Nyindretning af Dantes Plads

Dantes Plads skal nyindrettes efter anlæg af parkeringskælder under pladsen.

Høringsfrist:

4. august 2019
Indsendt af:
Nicolas Bro
Dato: 4. august 2019
Svarnummer:
36
By:
København
Postnr.:
1556
Jeg vokset op på Dantes Plads, og bor nu med min egen familie i min barndoms lejlighed på pladsen. Min dreng går på den Classenske Legatskole på Vester Voldgade og har sin fritidsordning i Vartov. Vi har en dejlig og velfungerende skole her midt i museum kvarteret. På grund af pladsen omkring skolen og Vartov, er både skole, fritidsordning, børnehave og vuggestue spredt ud på hele Vester Voldgade, fra Vartov til Blox. På alle tider af dagen transporteres vores børn, enten på egen hånd, eller i følgeskab med lærer og pædagoger mellem skole, legepladser og de forskellige tilbud. Første bekymring går på, at Lille Langebro er åbnet og sender Cykler gennem Vester Voldgade, samtidig med at gaden bliver et knudepunkt for etableringen, og senere, ud og ind kørende biler til det underjordiske parkeringshus på Dantes Plads. Krydset mellem Stormgade og Vester Voldgade (hvor vores nye by museum åbner til sommer) er et af de stærkest trafikeret kryds i Kbh. Lige nu er det det rene anarki, stoplysene er sat ud af funktion, busser og biller ligger sig ude i krydset under rødt, mere som regel end som undtagelse. Jeg frygter alvorligt for mit barn, i det trafikkaos der følger. En anden bekymring er vores smukke gamle huse her på pladsen. Vi er en meget lille plads. Fra Dantes Plads 1 til den anden side af pladsen er der cirka tyve meter. Skybruddet i 2011 rystede vores huse her på pladsen, kælder vægge kollapsede, gulve satte sig, døre passede ikke længere. Vi blev klar over hvor skrøbelige vores gamle huse her på pladsen var. Grundvandet er højt her på pladsen, store dele af husene er bygget på pæle. En ny ingeniør rapport fra Glyptoteket konkluderer at selv en lille sænkning af vandstanden under pladsen kan have uforudsigelige konsekvenser for bebyggelserne i op til 300 meter væk. Jeg frygter selvsagt for mit barndoms hjem. Oven i alt det her føler vi os fremmedgjort, i kraft af at vi aldrig er blevet hørt i den her sag. Det er blevet vurderet at en (ellers lovpligtig) høring ikke var nødvendig, da planerne for Dantes Plads ikke blev vurderet til at ligge ind under lokalplanen. Det kan jo undre med så komplekst et byggeri i hjertet af København, midt i vores skønne museums kvarter. Yderligt har de 50 parkerings pladser på selve Dante Plads fungeret optimalt. Tallene på belægnings procenterne er 88% i dagtimerne og 79% om aften, hvilket jeg som beboer kan bekræfte. Desuden er der 350 parkerings pladser under Blox (med indgang der ikke nævneværdigt bringer skolevejen i farer), plus 150 nye pladser der etableres under Langebro. Ny metro på Rådhuspladsen og Gammel Strand osv. Jeg føler mig svigtet af Kbhs politikere. Mine forestillinger om vores lokale demokrati og dets embedsværk er på et lavpunkt. Jeg er mildest talt i chok over den ligegyldighed vi som beboere bliver mødt med.
Læs høringssvar fra Nicolas Bro
Indsendt af:
Lotte juul
Dato: 4. august 2019
Svarnummer:
35
By:
Kbh k
Postnr.:
1208
Jeg tilslutter mig 100 pct høringssvar nr 34.
Læs høringssvar fra Lotte juul
Indsendt af:
Ole Morten Nygård
Dato: 4. august 2019
Svarnummer:
34
By:
København V
Postnr.:
1552
At få flere personbiler parkeret under gadeplan er generelt en god ting. Men ikke på Dantes Plads. Ved at fjerne parkeringspladser på gadeplan, kan gadeparkering forbeholdes af- og pålæsning, håndværkere med lokalt ærinde og invalidebiler. Det er desuden vigtigt ikke at øge mængden af privatbiler i Indre By, Metropolzonen og Københavns beboelsesområder og i stedet få folk til at bruge cykel, metro, S-tog og busser. Det er vigtigt af hensyn til ren luft, for at undgå trængsel og udnytte byens knappe arealer mest hensigtsmæssigt. Beslutningen om at frasælge Dantes Plads til et underjordisk parkeringsanlæg skal ses i denne sammenhæng. Derfor er det beklageligt, at denne høring kommer uden en forudgående vurdering af trafik, miljøbelastning og påvirkning af hele området omkring pladsen. Der er meget god offentlig transport i dag i dette område med Hovedbanen, busser i alle retninger og snart med metro ved Gammel Strand, på Rådhuspladsen og Hovedbanen. DEMOKRATISK PROBLEM Selvom denne høring omhandler den fysiske udforming af Dantes Plads efter etablering af et treetages underjordisk parkering, bliver jeg derfor alligevel nødt til at inddrage andre perspektiver i mit høringssvar. At kommunen har tilsidesat at lave en lokalplan og inddrage os beboere i udviklingen af bydelen er en skændsel. Det skaber mistillid mellem rådhuset og borgerne og jeg er naturligvis som andre beboere frustreret over denne manglende demokratiske proces. Når en by tilsidesætter dialog med borgerne, har disse kun få muligheder at reagere. Passivitet og mistro over for andre tiltag fra kommunen (uanset om disse hænger sammen med det konkrete) er logisk. Magtbrynde kan føre til ulogisk brug af vold, som vi har set det i andre storbyer (fx Istanbul). Derfor er det dumt, at Københavns Kommune ikke har lavet en lokalplan og været i dialog med borgerne. TRAFIK Parkeringsanlægget under Dantes Plads vil tiltrække yderligere biler til gaderne omkring pladsen. Både tilkørslen fra Ny Kongensgade (megen beboelse) og fra Ny Vestergade (Nationalmuseet med mange besøgende, bl.a. børn) og det vil øge trafikken endnu mere i Stormgade. Både ved udkørslen til Stormgade fra Vester Voldgade i retning af Slotsholmen, men også i krydset Stormgade – H.C. Andersens Boulevard. Det kryds er i dag overbelastet. Både af biler, cykler, lastbiler og mange busruter. På den modsatte side af Boulevarden vil parkeringsanlægget også øge trafikmængden af personbiler i Tietgensgade, Ved Glyptoteket og Niels Brocks Gade. Da biler ikke må dreje ned ad Bernstorffsgade mod Kalvebod Brygge fra Tietgensgade, så må de via Bag Glyptoteket eller Dybbølsbro, for at komme til det vejnettet mod syd og vest ud af byen. Tietgensgade er som Stormgade belastet til det yderste i dag. Bag Glyptoteket har netop for få år siden fået en børneinstitution, der har øget mængden af biler med behov for af- og påsætning. Et parkeringsanlæg vil, i perioder hvor det er fyldt, øge mængden af biler der cirkulerer gennem disse gader, i håb om at finde parkeringsplads. Af disse trafikale grunde er et parkeringsanlæg under Dantes Plads en dårlig ide. MILJØ OG KLIMA En øget biltrafik i området vil føre til flere partikler i luften. I forvejen har hele dette område for mange sundhedsskadelige partikler i luften på grund af bilmængden på H.C. Andersens Boulevard. Derfor er et parkeringsanlæg under Dantes Plads ikke miljømæssigt neutralt, men en yderligere belastning af området. Derfor er et parkeringsanlæg under Dantes Plads en dårlig ide. En