Foto over lokalplanområdet F. L. Smidth II tillæg 3

Ændring af skoledistrikter til skoleåret 2019/2020

Børne- og Ungdomsforvaltningen har vurderet behovet for skoledistriktsændringer.

Høringsfrist:

15. juni 2018
Indsendt af:
Caroline Norén Stevns
Dato: 15. juni 2018
Svarnummer:
64
Virksomhed / Organisation :
KMD
By:
København SV
Postnr.:
2450
Jeg tilslutter mig de kommentarer der er kommet på kommunens manglende evne til at følge med på infrastrukturen i de nye boligområder Sluseholmen/Teglholmen/Engholmen. Manglende skolekapacitet har resulteret i massive kapacitetsudfordringer for Skolen i Sydhavnen, der har og til stadighed klemmer både lærere og børn. Skolen i Sydhavnen skal i de kommende år, håndtere store udfordringer grundet manglende kapacitet som direkte kan begrundes med, at skoledistriktet til Skolen i Sydhavnen, er alt for stort samtidig med manglende rettidig justering af skolebehovet for området. Kommunen ligger inde med henvendelser fra både bekymrede lærere og bestyrelse der skitserer en lang række problemer som er opstået i kølevandet af at Skolen fra start, har været for lille til distriktets store areal. Derudover har Skolen tidligere været genhuset og sameksisteret med øvrige organisationer som har givet en hel anden type udfordringer og problemer. Kommunen har for nu, planer om at udvide Skolen i Sydhavnen med et ekstra spor samt købt en grund til etablering af en ny 3 sporet skole, en langvarig proces. Dog er beslutningen om at bygge en ny skole til området samt udvidelsen af Skolen i Sydhavnen med et spor, baseret på en fremskrivningsprognose beregnet af økonomiforvaltningen, som ikke endnu har holdt stik ift. befolkningstilvæksten og antal børn der flytter ind under det nuværende skoledistrikt. Da det er et område hvor der stadig bygges massivt, kan man frygte at de 2 tiltag slet ikke er tilstrækkeligt, for det store skoledistrikt, og at Skolerne i de næste kommende år igen skal kæmpe med yderligere kapacitetsudfordringer. Derudover er det forståelsen, at for at muliggøre en tidlig opstart af den nye 3-sporede skole, kræver det en ændring af distriktet. Kommunen og de lokale politikere opfordres derfor til, at genoverveje beslutningen om ikke at medtage området i og omkring Skolen i Sydhavnen, samt ny 3. sporede skole. Det er nødvendigt at påbegynde en ændring af det nuværende skoledistrikt allerede for skoleåret 2019/2020, således man reelt kan påbegynde en tidlig skolestart for den nye 3 sporede skole, samt ikke mindst, at skoledistriktet justeres til KUN at omfatte det kapacitetsbehov de 2 skoler er berammet til at kunne rumme. /Caroline Norén Stevns, Medlem af Skolebestyrelsen Skolen i Sydhavnen
Læs høringssvar fra Caroline Norén Stevns
Indsendt af:
Christianshavns Lokaludvalg
Dato: 15. juni 2018
Svarnummer:
63
Virksomhed / Organisation :
Christianshavns Lokaludvalg
By:
København K
Postnr.:
1466
Christianshavns Lokaludvalg har ikke bemærkninger til forvaltningens forslag til ændring af skoledistrikter til skoleåret 2019/2020.
Læs høringssvar fra Christianshavns Lokaludvalg
Indsendt af:
Indre By Lokaludvalg
Dato: 15. juni 2018
Svarnummer:
62
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Indre By Lokaludvalg
By:
København K
Postnr.:
1466
Indre By Lokaludvalg har ikke har bemærkninger til forvaltningens forslag til ændring af skoledistrikter til skoleåret 2019/2020. Men lokaludvalget er opmærksom på, at skoleplanlægningen ikke giver børn, der går i Indre Bys 8 privatskoler, mulighed for at skifte til en folkeskole i Indre By, eftersom der ikke er plads. Også af den grund bør forvaltningen undersøge muligheden for at genåbne Nørrevold Skole, frem for at lægge ekstra spor ind på de eksisterende skoler i Indre By. Med venlig hilsen Bent Lohmann, formand
Læs høringssvar fra Indre By Lokaludvalg
Indsendt af:
Gitte Christensen
Dato: 15. juni 2018
Svarnummer:
61
By:
Kbh SV
Postnr.:
2450
SIS´ skoleledelse, forældrebestyrelse, elever samt lærere har længe været udfordret pga k apacitetsproblemer, genhusning og konstant byggeri og har brug for ro til at få skolen bygget op. Det giver derfor vældig god mening, at den nye skole på sluseholmen får sit eget skoledistrikt med egen administration, således, at SIS kan koncentrere sig om sine egne udfordringer.
