, bygningen vil kaste over gavlen af vores hus.  Lokalerne i gavlen bruges som spisestue for beboerne, der har glæde af solen ved middagstid. Disse lokaler var netop tænkt som solterrasser, og var oprindeligt åbne altaner, men blev så lukket af med glas for at kunne benyttes året rundt. Beboerne har også udtrykt bekymring over, hvad de høje huse kommer til at betyde for lysindfaldet på etagerne. Foruden solen i spisestuen har lysindfaldet fra gavlen betydning for lyset i den tilstødende opholdsstue og på gangen.   Eva Marseille, Bestyrelsesformand Frelsens Hærs plejehjem ’Aftensol’    
Læs høringssvar fra Eva Marseille
Indsendt af:
Annika Christensen
Dato: 3. maj 2023
Svarnummer:
19
Vedhæftede filer: 2
By:
København N
Postnr.:
2200
Først og fremmest er jeg enormt glad for, at der er begyndt at blive set ind i en forbedring af området omkring Lundtoftegade syd, da dette areal snildt kan udnyttes bedre. Med dét sagt, så undrer det mig, at planen er at bygge flere boliger, fremfor at udnytte det åbne areal, til hhv. at understøtte Københavns Kommunes målsætning om at øge biodiversiteten, ved at forbedre det allerede eksisterende grønne område, samt ved at etablere flere fodboldbaner. Foruden det ærgerlige i, at fjerne et grønt område, og hertil mindske antallet af træer fra 28 til 20 (hvilket er i strid med Københavns Kommunes Træpolitik), så er er der flere elementer i lokalplansforslaget som undrer mig: Befolkningstætheden: Nørrebro er med sine +80.000 indbyggere det tættest befolkede indbyggerområde i både Københavns Kommune, men også i Danmark, hvorfor jeg finder det bekymrende, at der nu er planer om at opføre endnu flere boliger, end der er i forvejen. Jeg er uforstående overfor denne prioritering, da jeg vurderer at der er et større behov for nye byrum med plads til de allerede eksisterende beboere. Parkering: I tråd med befolkningstætheden, så undrer det mig ligeså at forslaget indebærer fjernelsen af 10 offentlige P-pladser, da det i forvejen er svært at finde plads til sin bil efter kl. 17 i hverdagene. Forslaget indebærer en P-kælder med 40 pladser. Dog står der intet om, hvorvidt disse vil være tilgængelige for offentligheden. Tværtimod blev der ved borgermødet svaret meget vagt på netop dette spørgsmål, hvorfor jeg tvivler på, at Urbania selv, har i sinde at gøre kælderpladserne til en del af de offentlige P-pladser. Samtidig opleves det ofte ved andre nybyggerier, at beboerne sjældent anvender deres private parkering, fordi de kan spare penge ved i stedet blot at betale til det offentlige vej-parkering, fremfor deres private løsninger i ejendommene – så hvorfor skulle det være anderledes her? Boligtypen: Forslaget indebærer at den nye ejendom vil blive til almene familieboliger. I betragtning af, at unge under 29 år udgør ca. 44% af Nørrebros indbyggere, så kan jeg godt forstå at der bør ses ind i at skabe bedre rammer for nogle boligforhold, hvor ældre/familier har lyst til at flytte ind og blive boende på sigt. Men i kombination med, at ca. 42% af boligerne på Nørrebro er andelslejligheder, og at blot 9% er ejerboliger - så bør det i stedet overvejes, at øge antallet af ejerlejligheder så flere ser det som en langtidsinvestering at købe bolig på Nørrebro. Ligeså burde der være større fokus på at skabe bedre rammer/byrum, som appellerer til både den ældre aldersgruppe og børnefamilierne (som en 27 årig der ser frem til at stifte egen familie her, er jeg klar fortaler for netop denne løsning). Bygningens design: De nuværende boligejendomme der ligger rundt om lokalplansforslaget, er alle opført til 4. sals højde m. loft, hvorfor jeg er uforstående overfor, at den nye bebyggelse tager udgangspunkt i TDC-bygningen. De burde i stedet matche/designes ind i det nuværende billede, med de nuværende boligejendomme. At bygge en 7 etagers bygning, med risiko for yderligere 2,5 meters høje