Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Byggeri på Jernbane Allé 41

Ansøgning om nyt erhvervsbyggeri på Jernbane Allé 41 i Vanløse

Høringsfrist:

23. oktober 2022
Indsendt af:
Niels Christian Juul
Dato: 23. oktober 2022
Svarnummer:
59
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Beboerne i de 60 seniorboliger Hebsgaards Have på Indertoften
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
På vegne af beboerne i de 60 seniorboliger Hebsgaards Have, har jeg allerede i første høringsrunde indsendt vedlagte indsigelse mod det foreslåede byggeri og anbefalet at der ikke gives byggetilladelse på det foreliggende grundlag. Og slet ikke gives dispensationer fra lokalplanen. Indsigelserne var oprindeligt bilagt underskrifter med støtte fra 52 beboere indsamlet på få dage. På grund af den ultra-korte høringsfrist (som er lidt mærkelig i forhold til at man ønsker en bredere afdækning emnemæssigt og et større inddragelse af byens borgere) har det følgende ikke været rundsendt til beboerne i Hebsgaards Have, men fremsendes i al sin ufuldstændighed her - kvart i 24 på høringens sidste dag - med en fornemmelse af at det er der opbakning til i huset. Af materialet om den nye offentlige høring viser det sig at vores bekymringer kun i begrænset omfang er taget til følge.  Men der skal også kvitteres for at nogle forhold nu kan blive bedre belyst: Byggeriets manglende kvaliteter bliver tydeligere og tydeligere for hver ny høringsrunde. Den gamle drøm om en roterende restaurant på de to øverste etager af det højeste tårn var måske i virkeligheden det, som gjorde at lokalplanen ikke fik større modstand for godt ti år siden. Tiden er løbet fra ideen og den er taget ud af byggeplanerne; men begge tårne består, selvom formålet "at have en udsigtsplatform med restaurant på toppen" er forsvundet. Jo flere skitser der kommer frem, jo tydeligere bliver det at byggeriet slet ikke passer ind på stedet, hverken i højden, drøjden eller materialevalget på facaderne. Vi skrev oprindeligt at "tiden er løbet fra de gældende lokalplaner for bymidten, herunder Lokalplan 465, Indertoften II. Der er ikke længere brug for yderligere butiks- og erhvervslokaler i bymidten, og slet ikke i det massive omfang, som der lægges op til med den foreslåede byggetilladelse. Derimod er der behov for, at bymidten i Vanløse bliver et byrum, hvor bydelens borgere kan opholde sig og mødes. Vi anbefaler derfor, at der igangsættes en proces med Københavnerinddragelse, som formodentlig vil lede frem til udarbejdelse af en helhedsorienteret lokalplan, som med menneskene i centrum samtænker arealanvendelserne i hele bymidten fra Kronen til Sundhedshuset og fra Kulturstationen til udmundingen af Herlufholmsvej i Jernbane alle. I den forbindelse bør det overvejes om de i mere end ti år ikke udnyttede muligheder, som ligger i eksisterende lokalplaner for området, skal sættes på pause mens et nyt plangrundlag udarbejdes." Derfor er det godt at TMU og TMF i dette efterår har besluttet at gennemgøre en forundersøgelse af hele bymidten med netop disse formål i løbet af 2023-24. Som konsekvens heraf må det også være klart at der ikke kan udstedes en byggetilladelse nu, som spænder ben for dette arbejde. Og det nuværende projekt modarbejder, som det er fremstillet, i den grad muligheden for at skabe en spændende bymidte i Vanløse. Vi spekulerede ikke i vores oprindelige brev om evt. beskyttelsesværdige (fredede) dyrearter i det fredede træ, som der ønskes dispensation til at fælde. Det har andre borgere rejst, og bygherre har været langt ude i Jylland for at finde en konsulent, som har lavet et notat, der ikke påpeger problemer med fredede flagermus i dette træ. Notatet beskriver kun de forhold, hvorunder man ikke har fundet at træet "er egnet som yngle- eller overvintringssted for flagermus". Den valgte metode synes begrænset til at opnå et for bygherre gunstigt resultat, og det fremgår ikke om konsulenten har de nødvendige kvalifikationer, uafhængighed af opdragsgiver og økonomiske betingelser til at foretage en reel og uafhængig vurdering af sagen, hvorfor notatet blot må ses som bygherres forsøg på at snakke udenom. Med venlig hilsen Niels Christian Juul
Læs høringssvar fra Niels Christian Juul
Indsendt af:
Marion Delpietro
Dato: 23. oktober 2022
Svarnummer:
58
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Dette område er en mulighed for at skabe et levende rum, der er til gavn for samfundet. Faciliteterne skal opfylde byens, kvarterets, indbyggernes og de gennemrejsendes behov. Vi taler hele tiden om behovet for og det presserende behov for at opbygge en anden verden i menneskelig skala med respekt for naturen og de mennesker, der er omkring den. Denne bygning repræsenterer ikke noget af dette.
Læs høringssvar fra Marion Delpietro
Indsendt af:
Poul Rahbek Rasmussen
Dato: 23. oktober 2022
Svarnummer:
57
Vedhæftede filer: 1
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Høringssvar er vedlagt. mvh Poul Rahbek Rasmussen
Læs høringssvar fra Poul Rahbek Rasmussen
Indsendt af:
Signe Højholt og Esben Sønderstrup
Dato: 23. oktober 2022
Svarnummer:
56
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Vi er følgende grunde betænkelige ved det planlagte byggeri: - højhusbyggeri egner sig ikke til Vanløse. Enkeltstående højhuse virker uharmoniske i en hyggelig forstad. - hotellejligheder er ensbetydende med kortvarige ophold af besøgende, som ikke vil have tilknytning til Vanløse og derfor ikke bidrage til det sammenhold og fællesskab, der bør kendetegne vores lokalområde. - i en tid hvor "Kronen" ikke har tilstrækkeligt kundegrundlag, er der ikke brug for flere butikker. - pladserne omkring et byggeri som det planlagte vil ofte ligge i skygge, og vil måske ikke være attraktive at opholde sig på. - byggeriet mener vi er alt for stort til Vanløse - det ville være langt bedre, hvis grunden blev brugt til at opføre et medborgerhus i innovativ og bæredygtig arkitektur. Dette kunne give smukke og rammer for funktioner som borgerservice, bibliotek, motionscenter og evt. en café drevet som social virksomhed. 
