Bus-undersøgelse vedr. omlægning af bus 66 og 12 i udadgående retning i Rantzausgade

Fra 2019 skal Rantzausgade ensrettes for busser og biler. Det sker for at gøre gaden mere tryg og trafiksikker, skabe bedre byrum samt sikre gaden mod skybrud. Ensretningen vil gælde fra Brohusgade til sammenfletningen med Åboulevard.

Høringsfrist:

12. januar 2017
Indsendt af:
Gabriel sørensen
Dato: 12. januar 2017
Svarnummer:
210
By:
København n
Postnr.:
2200
Busserne 12 og 66 skal i ud ad gående retning stoppe på Åboulevarden. Jeg vil mene der skal tilføjes et stoppe sted mellem brohusgade og jagtvej på Åboulevarden. Vh Gabriel
Læs høringssvar fra Gabriel sørensen
Indsendt af:
K. Olsen
Dato: 12. januar 2017
Svarnummer:
209
By:
København N
Postnr.:
2200
Som beboer i Hans Egedes Gade og som forælder til et barn, som tidligere har gået i institution i Brohusgade, kan jeg kun tilslutte mig alle de svar, der argumenterer MOD at lade busser køre af disse to gader. Gaderne er på INGEN måde egnede til buskørsel, så løsningsforslag nr. 4 er den model, man bør implementere.
Læs høringssvar fra K. Olsen
Indsendt af:
Camilla Froberg
Dato: 12. januar 2017
Svarnummer:
208
By:
København N
Postnr.:
2200
Læs høringssvar fra Camilla Froberg
Indsendt af:
Annie Pfeiffer
Dato: 12. januar 2017
Svarnummer:
207
Virksomhed / Organisation :
A/B Hans Egede "Linoleumshuset"
By:
København N
Postnr.:
2200
Som formand for A/B Hans Egede – ”Linoleumshuset”, beliggende på adresserne Åboulevard, Henrik Rungs Gade, Jesper Brochmands Gade og Hans Egedes Gade – skal jeg herved på andelsboligforeningens og egne vegne komme med følgende høringssvar: Både Brohusgade, Jesper Brochmands Gade og Hans Egedes Gade er alle ret befærdede til hverdag. I Brohusgade ligger der flere institutioner – vuggestue, børnehave og fritidshjem samt Døveforeningen. Der er mange børn der hver dag bliver fulgt og hentet af mor og /eller far – enten bag på cyklen, i Christianiacykel, selv cyklende eller i bil. Gaden er smal og har parkering i begge sider på det meste af gaden fra Rantzausgade til Åboulevard! Holder der en skraldevogn, som skal hente affald, er det mange gange svært at komme forbi, og man må derfor vente til denne kører videre. I tilfælde af at der kommer en bus, som skal igennem gaden, må også den holde og vente på at skraldebilen kører videre! (Sikkert til stor irritation for de, som sidder i bussen som også skal videre). Det er uacceptabelt og svært at forestille sig, at der skal køre en bus gennem Brohusgade. Jesper Brochmands Gade og Hans Egedes Gade: I Jesper Brochmands Gade, der også er en smal gade, ligger der ved siden af Brorsons Kirke, en børneinstitution! Også her bliver der hver dag afleveret og afhentet børn. Forældrene kommer kørende i biler, cyklende eller gående med børnene. Også på denne strækning kører flere af børnene på egne cykler. Dette ville blive vanskeliggjort hvis busserne også skal igennem her. Dagligt er Jesper Brochmands Gade og Hans Egedes Gade generet af biler fra Rantzausgade, som skal ud til Åboulevard. Mange af disse bilister tror, at det er en vej, hvor man må køre så hurtigt som man vil. De svinger til venstre fra Rantzausgade ned ad Jesper Brochmands Gade og til venstre ad Hans Egedes Gade. De fleste har så stor fart på, at der mange gange må bremses hårdt op for at der ikke skal ske ulykker. De ser simpelthen ikke at der er gående med og uden børn samt cyklister, hvoraf mange skal stoppe og aflevere børn - eller modkørende biler. Mange