støjskærme og solenergipaneler, så kommer den nye bebyggelse til at fremstå massiv og voldsom (ikke gjort bedre af den grønne facade), i forhold til områdets nuværende udseende. Til borgermødet blev der spurgt ind til højden af bygningerne ud mod Borups Plads. Svaret kom fra Urbania at: ”hvis ikke højden kommer på, så giver ejendommen ikke mening for os at bygge”. Men hvorvidt det giver mening for dem at bygge, burde ikke være et legitimt argument for at underminere de nuværende beboeres behov/ønsker. Samtidig står deres formål om at skabe et inkluderende bolig- og lokalmiljø med de øvrige beboere i området i kontrast til det faktum, at beboerne i de nuværende ejendomme får placeret en høj grøn ’væg’ på højdeniveau med TDC-bygningen ned imod det nuværende samlingsområde omkring Borups Plads. For at tage et eksempel på, hvordan det vil påvirke flere af de nuværende beboere, så se vedlagte billeder. De er begge taget fra samme vindue fra 3. sal på Stefansgade. Det er den udsigt der er på nuværende tidspunkt, og det er ikke svært at forestille sig, hvordan den vil blive påvirket af at få ’forlænget’ TDC-bygningens højde, hele vejen hen til (hvad der udsynsmæssigt svarer til) Lundtoftegade 2. Desuden vil det være en ærgerlig kontrast, til de nuværende boligers historier, som bl.a. indebærer tradition for oppudsede facader og mursten, samt fredede bygninger, designet af Kay Otto Fisker. Fortid og fremtid bør spille sammen, og ikke stå i skærende kontrast til hinanden.   Mvh. En 4.generations beboer i en eksisterende andelsboligforening, der vil være ked af at få fjernet mere luft og grønne omgivelser i sit nærområde.
Læs høringssvar fra Annika Christensen
Indsendt af:
Nørrebro Lokaludvalg
Dato: 3. maj 2023
Svarnummer:
18
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Nørrebro Lokaludvalg
By:
København N
Postnr.:
2200
Se vedhæftede høringssvar.
Læs høringssvar fra Nørrebro Lokaludvalg
Indsendt af:
Jannie Christensen
Dato: 1. maj 2023
Svarnummer:
17
By:
København
Postnr.:
2200
Jeg er helt enig i, at området kan have glæde af et løft, med mere åben adgang til grønne områder, samt at eventuel ny bebyggelse skal være bæredygtigt, tilpasses skalaen i området og være inkluderende for lokalområdet – men desværre er det ikke det, jeg ser i forslaget, hvor særligt højden, farven og hensyn til biodiversiteten strider i mod. Det sætter jeg lidt flere ord på i de følgende otte punkter:   Højde Lokalområdet syd og øst for lokalplansforslaget, består af boligkarrér med 4. sals højde, hvorfor ny bebyggelse bør tilpasses disse, der hvor bebyggelsen komme tættest på dem, frem for at tilpasse højden til det enkeltstående Teletårn. En 7 etagers bygning yderst mod Borups Plads, vil blive oplevet som en ”mur” mod pladsen, som i dag benyttes flittigt af områdets beboere til ophold, fx på cafeen Fatamogana, som er et samlingssted for de lokale beboere. En høj bebyggelse vil fjerne oplevelsen af åbenhed og udsyn mod horisonten, som der er fra Borups Plads i dag. Ved borgermødet d. 23. marts, blev nævnt, at der kommer et gangstræde fra pladsen ind i bebyggelsen, som vil skabe gennemsyn fra pladsen, men et gangstræde, der lægges op i 1./2. sals højde vil ikke give en oplevelse af gennemsyn og horisont, når man opholder sig nede på pladsen. Der lægges op til variation af højden på bygningerne i den samlede bebyggelse. Samtidig anføres at solenergianlæg og teknik gerne må overskrides bygningshøjderne med 2 m, samt at der kan etableres støjskærme på tagterrasser op til 2,5 m. Sådanne installationer vil betyde, at den oplevede højde for naboerne vil kunne blive over de anførte højder, og variationen kan risikere at blive udlignet en del.   