Handlingsplan for vejstøj 2024-2029

Handlingsplanen sætter rammen for, hvordan der i den kommende planperiode vil blive arbejdet med at reducere støj fra vejtrafikken.

Høringsfrist:

21. juni 2024
Indsendt af:
Glenn Frommer
Dato: 21. juni 2024
Svarnummer:
31
Virksomhed / Organisation :
ESG MATTERS APS
By:
København Ø
Postnr.:
2109
Webersgade er en lille smal gade med 31 Kartoffelrækkehuse til den ene side og 5etagers huse til den anden side med 11 opgange. dette giver i alt ca. 145 boliger og ca. 350 beboere. Husene og vejen blev konstrueret til blev konstrueret i slutningen af 18 hundrede tallet, og er slet ikke bygget, egnet og konstrueret til at kunne klare den nuværende gennemkørende trafik, herunder en del tung trafik. Husene ryster og huse og vej slår revner. Den smalle gade giver ekstra resonans i betragtning af den megen trafik. I 1972 efter at Søringen var blevet skrinlagt, blev der vedtaget en midlertidig ordning, hvorved Webersgade skulle anvendes til at føre trafikken ud af byen frem til Fredens Bro og videre til Lyngbyvejen og Helsingørmotorvejen. Det er nu på tide at denne midlertidige ordning stopper og der kommer en anden løsning, som kan komme beboerne til gode med mindre trafik, støj og luftforurening. Krydsene i de to ender af gaden er meget skæve og giver ikke den fornødne plads til at to biler kan køre ved siden af hinanden, endsige en bus og en bil. Dette giver anledning til en del uheld, og biler der kører ind i husene. Der bliver kørt for stærkt fordi næste grønne lys skal nås. Gaden er uegnet til at håndtere trafikken. Kartoffelrækkehusene er underlagt en lokalplan, der vanskeliggør en effektiv støjisolering. I forhold til at reducere nuværende trafikstøj kan der peges på adskillelige løsninger. Gaden indsnævres til at indeholde et spor. Ny støjdæmpende asfalt - den gamle er udslidt. Forbud af tung trafik. Justering af busnettet, idet mange af de 6 busruter kører næsten tomme. Nedsættelse af hastighed til 30 km (øger også sikkerhed). Chikanenbump på midten af vejen, for at sikre at hastigheden overholdes. Begrønning med træer og buske for at give gaden et andet udtryk end trafikgade. "Din fart" måler.
Læs høringssvar fra Glenn Frommer
Indsendt af:
Ingolf Ibus
Dato: 21. juni 2024
Svarnummer:
30
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Webersgade er en lille smal gade med 31 Kartoffelrækkehuse til den ene side og 5etagers huse til den anden side med 11 opgange. dette giver i alt ca. 145 boliger og ca. 350 beboere. Husene og vejen blev konstrueret til blev konstrueret i slutningen af 18 hundrede tallet, og er slet ikke bygget, egnet og konstrueret til at kunne klare den nuværende gennemkørende trafik, herunder en del tung trafik. Husene ryster og huse og vej slår revner. Den smalle gade giver ekstra resonans i betragtning af den megen trafik. I 1972 efter at Søringen var blevet skrinlagt, blev der vedtaget en midlertidig ordning, hvorved Webersgade skulle anvendes til at føre trafikken ud af byen frem til Fredens Bro og videre til Lyngbyvejen og Helsingørmotorvejen. Det er nu på tide at denne midlertidige ordning stopper og der kommer en anden løsning, som kan komme beboerne til gode med mindre trafik, støj og luftforurening. Krydsene i de to ender af gaden er meget skæve og giver ikke den fornødne plads til at to biler kan køre ved siden af hinanden, endsige en bus og en bil. Dette giver anledning til en del uheld, og biler der kører ind i husene. Der bliver kørt for stærkt fordi næste grønne lys skal nås. Gaden er uegnet til at håndtere trafikken. Kartoffelrækkehusene er underlagt en lokalplan, der vanskeliggør en effektiv støjisolering. I forhold til at reducere nuværende trafikstøj kan der peges på adskillelige løsninger. Gaden indsnævres til at indeholde et spor. Ny støjdæmpende asfalt - den gamle er udslidt. Forbud af tung trafik. Justering af busnettet, idet mange af de 6 busruter kører næsten tomme. Nedsættelse af hastighed til 30 km (øger også sikkerhed). Chikanenbump på midten af vejen, for at sikre at hastigheden overholdes. Begrønning med træer og buske for at give gaden et andet udtryk end trafikgade. "Din fart" måler.
Læs høringssvar fra Ingolf Ibus
Indsendt af:
Indre By Lokaludvalg
Dato: 21. juni 2024
Svarnummer:
29
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Indre By Lokaludvalg
By:
Kbh V
Postnr.:
1550
Se det vedhøftede høringssvar fra Indre By Lokaludvalg.
Læs høringssvar fra Indre By Lokaludvalg
Indsendt af:
Brønshøj-Husum Lokaludvalg
Dato: 21. juni 2024
Svarnummer:
28
Vedhæftede filer: 1
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Høringssvar fra Brønshøj-Husum Lokaludvalg er vedhæftet.
Læs høringssvar fra Brønshøj-Husum Lokaludvalg
Indsendt af:
Christianshavns Lokaludvalg
Dato: 21. juni 2024
Svarnummer:
27
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Christianshavns Lokaludvalg
By:
V
Postnr.:
1550
Se det vedhæftede høringssvar fra Christianshavns Lokaludvalg.
