Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Kalvebod Brygge Vest II - lokalplan 551 med kommuneplantillæg, VVM og miljørapport

Lokalplanen vil gøre det muligt at opføre et IKEA-varehus, hotel og ungdomsboliger mv. ved Kalvebod Brygge og Dybbølsbro.

Høringsfrist:

30. juni 2016
Indsendt af:
Morten Lindkjær
Dato: 30. juni 2016
Svarnummer:
33
Vedhæftede filer: 2
Virksomhed / Organisation :
DGI Storkøbenhavn og Idrætsforum København
By:
København V
Postnr.:
1552
Læs høringssvar fra Morten Lindkjær
Indsendt af:
Niels Stockmarr
Dato: 30. juni 2016
Svarnummer:
32
Vedhæftede filer: 1
By:
København
Postnr.:
1700
Læs høringssvar fra Niels Stockmarr
Indsendt af:
Karin Eriksen
Dato: 30. juni 2016
Svarnummer:
31
Virksomhed / Organisation :
DT Group a/s
By:
Søborg
Postnr.:
2860
Vi har modtaget ovennævnte forslag og har i den forbindelse følgende bemærkninger til det fremsendte. Jeg skriver på vegne SILVAN, som driver et byggemarked fra lokaler på Fisketorvet. Som bekendt har kunder til et byggemarked meget ofte behov for at køre til butikken med bil eller bil og trailer. Herudover vil vore leverandører komme til vores varemodtagelse i store lastvogne. Derfor er det meget vigtigt for os, at der ved planlægning af dette nye område også planlægges veje og parkeringspladser, som kan opsluge trafikken i den takt den kommer til området, så der ikke dannes køer. Det betyder, at tilkørselsvejene til et nye område skal være af passende bredde og i øvrigt udformet således at trafikken hurtigt og uhindret kan komme frem til og ud fra parkeringsområderne. Det er også meget vigtigt, at området er forsynet med så mange parkeringspladser, at kunder til f.eks. IKEA ikke vælger at køre til Fisketorvet for at parkere, fordi det er vanskeligt at finde plads ved IKEA eller fordi tilkørselsforholdene opleves som vanskelige og som en omvej i forhold til butikken. Der planlægges 1 p-plads pr. 100 m2 hotel. Umiddelbart virker det i underkanten, da hotelværelser jo ikke er særligt store. For lidt parkeringspladser til hotellet kan betyde, at gæsterne i stedet søger mod Fisketorvet og dermed optager pladser for centerets kunder. Det kan betyde, at centerets kunder søger til andre centre, hvor der er bedre parkeringsmuligheder. En sådan udvikling kan betyde butiksdød i Fisketorvet. Da dette ikke er ønskeligt for nogen parter, bør antallet af parkeringspladser samt adgangsvejene genovervejes og ændres. Der er også kun regnet med 1 parkeringsplads pr. 300 m2 ungdomsbolig. Det synes også at være i underkanten, da der i dag er mulighed for at købe gode billige små biler. Det vil unge meget typisk benytte sig af. Herudover skal det også tænkes ind i ovennævnte lokalplan, at det må forudses, at kunderne vil bevæge sig både til fods og kørende fra Fisketorvet til IKEA og omvendt. Det bør også tænkes ind i løsningen, således at det bliver let og ufarligt at bevæge sig mellem de to indkøbssteder. Det fremgår også af materialet, at der er regnet på trafikstigningen på Kalvebod Brygge. Selvom adgangen til det nye område ikke bliver direkte fra Kalvebod Brygge, vil det ikke kunne undgå at påvirke trafikken på denne store indfaldsvej til det centrale København. Beregningerne er baseret på gennemsnitsbetragtninger, hvilket ikke er tilstrækkeligt, da der vil være spidsbelastningstidspunkter, f.eks. sidst på eftermiddagen på hverdage, hvor området er mere trafikbelastet end f.eks. på hverdags formiddage. Der bør derfor gennemføres beregninger, som viser trafikbelastningen i spidsbelastningsperioderne og trafikforholdene må indrettes herefter. Tages der ikke hensyn til trafikbelastningen i spidsbelastningsperioderne, risikerer området at blive kaotisk og ufremkommeligt med stor risiko for, at potentielle kunder til begge områder, fravælger området og dermed gør det vanskeligt at drive virksomhed i området. Jeg håber, ovenstående bliver taget i betragtning ved planlægningen af det nye område, så det kan blive til alle glæde og fornøjelse. Best regards Karin Hovmand Eriksen Property Manager Finance +45 3955 9700 Phone +45 8252 2604 Direct +45 5124 0741 Mobile DT Group a/s | Gladsaxe Møllevej 5 | P.O. Box 210 | 2860 Søborg | Denmark | Reg. no. 55828415
Læs høringssvar fra Karin Eriksen
Indsendt af:
Peter Høpfner
Dato: 30. juni 2016
Svarnummer:
30
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Høpfner Projects
By:
København K
Postnr.:
1411
Læs høringssvar fra Peter Høpfner
Indsendt af:
Anne Sonnichsen
Dato: 30. juni 2016
Svarnummer:
29
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
IKEA
By:
Taastrup
Postnr.:
2630
Vedr. antal af parkeringspladser til IKEA varehus
Læs høringssvar fra Anne Sonnichsen
Indsendt af:
Noel Wibrand
Dato: 30. juni 2016
Svarnummer:
28
Vedhæftede filer: 5
Virksomhed / Organisation :
Dorte Mandrup Arkitekter
By:
København V
Postnr.:
1620
Se vedlagte
Læs høringssvar fra Noel Wibrand
Indsendt af:
Johnny Knudsen
Dato: 27. juni 2016
Svarnummer:
27
By:
København V
Postnr.:
1719
Det er positivt, at Københavns Kommune vil benytte arealet til at udvikle bydelen og tilføre grønne arealer til en bydel, som i den grad trænger til det. Det er også positivt, at kommunen vil udnytte arealet til flere boliger. Imidlertid er jeg ikke tryg ved, at kommunen vil have flere højhuse. Jeg frygter, at kommunen igen accepterer for høje bygninger, som ødelægger området. Disse høje bygninger vil dominere meget på Vesterbro, da der ikke så mange - endnu. Så vidt jeg kan forstå, vil der komme flere i Carlsberg-bydelen. Placeringen af det første højhus i Carlsberg-bydelen er efter min opfattelse ikke gennemtænkt fra kommunens side - det er den uden tvivl af bygherrens arkitekter. Den høje bygning er synlig hele vejen gennem Istedgade og syner voldsomt. Den har ødelagt meget af charmen ved at gå i gaden. Det skal siges, at jeg er klar over problematikken med, at bygninger skal være relative høje for, at det økonomisk hænger sammen, men nogle gange bliver der ødelagt for meget for at opnå flere boliger. Efter min opfattelse bør de bygninger, som skal opføres på arealet på Kalvebod Brygge Vest ikke være højere end resten af Vesterbro, dvs. 5-6 etager - evt. en etage højere pga. forskel i terrænet mellem Kalvebod Brygge Vest og Ingerslevgade. Jeg kan godt forstå, at Københavns Kommune vil hjælpe med at finde billige boliger til flere inklusiv studerende, og at det er et spørgsmål om økonomi. Kommunens higen efter nye boliger, bør dog ikke (efter min opfattelse) ødelægge glæden ved at kunne se solen og himlen for alle de nuværende indbyggere i bydelen. Jeg håber, at kommunen revurderer højden på byggerierne, så alle fremtidige bygninger kommer i niveau med resten af bydelen. Min opfordring er, at I bør kigge på den færdige Carlsberg-bydelen og lære af den, før I beslutter jer til flere højhuse.Beslutningen kan jo ikke omgøres, når den først er truffet, og byggeriet er i gang.