sænkning af grundvandet under bygningen af parkeringsanlægget vil påvirke husene omkring Dantes Plads. Hvordan og hvor meget vides ikke, da kommunen ikke har lavet en miljøundersøgelse inden. Vi ved fra mange andre byggerier i byen, at dette kan ske. Og da området er en blanding af det gamle voldanlæg, opfyldning af voldgrave og en ældre kystlinje, vil jorden under de eksisterende huse formentlig kunne synke i forskellige tempi, når pladsen drænes og graves ud. Derfor er udgravningen af Dantes Plads en dårlig, risikabel ide, sålænge der ikke foreligger en miljøundersøgelse af påvirkning på husene på pladsen. PARKERING I OMRÅDET I DAG OG I MULIG FREMTID At bilerne fjernes fra gadeplanet af Dantes Plads er godt. Det var under forarbejderne og beboerinddragelsen i forbindelse med renoveringen af pladsen og Vester Voldgade i 2011 en af forudsætningerne. Planen var dengang en bilfri Dantes Plads, men det blev forpurret. Årsagen skulle været et trafikforlig skrev kommunen til mig, da jeg dengang klagede over ændring af præmissen for renoveringen. Kommunen skrev, at der efter dette forlig kun måtte fjernes parkeringspladser, hvis der blev oprettet andre i samme område. Derfor er argumentationen for udvidelse af antallet af parkeringspladser i strid med den beslutning. Siden den planlægning i starten af tiåret er BLOX kommet til med et nyt parkeringsanlæg under jorden med 350 pladser. Desuden har kommunen besluttet at garageanlæggene under Langebro på Sjællandssiden også skal overgå til parkering med 120 pladser. Når posthusgrunden bliver bebygget på ny, vil her desuden også komme 880 nye parkeringspladser. Hvilke af de øvrige nybyggerier på Kalvebod Brygge der derudover også vil have parkeringsanlæg ved jeg ikke. Antallet af parkeringspladser i området stiger altså under alle omstændigheder. Derfor mangler vi som beboere i Metropolzonen en samlet oversigt over områdets udvikling. Det er naturligt at alle disse nye byggerier får noget parkering til biler, da tætheden af folk der dagligt kommer i området vil stige. Men disse pladser bør også indgår i mulighederne for at fjerne biler fra gadeparkeringen. Metropolzonen omkring Glyptoteket har megen gadeparkering i dag. En del af denne bør komme under jorden i forbindelse med disse nybyggerier. De spidsbelastninger vi i dag oplever mht. parering, er som regel knyttet til store arrangementer i Tivoli. Det må tiltrække folk i bil, tænker jeg. Modsat fungerer parkeringsforholdene stadig godt, selvom store folkelige arrangementer som Maraton og Iron Man nogle gange tager udgangspunkt i denne del af byen. Disse folk benytter tilsyneladende cykel eller kollektiv trafik. Målet for parkering er derfor, at Tivolis gæster bruger de offentlige transportmidler og ikke får bedre betingelser for at tage bilen ind til dette område. Der er derfor ikke behov for flere parkeringspladser til Tivolis gæster. INDRETNING AF DANTES PLADS Den tilgængelige skitse til retablering af Dantes Plads efter byggeriet ser generelt god ud. Det er det kommunen har bedt om høringssvar til. At genplante med akacier der opstammes, er godt. De var der før renoveringen og de var argumentet for at Vester Voldgade også fik disse træer. Beplantningen under træerne har været smuk og ikke alt for spraglet, hvilket har givet pladsen et venligt og roligt udtryk. Teglene som belægning gjorde pladsen smukkere, og husene blev fremhævet da de kom. Derfor er det godt de retableres. De små bakker på pladsen har givet god leg på pladsen af børn og unge. Ikke som en legeplads, men som noget de spontant har nydt. De er desuden behagelige at gå og sidde på som alternativ til almindelige bænke. En kommende op- og nedkørsel til et parkeringsanlæg er svær at placere andre steder end hvor skitsen har lagt den i pladsens nordlige hjørne. Men den minimerer netop den fredeligste del af pladsen længst væk fra boulevarden. Andre høringssvar foreslår nedkørsel fra boulevarden, men dette er ikke realistisk med den trafikmængde der er i dag. Æstetisk er nedkørselsrampen asymmetrisk i forhold til pladsen. Den er grim, klodset og misklæder pladsen og dens symmetri. Selv forsøget med at lægge en bakke op ad nedkørslen virker kun som en lappeløsning, ikke som en forskønnelse af pladsen. I skitsen indgår ikke, om siderne af ramperne beklædes med tegl. Dette burde være et minimum for at dække over grimheden. Nedgangstårnet til anlægget er stort og klodset i forhold til pladsen proportioner. Den har ingen materialer fra de omkringliggende bygninger og vil altid være grim set fra alle sider. Den misklæder Glyptoteket, Dantesøjlen og hele Dantes Plads. Her er igen et eksempel på, at nedgang til et sådant anlæg skæmmer. I tilfældet BLOX er dette løst ved at nedgangen er i den nye bebyggelse. Dette kan skabes hvor der bygges nyt, men ikke ved Dantes Plads. Æstetisk vil Dantes Plads efter etablering af parkeringskælder og genskabelse af pladsen fremstå mindre symmetrisk, grimmere og den vil virke mere klemt. Så parkeringskælderen er også en dårlig ide af æstetiske grunde. Med venlig hilsen Ole Morten Nygård
Læs høringssvar fra Ole Morten Nygård
Indsendt af:
Birger Munk Olsen
Dato: 4. august 2019
Svarnummer:
33
By:
København V
Postnr.:
1557
I betragtning af de talrige tekniske, æstetiske, trafikale og praktiske problemer, forslaget om en underjordisk parkeringskælder under Dantes Plads afstedkommer, forekommer det absurd og utidssvarende og bør derfor tages af bordet, Venlig hilsen Birger Munk Olsen
Læs høringssvar fra Birger Munk Olsen
Indsendt af:
gudrun haastrup
Dato: 4. august 2019
Svarnummer:
32
By:
København V
Postnr.:
1557
Tak for muligheden for at man kan give sin mening til kende og stille forslag til ændringer. Dantes Plads er i de senere år blevet nyindrettet med træer, bænke og spændende "pukler med lys" som kan bruges af børn - og voksne. Cafélivet er også voksende. Når renovationer vedr. facader snart er afsluttet, vil pladsen igen fremstå grønnere end før. Parkering på pladsen er nu kraftig rykket sammen. Gæster i området der ønsker at parkere, kan henvises til fx Blox- parkering, hvor der ikke er fyldt op, men masser af plads, men som nyankommen til området ved man ikke at den findes. Der skal et skilt til! På medfølgende rekonstruktion af pladsen fremstår tegningen ikke realistisk. Der vil altid være biler på pladsen til Videnskabernes Selskab, Carlsbergfondet eller nødvendige håndværkere m. fl. Og det fremgår også af tegningen, at der ikke skabes mere plads i det kommende projekt for pladsen. Desuden vil den øgede trafik til en parkeringskælder afstedkomme problemer med de mange cyklister. Disse forhold plus - det helt urimelige i at anlægge en parkeringskælder i en tid og på et sted, hvor man reducerer den private biltrafik mest muligt i Københavns indre by og i stedet satser på METRO, bus og cykler kræver, at hele projektet trækkes tilbage. Venlig hilsen Gudrun Haastrup