Læs høringssvar fra Signe Højholt og Esben Sønderstrup
Indsendt af:
Lars Skovenboe
Dato: 23. oktober 2022
Svarnummer:
55
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Det er et ganske forfærdeligt projekt, som det er vores håb, at kommunen vil sætte en stopper for. Min kone og jeg flyttede til Indertoften for godt 2 år siden, da vi var så heldige at blive tilbudt lejlighed i Hebsgårdshave. Det er et helt unikt sted at blive gammel, da vi bor på en blind og lukket vej, så der er forholdsvis fredeligt og ikke en massiv gennemfart. Vi lider dog indimellem af nogle unge menneskers højrøstede stemmer eller musik, når de bevæger sig fra Jernbane Alle gennem porten ved Jysk og forbi sundhedshuset og videre til Jydeholmen. Men det er intet i forhold til, hvad der vil ske, hvis den planlagte sti mellem Klingseyvej og Inderoften gennemføres. Det vil være helt urimeligt overfor alle de ældre beboere, der bor på Indertoften, hvis vores dejlige private og lukkede område bliver lukket op for gennemgang, der på ingen måde er belæg for.. Hvorfor en gennemgang gennem vores i dag rolige område, hvor vi også kan føle os trygge? Der er rigeligt med forbindelse mellem Klingseyvej og Jydeholmen på de eksisterende veje, så det vil ikke give nogen mening. Derudover er det vores håb, at hvis der overhovedet bliver bygget på grunden, så blive det uden adgang til bygningen fra Indertoften, men alene fra Jernbane Alle og Julie Arenholts Vænge, så vores område kan forblive så uforstyrret som muligt og fortsat kan være til gavn for alle de ældre, der bor i Hebsgårdshave.  Vi håber kommunen vil prioritere et grønt anlæg lukket af mod Indertoften, men åbent og indbydende mod Jernbane Alle, til glæde for alle de mennesker, der færdes i området dagligt. Lars  og Maj-Britt Skovenboe  
Læs høringssvar fra Lars Skovenboe
Indsendt af:
Christian Maitre-Ferri
Dato: 23. oktober 2022
Svarnummer:
54
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Byggeriets arkitektoniske fremtræden Den arkitektoniske fremtoning er desynkroniseret og usammenhængende. Desynkroniseret, fordi det virkelig kommer fra en anden tid - og ikke i den gode mening. At bygge tårne i områder, hvor der ikke blev bygget over 4 etager, var måske cool og trendsættende i 60'erne, men nu fortryder vi alle det. Og her kommer det så igen bare med en lidt bedre beklædning, men det er det samme problematisk type struktur nedenunder, der ødelægger et bylandskab. Usammenhængende, fordi det ikke har noget at gøre med det, der er omkring. Vanløse har ca. 4 etagers høje bygninger, nogle af de smukkeste bygget omkring århundredeskiftet. De dominerende farver er hvid eller den fra de mursten, der er brugt til at bygge dem. Og her kommer de med mørkt metal?! Det er et æstetisk sammenstød og en fornærmelse mod alt det, der er bygget rundt omkring. Man kunne også tilføje den massive brug af glas og belysning fra butikkerne i bygningen, som det kan ses i renderingsbillederne. Vanløse er en del af byen, hvor folk bor og arbejder, og ikke ønsker at være under et konstant bombardement af lys.   Cykelparkeringen i området For det første skal det bemærkes, at tegningerne er vildledende og på grænsen til ondskabsfuldhed, da de 110 cykelparkeringspladser foran bygningen er udeladt. For det andet vil så mange parkeringspladser foran bygningen signalere, at dette er et sted, hvor man kan parkere sin cykel. Ingen ville intuitivt forstå, at der er flere cykelparkeringsmuligheder under jorden. For det tredje, selv hvis de gjorde det, vil de ikke blive brugt. Se bare på den overdækkede cykelparkering mellem Kronen og metroen: kun de første let tilgængelige målere er veludnyttede. Og her skal man gå ind og derefter vente på en elevator - altså noget endnu mere besværligt. Så hvem er dum nok til at tro, at denne underjordiske cykelparkering har en nytte, bortset fra at den skal bruges til at afkrydse nogle kasser i det administrative papirarbejde?   Adgang til offentlig transport Måske er det den mindste synd i denne bygning, men primært fordi den har en førsteklasses beliggenhed ved metroen og S-tog. Den underjordiske parkering vil trække flere biler til området, hvilket har en negativ indvirkning på den offentlige transport. Den sti, der forbinder Klingseyvej med Jernebane alle, er en vigtig adgang til den offentlige transport. Den kan allerede være en smule uindbydende i sin nuværende udformning, men det vil blive helt skræmmende, når man går lige under en 40 m lang lineær facade, der grænser op så tæt som muligt til denne sti. Det kan afskrække folk fra at gå denne vej til metroen/s-toget. Der er også et tidsmæssigt problem, da byggeriet vil gå i gang, før den analyse, som Københavns Kommune har budgetteret med om transport i området, kan aflevere sine konklusioner. Alle de forbedringer, som de kan komme med, kan være uigennemførlige, når cementen allerede er støbt.   Byrumskvaliteter og bylivet generelt i Vanløse bymidte Det er dette projekts sande synd. Lokalplanen kræver, at det forbedrer livskvaliteten i området, men dette projekt gør det stik modsatte. Der er vinden. Disse to tårne vil have en tunneleffekt og gøre pladserne foran og på den anden side af vejen uegnede til menneskelig tilstedeværelse og nydelse, så snart der blæser en stærk vind fra vest - som viser sig at være den dominerende vindretning her. Folk vil ønske at komme væk derfra så hurtigt som muligt, og den byrumskvaliteter smutter sammen med dem. Tårnene vil kaste massive skygger. Det er værdsat, at de endelig har produceret skyggediagrammet, så vi kan se omfanget af skaderne. Den nye plads lige foran bygningen får næsten aldrig sol i de timer, hvor folk er udenfor. Pladsen på den anden side af gaden mister solen en stor del af eftermiddagen og aftenen, da det ene tårn afgiver skyggen efter det andet tårn. Det betyder et farvel til et livligt byliv der. Og det største offer er børnehaven nord for den nye bygning: Disse børn vil aldrig se lyset igen. Formålet med bygningen er også imod alt det, vi har brug for. Et hotel? I de mere end 10 år, hvor dette har været annonceret, er der ikke åbnet noget hotel i området. Tror de virkelig, at der er et marked for dette her? Kronens uheldige række af uheld kastede også alvorlig tvivl om interessen for større butiksarealer i området. Vi har brug for flere små butikker, der er åbne på gaden, og som giver liv til bymidten, ikke disse massive erhvervslokaler på to etager. Gym: Vi er ved at have nok af disse i området, så det ser ud til, at det mest er en måde at udfylde det massive rum på i projektgengivelsen snarere end et reelt behov for kvarteret. Og selv kontorlokalerne er der måske ikke længere brug for, da Kronen vil tilføje masser i deres omorganisering. Så der er bestemt ingen gode grunde til at bygge den type lokaler her i dette forbandede tårnformat.   Konklusion Københavns Kommune investerede meget i Vanløse, da de åbnede metroen. Der blomstrer nu en masse initiativer for at forbedre Vanløse: den nærliggende genbrugsstation, ideen om at gøre jernebane alle til en gågade, de forskellige vurderinger om cykeltransport i området. Vanløse fortjener et byggeri på denne førsteklasses beliggenhed, som er designet i dette årti med nutidens mennesker i tankerne, og ikke disse to tårne der ligner et mareridt fra en svunden tid.
Læs høringssvar fra Christian Maitre-Ferri
Indsendt af:
Niels Aagaard Lorenzen
Dato: 23. oktober 2022
Svarnummer:
53
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Jeg og familien har boet i Vanløse ad 2 omgange - 2 gang i 23 år helt tæt på det planlagte byggeri. Det (senest) planlagte byggeri  vedrører en helt central plet i Vanløse - ja, i København rammer arkitektonisk helt ved siden af nerven i Vanløse - og København bliver ikke økonomiske rentabelt, så længe vi kan kigge frem er meget idéfattigt og tilfører ikke noget, Vanløse bør huskes for tiltrækker ikke mere butiksliv, foretagsomhed eller kant - mest det modsatte skaber store begrænsninger for den fremtidige byudvikling i området indeholder ikke visioner eller nytænkning - forlænger blot verden med brædder vil skabe en mærkelig indgangsport for alle, der ankommer til Vanløse med offentlig transport Lad os vente på at ejeren kommer med et bedre projekt eller sælger den meget værdifulde grund til en yngre developer - eller til København kommune.