Læs høringssvar fra Johnny Knudsen
Indsendt af:
Vesterbro Lokaludvalg
Dato: 23. juni 2016
Svarnummer:
26
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Vesterbro Lokaludvalg
By:
København V
Postnr.:
1758
Læs høringssvar fra Vesterbro Lokaludvalg
Indsendt af:
Louise Holst Hemmingsen
Dato: 22. juni 2016
Svarnummer:
25
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Danmarks Naturfredningsforening København
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
vedhæftet
Læs høringssvar fra Louise Holst Hemmingsen
Indsendt af:
Njal
Dato: 22. juni 2016
Svarnummer:
24
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Bygningsstyrelsen
By:
Valby
Postnr.:
2500
Se vedhæftede bilag.
Læs høringssvar fra Njal
Indsendt af:
AB Ingerslevsgade 118-122
Dato: 21. juni 2016
Svarnummer:
23
Virksomhed / Organisation :
AB Ingerslevsgade 118-122
By:
København V
Postnr.:
1705
Til Københavns Kommune Vedr.: Indsigelse Kalvebod Brygge Vest 2. Man skal altid starte med det positive og som beboere på Vesterbro påskønner vi Kommunens vedholdende og langsigtede indsats for at udvikle byen mere grønt og med mindre trafik. Vi er opmærksomme på at Kommunen har fokus på netop støj i ”Støjhandlingsplan 2013”. Det er derfor bekymrende at der ved info møde vedr. udvidelse af fisketorvet 31. maj kommer frem at man fra Kommunen ikke har ind tænkt Ingerslevsgade på nogen måde i ”trafikplanlægningen” i forhold til de kommende byggerier og udvidelser (Ikea, Fisketorvet, 500 ungdomsboliger mv) 1. Ingerslevsgade er blevet den hurtige genvej gennem byen - ”chaufførvejen”! Vi oplever en udvikling lokalt på Ingerslevsgade som gennem en årrække er gået mod mere vejstøj fra særligt den tunge trafik. Særligt lukningen af Sønder Boulevard har betydet en øget trafikmængde på Ingerslevsgade, og mange erhvervschauffører har fundet ud af at Ingerslevsgade er den hurtigste vej ind i byen fra både RING2 og E20. Det er en langt hurtigere vej frem for at tage Sydhavnsgade og Vasbygade som ironisk nok er bedre dimensioneret til tung trafik. Fra et førerhus i en lastbil er Ingerslevsgade et lang ubrudt vejstykke uden trafiklys efter man har lavet et højresving fra Enghavevej, og man kan fortsætte direkte til krydset ved DGI og hovedbanegården. Derfra er der kun kort til H.C. Andersens Boulevard. Ingerslevsgade et er blevet den hurtige vej gennem byen særligt for en tunge trafik som kører i morgentimerne og formiddag og eftermiddag. I myldretiden kan det der let dannes køer på Ingerslevsgade – det gjorde der ikke for 10 år siden. For den almene trafik tager det pt 20 min at nå fra Krydset ved Skelbækgade, ned til Enghavevej i myldretiden, det giver så bekymring til mængden af trafik der vil komme i forbindelse med de ovenstående udvidelser 2. Cyklisterne stemmer med pedalerne - de vælger Ingerslevsgade! Vi kan tydeligt se at cykliststrømmen ad Ingerslevsgade er vokset kraftigt særligt efter cykelslagen er åbnet. De ser de samme fordele som lastbilerne for den letteste vej gennem byen. De vælger netop ikke Sønder Boulevard, hvor der er meget krydsende færdsel. 3. Støj, vibrationer og hastighed – næsten 900 lejligheder er berørt! Der er udelukkende opgange med beboelse på hovedstrækningen af Ingerslevsgade fra Enghavevej til Dybbølsbro. I alt 47 opgange der vender direkte mod Ingerslevsgade, og herudover er der 10 sidegader hvoraf hjørnelejlighederne vender direkte mod Ingerslevsgade og næste opgang også er meget eksponeret. Dermed er der tale om minimum 470 + 530 lejligheder som vil få et løft ved støjreducerende foranstaltninger. Hvilke tiltag efterlyser vi: Hastighedsreduktion har stor betydning – hvis man sænker farten blot 10 km/time reduceres støjen med 3 db hvilket svarer til en halvering af den oplevede støj. Forbyd store lastbiler at køre ad Ingerslevsgade – lad dem køre ad Vasbygade i stedet. Støjdæmpende asfalt – belægningen i Ingerslevsgade er i forvejen i dårlig stand. Nedlæggelse af kloakdæksler. De mange lastbiler bevirker at dækslerne bliver trykket langsom længere ned i vejen og giver kraftige smæld og rystelser når de kører hen over. En stor del af de eksisterende dæksler er sunket 3-4 cm i forhold til vejbelægningen. Ingerslevsgade har rigtigt mange dæksler set i forhold til Artillerivej som er sammenlignelig gade. Krydset Ingerslevsgade/Dybbølsbro er endog meget populært og er ved at sande til i øget trafikmængde. Hvilket igen bevirker at man kører ad Ingerslevsgade frem for Vasbygade idet man ikke kan komme fra Vasbygade til Vesterbro idet Dybbølsbro er underdimensioneret. Perspektivering til DSB: Samarbejde med DSB ? Der er intet nævnt om samarbejde med DSB og Bane Danmark i forbindelse med udvidelserne. Adgangen til stationen, er allerede nu vanskelig grundet mængden af brugere og trafik. Mulighederne for at medbringe cykel, barnevogn mv. er afhængig af en meget lille elevator. Dybbølsbro station er blevet et større forbindelsespunkt for trafikkanter grundet ikke mindst grundet cykelbroen/slangens succes. Begge perroner på Dybbølsbro station er store – og vi foreslår nogle lange ramper i stedet hvilket vil give langt lettere adgang uden kø til trapperne og luft mellem brugerne. En af de få stationer hvor dette er lavet er på Emdrup S tog station og der virker der forbilledligt. Med venlig hilsner fra AB Ingerslevsgade 118-122 På foreningens vegne Formand Kirsten Skytte Jensen
Læs høringssvar fra AB Ingerslevsgade 118-122
Indsendt af:
Tina B. Øelund
Dato: 16. juni 2016
Svarnummer:
22
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
DSB
By:
Tåstrup
Postnr.:
2630
Venglist se vedhæftede
Læs høringssvar fra Tina B. Øelund
Indsendt af:
Trine Mette Johansen
Dato: 15. juni 2016
Svarnummer:
21
By:
København
Postnr.:
1705
