Justering af anvisningsmodel på dagtilbudsområdet

Der er udarbejdet et forslag til justering af pladsanvisningsmodellen på 0-6 årsområdet.

Høringsfrist:

2. november 2022
Indsendt af:
Arne Bo Nielsen
Dato: 2. november 2022
Svarnummer:
19
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Den selvejende Idrætsinstitution Stærebo
By:
København NV
Postnr.:
2400
Høringssvar fra Den selvejende Idrætsinstitution Stærebo
Læs høringssvar fra Arne Bo Nielsen
Indsendt af:
Henriette Kay
Dato: 2. november 2022
Svarnummer:
18
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Forældrebestyrelsen i Børnehuset Skt. Jakobs
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Vores høringssvar er vedhæftet. På vegne af forældrebestyrelsen i Skt. Jakobs Henriette Kay
Læs høringssvar fra Henriette Kay
Indsendt af:
Forældrebestyrelsen
Dato: 2. november 2022
Svarnummer:
17
Virksomhed / Organisation :
Klynge NB B
By:
København N
Postnr.:
2200
Forældrebestyrelsen Klynge NB B Udbygade 1, 2. 2200 København N                                                                                                København den 2. november 2022   Høringssvar på ny anvisningsmodel   Forældrebestyrelsen har følgende bemærkninger til ny anvisningsmodel.   Intentionen med at der udmeldes en normering og på hvilken baggrund der udarbejdes en langtidsplanlægning i forhold til indskrivning af nye børn i de enkelte enheder synes vi er god. Dog kan vi se nogle forskellige problematikker i denne nye model. Den forudsætter at der er tæt og løbende samarbejde mellem pladsanviser og den enkelte enhed omkring hvornår, hvilke børn rykker videre op i systemet, hvilket kan skabe nogle problematikker alt afhængig af hvordan den enkelte enhed har valgt at organisere sig i forhold til alders opdelte stuer/grupper internt i huset. Dette overblik har den enkelte leder, og modellen vil forudsætte at den enkelte pladsanviser ligeledes har dette tætte kendskab til den enkelte enhed, når der skal anvises pladser flere måneder ud i fremtiden. En anden problematik er, når der opstår situationer i de enkelte enheder, hvor f.eks. et par pædagoger der siger op, hvilket vil det få betydning for hvornår enheden kan modtage nye børn og samtidig har forældrene modtaget et anvisningsbrev. I disse tilfælde kan modellen virke ufleksibel. Og hvordan har man tænkt sig at håndtere sådanne akutopstået situationer? En tredje problematik er at der er lagt op til at der skal afholdes to møder årligt på klyngeniveau, hvor pladsanviser, klyngeleder samt de pædagogiske ledere skal sidde og aftale en langtidsplanlægning i forhold til indskrivning af børn. Dette kan virke ressourcekrævende, hvis der er lagt op til at hver enkelt enhed skal gennemgås på disse møder, og spørgsmålet er om det er nødvendigt?   Med venlig hilsen Forældrebestyrelsen Klynge NB B Forperson: Marikka Møller Stenark      
Læs høringssvar fra Forældrebestyrelsen
Indsendt af:
Lederteamet Klynge Bv-B
Dato: 2. november 2022
Svarnummer:
16
Vedhæftede filer: 1
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Høringsvar vedhæftet
Læs høringssvar fra Lederteamet Klynge Bv-B
Indsendt af:
Katrine Toft Mikkelsen
Dato: 2. november 2022
Svarnummer:
15
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
SPIA
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Høringssvar vedhæftet
Læs høringssvar fra Katrine Toft Mikkelsen
Indsendt af:
Dorthe Bristow
Dato: 2. november 2022
Svarnummer:
14
Virksomhed / Organisation :
Netværket Asylselskabet
By:
København K
Postnr.:
1304
Høringssvar vedr. ”Den nye anvisningsmodel i Københavns Kommune” På vegne af ledergruppen i Netværket Asylselskabet sender vi hermed et høringssvar. Vi er et bydelsdækkende netværk bestående af ni selvejende institutioner, som er spredt over 4 bydele i København. Forståelse for forældrenes behov for tidligere udmelding om plads Som institutionsledere har vi fuld forståelse for forældrenes behov for at kunne planlægge deres arbejds- og privatliv i forbindelse med en opstart i et pædagogisk tilbud. Vi ved, fra erfaring med vores forældre, hvor stressende det kan være at få puslespillet til at gå op i en større enhed. Der skal f.eks. trækkes på familie og netværk for at få enderne til at mødes. Vi har som institutionsledere også et ønske og behov for at kunne planlægge opstart og indkøring af nye børn i god tid. Dette dels for at sikre en stabil økonomi, dels for at medarbejderne får mulighed for at