Høringssvar vedrørende Nyindretning af Dantes Plads

Oprettet: 2. juli 2019
Svarnummer:
13

Indsendt af

Anders Ojgaard

Postnr.

1468

By

København K

Høringssvar

Det er meget positivt at indrette flere underjordiske P-anlæg i København, der er langt efter mange andre storbyer på dette område. Overfladeparkering er rigtig dårlig udnyttelse af byens rum, og med el-bilens kommende udbredelse, vil flere af bilens gener forsvinde. Kan vi derfor i tiltagende grad få parkeringen væk fra gaderne og ned under jorden — samtidig med at elbiler reducerer støj- og luftgener — har bilismen en lysere fremtid i bykerner. Der er dog to store problemer med P-anlægget på Dantes Plads, som er betydeligt mere centrale, end hvor mange plantebede der skal gøres plads til, når anlægget står færdigt: 1. Anlægget bør have op- og nedkørsel fra H.C. Andersens Boulevard og ikke fra Vester Voldgade. Vester Voldgade er nu en meget fodgænger- og cykelvenlig gade der danner forbindelse til cykel- og gangbroen Lille Langebro. Desuden ligger der på gaden en folkeskole tæt ved Dantes Plads. Kvaliteten af Vester Voldgade vil lide betydeligt under øget biltrafik til et P-anlæg. På den anden side af Dantes Plads er der dog i forvejen adskillige spor biltrafik. Designmæssigt er det en lille smule mere kompliceret at anlægge op- og nedkørsel på H.C. Andersens Boulevard, men det er langt fra umuligt. I f.eks. Barcelona kan man studere adgang til P-kældre på travle veje. 2. Anlægget er privat. Dermed fjernes der eksisterende parkeringspladser (på overfladen) fra de lokale beboere, men tilføres pladser til udefrakommende. Det er meget uhensigtsmæssig behandling af kommunens beboere i Indre By. Som beboer i Middelalderbyen er man i forvejen underlagt langt mere restriktive P-regler end i resten af kommunen. Man kan ganske enkelt slet ikke parkere ved sin bolig i dagtimerne, men må søge efter pladser i randområderne, som Dantes Plads tilhører. Det er ofte yderst vanskeligt at finde parkering som beboer, og det resulterer i meget ekstra søgetrafik. I dette tilfælde bør kommunen derfor opkøbe et pænt antal P-pladser i det nye anlæg, som kan stilles til rådighed for de lokale med P-licens. Gør man ikke dette, stiller kommunen med P-anlægget sine egne borgere dårligere, mens man inviterer til mere trafik udefra. I et større perspektiv bør Københavns Kommune selv opføre og drive P-anlæg frem for at sælge plads til dem til private selskaber. På den måde kan kommunen både få bedre udbytte af sine aktiver og vil kunne styre kommunens egen beboerparkering. Også her kan man lære af Barcelona der driver mere end 40 anlæg flettet sammen i et netværk, B:SM, hvor der er nem og billig adgang til beboerparkering: https://www.aparcamentsbsm.cat/en/