Høringssvar Umiddelbart syntes en udvidelse med opbygning af et Mega-shopping-mekka i og omkring Kalvebod brygge, som en lille ændring i et billede, der ellers ændrer sig med store indkøbsmuligheder og mange nye beboere. For By - delen, Kalvebod Brygge - den har vokseværk. Om ikke så længe ses tæt bebyggelse overalt med godkendelser, fra Københavns kommune, med kvoter på mellem 45 og 80 meters højde på byggeriet. Kalvebod Brygge byder således snarligt på et ny bygget Ikea med tilhørende nye ungdomsboliger, tæt bebyggelse på cirkusgrunden og nu også et Mega Shoppigcenter. Fisketorvet stort - ja endnu større - bliver første stop i Sydhavns-ringen og får en ny metrostation. Kalveboden - en kommende ny bydel med mange flere mennesker end der nogen sinde har været i dette område. En bydel, der trækker masser af mennesker til. Ikke kun beboere, men også glade indkøbslystne forbrugere. Så fra en tidligere tom havnefront, hvor bilerne kørte ned med pigerne fra Skelbækgade til en ny bydel med stort Shopping center og hoteller i lange baner. Et sted hvor bebyggelsesprocenten vil udnyttes med flere beboere og indkøbslystne folk, betyder en væsentlig stigning af trafik, forurening, støj, luft, skygge mv. på og omkring området ved Kalvebod brygge og især i og omkring området Dybbølsbro / Ingerslevs gade. Ikke alene er der vokseværk på kalveboden, Carlsberg er også i gang med at udvide med en ny bydel og om ikke så længe vil der også være en kommende udvidelse af Kødbyen. Ved denne høring er bedt om bekymringer, bemærkninger vedr. merbyggeri af Fisketorvet og denne udvidelse sammen med udvidelsen af hele Vesterbro området generelt, er en belastning trafikalt. Hertil vil jeg gerne gøre opmærksom på det trafikale pres og den forurening, der allerede nu opleves på Ingerselvsgade og som ikke kan synes, at vil blive mindre i fremtiden. Den tætte bebyggelses procent på og omkring Kalvebod brygge og dertilhørende shopping centre medfører at det trafikale pres på Ingerselvsgade forventes forøget yderligere. Dette pres og den mertrafik, der vil forventes at komme i og omkring Dybbølsbro, især på Ingerselvsgade er en katastrofe, da gaden alene siden 2000, da Fisketorvet åbnede har oplevet en kæmpe mæssig forøgelse af trafikken. Et eksempel er at der hver lørdag er kø fra Dybbeltsbro overkørslen langt ned mod Enghave station af ingerslevsgade. Biler der nærmest holder i tomgang. Den tunge trafik er også forøget både i hverdagen og i weekenden ... 1. visuelt forhold. - billeder af hele lokalplanen viser en meget tæt bebyggelse og for hver gang der bliver gået på Kompromis og gives dispensation til en højde over 45 m, så vil dette fremadrettet kunne bruges ved fremtidig byggeri og danne force major for højde og skygge, da man kikker på det omkring liggende byggeri. Dette vil f.eks. komme til at betyde at der på sigt vil bygges højhuse i kødbyen og at der kommer flere høje huse inde i byen. DSB byen er jo også ved at blive solgt og hvis husene foran dem er høje, så skal de vel også have lov til at bygge og hele tiden giver det mere og mere skygge på ingerslevsgade. Udvidelsen af Kalvebod brygge med høje huse betyder ikke alene at bybilledet forandres til store grimme huse med stor skygge for de ældre huse opført på den anden side af banen, bygget tilbage i 1900 tallets København, men også et ændret udtryk af byen generelt. Så fra et København og en by, der er kendt for sin hyggelige eventyrlighed, og sine små huse til en by med en overproppet tæt bebyggelse og grimt glasbyggeri. Jord og grundvand - Med tættere bebyggelse er kommet en større forurening af havnevandet. Der ses meget skrald fra flere butikkerne, der ligger og flyder i Vandkanten og med flere shopping muligheder og flere mennesker, kommer mere skrald og dette er ikke ønskværdigt. Støj og vibrationer – Der er allerede nu store støjgener fra metro og DSB og mere byggeri både med IKEA, scanska på cirkusgruppen og et merbyggeri på fisketorvet vil medføre en kæmpe støj og støvmur og forurene mere end godt er. Samtidigt kan det medføre jordforskydninger og gøre at husene revner og synker. Dette kan have betydning for regn vand og skybrud på sigt da der kan være steder som falder sammen. Der bør sættes flere støjmålere op også på ingerslevsgade i forbindelse med alt dette merbyggeri og der bør gives økonomisk kompensation til alle os der i årevis skal generes af støjgenerne. Luft og klima - Hvor meget udledes der under og efter byggeriet. / støv - vi har gennem længere tid mærket mere støv og forurening i luften på ingerslevsgade, dette kan ses ved vinduer, der i højere grad skal pudses og når du har vasket din bil og holder en nat på ingerslevsgade, skal den allerede næste dag stort set vaskes igen. Vindueskarme er sorte af støv i løbet af få dage. Du kan ikke hænge dit tøj til tørre på altanen ud mod ingerslevsgade da der sætter sig sorte støvpartikler i tøjet og alt bliver gråt. Der bør som minimum foretages en forureningsmåling før og efter byggeriet og som minimum sættes en måler op ved Dybbeltsbro station, der fortæller folk indholdet af partikler i luften. Og så ønskes trafikken et andet sted hen end på ingerslevsgade. Energi.. Trafik påvirkning af trafik i området. Denne er stigende - både den tunge trafik og trafikken generelt er stigende på ingerslevsgade. Der er kø på vejen om lørdagen mod fisketorvet og i hverdagen er der megen støj og trafik på vejen. Bilerne kører hurigt. Der ønskes bump på vejen, stille asfalt, at dækslerne ude på vejen skiftes ud til lydløse. Helst ønskes en stillevej, der gør at børnene kan gå over vejen uden at være bange for de biler som kører alt for hurtigt. Trafikken skal holdes nede ved vasbygade og holdes udenom ingerslevsgade. Vi ønsker ikke flere biler her der har købt køkkener, sofaer og andre storindkøb ved Kalvebod brygge. Detailhandel - den hyggelige handel på istedgade kan påvirkes af, at der kommer et større shoppingcenter. De butikker der planlægges at åbne ved Carlsberg kan blive påvirket af et mega shopping center. Jeg har sågar læst at fields og rødovrecenteret skulle påvirkes af at fisketorvet udvides. Luft - der er allerede nu lugtgener fra den massive trafikforøgelse i området og partiklerne fra vejen sætter sig i nyvasket tøj, der ikke kan hænges til tørre ud på altanen mod ingerslevsgade. Du kan ikke have vinduet åbent ud mod gaden, da din vindueskarm bliver helt sort af partikler i løbet af få timer med åbent vindue. Støjen er tillige ulidelig ved åbent vinde ud mod gaden og trafikken kører hele døgnet og især taxi kører utroligt hurtigt på gaden om natten. Der er udrykningsfaretøjer med sirener hele natten. Tillige kører godstogene nu ud mod vasbygade - hvad nu når der kommer tættere bebyggelse der - vil de så fortsat have toge, der larmer til at køre der ? Vi ønsker ikke at togene skal køre hele natten ud mod ingerslevsgade. Vind / læ analyser