Læs høringssvar fra Niels Aagaard Lorenzen
Indsendt af:
Poul Hviid
Dato: 23. oktober 2022
Svarnummer:
52
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Indledning Hvis denne høring skal give mening, skal der ikke gives tilladelse til at bygge noget på grunden Jernbane Alle 41, før der er lavet en helhedsplan for hele Vanløse bymidte – som planlagt med det vedtagne budgets bevillinger til forundersøgelse om Vanløse bymidte i 2023 og 2024. Dette planlagte byggeri er helt gennem forældet i indhold (hotellejligheder, kontorer og supermarkedskæder) og voldsomt afvigende og skæmmende i sin arkitektur. Det der blive opført på denne grund, vil i lang tid fremover komme til at præge indtrykket af Vanløse Bymidte, både hvad angår den arkitektoniske harmoni (disharmoni), disponeringen af bymidtens arealer, erhvervs – og adgangsforholdene, samt borgernes tilfredshed og brug af Vanløse bymidte.   Byggeriets arkitektoniske fremtræden Byggeriet fremtræder i den gengivne form meget afvigende i forhold til de omgivende bygninger på Jernbane Alle. Den eneste samklang byggeriet har, er med tårnet på Kulturstationen og overdelen af centret Kronen. Og det er en lighed i dårlig og spekulativ arkitektur, som ikke bør udbredes.   Cykelparkeringen i området  Der er omkring Vanløse Station (Metro og S-tog) en meget kaotisk cykelparkering under jernbanebroen, på Vanløse Torv og Frode Jacobsens Plads. Dette sættes i perspektiv af tilstedeværelsen af mange muligheder for cykelparkering inde i DSB’s arealer i Kronens kælder og 1. sal ud mod Metro-sporene. Hvis alle ville sætte cyklerne her, var der ingen problemer. Planerne om cykelparkering i kælderen og bag ved det planlagte byggeri vil slet ikke kunne udbedre problemerne med cykelparkering i terrænet omkring stationen. Ingen der skal med Metro eller S-tog, vil gå over på over Jernbane Alle og ned i den underjordiske cykelparkering i byggeriet. Den planlagte cykelparkering i terræn på byggeriets forplads vil kun tage plads op og/eller give cykelkaos eller pladsspild på forpladsen.   Adgang til offentlig transport Som forholdene er nu, er der rimelig adgang til offentlig transport, både til busser, Metro og S-tog, - ang. sidstnævnte dog meget ofte hæmmet af hovsa-parkerede- eller væltede cykler. Der savnes dog en bredere indgang til Metroen fra Vanløse Torv. Hvis glasburet om metrosporet inde på Vanløse Torv kunne rykkes tilbage, kunne man lave en bredere og smukkere indgang.   Byrumskvaliteter og bylivet generelt i Vanløse bymidte For øjeblikket har Vanløse Bymidte ikke så mange byrumskvaliteter. Der savnes voldsomt en sammenhæng mellem torve, pladser og byrummet, især på Jernbane Alle mellem Jydeholmen og Vanløse Alle. Denne strækning burde gøres til gå- eller sivegade på de gåendes betingelse, med ensartet vej- og torvebelægning, og kun tilladelse til langsom kørsel med bil og bus. Dette kunne åbne op for en forbindelse med forpladsen på grunden Jernbane Alle 41. Den centrale bymidte skulle også have bedre opholdsmuligheder, træer og evt. blomsterkummer eller springvand i terræn. Trafikken omkring bymidten er nu ret voldsom, og hvis der gives byggetilladelse til det planlagte byggeri på Jernbane Alle 41, vil der komme meget mere trafik i byggefasen og når byggeriet er færdigt. Jydeholmen, der i dag er meget trafikeret og uden cykelstier, samt den nu fredelige vej Indertoften, vil blive udsat for ekstra meget trafik.   Problemer i det udsendte materiale fra TMF - og de to dispensationsansøgninger Ang. de to dispensationer ”Byggeriet kræver to dispensationer fra lokalplan nr. 465 ”Indertoften II”  og vi vil gerne høre, hvordan du mener, at byggeriet vil påvirke området.” (TMF)   Om dispensation 1 (og tidligere dispensation 1). Om reduktioner af byggeriets forplads og virkningen af de to tårne Bortfaldet af ansøgningen om den tidligere (første) dispensation kunne umiddelbart ses at få den positive effekt, at forpladsen ikke får et stationært elevatortårn til underjordisk cykelparkering. Men dette vil ikke få nogen positiv effekt på cykelparkeringssituationen i bymidten. En underjordisk parkeringsmulighed for 340 cykler under det planlagte byggeri og til 110 cykler på dets bagside vil alligevel ikke blive brugt af de mange, der dagligt kommer med cykel til Vanløse Station (Metro og S-tog), Vanløse Torv og Frode Jacobsens Plads. Ifølge bilag 1 i det udsendte materiale, skal der også laves 110 cykelparkeringspladser i terræn på forpladsen. Det vil ikke lette cykelparkeringsproblemerne omkring Vanløse Station, men bare optage plads på forpladsen, sandsynligvis mere end det sløjfede elevatortårn. Ang. den ændrede placering af de to tårne ses tydeligt, at der (ifølge bilag 4) helt uændret ses en reducering af forpladsen. Skyggediagrammerne i bilag 3 viser desuden uændret, at de to tårne på hhv. 30 og 40 m. kaster lange skygger over forpladsen og store dele af byggeriets omgivelser det meste af året. Det er almindelig viden, at højhuse skaber ændrede vindforhold og øget blæst i deres omgivelser. Samlet set, er alt altså reelt uændret i forhold til materialet til den tidligere nabo- og partshøring med de tre dispensationer. Denne dispensation bør derfor ikke gives.   Dispensation 2. Om fældning af bevaringsværdigt træ i skel til børnehave Grundejeren Holberg Fenger har bestilt og betalt en konsulent til lave en undersøgelse og et notat alene om ”muligheden for at træ, der er udpeget som bevaringsværdigt kan være yngle- eller overvintringssted for flagermus”. Det er ikke tillidsvækkende, hvis TMF alene baserer deres vurdering på dette notat, bestilt og betalt af Holberg Fenger og ikke på en uvildig ekspertise. Konsulenten stilles af Holberg Fenger en alt for afgrænset opgave (yngle eller overvintringssted, ikke f.eks. også jage/fourageringssted eller sovested) Undersøgelsen er herefter foretaget i dagslys, og baserer sig alene på fraværet af huller i det bevaringsværdige træ. Flagermus er imidlertid nataktive, er af naboer observeret meget aktivt fouragerende omkring det pågældende bevaringsværdige træ og jernbaneskråningen. Visse arter af flagermus sover desuden hængende i benene fra træers grene med hovedet nedad - og ikke nødvendigvis i hulheder i træer. Hvilken art flagermus, der er tale om, er ikke undersøgt. Konsulenten har ikke, som ved andre undersøgelser (f.eks. rapporter_flagermus2018.pdf (naturstyrelsen.dk) brugt flagermusdetektor eller visuelle observationer af flagermusene i området omkring det bevaringsværdige træ. Uden at være ekspert på området, vil jeg derfor mener, at denne undersøgelse ikke kan være et afgørende argument for fældning af dette bevaringsværdige træ.   Af andre argumenter mod fældning af det bevaringsværdige træ i forhold til det planlagte byggeri, kan nævnes: Hvis det er så nødvendigt at fælde dette træ, må det være fordi det planlagte byggeri skal gå helt(for) tæt op til skellet mod den eksisterende børnehave. Byggeriet vil dermed skygge voldsomt for både børnehavens hus og legeplads, samt medføre direkte indsigt til børnehaven og andre beboere på Klingseyvej. Plantning af erstatningstræ(er?) på byggeriets forplads, vil heller ikke ang. skyggevirkning, indsigtshindring, biodiversitet/flagermus og klimaeffekt kunne erstatte det eksisterende bevaringsværdige træ. Grundet den spinkle undersøgelse og gener for omgivelserne bør denne dispensation ikke gives.   Afsluttende. Kritik af høringsperiodes placering og længde Det er meget positivt, at TMU efter den første naboorientering og partshøring besluttede, at der var behov for ”en ekstra høring, der både i forhold til emner og høringskreds henvender sig bredere end den lovpligtige naboorientering og partshøring, som forvaltningen tidligere har gennemført.”   