af forældrene vælger på denne strækning at cykle på fortovet, hvilket er forståeligt nok, men til stor gene for beboere der kommer ud af opgangene og de gående. Hans Egedes Gade er også en forholdsvis smal gade. Parkering foregår i højre side (set fra Åboulevard) og på venstre side er der vores dejlige cykelbro – Åbuen, samt et dejligt grønt areal, hvor man - med eller uden børn - har en oase, hvor man kan sidde og slappe af fra Rantzausgades og Åboulevards larmende trafik. Børnene kan lege, spille bold og rulle ned ad højen fra cykelstien. Mange enlige og familier med børn sidder og spiser frokost/aftensmad, ligesom mange bare sidder og nyder solen og stilheden om dagen mens andre sidder der om aftenen. Også om vinteren er der stor søgning til dette areal. Ikke kun om dagen, hvor børneinstitutionerne kommer men også om eftermiddagen og aftenen. Børnene kan her – når det er snevejr - kælke ned ad bakken. Mange børnefamilier kommer efter arbejdstid ned og kælker - Ikke kun til stor fryd for børnene og deres familier, men også for alle os andre, som gladeligt stopper op og ser på. Mange af de som kælker får lidt rigeligt fart på og havner nogle gange ude på selve kørebanen. Tanken om at der samtidig kommer en bus kørende er ikke rar. Busserne, der vil komme med regelmæssige mellemrum (hver 4. eller 6. minut) er store og kræver plads til at dreje fra Jesper Brochmands Gade til Hans Egedes Gade. Disse vil være til stor fare for de legende børn. I fald at busserne skulle køre gennem Jesper Brochmands Gade og Hans Egedes Gade til Åboulevard, ville vores oase (børnenes/familiernes samlingspunkt) blive taget fra os – dette er bestemt også uacceptabelt! Ideen med, at lade busserne 66 og 12 køre gennem Brohusgade, Rantzausgade, Jesper Brochmands gade og Hans Egedes Gade, er meget, meget svær at forestille sig og helt uacceptabelt! A/B Hans Egede vil derfor på det kraftigste anbefale, at løsningen bliver rute 4 uden etablering af nyt stoppested på Ågade.
Læs høringssvar fra Annie Pfeiffer
Indsendt af:
R. Hofman
Dato: 12. januar 2017
Svarnummer:
206
By:
N
Postnr.:
2200
I betragtning af problemerne ved at lade bussen køre gennem små gader, synes jeg det vil være en god ide at lade bussen blive i Rantzausgade, og i stedet anlægge cykelstier - det burde være gjort for længe siden. Hermed kunne man undgå at skulle anlægge et stoppested på Åboulevard/Ågade, som jo ellers bliver nødvendigt. Der bør selvfølgelig være stoppesteder tæt på den kommende Metro St. Bliver løsningen at man lader bussen køre gennem Brohusgade, kunne der ensrettes MOD byen, sådan at bussen svinger til venstre i krydset på Åboulevard og ikke skal krydse Rantzausgade.
Læs høringssvar fra R. Hofman
Indsendt af:
Maia Ørstrup
Dato: 12. januar 2017
Svarnummer:
205
By:
København
Postnr.:
2200
Jeg bor i parallelgaden mellem Brohusgade og Hans Egedes gade og færdes dagligt i disse gader som både fodgænger og cyklist - jeg kan på ingen måde tilslutte mig buskørsel her. Jeg finder det ikke sikkerhedsmæssigt i orden (der færdes fx. rigtig mange børn), og der vil være for store omkostninger for beboere, institutioner o. lign. I området. Ligeledes vil der formentlig dagligt være trafikkaos grundet de smalle gader og deres forløb. Man flytter altså problemerne fra Rantzausgade ud i sidegaderne, med flere gener til følge. Jeg ser forslaget om busrute 4 ad Åboulevard som den bedste løsning, gerne med et ekstra stoppested, så buspassagererne ikke skal gå ekstra langt.