Læs høringssvar fra gudrun haastrup
Indsendt af:
Theresa Bro
Dato: 4. august 2019
Svarnummer:
31
By:
København V
Postnr.:
1556
Hvordan vi vil have vores plads..... I fred. Siden pladsen stod færdig i 2013 er den blevet behandlet, som en afsætningsplads, for containere og byggepladser, maskiner og affald. På trods af det, har folk taget pladsen til sig og bruger det trafikfrie åndehul til afslapning eller leg under de høje smukke træer. Det lader dog ikke til, at man forstår at værne om de små åndehuller, som stadig eksisterer i KBH. Og nu er planen, at hele pladsen skal graves op igen og en underjordisk parkering etableres. For som ideen er solgt på, ‘At få bilerne ned under jorden’. Hvilke biler...... ????????? Ikke vores..... Ikke beboere i området.... Ikke erhvervsdrivende.... Ikke folk, som går på arbejde i byen.... Der er nemlig ikke pladser til beboerlicens i anlægget og alle skal betale fuld pris, til et iøvrigt, privat ejet parkeringsselskab!!! Altså ikke en krone til KBH Kommune. Så hvilke biler taler vi så om? De biler, som Vester Voldgade fornyelsen så effektivt, har holdt ude af området. Skal vi invitere dem ind igen? Ind på cykel/ skolevej! Og hvordan kan der overhovedet være et behov for et så omfattende og idiotisk projekt? Der findes allerede halvtomme parkeringskældre i området. En af dem er i forvejen ejet af Q-park, så de må være klar over det! Kan næsten ikke sætte ord på, hvor meningsløst det projekt er. Jeg har kun et ønske for Dantes Plads og det er, at lade den være i fred. Vh Theresa Bro
Læs høringssvar fra Theresa Bro
Indsendt af:
Hanne Carden
Dato: 4. august 2019
Svarnummer:
30
By:
København
Postnr.:
1556
Det bekymrer mig, hvis beslutningstagerne efter at have læst bilag 6 (Trafikal vurdering) ikke fandt anledning til at stille uddybende spørgsmål, om ikke andet, så i det mindste bad om en vurdering uden fejl og mangler, se venligst pkt. a.-c.: a. ”Københavns Kommune har vurderet, at de trafikale forhold ved adgangen til parkeringskælderen kan godkendes, men at der mangler et detailprojekt.” Bemærkning: detailprojekt, hvad beskriver det? b. ”De gader som forventes at få mest ekstra trafik vil være Vester Voldgade og Ny Kongens Gade, se figur x.” Bemærkning: ”figur x” fremgår desværre ikke af bilaget. c. ”Nedlæggelsen af signalanlægget i krydset Ny Kongensgade og Vesterbrogade ønskes som en konsekvens af lukningen for gennemkørsel for biltrafik i Rigsdagsgården.” Bemærkning: her menes vist krydset Ny Kongensgade og Vester Voldgade. Som beboer på Dantes Plads med parkeringslicens til røde zone tillader jeg mig at tilføje flg. observationer og kommentarer til den trafikale vurdering: 1. Jf. bilag 6 ”Når bilisterne skal fra parkeringshuset, skal de køre mod Stormgade på grund af ensretningen af Vester Voldgade.” Kommentar: Dette vil være en forringelse af den nuværende situation, hvor vi også kan vælge at køre fra Dantes Plads, ad Ny Vestergade, til venstre ved Marmorbroen og til venstre i krydset Frederiksholms Kanal – Stormgade. I myldretiden (morgen og eftermiddag) er det en hurtigere rute, fordi vi slipper for at hænge i venstresvingsbanen i krydset ved Stormgade-Vester Voldgade, hvor trafikken fra den modsatte retning er meget heftig. 2. Jf. bilag 6 ”Nedlæggelsen af signalanlægget i krydset Ny Kongensgade og Vesterbrogade (Vester Voldgade) ønskes som en konsekvens af lukningen for gennemkørsel for biltrafik i Rigsdagsgården. Nedtagningen begrundes ligeledes i ønsket om at skabe bedre fremkommelighed for cyklister på Vester Voldgade.” Kommentar: Der er stadig gennemkørsel til Ny Kongensgade via Frederiksholms Kanal (langs med Kirkeministeriet og Chr. IV’s Bryghus) og det er min oplevelse, at mange benytter den mulighed. Har desuden svært ved at forestille mig, at nedtagning af signalanlægget vil skabe bedre fremkommelighed for cyklister. 3. Jf. bilag 6 ”Trafiksikkerhedsmæssigt vurderes der ikke væsentligt ulemper. Dels at der på grund af signalanlæg ved Stormgade vil komme naturlige afbræk i cykliststrømmen (også når Lille Langebro Åbner) til, at bilisterne kan komme til og fra parkeringskælderen uden store konflikter”. Kommentar: Vil vi opleve naturlige afbræk i cykliststrømmen, når cyklisterne kommer fra flere retninger, hhv. fra Rådhuspladsen og Stormgade? 4. Jf. bilag 6 ”Etableringen af parkeringskælderen vil være en klar forbedring for besøgende, da de nu får ca. 4 gange så mange parkeringspladser i området.” Kommentar: Går ud fra, at beslutningstagerne ikke er orienteret om, at hhv. BLOX og Q-park (Israels Plads) jævnligt annoncerer, at de har ledig kapacitet. Jeg husker stadig, hvor glade vi blev, da kommunen for få år siden igangsatte projektet med at indsnævre kørebaner, nedlægge parkeringspladser, ensrette dele af Vester Voldgade, etablere cykelstier, bredere fortove for at mindske trafikken og øge sikkerheden for de bløde trafikanter.
Læs høringssvar fra Hanne Carden
Indsendt af:
Ole Damsgaard
Dato: 3. august 2019
Svarnummer:
29
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Danmarks Naturfredningsforening, København
By:
København
Postnr.:
2100
Den valgte procedure, hvor Borgerrepræsentationen i maj 2018 har besluttet at sælge Dantes Plads til en konkret bygherre uden at sikre, at det nødvendige plan- og miljømæssige grundlag på forhånd var tilstede og uden inddragelse af offentligheden, er efter DNs opfattelse kritisabel, se venligst vedhæftede begrundelse
Læs høringssvar fra Ole Damsgaard
Indsendt af:
Michael Andersson
Dato: 2. august 2019
Svarnummer:
28
By:
København N
Postnr.:
2200
Placering af nedkørsel til p-kælderen på pladsen er fatal set i et langsigtet perspektiv. Nedkørslens placering på pladsen tager ikke hensyn til fremtidig udvikling af området mellem Tivoli, Glyptoteket og Christiansborg. Der går en akse fra Tietgensgade ned mod Ny Vestergade med udsyn til Christiansborg fra Tietgensgade. Aksen vil egne sig til etablering af brede fortove til den bløde trafik, hvor borgerne når de spadsere fra Tietgensgade vil møde synet af Christiansborg. Bortset fra når de vil komme til Dantes Plads hvor aksen brydes af nedkørslen til P-kælderen. Nedkørslen bør placeres et sted på Dantes Plads så den omtalte akse ikke ødelægges. Dantes Plads er nærmest skabt til at indgå i en helhed med Glyptoteket på den anden side af HC Andersens Boulevard sammen med statuen som står i midten af vejbanen på boulevarden. En nedkørsel til P-kælder bør heller ikke ødelægge muligheden for en fremtidig inkludering af Dantes Plads som forplads til Glyptoteket med statuen i en kæmpe lang fodgængerovergang for blød trafik - eller når trafikken på HC Andersens Boulevard tillader at Dantes Plads og Glyptoteket kobles sammen. Derfor skal nedkørslen til P-kælderen placeres så den ikke ødelægger en fremtidig udvikling af området.
