Oprettet: 13. juni 2018
Svarnummer:
39

Indsendt af

Ungeråd KBH

Virksomhed / organisation

Københavns Kommune, Børne- og Ungdomsforvaltningen

Postnr.

1600

By

København V

Høringssvar

Ungeråd KBHs høringssvar vedrørende forslag til ændring af skoledistrikter i skoleåret 2019/2020 Ungeråd KBH takker for at have modtaget forslag til ændring af skoledistrikter vedrørende områderne Amager og Nørrebro/Bispebjerg. Det er vigtigt, at københavnske unge har de bedst mulige forudsætninger for en god skolegang. Ungeråd KBH er derfor glad for muligheden for at bidrage til overvejelserne om skoledistriktsændringerne. På baggrund af gennemlæsning af høringsmaterialet har Ungeråd KBH følgende bemærkninger til forslaget: Vedr. forslag 1: • Det er ikke på baggrund af høringsmaterialet muligt for Ungeråd KBH at vurdere, hvorvidt forslag 1 er at foretrække over alternativerne til forslag 1. Ungerådet mangler de faglige argumenter for fordele og ulemper ved de forskellige modeller. Med udgangspunkt i det foreliggende datagrundlag er det ungerådets anbefaling, at man vælger den model, der giver den mest ligelige fordeling i escs-mål og andelen af tosprogede på tværs af de omfattede skoler. Vedr. forslag 2: • Det er væsentligt, at der etableres en særlig sikker skolevej for de elever, der har bopæl i rode 390 og fremadrettet skal gå i skole på Kalvebod Fælled Skole, da en del af strækningen på nuværende tidspunkt er præget af byggeri og arbejde, der medfører tung trafik. Generelt: • Da høringsmaterialet beskriver flere mulige distriktsændringer i fremtiden, er det væsentligt, at der løbende er gennemsigtighed ift. overvejelser og beslutninger om fremtidige distriktsændringer og at de berørte familier orienteres rettidigt. • Distriktsændringerne kan betyde, at nogle af de kommende elever mister adgangen til de speciallinjer, som nogle skoler tilbyder – fx Utterslev skole, der har profilen Grønt flag – Grøn skole. Dette kan opleves som et stort tab for de elever, der ikke kan påbegynde på den forventede skole. • Der bør være opmærksomhed på, at skolernes omdømme kan variere. Distriktsændringen kan derfor få den konsekvens, at kommende elever, der oplever at skulle gå på en mindre attraktiv skole end ønsket, kan søge mod privatskoler eller andre skoler end de beliggende i deres grunddistrikt. • Ved valg af model bør data om andelen af tosprogede suppleres med andet data – fx en kvalitativ vurdering af de faglige kompetencer hos skolens elever, da der er mange eksempler på, at det at være flersproget ikke nødvendigvis udgør en sårbarhed for den unge, men kan være en styrke. • Principperne for ændringer af skoledistrikter kan med fordel udvides til også at tage udgangspunkt i den geografiske placering af dagtilbud. Det er Ungeråd KBHs oplevelse, at børn og forældre ønsker at barnet kan følge sine venner fra dagtilbuddet og op i skolen. Hvis distriktsændringen betyder, at dette ikke er en mulighed, er det sandsynligt, at barnet vil søge mod en anden skole. Ungeråd KBH ser frem til resultatet af inddragelsen og håber på en skoledistriktsændring, der tilgodeser alle de omfattede borgere. /Ungeråd KBH, 2017/18