Læs høringssvar fra Maia Ørstrup
Indsendt af:
David Navndrup Black
Dato: 12. januar 2017
Svarnummer:
204
By:
København
Postnr.:
2200
(Dansk er ikke min modersmål. Jeg håber i kan forstå mig.) Det er fantastisk der Rantzausgade bliver mere sikker. Jeg cykler til skolen sammen med min søn (8 år) hver dag og det er næsten umuligt at finde et sted at krydse trafikken sikkert. Som Rantzausgade er nu, bliver det mange år før han cykler alene til skole. Det er svært nok at cykle ned ad Brohusgade pga. børn og forældre på cykler og i biler, skraldevogn, lastbiler, arbejdesmænd der sidder og ryger i deres vogn mens de drikker kaffe og kigger på deres mobiler. Bus chauffører og passagerer kommer til at blive meget stressed da bussen kommer altid for sent, og jeg ved ikke hvordan en bus kunne sving til venstre ved Rantzausgade 'sikkert'. Bustrafikken ned ad Hans Egedes Gade vil gør det grønne sti mindre sikkert og mindre grønne. Derfor opfordrer jeg kommunen til at vedtage ruteforslag nr. 4 (via Åboulevarden). Det bliver lidt længre til at gå, men Rantzausgade kommer til bliv en mere sikkere og dejligt sted.
Læs høringssvar fra David Navndrup Black
Indsendt af:
Henrik Hougaard
Dato: 12. januar 2017
Svarnummer:
203
Virksomhed / Organisation :
Døveforeningen af 1866
By:
København N
Postnr.:
2200
Nej til busser i Brohusgade. Danske Døves Landsforbund og Døveforeningen af 1866 er meget bekymret over planerne om at etablere en fast rute for busser via Brohusgade. Brohusgade 17 er samlingssted for døve fra hele landet. Danmarks største døveforening, Døveforeningen af 1866, holder deres mange medlemsarrangementer i huset på alle tider af døgnet. Det er blandt andet arrangementer hver uge for ældre døve, der kommer med handicaptransport. Brohusgade 17 rummer blandet andet også en ungdomsklub med døve fra hele Sjælland. Derudover bor Danske Døves Landsforbund også i Brohusgade 17. Det betyder, at mange døve fra hele landet har deres gang i bygningen. Vi kan se i orientering til andre i Brohusgade, at forvaltningen mener, at der er færre bløde trafikanter i Brohusgade. Døve er i langt højere grad end hørende udsatte i trafikken pga. deres høretab. Derfor er vi i Danske Døves Landsforbund og Døveforeningen af 1866 meget bekrymret over udsigten til, at der skal føres endnu mere tung trafik gennem en gade, der bestemt ikke er egnet til det. Vores bekymring gælder også for de mange børn, der går i institution i gaden. De bløde trafikanter der er i Brohusgade, er altså meget bløde. det er børn og hørehandicappede. Trafiksikkerheden er simpelthen for dårlig. Vi vil anbefale at tage en rute 4 som er den bedst løsning for alle.
Læs høringssvar fra Henrik Hougaard
Indsendt af:
Lasse James
Dato: 12. januar 2017
Svarnummer:
202
By:
København N
Postnr.:
2200
Jeg anbefaler at bussen omlægges til at køre ad Ågade og dreje ind ad Jagtvej eller Borups Plads. Og ikke forslaget om bruhusgade eller Jesper Brochmanns gade.
Læs høringssvar fra Lasse James
Indsendt af:
Kenneth Nielsen
Dato: 12. januar 2017
Svarnummer:
201
By:
Frederiksberg C
Postnr.:
1824
Syntes det er en dårlig ide har man tænkt over de institioner der ligger bla. i brohusgade. Derudover er vi mange, som benytter bussen via Rantzausgade og så er der mange som går dårligt, og det er ikke til, at komme over Rantzausgade altid, måske bilerne skulle helt væk fra Rantzausgade i stedet for, og cykelstier til cyklisterne, hvis de da bruger dem og ikke fortorvet i stedet for.
Læs høringssvar fra Kenneth Nielsen
Indsendt af:
sif
Dato: 12. januar 2017
Svarnummer:
200
By:
kbh
Postnr.:
2200
Jeg støtter bus i Hans Egedesgade, og Brohusgade ,da jeg ellers på krykker, får for langt til stoppestedet.