Læs høringssvar fra Michael Andersson
Indsendt af:
Esther Nørregård-Nielsen
Dato: 1. august 2019
Svarnummer:
27
By:
København V
Postnr.:
1557
Jeg har med stor bekymring fulgt sagen vedrørende parkeringskælder under Dantes Plads. Det er selvfølgelig glædeligt, at vi som naboer bliver spurgt til, hvordan pladsen skal indrettes om mange år, når parkeringskælderen er lavet, men det er som sagt om rigtigt mange år, og spørgsmålet nærmer sig en hån, når man ser, hvormange spørgsmål til projektet der ikke bliver besvaret eller taget alvorligt. Jeg ved der blandt meget andet er stillet spørgsmål til og er ønske om svar på: Hvilken reel viden findes der om konsekvenserne ved at man gennemfører en kunstig grundvandsændring i en lang periode? Hvordan kan Vester Voldgade fastholdes som den rolige zone den for få år siden blev indrettet til at være? Hvordan kan biltrafikken afvikles i forhold til en allerede overfyldt Stormgade - er der beregnet på flowet af biler og opstadsning? Hvordan kan cykeltrafikken fra den nye cykelbro - der allerede nu anvendes i stor grad, forenes med en øget biltrafik? Hvad bliver trafikforureningen i området, hvis en række biler venter på at komme til og fra parkeringskælder og i særlig grad venter på at komme ud på Stormgade? Og langt flere væsentlige spørgsmål, der allerede er stillet mange gange, men som ingen tilsyneladende vil har ulejlige sig med at svare på. Der synes ikke at være en gennemtænkt og begavet tanke bag dette projekt, der blev vedtaget for mange år siden, før Lille Langebro, før en mængde nye p-pladser blev besluttet herunder på posthusgrunden, før Blox, før kørsel forbi Christiansborg slotsplads blev lukket, før Vester Voldgade blev ændret i trafik. Der er i kommunen truffet en række vigtige beslutninger om trafik og færdelsårer og forurening siden, og alligevel holder man helt uforklaret fast i en beslutning der udefra set er usammenhængende med de øvrige beslutninger. En beslutning om en parkeringskælder gennemført da trafikforholdene, gadeforløbet og bilstrømmene var anderledes. Så spørg mig ikke hvad jeg ønsker af pladsen - der findes helt givet en begavet landskabsgartner der kan komme med et godt forslag. Det er allerede lykkedes rigtigt godt en gang, i og med at pladsen er blevet meget rost. Jeg er overbevist om, at der er en, der kan løse den opgave igen. Jeg synes således, som det forhåbentlig fremgår, at det er tæt på uværdigt at man i forhold til en stor beslutning om anlæggelse af et P-anlæg, vælger at spørge os om, hvad vi ønsker angående buske og bænke om mange år, samtidig med, at man ikke vil komme med en god forklaring på, hvorfor den nuværende plads skal ændres og fremlægge en egentlig viden om hvad det betyder for bygninger, luftforurening, trafiksikkerhed og os som borgere i området.
Læs høringssvar fra Esther Nørregård-Nielsen
Indsendt af:
Mads Aarup
Dato: 31. juli 2019
Svarnummer:
26
By:
København K
Postnr.:
1204
Kommunen bør ikke sælge Dantes Plads uden at sikre, at et passende antal P pladser gøres tilgængelige til beboere med P licens. Det øger bilisters pendling ind og ud af byen, når der stilles flere pladser til rådighed for dem. Ved at sikre plads til beboeres biler, får vi dem dels væk fra gadeplan, og dels fremmer vi ikke yderligere uønsket bilisme til vores by, da kantstensparkering er for dyrt og upraktisk for pendlere. I stedet for at sikre flere pladser til pendlere og øge bilismen i Kbh, ligesom den automatiske parkering under BLOX gør, skal der sikres et betydeligt antal beboerparkeringer på samme måde som under Israels Plads.
Læs høringssvar fra Mads Aarup
Indsendt af:
Hanne K.
Dato: 30. juli 2019
Svarnummer:
25
By:
København K
Postnr.:
1204
Jeg vil tilkendegive min undren over kommunens beslutning om salg af en så markant plads i København, tænk engang, at kommunen kan finde på at sælge en af sine pladser, og til en så lav pris, det er helt forrykt!. Jeg vil protestere mod den vanvittige og fejlagtige beslutning om at etablere et sådant parkeringsanlæg på Dantes Plads. Jeg støtter fuld op om høringssvar nr. 21 fra en række beboere i området.
Læs høringssvar fra Hanne K.
Indsendt af:
Margrethe Albeck
Dato: 30. juli 2019
Svarnummer:
24
By:
København V
Postnr.:
1552
Til Københavns Kommune Høringssvar Dantes Plads Det er svært at skrive forslag til, hvordan man ønsker Dantes Plads indrettet, når ødelæggelsen af pladsen en gang for alle er fuldbragt. Man fatter ikke, at planen om uopretteligt at forandre stedet til en underjordisk pengemaskine ikke for længst er taget af bordet. Dantes Plads blev i 2013 genindviet, blev præmieret for det smukke udseende og er i årene efter i stigende grad, (ligesom Vester Voldgade efter fredeliggørelsen), blevet et sted, hvor folk har lyst til at opholde sig, nyder at slå sig ned eller bare med velbehag passerer. Flere ting bidrager til den gode atmosfære på stedet: beliggenheden med udsigt til flere kulturinstitutioner (Glyptoteket, Videnskabernes Selskabs bygning og Nationalmuseet), de nydelige ejendomme fra 1880'erne, der på de to langsider indrammer pladsen, blomsterbedene, som endelig har fået fat og pryder stedet, og ikke mindst de store dejlige og skyggefulde akacietræer (24 stk.), som hvis man skal tro dagens avis, er svaret på, hvordan man gøre livet i de varme somre mere udholdeligt. Endelig findes der i den smalle ende af pladsen ud mod Vester Voldgade en udendørs café/restaurant, hvor folk i ro og mag kan slappe af. Dette sted, den smalle ende ud mod Vester Voldgade, er netop der, hvor man har valgt, at ned- og opkørslen til Q-parks kommende 3-etagers parkeringskælder skal anlægges!!! Anlæggelsen af parkeringskælderen er et projekt, som vil vare et sted mellem 2 og 4 år, hvor Vester Voldgade næppe vil være farbar, mens pladsen graves ud til 11 meters dybde, og der siden i hullet støbes en parkeringskælder med plads til over 200 biler under jorden. Hele overfladen vil blive fjernet, væk med bedene, og hvad der gror der, og værst af alt: de store træer fældes, slås ihjel! For over cementskallen vil der kun være 50 cm jord, som ikke kan være grobund for træer af den størrelse. Udover ned- og opkørslen til p-kælderen, som jo ikke bare er et dobbeltsporet hul ud mod Vester Voldgade, men også åbner sig et godt stykke ind på pladsen, forsynet med diverse skiltninger, lys om aftenen og gelændere så folk ikke falder ned på kørebanerne, vil der også skulle etableres et glas-elevatortårn og en nødtrappe på pladsen. Alt sammen noget der kommer til fuldstændig at ændre Dantes Plads