Vind Det fremgår ikke af lokalplansforslaget, at der er udført en analyse af hvilken påvirkning bebyggelsen vil have for vindforholdene i det omkringliggende område, særlig Borups Plads, som i dag flittigt bruges af beboere i lokalområdet. Det bør undersøges hvilken effekt bebyggelsen vil have for vindforholdene, og en vurdering af om det vil medføre en forringelse vindkomforten, og dermed forringelse af oplevelsen ved udendørs ophold for beboerne i lokalområde.   Farve Den mørkegrønne farver står i stor kontrast til alle de øvrige bebyggelser i området, som er med lyse sandfarvede pudsede facader eller røde mursten. Den nye bebyggelse vil således være i stor kontrast til de omkringliggende bebyggelser, som mange i øvrigt er vurderede som bevaringsværdige fx boligkarrén Bispegaarden, samt den frede boligkarré Hornbækhus, begge er i øvrigt tegnet af arkitekt Kay Otto Fisker.   Biodiversitet Det anføres i lokalplansforslaget, at der skal fældes 28 træer og plantes 20. Det harmonerer ikke med Københavns Kommunes Træpolitik, hvor pejlemærkerne er at eksisterende træer skal bevares, fældede træer skal erstattes, og at der skal plantes flere træer i byen. I bilag 5 til den politiske forlæggelse af forslaget, kan jeg læse, at de 28 træer er vurderede bevaringsværdige, men kan fældes alligevel af hensyn til områdets udvikling. Hvis man ser på områdets udvikling med perspektivet fra Københavns Kommunes nye Biodiversitetsstrategi, er det meget svært at se behovet for at fælde disse træer, og placerer bebyggelsen hen over eksisterende grønne arealer. For i biodiversitetsstrategien står: ”Københavns Kommune skal arbejde på at bevare og fastholde byens grønne byrum og give plads til biodiversitet”.   Klima/Skybruds-sikring Det er positivt, at det anføres at bebyggelse og terrænbearbejdning ikke må hindre gennemførelse af anlæg til at håndtere skybrud. Det kunne dog være endnu bedre, hvis lokalplanen og bebyggelsen ligefrem bidragede positivt og proaktivt til klimasikring af området, fx ved etablering af foranstaltninger der sikre, at regnvand håndteres lokalt ved hjælp af grønne, lavteknologiske løsninger, der kan opsuge regnvandet, og dermed efterleve Københavns Kommunes Klimatilpasningsplanen.   Bæredygtighed I forslaget til lokalplanen peges på tre initiativer fra kbh’s bæredygtighedsværktøj som er relevante. Dette opleves langt fra seriøst for et byggeri, som brander sig særligt på at være bæredygtigt. Derfor bør flere initiativer indgå tydeligt og eksplicit, fx hvorledes lokalplanen og bebyggelsen forholder sig til ”Genbrug af regnvand”, ” Etablering af solenergianlæg”, ”Bynatur med merværdi” og ”Mere biodiversitet”. Desuden når der arbejdes ud fra et bæredygtighedsperspektiv, undre det, at lokalplanen ikke tydeligt beskriver, hvorledes projektet forholder sig til professor og arkitekt Jan Gehl’s 12 kvalitetskriterier for byrum.   Parkering Der forventes nedlagt 10 offentlige parkeringspladser. Det er en forringelse i et område, hvor der allerede i dag er svært at finde parkeringsplads til de eksisterende beboernes biler. Der anføres, at der skal være ca. 40 bilparkeringspladserne, som skal etableres i konstruktion i parkeringskælder, og ved borgermødet forlød det at disse pladser kun var til Urbanias beboer. Det virker som en urimelig forskelsbehandling af beboerne i lokalområdet. Derfor bør de nye 40 parkeringspladser gøres tilgængelige for alle beboere i lokalområdet samt kunder i bebyggelsens butikker, som fx COOP. De kan måske ligefrem indgå som offentlige pladser i den parkeringszone, som er i denne del af Nørrebro.   Beboersammensætning Det anføres at hele bebyggelsen vil blive almene familieboliger. Taget i betragtning at Lundtoftehusene er almennyttige, og flere af de omkringliggende karrér er andelsboliger, vil området i forhold til beboersammensætingen måske have mere gavn af, at der blev bygget blandet almen, andel og ejerboliger, for at bidrage til at øge variationen af etnicitet, uddannelse og indkomst i området, og dermed øge den social bæredygtighed i lokalområdet.