Men den ekstra høring, TMF igangsatte d. 3.10. til 23.10. blev både dårligt offentliggjort for hele Vanløses befolkning, og der var indregnet en efterårsferie i høringsperioden. Det blev ikke bedre af, at der blev udskrevet valg til folketinget d. 5.10. Netop den dag, hvor høringen blev annonceret med en lille annonce i VanløseLIV. Naturligvis har en stor del af den offentlige debat efter udskrivelsen af folketingsvalget, drejet sig om dette valg og ikke om lokale forhold. Dette har sandsynligvis betydet mindre opmærksomhed om denne vigtige ekstra høring.   Desuden har Vanløse Lokaludvalg ikke kunne nå at formulere et egentligt høringssvar, men kun en meddelelse om, at dette først kan fremsende efter lokaludvalgets ordinære møde d. 17.11. Den annoncerede frist d. 23.10 er således i modstrid med en samarbejdsaftale som lokaludvalgene har med TMF om minimum 6 ugers høringsfrist. Dette har lokaludvalget meddelt de politisk valgte medlemmer af Teknik- og Miljøudvalget. Denne høring er sikkert ikke placeret dårligt med overlæg, men i hvert tilfælde med manglende opmærksomhed på borgernes dagligdag og aftaler med lokaludvalg. Principielt bør der være ens høringsperioder for lokaludvalg og beboerne i en bydel.   Høringssvar. Poul Hviid. 23.10. 2022
Læs høringssvar fra Poul Hviid
Indsendt af:
Hanne Fogh
Dato: 23. oktober 2022
Svarnummer:
51
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Indsigelse mod nybyggeriet Jernbane Alle 41 Det planlagte byggeri med to høje tårne vil afvige markant fra det øvrige byggeri i området.Det er alt for højt i forhold til omgivelserne. Tårnene vil fuldstændig dominere området. Skyggediagrammet viser, at forpladsen stort set henligger i skygge- hvilket ikke fremgår af visualiseringen med glade børn og balloner. Undertiden vil de også kaste skygge på  den anden side af Jernbane Alle. Hotellejligheder og kontorer vil ikke bidrage til liv i området, men give mere trafik og pendlere.   vedr cykelparkering : Der er parkeret masser af cykler i og navnlig udenfor stativerne. Erfaring viser at parkering ved stationen skal være let tilgængelig og tryg for at den bliver brugt. Se blot de tomme parkeringskældre på flere metrostationer.  Der må etableres en bedre og mere realistisk løsning på dette problem. Metro og tog fungerer som sådan godt, men adgangen til stationen fra Frode Jakobsens Plads skæmmes af de mange cykler og en slags servering, som har været lukket i lange perioder. Det planlagte byggeri vil ikke løfte byrumskvaliteten i Vanløse Bymidte- tværtimod.
Læs høringssvar fra Hanne Fogh
Indsendt af:
Pia
Dato: 23. oktober 2022
Svarnummer:
50
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
En rigtig dårlig ide, hvis der bygges erhverv og høje bygning i Vanløse Bymidte. Vanløse mangler nemlig en bymidte, hvor der er plads til fællesskab og til at mødes evt. i grønne skønne områder - Det ville gøre meget for den generelle trivsel for alle Vanløse borgere. Kig f.eks. på Spinderet i Valby, her har Valby borgerne mulighed for at mødes. 
Læs høringssvar fra Pia
Indsendt af:
annette kristensen
Dato: 23. oktober 2022
Svarnummer:
49
By:
vanløse
Postnr.:
2720
Vanløse bymidtegruppe gør indsigelse imod, at der gives dispensationer fra lokalplanen for forhold, der vedrører pladsdannelsen ved Vanløse station.   Københavns kommune har for nylig bevilliget 1,4 millioner kroner til en forundersøgelse, der skal danne grundlag for en sammenhængende og velfungerende plads ved Vanløse torv,  Frode Jacobsens plads og pladsen foran Fengers byggeri.   Der bør ikke gives dispensationer før der foreligger en sammenhængende plan for pladserne.   Med Venlig hilsen på vegne af bymidteruppen: Styregruppen for bymidtegruppen Jan Gehl, Poul Rahbek, Peter Fjeldsted og Annette Kristensen
Læs høringssvar fra annette kristensen
Indsendt af:
Svend Otto Ott, Annette Bilfeldt, Silas Bilfeldt Ott
Dato: 23. oktober 2022
Svarnummer:
48
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Høringssvar vedr. Byggeri på Jernbane Allé 41: Ansøgning om nyt erhvervsbyggeri på Jernbane Allé 41 i Vanløse Idet vi går ud fra, at tidligere høringssvar vil indgå i den endelige behandling af dispensationsansøgningen, fremsender vi høringssvar på de 4 nye punkter i denne udvidede høring. Byggeriets arkitektoniske fremtræden I lokalplanen fra 2012 er den arkitektoniske ”tilpasningen” af Fengers projekt til omgivelserne stort set reduceret til at tillade højere bebyggelse end kommuneplanen gav mulighed for og nogle forblommede vendinger om, at byggeriet skulle bibringe bymidten et nyt arkitektonisk udtryk. Begge dele giver ingen mening i forhold til at skabe kvalitet i bymidten og de danner tilsammen en god del af fundamentet for borgernes ret omfattende modstand mod projektet. De seneste visualiseringer viser et byggeri, som er en arkitektonisk skrabet udgave af 2012-modellen i lokalplanen. I de ti år der er gået siden lokalplanen blev vedtaget, er der med andre ord ikke gjort noget forsøg på at tilpasse projektet til borgernes kritik. Det ansøgte projekt er - om muligt – endnu mere skæmmende og malplaceret i forhold til lokalområdets nuværende arkitektoniske kvaliteter. Læg dertil, at der siden 2012 er sket en række ændringer i bymidten, som der ikke er taget højde for i lokalplanen bl.a. fordi der aldrig har været en sammenhængende helhedsplan for bymidten. Det er for så vidt problemstillinger, som er erkendt af både borgere og politikere, men som ingen magter at gøre noget ved. Resultatet bliver, at der gives byggetilladelse til et byggeri, som bygger på en lokalplan med forældede forudsætning, som delvist står i vejen for revitalisering af Kronen og Kulturstationen i bymidten og som blot bidrager til en fortsættelse af den usammenhængende udvikling af Vanløse Bymidte.    Derfor er det helt centralt, at det arbejde, som kommunen nu har besluttet at igangsætte for at få en sammenhængende plan for Vanløse Bymidte, dvs. Vanløse Torv, Frode Jakobsens Plads og udviklingen af Fengergrunden ikke bliver overhalet af en byggetilladelse, der gives før helhedsplanen for Vanløse Bymidte foreligger.   Adgang til offentlig transport og Cykelparkeringen i området Vanløse er et knudepunkt for kollektiv trafik med et stort opland og mange vælger at tage cyklen til stationen. Cykelparkering er derfor et hovedproblem i forhold til at skabe en velfungerende bymidte. Trods ledig kapacitet i cykelstalden ved Kronen vælger mange at stille cyklen på Vanløse Torv. Løsningen er at skabe en bedre forbindelse mellem station og Kronen. Det kan ske ved at inddrage en mindre del af metroens meget lange ekstraspor, som i dag løber hele vejen ud til Vanløse Torv. En forkortelse af metroens længste ekstraspor vil også kunne indgå i en løsning på de trange adgangsforhold til metrostationen. Mere cykelparkering på Fengergrunden vil ikke løse problemet. Også her er der derfor brug for at tænke i sammenhængende løsninger for bymidten og ikke kun for Fengergrunden.   