planlægge en rolig opstart for både børn og forældre i institutionen, og ikke mindst for at have overblik og sikre gode arbejdsvilkår. Bekymringer for den nye model Vi ser flere forskellige udfordringer, som bekymrer os ved en vedtagelse af den model, som der på nuværende er i høring. Vi er bekymret for om der er taget højde for nedenstående: Børn hvor forældrene har taget orlov og som er lovet en plads på institutionen ved endt orlov Børn på dispensation, som sprænger ventelisten i forbindelse med et akut tilbud om overflytning Børn på pluspladser, hvor f.eks. sundhedsplejersker indstiller børn og familier I de interne overgange i de integrerede institutioner forsvinder muligheden for at tilpasse overgangen med hensyn til det enkelte barn og familien. Der kan f.eks. være børn som har alderen til at starte i børnehaven, men barnet kan have behov for at være i vuggestuen i længere tid hvis familien f.eks. går igennem skilsmisse eller dødsfald i nær familie, eller barnet vil trives med at blive i vuggestuen lidt længere. I overgangen til skolen ser vi også en udfordring i en manglende fleksibilitet, da skoleudsættelser kan være svære at planlægge frem i tiden. På Nørrebro er der på nuværende tidspunkt ikke børnehavepladser nok i området, og det er derfor svært at vide hvornår der kommer tomme pladser i de rene vuggestuer, og vi kan så af hensyn til økonomien komme til utilsigtet at planlægge os ind i en overbelægning. Dette skifter imellem de enkelte bydele og den samme udfordring kan om en måned ses på f.eks. Amager. Den nye model giver ikke samme fleksibilitet til at tilpasse normeringen til den aktuelle personalesituation; f.eks. opsigelser og ansættelser af nye personaler, langtidssygdom og den aktuelle børnegruppe, hvor der f.eks. kan være børn med særlige behov, der venter på en basisplads. Den nuværende model giver mulighed for at nednormere efter behov i en længere periode eller at udskyde en opstart af nye børn. De udfordringer som der er med privatskolerne i den nuværende model, frygter vi kan blive forstærket. Den nye pladsanvisningsmodel som i sin helhed er bundet op på den nye budgetmodel skaber en skævvridning idet de bliver implementeret i henholdsvis 2023 og 2024. Efter Corona har vi oplevet at familierne i højere grad flytter ud af kommunen, hvilket vil udfordre os yderligere og give os tomme pladser, som vi ikke har mulighed for at besætte førend det næste dialogmøde med pladsanviseren Med to årlige møder med pladsanviseren vil det betyde at vi skal planlægge op til 9 måneder frem i tiden, og er derfor nysgerrige på hvordan den løbende dialog vil blive defineret. Med den manglende fleksibilitet, så er vi bekymret for at resultatet vil blive tomme pladser i institutionerne, imens der samtidig er forældre som venter på plads. Hvilket vil betyde både utilfredse forældre og dårlig økonomi for institutionerne. Hvordan tages der højde for de tomme pladser som opstår når familier der har sagt ja tak til en plads f.eks. flytter eller får en anden institution, imens de venter. Hvordan vil man med den nye model tage højde for den i kommunen indførte søskendegaranti, som giver rigtig god mening for både børn, forældre og personale? Den nye model lægger op til at det skal være netværkskoordinatoren, der laver aftalerne med pladsanviserne. Det udfordrer os generelt på vores suverænitet som selvstændige juridiske enheder, og i særdeleshed i vores tilfælde hvor netværkskoordinatoren skal lave aftaler på tværs af 4 områder i kommunen med flere forskellige pladsanvisere, uden at have den nære relation til den enkelte institution og kendskab til det specifikke område. Vi kan forstå på udbudsmaterialet at der er kigget på og draget erfaringer fra 3 kommuner (Odense, Århus og Frederiksberg). Københavns kommune, er dog en noget større kommune der indeholder mere kompleksitet og kan derfor ikke umiddelbart sammenlignes med de nævnte kommuner.  