Høringssvar vedrørende Handlingsplan for vejstøj 2024-2029

Oprettet: 27. maj 2024
Svarnummer:
2

Indsendt af

Niels Kongshaug

Virksomhed / organisation

Grønne Facader

Postnr.

1264

By

Copenhagen

Høringssvar

Vejstøj er et problem, der kan føre til tidlig død, f.eks. hvis man bor op ad en motorvej. 

I Indre by er der 5% boliger med for megen vejstøj. Dette tal er forbavsende lavt. Er kriterierne ændret for , hvad der er for meget, eller modsat?

Vejstøj bliver ikke mindre med elbiler, fordi over 20km/t støjer bilerne ens. Vejstøj skyldes også forkert planlægning af vejkryds, det er stop-and-go, jeg hen viser til. Her skal kommunen bliver bedre. Det er de værste kryds, der skal tages først. Dernæst planlægges i for lille grad for at få flere til at skifte til cykler. Her er vejkryds slemme, cykler skal altid vente. Vejarbejder medfører altid gener for cykler. Hvis kommunen får flere til at cykle, reelt flere ikke blot i erklæringer i diverse tryksager og TV, så vil støjen falde af sig selv. Med 33% cyklende i stedet for 20-25%, vil et tilsvarende antal biler forsvinde. 
I indre By Lokaludvalg, hvor jeg er medlem, foreslog vi gratis offentlig transport i Zone 1, dvs. fra Nodhavn til Amagerbro mm, dette vilk få mange gående og cyklister ned i metroen plus også visse bilister, og med den bedre plads på fortove og gader medføre et fald i støjen. 
Tænk ud af boksen, kan man kalde det. Det er ikke nok at fokusere på bilerne, på dækkene, på asfaltens støj. Jeg har her foreslået, at cyklister skal behandles bedre i trafikken og at offewn tlig transport i Indre Bys zone gøres gratis. Dette er to forslag, som vil gøre støjen mindre.

Med venlig hilsen Niels Kongshaug