Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Handlingsplan for vejstøj 2024-2029
Indsendt af
Virksomhed / organisation
Postnr.
By
Høringssvar
Høringssvar vedr. Handlingsplan for Vejstøj 2024-2029
Kære Teknik- og Miljøudvalg,
Tak for muligheden for at kommentere udkastet til "Handlingsplan for Vejstøj 2024-2029". Som beboer på Webersgade, en af Københavns mest trafik- og støjplagede gader, er planen af afgørende betydning for min livskvalitet og helbred.
Jeg anerkender kommunens indsats for at adressere støjproblematikken, men desværre mener jeg, at den foreslåede handlingsplan er utilstrækkelig og ikke tager højde for de akutte udfordringer, som beboere i eksisterende, særligt udsatte boligområder oplever.
Utilstrækkelige resultater og manglende data
Det undrer mig, at udkastet er en gentagelse af tidligere indsatser, uden at indsatsernes effekt dokumenteres. Evalueringen af 2018-2023-planen (stk. 3) angiver, at indsatserne er "i høj eller nogen grad er gennemført", men nævner intet deres faktiske effekt på støjniveauet. Antallet af støjbelastede boliger er tværtimod steget med 15.000 i perioden, og støjmålinger i mit nærområde viser en forøgelse på 2 dB, hvilket min personlige oplevelse bekræfter -støjen er blevet langt værre!
Forværringen understreger behovet for en grundig evaluering af de indførte tiltag, samt en gentænkning af strategien bag de kommende, med en mere målrettet og resultatorienteret tilgang til støjreduktion.
Udkastet forekommer uambitiøst.
Diskrimination af beboere i ældre bygninger
Jeg finder det dybt problematisk, at handlingsplanen prioriterer støjreducerende tiltag i nybyggeri og ignorerer det store flertal af københavnere, der bor i allerede opførte bygninger. Støjreducering bør ikke være et spørgsmål om byggeår, men om hvorvidt grænseværdierne overskrides, generne ved indendørs støj er de samme.
Et eksempel på denne skævvridning er Webersgade, hvor 227 bevaringsværdige boliger, hvoraf 133 har høj bevaringsværdi, er særligt sårbare over for støjbelastningen. Boliger der er langt mere påvirkelige af tryk- og lydbølger end moderne betonbyggeri. Som beboere i Webersgade føler vi os direkte diskrimineret. På den ene side pålægges vi restriktioner på grund af bevaringsværdierne, der forhindrer os i at støjisolere, og på den anden side oplever vi, at kommunen ikke tager ansvar for at beskytte os mod den tiltagende trafikstøj.
Det er en urimelig dobbeltstandard, at borgere pålægges et ansvar, når en bolig opføres i et eksisterende område, mens politikerne ikke pålægges et tilsvarende ansvar, når de tillader en udvidelse af trafikken i et eksisterende boligområde. Denne skævvridning er dybt urimelig og bør adresseres i handlingsplanen.
Jeg opfordrer derfor indtrængende til, at handlingsplanen revideres, så den sikrer en retfærdig og ligeværdig indsats for at reducere trafikstøj i alle boligområder, uanset alder og bevaringsværdi.
Fokusér på de hårdest ramte områder
Handlingsplanen bør prioritere indsatser i de områder, hvor støjbelastningen overstiger grænseværdierne, indsatsen bør følge støjbelastningen. Webersgade er et ekstremt eksempel, med et gennemsnitligt støjniveau på 73 dB – hele 20 dB over WHO's anbefaling.
Begræns trafikken, ikke kun støjen
Det er positivt, at kommuneplanstrategien sigter mod at reducere antallet af stærkt støjbelastede boliger. Men dette mål kan kun nås ved at begrænse den trafik, som er årsagen til støjproblemet.
København er en by, hvor størstedelen af borgerne vælger bæredygtige transportformer. Kun 11% af københavnerne kører i bil til arbejde eller uddannelse uden for byen. Inden for bygrænsen er det blot 9%, der vælger bilen frem for at gå, cykle eller benytte offentlig transport.
Størstedelen af støjen skyldes fornøjelseskørsel og pendlere fra andre kommuner, hele 38% af bilerne i København ejes af personer, der ikke betaler skat til kommunen. For dem fungerer Webersgade som gennemfartsvej, men det er vi beboere der betaler prisen, med vores helbred, livskvalitet, plads og penge.
Konkrete forslag til Webersgade
Jeg opfordrer jer til at overveje følgende tiltag for Webersgade:
-
Nedlægning af et kørespor
Nørre Søgade har 309% mere trafik pr. spor end Webersgade, 31.600 biler pr. hverdagsdøgn mod 10.200 i Webersgade. -
Hastighedsnedsættelse til 30 km/t
Dette vil reducere støjen betydeligt og kun koste bilisterne 6 sekunder. -
Økonomisk kompensation
Som foreslået i "Betænkning nr. 1391", bør beboere i stærkt støjbelastede områder som Webersgade kompenseres økonomisk af kommunen. -
Udvidelse af fortov og cykelsti
Dette vil forbedre forholdene for gående og cyklister og skabe mere plads til støjreducerende beplantning. -
Etablering af affaldsstation
Dette vil fjerne affaldscontainere fra fortovet og skabe mere plads.
Vi kræver handling nu!
Vi beboere i Webersgade har betalt en urimelig høj pris for kommunens manglende handling. Vi kræver, at I tager vores situation alvorligt og implementerer effektive tiltag for at reducere støjbelastningen.
Vores helbred og livskvalitet er i jeres hænder.
Med venlig hilsen,
Kim Kirkegaard Webersgade 4