Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Forældreindflydelse i ny institutionsstruktur

I forbindelse med indførelse af ny institutionsstruktur er der nu udarbejdet et forslag til, hvordan forældreindflydelsen sikres i de enkelte enheder. et forslag til sikring af forældreindflydelsen i de enkelte enheder.

Høringsfrist:

28. januar 2011
Indsendt af:
Steen Houmark
Dato: 29. januar 2011
Svarnummer:
83
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
De selvejende int. tilknyttet SBBU
By:
København
Postnr.:
2400
Høringssvar vedhæftet
Læs høringssvar fra Steen Houmark
Indsendt af:
Jesper MIkkelsen
Dato: 28. januar 2011
Svarnummer:
82
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Institutionen Brobergsgade
By:
København
Postnr.:
1427
Vedr. høringssvar vedr. forældre indflydelse i ny institutionsstruktur. Med den forholdsvis sparsomme respons på vore seneste høringssvar in mente, vil vi i denne omgang fatte os i korthed. Ikke fordi vi ikke er engagerede i problemstillingen, men derimod dels fordi forvaltningen tydeligvis ikke tilstræber individuelle besvarelser af vore høringssvar, dels fordi vi i denne sag lægger os på linje med KFO, der i deres omfattende høringssvar har opregnet de problemstillinger som også vi ser gør sig gældende i forbindelse med den nye klyngestrukturs forældreindflydelse. Vi bakker derfor op om KFO, og ønsker selvsagt, at forvaltningen redegør for de problemstillinger der rejses af KFO. Disse er kort fortalt: 1) Vanskeligere betingelser for at skabe sammenhæng mellem institutionsliv og familieliv i børnenes liv. 2) Mindre forældredemokrati og mindre forældrenærhed. 3) Mindre demokratisk kontrol af økonomi. 4) Ensretning af pædagogik på bekostning af mangfoldighed i dagtilbud. 5) Manglende forståelse for Vi har svært ved at se, hvordan det politisk udmeldte ønske om dels at opretholde forældredemokratiet i det nære, dels at opretholde mangfoldighed og forskellighed institutionerne imellem i klyngen, imødekommes af forvaltningens indeværende forslag. På vegne af Forældrebestyrelsen i Institutionen Brobergsgade Jesper Mikkelsen Formand for bestyrelsen
Læs høringssvar fra Jesper MIkkelsen
Indsendt af:
Forældrebestyrelsen
Dato: 28. januar 2011
Svarnummer:
81
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
7-springeren
By:
Kbh N
Postnr.:
2200
Læs høringssvar fra Forældrebestyrelsen
Indsendt af:
Katrine Juul
Dato: 28. januar 2011
Svarnummer:
80
Virksomhed / Organisation :
Børnehaven Hestestalden
By:
København V
Postnr.:
1656
Børne- og ungdomsforvaltningen Sekretariatet Rådhus 1599 København Vedr.: Høring – ændring af styrelsesvedtægter i forbindelse med ny klyngestruktur Forældrebestyrelsen i Børnehaven Hestestalden, Eskildgade 17, 1656 København V, har følgende bemærkninger til udkastet til ændring af styrelsesvedtægter i forbindelse med ny klyngestruktur: Repræsentation i forældrebestyrelsen og fastlæggelse af pædagogiske principper Vi er stærkt bekymrede for den skævhed der tegner sig hvis ikke alle institutioner, er repræsenteret både med medarbejderrepræsentanter og forældrerepræsentanter i forældrebestyrelsen. Specielt når forældrebestyrelsen også skal fastlægge de pædagoiske kompetancer. Vores børnehave er desuden delt i en A og B og de fungerer principielt som to børnehaver. Hvordan sikrer man at alle bliver hørt hvis ikke begge er repræsenteret. Det skal derfor som minimum være en repræsentant for hver enhed. Vi forslår derfor at: §2, linje 4 ændres til: ”samt af ____ …én medarbejderrepræsentant fra hver