Byrumskvaliteter og bylivet generelt i Vanløse bymidte Hovedproblemet med at skabe byrumskvaliteter og byliv i Vanløse Bymidte er manglen på en sammenhængende planlægning. Derfor er det et stort fremskridt, at TMU nu har besluttet af igangsætte en forundersøgelse, der skal medvirke til at skabe en helhedsplan for udviklingen af bymidten. Forundersøgelsen har fokus på at skabe sammenhæng i opholdsarealerne mellem bygningerne i erkendelse af, at den problemstilling har været fraværende i den hidtidige planlægning. Det giver en mulighed for at se udviklingen af forpladsen på Fengergrunden i sammenhæng med løsningen af de problemer, som bl.a. gør sig gældende på Frode Jakobsens Plads overfor. Problemer som ikke bliver mindre af skyggepåvirkningerne fra Fengergrundens to tårne. I det lys giver det derfor ingen mening, at give en byggetilladelse med dispensationer ift.  opholdsarealerne på Fengergrunden, før der foreligger en helhedsplan for Vanløse Bymidte. Det er også svært at se, at det vil være muligt at give en byggetilladelse, der omfatter udendørs opholdsarealer, før helhedsplanen for bymidten foreligger. Af lokalplanens §8 fremgår, at der skal etableres opholdsarealer for beboere og brugere svarende til 10% af etagearealet til erhverv og 40% af etagearealet til boliger. På opholdsarealerne skal det i henhold til planlovens §15 a sikres, at Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for støj fra vejtrafik (58 dB) og baner (64 dB) kan overholdes. Kommunens egne støjberegninger viser, at støjen fra vejtrafik ligger over 58 dB på store dele af Fengergrunden og op til 68 dB på forpladsen. Dertil kommer Banedanmarks støjhandlingsplan, der viser, at togstøjen ligger tæt på 64 dB. På den baggrund er det svært at se, at der skulle kunne gives en byggetilladelse, som regner forpladsen med som opholdsarealer for at opfylde lokalplanens krav, uden der er fundet en løsning på støjproblemerne. Trafikstøjen er et centralt problem for både Fengergrunden, Frode Jakobsens Plads og Vanløse Torv. Der er allerede lagt støjsvag asfalt på Jernbane Alle, så hvis støjproblemerne skal løses, skal der mere til: trafikken skal nedbringes og hastigheden skal sænkes. Også dette taler for at afvente en samlet plan for trafiksanering i Vanløse Bymidte, inden der gives byggetilladelse til byggeriet og opholdsarealer på Fengergrunden. Så alt i alt mener vi, at det ikke er forsvarligt at give en byggetilladelse nu, fordi det risikerer at lægge hindringer i vejen for en gennemtænkt  plan for en sammenhængende udvikling af Vanløse Bymidte.   Med venlig hilsen Annette Bilfeldt, Svend Otto Ott, Silas Bilfeldt Ott
Læs høringssvar fra Svend Otto Ott, Annette Bilfeldt, Silas Bilfeldt Ott
Indsendt af:
Joan McClellan
Dato: 23. oktober 2022
Svarnummer:
47
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Undertegnede protesterer herved mod det planlagte byggeri i Vanløse bymidte: 1. De høje bygninger vil skabe turbulens og skygge, som ikke inviterer til ophold 2. Hvad skal vi dog med hotellejligheder, når vi mangler både familie- og ungdomsboliger (som er til at betale) i København? 3. Vi har allerede tomme butikslokaler i området og kamp om kunder til eksisterende fastfood-udbydere, caféer og restauranter - hvad skal vi dog med flere? 4. Vi har allerede en stor cykelparkering ved metroen med ubenyttet kapacitet. Hvad med at finde løsning på at gøre denne mere tilgængelig, så flere vil benytte den i stedet for at bygge en cykelparkering i en kælder, som endnu færre vil benytte? (Som cyklist kan jeg garantere for,  at jeg aldrig kommer til at parkere min cykel i en kælder!) Efter min mening skulle Kronen aldrig være bygget. Der har aldrig været brug for det center og det har totalt ødelagt det miljø, der (trods alt) var på Jernbane Allé inden. Lad os ikke gøre det værre …
Læs høringssvar fra Joan McClellan
Indsendt af:
poul holst
Dato: 23. oktober 2022
Svarnummer:
46
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Vedr.: Dispensationer for Lokalplan nr. 465 "Indertoften", 2012 til byggesagen 708302. Hermed mine indsigelser mod de givne i alt tre dispensationer. Generelt giver dispensationerne mulighed for at byggeriet kommer til at fylde endnu mere i bybilledet. Der dispenseres således for at det bebyggede areal øges og ovenikøbet til at et bevaringsværdigt træ kan fældes.   1) dispensation for lokalplanens placering af de to tårne (lokalplanens §5, stk. 5, litra a). Forpladsen begrænses og reduceres og jeg er totalt uenig i, at der er tale om en mindre ændring af det byrum, som bebyggelsen danner sammen med Frode Jacobsens plads. Bymidten slås netop med mangel på hyggelige uderum, så i stedet for at begrænse disse bør de faktisk udvides. Ikke mindst i betragtning af Lokalplanens §1, stk. 1, hvor man der taler om, at "sikre kvalitet for såvel bygninger som byrum" samt at "styrke og udvikle Vanløse Bymidte". Ingen af disse intentioner kan da opnås ved et mindre byrum ved nybyggeriet.   2) Dispensation til etablering af elevatortårn (lokalplanens §7, stk. 1). Denne dispensation er uden sidestykke den mest meningsløse. Al erfaring med cyklisters brug af p-anlæg i kældre viser, at cyklisterne stort set ikke bruger dem. For cyklisterne handler det nemlig om især bekvemmelighed og fremkommelighed og det opnås ikke i en p-kælder. Ubrugte p-kældre ved københavnske metrostationer er et skræmmende eksempel på dette. Iøvrigt kan man også bare se på, hvordan p-anlægget ved Kronen/Metro-stationen slås med ubenyttede pladser grundet bl.a. dårlig adgang fra Metro-perronerne - mere skal der ikke til før at et p-anlæg er til ingen nytte. På denne baggrund bør denne dispensation fjernes. Hermed opnår man også, såvidt jeg har forstået, at det bevaringsværdige træ kan få lov at stå. Se om træet i det følgende.   3. Dispensation til fældning af bevaringsværdig beplantning (lokalplanens §8, stk. 8, litra b). Jeg må på det kraftigste protestere imod, at det flotte gamle træ skal fældes for at give plads til endnu mere byggeri. Vanløse Bymidte mangler i den grad grønne indslag, så alt  taler for at bevare et så gammelt træ som ovenikøbet er til skygge og glæde for den børneinstitution, som er nærmeste nabo til træet. Endvidere skal man også altid huske, at gamle træer er uerstattelige, de kan på ingen måde erstattes ved genplantning af langt yngre træer. Et perspektiv mere er globalt og handler om, at vi mennesker er skyld i, at vi befinder os i en historisk biodiversitetskrise. I dette globale perspektiv skal ønsket om at bevare træet også ses. Sidst er det dybt kritisabelt, at der dispenseres fra lokalplanens formålsparagraf §1, stk. 1, der taler om og fastsætter princippet om, "at eksisterende og bevaringsværdig beplantning bevares".   Med venlig hilsen Poul Holst Søndervigvej 105, 1. 2720 Vanløse    
Læs høringssvar fra poul holst
Indsendt af:
Grethe Bidstrup
Dato: 23. oktober 2022
Svarnummer:
45
Virksomhed / Organisation :
pensionist
By:
vanløse
Postnr.:
2720
Indsigelse mod bebyggelse på Fenger grunden, bymidten i Vanløse. Jeg vil gerne protestere mod bebyggelse af højhus på Fenger grunden. Det højhus Fenger har planer om at bygge passer ikke ind i det øvrige miljø i bymidten. Det vil give problemer af miljømæssig  - og arkitektonisk art. Jeg færdes dagligt på torvet, men ønsker ofte, at jeg var cyklet udenom på grund af uskønheden og manglen på natur. Hvis der bygges et højhus på grunden, ville det påvirke hele det grønne miljø i bymidten. Torvet er i forvejen meget fattigt på grøn beplantning. En grøn oase kunne fint anlægges på den tomme Fenger grund, som dermed ville bidrage til den grønne udvikling i området.  Endv. vil byggeriet af det planlagte hotel - og forretnings byggeri.  betyde en drastisk stigning af biltrafikken. Bymidten er i forvejen et trafikalt belastet sted. Støjen vil øges og den trafikale sikkerhed vil forringes. Hvis der ikke bygges et højhus på grunden, kan der planlægges et grønt anlæg med cafeliv, legepladser og oaser med vildt bevoksning til gavn for borgere og bæredygtighed.