Vi anerkender at der kan være belæg for at kigge på den nuværende model, da denne også har udfordringer, som vi vil skitsere nedenunder; Udfordringer med den nuværende model Forældrene kan med kort varsel (14 dage) flytte deres børn til en anden institution. Der er lang responstid fra forældrene i forbindelse en anvisning af en ny plads, ofte svarer forældrene ikke på en henvendelse, og så går der 5 hverdage inden at tilbuddet kan sendes ud igen, hvilket er med til at forlænge ventetiden for de forældre som ønsker en plads, og det kan for institutionerne være en dyr ventetid Forældre der ikke forholder sig til den anviste plads eller først takker nej efter de fem dages varsel Vi er ofte udfordret af at de børn som starter op i privatskolerne først kan give besked om udmeldelse med meget kort varsel, da privatskolerne ofte melder sent ud i forhold til optag. Som det er nu, så opleves det ofte som en udfordring for pladsanvisningen, når vi som institutioner melder pladserne ud mere end tre måneder i forvejen. Forslag til løsninger Det er vores overbevisning som ledere i de ni institutioner, at der i stedet for en helt ny model kunne arbejdes med f.eks. at gøre den proces omkring tilbudsperioden mere effektiv til fordel for både forældrene og de enkelte institutioner. Det kunne være en løsning at sende information ud til de fem første på listen med en orientering om hvilken plads de har, at der nu er en tom plads og at de derfor skal tilkendegive om det har interesse. Forældrene skal f.eks. hver anden måned gøre sig aktive på ventelisten, så der bliver ryddet op i de ventelister hvor der lige nu er meget lang responstid fordi de har mistet den generelle interesse for en plads og derfor ikke holder sig ajour. I forhold til forældrenes forvirring om hvem der skal kontaktes i processen, tænker vi kunne løses ved en større gennemsigtighed ved processen og kalder ikke på en ny anvisningsmodel.   Med venlige hilsener Ledergruppen i Netværket Asylselskabet Dorthe Bristow, leder af Adelgården) Duddi Stockfleth, konstitueret leder af Bøgely Marica Hansen, leder af Carolinehaven Christina Marconi Nørgaard, leder af Christianshavns Asyl Martin Poulsen, leder af Damhuset Jakob Landgren, Leder af Dybendals Asyl Annita Krog, leder af Frederik 6. Asyl Marlene Bjerregaard, Leder af Jagtvejens Asyl Pia Bøge Mikkelsen, leder af Sundby Asyl      
Læs høringssvar fra Dorthe Bristow
Indsendt af:
Bjarne Renè Jensen
Dato: 2. november 2022
Svarnummer:
13
Virksomhed / Organisation :
Molevitten, Vesterbro
By:
København V
Postnr.:
1799
Høringssvar fra Net1, VVK – ny pladsanvisningsmodel.   Til Børne- og ungdomsudvalget, høringssvar sagsnummer 2022-0245459 Net1, VVK som består af seks selvejende 0-6 års institutioner forholder sig ærgerlig og undrende over indstillingen af ny anvisningsmodel for dagtilbudsområdet. Vi har fuld forståelse for, at forældre til, ikke mindst vuggestuebørn på ventelistepladser, vil have visheden og bekræftelsen på en vuggestueplads nogle måneder i forvejen, så de får ro og afklarethed i forhold til barnets kommende institutionsplads og deres tilbagevenden til job efter barsel. Det prøver institutionerne i netværket at tilgodese med at give pladsanvisningen besked om ledige pladser i god tid, så forældre får tilbuddet fra pladsanvisningen rettidigt. De eneste tidspunkter hvor vi  er afventende med pladsbestillingen, er i forbindelse med børnehavebørnenes oprykninger til skole/KKFO. Der må vi må afvente udmeldelsesdatoerne på børnehavebørnene, før vi kan frigive pladserne til kommende vuggestuebørn. Vi har været ganske tilfredse med samarbejdet med pladsanvisningen, hvor vi har bestilt pladser i det tempo og frekvens, som vi har haft overblikket over, men også med den fleksibilitet vi som institution har haft f.eks. med at have tidspunkter med merindskrivning for at tilgodese familier med akutte pasningsbehov eller at give et barn en måned mere i vuggestuen til helt at modnes inden børnehavestart. Den fleksibilitet kommer vi til at miste med en model, hvor institutionerne to gange årligt i samarbejde med pladsanvisning skal fastlægge de næste måneders datoer for anvisning af pladser. Det fremtræder for nuværende ikke helt tydeligt, hvordan sammenhængen til den nye budgetmodel, som også er i høring, vil være. Men hvis det bliver pladsanvisningen, der skal stå for fordeling af børnene halvårligt, naturligvis i samarbejde med ledelsen, kan vi altså frygte at miste den fleksibilitet vi, i særdeleshed i de små institutioner i vores net, er afhængige af – i et driftsøkonomisk perspektiv. Hvis både grebet om fastlæggelse af budget pr. barn og fastlæggelse af antal anviste børn strammes pr. halve og hele år, bliver det vanskeligt, hvis ikke umuligt at drive de små institutioner. Det forlyder, efter dialog med pladsanvisningen, at institutionerne med den nye model ikke længere vil modtage fremsendte accept af tilbud, som pladsanvisningen for nuværende fremsender så snart