Læs høringssvar fra sif
Indsendt af:
Johan
Dato: 12. januar 2017
Svarnummer:
199
By:
København N
Postnr.:
2200
Som beboer i Hans Egedes Gade bliver jeg nødt til at gøre opmærksom på de mange problemer, der vil være forbundet med at lede bustrafikken igennem Hans Egedes Gade (ruteforslag nr. 2). For det første vil 90-graders-svinget fra Jesper Brochmanns Gade til Hans Egedes Gade gøre chaufførernes udsyn virkelig svært. Der vil derfor opstå mange farlige situationer, hvis der kommer tung trafik igennem svinget. For det andet er det aldrig smart at have tung trafik foran en børnehave, hvor små børn løber ind og ud af biler og havelåger. Der ligger en stor børnehave midt i svinget. For det tredje vil bustrafikken ødelægge det rekreative område på bakken ved cykelbroen. Hele formålet med den grønne bakke har været at skabe et rekreativt område sommer og vinter. Larmen fra busserne og deres umiskendelige stank af dieselrøg vil ikke ligefrem gøre området mere attraktivt for forældre med kælkende børn og andre borgere, der kan benytte området. Derfor opfordrer jeg kommunen til at vedtage ruteforslag nr. 4 (via Åboulevarden). Fra Movias synspunkt er ruteforslag nr. 4 ikke særlig attraktivt. Movia øger nemlig sin indtjening ved at benytte Hans Egedes Gade. Heldigvis vil det være usagligt (og derfor forbudt) for kommunen at lægge vægt på Movias økonomiske interesse i sagen, uanset hvor åbenlyst eller skjult interessen kommer til udtryk i selve afgørelsen. Alt i alt vil det være en af historiens dårligste teknik- og miljøbeslutninger at vedtage ruteforslag nr. 2. Kommunen bør derimod vedtage ruteforslag nr. 4.
Læs høringssvar fra Johan
Indsendt af:
Kristine Køhler Mortensen
Dato: 12. januar 2017
Svarnummer:
198
By:
København N
Postnr.:
2200
Som beboer i Hans Egedes Gade vil jeg gerne gøre opmærksom på de komplikationer, som der fra mit perspektiv vil være ved at føre bustrafikken igennem Jesper Brochmanns Gade og Hans Egedes Gade (Rute 2). 1. Vejen former et næsten 90-graders sving, hvor Jesper Brochmanns Gade går over i Hans Egedes Gade. Dette betyder meget begrænset udsyn. Som daglig cyklist og fodgænger oplever jeg tit farlige situationer ved at komme ud på vejen eller krydse vejen - biler kommer hurtigt og skjult kørende om hjørnet. Med bustrafik i dette sving vil det for mig at se skabe en daglig farlig trafiksituation til stor gene for bebeoere og andre, der bruger området. 2. Volden fra cykelbroen ned mod Hans Egedes Gade benyttes som rekreativt område af områdetes beboere såvel som andre københavnere - både sommer og vinter. Om sommeren til picnic og solbadning, om vinteren til kælkning af virkelig mange københavnske børn og forældre fra alle kvarterer i byen. Med bustrafik for enden af dette område vil den rekreative værdi forringes markant. Det vil genere sommerens gæster med støj og lugt, men i særlig høj grad vinterens gæster ved at skabe en rigtig farlig situation med busser for enden af den meget populære kælkebakke. Det vil for mig at se være en stor forringelse for hele Københavns borgere, hvis den rekreative funktion, som stedet har fået, skal tilsidesættes for en øget indtjening til Movia. 3. Børnehaven, der ligger ud til det farlige sving ved Jesper Brochmanns Gade og Hans Egedes Gade har børn, forældre og pædagoger, der kommer og går. Desuden afhentes en del af børnene af busser, som holder udenfor. Med offentlig bustrafik igennem denne passage, vil det blive en meget tung og farlige trafiksituation. Som daglige bruger af nærområdet vil jeg desuden gøre opmærksom på, at Brohusgade som en eget smal gade heller ikke egner sig til tung bustrafik og vil mindske funktionaliteten for fodgængere og cyklister markant. Af disse grunde er rute 4 for mig at se den bedste løsning på trafikproblemerne.