og fjerne stedets ånd. Beboerne på og omkring Dantes Plads har i stort omfang protesteret mod planerne om at anlægge en 3-etagers p-kælder under pladsen Alle har efterlyst en lokalplan og en gennemgribende miljøundersøgelse af virkningerne af projektet, så jeg vil blot henvise til disse tidligere indsigelser. For intet har ændret sig i vores holdninger og ubegribeligt nok heller ikke på Københavns Rådhus. Heller ikke vores henvisninger til udtalelser fra f.eks. overborgmesteren om København som den mest CO2-neutrale hovedstad i verden, eller udsigten til metrostation på Rådhuspladsen og Gl. Strand har rørt nogen. Eller at cykel-og gangbroen Ll. Langebro vil øge mængden voldsomt af cyklende, som skal passere stedet, hvor biler vil krydse cykelsti og fortov på vej ned i eller op fra p-kælderen... Til slut vil jeg appellere til Teknik- og miljøudvalget, til borgerrepræsentationen, ja til overborgmesteren, om at ulejlige sig ned ad Vester Voldgade, stille sig på den modsatte side af gaden og forestille sig adgangen til Dantes Plads forsynet med dobbeltsporet vej ned under pladsen, skiltning, lys nede fra hullet, glas-elevatoren i den fjernere ende med udsigt til Glyptoteket, stakit omkring nødudgang og ikke mindst omkring selve nedkørslen til p-kælderen og træerne erstattet af mindre vækster o.s.v. Vil Dantes Plads ikke for altid have mistet sit fine udtryk? P.S. Ender det med at Dantes Plads bliver omdannet til overflade for en parkeringskælder, så ønsker jeg stadig bænke, bede, buske/træer på stedet. Endelig, hvis vores indsigelser intet indtryk gør, så ønsker jeg, at man vender hele planen på hovedet og laver ned- og opkørsel fra H.C. Andersens Boulevard. Det har kunnet lade sig gøre at lave en sådan ned- og opkørsel til p-kælder ved Industriens Hus, så det må også kunne være muligt ved Dantes Plads. Den ende af Dantes Plads (hvor de 3 rækker parkerede biler for tiden udgør en slags skærm mod den brølende trafik på Boulevarden) bliver alligevel aldrig et sted, hvor nogen vil opholde sig og indsuge stedets atmosfære. Det eneste man indånder der, er bilos tilsat trafiklarm! Med venlig hilsen Margrethe Albeck Vester Voldgade 92
Læs høringssvar fra Margrethe Albeck
Indsendt af:
Gerda Scheller-Nielsen
Dato: 30. juli 2019
Svarnummer:
23
By:
København V
Postnr.:
1556
På opfordring fra Kbh.s Kommune og Q Park tillader jeg mig at afgive dette høringssvar vedr. indretningen af Dantes Plads. Hvis parkeringskælderprojektet endelig godkendes og gennemføres (hvad jeg så inderligt håber ikke vil ske) er rammerne hermed lagt for en Dantes Plads der for altid vil være en anden, d.v.s. ødelagt: Der vil over parkeringskælderens tag blive lagt et muldlag på 50 cm: akacietræerne skal fældes og i stedet plantes buske eller anlægges blomsterbede der vil syne af intet mod parkeringspladsens tekniske anlæg.Støj herfra og fra op og nedkørende biler kan blomster og buske heller ikke dæmpe. Det eneste man efter min mening kan gøre for at Dantes Plads dog kan forblive et rekreativt område er at foretage to " adfærdsregulerende tiltag" : Jeg tænker her på at vanskeliggøre den "diagonale hurtigrute" hen over Dantes Plads fra Vester Voldgade til H.C.Andersens Boulevard. Med cykelbroen vil den blive tiltrækkende for cyklisterne der hermed både sparer tid og undgår krydset Vester Voldgade -Stormgade. Dantes Plads er meget yndet som scaterbane, det ville være meget fint hvis man kunne umuliggøre den fortsatte anvendelse af pladsen hertil. Fysiske hindringer der gør scating mere vanskelig og farlig gør Dantes Plads des mere attraktiv som scaterbane og skiltning vil slet ikke have nogen effekt. Vil en belægning scaterboard'ene slet ikke kan rulle på være en mulighed? Med venlig hilsen Gerda Scheller-Nielsen
Læs høringssvar fra Gerda Scheller-Nielsen
Indsendt af:
annette rathje
Dato: 30. juli 2019
Svarnummer:
22
By:
København
Postnr.:
1307
Den parkeringskælder er unødvendig, nu har vi et forbedret miljø på Vester Voldgade, og vi ønsker ikke flere biler til indre by.
Læs høringssvar fra annette rathje
Indsendt af:
Kim von Binzer
Dato: 28. juli 2019
Svarnummer:
21
By:
København V
Postnr.:
1556
Til Københavns Kommune. Jeg, og en række andre borgere boende på Dantes Plads og omliggende arealer, er blevet bedt om, at komme med kommentarer til indretningen af Dantes Plads efter etableringen af et underjordisk parkeringsanlæg sammesteds. Indledningsvis vil jeg gerne endnu en gang, så voldsomt, som det er mig muligt, protestere mod den vanvittige og fejlagtige beslutning om, at etablere et sådant parkeringsanlæg. Beslutningen og de deraf følgende byggeplaner er så fejlbehæftede, at det er vanskeligt at acceptere begrundelserne for at udføre projektet. 1. Man udsætter de eksisterende bebyggelser for stor fare for at lide grundliggende skade ved opførelsen. Områdets bygninger er bevaringsværdige og der eksisterer en skrøbelig balance i pladsens harmoniske opbygning. Man undrer sig over, at politikerne så bekymringløst kan iværksætte et så indgribende projekt uden en forudgående grundig miljøundersøgelse, når man tænker på, hvilke farer projektet medfører. Endvidere giver støj, forurening og trafik i anlægsperioden anledning til stor bekymring. Kan man overhovedet bo der? 2. Man planlægger op- og nedkørsel på det smalleste sted på pladsen, således at trafikken øges voldsomt og uhensigtsmæssigt på og omkring pladsen. Pladsen til den eksisterende udeservering indskrænkes betragteligt og i stedet foreslår man udeservering på et sted på den nye plads, hvor man tænkes sidde i skyggen, tæt på den heftigt trafikerede H.C. Andersens Boulevard, ud for et lejemål, som indehaves af et flyselskab, som nok ikke kan tænkes at udvide sit sortiment med udeservering. Det ligner en retningslinie for, hvem der må leje erhvervslejemålene på Dantes Plads. 3. Man har for få år siden nyindrettet pladsen og Vester Voldgade, så den fremstår, som en relativt stille oase i et travlt område. Istandsættelsen påførte områdets beboere store gener. Nu agter man så, at påbegynde en ny periode på omkring 4 år, hvor pladsen og dets naboområder bliver tæt på ubeboelige. 4. Dette sker angiveligt med baggrund i, at man ønsker at nedlægge de små 50 eksisterende parkeringspladser på Dantes Plads, og tvinge beboere til at benytte det nyetablerede underjordiske parkeringsområde, uanset at det vil skabe en voldsom forøgelse af trafikken i de omliggende gader. 5. Forureningen og co2-udledningen i området vil stige betragteligt, med deraf følgende miljømæssige konsekvenser. Når nu dette absurde projekt med djævelens vold og magt SKAL gennemføres, er mine ønske til indretning af pladsen nogenlunde følgende: Bakken omkring op- og nedkørsel, samt de andre bakkers placering på pladsen gentænkes, således at der bliver rigelig plads til den meget veldrevne udeservering omkring den eksisterende restaurant på hjørnet af Vester Voldgade og Dantes Plads. Bakkerne benyttes idag udelukkende af skateboardere og unge cyklister til opbyggelse af tilstrækkelig fart til at vanskeliggøre øvrig færdsel på pladsen. Den smukke belægning og beplantning bevares. Beplantningen kan gerne forøges. Kim von Binzer Dantes Plads 1 1556 København V