enhed valgt af …” . Således at der sikres en repræsentation af hver enkelte enheds pædagogiske medarbejdere i forældrebestyrelsen. Arbejdet med læreplaner Vi er bekymrede for den ensretning der vil ske hvis der skal laves generelle overordnede pædagoiske læreplaner for hele klyngen. Her kunne det ønskes at læreplanerne udarbejdes i forældregrupperne i samarbejde med den enkelte institutions pædagoiske personale. Vi er bekymrede for, at læreplaner, som primært udformes og besluttes i forældrebestyrelsen, vil blive for generelle - og mere vil blive et administrativt redskab end et konkret pædagogisk udviklingsredskab, der tager udgangspunkt, og anvendes, i daglig praksis. Særligt kan det blive en udfordring i store klynger med mange forskellige aldersgrupper at udforme fælles pædagogiske principper. Det vil altså, mener vi, resultere i, at arbejdet med læreplanen flyttes for langt væk fra den enkelte enheds pædagogiske medarbejdere. For at de pædagogiske principper og pædagogiske læreplaner skal fungere som udviklingsredskab for den enkelte enhed, er det vigtigt at sikre, at de forankres i det daglige arbejde med børnene. Den pædagogiske læreplan skal helst være et redskab, der tager afsæt i den enkelte enheds børn, dvs. alder, særlige behov m.m. – sådan at den pædagogiske ledelse og pædagogiske medarbejder kan bruge den som et konkret udviklingsredskab. Ligeledes er forældrenes input til dagtilbuddets kvalitet, vilkår og betingelser mest værdifulde i forhold til den enkelte enhed, hvis daglige pædagogiske praksis de kender – altså fra forældreråd til enhedsledelse. På nuværende tidspunkt er det uklart i styrelsesvedtægterne §12 forældrerådets opgaver, bullit 8, hvad der ligger i begrebet: ”enhedens del af læreplanen”. Hvilke dele af læreplanen vil kunne fastsættes og besluttes på enhedsniveau og hvilke dele skal fastsættes på institutionsniveau? Ligeledes står der under §8, linje 14-15 under forældrerådets opgaver at: ”Det er lederens ansvar at inddrage forældrebestyrelsen i udarbejdelse, evaluering og opfølgning af den pædagogiske læreplan” . Hvilken rolle skal forældrerådet have i udarbejdelsen af læreplanen i forhold til forældrebestyrelsen – og vil forældrebestyrelsen kunne afvise den læreplansdel, som den enkelte enhed har udformet, selvom forældrerådet har bakket op omkring denne? Og vil der kunne være institutioner i klyngen som kører efter helt andre pædagoiske principper end de andre? Vi forslår derfor at arbejdet med læreplaner præciseres yderligere i styrelsesvedtægten, sådan at arbejdet med de pædagogiske læreplaner fortsætter med at være stærkt forankret på enhedsniveau, og udarbejdes af den enkelte enheds pædagogiske ledelse. Dermed kan de blive et redskab tæt på pædagogernes og børnenes dagligdag som vi forældre kan støtte op omkring. Med venlig hilsen Katrine Juul, på vegne af forældrebestyrelsen i Hestestalden
Læs høringssvar fra Katrine Juul
Indsendt af:
Personalet i Absalonshave
Dato: 28. januar 2011
Svarnummer:
79
Virksomhed / Organisation :
Absalonshave
By:
København V
Postnr.:
1658