Læs høringssvar fra Grethe Bidstrup
Indsendt af:
Anna Agergaard Kristensen
Dato: 22. oktober 2022
Svarnummer:
44
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Hej. Jeg er tilflytter og savner især en bymidte som har plads til fælleskab og grønne steder at hænge ud og nyde børn der leger, få en snak med sine vanløsenaboer og se årstidernes vekslen. Fengergrunden er et oplagt sted til dette: Et folkehus, en park med offentlige toiletter og en slags “amfiteatersopbygning”til at ku sidde og nyde solen og en kop kaffe og som selvfølgelig kan bruges til små og store udendørs optrædener.  venlig hilsen Anna Agergaard     
Læs høringssvar fra Anna Agergaard Kristensen
Indsendt af:
Bodil Kampmann
Dato: 22. oktober 2022
Svarnummer:
43
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Bilag 2 visualisering viser tydeligt de gyselige og kolde glasfacader samt 2 mega høje tårne. Det passer IKKE ind i ind i Vanløse bymidte. Vi skal bevare den lokale handel så vi får en Vanløse slagter, Vanløse bager, Vanløse fiskehandel, Vanløse grønthandler mv og Borgerservice i gadeplan. Jeg flyttede til Bogholder Alle i 1986 – på det tidspunkt mærkede man, at Vanløse var den lille landsby i udkants København. Vanløse station blev åbnet i 1942 og er stadig Vanløse Midtpunkt. Meget er tilgået området og nu er tiden kommet, hvor der skal laves helhedsløsninger til fremtiden. Jeg går meget ind for høringssvar nr. 35: ”En vision for Vanløse Bymidte”. På den bagerste del af grunden kan der opføres en svømmehal til glæde for alle aldre. Det hjælper på folkesundheden og skaber livskvalitet.
Læs høringssvar fra Bodil Kampmann
Indsendt af:
Thomas Søbirk Petersen
Dato: 22. oktober 2022
Svarnummer:
42
Virksomhed / Organisation :
Roskilde Universitet
By:
Vanløse
Postnr.:
2710
Kære Københavns Kommune, Mit i Vanløse har vi nu haft et stor tom grund liggende i næsten 15 år - et stort grønt område som ingen har måtte bruge - med et stort hegn omkring. I disse 15 år har vi fået et nyt kulturhus, et kæmpe center og en række nye boliger. Vi har ikke brug for et stort prestige byggeri - der er 8 etager højt - som ender med at bliver 'future slum' - vi har brug for billige ungdomsboliger og boliger til de mange hjemløse - i stedet vil man have en restaurant der kan dreje rundt - ja men altså kom nu ind i kampen. Vi har rigeligt med restauranter i Vanløse - jeg så gerne at vi også fik flere grønne områder hvor vi alle kunne mødes og træne, snakke og lufte hunde og bare hygge os.  Kærlige hilsne,    Thomas Søbirk Petersen
Læs høringssvar fra Thomas Søbirk Petersen
Indsendt af:
Marta Vohlander Rasmussen
Dato: 22. oktober 2022
Svarnummer:
41
By:
København
Postnr.:
2720
The tower looks awful, it does not fit at all with the rest of the cosy little houses. It will be just another block of concrete ruining the area. Moreover, the tower will create a long shade for many gardens, kindegarden. Privacy for many houses will be gone due to the imposing presence of an hotel tower. Please stop this nonsense.
Læs høringssvar fra Marta Vohlander Rasmussen
Indsendt af:
Helle Søbirk
Dato: 22. oktober 2022
Svarnummer:
40
Virksomhed / Organisation :
Københavns Professionshøjskole
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Jeg mener slet ikke at Vanløse har brug for en høj metal og glas bygning lige i bymidten. Vi har allerede fået Kronen. Jeg synes man skal tænke i helt andre baner for Vanløse bymidte – i retningen af et mere klimavenligt, bæredygtigt, rekreativt og fælles grønt område for alle beboere i alle aldre og med fokus på lokalt særpræg og venlighed. Vi har pt et center med tomme butikslokaler og en del butikslokaler der står tomme på Jernbane Alle, så meget tyder på, at der ikke er behov for mere af den samme slags. Jeg synes der er behov for et ”grønt mellemrum” med stier mellem stationen og Sundhedshuset, Børnehaven og øvrig beboelsesområder. Måske man med fordel kan lade sig inspirere af Valby bymidte omkring Valby Langgade, hvor man bevarer det tidligere landsbymiljø med lave huse på 1-2 etager og en hel del hyggelige restaurenter, cafeer og specialbutikker, som gør det til et hyggelidt sted at være og er særligt for Valby.   Ligeledes kan man måske se til Frederiksberg hvor de netop er i gang med at lave et grønt og rekreativt byrum bagved Frederiksberg Rådhus – på den gamle parkeringsplads. Det kunne Vanløse måske også lade sig inspirere af?
Læs høringssvar fra Helle Søbirk
Indsendt af:
Susanne Kragh
Dato: 22. oktober 2022
Svarnummer:
39
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Jeg synes, det vil være hjerteskærende at få endnu en stor høj klods til at ødelægge Vanløses bymidte og butiksliv endnu mere. Vanløse har ikke brug for flere kædebutikker i et nyt højt byggeri. Det viser det jo med al tydelighed, nu hvor størstedelen af butikkerne på øverste etage i Kronen måtte lukke og nu bygges om til kontorer. Tilmed er der også stadig tomme butikslokaler i stuen af Kronen. Jeg har derfor meget svært ved at se logikken i, at nogen kan tro, at Vanløse har brug for endnu et butikscenter. Lad os bevare de butikker, der allerede er - og ikke lave unødig konkurrence, som ender med at flere må dreje nøglen om. Vanløse er kendt for at være et sted, hvor folk bor, og som er tæt på natur og sø – en slags oase i storbyen. Vil man bevare denne stemning, må man også bevare det lave byggeri og fremover kun renovere og bygge i lyse materialer. Tryghed er en anden faktor, som jeg mener kendetegner Vanløse. Måske er det tankebedrag, men det virker trygt, når sollyset kan nå ned i alle kroge af byen, fordi ingen høje bygninger bryder eller skygger for udsynet. Vanløse bør ikke være starten på en slags ny Manhattan.  