Læs høringssvar fra Kim von Binzer
Indsendt af:
Kjeld A. Larsen
Dato: 18. juli 2019
Svarnummer:
20
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Rådet for bæredygtig traf
By:
Københavns N
Postnr.:
2200
Høringssvar vedrørende nyindretning af Dantes Plads i forbindelse med etablering af underjordisk p-anlæg Indledningsvis vil jeg tillade mig at give udtryk for forundring over, hvad formålet med en høring om nyindretning af Dantes Plads går ud på. Det er jo umuligt at forholde sig til indretning af selve pladsen uden at komme ind på anledningen til høringen, nemlig etablering af et underjordisk p-anlæg under pladsen og de dermed forbundne konsekvenser i form af kørsel til og fra anlægget og den forøgede trafikmængde i Vester Voldgade. Og i processen for at få etableret et underjordisk p-anlæg har forvaltning/politikere udvist en uhørt arrogance ved at beslutte at gøre etableringen til en byggesag, selv om der i udbudsmateriale var lagt op til iværksættelse af en lokalplan, og bygherre tillige var indstillet på denne praksis. Via udarbejdelsen af en lokalplan og en forudgående VVM høring ville det have været muligt for borgerne i en forpligtende høringsproces at forholde sig til en lang række af de alvorlige miljø- og sundhedskonsekvenser, som er på spil, både i byggefase og ved efterfølgende drift. Det kan ligeledes undre, at kommunen aktivt vil bidrage til den uheldige udviklingsproces i form af en kommercialisering af byens aktiver, hvor private ejendomme og nu offentlig ejendom sælges til en slik til udenlandske kapitalfonde, som kun har et formål: at forøge indtjeningen for udenlandske investorer, hvorved overskud af investeret kapital unddrages fra det lokale økonomiske kredsløb og derved gør os alle mere afmægtige og fattigere. Og så til et par enkelte kommentarer til selve indretningen af pladsen. Jeg mangler simpelt hen et væsentligt træk ved den udfærdigede visualisering: hvor ses rampeanlæg og trappe- og elevatortårn i det vertikale plan? Det er komplet umuligt at se, hvordan aksen mellem Glyptotek og Christiansborg tager sig ud i forvaltningens udarbejdede materiale. Det må da være en ommer. I forlængelse heraf vil jeg protestere mod, at forvaltningen har valgt at lægge høringen i en periode, hvor hovedparten af borgerne har sommerferie. Det er en uskik, som ofte er påtalt, bl.a. af Indre By Lokaludvalg, og som derfor ikke bør gentages. Alt i alt påfører visualiseringen tilskueren et indtryk af en alt for friseret udformning med ringe chance for livsudfoldelse for bl.a. ungdom fra naboskolen, pladsens beboere, besøgende i bydelen, herunder turister, som kunne drage nytte af en plads uden p-plads søgende biler. Og så gør forvaltningen brug af det ganske udslidte begreb ”bæredygtighed” til at beskrive pladsens velsignelser for kommende brugere. Men samlet set er projektet i sit udviklingskoncept langt fra bæredygtigt. Det strider mod eksisterende - og formodentlig kommende – kommuneplan med målsætninger på trafikområdet, specielt målsætningen om transportformernes sammensætning, hvor højst 1/3 af turene skal foregå med bil. Et underjordisk p-anlæg på denne lokalitet vil fungere som en generator af mere biltrafik, og det på et tidspunkt hvor borgerne samtidig skal indgå i en kommunalt planlagt dialog om reduktion af biltrafik i Middelalderbyen. P-projektet strider tillige mod målsætningen i kommunens klimaplan om CO2-neutralitet i 2025. På trafikområdet går det den forkerte vej i form af stigende CO2-udslip fra den stigende biltrafik. Eksistensen af ledig parkeringskapacitet i nabolaget, herunder Blox, peger tillige på, at etablering af et p-anlæg under Dantes plads udgør en aldeles overflødig investering. Og flere p-pladser er – desværre - på vej, således over 1.500 på og ved Postgrunden. Trafikforskere har gang på gang påpeget, at valg af kommunal parkeringspolitik kan være det vigtigste værktøj til at reducere pendlertrafikken. Men det kræver politisk vilje og mod til at beslutte en p-strategi, som nedprioriterer bilejerinteresser til fordel for de mere bæredygtige transportformer: kollektiv trafik, cykling og gang og udfoldelse af et mere mangfoldigt byliv.. Forvaltningens/politikerens prioritering af et p-anlæg under Dantes Plads kan virke endnu mere ulogisk set i lyset af den godkendte parkeringsstrategi i forbindelse med ombygningen af nabogrunden Holckenhus. I dette tilfælde giver forvaltningen den udenlandske bygherre Blackstone grønt lys til at fjerne samtlige p-pladser i bygningskompleksets gård med følgende begrundelse: Holckenhus ligger centralt og i nærheden af højklasset kollektiv trafikbetjening. Derved påpeger forvaltningen selv, at en bilparkeringsplads på denne centrale lokalitet er overflødig, bl.a. set i lyset af den snarlige åbning af metroringen med stationer på Rådhusplads, Gammel Strand og Hovedbanegård. Dette kollektive tilbud skulle gøre nye p-anlæg centralt i byen overflødige. Analysen i forbindelse med projektbeskrivelsen viste tydeligt, at kapacitetsudnyttelsen i det planlagte p-anlæg under Dantes Plads vil være størst i weekends, dvs. når pendlerbilister fra forstæderne skal på besøg i de nationale og kommunale museer i pladsens nærhed: Glyptoteket, Nationalmuseet, Thorvaldsens Museum, museerne på Christiansborg og Københavns Museum, som snart genåbner. Netop museumsverdenens skarpe udtalelser mod etablering af det underjordiske p-anlæg på grund af fare for sætningsskader i forbindelse med den nødvendige grundvandssænkning i byggeperioden burde tænde advarselslamperne i tilstrækkelig omfang til at kuldkaste det planlagte projekt. Tænk sig at tage ansvar for at sidde sådanne advarsler overhørig! Med venlig hilsen Kjeld A. Larsen Formand for Rådet for bæredygtig trafik
Læs høringssvar fra Kjeld A. Larsen
Indsendt af:
Tue Heiselberg
Dato: 17. juli 2019
Svarnummer:
19
Virksomhed / Organisation :
Hr.