Høringssvar vedr. forældre indflydelse i ny institutionsstruktur: Personalet fra Absalonshave, Absalonsgade 33, 1658 KBH. V vil hermed komme med vores bekymring vedrørende Klynge- Forældrebestyrelsen. Vi skriver dette, da vi ved, at vores fagforening, LFS, ikke deler samme opfattelse af, hvordan den nye klyngestruktur skal udformes, og at de derfor ikke er i stand til at repræsentere os i denne sag. I udkastet for styrelsesvedtægterne kan vi se, at kun ca. halvdelen af institutionerne kan få en medarbejderrepræsentant i bestyrelsen. Dette er vi meget bekymrede og utrygge ved. I bestyrelsen skal principperne for vores hverdag besluttes. Praksis viser, at hvis sådanne beslutninger ikke bare skal være ord men være et reelt stykke arbejdspapir, er det vigtigt, at medarbejderne har et vist ejerskab til det. For at få det, er det nødvendigt at være tæt på beslutningerne og med i arbejdet! Vi finder det udemokratisk, at personalet fra hver enhed ikke er sikker på at blive repræsenteret! I forhold til ansvarsfordelingen mellem forældrebestyrelsen og den enkelte enheds forældreråd, er vi også bekymret for følgende punkt, : ”Inddragelse i arbejdet med den pædagogiske læreplan inkl. Børnemiljøvurderingen i forhold til udarbejdelse af pædagogiske principper og fokuspunkter som skal gælde for alle enheder” ligger hos klynge-forældrebestyrelsen. ” Vi mener, ligesom vores forældrebestyrelse, at dette ansvar skal ligge i på enhedsniveau. Hos forældrerådet og den pædagogiske leder. Vi mener, at det er den eneste måde, hvorpå vi kan bibeholde enhedernes mangfoldighed. Desuden er det vigtigt, at dem, der skal arbejde med læreplaner i praksis står bag dem. Ansvaret for lærerplanerne må ligge i rådet, hvis de skal kunne bruges til noget i den pædagogiske hverdag. Vi har haft besøg af vores nye klyngeleder, som kom og præsenterede sig og sine planer. En af planerne var relativt hurtigt at få ansat en administrativmedarbejder. Dette forstår vi ingenting af! Ud fra BUFs egne udregninger giver klyngeledelse en besparelse på 27 ledelsestimer for hver klynge pr.uge. I dette regnestykke indgår der ingen udgifter til en administrativmedarbejder. Vi har betalt med vores souschef, og hvis vi nu skal betale til en administrativmedarbejder, hvori ligger så besparelsen? Vi har fået den opfattelse, at besparelsen på 40 mill. pr. år bliver opnået ved at indføre klyngeledelse og at der vil blive taget så lidt som muligt fra børnene. På nuværende tidspunkt har vi fået udmeldt, at der skal findes en del besparelser på ”gulvet”. Derved frygter vi at de penge, som BUF mener, at de vil kunne spare på klyngeledelse, udelukkende kommer til at blive taget fra børnene. Med venlig Hilsen Personalet i Absalonshave Absalonsgade 33, København V
Læs høringssvar fra Personalet i Absalonshave
Indsendt af:
Pernille Bischoff
Dato: 28. januar 2011
Svarnummer:
78
Virksomhed / Organisation :
Børnehaven Enveloppen
By:
København S
Postnr.:
2300
Herved skal forældrebestyrelsen i Enveloppen vende tilbage med bemærkninger til forvaltningens forslag om forældreindflydelse i ny institutionskultur. Vi foreslår, at der udpeges to repræsentanter fra hver enhed (forældreråd) til at sidde i klyngens forældrebestyrelse. Dette begrundes ud fra praktiske hensyn, blandt andet at sikre deltagelse i møderne. Dertil kommer muligheden for at skabe en større sammenhæng mellem forældreråd og enhed, når der mere end en forældre til at viderebringe informationer til og fra enhed og klynge. Med venlig hilsen Pernille Bischoff Formand for forældrebestyrelsen
Læs høringssvar fra Pernille Bischoff
Indsendt af:
Faglig sekretær, Dorthe Thorbech
Dato: 28. januar 2011
Svarnummer:
77
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
LFS
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Faglig sekretær, Dorthe Thorbech
Indsendt af:
Charlotte Gärtner
Dato: 28. januar 2011
Svarnummer:
76
Virksomhed / Organisation :
Inst. Den Grønne Giraf
By:
Kbh.N
Postnr.:
2200