Med højere huse vil deres skygge bevirke at udsigten fra ingerslevsgade mod vandet forsvinder helt. De ekstra vinde fra de store flader på husene vil bevirke en større vind v dybbøltsbro / ingerslevsgade. For her ikke at tale om det Massive trafik der vil være her. Ikke alene vil der komme et øget Press fra kødbyen og den nye bydel fra Carlsberg, men den nyere bydel ved kalvebodbrygge vil også medføre et øget Press ved dybbøltsbro / ingerslevsgade helt til Enghave station. Store højhuse vil betyde at der kan komme flere pludselige vindstød og måske være med til at der skabes flere lommer hvor vinden står stille og forureningen stiger. Dette bør afmåles nøje og være tilgængelig for de beboere der bor i området. Allerede nu er det livsfarligt ved den dårligt markeret cykelsti fra Dybbelsbro station til dybbøltsgade – her er der kaos med folk, der går og som cykler til og fra stationen, fisketorvet, kødbyen, ingerslevsgade og dybbøltsgade. Bilerne holder i kø sammen med busserne og det kaos der dagligt er giver ikke tryghed for børn på vej i skole, i klub eller lign. Og nu hvor der tænkes en skole ved Dybbøltsbro er i også nødt til at tænke trafikkaos ind ved Dybbøltsbro /ingerslevsgade – i begge retninger. Skyggeforhold – dette vil danne force major til de næste byggerier. Sagt på den måde, at jeg syntes, at de der gives lov til At bygge skal have pålagt x antal kvadratmeter på grunden, der skal være grønt. Dette skal fremgå klart og tydeligt af aftalen og der skal følges op på om de overholder dette. Samtidigt skal grundvandet beskyttes Maximalt mod forurening. Vareindlevering Under og efter byggeriet. -både før, under og efter byggeriet - hvordan skal de store biler komme frem og tilbage uden at bruge ingerslevsgade ?? Der vil formegentlig skulle omlægges noget trafik i forbindelse med bygning, både af IKEA, på cirkusgruppen, metro og nu ved fisketorvet og dette vil betyde mere trafik på ingerslevsgade. Trafikken på ingerslevsgade skal reduceres. Der bør sikres at alle de lastbiler der skal til og fra med varer ikke kører på ingerslevsgade. Ingerslevsgade kan ikke klare mere trafik og jeg tvivler på at vasbygade vil kunne tage den trafik, der kommer og jeg bliver bekymret, da jeg stort set ikke kan se nogen anden åre end ingerslevsgade. Jeg mener ikke at der her kan være mere trafik på denne gade. Derfor ønskes trafikken stoppet og sænket her eller i det mindste reduceret i forhold til hvad den er ny og hvad den forventes at blive. Trafikken ønskes reduceret på ingerslevsgade. Ønsker på ingerslevsgade. Vi ønsker at kloak dækslerne gøres stille, at der kommer lyddæmpende asfalt og at der kommer bomme op således, at der bliver stille zone, max hastighed a 30 km i timen. Dette da der er mange børn det skal til og fra skole, til og fra idrætsfaciliteter osv. Og for at ingerslevsgade ikke skal være en attraktiv trafikåre for de nye bydele og den tunge trafik. Nye veje ?? - hvor ?? Hvordan?? tunneller - under jorden - jord der skal væk. - hvem og hvordan skal alt det jord komme væk, af hvilken vej?? Kan de garanteres, at fjernelsen af jord ikke kommer til at påvirke trafikken på ingerslevsgade ?? Kan der bygges andre veje mod det store indkøbsmekka?? Kan ingerslevsgade skånes?? Shopping centre – Det Genererer meget biltrafik!!! Den nye bydel tiltrækker bil bårne kunder. IKEA - sofa og køkken kan ikke transporteres via Christiania cykler osv. Nuværende er der 1600 parkerings pladser på fisketorvet. Gæster Har tidl benyttet cirkuspladsen ved spidsbelastede perioder, dette er ikke muligt længere. Med større center - det nye indkøbsmekka - massivt mere biltrafik til området generelt - så vil folk begynde at parkere mere også på den anden side af broen. I forvejen kan det være svært at finde parkeringsplads til sin egen bil, hvoraf du rent faktisk betaler en årlig afgift for at få lov til at have bil i egen bydel. Parkerinszonerne indskrænkes mere og mere og dette sammen med at der er kommet mere og flere biler på vejen gør, at det ind imellem er umuligt at finde en parkeringsplads til din egen bil. Dette er ikke rimeligt, og de nye bydele bør ikke alene pålægges grønne arealer men også som minimum parkeringspladser til deres egne beboere. Igen genererer shoppingcentre mere trafik og selvom IKEA er et City IKEA og fisketorvet et shoppingcenter v metro, så vil de lovede 400 parkeringspladser mere som fisketorvet nuværende har planlagt ikke give noget i forhold til mængden af den mertrafik, der forventes at komme. Ikke engang flere busser vil kunne afhjælpe den massive mængde af trafik, der må komme da det hele vil generere mere trafik. Flere busser vil kunne afhjælpe forureningen, hvis de bliver brugt men som sagt, hvordan skal folk kunne slæbe sofaer og køkkener hjem uden en bil, en biltrailer eller lign. Hvad med de der arbejder i byen - hvor skal de holde med deres biler. Der skal vel også skaffes flere arbejdspladser og mange af dem vil køre på arbejde og vi ønsker ikke At de også kører af ingerslevsgade !!! Dette vil også medføre mere trafik. Der vil således være behov for såvel Pendler parkering, beboerparketing som shoppingoarkering i området. Hvordan skal byggeriet overvåges ?? Planarbejde Strategisk. Hvordan kan vi som beboere sikre at de overholder miljøkravene, at de ikke forurener mere end de må??? Hvordan kan vi sikre at de ikke smider affald i havnen. Kan de som minimum bydes at rense havnen både før og efter byggeriet??? MVH Trine Mette Johansen 
Læs høringssvar fra Trine Mette Johansen
Indsendt af:
Bent Gail-Kalashnyk
Dato: 6. juni 2016
Svarnummer:
20
Virksomhed / Organisation :
Boligkontoret Danmark og Boligforeningen 3B
By:
København V.
Postnr.:
1561
Vi foreslår, at der stilles krav om at en vis del (mindst 25 %) af ungdomsboligerne etableres som ALMENE ungdomsboliger i samarbejde med en lokal boligorganisation. Herved sikres, at de unges desperate boligsituation ikke udnyttes til fulde af kommercielle bygherrer. Planerne for IKEA-området vil øge trafikbelastningen for hele bydelen, og vi er bekymrede for trafikken til og fra Havneholmen. Det må sikres, at der er uhindret adgang også for kørende trafik. Selv i dag er det vanskeligt især når man kommer inde fra byen. Den tidligere grønne pil kunne hurtigt afbøde problemet med den nuværende trafikmængde.