Læs høringssvar fra Jannie Christensen
Indsendt af:
Steen Sørensen
Dato: 25. april 2023
Svarnummer:
16
By:
København N
Postnr.:
2200
I lokalplanforslaget argumenteres det, at hjørnet af Lundtoftegade og Borups Allé har potentiale til at kunne afsluttes bedre i overgangen til Telefonhuset. Og der nævnes modspil til Teletårnet som en værdi. Dette giver absolut ingen mening efter min overbevisning. Telefonhuset er meget stort, massivt og helt uden æstetik eller arkitektonisk værdi. Tværtimod er denne bygning med til at skæmme bybilledet. Man bør derimod vende blikket den anden vej og vise mere ydmyghed over for boligbebyggelsen på den anden side af Lundtoftegade og Borups Plads samt de omkringliggende klassiske karrébebyggelser både hvad angår materialevalg og bygningshøjde. Efter min mening er en maximalhøjde på 24 meter og 7 etager alt for voldsom. Den bør reduceres til 5 etager. Og mørkegrønne metalplader er i alt for stærk kontrast til de nyrenoverede lyse facader på den anden side af Lundtoftegade og Borups Plads.
Læs høringssvar fra Steen Sørensen
Indsendt af:
patrick
Dato: 24. april 2023
Svarnummer:
15
By:
kbh n
Postnr.:
2200
hi, Jeg synes ikke det er et forbedring til omrade og bo miljø der, alt for høj. det bliver dårligt for fex. restaurants på borupsplads , pludselig har de ikke mere soleskin, gælder også boligen lige der i nærheden, nej sku mere sorger for et bedre planning, , boligerne bliver nok mere dyrsom men siger, kosten bliver hojer, nej ikke rigtig et smart ide.  
Læs høringssvar fra patrick
Indsendt af:
Nina Larsen
Dato: 24. april 2023
Svarnummer:
14
By:
København N
Postnr.:
2200
En bøn fra en, der vil få udsigt til de tre tårne. De nye bygninger vil skabe mere skygge og ændrede vindforhold omkring Borups Plads. Over Borups Plads er der et fint stykke himmel, som til den ene side er blokeret af TDC-tårnet og til den anden side det moderne boligbyggeri på Lundtoftegade. Hvis de tre tårne bliver opført forsvinder endnu mere af himlen og af lyset og gør det simpelthen til et grimmere pg mørkere sted at bo. Bydelen vil blive domineret af ucharmerende nybyggeri, der overdøver de gamle etagebygninger fra 1910'erne og 1920'erne, som gør Nørrebro til så dejligt og hyggeligt et sted. Tag ikke mere af himlen fra os. Der er så lidt af den her i byen i forvejen. Vil I ikke nok stoppe det her byggeri og forbedre bydelen for dem, der bor i de huse, der allerede er her, i stedet for at forringe Nørrebro for alle, både nuværende beboere og tilflyttere? Vil I ikke nok?
Læs høringssvar fra Nina Larsen
Indsendt af:
Danielle
Dato: 23. april 2023
Svarnummer:
13
By:
København N
Postnr.:
2200
Det er en ærgerlig idé og langt fra det som området har brug for. Området kunne i den grad trænge til et løft og dette er ikke løsningen. Der mangler grønne arealer, lys og liv på Borups plads. Nej tak til flere høje bygninger i et i forvejen tæt bebygget område. 