Læs høringssvar fra Christianshavns Lokaludvalg
Indsendt af:
Kgs. Enghave Lokaludvalg
Dato: 21. juni 2024
Svarnummer:
26
Vedhæftede filer: 1
By:
København SV
Postnr.:
2450
Se venligst vedhæftede høringssvar fra Kgs. Enghave Lokaludvalg
Læs høringssvar fra Kgs. Enghave Lokaludvalg
Indsendt af:
Vesterbro Lokaludvalg
Dato: 21. juni 2024
Svarnummer:
25
Virksomhed / Organisation :
Vesterbro Lokaludvalg
By:
København V
Postnr.:
1750
Vesterbro Lokaludvalg behandlede høringen på Lokaludvalgets ordinære møde d. 19. juni 2024. Lokaludvalget ønsker at problematisere overfor forvaltningen, at høringen ikke er blevet sendt direkte til Lokaludvalget. Lokaludvalget gør opmærksom på den foreliggende samarbejdsaftale mellem forvaltningerne: Hvordan sikres det fremadrettet, at, at forpligtelsen til at sende sager af væsentlig betydning for bydelen i høring hos lokaludvalgene opfyldes? Med venlig hilsen Thomas Egholm Forperson for Vesterbro Lokaludvalg
Læs høringssvar fra Vesterbro Lokaludvalg
Indsendt af:
Richard Darby og Mette Christiansen
Dato: 20. juni 2024
Svarnummer:
24
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Jeg indsender hermed en klage over trafikstøj i Webersgade. Vi lider af et ekstremt højt niveau af vejstøj på vores gade. Vores støjniveau er 73 dB, hvilket er et godt stykke over den fastsatte grænse på 68 dB, over hvilket punkt en boligbygning anses for at være "stærkt støjbelastet." Det fremgår af kortet over den nylige undersøgelse præsenteret i handlingsplan for vejstøj 2024-2029 (figur 1, s. 15), at Webersgade kan være både den mindste og korteste villavej i Københavns Kommune med den højeste vejstøj. Selv de planer, der er lagt i handlingsplanen for vejstøj 2024-2029, vil ikke være tilstrækkelige til at imødekomme problemet uden radikalt at ændre trafikmønsteret. Sådan vejstøj giver betydelige helbredsproblemer, herunder for tidlig død, som undersøgelser har vist. Der er ikke tale om et ensartet scenarie, og de opstillede løsninger vil ikke kunne beskytte beboerne i Webersgade. Boligbebyggelserne på hver side af gaden er for tætte (ca. 19 meter) og for høj (mindst seks etager på bygningerne på sydvestsiden) til at bil- eller bustrafik kan passere igennem med tilstrækkelig lav vejstøj . Det medfører betydelige helbredstrusler for beboerne i Webersgade, og derudover bliver rækkehusene på Webersgade, der har samme kulturarvsfredninger som resten af ​​Kartoffelrækkerne, målbart skadet af støj, vibrationer og snavs fra vejtrafikken. Desuden viser nyere undersøgelser fra Københavns Kommune, at Webersgade er blandt de gader med flest trafikulykker i København. Det er nok den farligste gade i København for dødsulykker, når man tager vejens længde i betragtning (den er kun 200 meter, hvorimod H. C. Andersen Blvd er væsentlig længere). Det ser ud til, at cyklister næsten hver måned bliver ramt af en bus på hjørnet af Webersgade og Øster Farimagsgade eller Webersgade og Øster Søgade. Dette er et desto mere presserende problem,  for der er mindst seks skoler og pasningstilbud i nærområdet: Trafikken udgør er en regulær og fatal trussel mod kvarterets mange børn. Alt i alt er dette en akut trussel mod vores gade og det omkringliggende område. Vi klager derfor over disse forhold og opfordrer kommunen til at ændre trafikmønsteret, sådan at der maximalt er en vognbane, og til at reducere hastighedsgrænsen til 20 km/t. Den "midlertidige" løsning af trafikken på Webersgade, siden 1972, er for farlig og dødbringende og usund til at få lov til at fortsætte.
Læs høringssvar fra Richard Darby og Mette Christiansen
Indsendt af:
Kim Kirkegaard
Dato: 20. juni 2024
Svarnummer:
23
Virksomhed / Organisation :
Koncept Digital
By:
København
Postnr.:
2100
Høringssvar vedr. Handlingsplan for Vejstøj 2024-2029 Kære Teknik- og Miljøudvalg, Tak for muligheden for at kommentere udkastet til "Handlingsplan for Vejstøj 2024-2029". Som beboer på Webersgade, en af Københavns mest trafik- og støjplagede gader, er planen af afgørende betydning for min livskvalitet og helbred. Jeg anerkender kommunens indsats for at adressere støjproblematikken, men desværre mener jeg, at den foreslåede handlingsplan er utilstrækkelig og ikke tager højde for de akutte udfordringer, som beboere i eksisterende, særligt udsatte boligområder oplever. Utilstrækkelige resultater og manglende data Det undrer mig, at udkastet er en gentagelse af tidligere indsatser, uden at indsatsernes effekt dokumenteres. Evalueringen af 2018-2023-planen (stk. 3) angiver, at indsatserne er "i høj eller nogen grad er gennemført", men nævner intet deres faktiske effekt på støjniveauet. Antallet af støjbelastede boliger er tværtimod steget med 15.000 i perioden, og støjmålinger i mit nærområde viser en forøgelse på 2 dB, hvilket min personlige oplevelse bekræfter -støjen er blevet langt værre! Forværringen understreger behovet for en grundig evaluering af de indførte tiltag, samt en gentænkning af strategien bag de kommende, med en mere målrettet og resultatorienteret tilgang til støjreduktion.  