Læs høringssvar fra Bent Gail-Kalashnyk
Indsendt af:
Erik Abitz
Dato: 2. juni 2016
Svarnummer:
19
Virksomhed / Organisation :
arkitekt MAA
By:
København S
Postnr.:
2300
Godt, at planforslagets østlige del byder på klima venligt bevokset tag på kommende IKEA butik. Skidt, at vestlig del af området bebygges tæt og således reducerer Vesterbros mulighed for øget klima venligt grønt offentligt friareal. Ungdomsboliger i nybyggede høje tårne er urealistisk dyre at bygge og derfor nok et popsmart luftkastel. Byggestyrelsen bør vel flyttes til provinsen eller hovedstadens periferi og ikke ligge i Københavns bymidte. Den aktuelle byplanlægning af Kalvebod Brygge Vest giver kun god mening øst for Dybbølsbro.
Læs høringssvar fra Erik Abitz
Indsendt af:
Martin Haupt-Jørgensen
Dato: 2. juni 2016
Svarnummer:
18
By:
København N
Postnr.:
2200
Kommunen bør sørge for, at IKEA og de andre planlagte bebyggelser ikke kommer til at lukke sig om sig selv. Dvs. at der skal stilles krav om butikker, restauranter mv. i stueplan, så bydelen bliver levende. Det er desuden vigtigt, at få lukket Fisketorvet op i gadeplan, da centret i øjeblikket lukker sig om sig selv. Der bør være butikker, restauranter mv. hele vejen rundt langs Fisketorvets facade. Udfra illustrationerne ser det ud til, at man planlægger en del grønt på Kalvebod Brygge, hvilket er prisværdigt, da området på nuværende tidspunkt fremstår gråt. Broen fra Fisketorvet til Dybbølsbro st. er allerede nu kraftigt underdimensioneret, især hvad angår plads på fortovet. Dette bliver kun værre når den nye IKEA mv. står færdig, så broen bliver man nødt til at udvide. En ny IKEA, udvidelse af Fisketorvet mm. vil resultere i øget biltrafik på Vasbygade. Gaden er i forvejen meget trafikeret og minder mest af alt om en motorvej med larm og partikelforurening til følge. Dette er problematisk, da der nu bygges store beboelseskvarterer tæt op ad Vasbygade. Kommunen bliver af hensyn til de nye beboere langs Vasbygade nødt til at tænke støj og forureningsdæmpende foranstaltninger ind i lokalplanen. En løsning ville være at grave Vasbygade ned, hvilket sandsynligvis vil være meget dyrt. En anden løsning ville være at lave vasbygade smallere, sænke hastigheden og lave flere fodgængerovergange. Desuden kunne Vasbygade med fordel rettes ud og føres ind over DSB arealet således, at den ikke buer ind mod H.C. Ørstedsværket. Dette vil mindske vejlængden og desuden frigive et stort areal til ny bebyggelse, grønne områder mm.
Læs høringssvar fra Martin Haupt-Jørgensen
Indsendt af:
Akademiraadet
Dato: 2. juni 2016
Svarnummer:
17
Vedhæftede filer: 1
By:
København K
Postnr.:
1050
Vedhæftet.
Læs høringssvar fra Akademiraadet
Indsendt af:
Mads
Dato: 23. maj 2016
Svarnummer:
16
By:
København S
Postnr.:
2300
Det er et meget spændende projekt, som jeg tror vil bidrage positivt til byen. En forudsætning for projektet er helt klart en udvidelse af Dybbølsbro. Derudover synes jeg, at man i samme forbindelse skulle lukke for til- og frakørselsmulighederne til Fisketorvets parkering ved pladsen forenden af Dybbølsbro, og i stedet skal bilerne benytte ind- og udkørselsmulighederne ved rundkørslen ved Kalvebod Plads Vej. Dette vil mindske presset på Dybbølsbro og skabe et mere roligt kryds foran Fisketorvet. Jeg vil tro, at der ligger en udfordring i at skabe adgang til Fisketorvets parkeringsplads på taget, men det vil være fint at finde ud af, om dette kan imødekommes på anden vis.
Læs høringssvar fra Mads
Indsendt af:
Mads
Dato: 23. maj 2016
Svarnummer:
15
By:
København S
Postnr.:
2300
Jeg synes, det vil være smart, hvis der blev etableret en pantstation i forbindelse med IKEA, hvor borgere kan aflevere store mængder returpant. Der findes flere af sådanne stationer rundt omkring i landet, men man skal have adgang til bil for dem alle. Ved Ikea her i København vil en bil ikke være nødvendig. Læs mere om stationerne her: https://pantstation.danskretursystem.dk/Om-pantstationen
Læs høringssvar fra Mads
Indsendt af:
Henning Warming
Dato: 22. maj 2016
Svarnummer:
14
Virksomhed / Organisation :
A/B Dybbølsbro
By:
København V.
Postnr.:
1705
Som nærmeste nabo til Dybbølsbro og dermed blandt de beboere, som bliver hårdest ramt af dette ændringsforslag, vil jeg opfordre kommunalbestyrelsen til at forkaste dette ændringsforslag til lokalplanen. Begrundelserne for en forkastning kan i korte træk listes således: - Den stærkt forøgede trafik til og fra IKEA og de påtænkte ungdomsboliger vil lægge sig oveni den i forvejen uacceptable trafikmængde i Ingerslevsgade og over Dybbølsbroen. På nuværende tidspunkt ligger støjniveauet fra trafik og tog i størrelsesordenen 65 til 85 dB. Hvilket vil sige, at beboerne allerede er i farezonen for sygdomsfremkaldende langtidsgener. Det forventes ligeledes, at de påtænkt opførte bygninger i sig selv vil forøge støjniveauet p.g.a. ekko især fra de mange forbi kørende tog. - Ligeledes andre høringssvar vil jeg påpege, at trafikforøgelsen med det påtænkte byggeri slet ikke kan opsluges af den nuværende infrastruktur. Alle gader omkring Dybbølsbro inkl. selve broen er i forvejen overbelastet. Men en udvidelse af infrastrukturen inkl. en bredere Dybbølsbro vil kun forøge den i forvejen alt for store belastning, der er af området. - En forøget biltrafik i området, vil også uvægerligt gøre det endnu mere umuligt for Vesterbros beboere at finde parkeringsplads til vore egne biler. Allerede nu ses store tegn på, at Vesterbro bliver anvendt til parkering for tilkørende, som skal videre ind til byen. - En eventuel meget langvarig byggefase, som jo allerede er begyndt for flere år siden med Metrobyggeriet, vil også være til stor gene for de nærmeste naboer. Det må derfor forventes fra disse, at der bliver fastlagt en større kompensation, så det bliver muligt for alle at tage væk fra støjen ind i mellem for at få lidt fred og ro. På længere sigt bør en kompensation i form af et specielt skattefradrag for de omkringboende overvejes, idet vi bliver belastet af støj til fordel for kommunens øvrige beboeres mulighed for at handle i et stort anlagt indkøbscentrum, som egentligt burde ligge udenfor byen, og eventuelt ved enden af motorvejen på det store ubebyggede område, hvor der ingen beboelse er i nærheden. - Allerede nu er de nærmeste beboere stærkt belastet af byggestøj fra et allerede begyndt byggeri overfor Fisketorvet. Vi måler støjgener, som overstiger 95 dB i dagtimerne. Deslige arbejdes der i flere