Læs høringssvar fra Kristine Køhler Mortensen
Indsendt af:
Jakob Majcher
Dato: 12. januar 2017
Svarnummer:
197
By:
København N
Postnr.:
2200
Det er besluttet at omlægge buslinjerne 12 og 66 i udadgående retning for at øge trafiksikkerheden på Rantzausgade. Trafikken på gaden er særligt i myldretiden massiv, men jeg vurderer, det ikke er busserne, der skaber denne usikkerhed, men fraværet af dedikerede cykelbaner. Jeg krydser vejen dagligt, og det samme gør mine børn, og det er ikke busserne, der gør os utrygge, men primært cyklisterne, da disse færdes i hele vejens bredde. En dedikeret cykelbane/sti vil gøre det meget nemmere at få et overblik over trafikken, hvilket vil øge trafiksikkerheden. Derfor kan der helt grundlæggende sættes spørgsmålstegn ved beslutningen om at omlægge busruterne. Bliver det imidlertid en realitet, er det mindst acceptable forslag, at ruten omlægges via Åboulevard og Hans Egedes Gade. Det primære formål med Åboulevard er at føre trafikken hurtigt og glidende ind og ud af København. Såfremt de to buslinjer omlægges til denne rute, vil det medføre, at busserne skal svinge til højre henover cykelsti og fortov fra et ligeud kørende spor, og dette vil stoppe trafikken. Og det vil ske hyppigt, da det drejer sig om to buslinjer med mange afgange. Udover at trafikken på Åboulevard forstyrres vil gentagne opbremsninger og accelerationer fra køretøjerne medføre en øget luft- og støjforurening. Svingmanøvren fra det ligeud kørende spor vil også medføre mange farlige situationer, hvor bagvedkørende vil forsøge at overhale den svingende bus. Dette findes der allerede talrige eksempler på længere ude ved stoppestedet Hillerødgade/Borups Alle, hvor Bus 68 og 250S stopper i et ligeud kørende spor. Derudover vil svingmanøvren potentielt medføre flere farlige situationer for bløde trafikanter, da buslinjerne skal krydse en cykelsti og et fortov. En omlægning via Åboulevard og Hans Egedes Gade vil også forstyrre området ved kastanjetræerne omkring den grønne sti, der anvendes til rekreative formål. Mange børn og voksne i kvarteret samt familier, der har deres børn i daginstitutionen Stenurten, krydser Hans Egedes Gade for at benytte sig af den grønne sti og de rekreative arealer. En busdrift i gaden vil ødelægge dette rekreative område og skabe en øget usikkerhed, når børn og voksne skal krydse Hans Egedes Gade. Kvarteret (og Nørrebro generelt) er i forvejen ikke den bydel med flest grønne/rekreative arealer, og det vil nedsætte livskvaliteten og funktionaliteten i området, hvis der kommer til at køre busser af Hans Egedes Gade. En omlægning via Åboulevard og Hans Egedes Gade vil også medføre, at busserne skal svinge til venstre af Rantzausgade, hvilket ikke vil bidrage til den øgede trafiksikkerhed, som er et af argumenterne for beslutningsgrundlaget for omlægningen. Det vil være mere usikkert med to buslinjer, der mange gange om dagen skal svinge til venstre i en stærkt trafikeret gade med mange bløde trafikanter, end hvis de blot kører lige ud, som de gør i den nuværende situation. Venstresvinget i krydset ved Rantzausgade/Jesper Brochmands Gade har tilsyneladende ikke været et problem i forbindelse med testkørslen, men da jeg dagligt krydser Rantzausgade netop i dette kryds hver eneste dag, og har gjort det i årevis, er mine erfaringer, at der i perioder kan gå 1-2 minutter, før det er muligt at krydse gaden. Og jeg er til fods og ikke bag rattet i en 10 meter lang bus. Der er en stor sandsynlighed for at et venstresving i dette kryds, hvor der også er en særlig aktivitet fra diverse cafeer/restaurationer med udeservering, vil medføre flere usikre/farlige trafikale situationer. Ulemper ved dette forslag: - Trafikken på Åboulevard forstyrres - Svingmanøvren fra Åboulevard vil medføre farlige situationer for både bilister og bløde trafikanter - Busdrift i Hans Egedes Gade vil ødelægge det rekreative areal ved kastanjetræerne og den grønne sti - Busdrift i Hans Egedes Gade vil skabe en øget usikkerhed for borgere i området - Venstresving i krydset Rantzausgade/Jesper Brochmands Gade vil medføre farlige situationer
Læs høringssvar fra Jakob Majcher
Indsendt af:
Karen-Inge Karstoft
Dato: 12. januar 2017
Svarnummer:
196
By:
Copenhagen, Denmark
Postnr.:
2200
Som beboer i området og med barn i daginstitution i Brohusgade finder jeg det mest hensigtsmæssigt, at busrute 4 (dvs. Ågade-Borups Plads) bliver valgt.