Læs høringssvar fra Gitte Christensen
Indsendt af:
Amager Vest Lokaludvalg
Dato: 15. juni 2018
Svarnummer:
60
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Amager Vest Lokaludvalg
By:
København S
Postnr.:
2300
Vedr. høring om ændring af skoledistrikter Amager Vest Lokaludvalg har behandlet høring vedr. ændring af skoledistrikter 2019/2020. I forbindelse med forslag til ændringer for skoledistriktsændringerne i Ørestad er lokaludvalget af den opfattelse, at det er en interessant idé at lade skoledistrikterne flyde i det område, så borgerne i højere grad har frit valg og kan tage hensyn til bopæl, søskende, venner fra børnehave osv. når de vælger skole. Lokaludvalget opfordrer derfor forvaltningen til at gå i dialog med de lokale berørte parter om, hvordan det evt. kunne lade sig gøre. Med venlig hilsen André Just Vedgren Formanden for Amager Vest Lokaludvalg
Læs høringssvar fra Amager Vest Lokaludvalg
Indsendt af:
Stine Sørensen
Dato: 15. juni 2018
Svarnummer:
59
By:
København SV
Postnr.:
2450
Der er et meget stort behov for en ny skole med egen administration med så snarlig opstart som overhovedet muligt i vores område. Derfor ønsker vi, forvaltningen tager vores område med i behandlingen af nye skoledistrikter,
Læs høringssvar fra Stine Sørensen
Indsendt af:
Camilla Hovgaard
Dato: 15. juni 2018
Svarnummer:
58
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Boligforening
By:
København NV
Postnr.:
2400
Se de lokale boligforeningers høringsvar i det vedhæftede dokument
Læs høringssvar fra Camilla Hovgaard
Indsendt af:
Vesterbro Lokaludvalg
Dato: 15. juni 2018
Svarnummer:
57
Vedhæftede filer: 1
By:
Kbh. v
Postnr.:
1758
Se den vedlagte fil.
Læs høringssvar fra Vesterbro Lokaludvalg
Indsendt af:
Formand og 1. næstformand for Bispeparkens Bestyrelse
Dato: 15. juni 2018
Svarnummer:
56
Virksomhed / Organisation :
Afdelingsbestyrelse for fsb afd 1-22
By:
København NV
Postnr.:
2400
Nu går det jo lige så godt - Nej tak til ændring af Tagensbo skoledistrikt Cirka halvdelen af Bispeparken ligger i Tagensbo skoledistrikt. Både forældre og vi andre oplever, at skolen har udviklet sig i en positiv retning, at der er et godt og tæt samarbejde mellem skole og hjem, og at Tagensbo skole indgår på en aktiv og udviklende måde i lokalsamfundet. Et af mange eksempler er 6-klassernes nylige præsentation i maj i deres ende af plænen Grønningen/Bispeparken af deres meget professionelle projekter og forslag til udvikling af selvsamme plæne til en mere aktiv bypark. Det var et samarbejde mellem skolen og Områdefornyelse Nordvest. Vi opfordrer til, at man ikke forstyrrer alt dette ved at ændre skoledistriktet. Vi bakker i øvrigt op om høringssvaret fra flere boligafdelinger under ledelse af Almen+ på Dortheavej, samt høringssvaret fra Bispebjerg Lokaludvalg og vi håber, at disse høringssvar vil blive fulgt. Jean Thierry, formand og Erik Østergaard, 1. næstformand, Bispeparkens Bestyrelse
Læs høringssvar fra Formand og 1. næstformand for Bispeparkens Bestyrelse
Indsendt af:
Line Clasen
Dato: 15. juni 2018
Svarnummer:
55
By:
København NV
Postnr.:
2400
Flytning af rode 304 fra Utterslev Skole til Tagensbo Skole. Som beboer i rode 304 og vejlauget Doreme finder jeg forslaget om flytning af halvdelen af vores vejlaug til Tangensbo skole meget bekymrende og problematisk. Jeg købte hus med min mand og lille søn i sommer på Rentemestervej, og vi valgte netop stedet pga. det stærke lokalsammenhold og udsigten til at vores børn skulle gå på den lokale Utterslev Skole få hundrede meter væk. Det føles meget trygt at sende sine børn i skole sammen med resten af lokalområdets børn på en rute med små veje, hvor de tidligt vil kunne gå til og fra skole selv. Dette vil på ingen måde være muligt, hvis vores børn flyttes til Tagensbo Skole. Forslaget går direkte imod de principper, Børne- Ungdomsforvaltningen har formuleret om ændring af skoledistrikter. Det er stik imod forældre forventninger, at vores børn ikke skal gå i den lokale folkeskole med resten af børnene i vejlauget, og skolevejen er med krydsning af to store veje meget lidt trafiksikker. Derudover frygter jeg, at en udflytning af rode 304 vil skabe opsplitning i et ellers tæt sammenknyttet og velfungerende lokalmiljø, der med forslaget fremover vil komme til at tilhøre to forskellige skoler - sikkert flere, da en del vil vælge privatskole, hvis ikke deres børn kan komme i den lokale folkeskole. Bevar rode 304 på Utterslev Skole!