Læs høringssvar fra Susanne Kragh
Indsendt af:
André Le Quellec Knudsen
Dato: 22. oktober 2022
Svarnummer:
38
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Lokalpolitikerne i Vanløse skriver at de arbejder for en sammenhængende bymidte. Københavns kommune arbejder på at gøre hovedstaden mere grøn. Igen af disse ting harmonerer med et stort byggeri på Jernbane Allé, som har opnået dispensation til: 1. at gøre forpladsen langt mindre end planlagt og 2. at fælde fredet træ i skel. Ved det nuværende byggeri forpasser man muligheden for en smuk og sammenhængende bymidte i Vanløse. Muligheden for et stort torv og grønt område forsvinder - det samme gør fremtidens mulighed for fredeliggørelsen af et trafikkeret byrum (bygningen er planlagt med stor underjordisk parkeringsplads). Og den smule bymiljø der allerede findes vil blive yderligere presset af byggeriets højhuse, der både vil skabe skygge og 'tunnel-effekt'. Har Vanløse brug for endnu et kompleks som 'Kronen' hvis tomme butikker og konkurs taler for sig selv? Eller har Vanløse brug for en sammenhængende bymidte med træer og grønt? Jeg foretrækker det sidste. Byggegrunden burde indrages i en samlet plan, for at skabe et nyt smukt og renoveret byrum. Og i den forbindelse har vi i Vanløse en stor kapacitet i vores lokalområde i form frivillige kræfter og en borgergruppe, der arbejder med forslag på en samlet bymidte - alt sammen med Jan Gehl som en af initiativtagerne. Jan Gehl - verdensberømt byplanlægger, der har sat præg på byer i hele verden (New York, Sidney, Moskva osv.) og hvis arbejde kommer til at ændre Sydneys centrum for fremtiden, således at det bliver lettere fremkommeligt for fodgængere og cyklister. Jan Gehl som ligger på en top 10 over verdens mest indflydelsesrige byplanlæggere (og det er incl. de afdøde). Måske I kunne høre lidt på ham og hvad borgergruppen har at sige. Lad ikke en enkelt bygherre, som allerede har fejlet med tidligere byggeri, afgøre fremtiden for Vanløse bymidte - lyt til borgerne!      
Læs høringssvar fra André Le Quellec Knudsen
Indsendt af:
Runa Damsager
Dato: 22. oktober 2022
Svarnummer:
37
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Som borger, der næsten dagligt gennem  mere end 50 år har færdedes i det pågældende område her i Vanløse, erklærer  jeg mig fuldstændig enig med høringssvar nr. 28 ved  Henrik Nielsen og Margit Velsing Groth. Vi har brug for et grønt, lavt område, solbelyst og indbydende. Ikke flere (tomme) forretningslokaler eller mere byggeri, der i stil fuldstændig adskiller sig fra omgivelserne. Lad dette område blive udfyldt i SAMKLANG med området omkring stationen, som der arbejdes på for tiden!  
Læs høringssvar fra Runa Damsager
Indsendt af:
Erik Nissen Schmidt
Dato: 21. oktober 2022
Svarnummer:
36
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Vanløse 21.10.2022. Borgerhøring om erhvervsbyggeri i Vanløse. Det er meget positivt, at der er igangsat en udvidet borgerhøring om det planlagte erhvervsbyggeriet i Vanløse bymidte, Jernbane Alle 41. Tak for det. Vanløse bymidte er i dag desværre ikke det samlingspunkt for borgerne, som det burde være. Det er der en lang række grunde til, men vigtigst er nok, at der har manglet en helhedsplan for udviklingen af bebyggelsen, for udnyttelsen af pladser og torve og for de gennemgående veje, cykelstier og fortove. Bymidten er i dag stærkt præget af enkeltstående tiltag uden sammenhæng og vision. Vi vil derfor stærkt opfordre til at udformningen af bebyggelsen på Jernbane Alle ses i sammenhæng med udviklingen af bymidten som helhed - og derfor sættes på pause indtil der foreligger en helhedsplan. Om de fire konkrete spørgsmål der rejses har vi følgende bemærkninger: Byggeriets arkitektoniske fremtræden. Bebyggelsen som den er fremstillet i bilag til høringen vil ikke på nogen måde “falde ind” i den eksisterende bebyggelse, men tværtimod være et totalt brud. Store glasfacader, højden af de to tårne og materialevalg vil bryde med både de ældre og lave bygninger, men også med Kulturstationen, der er holdt i hvide flader. Højden af de to tårne vil også - som det fremgår af bilaget - have afgørende betydning for skyggevirkningen på pladsen, og dermed på motivationen til at opholde sig der. Spørgsmålet er også hvilke vindforhold tårnene skaber på pladsen. Det er umiddelbart ikke oplyst om det er estimeret. At sidde i skygge og med en vindtunnel i ryggen indbyder bestemt ikke til ophold.  Cykelparkeringen Det er meget positivt at så mange cykler til Vanløse Bymidte og skifter til metro eller S-tog. Udfordringen er at så mange parkerer cyklen på henholdsvis Frode Jacobsens plads og Vanløse Torv. Frode Jacobsens Plads kan reelt ikke bruges til ophold, ganske simpelt fordi pladsen er fyldt op med parkerede cykler. Problemet løses ikke ved at etablerer flere cykelstativer på pladsen foran den ny bebyggelse. Og heller ikke ved at etablerer cykelstativer bag den nye bebyggelse som foreslået. Al erfaring viser at cyklen sættes så tæt på næste transportmiddel som muligt dvs. tæt på metro eller S-tog.  Der er imidlertid en helt anden løsning, som bør indgå i en kommende helhedsplan. Den eksisterende cykelstald i 2 etager med indgang fra Vanløse Torv anvendes kun ⅔. Der er tilstrækkelig kapacitet til at alle cykler på Frode Jacobsens Plads samt cyklerne under jernbanebroen  kan rummes i denne cykelparkeringsstald. Men det kræver at der bliver etableret bedre adgangsforhold til cykelparkeringen fra Vanløse Torv. Og at der etableres en direkte adgang fra denne cykelparkering til metro og S-tog.    Adgang til offentlig transport Adgangen til metro og S-tog sker i dag fra Vanløse Torv ad en meget smal rampe og af en bredere trappe. Mellem rampen og trappen står det gamle og muligvis fredede tårn, der blev anvendt til regulering af togtrafikken. I hverdagene anvendes de to adgangsveje af ca. 10.000 personer. Så smalle adgangsveje er ikke forsvarligt. De udfordres tilmed af mange parkerede cykler på Vanløse Torv ved udgangen af de to adgangsveje. Det er et spørgsmål om de to adgangsveje er tilstrækkelige, hvis der opstår behov for en evakuering fra stationen.  En løsning kunne være at trække Metroens parkeringsspor et stykke tilbage. Det vil give mulighed for at åbne adgangen op - og det vil give mulighed for at etablerer direkte adgang fra cykelparkeringen til Metro og S-tog. Byggeriet og god bykvalitet, gode byrum og mere byliv. Skal der skabes god bykvalitet, gode byrum og mere byliv er det som tidligere sagt helt centralt at der laves en helhedsplan for bymidten.  Det foreslåede byggeri på grunden Jernbane Alle 41 vil ikke bidrage til disse meget vigtige mål. Ca. 7000 m2 af bebyggelsen skal anvendes til hotellejligheder. Realistisk vil en del af disse være tomme på tidspunkter af året, hvor der kun er få turister i København. Når de er udlejet vil det i stor udstrækning være turister, der besøger Københavns bycentrum, og derfor pendler frem og tilbage til Vanløse, og kun i ringe grad vil opholde sig i Vanløse. Ca. 1700 m2 skal anvendes til kontor, som der er overkapacitet af i København. Og som Kronen i fremtiden vil tilbyde. I bilag til projektet vises en stor og markant glasfacade i hele bygningens længde kombineret med to lige så markante stål og glastårne. Sammenholdt med skyggevirkning og vindforhold indbyder bebyggelsens udformning ikke til ophold på pladsen foran. Samlet set er det meget svært at se hvordan den foreslåede bebyggelse bidrager positivt til udvikling af Vanløse bymidte. Hvis den nye bebyggelse skal bidrage til de opstillede mål om bykvalitet, gode byrum og mere byliv burde den i sin udformning tage hensyn til de omkringliggende bygninger, have en lav byggehøjde, kombinere forretninger og boliger og skabe et nyt torveområde, der kan anvendes til mange former for aktiviteter og byliv.  Med venlig hilsen Hanne Berner og Erik Schmidt Langkærvej 9b 2720 Vanløse         