de indkommer. Det vil medføre, at institutionerne selv skal administrere yderligere i KMD institution, hvilket vil være en væsentlig forringelse ift. ledelsens ressourceforbrug, især i de større institutioner. Set i lyset af minimumsnormeringer, og fordeling af ledelsesbudget, bliver det vanskeligt at se, hvordan kommunen tilnærmelsesvis kan opfylde krav om minimumsnormeringer, når ledelsen samtidigt med, at denne tælles med i timer på gulvet (i øvrigt såvel som støttepædagoger + elever o.a. pædagogisk personalet placeret uden for institutionen medtælles i minimumsnormeringer), får flere opgaver at varetage med denne nye anvisningsmodel. Hvordan skal det samarbejde og den proces styres på fornuftig vis uden større ressourcetræk på ledere, så institutionerne kan sende velkomstbreve osv. Vi forudser, at der vil komme flere reguleringer og dermed også øget kommunikationsbehov mellem institution og pladsanvisning, da tendensen med at forældre surfer rundt mellem tilbud på daginstitutions- og skoleområdet ikke vil aftage med denne model, nærmest tværtimod. Vi forudsiger også, at der vil komme endnu flere forældrehenvendelser, da mange nu vil kontakte institution og pladsanvisning, hvornår der er ledige pladser i deres førsteprioritetsinstitution, hvis de har fået anvist plads andet sted. Vi vil forslå at institutioner holder deres selvbestemmelse ift bestilling af pladser, da det kun er institutionslederne der kan se ned i institutionens indre liv med des mange samarbejdsflader og periodevis justeringer. Vi foreslår, at der bliver fra centralt hold bliver sat en deadline på fire måneder, hvornår de pladser som vi kan forudsige bliver udmeldt til forældre. Det kan vi som institutioner sagtens imødekomme en stor del af året og som vi allerede gør nuværende. Vi så også gerne, at skolerne/KKFO allerede inden jul melder ud til institutioner, hvor de kommende skolebørn starter tidspunktet til oprykning, så det er institutionerne bekendt til det kommende års planlægning.   Venlig Hilsen: Bjarne Renè Jensen Net1, Vesterbro, område VVK
Læs høringssvar fra Bjarne Renè Jensen
Indsendt af:
Klynge F BBV
Dato: 2. november 2022
Svarnummer:
12
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Dagtilbudsklynge
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Høringssvar fra Klynge F, vedr. ny pladsanvisningsmodel – november 2022  Pladsanvisningen har ikke viden om hvilke stuer der er pladser på. Eksempel: 4 pladser på samme stue 1.9. En stue kan ikke modtage 4 nye børn på samme dag, derfor fordeler PL pladserne over flere måneder. Efter de nye regler, vil Pladsanvisningen bare sende 4 børn til 1.9.  Der er så mange faktorer der afgør hvornår vi kan modtage et nyt barn, at det KUN er PL der kan have det overblik, og dermed kompetencen til at beslutte hvornår pladsen kan tilbydes til et nyt barn.  Vi arbejder indimellem med tomme børnehavepladser, fordi vi har egne vuggestuebørn der skal have pladsen. Vi økonomistyrer/pladsstyrer over et helt år ad gangen.  Det bliver umuligt at tage hensyn til det enkelte barn og familie, hvis vi ikke kan se på barnets aktuelle udvikling, og eventuelle udfordringer. Det fratager os muligheden for en faglig pædagogisk vurdering af barnets behov.  Vi ville gerne se på en model, hvor vi hver 2. måned laver en plan med pladsanvisningen.  Med den model der er udmeldt, risikerer vi at forældre der har fået tilbudt en plads 4-6 mdr. før start, men som ikke har fået deres 1.prioritet, vil ringe igen og igen for at få den plads de har ønsket.   De Pædagogiske ledere har i mange år ønsket at få lov til at bestille børn i god tid (2-3 mdr. før start), men har fået svaret at det kan vi ikke. Den nye model lægger op til at forældre skal have plads 4 mdr. før. Vi forstår ikke hvorfor vi så ikke kan have den opgave/mulighed.  Vi har en bekymring ift. hvordan vi bliver pladsafregnet i 2023, da den nye budgetaftale først træder i kraft forventelig i 2024.  Den her model vil kræve at der er min. en måneds opsigelse på en plads. Eksempel: Flere måneder før takker en familie ja til en garantiplads. Kort før opstart får de tilbudt plads i ønskeinstitutionen, og vi står med en tom plads. Med svarfrist på 5 hverdage på et nyt tilbud, kommer vi meget hurtigt til at betale en stor regning med en tom plads.  Vi er bekymrede for hvordan søskendegaranti, og vores overblik ift. hvornår søskendebørn skal have plads, bliver udfordret i den nye model.       