Læs høringssvar fra Karen-Inge Karstoft
Indsendt af:
T. Kalsbøll
Dato: 12. januar 2017
Svarnummer:
195
By:
Kbh. N
Postnr.:
2200
Efter at set de 4 muligheder der er for omlægning af busruter, anbefaler jeg som lokal beboer, at man vælger rute 3 eller 4. Brohusgade (rute 1) er sen meget smal gade og busrute i denne gade bør undgås hvis muligt. Hans Egedes Gade (rute 2) er også en smal gade og går direkte forbi en stor børneinstitution. Der er derfor ikke en optimal løsning. Det er en udflytterbørnehave hvorfra der to gange dagligt holder bus(ser) med af- og påstigning af børn. En offentlig busrute ad denne vej er efter min vurdering også værd af undgå. Desuden krydser mange skoleelever fra Nørrebro Park Skole og Blågård Skole denne rute til og fra skole. De to øvrige foreslåede ruter (3+4) går ad hhv Jagtvej og Borups Plads betyder lidt mere kørsel på Åboulevard/Ågade, som er en meget bred vej, herefter kørsel til Borups Allé af hhv Jagtvej og Borups Plads som umiddelbart fremstår mere åbne end Brohusgade og Hans Egedes Gade. Min konklusionen er derfor, at rute 3 eller 4 er at foretrække. Med venlig hilsen Tittre Kalsbøll
Læs høringssvar fra T. Kalsbøll
Indsendt af:
Henrik Lynge Hansen
Dato: 12. januar 2017
Svarnummer:
194
By:
København N
Postnr.:
2200
Som forælder til barn i institution i Rantzausgadekvarteret ønsker jeg en mere rolig og tryg Rantzausgade, hvor hele gaden blive aflastet i forhold til busser. Derfor peger jeg på rute 4 som den bedst egnede løsning for omlægning af bus 66 og 12. 
Læs høringssvar fra Henrik Lynge Hansen
Indsendt af:
Miljøpunkt Nørrebro
Dato: 12. januar 2017
Svarnummer:
193
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Miljøpunkt Nørrebro
By:
Kbh N
Postnr.:
2200
Vi anbefaler løsning 4 via Åboulevard/Ågade til Borups Plads. Desuden ønsker vi at etablere et forsøg med en vejbane reserveret til busser, elbiler og ’carpool’-biler (mindst 3 passagerer i bilen) på Åboulevard og Ågade i udadgående retning, som man kender det fra progressive amerikanske stater. Det vil generelt reducere trængsel, fremme elbilisme og effektivisere den offentlige transport. I scenarie 4 vil det sandsynligvis betyde, at både linje 12, 66, 250S og 68 vil blive 1 minut hurtigere end i dag, og der vil dermed være sparet 2 mio. kr. årligt i drift i forhold til i dag. Vi ser gerne et nyt stoppested på Ågade under Åbuen, som bør være tilpasset området. Åbuen giver læ for regn, så man kan muligvis nøjes med en glasskærm ud mod trafikken, så stoppestedet vender omvendt ind mod det grønne område, som kan opgraderes med blomster. Dette vil nok være billigt at anlægge. Vi vil tilføje at vi har målt meget høje udledninger af ultrafine partikler fra særligt bus 66. Så længe ultrafine partikler er uregulerede og ukontrollerede for alle busser under Euro 6-normen, og Movia fortsat har udbud af denne type gamle busser, så vil vi være betænkelige ved at lade dem køre på en gade for bløde trafikanter mere end højest nødvendigt.