Læs høringssvar fra Erik Nissen Schmidt
Indsendt af:
Hanna Feddersen
Dato: 21. oktober 2022
Svarnummer:
35
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
En vision for Vanløse Bymidte: Jeg ankommer med metro til Vanløse Station og går sammen med andre passagerer fra både metro og S-tog ned ad den brede trappe til et lyst og venligt forrum med søjler og hvælvinger, der ligger under S-togsskinnerne. Forrummet åbner sig til både pladserne til højre og til venstre for trappen og lige foran til såvel en kiosk og til Borgerservice. Den smukke ensartede flisebelægning strækker sig herfra ud på begge pladser og kan også ses på Jernbane Allé.   Til højre ligger Vanløse Torv – en plads, der er åbner sig mod indkøbscentret Kronen og mod Vanløse Allé, hvor busser og taxaer sørger for transport til og fra bymidten og hvor også biler kan passere. På denne plads findes der i solsiden udover store træer langs Vanløse Allé en stor bevokset smuk pergola, hvor bænke og stole indbyder til at slå sig ned. På pladsens midte er der et springvand i fliserne. Børnene kan boltre sig der og der er også en scene, der kan bruges til optræden af forskellig art. Der er også plads til udstillinger, loppemarked og juletræssalg og til udendørscafé foran Kronen og en med stærke farver markeret cykelpassage fører hen til det lyse og sikre cykelparkeringsanlægget mellem Kronen og metroen. Drejer man til venstre ud fra stationens forrum åbner Frode Jacobsens Plads sig foran Kulturstationen og Netto. Pladsen har både en lille café og en blomsterbutik langs den mur, der er en del af broen. Midt på pladsen snor sig smukke malede bænke, der indbyder til at slå sig ned. Jernbane Allé er et butiksstrøg med brede fortov, cykelsti og ensrettet bil- og bustrafik. Mellem de store træer, der er plantet langs alléen, er der cykelparkeringsmuligheder. På pladsen på den anden side af Frode Jacobsens Plads ligger der ud med Jernbane Allé et grønt anlæg med en legeplads og bagerst et nyt boligbyggeri. En bred gang- og cykelsti snor sig igennem anlægget til børnehaven og videre til Klingseyvej og til det område, de både har villaer, småerhverv og skole. Fra stien kan man også nemt nå Sundhedshuset, der dermed også er forbundet med bymidten. Jeg har indtryk af, at denne plads sammen med de to andre pladser samler bymidten og gør den til et venligt, åbent, attraktivt og lyst sted at opholde sig. Dejligt at bo i Vanløse og være en del af en kommune, som har ambitioner om at skabe lokalområder, som beboerne kan trives i.
Læs høringssvar fra Hanna Feddersen
Indsendt af:
Anita KIrk
Dato: 20. oktober 2022
Svarnummer:
34
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
1) "tårnet"  er for højt. Ca 4 etager lavere ville passe bedre ind i bymidten. 2) Bænke på torvet. Ville opmuntre til at opholde sig lidt på pladsen. Give indtryk af liv. 3) Træer. Gerne smukke japanske kirsebærtræer. Kom til Vanløse og se de blomstrende træer. 4) Ved at nedlægge blomsterbutik og Seven- Eleven kunne man skabe et sammenhæng mellem pladserne på begge side af stationen. Et åbent byggeri med søjler under togskinnerne.
Læs høringssvar fra Anita KIrk
Indsendt af:
Jens Dam
Dato: 20. oktober 2022
Svarnummer:
33
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Tak for muligheden for at blive hørt i sagen omkring erhvervsbyggeri på Jernbane Alle 41 (Fenger-grunden). En bred borgerinddragelse er helt afgørende før der gives byggetilladelse, da byggeriet har afgørende betydning for oplevelse og brug af Vanløse bymidte for de mange borgere i Vanløse - og de endnu flere mennesker, der dagligt passerer Vanløse med offentlig transport. Ude af takt med tidens og Vanløses behov Arkitektonisk er byggeriet en så magtfuld metal- og glaskonstruktion i bymidten, at det kortslutter mulighederne for etablering af en nødvendig sammenhængende plan for et levende bymiljø i gadeplan i midten af Vanløse. Bygningen her vil komme med mere blæst, mere skygge og med en arkitektonisk og æstetisk magtfuldkommenhed, som Vanløse ikke har brug for. Bygningen ville for år tilbage nok være gledet igennem med det udtryk som "palads af glas", den har. Nu er tiden løbet fra den. Vanløse efterspørger en bygning af kvalitet og med holdbarhed, som rækker hånden frem mod bymidten og livet der.   Det virker i øvrigt ironisk, at bygningen kommer med endnu flere erhvervskvadratmeter til Vanløse. Dette set i lyset af, at Kronen pt. neddrosler og der også er ledig plads til flere mindre butikker på Jernbane Alle.  Man kunne stille spørgsmål til, om en løsning med boliger på grunden med et areal, som spiller sammen med bymidten ikke burde være en mulighed og forhåbentlig stadig er det ? Byggeriet er så afgørende for vilkårene for etablering af en attraktiv, levende og bæredygtig bymidte. Realiseres byggeriet, vil det være et voldsomt benspænd for perspektiverne for den forundersøgelse af bymidteområdets muligheder, som Borgerrepræsentation visionært har besluttet. Kan Frederiksberg inspirere? Frederiksberg Kommune har for nogle måneder siden afgjort en arkitektkonkurrence om hospitalsgrunden (Det gamle Frederiksberg Hospital). Kommunalbestyrelsen har efter en gedigen borgerinddragelse valgt et forslag, som i den grad kalder bylivet ind til et samspil med arkitekturen. De nuværende bygninger respekteres med de udtryk de har. Alt det nye, der skal etableres, respekterer det nuværende. Og kvaliteten for beboere, brugere og borgere er gennemtænkt og i top. Det samme er bæredygtigheden. Vanløse bymidte er selvfølgelig noget andet, men kunne tilgang og tankesæt fra Frederiksberg ikke bruges i Vanløse også? Jeg håber, at Københavns Kommune har ambitioner for Vanløse og at de gode takter fra Borgerrepræsentationens beslutning om en forundersøgelse ift. bymidten også indgår i beslutningen om byggeriet på Fenger-grunden. Mange hilsner Jens Dam Løvholmen 7
Læs høringssvar fra Jens Dam
Indsendt af:
Karen Bahamondes
Dato: 20. oktober 2022
Svarnummer:
32
Virksomhed / Organisation :
Danish for You
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Vanløse har langt mere brug for et grønt, rekreativt byrum med gode stier til sundhedshuset, børnehaven og de øvrige kvarterer end mere byggeri - der er i forvejen for mange tomme (butiks)lokaler. Et nyt grønt byrum kunne også indebære dyrkning af grøntsager/en ny arbejdsplads a la Østergro/Sankt Kjelds Plads. Her kunne private familier og institutioner indgå som fx frivillige, og man kunne købe sine friske Vanløse-grøntsager der. Vi har brug for noget, vi kan være fælles om, og som giver livskvalitet for alle aldersgrupper.   
Læs høringssvar fra Karen Bahamondes
Indsendt af:
Jesper Rasmussen
Dato: 19. oktober 2022
Svarnummer:
31
Vedhæftede filer: 1
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Undertegnede ønsker hermed at gøre indsigelse mod det planlagte byggeri på Jernbane Allé. Der henvises til vedhæftede. Med venlig hilsen  Janne Kobberrød Hansen og Jesper Rasmussen, Børglumvej 6, 2720 Vanløse
Læs høringssvar fra Jesper Rasmussen
Indsendt af:
Stefanie Høy Brink
Dato: 19. oktober 2022
Svarnummer:
30
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Københavns Museum
By:
København V
Postnr.:
1555
Se venligst vedhæftede høringssvar fra Københavns Museum.
Læs høringssvar fra Stefanie Høy Brink

Sider