Læs høringssvar fra Klynge F BBV
Indsendt af:
Mette Weje Østergaard
Dato: 2. november 2022
Svarnummer:
11
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Københavns Forældreorganisation - KFO
By:
København V
Postnr.:
1665
Københavns Forældreorganisation afgiver hermed høringssvar på justering af anvisningsmodel.    Mvh Mette Weje Østergaard Sekretariatsleder
Læs høringssvar fra Mette Weje Østergaard
Indsendt af:
Doris Larsen
Dato: 2. november 2022
Svarnummer:
10
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
ROSENBORG FRIHAVNS BØRNEHAVE
By:
KØBENHAVN Ø
Postnr.:
2100
Hermed høringssvar fra Rosenborg Frihavns børnehave , bestyrelse og ledelse
Læs høringssvar fra Doris Larsen
Indsendt af:
Maybritt Larsson
Dato: 2. november 2022
Svarnummer:
9
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Barnets HUs Amerikavej
By:
Vesterbro
Postnr.:
1756
Jeg sender hermed et høringssvar på vegne af ledelse og institutionsbestyrelse Barnets Hus Amerikavej Venlig hilsen Maybritt Larsson, Institutionsleder
Læs høringssvar fra Maybritt Larsson
Indsendt af:
Klyngeleder Diana W R Jensen
Dato: 2. november 2022
Svarnummer:
8
Virksomhed / Organisation :
Amager klynge B - Ledelse og LokalMED
By:
København S
Postnr.:
2300
København d. 31. oktober 2022     Høringsvar anvisningsmodel fra Amager klynge B’s LokalMED og ledelsesgruppe.   I Amager klynge B finder vi den nye anvisningsmodel relevant. Det er dog ekstremt vigtigt, at der er en reel dialog mellem institutionen/klyngen og Pladsanvisningen: I ”overgangsperioden” hvor børnehavebørn skal i KKFO og skole svinger børnetallet rigtig meget, og der kan ikke tages børn ind i det omfang, der går børn ud på 1 uge. Alle børn skal tages godt imod, når de starter i børnehave. Vi har pt. en større rekrutteringsudfordring på både personale og leder-side, og det er vigtigt, at Pladsanvisningen og lederen er i dialog herom, så børnetallet ikke er det eneste retvisende, men også muligheden for at børnene får en vis kvalitet i hverdagen. Arbejdsmiljøet lider, hvis der er for få kvalificerede pædagoger og erfarne medhjælpere. Dermed skal denne faktor også være en del af dialogen. Nogle gange er børnene ikke klar til skiftet, og der er handleplan, så vi kan ikke altid forudse ift. at planlægge. F.eks. familien ligger i skilsmisse eller sprog eller andre uforudsete omstændigheder. Sidst men ikke mindst, så er det vigtigt, at tinde til denne dialog reelt eksisterer. Sker det ikke, så vil den nye anvisningsmodel ikke fungere til gavn for børnene.    
Læs høringssvar fra Klyngeleder Diana W R Jensen
Indsendt af:
Kirstine Vognsgaard
Dato: 1. november 2022
Svarnummer:
7
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Den Gule Prik
By:
København N
Postnr.:
2200
Se venligst vedlagte høringssvar fra bestyrelsen og personalet i vuggestuen Den Gule Prik
Læs høringssvar fra Kirstine Vognsgaard
Indsendt af:
Rikke Penthien
Dato: 1. november 2022
Svarnummer:
6
Virksomhed / Organisation :
Timotheus sogns børnehave
By:
Valby
Postnr.:
2500
Høringssvar vedr. justering af anvisningsmodel på dagtilbudsområdet   På vegne af bestyrelsen i den selvejende integrerede institution Timotheus sogns børnehave, Blankavej 1, 2500 Valby, indsender jeg følgende høringssvar   Overgang fra dagtilbud til skole I forhold til de børn som starter på en kommunalskole, vil vi for det meste have et overblik over startdato, og kan derfor godt planlægge modtagelsen af nye børn. Samtidig oplever vi tit, at forældrene vælger et tilbud på en privatskole i sidste øjeblik. En privatskole som pludselig har fået en ledig plads og som ikke kører med maj-indskrivning. Dette kræver så, at barnet har en plads i dagtilbuddet hen over sommeren, hvilket kan udfordre normeringen hvis man samtidig har udbudt pladsen til et andet barn. Generelt kan det være svært at få et overblik over de børn, som starter på privatskoler i forhold til hvornår de stopper. Et andet aktuelt eksempel på en usikkerhed i forhold til udmeldelse af vores skolebørn. Hansted skole i Valby bliver renoveret, og modtager først børn til august. Vi ved ikke hvornår de 8 børn som skolen skal modtage stopper. Dette kan enten giver en over- eller undernormering i et par måneder, hvilket kan have stor indvirkning på vores økonomi. Er det muligt at kræve en længere frist for udmelding af skolebørn generelt, måske 3 måneder?   