Udkastet forekommer uambitiøst. Diskrimination af beboere i ældre bygninger Jeg finder det dybt problematisk, at handlingsplanen prioriterer støjreducerende tiltag i nybyggeri og ignorerer det store flertal af københavnere, der bor i allerede opførte bygninger. Støjreducering bør ikke være et spørgsmål om byggeår, men om hvorvidt grænseværdierne overskrides, generne ved indendørs støj er de samme. Et eksempel på denne skævvridning er Webersgade, hvor 227 bevaringsværdige boliger, hvoraf 133 har høj bevaringsværdi, er særligt sårbare over for støjbelastningen. Boliger der er langt mere påvirkelige af tryk- og lydbølger end moderne betonbyggeri. Som beboere i Webersgade føler vi os direkte diskrimineret. På den ene side pålægges vi restriktioner på grund af bevaringsværdierne, der forhindrer os i at støjisolere, og på den anden side oplever vi, at kommunen ikke tager ansvar for at beskytte os mod den tiltagende trafikstøj. Det er en urimelig dobbeltstandard, at borgere pålægges et ansvar, når en bolig opføres i et eksisterende område, mens politikerne ikke pålægges et tilsvarende ansvar, når de tillader en udvidelse af trafikken i et eksisterende boligområde. Denne skævvridning er dybt urimelig og bør adresseres i handlingsplanen. Jeg opfordrer derfor indtrængende til, at handlingsplanen revideres, så den sikrer en retfærdig og ligeværdig indsats for at reducere trafikstøj i alle boligområder, uanset alder og bevaringsværdi. Fokusér på de hårdest ramte områder Handlingsplanen bør prioritere indsatser i de områder, hvor støjbelastningen overstiger grænseværdierne, indsatsen bør følge støjbelastningen. Webersgade er et ekstremt eksempel, med et gennemsnitligt støjniveau på 73 dB – hele 20 dB over WHO's anbefaling. Begræns trafikken, ikke kun støjen Det er positivt, at kommuneplanstrategien sigter mod at reducere antallet af stærkt støjbelastede boliger. Men dette mål kan kun nås ved at begrænse den trafik, som er årsagen til støjproblemet.  København er en by, hvor størstedelen af borgerne vælger bæredygtige transportformer. Kun 11% af københavnerne kører i bil til arbejde eller uddannelse uden for byen. Inden for bygrænsen er det blot 9%, der vælger bilen frem for at gå, cykle eller benytte offentlig transport. Størstedelen af støjen skyldes fornøjelseskørsel og pendlere fra andre kommuner, hele 38% af bilerne i København ejes af personer, der ikke betaler skat til kommunen. For dem fungerer Webersgade som gennemfartsvej, men det er vi beboere der betaler prisen, med vores helbred, livskvalitet, plads og penge. Konkrete forslag til Webersgade Jeg opfordrer jer til at overveje følgende tiltag for Webersgade: Nedlægning af et kørespor Nørre Søgade har 309% mere trafik pr. spor end Webersgade, 31.600 biler pr. hverdagsdøgn mod 10.200 i Webersgade. Hastighedsnedsættelse til 30 km/t Dette vil reducere støjen betydeligt og kun koste bilisterne 6 sekunder. Økonomisk kompensation Som foreslået i "Betænkning nr. 1391", bør beboere i stærkt støjbelastede områder som Webersgade kompenseres økonomisk af kommunen. Udvidelse af fortov og cykelsti Dette vil forbedre forholdene for gående og cyklister og skabe mere plads til støjreducerende beplantning. Etablering af affaldsstation Dette vil fjerne affaldscontainere fra fortovet og skabe mere plads. Vi kræver handling nu! Vi beboere i Webersgade har betalt en urimelig høj pris for kommunens manglende handling. Vi kræver, at I tager vores situation alvorligt og implementerer effektive tiltag for at reducere støjbelastningen.  Vores helbred og livskvalitet er i jeres hænder. Med venlig hilsen, Kim Kirkegaard Webersgade 4
Læs høringssvar fra Kim Kirkegaard
Indsendt af:
Annaig Morin
Dato: 20. juni 2024
Svarnummer:
22
By:
Copenhagen
Postnr.:
2100
Jeg registrerer hermed en klage over trafikstøj i Webersgade. Vi lider af ekstremt øget vejstøj på vores gade. Vores støjniveau er 73 dB, hvilket er et godt stykke over den fastsatte grænse på 68 dB, over hvilket punkt en boligbygning anses for at være "stærkt støjbelastet." Det fremgår af kortet over den nylige undersøgelse præsenteret i handlingsplan for vejstøj 2024-2029 (figur 1, s. 15), at Webersgade kan være både den mindste og korteste villavej i Københavns Kommune med den højeste vejstøj. Selv de planer, der er lagt i handlingsplanen for vejstøj 2024-2029, vil ikke være tilstrækkelige til at imødekomme problemet uden dramatisk at ændre trafikmønsteret. Sådan vejstøj giver betydelige helbredsproblemer, herunder for tidlig død, som undersøgelser har vist. Der er ikke tale om et ensartet scenarie, og de opstillede løsninger vil ikke kunne beskytte beboerne i Webersgade. Boligbebyggelsen på hver side af gaden er for tæt (ca. 19 meter) og for høj (mindst seks etager på bygningerne på sydvestsiden) til at næsten ingen bil- eller bustrafik kan passere igennem med tilstrækkelig lav vejstøj . Det medfører betydelige helbredstrusler for beboerne i Webersgade, og derudover bliver rækkehusene på Webersgade, der har samme kulturarvsfredninger som resten af Kartoffelræknerne, målbart skadet af støj, vibrationer og snavs fra vejtrafikken. Desuden er Webersgade blandt de gader med flest trafikulykker i København, viser nyere undersøgelser fra Københavns Kommune. Det er nok den farligste gade i København for dødsulykker, når man tager vejens længde i betragtning (den er kun 200 meter, hvorimod H. C. Andersen Blvd er meget længere). Det ser ud til, at en anden motorcyklist næsten hver måned bliver ramt af en bus på hjørnet af Webersgade og Øster Farimagsgade eller Webersgade og Øster Søgade. Problemet er mere påtrængende, for der er mindst seks skoler og pasningstilbud i nærområdet. Dette er en dødelig trussel mod et betydeligt antal børn. Alt i alt er dette en akut trussel mod vores gade og det omkringliggende område. Jeg klager og opfordrer kommunen til at ændre trafikmønsteret max. en vognbane og reducere hastighedsgrænsen til 20 km/t. Den "midlertidige" løsning af trafikken på Webersgade, siden 1972, er for farlig og dødbringende og usund til at få lov til at fortsætte.
