Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Byggeri på Jernbane Allé 41
Indsendt af
Postnr.
By
Høringssvar
Høringssvar vedr. Byggeri på Jernbane Allé 41: Ansøgning om nyt erhvervsbyggeri på Jernbane Allé 41 i Vanløse
Idet vi går ud fra, at tidligere høringssvar vil indgå i den endelige behandling af dispensationsansøgningen, fremsender vi høringssvar på de 4 nye punkter i denne udvidede høring.
Byggeriets arkitektoniske fremtræden
I lokalplanen fra 2012 er den arkitektoniske ”tilpasningen” af Fengers projekt til omgivelserne stort set reduceret til at tillade højere bebyggelse end kommuneplanen gav mulighed for og nogle forblommede vendinger om, at byggeriet skulle bibringe bymidten et nyt arkitektonisk udtryk. Begge dele giver ingen mening i forhold til at skabe kvalitet i bymidten og de danner tilsammen en god del af fundamentet for borgernes ret omfattende modstand mod projektet.
De seneste visualiseringer viser et byggeri, som er en arkitektonisk skrabet udgave af 2012-modellen i lokalplanen. I de ti år der er gået siden lokalplanen blev vedtaget, er der med andre ord ikke gjort noget forsøg på at tilpasse projektet til borgernes kritik. Det ansøgte projekt er - om muligt – endnu mere skæmmende og malplaceret i forhold til lokalområdets nuværende arkitektoniske kvaliteter. Læg dertil, at der siden 2012 er sket en række ændringer i bymidten, som der ikke er taget højde for i lokalplanen bl.a. fordi der aldrig har været en sammenhængende helhedsplan for bymidten.
Det er for så vidt problemstillinger, som er erkendt af både borgere og politikere, men som ingen magter at gøre noget ved. Resultatet bliver, at der gives byggetilladelse til et byggeri, som bygger på en lokalplan med forældede forudsætning, som delvist står i vejen for revitalisering af Kronen og Kulturstationen i bymidten og som blot bidrager til en fortsættelse af den usammenhængende udvikling af Vanløse Bymidte.
Derfor er det helt centralt, at det arbejde, som kommunen nu har besluttet at igangsætte for at få en sammenhængende plan for Vanløse Bymidte, dvs. Vanløse Torv, Frode Jakobsens Plads og udviklingen af Fengergrunden ikke bliver overhalet af en byggetilladelse, der gives før helhedsplanen for Vanløse Bymidte foreligger.
Adgang til offentlig transport og Cykelparkeringen i området
Vanløse er et knudepunkt for kollektiv trafik med et stort opland og mange vælger at tage cyklen til stationen. Cykelparkering er derfor et hovedproblem i forhold til at skabe en velfungerende bymidte. Trods ledig kapacitet i cykelstalden ved Kronen vælger mange at stille cyklen på Vanløse Torv. Løsningen er at skabe en bedre forbindelse mellem station og Kronen. Det kan ske ved at inddrage en mindre del af metroens meget lange ekstraspor, som i dag løber hele vejen ud til Vanløse Torv. En forkortelse af metroens længste ekstraspor vil også kunne indgå i en løsning på de trange adgangsforhold til metrostationen.
Mere cykelparkering på Fengergrunden vil ikke løse problemet. Også her er der derfor brug for at tænke i sammenhængende løsninger for bymidten og ikke kun for Fengergrunden.
Byrumskvaliteter og bylivet generelt i Vanløse bymidte
Hovedproblemet med at skabe byrumskvaliteter og byliv i Vanløse Bymidte er manglen på en sammenhængende planlægning. Derfor er det et stort fremskridt, at TMU nu har besluttet af igangsætte en forundersøgelse, der skal medvirke til at skabe en helhedsplan for udviklingen af bymidten.
Forundersøgelsen har fokus på at skabe sammenhæng i opholdsarealerne mellem bygningerne i erkendelse af, at den problemstilling har været fraværende i den hidtidige planlægning. Det giver en mulighed for at se udviklingen af forpladsen på Fengergrunden i sammenhæng med løsningen af de problemer, som bl.a. gør sig gældende på Frode Jakobsens Plads overfor. Problemer som ikke bliver mindre af skyggepåvirkningerne fra Fengergrundens to tårne.
I det lys giver det derfor ingen mening, at give en byggetilladelse med dispensationer ift. opholdsarealerne på Fengergrunden, før der foreligger en helhedsplan for Vanløse Bymidte.
Det er også svært at se, at det vil være muligt at give en byggetilladelse, der omfatter udendørs opholdsarealer, før helhedsplanen for bymidten foreligger.
Af lokalplanens §8 fremgår, at der skal etableres opholdsarealer for beboere og brugere svarende til 10% af etagearealet til erhverv og 40% af etagearealet til boliger. På opholdsarealerne skal det i henhold til planlovens §15 a sikres, at Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for støj fra vejtrafik (58 dB) og baner (64 dB) kan overholdes. Kommunens egne støjberegninger viser, at støjen fra vejtrafik ligger over 58 dB på store dele af Fengergrunden og op til 68 dB på forpladsen. Dertil kommer Banedanmarks støjhandlingsplan, der viser, at togstøjen ligger tæt på 64 dB. På den baggrund er det svært at se, at der skulle kunne gives en byggetilladelse, som regner forpladsen med som opholdsarealer for at opfylde lokalplanens krav, uden der er fundet en løsning på støjproblemerne.
Trafikstøjen er et centralt problem for både Fengergrunden, Frode Jakobsens Plads og Vanløse Torv. Der er allerede lagt støjsvag asfalt på Jernbane Alle, så hvis støjproblemerne skal løses, skal der mere til: trafikken skal nedbringes og hastigheden skal sænkes. Også dette taler for at afvente en samlet plan for trafiksanering i Vanløse Bymidte, inden der gives byggetilladelse til byggeriet og opholdsarealer på Fengergrunden.
Så alt i alt mener vi, at det ikke er forsvarligt at give en byggetilladelse nu, fordi det risikerer at lægge hindringer i vejen for en gennemtænkt plan for en sammenhængende udvikling af Vanløse Bymidte.
Med venlig hilsen
Annette Bilfeldt, Svend Otto Ott, Silas Bilfeldt Ott