By:
København V
Postnr.:
1557
Da det nu er Dantes Plads, kan man ikke undgå at tænke på Dantes værk, "Den Guddommelige Kommedie" - og i denne forbindelse især Helvedes Ottende Ring (citater fra Wkikpedia): "De to sidste ringe i Helvede er for overlagte synder, svig og bedrageri. De kan kun nås ved at klatre nedad en stor skrænt til Helvedes dyb" "Ottende ring: De bedrageriske, skyldige i overlagt ondskab, holder til den grufulde skakt Malebolge [5] (attende til tredevte sang)...." Forslag: Parkeringsskakten bør omdøbes til Malebolge! "Malebolge er inddelt i ti grøfter: Man kan i disse så reflektere over, hvilke af disse, der beskriver Q-Park, Politikere og Embedsværk. Tredje grøft: De, der har solgt kirkelige embeder for penge, står med hovedet nedad i mørke huller, mens flammer brænder deres sprællende fodsåler – de fleste genkendes som paver (nittende sang).... Dante forfærdes over, hvad han ser, og udtaler, at der er meget lidt forskel mellem afgudsdyrkere og disse paver. De første dyrker kun én afgud, guldkalven – de andre dyrker mange. Fjerde grøft: Troldmænd og spåmænd, hvis hoveder er vredet om, så de bare kan se fremtiden fra nakken (tyvende sang). Femte grøft: Korrupte politikere, fanget i en indsø af kogende beg, hvor de ikke kan stikke hovedet op uden at dyppes ned igen af djævelens lanse, ... Sjette grøft: Hyklere, som må gå i tunge, forgyldte blykapper. ... Syvende grøft: Tyve, bevogtet af kentauren (som Dante beskriver ham) Cacus. De jages og bides af slanger. ... Ottende grøft: Bedrageriske rådgivere, fanget i flammer ..." Kort: Et gennemført dårligt forslag, der er et skoleekempel på dårlig planlægning og løsagtig omgang med borgernes penge - bliver ikke bedre af, at det "sminkes" som (næsten) tilbage til "den gamle kulturakse" - og tidligere "forslag". Mere kan læses her: http://www.worldofdante.org/inferno2_detail.html https://da.wikipedia.org/wiki/Den_guddommelige_Komedie
Læs høringssvar fra Tue Heiselberg
Indsendt af:
Gert Sørensen
Dato: 12. juli 2019
Svarnummer:
18
By:
København K
Postnr.:
1307
Da det må i byens interesse at få så få personbiler ind i bymidten og flere over på cykler eller kollektiv trafik, forekommer de her beskrevne planer absurde og kontraproduktive og meget lidt visionære for byens fremtid som smart city.
Læs høringssvar fra Gert Sørensen
Indsendt af:
Helle Hertz bro
Dato: 7. juli 2019
Svarnummer:
17
By:
København
Postnr.:
1552
Jeg ønsker ikke en parkeringskælder, jeg har aldrig haft problemer med at stille min bil med de offentlige parkeringsbåse . Desuden er det skæmmende med glashuse på pladsen , og endelig har vi fået et Dantes plads med høje træer og et Vester voldgade med brede fortorve som kan skærme lidt for al HC Andersens boulevards modbydelig støj. Jeg glædede mig over at kommunen lavede et grønt åndehul til os, jeg har boet her i ca 40 år og at kommunen nu tager det hele fra os igen er spild af penge. IØvrigt er Blox parkering for enden af vejen, ikke fyldt op til de udefrakommende, desuden ligger hovedbanen gården lige ved hvis man kommer fra en anden by end København og metroen åbner lige om lidt på Rådhuspladsen og gammel strand. For slet ikke at tale om alle de bustoppesteder der er lige om hjørnet. Hvorfor bygger man et parkeringshus her samtidig med at man konstant kan læse i avisen at bilerne skal begrænses i indre by? Hvis i overhovedet skal have en parkeringsplads skulle i måske overveje at lave den under Vesterbrogade og axeltorv hvor Tivoli så smukt vil lave grønt område og ikke klemt inde mellem to beboelsesejendomme og en parkeringskælder som ingen af beboerne er interesseret i. Beslutningen om parkeringskælder på Dantes plads er kortsigtet og visionsløs. Så jeg vil gerne frabede mig det bliver til noget. Jeg ønsker en grøn by. Vh Helle Hertz Bro
Læs høringssvar fra Helle Hertz bro
Indsendt af:
Ann Seemann Hansen
Dato: 4. juli 2019
Svarnummer:
16
Virksomhed / Organisation :
År
By:
København V
Postnr.:
1556
Københavns Kommune og Q-park, Jeg er blevet opfordret til at afgive et høringssvar i en mail fra Q-park og Københavns Kommune den 18. juni 2019: Mit ønske til nyindretning af Dantes Plads er, at den bliver istandsat, som den så ud for ca. 1 års tid siden. Pladsen og belægningsstenene er virkelig skamferet i det sidste års tid; dels af alle de håndværkerbiler, skurvogne og stilladser som BlackStone/360North har okkuperet pladsen med i forbindelse med renoveringen af ”Holckenhus” – og dels af de boringer, som KK og/eller Q-park har gennemført for at undersøge pladsens undergrund. Jeg tillader mig at benytte lejligheden til at fortælle hvem, der nu end modtager dette høringssvar, at opførelsen af en parkeringskælder på Dantes Plads er noget af det mest tåbelige, udemokratiske og fuldstændig beboerfjendske, man kan forestille sig. Anlægget, der er besluttet uden gennemførelse af VVM screening eller beboerhøring, modarbejder på alle måder regeringens klimamål og ønske om at få bilerne ud af middelalderbyen. Selv kulturinstitutionerne i området (Glyptoteket, Nationalmuseet og Ny Carlsbergfondet) frygter skader på det ømtålelige nærområde (bygningerne opført på gammel havbund). Det meste utrolige er, at TMF gør, hvad de kan for at få det til at fremstå som en juridisk rigtig løsning, som man ikke kan komme udenom på grund af en ”kammeratlig” aftale i TMU tilbage i 2008 – en aftale, som postuleres af juridiske grunde ikke at kunne ændres. Og det på trods af, at medlemmer i TMU tilsyneladende i dag godt kan se det absurde i den dengang trufne beslutning. Det skriger jo til himlen!
Læs høringssvar fra Ann Seemann Hansen
Indsendt af:
Inger-Lise Lund
Dato: 3. juli 2019
Svarnummer:
15
By:
København V
Postnr.:
1552
Det er som udgangspunkt dybt beklageligt for området omkring Dantes Plads - nærmest pinligt for politikerne, at der er givet tilladelse til at bygge den underjordiske parkeringsplads. Det er tilsyneladende hverken til glæde for erhverv eller private ved pladsen. Det kan kun modarbejde alle andre positive tiltag for at få færre biler i midtbyen. Når det er sagt, så vil Vester Voldgade blive en særdeles trafikeret cykelgade understøttet af den nye 'Lille Langebro', så det er særdeles vigtigt, at til- og frakørslen fra parkeringskælderen ikke kommer til at være til gene for cyklister eller skabe farlige situationer for andre bløde trafikanter. Til- og frakørsel ved Blox-parkering er allerede til både gene og fare for cyklister, hvilket jeg dagligt kan følge fra mine vinduer.