Rekrutterings udfordringer De fleste institutioner oplever en stor usikkerhed i forhold til rekruttering. Der har været stor bevægelighed på jobmarked blandt det pædagogiske personale. Hvis man står og mangler f.eks. 3 faste medarbejdere kan det være svært at overskue, om man kan tilbyde en plads 6 måneder frem i tiden. I den optimale verden med en institution med alle stillinger besat, burde det ikke være et problem, men står man og mangler arbejdskraft bliver det et kæmpe problem. Økonomisk kan det også blive et problem hvis man har fået besat alle stillinger, men ikke har bestilt nok børn. Hvordan tager I højde for dette dilemma?   Udsættelser på vuggestuebørn Vi oplever nogle gange at skulle udsætte børnehavestart for vuggestuebørn, som ikke er klar til børnehave i en alder af 2,10 år. For nogle er det bare lige til de er 3 år, og andre lidt mere udfordrede børn, kan udsættelsen vare lidt længere. Dette har vi ikke altid overblik over 6 måneder før de fylder 2,10 år Ved udsættelse af et barn, vil stuen opleve en overnormering, som generelt vil skade kvaliteten af det pædagogiske arbejde, og udsætte personalet for et endnu større pres og stressbelastning. Den selvejende organisationsstruktur Der lægges op til, at det er netværkskoordinatoren, som på vegne af netværket af selvejende institutioner overordnet skal have kontakten med pladsanvisningen 2 gange årligt.  ”I den justerede anvisningsmodel indføres en aftalebaseret model, der indebærer, at pladsanvisningen løbende afholder møder med klynge- og netværksledere og deres pladsansvarlige medarbejdere”, står der i før høringsskriftet. Dette mener vi ikke, at en netværkskoordinator er berettiget til på vegne af alle institutioner, og vi mener, at det er den enkelte institution, som skal have denne kontakt. Vi er hver især selvstændige juridiske enheder, og vores samarbejde med pladsanvisningen og anvisningen af børn har så stor en økonomisk konsekvens for den enkelte enhed, at vi ikke mener, at en koordinator skal og kan sidde med dette ansvar   Forældreperspektivet Vi ved, at en del af tanken bag denne justering af anvisningsmodellen er at give forældrene et større overblik og tryghed i forhold til planlægning. Dette vil vi som dagtilbud gerne støtte op omkring, men vi har brug for, at der bl.a. tages højde for alle de situationer som nævnt ovenfor. Vi har ikke råd til at miste økonomi, og vi har slet ikke råd til at vores medarbejdere skal opleve et større pres end de allerede gør i forvejen.   På vegne af bestyrelsen og ledelsen i den integrerede institution Timotheus sogns børnehave Rikke Penthien, Leder          
Læs høringssvar fra Rikke Penthien
Indsendt af:
Thomas Andersen
Dato: 31. oktober 2022
Svarnummer:
5
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Den selvejende Integrerede institution Spindegården
By:
Valby
Postnr.:
2500
Kære BUF Spindegården har vedhæftet en fil med et høringssvar Med venlig hilsen Thomas Andersen
Læs høringssvar fra Thomas Andersen
Indsendt af:
Peter Bruun Christensen
Dato: 28. oktober 2022
Svarnummer:
4
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Kastaniehuset - vuggestue og børnehave / Klynge NB C
By:
København
Postnr.:
2200