Læs høringssvar fra Line Clasen
Indsendt af:
Anne-Sofie Nissen
Dato: 14. juni 2018
Svarnummer:
54
By:
København NV
Postnr.:
2400
Jeg bor i rude 304 og er stor modstander af forslaget om at flytte denne til Tagensbo Skoles distrikt. Da vi flyttede herud i sin tid var området præget af mange problemer, hashandel og det blev brugt som et transitområde hvor unge flyttede til og smuttede når der skulle stiftes familie. Gennem de senere år har vi oplevet og deltaget i mange nye initiativer og set et voksende fællesskab, frivilligt engagement og hvor mange beboere er med til at løfte, mødes og skabe en positiv udvikling for området omkring Smedetoften og Utterslev Torv. De unge familier flytter nu ikke længere væk i samme grad, men vælger at blive boende fordi man oplever at vores del af Nordvest er blevet et sted, hvor man kan skabe gode rammer om familielivet. De relationer og det fællesskab der skabes gennem den nære folkeskole er en vigtig faktor i denne sammenhæng. At flytte rude 304 fra Utterslev Skole, som ligger lige rundt om hjørnet, og dermed opsplitte området, vil være et skridt i den stik modsatte retning. En fælles skole er med til at styrke sammenholdet, men på denne måde at opsplitte vores nærområde vil skabe en rigtig ærgerlig opdeling af børn og familier i vores nærområde. Københavns Kommune investerer netop i disse år meget i vores nærområde med byfornyelse mv. Jeg vil derfor håbe at der også vil blive tænkt på at denne distriktsændring skal være med til at løfte vores lokalområde og være en del af den positive proces, som er i gang, frem for blot at afhjælpe en akut problemstilling med en løsning, der tværtimod kan få negative følger for lokalområdet. Byfornyelsen har i deres arbejde også lavet grænsen for områderne ved Tuborgvej. Det er fordi når man bor i området er det en naturlig grænse. Vi orienterer os naturligt på denne side fordi det opleves helt klart som sit eget særegne område som også indeholder Utterslev Skole. Når man ser på, hvordan denne ændring desuden vil påvirke andelen af tosprogede på henholdsvis Utterslev og Tagensbo Skole, har jeg meget svært ved at forstå, at denne ændring skal være til gavn for udviklingen af folkeskolen i Nordvest. Desuden mener jeg at det er vigtigt, at Utterslev Skole ikke ender med at blive en folkeskole for de priviligerede villabørn, men vedbliver at blive en mangfoldig folkeskole, der afspejler det område, den ligger i. Når man ser på den store forskel i escs på de to skoler, synes jeg, at man i stedet bør se på en løsning, der kan skabe støtre lighed de to skoler imellem og forsøge at mindske den sociale ulighed i Nordvest. Det fremgår af tallene i forslaget, at man vil gå fra en escs forskel på 0,83 til 0,88, det er ikke at mindske uligheden! I øvrigt håber jeg at der vil blive tænkt i en langsigtet løsning. Det er af stor betydning for os som beboere, at børnene f.eks. i en stor andelsforening som vores, ikke går på forskellige folkeskoler alt efter hvilken årgang de er, men at de tilhører samme folkeskole og legekammeraterne i gården også mødes på skolen. På denne måde kan vi bedst fortsætte med at skabe et mere trygt kvarter præget af fællesskab, initiativ og fælles ansvarsfølelse.
Læs høringssvar fra Anne-Sofie Nissen
Indsendt af:
Stine Ovgaard
Dato: 14. juni 2018
Svarnummer:
53
By:
KBH SV
Postnr.:
2450
SIS´ skoleledelse, forældrebestyrelse, elever samt lærere er allerede i forvejen massivt udfordret ved kapacitetsproblemer, genhusning og konstant byggeri. Det giver derfor vældig god mening, at den nye skole i Sydhavnen får sit eget skoledistrikt med egen administration, således, at SIS kan koncentrere sig om sine egne udfordringer.... Og gerne så hurtigt som muligt.