Læs høringssvar fra Annaig Morin
Indsendt af:
Alex Heick
Dato: 20. juni 2024
Svarnummer:
21
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Bispebjerg Lokaludvalg
By:
København NV
Postnr.:
2400
se vedhæftede høringssvar
Læs høringssvar fra Alex Heick
Indsendt af:
Gunes Gokmen
Dato: 20. juni 2024
Svarnummer:
20
By:
Copenhagen
Postnr.:
2100
Jeg registrerer hermed en klage over trafikstøj i Webersgade. Vi lider af ekstremt øget vejstøj på vores gade. Vores støjniveau er 73 dB, hvilket er et godt stykke over den fastsatte grænse på 68 dB, over hvilket punkt en boligbygning anses for at være "stærkt støjbelastet." Det fremgår af kortet over den nylige undersøgelse præsenteret i handlingsplan for vejstøj 2024-2029 (figur 1, s. 15), at Webersgade kan være både den mindste og korteste villavej i Københavns Kommune med den højeste vejstøj. Selv de planer, der er lagt i handlingsplanen for vejstøj 2024-2029, vil ikke være tilstrækkelige til at imødekomme problemet uden dramatisk at ændre trafikmønsteret. Sådan vejstøj giver betydelige helbredsproblemer, herunder for tidlig død, som undersøgelser har vist. Der er ikke tale om et ensartet scenarie, og de opstillede løsninger vil ikke kunne beskytte beboerne i Webersgade. Boligbebyggelsen på hver side af gaden er for tæt (ca. 19 meter) og for høj (mindst seks etager på bygningerne på sydvestsiden) til at næsten ingen bil- eller bustrafik kan passere igennem med tilstrækkelig lav vejstøj . Det medfører betydelige helbredstrusler for beboerne i Webersgade, og derudover bliver rækkehusene på Webersgade, der har samme kulturarvsfredninger som resten af​​Kartoffelræknerne, målbart skadet af støj, vibrationer og snavs fra vejtrafikken. Desuden er Webersgade blandt de gader med flest trafikulykker i København, viser nyere undersøgelser fra Københavns Kommune. Det er nok den farligste gade i København for dødsulykker, når man tager vejens længde i betragtning (den er kun 200 meter, hvorimod H. C. Andersen Blvd er meget længere). Det ser ud til, at en anden motorcyklist næsten hver måned bliver ramt af en bus på hjørnet af Webersgade og Øster Farimagsgade eller Webersgade og Øster Søgade. Problemet er mere påtrængende, for der er mindst seks skoler og pasningstilbud i nærområdet. Dette er en dødelig trussel mod et betydeligt antal børn. Alt i alt er dette en akut trussel mod vores gade og det omkringliggende område. Jeg klager og opfordrer kommunen til at ændre trafikmønsteret max. en vognbane og reducere hastighedsgrænsen til 20 km/t. Den "midlertidige" løsning af trafikken på Webersgade, siden 1972, er for farlig og dødbringende og usund til at få lov til at fortsætte.
Læs høringssvar fra Gunes Gokmen
Indsendt af:
Naveen
Dato: 20. juni 2024
Svarnummer:
19
By:
Copenhagen
Postnr.:
1650
Emne: Håndtering af natteligt støjproblem på Enghave Plads Center (Istedgade) Kære, Jeg skriver for at gøre opmærksom på det vedvarende støjproblem på Enghave Plads Centret, især i nattetimerne, hvor støjen bliver uoverskuelig. Dette problem stammer primært fra bænkene placeret i den fælles gangbro, der bruges af restauranter som Kebab og Shawarma House. Disse bænke tiltrækker folk, der sidder, spiser, drikker og taler til langt ud på natten. Jeg har ikke til hensigt at klage over disse virksomheder. Bænkene, de stiller med, er populære og tiltrækker mange besøgende, især da der er få steder på gaden med gode siddepladser og butikker til sene aftener. Det giver dog også øget støj fra bil- og taxatrafikken. En potentiel løsning kunne være at implementere foldbare bænke, svarende til hvad andre restauranter på gaden har gjort. Disse bænke kunne lukkes og opbevares efter kl. 23.00, hvilket ville reducere støjen om natten betydeligt. Du kan henvise til kortet for at se, hvor højt det bliver i dette område om natten, da der ikke er foretaget observationer eller foranstaltninger i disse timer. Tak for din opmærksomhed på denne sag. Med venlig hilsen, [Dit navn] [Dine kontaktoplysninger]
Læs høringssvar fra Naveen
Indsendt af:
Dennis B Johansen
Dato: 19. juni 2024
Svarnummer:
18
By:
København V
Postnr.:
1761
Jeg vil gerne opfordre til at der opføres vejbump på Ejderstedgade mellem Ny Carlsbergvej og Alsgade. Som beboer på vejen gennem rigtigt mange år har jeg været vidne til at mange biler kører med ekstrem høj fart på alle tider af døgnet. Der færdes mange børn og unge pga skolen. 
