Høringssvar vedrørende Byggeri på Jernbane Allé 41

Oprettet: 21. oktober 2022
Svarnummer:
36

Indsendt af

Erik Nissen Schmidt

Postnr.

2720

By

Vanløse

Høringssvar

Vanløse 21.10.2022.

Borgerhøring om erhvervsbyggeri i Vanløse.

Det er meget positivt, at der er igangsat en udvidet borgerhøring om det planlagte erhvervsbyggeriet i Vanløse bymidte, Jernbane Alle 41. Tak for det.

Vanløse bymidte er i dag desværre ikke det samlingspunkt for borgerne, som det burde være. Det er der en lang række grunde til, men vigtigst er nok, at der har manglet en helhedsplan for udviklingen af bebyggelsen, for udnyttelsen af pladser og torve og for de gennemgående veje, cykelstier og fortove. Bymidten er i dag stærkt præget af enkeltstående tiltag uden sammenhæng og vision.

Vi vil derfor stærkt opfordre til at udformningen af bebyggelsen på Jernbane Alle ses i sammenhæng med udviklingen af bymidten som helhed - og derfor sættes på pause indtil der foreligger en helhedsplan.

Om de fire konkrete spørgsmål der rejses har vi følgende bemærkninger:

Byggeriets arkitektoniske fremtræden.

Bebyggelsen som den er fremstillet i bilag til høringen vil ikke på nogen måde “falde ind” i den eksisterende bebyggelse, men tværtimod være et totalt brud. Store glasfacader, højden af de to tårne og materialevalg vil bryde med både de ældre og lave bygninger, men også med Kulturstationen, der er holdt i hvide flader. Højden af de to tårne vil også - som det fremgår af bilaget - have afgørende betydning for skyggevirkningen på pladsen, og dermed på motivationen til at opholde sig der. Spørgsmålet er også hvilke vindforhold tårnene skaber på pladsen. Det er umiddelbart ikke oplyst om det er estimeret. At sidde i skygge og med en vindtunnel i ryggen indbyder bestemt ikke til ophold. 

Cykelparkeringen

Det er meget positivt at så mange cykler til Vanløse Bymidte og skifter til metro eller S-tog. Udfordringen er at så mange parkerer cyklen på henholdsvis Frode Jacobsens plads og Vanløse Torv. Frode Jacobsens Plads kan reelt ikke bruges til ophold, ganske simpelt fordi pladsen er fyldt op med parkerede cykler. Problemet løses ikke ved at etablerer flere cykelstativer på pladsen foran den ny bebyggelse. Og heller ikke ved at etablerer cykelstativer bag den nye bebyggelse som foreslået. Al erfaring viser at cyklen sættes så tæt på næste transportmiddel som muligt dvs. tæt på metro eller S-tog. 
Der er imidlertid en helt anden løsning, som bør indgå i en kommende helhedsplan. Den eksisterende cykelstald i 2 etager med indgang fra Vanløse Torv anvendes kun ⅔. Der er tilstrækkelig kapacitet til at alle cykler på Frode Jacobsens Plads samt cyklerne under jernbanebroen  kan rummes i denne cykelparkeringsstald. Men det kræver at der bliver etableret bedre adgangsforhold til cykelparkeringen fra Vanløse Torv. Og at der etableres en direkte adgang fra denne cykelparkering til metro og S-tog. 

 

Adgang til offentlig transport

Adgangen til metro og S-tog sker i dag fra Vanløse Torv ad en meget smal rampe og af en bredere trappe. Mellem rampen og trappen står det gamle og muligvis fredede tårn, der blev anvendt til regulering af togtrafikken.
I hverdagene anvendes de to adgangsveje af ca. 10.000 personer. Så smalle adgangsveje er ikke forsvarligt. De udfordres tilmed af mange parkerede cykler på Vanløse Torv ved udgangen af de to adgangsveje. Det er et spørgsmål om de to adgangsveje er tilstrækkelige, hvis der opstår behov for en evakuering fra stationen. 
En løsning kunne være at trække Metroens parkeringsspor et stykke tilbage. Det vil give mulighed for at åbne adgangen op - og det vil give mulighed for at etablerer direkte adgang fra cykelparkeringen til Metro og S-tog.

Byggeriet og god bykvalitet, gode byrum og mere byliv.

Skal der skabes god bykvalitet, gode byrum og mere byliv er det som tidligere sagt helt centralt at der laves en helhedsplan for bymidten. 
Det foreslåede byggeri på grunden Jernbane Alle 41 vil ikke bidrage til disse meget vigtige mål. Ca. 7000 m2 af bebyggelsen skal anvendes til hotellejligheder. Realistisk vil en del af disse være tomme på tidspunkter af året, hvor der kun er få turister i København. Når de er udlejet vil det i stor udstrækning være turister, der besøger Københavns bycentrum, og derfor pendler frem og tilbage til Vanløse, og kun i ringe grad vil opholde sig i Vanløse. Ca. 1700 m2 skal anvendes til kontor, som der er overkapacitet af i København. Og som Kronen i fremtiden vil tilbyde. I bilag til projektet vises en stor og markant glasfacade i hele bygningens længde kombineret med to lige så markante stål og glastårne. Sammenholdt med skyggevirkning og vindforhold indbyder bebyggelsens udformning ikke til ophold på pladsen foran. Samlet set er det meget svært at se hvordan den foreslåede bebyggelse bidrager positivt til udvikling af Vanløse bymidte.
Hvis den nye bebyggelse skal bidrage til de opstillede mål om bykvalitet, gode byrum og mere byliv burde den i sin udformning tage hensyn til de omkringliggende bygninger, have en lav byggehøjde, kombinere forretninger og boliger og skabe et nyt torveområde, der kan anvendes til mange former for aktiviteter og byliv. 


Med venlig hilsen

Hanne Berner og Erik Schmidt
Langkærvej 9b
2720 Vanløse