Læs høringssvar fra Stine Ovgaard
Indsendt af:
Eskil Thuesen
Dato: 14. juni 2018
Svarnummer:
52
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Skolebestyrelsen ved Utterslev Skole
By:
København NV
Postnr.:
2400
Vedhæftet høringssvar fra Skolebestyrelsen på Utterslev Skole
Læs høringssvar fra Eskil Thuesen
Indsendt af:
Iben Dalsgaard
Dato: 14. juni 2018
Svarnummer:
51
By:
København SV
Postnr.:
2450
Skolen i Sydhavnen er under et stort pres. Vores skoleleder er under et stort pres. Hans opgave er at drive en skole, sørge for personale pleje af de langt over 100 medarbejdere, sikre gode rammer for børn og ansatte samt sikre at skolen får opbygget sunde og mindeværdige traditioner for vores børn. I de efterhånden mange år jeg har været tilknyttet skolen har skolelederens primære opgave været BYGGELEDER. Jeg synes ikke det er fair at sætte en skoleleder i den position, men jeg tænker ofte på hvor heldige vi er at han kan holde til det. Vil I med en ny skole på Sluseholmen udsætte en ny skoleleder for tilsvarende forhold ??? Få nu styr på de distrikter og de skoler så vores skoleledere, lærer og pædagoger kan lave det de er ansat til - at sikre vores børn får de bedste kompetancer med sig så de kan bidrage til indtægten i kommunekasserne som sunde og stærke voksne i vores samfund.
Læs høringssvar fra Iben Dalsgaard
Indsendt af:
Svenja Zeeberg Kreutzer
Dato: 14. juni 2018
Svarnummer:
50
By:
København
Postnr.:
2450
Jeg er træt alt det uro omkring skolen og vil egentlig bare gerne gå i skole uden alt det snak og uro om plads og flytning. Jeg ønsker mig at Skolen i Sydhavnen får ro og at skoledistriktet bliver rettet til ift. den nye skole på Sluseholmen. Jeg indsendte (med en klassekammerat) dette læserbrev til politikken i foråret, som beskriver situationen for eleverne på skolen nu: "Vi er elever i 5.x på Skolen i Sydhavnen. I vores tid på skolen har vi gået på følgende steder: 0. klasse på Bavnehøjskolen, 1. klasse i Pavillon 1 over for den nuværende klub, 2. klasse i Pavillon 2 bag det nuværende parkeringshus. I 3. klasse flyttede vi endelig ind på den nuværende Skolen i Sydhavnen. Efter 4. klasse blev vores klasser splittet op, idet vi gik fra 2 til 3 klasser, fordi vi var blevet for mange elever. Nu er der ikke plads til flere elever på skolen, og nogle mener, vi skal flytte igen! Fra maj 2018 må vi ikke gå i den lokale klub. Der er 3 km til en anden klub, som hører til en anden skole, og hvor mange af vores kammerater ikke går. Vi frygter totalt kaos. Vi er bange for at miste kontakten til vores kammerater, når vi skal langt væk fra skolen. De voksne snakker om at køre os i bus fra Skolen i Sydhavnen til Albertslund. Vi bruger meget tid på at tale med lærerne om det. Vi frygter, at vi ikke kommer til at kunne finde ro og tryghed. Og at lærerne ikke gider alt det flytteri og flytte skole – vi har allerede skiftet lærer 5 gange. Vi frygter, at politikerne ikke lytter til os. Og hvorfor er det lige os, der går på skolen, som skal væk fra skolen?" Kh Svenja
Læs høringssvar fra Svenja Zeeberg Kreutzer
Indsendt af:
Anja Ravn Schmidt Joensen
Dato: 14. juni 2018
Svarnummer:
49
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Bellahøj Skole - Skolebestyrelsen
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Høringssvar fra Bellahøj Skoles skolebestyrelse i forbindelse med høring om ændring af skoledistrikt for Bispebjerg/ Nordvest for skoleåret 2019/20 Vi har i skolebestyrelsen på Bellahøj Skole nøje fulgt forslag om ændringer i skoledistriktet for Utterslev skole – med nogen bekymring. De to alternativer til forslag 1 om flytning af roder i Utterslev Skoles grunddistrikt indebærer flytning af elever til Bellahøj Skole. Bellahøj Skole udbygges i disse år og er ved endt kapacitetsudvidelse en 4-sporet skole. Vores nuværende grunddistrikt er et meget lille distrikt, som ikke vil kunne matche normeringen, når udvidelsen af skolen er færdig. Derfor ser vi positivt på en udvidelse af vores distrikt. Dog er vi bekymrede over forslaget, der er foreslået som alternativet oplægget om ændringer af distriktet. Med dette høringssvar ønsker vi at skabe opmærksomhed på vores forbehold og opfordrer til politisk forståelse og opbakning: Vigende tiltrækningskraft og socioøkonomisk