Læs høringssvar fra Miljøpunkt Nørrebro
Indsendt af:
Anders Holmen Pedersen
Dato: 12. januar 2017
Svarnummer:
192
By:
København N
Postnr.:
2200
Vedr. omlægning af bus 66 og 12 i udadgående retning i Rantzausgade. Efter at have kigget på de 4 muligheder der er for omlægning af busruter, anbefaler jeg som lokal beboer, at man vælger rute 3 eller 4. Brohusgade (rute 1) er forholdsvis snæver og busrute i denne gade bør undgås hvis muligt. Hans Egedes Gade-ruten (rute 2) går direkte forbi en stor børneinstitution og er derfor ikke en optimal løsning. Det er en udflytterbørnehave hvorfra der to gange dagligt holder bus(ser) med af- og påstigning af børn. En offentlig busrute ad denne vej er efter min vurdering også værd af undgå. De to øvrige foreslåede ruter (3+4) går ad hhv Jagtvej og Borups Plads betyder lidt mere kørsel på Åboulevard/Ågade, som er en meget bred vej, herefter kørsel til Borups Allé af hhv Jagtvej og Borups Plads som umiddelbart fremstår mere åbne end Brohusgade og Hans Egedes Gade. Konklusionen er at rute 3 eller 4 er at foretrække. MVH
Læs høringssvar fra Anders Holmen Pedersen
Indsendt af:
Thandi Dyani
Dato: 12. januar 2017
Svarnummer:
191
By:
KØBENHAVN N
Postnr.:
2200
Som bymenneske, cykellist og forældre støtter jeg kun forslaget om omlægningen af busserne Rute 4: Via Åboulevard, Ågade og Borups Plads. Jeg har har skolebørn, der krydser rantzausgade gennem cykelstien, jeg selv kører på arbejde den vej på cykel og jeg har ligeledes et barn (snart 2) i Stenurten. Jeg ser gerne at der ikke laves flere benspænd for mig selv og mine børn, men at området sikres for os bløde trafikanter. Krydset omkring stenurten er i forvejen er en dødsfælde pga busslusen og de biler der kører igennem alligevel, samt de 1000vis af cykler der benytter sig af den grønne sti. Lad os nu få det område sikret uden at gøre det endnu værre med flere busser der svinger ud Ligeledes ser jeg helst heller ikke mere larm og mere forurening fra busser rundt omkring Stenurtens legelads og de ellers stille gader i kvarteret.
Læs høringssvar fra Thandi Dyani
Indsendt af:
Kristian Dahl Søttrup
Dato: 12. januar 2017
Svarnummer:
190
By:
København
Postnr.:
2200
Som beboer i området kommer jeg og min familie til at leve med jeres valg. I dag er Rantzausgade et mareridt at krydse som fodgænger, at cykle ad/krydse og hel håbløs i bil. Busser, lastbiler til butikkerne samt en bussluse som INGEN respekterer samt en hær af cyklister. At KBH's kommune ønsker at gøre noget ved det trafikale kaos, er prisværdigt. Men at sende busserne ned af små biveje er bare at flytte problemet. Den integrede instution Stenurten skulle forestille at være økologisk, og er så vidt jeg er orienteret lidt en kommunal stolthed. Med busruter på samtlige veje rundt om børnehaven, bliver luftforureningen så slem, at børnehaven må miste sin Ø-status. Dertil kommer de trafikale farer med busser hvert 10. min rundt om en børnehave. Busser ind/ud at Brohusgade; Hans Egedes eller hvilken anden lille sidegade til Rantzausgade, gør kun trafikken mere farlig. Der ryger en cyklist inden for 5 år. Det sikreste og den mest langtidsholdbarer løsning er, at sende busserne ad Jagtvej/Ågade og helt uden om Rantzausgade. Luk så busslusen permanent. I dag ødelægges den af lokale kriminelle som ønsker en flugtvej fra Politiet, og kommunen gør ikke noget (budget og økonomi).
Læs høringssvar fra Kristian Dahl Søttrup
Indsendt af:
Maria Richardt
Dato: 12. januar 2017
Svarnummer:
189
By:
København N
Postnr.:
2200
Jeg støtter forslaget om omlægningen af busserne Rute 4: Via Åboulevard, Ågade og Borups Plads. Når vi alligevel skal i gang med området omkring Rantzausgade, så lad os gøre det mere sikkert for de bløde trafikanter, og helt undgå busser der svinger ud og krydser Rantzausgade.
