Høringssvar vedrørende Handlingsplan for vejstøj 2024-2029

Oprettet: 13. juni 2024
Svarnummer:
8

Indsendt af

Philip Douglass

Postnr.

1466

By

København K

Høringssvar

Jeg synes planen er uambitiøs når den sigter mod "kun" 7% af vores boliger må gerne gøre os syg. Jeg kan ikke tænke på andre menneskeskabt forureningskilder hvor succeskriterierne efterlader så mange i stikken. Det signalere til mig at privatbilisternes bekvemmelighed vægter højere end byboernes sundhed, hvilket jeg stærkt uenige med.

Der er positiv at planen kigger bredere end kun støj inde i boliger, og er opmærksomme på udendørs lydmiljøer. Kvaliteten af lydmiljøet i middelalderbyen manglede i den ellers ret omfattende "Byrums- og trafikplan". Dette fokus på oplevet udendørsstøj kunne tage hensyn to støjfølsomme borger som gisper efter ro ved at etablere transportkorridor og grønområder, fri for støj fra forbrændingsmotorer. Man kunne start med at bortvise motorknallerter fra byen. At knallerter med totaktsmotor er stadig tilladte i byen i dag, endda på cykelstier, er en skændsel.

Jeg er enige med planens forsigtige tilgang til elbiler; evidensen må ses før de kan forventes at reducere vejstøj. Det er risiko for at elbiler forværrer støjniveau hvis de bidrager til en general stigning i vejtrafikken pga. deres lavere driftsomkostninger, og højere kørekomfort - jf. "Jevon's paradox". Elbiler reducere støj mere for dem inde i bilen end for omgivelserne, dermed øges de privatøkonomiske fordele for bilisterne på bekostningen af samfundet.