udvikling Vi har gennem flere år i skolebestyrelsen diskuteret den negative udvikling, vi ser i distriktet – i disse år er der tendens til, at skolens tiltrækningskraft og attraktivitet er dalende, og der er en klar nedgang i antallet af familier i grunddistriktet, som vælger Bellahøj Skole som 1. prioritet. Det er bekymrende. Dertil kommer, at skolen i øjeblikket har én af de laveste socioøkonomiske scores i kommunen – hvilket blev fremhævet ved et møde i borgerrepræsentationen i februar – som trækker både attraktivitet og brug af ressourcer i negativ retning. Denne udvikling står i stærk kontrast til vores naboskoler, som oplever en udvikling med modsat fortegn; her har man stor tiltrækningskraft med større søgning, end man har kapacitet til, et markant højere gennemsnitligt socioøkonomisk niveau og flere resursestærke familier. Vi ønsker, at skolen afspejler det lokale samfund i forhold til etnisk diversitet og resurser. Men vi oplever i disse år en skævvridning i vores eksistensgrundlag – og for at drive en god skole i balance på Bellahøj Skole, er der behov for at ændre ved noget grundlæggende. Denne ændring ser vi ikke, at vi får ved at flytte rode 304 karre 30404B og rode 307 karre 30714B til Bellahøj Skole. Samling af relationer og øget tryghed Vi ønsker at rekruttere elever til skolen fra områder, der ligger naturligt i nærområdet for Bellahøj skole. Områder, hvor Bellahøj Skole vil være det naturlige valg, og områder der hænger sammen, og hvor det kan antages, at børnene via dagsinstitutioner allerede har relationer til hinanden før skoletiden, som vil styrke deres skolestart og første år i skolen. Med det alternative forslag, der rykker rode 279 karre 27919-27925 til Bellehøj Skole, vil vi få et distrikt, der giver os mulighed for at udnytte de relationer, der allerede består mellem børn, der typisk i dag går i de samme dagsinstitutioner som en del af børnene i det nuværende grunddistrikt for Bellahøj og ydermere kender hinanden fra fritidsaktiviteter. At fastholde disse relationer ind i skolen vil give børnene en tryg og mere overskuelig start på skolelivet, da der vil være gode venner og kendte ansigter. Ydermere vil vi ved at udvide distriktet med dele af rode 279 få et distrikt, der giver os mulighed for at udnytte skolekapaciteten bedre og opbygge en mere jævn balance i forhold til de socioøkonomiske parametre. Vi vil dog gøre opmærksom på de trafikale udfordringer, der vil være for de børn, der bor på modsatte side af Hareskovvej i forhold til Bellahøj Skole. De skal krydse to store hovedfærdselsårer, og derfor skal de sikres en tryg skolevej. Dette vil der selvfølgelig skulle arbejdes på. Et alternativ værd at overveje på den lange bane Skal der rykkes ved grunddistriktet for Bellahøj, vil vi opfordre til, at man tænker langsigtet og vurderer den bæredygtige balance omkring skolen – geografi, elevsammensætning på skolen og gennemsnittet af ressourcer hos forældrene. For at imødekomme den nuværende situation på Bellahøj, opfordrer vi til, at man overveje at udvide distriktet med områder, der ligger tæt på skolen på samme side af Frederikssundsvej. Det vil ikke alene påvirke elevsammensætningen positivt, det vil også bidrage til at fastholde de gode relationer og den naturlige relationsdannelse mellem børn og forældre, som vi ved de to seneste distriktsændringer har set splittet op, så børn, der bor på samme vej eller går i samme daginstitution, i dag fordeles på tre forskellige skoler. Vi håber, I vil tage vores overvejelser med i betragtningen, når der skal træffes afgørelse om ændring af skoledistrikt for Bispebjerg/ NV. På forhånd tak. Med venlig hilsen, Anja Ravn Schmidt Joensen, bestyrelsesformand på Bellahøj Skole På vegne af en samlet skolebestyrelse.
Læs høringssvar fra Anja Ravn Schmidt Joensen
Indsendt af:
Iben Dalsgaard
Dato: 14. juni 2018
Svarnummer:
48
By:
København SV
Postnr.:
2450
Jeg tilslutter mig tidligere kommentar: I overvejelserne af skoledistrikter ser jeg behov for at der ligeledes drøftes distriktfordelingen i Sydhavnsområdet, herunder Sluseholmen. Distriktets nuværende udformning er under stærk press pga. stor tilflytning til et område der strækker sig fra Sluseholm til Fisketorvet. Skoler og andre institutioner er konstant bagud.