Vedr. justering af anvisningsmodel på dagtilbudsområdet Vi i ledelsesteamet klynge NB C forholder os noget kritisk over for det fremsatte forslag. Vi har både forhold vi ønsker uddybet og forhold hvor vi tænker at forslaget ikke vil komme børn og forældre til gode. Overordnet set mener vi at vi som pædagogiske leder er langt bedre til at vurdere hvordan man, i sin pladsstyring, fastholder et børneperspektiv, hvor der tages hensyn til: børn i udsatte positioner undgår forcerede overgange for barnet et særligt kendskab til familierne. For os er pladsstyring ikke et blot et spørgsmål om økonomi – det er et værktøj vi bruger til at sikre dynamiske børnegrupper, bredt sammensat af køn, alder, sociale udfordringer mm. Forhold vi ønsker uddybet: Hvordan forholder vi os til løbende udmeldinger? Vil der være en dialog med pladsanvisningen eller anviser de blot 1-1? Ved at bero dialogen udelukkende på 2 årlige dialogmøder, risikerer man at det særlige kendskab vi har til børnegrupperne forsvinder ved pludselige udmeldelser. Hvis der skal være dialog om udmeldelser, ser vi det som en unødvendig administrativ arbejdsgang, da beslutning alligevel vil være vores. Hvor får man indsigt i undersøgelsen af pladsanvisningen? Vi er ikke blevet gjort bekendt med at denne er udarbejdet, og heller ikke på hvilke præmisser der er opstillet. Er det lokale eller generelle pladsstyringsproblemer man oplever? Hvilke nye værktøjer vil blive stillet til rådighed i vores pladsstyring? Hverken KMD I2 eller belægningsarkene i vores økonomistyring er fleksible nok til at lave prognoser. De pædagogiske ledere arbejder med egne systemer – post-its, excel mm. Hvor er det pladsstyringsværktøj der skal kunne hjælpe PL’erne? Forhold hvor vi forholder os kritiske: SKOLEVALG: Ingen ved hvilke skoler børnene vælger. Vi kan have idéer, estimater og gisninger. Men som sådan er der ingen der ved det før i sidste øjeblik. Der er børn der kan forlænge deres institutionstid fordi de bliver tilbudt privatskole, der er børn som kan blive skoleudsat, der er skoler der kan vælge opstart 1. april i stedet for den vanlige 1. maj. Det kan gå alle veje – så at lave en realistisk pladsstyring 1. december, som foreslået, virker fjernt for de betingelser forældrene har for skolevalg. KENDSKAB TIL FAMILIER: Vi oplever at mange af vores forældre til søskende ønsker at deres børn skal gå i den samme vuggestuegruppe som deres ældste. Dette bliver svært at styre, når det er en planlægning der skal ske flere måneder i forvejen. På nuværende tidspunkt er det en proces vi i højere grad kan styre sammen med forældre, men dette vil blive besværliggjort hvis den nye model træder i kraft. REKRUTTERINGS- ELLER FAGLIGE UDFORDRINGER: København har voldsomme udfordringer med rekruttering, og det kan skabe situationer hvor en fleksibel pladsstyring er nødvendig. Hvis man har fået flere opsigelser, eller der er kritiske pædagogisk tilsyn, er pladsstyring et oplagt værktøj i den forbindelse. Det at kunne udsætte sin indskrivning, blot for en kort tid, kan skabe den ro der er nødvendig for at komme tilbage på sporet. Denne mulighed vil vi blive frataget. De 4 måneder: Det er en urimelig og urealistisk målsætning at forældrene skal have kendskab 4 måneder før, fordi de spænder ben for sig selv. Selvom de pladser vi melder ud i god tid kan hurtigt blive til pladser som anvises i sidste øjeblik pga. ventetid fra forældrene selv. Der er mange forældre som ikke forholder sig til deres anviste pladser, eller først takker nej i sidste øjeblik. Det kan tage flere måneder fra man melder ud, til alle pladserne er i hus.   Med venlig hilsen Peter Bruun Christensen, Pædagogisk leder i Kastaniehuset Heidi Blæhr Anthonsen, Pædagogisk leder i Forfatterhuset Majken Andersen Samming, Pædagogisk leder i Guldsmeden Susanne Tine Gustenhoff, Pædagogisk leder i Kernehuset Victoria Crone Helt, Pædagogisk leder i Hulahophuset Maria Tang Kiil, Pædagogisk leder i Hulahophuset Claes Martinson, Pædagogisk leder i Urtehaven Caroline Margrethe Sennek, Pædagogisk leder i Urtehaven Gitte Bille, Klyngeleder NB C
Læs høringssvar fra Peter Bruun Christensen
Indsendt af:
Helene Thordsen
Dato: 10. oktober 2022
Svarnummer:
3
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Børnehuset Hurlumhej
By:
København NV
Postnr.:
2400
På vegne af Børnehuset Hurlumhej indsendes dette høringssvar.