Læs høringssvar fra Danielle
Indsendt af:
Jon Jacobsen
Dato: 17. april 2023
Svarnummer:
12
Vedhæftede filer: 2
Virksomhed / Organisation :
LE34
By:
Ballerup
Postnr.:
2750
Hermed høringssvar på vegne af AKB/KAB. Hele forudsætningen for definitionen af restbyggeretten til Urbania i lokalplanen er en gennemgang, som jeg har lavet af den eksisterende bebyggelse i lokalplanområdet. Denne redegørelse viste, at der var en restbyggeret tilbage til Urbania projektet på 8.651 m² hvilket genfindes i lokalplanforslaget. Fsva bygningen på matr.nr. 6194 (Aftensol) har jeg i min redegørelse benyttet oplysninger fra BBR samt gamle bygningstegninger for kælderen til at opgøre etagearealet for denne bygning. Der er jeg kommet frem til at bygningen udgør et etageareal på 4.215 m². Jeg har nu foretaget en detaljeret opmåling af bygningen beliggende på matr.nr. 6194, da terrænforskellene omkring bygningen er noget specielle forstået på den måde at terrænet mod Lundtoftegade er højere end ind mod gårdrummet. Det har betydning for, hvor stor en del af kælderen som medregnes til arealet der regnes bebyggelsesprocent af (niveauet 1,25 meter under loftet i kælderen). Vi har brugt indmålte terrænkoter rundt om bygningen samt oplysninger om loftkoten i kælderen. I min tidligere opgørelse havde jeg medregnet 468 m² af kælderen til BR-arealer. Med den detaljerede nye opmåling kan niveauet fastslås med større sikkerhed. Det betyder at det korrekte areal efter opmåling skal være 453 m². Derudover kan jeg også se at det samlede bygningsareal i BBR er registreret til 3.747 m². Dette areal har jeg anvendt i min hidtige beregning. Ved opmåling af bygningen facader på stedet kan vi konstatere at bygningens etager hver er på 740 m². Dem er der 5 af (st.-4.sal). Det giver et areal på 3.700 m² og altså lidt mindre end hvad der er registreret i BBR. Regnestykket bliver således at etagearealet for Aftensol i stedet for 4.215 m² rettelig skal være 3.700 m² + 453 m² = 4.153 m². Det efterlader en restbyggeret til Urbania på:  Etageareal der kan opføres i lokalplanområde 30.848 m² Benyttet byggeret til eksisterende bebyggelse efter nedrivninger -22.135 m² Restbyggeret til Urbaniabyggefelt 8.713 m² På baggrund af dette opdaterede regnestykke så bør den nye lokalplan afspejle, at der kan opføres ca. 8.700 m² på Urbaniaparcellen og ikke som hidtil forudsat ca. 8.650. Der vedlægges oversigt over nøgletal samt friarealer  
Læs høringssvar fra Jon Jacobsen
Indsendt af:
Oliver
Dato: 16. april 2023
Svarnummer:
11
By:
København
Postnr.:
2200
Det lyder hult i mine ører når man betragter en fortætning af byrummet som et løft af området.   Ved at afslutte boligafdelingen Lundtoftegade ud mod Borups Plads med en for området atypisk arkitektonisk stil, med boligklynger i  varierende højde og beklædt med mørkegrønne metalplader, vil man efter min overbevisning ikke kunne opnå et sådant løft af området.   Jeg svært ved at se, hvordan nuværende beboere skal komme til at profitere af flere skygger, mindre adgang til grønne arealer, dårligere parkeringsmuligheder og givetvis større risiko for oversvømmelser og endnu dårligere vindforhold?   Borups Plads har i forvejen lidt en kedelig skæbne, ikke mindst siden renoveringen i 2006, hvor man fejlagtigt mente, at etablering af en sammenhængende betonflade med bænke og udsparede felter til beplantning ville invitere til et ‘spændende opholdsrum’. Resultatet har ikke levet op til forvaltningens egne forventninger og har ligeledes skuffet enormt i lokalområdet, hvor KK ved at fjerne græs og beplantning gjorde stedet endnu mere goldt.   Der ser ud, som om man nu vil gentage tidligere fejl ved at etablere en bygning som bliver op til 24 meters høj og hvor en tredjedel af nybyggeriet vil ligge henover eksisterende grønne arealer.   Hvorfor skal vi i det hele taget blive ved med at bygge boliger i allerede tæt beboede områder  og hvorfor skal en større og større del af befolkningen klumpes sammen på Nørrebro og andre steder i hovedstaden?    Når det er sagt mener jeg heller ikke, at bebyggelsesstrukturen forholder sig til stedets egenart og at man som minimum bør overveje at begrænse højden af bygningerne, samt at have fokus på at bygge bæredygtigt med respekt for området. I så fald ville man stadigvæk kunne høste de sidegevinster, som etablering af udadvendte funktioner kan give i form af øget tryghed og byliv.