Til forvaltningen i kbh. kommune Hermed indgives høringssvar fra en samlet forældrebestyrelse i O-10 års institutionen "den Grønne Giraf " Bestyrelsen ønsker hermed at støtte fuldt op omkring KFO´s høringssvar vedr. forældre-indflydelse i den nye instruktur af 17 januar. Se følgende underpunkter som danner grundlag for KFO´s høringssvar. 1) Vanskeligere betingelser for at skabe sammenhæng mellem institutionsliv og familieliv i børnenes liv. 2) Mindre forældredemokrati og mindre forældrenærhed. 3) Mindre demokratisk kontrol af økonomi. 4) Ensretning af pædagogik på bekostning af mangfoldighed i dagtilbud. 5) Manglende forståelse for vilkår og bevæggrunde for forældres engagement i daginstitutionerne. Vi har en dyb bekymring for den ændrede struktur i, i forvaltningen har stillet som forslag! Vi støtter de alternative forslag, jævnført ovenstående punkter, der er givet fra KFO til forvaltningen. Vi mener disse forslag er essentielle for at opretholde en beslutningsdygtigt bestyrelse både ud fra et personale- og forældremæssigt syn og bevare den pædagogiske mangfoldighed og diversitet i de enkelte klynger og i kbh. kommune. hilsen Charlotte Gärtner på vegne af Forældre-bestyrelsen i "Den Grønne Giraf"
Læs høringssvar fra Charlotte Gärtner
Indsendt af:
LFS
Dato: 28. januar 2011
Svarnummer:
75
Vedhæftede filer: 1
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra LFS
Indsendt af:
Lisbet Ørsted Frandsen
Dato: 28. januar 2011
Svarnummer:
74
Virksomhed / Organisation :
Integreret institution Møllehuset
By:
København
Postnr.:
2200 kbh.n
Høringssvar vedrørende de nye forældrebestyrelser og –råd i klyngeinstitutionerne. Til rette vedkommende, Københavns Kommune. Den nuværende bestyrelse i Møllehuset har følgende kommentarer til det fremtidige bestyrelsesarbejde og forældreråd. 1. Vi mener at alle pædagogiske ledere i klyngen bør have mulighed for at deltage i bestyrelsesmødet. Det kan være vigtigt, at forældrerepræsentanten fra den enkelte enhed kan hente støtte og sparring hos den pædagogiske leder og at lederen er fuldt informeret om hvad der foregår i og til bestyrelsesmøderne. De pædagogiske ledere bør derfor frit kunne deltage, dog uden (eller med reduceret) stemmeret for at undgå personaleovervægt i bestyrelsen. En bedre integration af enhedens pædagogiske leder vil i et vist omfang også kunne aflaste enhedens forældrerepræsentant i bestyrelsen, idet denne person fremover får dobbeltarbejde når vedkommende skal deltage både i råd og bestyrelsesarbejde. Vi er lidt betænkelige ved arbejdsomfanget for denne forældrerepræsentant. Det kan blive til mange møder for en småbørnsfamilie og støtten fra den pædagogiske leder vil derfor være vigtig. Vi foreslår følgende tekstændring under paragraf 2: slet linie 6, erstat denne med "Alle pædagogiske ledere har ret til at deltage, der skal dog være mindst een repræsentant. De pædagogiske ledere deltager uden stemmeret." eller evt med andet snedigt stemmesystem. 2. Medarbejdere bør være repræsenteret i forældrerådene. Forslag til tekstændring i paragraf 11, linie 8: "..., og medarbejderne skal være repræsenteret i forældrerådet." 3. Vi mener, at man forventer for stor deltagelse og dermed ansvar fra forældrerådene i enhedens pædagogiske arbejde. Der bør ikke være tvivl om, at det er den pædagogiske leder i samarbejde med sine medarbejdere, der har det fulde ansvar for det pædagogiske arbejde. Vi foreslår derfor følgende tekstændring i paragraf 12, punkt 8 til "Informeres om enhedens pædagogiske aktiviteter:..." Med venlig hilsen, Møllehusets bestyrelse.