Læs høringssvar fra Iben Dalsgaard
Indsendt af:
Lotte Zeeberg
Dato: 14. juni 2018
Svarnummer:
47
By:
København
Postnr.:
2450
Vi bor i Københavns Sydhavn og har i 6 år været ramt af at Skolen i Sydhavnen er alt for lille til at rumme alle eleverne i distriktet. Grundet alt for sene og utilstrækkelige reaktioner fra kommunen skal mange elever nu genhuses i containere, fragtes med bus til andre skoler og lignende dårlige lappeløsninger. Det slider på både børn og forælder og ikke mindst på skolens personale. Lad nu personalet få fred og ro til at undervise, istedet for at bruge tiden på planlægning af en ny skole og ad-hoc løsninger for skolens eksisterende børn. Det der sker nu, er at rigtig mange i især de ældre årgange enten har besluttet at flytte deres børn til privatskoler eller overvejer at gøre det - os selv inklusiv. Denne trend vil fortsætte, hvis ikke der er nogen der begynder at beskytte denne skole og får skabt lidt arbejdsro omkring og for ledelsen, lærerne og forældrene. Hvis I derfor ønsker at genoprette lidt af tilliden til at børnefamilier skal blive i kommuneskolen, bør I hurtigst muligt revurdere skoledistriktet, der hører til Skolen i Sydhavnen.
Læs høringssvar fra Lotte Zeeberg
Indsendt af:
Christian Grue
Dato: 13. juni 2018
Svarnummer:
46
By:
København SV
Postnr.:
2450
I overvejelserne af skoledistrikter ser jeg behov for at der ligeledes drøftes distriktfordelingen i Sydhavnsområdet, herunder Sluseholmen. Distriktets nuværende udformning er under stærk press pga. stor tilflytning til et område der strækker sig fra Sluseholm til Fisketorvet. Skoler og andre institutioner er konstant bagud.
Læs høringssvar fra Christian Grue
Indsendt af:
Jacob Richter
Dato: 13. juni 2018
Svarnummer:
45
By:
Kbh SV
Postnr.:
2450
Jeg synes at Sydhavnen skal inkluderes i vurdering i denne runde. Vi har store udfordringer med manglende skole kapacitet omkring Enghave brygge, teglholmen og Sluseholmen. Det er nødvendigt at der arbejdes på dette område nu.
Læs høringssvar fra Jacob Richter
Indsendt af:
Bo Germansen
Dato: 13. juni 2018
Svarnummer:
44
By:
København SV
Postnr.:
2450
Af alle de gode grunde, der allerede er listet op kan jeg kun tilslutte mig konklusionen at det er bydende nødvendig at inddrage Skolen i Sydhavnen i skoledistriktsovervejelserne nu. Dbh Bo
Læs høringssvar fra Bo Germansen
Indsendt af:
Helle Marler
Dato: 13. juni 2018
Svarnummer:
43
By:
Kbh sv
Postnr.:
2450
Endnu et eksempel på at forvaltningen i KK slet ikke lamgtidsplanlægger for teglholmen/sluseholmnen. Selvfølgelig skal der en ændring af skoledistrikt til så SIS kan forblive selvstændig skole med 4 spor og den nye skole i sydhavnen kan opbygges seperat.
Læs høringssvar fra Helle Marler
Indsendt af:
Helle Madsen
Dato: 13. juni 2018
Svarnummer:
42
By:
Kbh sv
Postnr.:
2459
I forhold til vurdering af skoledistrikter bør distriktet for Skolen i Sydhavnen også revurderes for at sikre at skolens fremtidige kapacitet passer til distriktet.