Læs høringssvar fra Dennis B Johansen
Indsendt af:
Rikke B. Petersen
Dato: 19. juni 2024
Svarnummer:
17
By:
København
Postnr.:
1761
DOBBELTRAMT OMRÅDE I SÆRLIG FOKUS Som beboer mellem Enghavevej og Vesterfælledvej lider vi voldsomt af den tætte trafik, der er fra mandag til fredag i myldretiden på begge veje. Støj- og luftforureningen må forventes at være blevet nærmest fordoblet i lige netop det her område, efter kommunen åbnede for, at bilerne kunne køre i lige linje fra Åboulevarden til Ingerslevsgade via Platanvej og Vesterfælledvej. Det har skabt to parallelle støj- og luftforureningslinjer, der ligger meget tæt på hinanden, og som beboer midt i mellem, bekymrer det mig naturligvis ganske meget.  Jeg ønsker, at kommunen undersøger, hvad muligheden er for at sprede myldretrafikke mere, så den ikke ligger i to parallelle spor, der omslutter et så begrænset område, som det nu er tilfældet.  FORSLAG: SPRED TRAFIKKEN LIGESOM FØR Et forslag kunne for eksempel være at på ny at lukke for forbindelsen på Platanvej ved Frederiksberg Alle, da det har virket meget effektivt før. Så omdirigeres og spredes trafikken ud via flere af de mindre veje i området, hvilket vil mindske støj- og forureningsbelastningen i myldretiden for alle beboere, daginstitutioner og skoler, der befinder sig midt mellem Enghavevej og Vesterfælledvej.  FORSLAG: BUMP PÅ ALLE SKOLEVEJE Derudover håber jeg, at kommunen også vi overveje at opføre vejbump på alle veje, der omslutter skoler. Som beboer på en af de små veje uden et vejbump, oplever jeg alt for ofte, at når folk drejer rundt om hjørnet fra en vej med bump til en vej uden… så gasser de voldsomt op, hvilket både støjer og er farligt for skolebørn såvel som for os beboere. ET FORSLAG DER KAN LØSE DET HELE (næsten) På den lidt længere bane, kunne I overveje at genoptage ideen om en betalingsring om København, med store overvågede parkeringshuse ved motervejsafkørslerne, som selvfølgelig skal være super forbundet med metro og busser. Det ville tage en ordentlig luns af både problemet med stigende støj- og luftforurening i byen, og gavne alle os byboeres sundhed på både den korte og den lange bane. Hvilket igen må formodes at kunne sparer kommunen en masse penge! Jeg håber, at I vil tage min høring med i betragtning, når I arbejdere videre med en plan for at mindske trafikstøjen i København. Tusind tak, for jeres indsats. Det kan gøre en stor forskel! Rikke
Læs høringssvar fra Rikke B. Petersen
Indsendt af:
R. S. K.
Dato: 19. juni 2024
Svarnummer:
16
By:
København SV
Postnr.:
2450
Man bør fjerne vejspor på Vasbygade, Sydhavnsgade og P. Knudsens Gade/Ellebjergvej/Folehaven på lige fod med Bispebuen, da der ligger mange boliger ud til disse tungt trafikerede veje. I stedet bør de nedlagt vejspor beplantes med græs, træer og blomster.
Læs høringssvar fra R. S. K.
Indsendt af:
Mathilda Bach-Frommer
Dato: 18. juni 2024
Svarnummer:
15
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Træk samtykke tilbage Gå til hovedindhold blivhoert.kk.dk Søgefelt Søg Hvad søger du? Del Tilgængelighed Udskriv Del HØRINGSSVAR VEDRØRENDE HANDLINGSPLAN FOR VEJSTØJ 2024-2029 OPRETTET 17. juni 2024 SVARNUMMER 10 INDSENDT AF Matthew Larsen POSTNR. 2100 BY Copenhagen HØRINGSSVAR Som flere andre beboere på Webersgade registrerer jeg hermed en klage over trafikstøjen. Vi lider af ekstremt øget vejstøj på vores gade. Vores støjniveau er 73 dB, hvilket er et godt stykke over den fastsatte grænse på 68 dB, over hvilket punkt en boligbygning anses for at være "stærkt støjbelastet." Det fremgår af kortet over den nylige undersøgelse præsenteret i handlingsplan for vejstøj 2024-2029 (figur 1, s. 15), at Webersgade kan være både den mindste og korteste villavej i Københavns Kommune med den højeste vejstøj. Selv de planer, der er lagt i handlingsplanen for vejstøj 2024-2029, vil ikke være tilstrækkelige til at imødekomme problemet uden dramatisk at ændre trafikmønsteret. Sådan vejstøj giver betydelige helbredsproblemer, herunder for tidlig død, som undersøgelser har vist. Der er ikke tale om et ensartet scenarie, og de opstillede løsninger vil ikke kunne beskytte beboerne i Webersgade. Boligbebyggelsen på hver side af gaden er for tæt (ca. 19 meter) og for høj (mindst seks etager på bygningerne på sydvestsiden) til at næsten ingen bil- eller bustrafik kan passere igennem med tilstrækkelig lav vejstøj . Det medfører betydelige helbredstrusler for beboerne i Webersgade, og derudover bliver rækkehusene på Webersgade, der har samme kulturarvsfredninger som resten af ​​Kartoffelræknerne, målbart skadet af støj, vibrationer og snavs fra vejtrafikken. Desuden er Webersgade blandt de gader med flest trafikulykker i København, viser nyere undersøgelser fra Københavns Kommune. Det er nok den farligste gade i København for dødsulykker, når man tager vejens længde i betragtning (den er kun 200 meter, hvorimod H. C. Andersen Blvd er meget længere). Det ser ud til, at en anden motorcyklist næsten hver måned bliver ramt af en bus på hjørnet af Webersgade og Øster Farimagsgade eller Webersgade og Øster Søgade. Problemet er mere påtrængende, for der er mindst seks skoler og pasningstilbud i nærområdet. Dette er en dødelig trussel mod et betydeligt antal børn. Alt i alt er dette en akut trussel mod vores gade og det omkringliggende område. Jeg klager og opfordrer kommunen til at ændre trafikmønsteret max. en vognbane og reducere hastighedsgrænsen til 20 km/t. Den "midlertidige" løsning af trafikken på Webersgade, siden 1972, er for farlig og dødbringende og usund til at få lov til at fortsætte.
