Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høringssvar vedrørende Byggeri på Jernbane Allé 41

Oprettet: 23. oktober 2022
Svarnummer:
54

Indsendt af

Christian Maitre-Ferri

Postnr.

2720

By

Vanløse

Høringssvar

Byggeriets arkitektoniske fremtræden

Den arkitektoniske fremtoning er desynkroniseret og usammenhængende.
Desynkroniseret, fordi det virkelig kommer fra en anden tid - og ikke i den gode mening. At bygge tårne i områder, hvor der ikke blev bygget over 4 etager, var måske cool og trendsættende i 60'erne, men nu fortryder vi alle det. Og her kommer det så igen bare med en lidt bedre beklædning, men det er det samme problematisk type struktur nedenunder, der ødelægger et bylandskab.
Usammenhængende, fordi det ikke har noget at gøre med det, der er omkring. Vanløse har ca. 4 etagers høje bygninger, nogle af de smukkeste bygget omkring århundredeskiftet. De dominerende farver er hvid eller den fra de mursten, der er brugt til at bygge dem. Og her kommer de med mørkt metal?! Det er et æstetisk sammenstød og en fornærmelse mod alt det, der er bygget rundt omkring.
Man kunne også tilføje den massive brug af glas og belysning fra butikkerne i bygningen, som det kan ses i renderingsbillederne. Vanløse er en del af byen, hvor folk bor og arbejder, og ikke ønsker at være under et konstant bombardement af lys.
 

Cykelparkeringen i området

For det første skal det bemærkes, at tegningerne er vildledende og på grænsen til ondskabsfuldhed, da de 110 cykelparkeringspladser foran bygningen er udeladt.
For det andet vil så mange parkeringspladser foran bygningen signalere, at dette er et sted, hvor man kan parkere sin cykel. Ingen ville intuitivt forstå, at der er flere cykelparkeringsmuligheder under jorden.
For det tredje, selv hvis de gjorde det, vil de ikke blive brugt. Se bare på den overdækkede cykelparkering mellem Kronen og metroen: kun de første let tilgængelige målere er veludnyttede. Og her skal man gå ind og derefter vente på en elevator - altså noget endnu mere besværligt. Så hvem er dum nok til at tro, at denne underjordiske cykelparkering har en nytte, bortset fra at den skal bruges til at afkrydse nogle kasser i det administrative papirarbejde?


 

Adgang til offentlig transport

Måske er det den mindste synd i denne bygning, men primært fordi den har en førsteklasses beliggenhed ved metroen og S-tog. Den underjordiske parkering vil trække flere biler til området, hvilket har en negativ indvirkning på den offentlige transport.

Den sti, der forbinder Klingseyvej med Jernebane alle, er en vigtig adgang til den offentlige transport. Den kan allerede være en smule uindbydende i sin nuværende udformning, men det vil blive helt skræmmende, når man går lige under en 40 m lang lineær facade, der grænser op så tæt som muligt til denne sti. Det kan afskrække folk fra at gå denne vej til metroen/s-toget.

Der er også et tidsmæssigt problem, da byggeriet vil gå i gang, før den analyse, som Københavns Kommune har budgetteret med om transport i området, kan aflevere sine konklusioner. Alle de forbedringer, som de kan komme med, kan være uigennemførlige, når cementen allerede er støbt.

 

Byrumskvaliteter og bylivet generelt i Vanløse bymidte

Det er dette projekts sande synd. Lokalplanen kræver, at det forbedrer livskvaliteten i området, men dette projekt gør det stik modsatte.

Der er vinden. Disse to tårne vil have en tunneleffekt og gøre pladserne foran og på den anden side af vejen uegnede til menneskelig tilstedeværelse og nydelse, så snart der blæser en stærk vind fra vest - som viser sig at være den dominerende vindretning her. Folk vil ønske at komme væk derfra så hurtigt som muligt, og den byrumskvaliteter smutter sammen med dem.

Tårnene vil kaste massive skygger. Det er værdsat, at de endelig har produceret skyggediagrammet, så vi kan se omfanget af skaderne. Den nye plads lige foran bygningen får næsten aldrig sol i de timer, hvor folk er udenfor. Pladsen på den anden side af gaden mister solen en stor del af eftermiddagen og aftenen, da det ene tårn afgiver skyggen efter det andet tårn. Det betyder et farvel til et livligt byliv der. Og det største offer er børnehaven nord for den nye bygning: Disse børn vil aldrig se lyset igen.

Formålet med bygningen er også imod alt det, vi har brug for. Et hotel? I de mere end 10 år, hvor dette har været annonceret, er der ikke åbnet noget hotel i området. Tror de virkelig, at der er et marked for dette her? Kronens uheldige række af uheld kastede også alvorlig tvivl om interessen for større butiksarealer i området. Vi har brug for flere små butikker, der er åbne på gaden, og som giver liv til bymidten, ikke disse massive erhvervslokaler på to etager. Gym: Vi er ved at have nok af disse i området, så det ser ud til, at det mest er en måde at udfylde det massive rum på i projektgengivelsen snarere end et reelt behov for kvarteret. Og selv kontorlokalerne er der måske ikke længere brug for, da Kronen vil tilføje masser i deres omorganisering. Så der er bestemt ingen gode grunde til at bygge den type lokaler her i dette forbandede tårnformat.
 

Konklusion

Københavns Kommune investerede meget i Vanløse, da de åbnede metroen. Der blomstrer nu en masse initiativer for at forbedre Vanløse: den nærliggende genbrugsstation, ideen om at gøre jernebane alle til en gågade, de forskellige vurderinger om cykeltransport i området. Vanløse fortjener et byggeri på denne førsteklasses beliggenhed, som er designet i dette årti med nutidens mennesker i tankerne, og ikke disse to tårne der ligner et mareridt fra en svunden tid.