Læs høringssvar fra Helene Thordsen
Indsendt af:
Liv Underdal
Dato: 7. oktober 2022
Svarnummer:
2
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Klynge Indre By / Østerbro D
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Justering af anvisningsmodel - Høringssvar Når man arbejder med ind- og udmeldelser af børn med en planlægning, der ligger 12 måneder frem i tiden kan vi, i de fleste tilfælde, sørge for at forældrene har kendskab til indmeldelsesdato 2-3 måneder før start – hvis ikke langt tidligere hvis pladsanvisningen sender tilbuddene ud og forældrene svarer hurtigt tilbage Men denne justering af anvisningsmodellen på dagtilbudsområdet, virker til at være en skrivebordsløsning, der ikke tager højde for den lidt mere komplekse situation, der er på et anvisningsområde der påvirkes af de beslutninger den enkelte forælder tager Justering af anvisningsmodellen tager umiddelbart ikke højde for Forældrenes varsler til at takke ja eller nej til en plads Afslag fra forældre betyder ofte at det tager lang tid at få en plads besat og det er tit det, der gør at institutionerne har tomme pladser i en periode indtil der kommer en ny anvisning og accept. Forældre der ikke svarer på et tilbud, da de blot afventer tilbud på en anden dato eller først siger nej på samme dag hvor tilbud udløber (Dette kan også være et problem selv om man i første omgang er ude 2-3 måneder før opstartsdato) Indmeldte børn, der er ældre end vi havde regnet med, da vi bad om at få tilskrevet yderligere børn, hvilket betyder at de skal ind i børnehaveafdelingen i stedet for som planlagt i vuggestueafdelingen Forældre der får plads på én dato og presser på for at få deres børn tidligere ind (Hvilket vi i vid udstrækning prøver på at imødekomme) Børn der presses ind tidligere, betyder at der skal planlægges om på planlægning senere på året. Forældre, der får plads til deres barn, hvor de ikke ønsker en plads og dermed står til overflytning Vil overflytning fra en institution til en anden institution fremadrettet ske med 4 måneders varsel eller vil det være som i dag hvor det sker med 14 dages varsel? Forældre, der flytter ud af kommunen og dermed melder deres barn ud. Vil det ikke fortsat ske med en måneds varsel fra d. 1. eller d. 15? Forældre, der flytter ud af kommunen og glemmer at melde deres børn ud. Her bliver børnene ofte meldt ud med tilbagevirkende kraft, da medarbejderne ganske enkelt ikke er opmærksomme på om den anvisningsansvarlige er klar over at børnene er stoppet. Utilfredse forældre, der har brug for at få en plads i en anden enhed blot for at få mulighed for at starte på en frisk. Disse børn bliver ofte overflyttet med ganske kort varsel Institutioner uden venteliste der hele tiden viser forældre rundt og få børnene ind en efter en – enten i det øjeblik børnene kommer på ventelisten eller fra garantilisten. Pladsanvisere der først vil have accept fra forældrene på én dato før de udbyder den næste dato Pladsanvisere der mister overblikket, glemmer at anvise, har for mange opgaver ol. Ovenstående betyder alt sammen at der skal planlægges på ny og tages børn ind på andre datoer end vi i første omgang havde planlagt med I sidste ende handler dette om økonomi, fastholdelse af medarbejdernes stillinger og en bekymring for at miste økonomiske ressourcer uden at have haft mulighed for at personaletilpasse inden. Vi har fuld forståelse for at forældrene gerne vil have svar på hvornår de har en plads så tidligt som muligt og det vil i den forbindelse være hensigtsmæssigt at alle der er ansvarlige for ind- og udmeldelser af børn i dagtilbuddene kan arbejde med en langtidsplanlægning, der sikrer dette samt at KMDI2 understøtter det prognosearbejde det kræver Men planerne i justering af anvisningsmodellen i sin nuværende form frygter vi kan betyde At forældrene mister den fleksibilitet vi kan give dem i den mikroorganisering og -planlægning, der foregår i den enkelte enhed hver gang et barn meldes ind eller ud. Underskud for dagtilbuddene med baggrund i børnebelægningen og dermed personaletilpasninger, der ikke kan sikres gennem naturlig afgang men i stedet vil betyde afskedigelser af medarbejdere. Og en struktur med at planlægge 6 måneder frem i tiden og tro at den planlægning holder, uden en tæt dialog med pladsanvisningen og justering af planlægning, er urealistisk Med venlig hilsen Anne Jensen, Klyngeleder. Indre By/Østerbro Klynge B/Tivoliklyngen Rikke Sjøgren Hansen, Klyngeleder, Indre By/Østerbro Klynge C Liv Underdal, Klyngeleder, Indre By/Østerbro Klynge D Rikke Buron Vogelius, Klyngeleder, Indre By/Østerbro Klynge E/Klyngen ved Trianglen Susanne Rasmussen, Klyngeleder, Indre By/Østerbro Klynge F Yvonne Frederiksen, Klyngeleder, Indre By/Østerbro Klynge I Katia Dahl Bøgvad, Klyngeleder, Indre By/Østerbro Klynge J/Øbro-børnene  
Læs høringssvar fra Liv Underdal
Indsendt af:
Pernille Holt
Dato: 29. september 2022
Svarnummer:
1
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Vuggestuen Smørhullet
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Hej, Jeg har skrevet nedenstående høringssvar. Mvh. Pernille Holt
Læs høringssvar fra Pernille Holt