Læs høringssvar fra Mathilda Bach-Frommer
Indsendt af:
Vanløse Lokaludvalg
Dato: 18. juni 2024
Svarnummer:
14
Vedhæftede filer: 1
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Høringssvar vedr. Handlingsplan for vejstøj Vanløse Lokaludvalg takker for muligheden for at komme med bemærkninger til høringen vedr. Handlingsplan for vejstøj 2024-2029. Støjhandlingsplanen, der udarbejdes på baggrund af et EU-krav, er et vigtigt bidrag til belysning af en de af største miljø-, sundheds- og velfærdsmæssige problemer i enhver storby, også København. Vanløse Lokaludvalg noterer sig, at kortlægningen viser, at næsten halvdelen af alle boliger i København har en støjbelastning på facaden over den vejledende støjgrænse på 58 dB. Det er ganske enkelt en stor udfordring for borgerne i København. Udfordringen bliver ikke mindre af, at dette hverken er nyt eller overraskende. Tidligere støjhandlingsplaner har ligeledes påpeget problemets omfang, men da både forvaltning og politikere har valgt at insistere på, at planen blot udarbejdes på baggrund af et EU-krav og ikke giver handlepligt, er konkrete initiativer overladt til de årlige budgetforhandlinger. Dette er et af de centrale, principielle problemer ved Støjhandlingsplanen: At den er en plan uden et handlingsspor – og dermed reelt ikke en plan. Vanløse Lokaludvalg foreslår derfor, at planen faktisk bliver til en plan, dvs. tilføjes et handlingsspor, som kan drøftes politisk – også uden for budgetforhandlingerne. Et af de steder, hvor der i særlig høj grad er brug for handling, er i Vanløse. Det fremgår af rapporten, at Vanløse er den bydel i København, der har den suverænt største andel af støjbelastede boliger set i forhold til det samlede antal boliger. Hele 20 % af alle boliger i Vanløse er stærkt støjbelastede. En af årsagerne hertil er, at Vanløse gennemskæres af en række gennemkørende veje, hvor der i årevis ingenting er gjort for at dæmpe støjniveauet. Som det fremgår på side 15 af Støjhandlingsplanen drejer det sig om veje som Jyllingevej, Sallingvej, Rebildvej, Ålekistevej, Slotsherrensvej, Grøndals Parkvej, Godthåbsvej, m.fl. Lokaludvalget vil derfor opfordre til, at der laves en reel handlingsplan for, hvordan støjniveauet på indfaldsvejene nedsættes, herunder – som det første - hvornår der asfalteres med støjreducerende asfalt. Hvis Handlingsplanen for vejstøj 2024-2029 ved udgangen af 2029 skal have en reel effekt, er det derfor afgørende, at den giver anledning til handling. Venlig hilsen Jan Lindboe Forperson for Vanløse Lokaludvalg
Læs høringssvar fra Vanløse Lokaludvalg
Indsendt af:
Eva Capa
Dato: 17. juni 2024
Svarnummer:
13
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Jeg registrerer hermed en klage over trafikstøj i Webersgade. Vi lider af ekstremt øget vejstøj på vores gade. Vores støjniveau er 73 dB, hvilket er et godt stykke over den fastsatte grænse på 68 dB, over hvilket punkt en boligbygning anses for at være "stærkt støjbelastet." Det fremgår af kortet over den nylige undersøgelse præsenteret i handlingsplan for vejstøj 2024-2029 (figur 1, s. 15), at Webersgade kan være både den mindste og korteste villavej i Københavns Kommune med den højeste vejstøj. Selv de planer, der er lagt i handlingsplanen for vejstøj 2024-2029, vil ikke være tilstrækkelige til at imødekomme problemet uden dramatisk at ændre trafikmønsteret. Sådan vejstøj giver betydelige helbredsproblemer, herunder for tidlig død, som undersøgelser har vist. Der er ikke tale om et ensartet scenarie, og de opstillede løsninger vil ikke kunne beskytte beboerne i Webersgade. Boligbebyggelsen på hver side af gaden er for tæt (ca. 19 meter) og for høj (mindst seks etager på bygningerne på sydvestsiden) til at næsten ingen bil- eller bustrafik kan passere igennem med tilstrækkelig lav vejstøj . Det medfører betydelige helbredstrusler for beboerne i Webersgade, og derudover bliver rækkehusene på Webersgade, der har samme kulturarvsfredninger som resten af ​​Kartoffelræknerne, målbart skadet af støj, vibrationer og snavs fra vejtrafikken.   Desuden er Webersgade blandt de gader med flest trafikulykker i København, viser nyere undersøgelser fra Københavns Kommune. Det er nok den farligste gade i København for dødsulykker, når man tager vejens længde i betragtning (den er kun 200 meter, hvorimod H. C. Andersen Blvd er meget længere). Det ser ud til, at en anden motorcyklist næsten hver måned bliver ramt af en bus på hjørnet af Webersgade og Øster Farimagsgade eller Webersgade og Øster Søgade. Problemet er mere påtrængende, for der er mindst seks skoler og pasningstilbud i nærområdet. Dette er en dødelig trussel mod et betydeligt antal børn.  Alt i alt er dette en akut trussel mod vores gade og det omkringliggende område. Jeg klager og opfordrer kommunen til at ændre trafikmønsteret max. en vognbane og reducere hastighedsgrænsen til 20 km/t. Den "midlertidige" løsning af trafikken på Webersgade, siden 1972, er for farlig og dødbringende og usund til at få lov til at fortsætte.”
Læs høringssvar fra Eva Capa
Indsendt af:
Lotte Roesgaard
Dato: 17. juni 2024
Svarnummer:
12
Virksomhed / Organisation :
Lotte Marie Roesgaard
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Jeg registrerer hermed en klage over trafikstøj i Webersgade. Vi lider af ekstremt øget vejstøj på vores gade. Vores støjniveau er 73 dB, hvilket er et godt stykke over den fastsatte grænse på 68 dB, over hvilket punkt en boligbygning anses for at være "stærkt støjbelastet." Det fremgår af kortet over den nylige undersøgelse præsenteret i handlingsplan for vejstøj 2024-2029 (figur 1, s. 15), at Webersgade kan være både den mindste og korteste villavej i Københavns Kommune med den højeste vejstøj. Selv de planer, der er lagt i handlingsplanen for vejstøj 2024-2029, vil ikke være tilstrækkelige til at imødekomme problemet uden dramatisk at ændre trafikmønsteret. Sådan vejstøj giver betydelige helbredsproblemer, herunder for tidlig død, som undersøgelser har vist. Der er ikke tale om et ensartet scenarie, og de opstillede løsninger vil ikke kunne beskytte beboerne i Webersgade. Boligbebyggelsen på hver side af gaden er for tæt (ca. 19 meter) og for høj (mindst seks etager på bygningerne på sydvestsiden) til at næsten ingen bil- eller bustrafik kan passere igennem med tilstrækkelig lav vejstøj . Det medfører betydelige helbredstrusler for beboerne i Webersgade, og derudover bliver rækkehusene på Webersgade, der har samme kulturarvsfredninger som resten af ​​Kartoffelræknerne, målbart skadet af støj, vibrationer og snavs fra vejtrafikken. Desuden er Webersgade blandt de gader med flest trafikulykker i København, viser nyere undersøgelser fra Københavns Kommune. Det er nok den farligste gade i København for dødsulykker, når man tager vejens længde i betragtning (den er kun 200 meter, hvorimod H. C. Andersen Blvd er meget længere). Det ser ud til, at en anden motorcyklist næsten hver måned bliver ramt af en bus på hjørnet af Webersgade og Øster Farimagsgade eller Webersgade og Øster Søgade. Problemet er mere påtrængende, for der er mindst seks skoler og pasningstilbud i nærområdet. Dette er en dødelig trussel mod et betydeligt antal børn. Alt i alt er dette en akut trussel mod vores gade og det omkringliggende område. Jeg klager og opfordrer kommunen til at ændre trafikmønsteret max. en vognbane og reducere hastighedsgrænsen til 20 km/t. Den "midlertidige" løsning af trafikken på Webersgade, siden 1972, er for farlig og dødbringende og usund til at få lov til at fortsætte.  