Læs høringssvar fra Oliver
Indsendt af:
mohamad el Yassir
Dato: 12. april 2023
Svarnummer:
10
By:
københavn
Postnr.:
2200
Jeg tror miljøvurdering er nødvendigt i forbindelse med at opføre nyt boligbyggeri. Det er blandt a. vigtigt med hensyn til at sikre et godt lokal miljø for beboerne og undgå forurening mest muligt.  
Læs høringssvar fra mohamad el Yassir
Indsendt af:
Matthew
Dato: 28. marts 2023
Svarnummer:
9
By:
København SV
Postnr.:
2450
Jeg synes, at det at kræve, at folk bruger en cykellift for at få deres cykler op fra kælderen, er en dårlig idé. Det vil være frustrerende at vente på den i myldretiden, det vil være dyrt og kræve vedligeholdelse. Derudover vil det uundgåeligt gå i stykker fra tid til anden, hvordan skal cyklisterne så få adgang til deres cykler i disse perioder? Der bør være en rampe (med en lav stigning), som cyklister kan bruge, mens de bliver siddende på deres cykler. Derudover bør designet sikre, at dem, der bruger ladcykler, også kan bruge dem let. Endelig er en del af området inden for 500 meter fra en metrostation, så kravene til parkering af biler bør reduceres for at opfordre til mindre brug af biler.
Læs høringssvar fra Matthew
Indsendt af:
Bjarne Madsen
Dato: 28. marts 2023
Svarnummer:
8
By:
Kbh N
Postnr.:
2200
Jeg syntes byggeriet burde være lavere mod plejehjemmet Aftensol i Lundtofte og som det ses af skygge tegninger kl. 12  vil der ikke være sol på gavlen af bygning med Aftensol og hvor Aftensol har deres fælleslokaler.      
Læs høringssvar fra Bjarne Madsen
Indsendt af:
Michelle schulze
Dato: 26. marts 2023
Svarnummer:
7
By:
KØBENHAVN N
Postnr.:
2200
Hvorfor tager kommunen ikke ansvar og sørger for at bygge bæredygtigt? Ideen om områdefornyelse og en lokalplan for området Borups Plads, Lundtoftegade syd og Borups Alle er i og for sig forfriskende, da pladsen er dårligt udnyttet og en smule deprimerende at færdes i for lokalbeboere såvel som besøgende. Dog er det skuffende, at kommunen intet ansvar tager for at opføre et nybyggeri i bæredygtige (dvs biogene/cellulose) materialer, specielt dersom det både er sundere for mennesker at færdes i og at det indlejrer co2, i modsætning til stål, glas og beton, som kræver enormt høje temperaturer at fremstille og som dermed, modsat træ, udleder en frygtelig masse co2 i selve produktionsfasen. Fra 2023 må større nybyggeri ikke udlede mere end 12 kg co2/året fordelt over en kurve på 50 år. Hvor ligger dette byggeri på en DGNB certificeringsskala? Hvorfor er der ingenting nævnt om dette i kommunens udspil? Det er bekymrede at kommunen og andre offentlige instanser lemper på bæredygtigheds krav der normalt stilles til nybyggeri på over 1000 m2. Byggeri og anlægsbranchen udleder 39% af det samlede co2 i drivhusgasregnskabet. Ved at opføre etageboliger i træ kan man nemt reducere co2 udslippet med 45%. Hvorfor ikke skabe noget mennesker og miljø kan trives i? Lundtoftegade har ikke brug for endnu en stålkasse, der er frygteligt mange af dem i forvejen. At bruge det som redegørelse for, hvorfor endnu en stålkonstruktion skal opføres i lokalområdet er fejt og usagligt. Vi er mange som ser frem til en redegørelse for et co2 indeks på dette nybyggeri og hvor det ligger i forhold til DGNB certificering. Såfremt det forholder sig sådan at byggeriet ikke skal DGNB certificeres bedes kommunen redegøre for, hvorfor den undviger standarden, ydermere til hvilken fordel, da dette virker enormt ulogisk og kortsigtet. Budskabet er kort, direkte og udbyttet fagligt dokumenteret: byg bæredygtigt, byg for mennesker, miljø, trivsel og sundhed. Opfør byggeri til mennesker og et samfund der har en fremtid. Altså: Byg med træ og andre biogene materialer. Opfør noget som mennesker bliver inspirerede af. Træk inspiration fra de mange større byggerier derude, som allerede er opført i træ, det er ikke svært. På forhånd tak. Mvh Michelle Schulze, tømrerlærling og lokalbeboer
