Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Kalvebod Brygge Vest II - lokalplan 551 med kommuneplantillæg, VVM og miljørapport
Oprettet:
22. maj 2016
Svarnummer:
14
Indsendt af
Henning Warming
Virksomhed / organisation
A/B Dybbølsbro
Postnr.
1705
By
København V.
Høringssvar
Som nærmeste nabo til Dybbølsbro og dermed blandt de beboere, som bliver hårdest ramt af dette ændringsforslag, vil jeg opfordre kommunalbestyrelsen til at forkaste dette ændringsforslag til lokalplanen.
Begrundelserne for en forkastning kan i korte træk listes således:
- Den stærkt forøgede trafik til og fra IKEA og de påtænkte ungdomsboliger vil lægge sig oveni den i forvejen uacceptable trafikmængde i Ingerslevsgade og over Dybbølsbroen. På nuværende tidspunkt ligger støjniveauet fra trafik og tog i størrelsesordenen 65 til 85 dB. Hvilket vil sige, at beboerne allerede er i farezonen for sygdomsfremkaldende langtidsgener. Det forventes ligeledes, at de påtænkt opførte bygninger i sig selv vil forøge støjniveauet p.g.a. ekko især fra de mange forbi kørende tog.
- Ligeledes andre høringssvar vil jeg påpege, at trafikforøgelsen med det påtænkte byggeri slet ikke kan opsluges af den nuværende infrastruktur. Alle gader omkring Dybbølsbro inkl. selve broen er i forvejen overbelastet. Men en udvidelse af infrastrukturen inkl. en bredere Dybbølsbro vil kun forøge den i forvejen alt for store belastning, der er af området.
- En forøget biltrafik i området, vil også uvægerligt gøre det endnu mere umuligt for Vesterbros beboere at finde parkeringsplads til vore egne biler. Allerede nu ses store tegn på, at Vesterbro bliver anvendt til parkering for tilkørende, som skal videre ind til byen.
- En eventuel meget langvarig byggefase, som jo allerede er begyndt for flere år siden med Metrobyggeriet, vil også være til stor gene for de nærmeste naboer. Det må derfor forventes fra disse, at der bliver fastlagt en større kompensation, så det bliver muligt for alle at tage væk fra støjen ind i mellem for at få lidt fred og ro. På længere sigt bør en kompensation i form af et specielt skattefradrag for de omkringboende overvejes, idet vi bliver belastet af støj til fordel for kommunens øvrige beboeres mulighed for at handle i et stort anlagt indkøbscentrum, som egentligt burde ligge udenfor byen, og eventuelt ved enden af motorvejen på det store ubebyggede område, hvor der ingen beboelse er i nærheden.
- Allerede nu er de nærmeste beboere stærkt belastet af byggestøj fra et allerede begyndt byggeri overfor Fisketorvet. Vi måler støjgener, som overstiger 95 dB i dagtimerne. Deslige arbejdes der i flere weekender, selvom, der egentligt ikke er tilladelse til det. I tre dage i begyndelsen af april blev beboerne udsat for støjgener som oversteg alle grænser. De kunne ikke måles, men svarede vel nok til at stå ved siden af et jetfly. Det overdøvede trafikstøjen (!). Deslige var der kraftige rystelser i bygningerne, som enten blev forårsaget af lydtrykket eller overførtes via jorden. Skulle lokalplanændringen blive gennemført, må de omkringboende forlange, at dette ikke gentager sig.
- Med den nuværende lokalplan så Vesterbros beboere frem til at få et strøg med grønt område, som Vesterbro jo mangler. Det vil man med ændringsforslaget kompensere for ved at forlange et grønt område på toppen af IKEA bygningen. Jeg er sikker på, at det ikke vil være særligt attraktivt for Vesterbros beboere, og især vil blive benyttet af IKEAs kunder. Deslige vil en del af den nuværende plans grønne område blive bebygget med de såkaldte kaktustårne. Og yderligere vil det, så vidt jeg kan se af tegningerne, ikke blive muligt, at komme direkte fra broen op til det grønne område ovenpå IKEA bygningen.
- De påtænkte kaktustårne vil efter min overbevisning ødelægge den fine og for København karakteristiske bebyggelse hen langs banegraven i Ingerslevsgade. Højden vil overskygge alle omkringliggende bygninger og ødelægge den fine udsigt til de gamle bygninger, som København jo er meget stolt af at have. I den forbindelse vil jeg påpege, at hjørnet af Ingerslevsgade og Dybbølsgade med det af mange fremhævede tårn (bøger, TV udsendelser, foto- og malekunst m.m.) fuldstændigt vil forsvinde overfor så markante bygninger, som er påtænkt.
- Kaktustårnene vil deslige give rigtigt megen skygge for solen i den nuværende bebyggelse. Det vil ramme ca. halvdelen af Ingerslevsgades beboere især i vintermånederne. En af årsagerne til, at vi kan holde trafikstøj fra biler og tog ud, er netop, at vi har så meget lys fra solen, som det er på nuværende tidspunkt. Jeg må derfor foreslå, at disse tårne bliver helt forkastet, og i stedet at området bliver udlagt til grønt område i jordplan. Som jeg ser det, vil der være rigeligt andre steder i nærheden, hvor det vil være muligt at opføre ungdomsboliger og evt. i stedet for nogle af de påtænkte meget dyre ejerlejlighedskomplekser.
- Det er i øvrigt uforståeligt, at det vil kunne tillades at bygge så højt og smalt på et område, som tidligere var strandeng og delvist under vand.
- Hvis det påtænkte byggeri påbegyndes, må de omkringboende bygninger sikres mod, at der opstår sætningsskader i forbindelse med rystelser og grundvandssænkninger. I forvejen er grunden forholdsvis ustabil p.g.a. banegraven.
Jeg er sikker på, at jeg taler på langt de fleste (sikkert alle) omkringboendes vegne, når jeg udtrykker min kraftige opfordring til alle kommunalpolitikere om at forkaste dette ændringsforslag til lokalplanen.
Med venlig hilsen
A/B Dybbølsbro
Henning Warming, formand.