Læs høringssvar fra Lotte Roesgaard
Indsendt af:
Liv Larsen
Dato: 17. juni 2024
Svarnummer:
11
By:
København
Postnr.:
2100
Webersgades støjniveau er for højt (og trafikken er meget farlig). Det er et godt stykke over grænsen på 68dB. Vores støjniveau er 73 dB, hvilket er et godt stykke over den fastsatte grænse på 68 dB, over hvilket punkt en boligbygning anses for at være "stærkt støjbelastet." Det fremgår af kortet over den nylige undersøgelse præsenteret i handlingsplan for vejstøj 2024-2029 (figur 1, s. 15), at Webersgade kan være både den mindste og korteste villavej i Københavns Kommune med den højeste vejstøj.
Læs høringssvar fra Liv Larsen
Indsendt af:
Matthew Larsen
Dato: 17. juni 2024
Svarnummer:
10
By:
Copenhagen
Postnr.:
2100
“Jeg registrerer hermed en klage over trafikstøj i Webersgade. Vi lider af ekstremt øget vejstøj på vores gade. Vores støjniveau er 73 dB, hvilket er et godt stykke over den fastsatte grænse på 68 dB, over hvilket punkt en boligbygning anses for at være "stærkt støjbelastet." Det fremgår af kortet over den nylige undersøgelse præsenteret i handlingsplan for vejstøj 2024-2029 (figur 1, s. 15), at Webersgade kan være både den mindste og korteste villavej i Københavns Kommune med den højeste vejstøj. Selv de planer, der er lagt i handlingsplanen for vejstøj 2024-2029, vil ikke være tilstrækkelige til at imødekomme problemet uden dramatisk at ændre trafikmønsteret. Sådan vejstøj giver betydelige helbredsproblemer, herunder for tidlig død, som undersøgelser har vist. Der er ikke tale om et ensartet scenarie, og de opstillede løsninger vil ikke kunne beskytte beboerne i Webersgade. Boligbebyggelsen på hver side af gaden er for tæt (ca. 19 meter) og for høj (mindst seks etager på bygningerne på sydvestsiden) til at næsten ingen bil- eller bustrafik kan passere igennem med tilstrækkelig lav vejstøj . Det medfører betydelige helbredstrusler for beboerne i Webersgade, og derudover bliver rækkehusene på Webersgade, der har samme kulturarvsfredninger som resten af ​​Kartoffelræknerne, målbart skadet af støj, vibrationer og snavs fra vejtrafikken.   Desuden er Webersgade blandt de gader med flest trafikulykker i København, viser nyere undersøgelser fra Københavns Kommune. Det er nok den farligste gade i København for dødsulykker, når man tager vejens længde i betragtning (den er kun 200 meter, hvorimod H. C. Andersen Blvd er meget længere). Det ser ud til, at en anden motorcyklist næsten hver måned bliver ramt af en bus på hjørnet af Webersgade og Øster Farimagsgade eller Webersgade og Øster Søgade. Problemet er mere påtrængende, for der er mindst seks skoler og pasningstilbud i nærområdet. Dette er en dødelig trussel mod et betydeligt antal børn.   Alt i alt er dette en akut trussel mod vores gade og det omkringliggende område. Jeg klager og opfordrer kommunen til at ændre trafikmønsteret max. en vognbane og reducere hastighedsgrænsen til 20 km/t. Den "midlertidige" løsning af trafikken på Webersgade, siden 1972, er for farlig og dødbringende og usund til at få lov til at fortsætte.”
Læs høringssvar fra Matthew Larsen
Indsendt af:
Lauren Larsen
Dato: 17. juni 2024
Svarnummer:
9
By:
København Ø
Postnr.:
2100
I hereby register a complaint about traffic noise in Webersgade. We suffer from extremely heightened road noise on our street. Our noise level is 73 dB, which is well above the established limit of 68 dB, above which point a residential building is considered to be “stærkt støjbelastet.” It would appear from the map of the recent study presented in handlingsplan for vejstøj 2024-2029 (figure 1, p. 15)  that Webersgade may be both the smallest and shortest residential street in the Københan Kommune with the highest road noise. Such road noise presents significant health problems, including premature death, as studies have shown. The residential buildings on either side of the street are too close (ca. 19 meters) and too high (at least six stories on the buildings on the southwest side) to allow hardly any car or bus traffic to pass through with sufficiently low road noise. This is causing significant health threats to the residents of Webersgade, and additionally the row houses on Webersgade, which have the same cultural heritage protections as the rest of the Kartoffelrækkerne, are being measurably damaged by the noise, vibration, and dirt from road traffic.