Læs høringssvar fra Inger-Lise Lund
Indsendt af:
Vestergaard
Dato: 3. juli 2019
Svarnummer:
14
By:
Nørrebro
Postnr.:
2200
Dantes plads giver anledning til enkelte bemærkninger. Når der anlægges indtægtsgivende betalings-parkerings-anlæg, hvorfor beholder kommunen så ikke anlægget og giver de lokale beboere en vis fortrinsret og bruger overskuddet til finansiering af den kommunale parkeringskontrol i Parkering København, som er en meget påkrævet og udgiftskrævende ordning?. Ramper til skateboards er i dobbelt forstand et skråplan! Ramper til skateboard og rulleskøjter er ganske givet meget populære hos de unge, men brugen af ramper kan give anledning til voldsomt meget larm, når der klapres med rulle-brædderne. Der er hunde, som går rent amok, ved støjen, som måske lyder som skud og kanonslag i hundenes ører. Ramper og niveau-ændringer kan også være farlige for gående og svagt seende, i dårligt vejr, med regnvåde briller, eller sne, der skjuler de forskellige niveauer. Jeg har selv været ved at gå på næsen over et par usynlige ramper ind til et par butikker i Møntergården. Betjeningen i Restaurationen på hjørnet af Vognmagergade og Møntergade fortalte uopfordret at der sandelig var mange, der havde været ved at gå på næsen, fordi ramperne ikke er markeret, så de kunne være synlige for folk, der går rundt om gadehjørnet. Ramper i stedet for trin er fremragende og meget udbredte, bl.a. af hensyn til kørestole, men de må og skal være markerede. Ramper og ujævnheder på en åben plads, som alle går hen over, er kun til gene for de gående. Hvis, der skal være ramper til skateboards på arealer med almindelig gående færdsel, så skal der sikres en klar og tydelig indramning og markering. Mvh Lars Vestergaard
Læs høringssvar fra Vestergaard
Indsendt af:
Anders Ojgaard
Dato: 2. juli 2019
Svarnummer:
13
By:
København K
Postnr.:
1468
Det er meget positivt at indrette flere underjordiske P-anlæg i København, der er langt efter mange andre storbyer på dette område. Overfladeparkering er rigtig dårlig udnyttelse af byens rum, og med el-bilens kommende udbredelse, vil flere af bilens gener forsvinde. Kan vi derfor i tiltagende grad få parkeringen væk fra gaderne og ned under jorden — samtidig med at elbiler reducerer støj- og luftgener — har bilismen en lysere fremtid i bykerner. Der er dog to store problemer med P-anlægget på Dantes Plads, som er betydeligt mere centrale, end hvor mange plantebede der skal gøres plads til, når anlægget står færdigt: 1. Anlægget bør have op- og nedkørsel fra H.C. Andersens Boulevard og ikke fra Vester Voldgade. Vester Voldgade er nu en meget fodgænger- og cykelvenlig gade der danner forbindelse til cykel- og gangbroen Lille Langebro. Desuden ligger der på gaden en folkeskole tæt ved Dantes Plads. Kvaliteten af Vester Voldgade vil lide betydeligt under øget biltrafik til et P-anlæg. På den anden side af Dantes Plads er der dog i forvejen adskillige spor biltrafik. Designmæssigt er det en lille smule mere kompliceret at anlægge op- og nedkørsel på H.C. Andersens Boulevard, men det er langt fra umuligt. I f.eks. Barcelona kan man studere adgang til P-kældre på travle veje. 2. Anlægget er privat. Dermed fjernes der eksisterende parkeringspladser (på overfladen) fra de lokale beboere, men tilføres pladser til udefrakommende. Det er meget uhensigtsmæssig behandling af kommunens beboere i Indre By. Som beboer i Middelalderbyen er man i forvejen underlagt langt mere restriktive P-regler end i resten af kommunen. Man kan ganske enkelt slet ikke parkere ved sin bolig i dagtimerne, men må søge efter pladser i randområderne, som Dantes Plads tilhører. Det er ofte yderst vanskeligt at finde parkering som beboer, og det resulterer i meget ekstra søgetrafik. I dette tilfælde bør kommunen derfor opkøbe et pænt antal P-pladser i det nye anlæg, som kan stilles til rådighed for de lokale med P-licens. Gør man ikke dette, stiller kommunen med P-anlægget sine egne borgere dårligere, mens man inviterer til mere trafik udefra. I et større perspektiv bør Københavns Kommune selv opføre og drive P-anlæg frem for at sælge plads til dem til private selskaber. På den måde kan kommunen både få bedre udbytte af sine aktiver og vil kunne styre kommunens egen beboerparkering. Også her kan man lære af Barcelona der driver mere end 40 anlæg flettet sammen i et netværk, B:SM, hvor der er nem og billig adgang til beboerparkering: https://www.aparcamentsbsm.cat/en/
Læs høringssvar fra Anders Ojgaard
Indsendt af:
Susanne Løwe Pihl
Dato: 1. juli 2019
Svarnummer:
12
By:
København k
Postnr.:
1472
Jeg håber projektet skrinlægges. Udtørring af træpæl vil få alvorlige konsekvenser. Vore hus ( og flere andre langs Frederiksholms Kanal) slår revner efter Blox byggerier har voldtaget området. Realdania har tilbud et plaster på såret kr. Xxxxx Under Blox blev der ikke opsat rystemålere i vores ejendom... vi er pt. Igang med at undersøge de faktiske forhold under byggeriet, særligt da der blev banket jern Inter etagers dybde. Vi gjorde indsigelse og kontaktede flere gange bygherren, der blev holdt møder, tilbud om udbedrelse af skader, men ingen har taget ansvar for ødelæggelsen af vores historiske område.
Læs høringssvar fra Susanne Løwe Pihl
Indsendt af:
Casper Thorsøe Jr
Dato: 30. juni 2019
Svarnummer:
11
By:
København K
Postnr.:
1353
Jeg syntes det er en god idé med den underjordiske parkeringskælder. Der vil gavene Københavnernes parkerings muligheder fremover. Jeg syntes også kommunen skal købe 50 parkeringspladser i parkeringkælderen, som beboerne i området kan bruge. Jeg er sikker på man kan finde en løsning på administration af de 50 pladser i kælderen, vi er i år 2019, hvor teknik og IT kan gøre meget.
Læs høringssvar fra Casper Thorsøe Jr
Indsendt af:
Erik Jantzen
Dato: 29. juni 2019
Svarnummer:
10
By:
København V
Postnr.:
1564
Som medborger i København er jeg og alle andre medborgere i lokalområdet også ejere af det solgte og de rettigheder som følger dermed. Vi forstår at hensigten med et underjordisk parkeringsanlæg er at mindske antallet af parkerede biler i området, af disse tilhører en stor del beboere med parkeringslicens; hvis der ikke tages hensyn til denne gruppe forsvinder det gode formål, og virkningen bliver den modsatte af det tilsigtede, og kan sammenlignes med chikane af beboerne i området. Tages der ikke hensyn til dette bør projektet ikke gennemføres. Ramper eller elevatortårne bør ikke placeres på den unikke plads, men på Vestervoldgade, eller allerbedst i en husfacade.
Læs høringssvar fra Erik Jantzen
Indsendt af:
Sven Perdrup
Dato: 27. juni 2019
Svarnummer:
9
By:
1601
Postnr.:
1601
Når der bliver udgravet til P-kælder må følgende forhold forventes løst: - at der indregnes skybrudssikring, så der ikke bliver konflikt med fremtidig projektering. - at arbejdet ikke får indflydelse på trafikale forhold.
Læs høringssvar fra Sven Perdrup
Indsendt af:
Søren Ploug-Sørensen
Dato: 26. juni 2019
Svarnummer:
8
By:
København V
Postnr.:
1574
Beslutningen om at sælge Dantes Plads til underjordsparkering er absurd. Københavns Kommune sælger årligt beboer parkeringslicens til langt over de eksisterende parkerings pladser og som gør det næsten umuligt for lokale beboere at finde plads. Ved at sælge Dantes Plads til et privat parkeringsselskab tager man 50 pladser fra lokale beboer uden kompensation. Kunne man forstille sig det Kongelige Teater solgte 2000 billetter, til en forestilling på the Kgl. Teater gamle scene hvor der er plads til 1330, uden godtgørelse? For 5 år siden lukkede Københavns Kommune parkingen under Langebro. Siden da har de 144 pladser stået tomme resulterende i tabt fortjeneste i million klassen. Jeg har nu noteret mig at kommunen har påtænkt at genåbne parkeringen under Langebro pr. 1. januar 2019. Dette er endnu ikke sket.
Læs høringssvar fra Søren Ploug-Sørensen
Indsendt af:
Kristian Juul Andersen
Dato: 26. juni 2019
Svarnummer:
7
By:
København K
Postnr.:
1459
Hvordan harmonerer adgangsvejen mod Vester Voldgade med den forestående borgersamling om mindre biltrafik i middelalderbyen, hvor middelalderbyen defineres som afgrænset af HC Andersens Boulevard?
Læs høringssvar fra Kristian Juul Andersen

Sider