Læs høringssvar fra Helle Madsen
Indsendt af:
Ditte Bjerregaard
Dato: 13. juni 2018
Svarnummer:
41
By:
København SV
Postnr.:
2450
Vedrørende høringsprocessen om ændring af skoledistrikter. Jeg kan læse i jeres indstilling om ændring af skoledistrikter for skoleåret 2019/2020, af den nye skole på Sluseholmen i Sydhavnen endnu ikke er inddraget i processen, fordi anlægsbevillingen til skolen på endnu ikke er givet. Dette mener jeg er en stor fejl, da selve anlægsbevillingen vel blot er en formalitet – grunden er jo købt og beslutningen om skolebyggeriet ligger så vidt vides fast. I hvert fald kan jeg ikke se hvad der skulle kunne ændre beslutningen, eftersom Skolen i Sydhavnen allerede nu ikke længere har plads til distriktets skolebørn, og der stadig bygges på livet løs i området med stor tilflytning til skoledistriktet til følge. Hvis Skolen i Sydhavnen på nogen måde skal kunne klare sine kæmpestore kapacitetsmæssige udfordringer (med planlagt busløsning til andre skoler og udflytning i pavilloner for op mod 20 klassers vedkommende), er det tvingende nødvendigt at det nye skoledistrikt Sluseholmen oprettes hurtigt muligt, således at den nye skole kan få sin egen administration og bestyrelse. Distriktsbørnene kan så tilknyttes den nye skole med det samme, og ikke først når den i 2023 (eller senere?) står færdigbygget. Børnene i dette nye skoledistrikt skal så genhuses tæt på den nye skole, indtil den står færdig (som det er normalt i forbindelse med byggeri af nye skoler, og som Skolen i Sydhavnen også var igennem med både ophold på Bavnehøj Skole og siden i pavilloner ved siden af skolebyggeriet). Dette vil give bare en lille smule meget tiltrængt luft til Skolen i Sydhavnen, hvor situationen i dag er den, at elever, der allerede har tilbragt op mod 3 år af deres skolegang i midlertidige løsninger, nu igen kan se frem til flere år i pavilloner, fordi det nuværende skoledistrikt er alt for stort i forhold til skolens kun 3 spor. Derfor ønsker jeg en opdeling af skoledistrikterne Skolen i Sydhavnen og Sluseholmen Skole hurtigst muligt. Mange hilsner, Ditte Bjerregaard
Læs høringssvar fra Ditte Bjerregaard
Indsendt af:
Peter Rosenkilde
Dato: 13. juni 2018
Svarnummer:
40
By:
København SV.
Postnr.:
2450
Kære Københavns Kommune. Jeg er far til to børn der lige fra første skoledag har været hårdt ramt af kommunens elendige planlægning af skoledistrikter og manglende evne til at fremskrive børne-tal. Vi bor i Københavns Sydhavn og har i 6 år informeret om at Skolen i Sydhavnen er alt for lille til at rumme alle eleverne i distriktet. Grundet alt for sene og utilstrækkelige reaktioner fra kommunen skal mange elever nu genhuses i containere, fragtes med bus til andre skoler og lignende dårlige lappeløsninger. Hvis I ønsker at genoprette lidt af tilliden til at børnefamilier skal blive i København, bør I hurtigst muligt revurdere skoledistriktet, der hører til Skolen i Sydhavnen.
Læs høringssvar fra Peter Rosenkilde
Indsendt af:
Ungeråd KBH
Dato: 13. juni 2018
Svarnummer:
39
Virksomhed / Organisation :
Københavns Kommune, Børne- og Ungdomsforvaltningen
By:
København V
Postnr.:
1600
Ungeråd KBHs høringssvar vedrørende forslag til ændring af skoledistrikter i skoleåret 2019/2020 Ungeråd KBH takker for at have modtaget forslag til ændring af skoledistrikter vedrørende områderne Amager og Nørrebro/Bispebjerg. Det er vigtigt, at københavnske unge har de bedst mulige forudsætninger for en god skolegang. Ungeråd KBH er derfor glad for muligheden for at bidrage til overvejelserne om skoledistriktsændringerne. På baggrund af gennemlæsning af høringsmaterialet har Ungeråd KBH følgende bemærkninger til forslaget: Vedr. forslag 1: • Det er ikke på baggrund af høringsmaterialet muligt for Ungeråd KBH at vurdere, hvorvidt forslag 1 er at foretrække over alternativerne til forslag 1. Ungerådet mangler de faglige argumenter for fordele og ulemper ved de forskellige modeller. Med udgangspunkt i det foreliggende datagrundlag er det ungerådets anbefaling, at man vælger den model, der giver den mest ligelige fordeling i escs-mål og andelen af tosprogede på tværs af de omfattede skoler. Vedr. forslag 2: • Det er væsentligt, at der etableres en særlig sikker skolevej for de elever, der har bopæl i rode 390 og fremadrettet skal gå i skole på Kalvebod Fælled Skole, da en del af strækningen på nuværende tidspunkt er præget af byggeri og arbejde, der medfører tung trafik. Generelt: • Da