Læs høringssvar fra Lisbet Ørsted Frandsen
Indsendt af:
Tine Lund
Dato: 28. januar 2011
Svarnummer:
73
Virksomhed / Organisation :
Forældrebestyrelsen Børnehuset på Holmen
By:
København K
Postnr.:
1408
Høringssvar fra bestyrelsen i Børnehuset på Holmen Forældrebestyrelsen i Børnehuset på Holmen finder det glædeligt, at kompetencerne for henholdsvis forældrebestyrelse og forældreråd er klart definerede og bakker grundlæggende op om kompetencefordelingen. På et enkelt punkt vil vi dog foreslå en ændring i kompetencefordelingen. Forslaget skal imødegå risikoen for, at forældrebestyrelsen bliver en slagmark for kampen om ressourcer, hvor hvert enkelt medlem tænker eget barns institution først og samtidig skabe incitament for, at de enkelte institutioner har et incitament til at finde alternativ finansiering. Det foreslås derfor at kompetencen til at håndtere punktet ”Anvendelse af ikke-budgetterede indtægter som eksempelvis sponsorstøtte” flyttes fra forældrebestyrelsen til forældrerådet. Sponsorater indhentet af den enkelte institution kan derfor anvendes i pågældende institution, ligesom det bliver op til forældrerådet at beslutte i samarbejde med klyngelederen og den pædagogiske leder, hvad midlerne skal anvendes til. I situationer hvor eventuelle sponsorater alle rander ikke-budgetterede indtægter kommer fra uvildig tredjepart, vil det være op til forældrebestyrelsen at træffe beslutning om midlernes anvendelse. Bestyrelsen i Børnehuset på Holmen foreslår endvidere, at de pædagogiske ledere fra alle klyngens institutioner er repræsenteret i forældrebestyrelsen for derigennem at sikre maksimal sammenhæng og koordination mellem arbejdet i forældrebestyrelse og forældreråd. Afslutningsvis finder bestyrelsen i Børnehuset på Holmen, at forældrerådet bør have høringsret og ikke blot ret til at blive præsenteret for evalueringen af klyngens pædagogiske plan og handleplanen for klyngens miljøvurdering. Får forældrerådet høringsret, kan det sikre, at lokale forhold bliver afspejlet korrekt i de endelige rapporter. Ligeledes vil det sikre, at gode, fremadrettede forslag til forbedringer kommer ind i den formelle struktur, hvilket der med den foreslåede kompetencefordeling ikke findes et formelt rum til.
Læs høringssvar fra Tine Lund
Indsendt af:
Mikael Eriksen fra forældrebestyrelsen
Dato: 28. januar 2011
Svarnummer:
72
Virksomhed / Organisation :
Krummerne
By:
København N
Postnr.:
2200
Bemærkning/indsigelse mod indstillingen ”Forældreindflydelse i ny institutionsstruktur” Vi finder det uhensigtsmæssigt, at der ud over forældrerepræsentanterne i bestyrelsen kun skal vælges to eller tre medarbejderrepræsentanter (for klynger med hhv. under eller 5 og derover enheder) samt en repræsentant for de pædagogiske ledere. Denne sammensætning gør, at der altid vil være mindst en institution, som ikke vil være repræsenteret af en medarbejder/leder. For denne eller disse institutioner vil det derfor være forældrerepræsentanten alene, der har ansvar for at rapportere tilbage til sin egen institutions forældreråd samt medarbejdere/ledere. Vi anser dette for uholdbart, da en medarbejder/leder altid vil have en anden slags indsigt end en forælder og forslår derfor, at det sikres, at ALLE institutioner er repræsenteret i bestyrelsen med minimum en forældrerepræsentant OG en leder/medarbejderrepræsentant. Med venlig hilsen Forældrebestyrelsen i Krummerne
Læs høringssvar fra Mikael Eriksen fra forældrebestyrelsen
Indsendt af:
Forældrerådet i Stockholmsgave Centrum
Dato: 28. januar 2011
Svarnummer:
71
Virksomhed / Organisation :
Stockholmsgave "Centrum"
By:
Lyngby
Postnr.:
2800
Forældrerådet i Stockholmsgave Centrum har følgende kommentar vedrørende repræsentation og sammensætning i de kommunale klynger: Det nuværende forslag giver ikke mulighed for at personale fra alle enheder bliver repræsenteret i forældrebestyrelsen, hvilket vi finder meget uheldigt. Vi mener, at der skal være en medarbejder fra hver enhed repræsnteret i bestyrelsen, hvis personalet skal sikres ejerskab til udførslen i praksis af de pædagigiske principper og fokuspunkter, som forældrebestyrelsen udarbejder.