weekender, selvom, der egentligt ikke er tilladelse til det. I tre dage i begyndelsen af april blev beboerne udsat for støjgener som oversteg alle grænser. De kunne ikke måles, men svarede vel nok til at stå ved siden af et jetfly. Det overdøvede trafikstøjen (!). Deslige var der kraftige rystelser i bygningerne, som enten blev forårsaget af lydtrykket eller overførtes via jorden. Skulle lokalplanændringen blive gennemført, må de omkringboende forlange, at dette ikke gentager sig. - Med den nuværende lokalplan så Vesterbros beboere frem til at få et strøg med grønt område, som Vesterbro jo mangler. Det vil man med ændringsforslaget kompensere for ved at forlange et grønt område på toppen af IKEA bygningen. Jeg er sikker på, at det ikke vil være særligt attraktivt for Vesterbros beboere, og især vil blive benyttet af IKEAs kunder. Deslige vil en del af den nuværende plans grønne område blive bebygget med de såkaldte kaktustårne. Og yderligere vil det, så vidt jeg kan se af tegningerne, ikke blive muligt, at komme direkte fra broen op til det grønne område ovenpå IKEA bygningen. - De påtænkte kaktustårne vil efter min overbevisning ødelægge den fine og for København karakteristiske bebyggelse hen langs banegraven i Ingerslevsgade. Højden vil overskygge alle omkringliggende bygninger og ødelægge den fine udsigt til de gamle bygninger, som København jo er meget stolt af at have. I den forbindelse vil jeg påpege, at hjørnet af Ingerslevsgade og Dybbølsgade med det af mange fremhævede tårn (bøger, TV udsendelser, foto- og malekunst m.m.) fuldstændigt vil forsvinde overfor så markante bygninger, som er påtænkt. - Kaktustårnene vil deslige give rigtigt megen skygge for solen i den nuværende bebyggelse. Det vil ramme ca. halvdelen af Ingerslevsgades beboere især i vintermånederne. En af årsagerne til, at vi kan holde trafikstøj fra biler og tog ud, er netop, at vi har så meget lys fra solen, som det er på nuværende tidspunkt. Jeg må derfor foreslå, at disse tårne bliver helt forkastet, og i stedet at området bliver udlagt til grønt område i jordplan. Som jeg ser det, vil der være rigeligt andre steder i nærheden, hvor det vil være muligt at opføre ungdomsboliger og evt. i stedet for nogle af de påtænkte meget dyre ejerlejlighedskomplekser. - Det er i øvrigt uforståeligt, at det vil kunne tillades at bygge så højt og smalt på et område, som tidligere var strandeng og delvist under vand. - Hvis det påtænkte byggeri påbegyndes, må de omkringboende bygninger sikres mod, at der opstår sætningsskader i forbindelse med rystelser og grundvandssænkninger. I forvejen er grunden forholdsvis ustabil p.g.a. banegraven. Jeg er sikker på, at jeg taler på langt de fleste (sikkert alle) omkringboendes vegne, når jeg udtrykker min kraftige opfordring til alle kommunalpolitikere om at forkaste dette ændringsforslag til lokalplanen. Med venlig hilsen A/B Dybbølsbro Henning Warming, formand.
Læs høringssvar fra Henning Warming
Indsendt af:
Mads Uldall
Dato: 21. maj 2016
Svarnummer:
13
By:
København V
Postnr.:
1653
Jeg synes at der er mange positive elementer i planerne - hvis der skal udvikles på arealet. Men sådan er det desværre nok. Jeg har to bemærkninger. 1. Jeg kan ikke forstå hvordan man kan igangsætte en udvikling før infrastrukturen er på plads. Der er ikke plads til flere gående og cykelende på Dybbølsbro. At man kan træffe en beslutning om at øge trafikmængden før en beslutning om at øge kapaciteten kan jeg ikke forstå. 2. De fleste IKEA'er ligger ved en motorvej. Her skal bilisterne opfatte placeringen af IKEA med 110 km/t.. Dette kræver et stort skilt. På Dybbølsbro vil gående bevæge sig med 6 km/t, cykelister med 15 km/t og bilister med 50 km/t. Dvs. at det planlagte IKEA skilt på 10*35 meter med 3 meter høje bogstaver kommer til at virke MEGET VOLDSOMT. Det bliver en øjebæ som borgere og politikere kommer til at ærgrer sig over hver gang de krydser Dybbølsbro.
Læs høringssvar fra Mads Uldall
Indsendt af:
Jens Mikkelsen
Dato: 20. maj 2016
Svarnummer:
12
By:
Kbh V
Postnr.:
1726
Som mange af de øvrige der har indsendt høringssvar er jeg helt enig i at Dybbølsbro er klart underdimensioneret med plads til afvikling af den aktuelle trafik. Endvidere har området umiddelbart foran Fisketorvet for mange til- og afkørselsramper på for lidt plads og er efter min vurdering en fejlanlæggelse. Trafikkaos om lørdagen er nærmest uundgåeligt her. Det vil være på sin plads at sikre en væsentlig bredere Dybbølsbro og en bedre løsning af trafikanlægget foran Fisketorvet før sådanne muligheder begrænses yderligere med det konkrete byggeforslag. Jeg kunne sagtens forestille mig bredden af Dybbølsbro blev gjort 3-5 gange bredere end den samlede bredde af den nuværende dobbeltbro. Det kunne give den fornødne plads til bl.a. cykelparkering og evt også butikker på broen. Jeg tror dog ikke broen vil appellere så meget til at man opholder sig udendørs på broen for sagen er jo at med forslaget bliver der opført to meget høje boligtårne (kaktusser) i umiddelbar nærhed, som vil henlægge broen i deres kolde skygger en stor del af dagen. Den højeste af de to planlagte kaktusser bliver så vidt jeg kan se af infomateriale fra BIG på 77 m. Tykkelsen på kaktussen vurderer jeg til at være cirka 30 meter. Selvom den højeste kaktus står på et område, hvor der ikke i forvejen er boliger i umiddelbar nærhed vil den alligevel i starten og slutningen af vinterhalvåret kaste sin skygge ind på eksisterende boligområder. Særligt boligerne fra Skelbækgade og ned langs Ingerslevgade vil miste noget morgensol og på Islandsbrygge er det aftensolen, der sælges ud af. Skyggen vil tage cirka 20 minutter om at passere. På dette link: http://www.suncalc.org/#/55.6637,12.5601,14/2015.02.17/07:56/75 kan man få vist hvor langt skyggen fra den 77 meter høje kaktusbygning vil strække sig ved at vælge en dato og tidspunkt på dagen. Med den aktuelle zoom, der er valgt når linket åbnes, passer bredden af skyggen nogenlunde med det der vil blive gældende, så vidt jeg kan vurdere. Med ”objekt level” sat til 75 meter passer skyggelængden nogenlunde til gadeniveau. Hvis man bor på 3. sal cirka 10 meter over gadeniveau reducerer man blot højden af det der kaldes ”objekt level” med 10 meter så den bliver 65 meter. Man kan vælge dato til venstre og trække i den viste sol hen over klokketimeskalaen øverst på siden for at følge skyggens vandring hen over boligområderne . Det er særligt i februar og oktober