Læs høringssvar fra Michelle schulze
Indsendt af:
Kristian Just Just Steen-Gørup
Dato: 22. marts 2023
Svarnummer:
6
By:
København N
Postnr.:
2200
Området trænger til et løft, det er jeg enig i, dog finder jeg bryggeriet prioriteringer forkerte.  De store, og nylig renoverede, boligkarréer langs Lundtoftegade og Stefansgade burde være styrende for højden af det nye byggeri, ikke Telefonbygning. Den nye bygning burde orienterer sig mod de 5 etager, som boligkarréen på Borups Plads, og kan evt. stige i antal af etage således, at den har samme høje som Plejecenteret Aftensol i Lundtoftegade, frem for 7 etager der gradvist bliver 4 -5 etager.  Telefonbygning er godt nok en grå bygningsmasse i sin egen ret, men den afspejler ikke de omkringliggende bygninger i mursten og med pudsede facader  som er kendetegnende for Nørrebro. Derfor synes jeg heller ikke det nye byggeri har det rette arkitektoniske udtryk, hvor den, som ny bygning, både fremstår som noget nyt og passer ind i omgivelserne. Et godt eksempel på nyt der passer ind er Falkoner Allé 128.  Endvidere synes jeg også det er vigtig at retningslinjerne for antallet af parkeringspladser til både cykler og biler bliver overholdt. Såfremt der kommer endnu flere beboer til Nørrebro kan det tænkes at der også kommer flere biler. Jeg er klar over et politisk ønske om at København skal være bil-fri, men der er også en virkelighed med arbejde, bringe og afhentning af børn samt øvrige ærinder, hvor en bil er nødvendig for at få hverdagen til at hænge sammen.   
Læs høringssvar fra Kristian Just Just Steen-Gørup
Indsendt af:
Sissel Gram
Dato: 17. marts 2023
Svarnummer:
5
Vedhæftede filer: 3
By:
København N
Postnr.:
2200
Lundtoftegade er meget bebygget allerede og det er derfor rigtig vigtigt at der kommer sammenhængskraft mellem de allerede lyse meget moderne bygninger på Lundtoftegade, samt alle de klassiske karrébebyggelser på Borups Alle og Borups Plads. Det store Telefontårn står som en enhed i sig selv og derfor vil jeg ikke mene at der er behov for at man skal matche et nyt byggeri til denne. Jeg mener det er vigtigt at inkorporere mursten og glas, så der vil blive skabt en sammenhæng mellem materialerne der er brugt i de førnævnte bygninger på Lundtoftegade og Borups Alle.  Jeg vil henvise til nybyggeriet der falder bedre ind i eksisterende bebyggelse på Falkoner Alle samt Grøndalsvængets Skole(se vedhæftet billede) Den generelle ide om at skabe et bofælleskab støtter jeg og mener det er vigtigt vi rummer alle sociale-lag i vores samfund. Det skal gøre på en bæredygtig måde, hvor ideen kan komme til udtryk i en bygning der kan holde i mange år, både materialemæssigt men også udseendemæssigt. Når man bygger nyt har man et ansvar om at matche eksisterende omgivelser samt nytænke. Og det vil klæde bebyggelsen på Borups Plads. Byggeriet bør begrænses til de 4 etager+loft som den omkringliggende bebyggelse også! 