Læs høringssvar fra Lauren Larsen
Indsendt af:
Philip Douglass
Dato: 13. juni 2024
Svarnummer:
8
By:
København K
Postnr.:
1466
Jeg synes planen er uambitiøs når den sigter mod "kun" 7% af vores boliger må gerne gøre os syg. Jeg kan ikke tænke på andre menneskeskabt forureningskilder hvor succeskriterierne efterlader så mange i stikken. Det signalere til mig at privatbilisternes bekvemmelighed vægter højere end byboernes sundhed, hvilket jeg stærkt uenige med. Der er positiv at planen kigger bredere end kun støj inde i boliger, og er opmærksomme på udendørs lydmiljøer. Kvaliteten af lydmiljøet i middelalderbyen manglede i den ellers ret omfattende "Byrums- og trafikplan". Dette fokus på oplevet udendørsstøj kunne tage hensyn to støjfølsomme borger som gisper efter ro ved at etablere transportkorridor og grønområder, fri for støj fra forbrændingsmotorer. Man kunne start med at bortvise motorknallerter fra byen. At knallerter med totaktsmotor er stadig tilladte i byen i dag, endda på cykelstier, er en skændsel. Jeg er enige med planens forsigtige tilgang til elbiler; evidensen må ses før de kan forventes at reducere vejstøj. Det er risiko for at elbiler forværrer støjniveau hvis de bidrager til en general stigning i vejtrafikken pga. deres lavere driftsomkostninger, og højere kørekomfort - jf. "Jevon's paradox". Elbiler reducere støj mere for dem inde i bilen end for omgivelserne, dermed øges de privatøkonomiske fordele for bilisterne på bekostningen af samfundet.
Læs høringssvar fra Philip Douglass
Indsendt af:
Valby lokaludvalg
Dato: 12. juni 2024
Svarnummer:
7
Vedhæftede filer: 1
By:
Valby
Postnr.:
2500
Vedhæftet Valby Lokaludvalgs høringssvar.
Læs høringssvar fra Valby lokaludvalg
Indsendt af:
Allan T
Dato: 11. juni 2024
Svarnummer:
6
Virksomhed / Organisation :
Forælder
By:
Kbh Ø
Postnr.:
2100
Spændende. Og vigtigt. En ting I gerne må se nærmere på, er en koordinerende indsats med banedanmark og dsb omkring støj fra tog (skinner, hjul, og standby larm). Så det bliver en helhedsbetragtning af støjgener. ligesom det vil virke godt, hvis der også bliver set på den lav-frekvente støjgene fra trafik/motorer. Det er vel teknisk muligt at måle lav-frekvent støj også?
Læs høringssvar fra Allan T
Indsendt af:
Lars Lorenzen
Dato: 3. juni 2024
Svarnummer:
5
By:
København S
Postnr.:
2300
Vores bolig er meget tæt beliggende på Christmas Møllers Plads, som er gennemfartskryds nærmest døgnet rundt for alle typer trafik. Her vil jeg specifikt og kort fremhæve 2 typer støjgener: 1. Tung lastbilstrafik er forøget markant, formentlig pga jord transport til Lynette-udvidelsen og tomme lastbiler retur. Det ser ud til at skulle vedblive i mange år fremover og som resultat heraf burde der sørges for permanent støjreduktion/dæmpning (udover den luft- og partikelforurening, som dieseldrevne køretøjer forårsager) 2. I sommerhalvåret afstedkommer motorcykler og såmænd også knallerter/scootere signifikant støj. Jeg antager, at der findes decibel-grænser for alle typer motoriserede køretøjer, inklusive tohjulede. Nogle af disse er 2-taktere, som har ganske betydelige udledninger af sundhedsfarlige stoffer. I stedet for at sætte ind mod biler, så jeg gerne en målrettet indsats over for 2-hjulede.
Læs høringssvar fra Lars Lorenzen
Indsendt af:
Amager Vest Lokaludvalg
Dato: 30. maj 2024
Svarnummer:
4
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Amager Vest Lokaludvalg
By:
København S
Postnr.:
2300
Læs vedhæftede høringssvar.
Læs høringssvar fra Amager Vest Lokaludvalg
Indsendt af:
Nørrebro Lokaludvalg
Dato: 27. maj 2024
Svarnummer:
3
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Nørrebro Lokaludvalg
By:
København N
Postnr.:
2200
Se vedhæftede høringssvar.
Læs høringssvar fra Nørrebro Lokaludvalg
Indsendt af:
Niels Kongshaug
Dato: 27. maj 2024
Svarnummer:
2
Virksomhed / Organisation :
Grønne Facader
By:
Copenhagen
Postnr.:
1264
Vejstøj er et problem, der kan føre til tidlig død, f.eks. hvis man bor op ad en motorvej.  I Indre by er der 5% boliger med for megen vejstøj. Dette tal er forbavsende lavt. Er kriterierne ændret for , hvad der er for meget, eller modsat? Vejstøj bliver ikke mindre med elbiler, fordi over 20km/t støjer bilerne ens. Vejstøj skyldes også forkert planlægning af vejkryds, det er stop-and-go, jeg hen viser til. Her skal kommunen bliver bedre. Det er de værste kryds, der skal tages først. Dernæst planlægges i for lille grad for at få flere til at skifte til cykler. Her er vejkryds slemme, cykler skal altid vente. Vejarbejder medfører altid gener for cykler. Hvis kommunen får flere til at cykle, reelt flere ikke blot i erklæringer i diverse tryksager og TV, så vil støjen falde af sig selv. Med 33% cyklende i stedet for 20-25%, vil et tilsvarende antal biler forsvinde.  I indre By Lokaludvalg, hvor jeg er medlem, foreslog vi gratis offentlig transport i Zone 1, dvs. fra Nodhavn til Amagerbro mm, dette vilk få mange gående og cyklister ned i metroen plus også visse bilister, og med den bedre plads på fortove og gader medføre et fald i støjen.  Tænk ud af boksen, kan man kalde det. Det er ikke nok at fokusere på bilerne, på dækkene, på asfaltens støj. Jeg har her foreslået, at cyklister skal behandles bedre i trafikken og at offewn tlig transport i Indre Bys zone gøres gratis. Dette er to forslag, som vil gøre støjen mindre. Med venlig hilsen Niels Kongshaug 
Læs høringssvar fra Niels Kongshaug

Sider