at morgensolen stjæles fra de eksisterende bebyggelser i nærheden af Ingerslevsgade og Sønderboulevard. Desværre er der i disse år en tendens til at man opgiver et godt princip om at undlade at bygge meget højt i det centrale København. Det er ærgerligt for derved mister man en af Københavns særkender og kvaliteter nemlig at man fra mange steder har frit udsyn ind over byens tage til byens kendte og flotte vartegn. Med meget høje bygninger decimerer man sådanne vartegn hvis man da ikke helt skjuler dem bag de nye meget voluminøse kasser. Den nuværende tilladte maksimale højde for bygninger i området på 47 meter synes jeg ikke der er grund til at hæve, snarere tværtom set i skyggen af hvad der på det seneste er opført af hotel- og kontorbyggerier i området. På Kalvebod Brygge havde man for 15-20 år siden en enestående mulighed for at udvikle et hensynende og delvist efterladt område til det klart mest attraktive byområde i hele Københavnsområdet. Det havde især været muligt hvis man havde gravet indfaldsvejen Kalvebod Brygge og Vasbygade ned i en underjordisk tunnel med direkte tilkørsel til store underjordiske parkeringsanlæg ved Fisketorvet (som naturligvis skulle have været opført med boliger på det meste af overfladen) og helt inde ved Hovedbanegården, der hvor den grimme postterminal ligger, som snart fjernes. Denne sjældne mulighed er som jeg ser det fuldstændigt forpasset. Der bygges stadigvæk som om det er en indfaldsvej til en middelstor dansk provinsby med store grimme vare- og kontorhuse og en støjende hovedfærdselsårer for trafik, på trods af at man er mindre end 1 km fra Københavns centrum. Det er da amatøragtig byudvikling så det basker! Den underjordiske vejføring af Kalvebod Brygge kunne derefter fortsætte tæt på havneløbet og forbindes med H.C Andersens Boulevard og Langebro, som begge selvfølgelig ligeledes skal graves ned i en tunnel, der kan starte helt ude fra før Bispebuen. Endelig burde den underjordiske H.C. Andersens tunnel have en undersøisk afgrening inde omkring Søpavillionen, som graves ned under søerne i retning mod Sortedammen og ind under Fælledparken med stort underjordisk parkerinsanlæg her og kommer først op til overfladen, hvor Lyngbymotorvejen starter. Der skal selvfølgelig være flere tilslutninger (op og nedkørsler) til tunnellen under København. Nå men det var lidt et sidespor til denne høring! Som jeg har været inde på, kaster de høje og voluminøse bygninger store langstrakte kolde skyggeområder, og de store bygninger giver endvidere anledning til ubehagelige ofte kolde kastevinde. Det medfører at disse skyggeområder i nærheden af de store bygninger næsten altid er uønskede opholdsområder for byens indbyggere, som jo er kendte for at søge ophold i de områder, hvor der er sol, simpelthen fordi temperaturen i Danmark det meste af året er for lav til at det er behageligt at opholde sig stillesiddende udendørs, med mindre at vi kan varmes direkte af solens stråler. Til sidst vil jeg lige nævne at jeg synes at kaktusserne hører til blandt de mere vellykkede bygninger, der enten er opført eller påtænkes opført i området og det er mit beskedne håb at de fra min bopæl i det mindste kan skjule den store og høje sort-hvide øjebæ bag Fisketorvet, hvor L’Oreal huserer. Men det er desværre vist mest ønsketænkning.
Læs høringssvar fra Jens Mikkelsen
Indsendt af:
Katrine Christensen Dumas
Dato: 16. maj 2016
Svarnummer:
11
By:
København V
Postnr.:
1669
Vesterbro er desværre en af de Københavnske bydele med mindst grønt og mest trafik. Med det nye Carlsberg Campus byggeri, som åbner i september får vi 10 000 flere personer, der skal transportere sig til Vesterbro, og det bliver mange der kommer med bil. Derudover får vi Danmarks største Føtex placeret på samme sted, som også vil tiltrække mange folk udefra, som vil lade sig transportere i bil. Nu varsles der en ny IKEA, som vil tiltrække størstedelen af københavnerne samt beboerne fra de tilstødende forstæder og de vil nok næppe komme på cykel for at hente deres nye sofa, seng eller klædeskab. Derudover vil der være en omfattende lastbilstrafik som konstant skal sikre vareleveringen til IKEA varehuset samt til Danmarks største Føtex, et stenkast derfra. Da Vesterbros veje slet ikke er gearet til så meget trafik, vil vi konstant se kødannelser, med meget store mængder af forureningspartikler til os byboere på Vesterbro til følge. De få gader der er gennemkørende på Vesterbro, såsom Enghavevej og Vesterbrogade er allerede er voldsomt belastet kan ikke håndtere denne voldsomme øgede mængde trafik. Dette er ensbetydende med, at vi vil få meget mere trafik, frygtelig mange trafikpropper og hermed stress og trafikstøj og ikke mindst væsentlig mere forurening til Vesterbro. Det kan vi ikke være bekendt overfor byens beboere herunder vores børn, som nu skal indhalere mange flere forureningspartikler. Bydelen er slet ikke gearet til så mange mennesker og så meget trafik. Yderligere vil en IKEA fuldstændig ødelægge vores lokale butikshandel, da de små butikker ikke vil kunne konkurrere med IKEAs udbud og priser. Store varehuse betyder butiksdød for mindre butikker det er almindeligt kendt. Store varehuse som IKEA og Bilka hører ikke til inde i en storby, men udenfor byen hvor der er plads til trafikken, parkeringen og menneskerne.
Læs høringssvar fra Katrine Christensen Dumas
Indsendt af:
Jon Hauge
Dato: 14. maj 2016
Svarnummer:
10
By:
København N
Postnr.:
2200
Med en IKEA som nabo vil Dybbølsbro blive endnu mere traffikeret. Broen er i forvejen håbløs for fodgængere som ofte må vige pladsen til fordel for parkerede cykler. Der er ca. 1 meter fri passage for fodgængere og pladsen skal deles af fodgængere i begge retninger til og fra Dybbølsbro station. Broen er bindeled mellem den nye kvarterer syd og øst for Fisketorvet og ind mod Vesterbro og City. Broen burde få meget mere opmærksomhed i forbindelse med lokalplansforslaget, men når man læser forslaget får man indtryk af at både broen og dens forgængere igen er ladt i stikken. Det virker som om man bevist ønsker at trunfe en IKEA igennem uden at skulle tage ansvar for broen som er områdets problembarn og som bør have førsteprioritet. Det er fint nok med en have hen over IKEA og Dybbølsbro, men det hjælper jo ikke det stakkels fodgængere og besøgende til IKEA som skal ase og mase sig vej for at komme ind og handle. Jeg vil derfor anbefale at forkaste forslaget ind til der er en løsning for fodgængerne.