Læs høringssvar fra Sissel Gram
Indsendt af:
Enna Sofie Vendelbo Petersen
Dato: 16. marts 2023
Svarnummer:
4
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Rigtig god idé med et bæredygtigt bofællesskab. Jeg støtter idéen om Urbania! 
Læs høringssvar fra Enna Sofie Vendelbo Petersen
Indsendt af:
Ian Kennedy
Dato: 14. marts 2023
Svarnummer:
3
By:
København N
Postnr.:
2200
Nørrebro er meget tæt bebygget allerede. Byggeriet bør begrænses til de 4 etager+loft som den omkringliggende bebyggelse har og ikke matche en enkelt overdimensioneret erhvervsbygning som ikke passer ind i forvejen. De er også meget mørke i forhold til de omkringliggende bygninger og vil skygge en del for bebyggelserne på både Stefansgade og særlig Lundtoftegade
Læs høringssvar fra Ian Kennedy
Indsendt af:
Per Christensen
Dato: 14. marts 2023
Svarnummer:
2
Vedhæftede filer: 1
By:
København N
Postnr.:
2200
Det er et alt for højt byggeri, og vil skæmme for  udsigten. (Se foto) Forslag hvis der skal bygges nyt der! Max 2 etager og evt. med kælder rum. Og i øvrigt: Find et andet sted til den form for byggeri. Der er rigeligt med beboelse i Lundtoftegade.
Læs høringssvar fra Per Christensen
Indsendt af:
Martin Østergaard Hansen
Dato: 14. marts 2023
Svarnummer:
1
By:
København N
Postnr.:
2200
Jeg syntes generelt at Nørrebro er tæt nok bebygget og projektet her, tegner mere på at kommunen og entreprenører forsøger at hente den sidste del af de ledige grunde ud af området, og gør dem klar til bebyggelse. Der er i forslaget lagt op til at der skal være publikums aktiviteter, men de cafeer som ligger på den anden side af bispeengbuen, frederiksberg siden har svært ved at løbe rundt, fordi befolkningsgrundlaget ikke er der og fordi der kommer 100 boliger mere, ændre det ikke ved det faktum, da Bispeengbuen danner en naturlig skæld mellem de to bydele, Nørrebro på den ene side og Frederiksberg på den anden. Sagt med andre ord, vil der være stor risiko for at vi vil få butikslokaler som ikke kan lejes ud.  En anden ting er at bydelen mangler fodboldbaner. Der er 2 baner til 80.000 mennesker og der kunne sagtens indrettes sportsaktiviteter der, som holder teenager væk fra bandemiljøet. Hvem gider for øvrigt bo lige op ad en larmende indfaldsvej, med udsigt over til et grå og kedelig kontorhus? Med det nye boligområde, som vil skygge for solen på Borups Plads, og ødelægge cafeens mulighed for at overleve. Dermed kommer vi til at se et område der visner hen og hvor interessen vil dale, sammen med priserne på vores lejligheder. Derudover er der mange ældre der handler i Fakta, som i byggeperioden, skal væk og det bliver en udfordringer for disse ældre at få handlet - men man kan selvfølgelig smide hjemmehjælp efter dem, i det omfang den enkelte ønsker dette - det vil blot belaste kommunekassen ekstra, da hjemmehjælp koster penge og samtidige har man i Københavns Kommune store rekrutteringsudfordringer med at få hjemmehjælp nok. Så sagt helt kort: nej tak til byggeri, ja tak til flere fodboldbaner og mere sportsaktiviteter til de unge og alle andre som har lyst til at lege med en bold. 
Læs høringssvar fra Martin Østergaard Hansen