Læs høringssvar fra Maria Richardt
Indsendt af:
Kasper Vork
Dato: 12. januar 2017
Svarnummer:
188
By:
Kbh n
Postnr.:
2200
Jeg ville foretrække slet ikke at få busserne ind langs Ratzausgade. Lad dem i stedet køre langs Åboulevarden/Ågade sammen med resten af trafikken. Mine børn går i Stenurten der ligger lige op ad Hans Egedes Gade og jeg drømmer om en rute hen til dem hvor det ville være muligt at nå hen til den uden at man over en eller anden vej skal løbe for livet.
Læs høringssvar fra Kasper Vork
Indsendt af:
Mette sørensen
Dato: 12. januar 2017
Svarnummer:
187
By:
København
Postnr.:
2200
Brohusgade er meget lille gade, hvor det slet ikke vil være hensigtsmæssigt at der kører busser. Desuden ligger der en børneinstitution hvor der færdes forældre og små børn hver dag. Jeg må sige det er en virkelig dum beslutning. Buslinjerne fungerer fint med gennem kørsel i Rantzausgade.
Læs høringssvar fra Mette sørensen
Indsendt af:
Sussi Acciaccarelli
Dato: 12. januar 2017
Svarnummer:
186
By:
København N
Postnr.:
2200
Kan godt se at det er en god ide at lave Rantzausgade ensrettet men at lægge trafikken om til Brohusgade er virkelig en dårlig ide. Der ligger en stor institution med masser af små børn. Parkering i begge sider og dårlig plads. Hvis der oven i købet så skal komme en busture, bliver det helt galt. Bedre at busruten så bliver lagt på Åboulevarden.
Læs høringssvar fra Sussi Acciaccarelli
Indsendt af:
Kim
Dato: 12. januar 2017
Svarnummer:
185
By:
Frederiksberg
Postnr.:
2000
Busrute 4
Læs høringssvar fra Kim
Indsendt af:
I. Schmidt
Dato: 12. januar 2017
Svarnummer:
184
By:
København N
Postnr.:
2200
Tung bustrafik bør køre på Åboulevarden, og ikke i de små sidegader. Rute 4 (via Åboulevard til Borups Plads) er derfor mest hensigtsmæssig og mindst forstyrrende for det tæt beboede kvarter omkring Rantzausgade. Placering af stoppested under Åbuen virker til at være den mest hensigtsmæssige løsning. Sidegaderne her i kvarteret er overraskende rolige, taget i betragtning at Åboulevarden er så tæt på. Planen, om at der skulle køre busser gennem disse små gader, kan nærmest sammenlignes med et forsøg på at mase en firkantet klods gennem et rundt hul, og vil ødelægge den nuværende ro og tryghed. De bedste hilsner..
Læs høringssvar fra I. Schmidt
Indsendt af:
Nicola Robson
Dato: 12. januar 2017
Svarnummer:
183
By:
København N
Postnr.:
2200
Som forælder til barn i institution i Rantzausgadekvarteret ønsker jeg en mere rolig og tryg Rantzausgade, hvor hele gaden blive aflastet i forhold til busser. Derfor peger jeg på rute 4 som den bedst egnede løsning for omlægning af bus 66 og 12. 
Læs høringssvar fra Nicola Robson
Indsendt af:
Karina Rosendal
Dato: 11. januar 2017
Svarnummer:
182
By:
København N
Postnr.:
2200
Læs høringssvar fra Karina Rosendal
Indsendt af:
Michael Paulsen
Dato: 11. januar 2017
Svarnummer:
181
By:
København N
Postnr.:
2200
Kære Forvalting Jeg vil gerne forbedre sikkerheden i Rantzausgade. Og når man gør det er det vigtigt ikke at flytte problemet med trafiksikkerhed hen et andet sted. Jeg mener at busruten bør føres ad Åboulevard-Ågade-Borups Plads (Rute 4) for derved at undgå trafik i de mindre gader. Og det til trods for at jeg selv bor på Åboulevarden. På forhånd tak.
Læs høringssvar fra Michael Paulsen

Sider