Læs høringssvar fra Jon Hauge
Indsendt af:
Trine johansrn
Dato: 14. maj 2016
Svarnummer:
9
By:
Vesterbro
Postnr.:
1705
Vesterbro er en bydel med meget få grønne områder som den nye generation kan udfolde sig på og et tiltag med mere byggeri, hvor der kunne tænkes grønt er ikke ligefrem påskønnet. Nu hvor der ikke tænkes grønt i Københavns kommune og byggeriet er godkendt øges trafikken og dermed forureningen væsentligt i byen. Den øgede trafik vil tillige medføre forøget støj for os der bor på ingerslevsgade. Da det som udgangspunkt er ring 2/ vasbygade, der skal tage trafikken, har vi kunnet konstatere at trafikken er steget væsentligt på ingerslevsgade. For at minimere trafikken her og holde trafikken i ring 2 /vasbygade, må der på ingerslevsgade nedsættes hastighed og støj ved vejbump og lyddæmpende asfalt på vejen, således at vi beboere ikke generes yderligere af støj og mere trafik. Samtidigt bør der angives måling for trafikforøgelse og forurening både før og efter således at beboerne på ingerslevsgade har nogle reelle tal at for forholde sig til. Disse tal bør være offentligt Tilgængelige. Venlig hilsen Trine m Johansen
Læs høringssvar fra Trine johansrn
Indsendt af:
Søren Søltoft
Dato: 12. maj 2016
Svarnummer:
8
Virksomhed / Organisation :
Privat
By:
København
Postnr.:
2200 N
Kalvebod Brygge Vest II Vil blot sige, at det undrer mig, at der ikke skal foretages en udvidelse af Dybbelsbro samt de ramper, der fører til og fra broen og Fisketorvet. Alternativ en ny forbindelse over banegraven?
Læs høringssvar fra Søren Søltoft
Indsendt af:
Hanne Bengaard
Dato: 11. maj 2016
Svarnummer:
7
Virksomhed / Organisation :
Hanne Bengaard, 1620 Kbh. V
By:
København
Postnr.:
1620
Forslaget om 500 ungdomsboliger finder jeg meget positivt. Ligeså at der er indtænkt grønne arealer til gavn for andre end udelukkende beboerne. 500 nye vesterbroere vil naturligvis også skulle have mulighed for at benytte de faciliteter og infrastruktur, der findes på Vesterbro. Her tænker jeg fx på fodboldbanerne ved Bavnehøj og Vesterbro Svømmehal. Disse faciliteter er der allerede nu et stort pres på med de nuværende vesterbroere. Med flere tusinde nye beboere på Carlsberg og 500 i ungdomsboligerne vil dette kun forværres, hvis København ikke udvikler kultur- og fritidsfaciliteterne i takt med, at vi bliver flere vesterbroere til at deles om disse faciliteter. Jeg beder derfor om, at man også tænker dette ind i den fremtidige udvikling af Vesterbro.
Læs høringssvar fra Hanne Bengaard
Indsendt af:
Adriana Ion
Dato: 10. maj 2016
Svarnummer:
6
By:
Copenhagen SV
Postnr.:
2450
Hi, I think that the height of the buildings should not go above what is the norm right now (47m) Moreover, I am concerned that the bridge cannot support so much traffic....not to mention the traffic congestion (cars, bikes and pedestrians) that would be created by having an IKEA in the area right next to a big shopping mall. Thanks, Adriana Ion
Læs høringssvar fra Adriana Ion
Indsendt af:
Morten Stryhn
Dato: 6. maj 2016
Svarnummer:
5
By:
København SV
Postnr.:
2450
Jeg tilslutter mig hermed de mange andre københavnere, som allerede i dag betragter Dybbølsbro som en flaskehals for alle trafikanter. I døgnets lyse timer er Dybbølsbro en irriterende del af mange trafikanters rute - cykelstierne er overfyldte, vejbanerne fyldt med biler og grundet dårlig planlægning kommer der kun få biler over når der er grønt, og fodgængerne går hvor de vil, da der kun er et smalt fortov på den ene side af vejen. Hvordan bliver det mon når der kommer endnu mere trafik med IKEA, ungdomsboliger, metrostation, mere byggeri på Havneholmen og et udvidet Fisketorv? København er nød til at indtænke en ny og bredere Dybbølsbro til glæde for os alle og så også gentænke trafiklysene. Det virker for eksempel ugennemtænkt, når biler holder og venter i krydset ved Fisketorvet i flere sekunder mens cyklister kører ind i mellem bilerne. Tanken med at bilerne skal respektere cyklerne er god nok, men da bilerne skal lige ud kommer der ingen cykler i mellem dem og vejbanen. Herudover er der bilerne på Dybbølsbro, som skal dreje til højre mod Vasbygadeog spærrer for de biler, som skal ligeud til Fisketorvet eller til venstre mod Kalvebod Brygge - og som skaber kø helt ned til Vesterbrosiden. Vi er nød til at have flere baner til bilerne, bredere cykelstier og fortov på begge sider, så trafikken kan flyde nemmere til glæde for ALLE trafikanter. Og selvfølgelig til glæde for de nye byggerier!
Læs høringssvar fra Morten Stryhn
Indsendt af:
Thomas Fjelstrup Nielsen
Dato: 5. maj 2016
Svarnummer:
4
By:
København V
Postnr.:
1663
Rigtig fin overordnet plan med gode muligheder for grønne rum, opgradering af de trafikale forhold samt gode arkitektoniske værdier. Et par problemer, lokalplanen grundet den yderligt forventede bløde trafik bør byde på løsninger af, er: 1) bredere fortov på Dybbeløsbro, så fodgængere ikke bevæger sig ud på cykelstien i retning mod Vesterbro. 2) fortov i begge retninger på Dybbølsbro, så fodgængere ikke benytter cykelstien i retning mod Kalvebod Brygge. 3) nye og bredere elevatorer til s-togsperronerne, da de eksisterende fungerer dårligt og er svære at komme ind i med barnevogn, og da der forventes flere brugere af stationen (i samarbejde med Bane Danmark) Lokalplanen bør også bearbejde følgende: 1) IKEA får en massiv facade i gadeplan, hvilket bør brydes af vinduer med indkig eller evt. nicher og grønne elementer, så monotonien brydes - specielt vigtigt i siden mod Kalvebod Brygge. Renderingens bølgede facade er ikke tilstrækkelig, da facadens længde er monumental og dermed giver skalamæssige problemer med brugerens kropslige identificering i rummet. 2) Ang. det nye byrum på Dybbølsbro, skriver I på side 11, at "Bygningernes facader langs det nye byrum tænkes som delvis åbne facader med udadvendte funktioner." Dette skal stipuleres, ikke tænkes. Lokalplanen bliver retningsgivende for bygherre, hvorfor de SKAL holdes fast på de udadvendte funktioner, da disse ellers vil være i fare for at blive sparet bort.
Læs høringssvar fra Thomas Fjelstrup Nielsen

Sider