høringsmaterialet beskriver flere mulige distriktsændringer i fremtiden, er det væsentligt, at der løbende er gennemsigtighed ift. overvejelser og beslutninger om fremtidige distriktsændringer og at de berørte familier orienteres rettidigt. • Distriktsændringerne kan betyde, at nogle af de kommende elever mister adgangen til de speciallinjer, som nogle skoler tilbyder – fx Utterslev skole, der har profilen Grønt flag – Grøn skole. Dette kan opleves som et stort tab for de elever, der ikke kan påbegynde på den forventede skole. • Der bør være opmærksomhed på, at skolernes omdømme kan variere. Distriktsændringen kan derfor få den konsekvens, at kommende elever, der oplever at skulle gå på en mindre attraktiv skole end ønsket, kan søge mod privatskoler eller andre skoler end de beliggende i deres grunddistrikt. • Ved valg af model bør data om andelen af tosprogede suppleres med andet data – fx en kvalitativ vurdering af de faglige kompetencer hos skolens elever, da der er mange eksempler på, at det at være flersproget ikke nødvendigvis udgør en sårbarhed for den unge, men kan være en styrke. • Principperne for ændringer af skoledistrikter kan med fordel udvides til også at tage udgangspunkt i den geografiske placering af dagtilbud. Det er Ungeråd KBHs oplevelse, at børn og forældre ønsker at barnet kan følge sine venner fra dagtilbuddet og op i skolen. Hvis distriktsændringen betyder, at dette ikke er en mulighed, er det sandsynligt, at barnet vil søge mod en anden skole. Ungeråd KBH ser frem til resultatet af inddragelsen og håber på en skoledistriktsændring, der tilgodeser alle de omfattede borgere. /Ungeråd KBH, 2017/18
Læs høringssvar fra Ungeråd KBH
Indsendt af:
Anja Kuhlbrodt
Dato: 13. juni 2018
Svarnummer:
38
Virksomhed / Organisation :
mtre aps
By:
København SV
Postnr.:
2450
I overvejelserne af skoledistrikter ser jeg behov for at der ligeledes drøftes distriktfordelingen i Sydhavnsområdet, herunder Sluseholmen. Distriktets nuværende udformning er under stærk press pga. stor tilflytning til et område der strækker sig fra Sluseholm til Fisketorvet.
Læs høringssvar fra Anja Kuhlbrodt
Indsendt af:
Ellbjørg Grønlund
Dato: 13. juni 2018
Svarnummer:
37
By:
København SV
Postnr.:
2450
Med henvisning til stormødet på Skolen I Sydhavnen 15. maj 2018 og de kommende års udfordringer med genhusning af elever samt at kommunen allerede har opkøbt grund på sSluseholmen, til etablering af en ny skole der, opfordres B&U forvaltningen allerede for skoleåret 2019/2020 påbegynde ændring af skoledistriktet på Sluseholmen/teglholmen/engholmene. Kommunen har I så mange år handlet på bagkant i det nye boligområde, hvilket har givet store kapacitetsudfordringer. Det er på side, at Skolen i Sydhavnen får nogle ordentlige vilkår til, at kunne videreudvikle skolen og ikke kun skulle koncentrere sig om skolebyggerier og kapacitetsudfordringer. Det undres, at dette distrikt ikke er under genovervejelse allerede i denne omgang, eftersom I selv var til stede på stormødet og kender den utilfredshed der er med situationen i området. Vær for en gangs skyld på forkant med udfordringerne.
Læs høringssvar fra Ellbjørg Grønlund
Indsendt af:
Bonnie Colville-Ebeling
Dato: 13. juni 2018
Svarnummer:
36
By:
København SV
Postnr.:
2450
Såfremt man påtænker at ændre skoledistrikter for at imødekomme kapacitetsproblemer i Københavns Kommune, vil jeg på det kraftigste opfordre til, at man medinddrager Sydhavnen i denne proces. Som beboer i Sydhavnen med børn på Skolen i Sydhavnen er jeg bekendt med gigantiske kapacitetsproblemer med helt urimelige midlertidige og midlertidige til midlertidige utilfredsstillende løsninger på disse. Jeg har derfor svært ved at se argumentationen for, at Sydhavnen ikke inddrages i processen.
Læs høringssvar fra Bonnie Colville-Ebeling
Indsendt af:
Randi Munk
Dato: 13. juni 2018
Svarnummer:
35
By:
København SV
Postnr.:
2450
Forvaltningen er nødt til at se på en ændring af skoledistrikterne i Sydhavnen. Skolen i Sydhavnen er allerede alt alt for lille, og der er akut behov for den nye 3 sporede skole som er i støbeskeen. Men før en sådan skole kan bygges, kræver det at skoledistriktet er målt op! Så derfor bør forvaltningen tage det logiske skridt at lave opmålingen og vurderingen af skoledistriktet allerede nu, inden Sydhavnen igen igen må ud i en pavillon løsning, og buskørsel af vore børn. Vi har mange børn, og vi har brug for flere skoler nu!
Læs høringssvar fra Randi Munk

Sider