Læs høringssvar fra Forældrerådet i Stockholmsgave Centrum
Indsendt af:
Forældrebestyrelsen 2010-143398
Dato: 28. januar 2011
Svarnummer:
70
Virksomhed / Organisation :
vuggestuen Villa Rose
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Forældrebestyrelsen i vugegstuen Villa Rose vil gerne kommentere følgende i forbindelse med ovenstående høring: - Lukkedage: Vi finder det problematisk at den enkelte institutionsenheds lukkedage skal besluttes af en forældrebestyrelse, hvor størstedelen af medlemmerne er tilknyttet andre institutionsenheder. Man sætter så at sige andre til at beslutte for sig. Dog anerkender vi at en vis koordinering i klyngen kan være nødvendig i.f.m. nødpasningsordning eller evt. fælles pædagogiske personaldage. - Sammensætning af forældrebestyrelse: Vi finder det yderst kritisabelt at ikke alle enhedsinstitutionerne vil være repræsenteret med medarbejderrepræsentanter i forældrebestyrelsen. Vi mener, at det resulterer i en skæv magtfordeling, hvor nogle enhedsinstitutioner bliver overrepræsenteret i.f.t. andre. - Forældrerådets inddragelse i prioriteringen af midler til pædagogiske aktiviteter plus planlægning af institutionsenhedens pædagogiske aktiviteter i samarbejde med personalet: Som forældre mener vi, at vuggestuens daglige pædagogiske aktiviteter bør tage sit udgangspunkt i en kompetent pædagogisk faglighed, og den findes bedst hos vuggestuen pædagogiske leder samt personalegruppen. Vi vil som forældre gerne orienteres og gå i dialog, men det pædagogiske arbejde er primært et ledelses- og personaleansvar. Med venlig hilsen Forældrebestyrelsen i Villa Rose
Læs høringssvar fra Forældrebestyrelsen 2010-143398
Indsendt af:
Eva Bøje Nielsen på vegne af Forældrebestyrelsen Vuggestuen Trekanten
Dato: 28. januar 2011
Svarnummer:
69
Vedhæftede filer: 1
By:
København K
Postnr.:
1422
Københavns Kommune, Børne og ungdomsforvaltningen d. 26. januar. 2011. Høringssvar Forældreindflydelse i en ny institutionsstruktur. Forældrebestyrelsen i vuggestuen Trekanten, Prinsessegade, Kbh K, benytter sig hermed af muligheden for at afgive høringssvar i forbindelse med forældreindflydelse i en ny institutionsstruktur. Forskydning af forældreindflydelse I forvaltningens oplæg placeres den fulde forældrebestyrelseskompetence på klyngeniveau, som en samlet bestyrelse for alle institutioner i klyngen. Ved omlægning af de nuværende forældrebestyrelser til forældreråd på enhedsniveau er vi bekymrede for, at muligheden for forældreindflydelse og dermed forældremedansvar forringes, idet forældrerådene overlades meget ringe forældreindflydelse. En indflydelse der alene går på udtaleret og muligheden for at implementere de overordnede økonomiske prioriteringer og pædagogiske principper vedtaget på klyngeniveau. Ved vedtagelse af pædagogiske principper på klyngeniveau vanskeliggøres institutionernes mulighed for fleksibelt at indrette sig efter børnene og deres familier (jf dagtilbudsloven paragraf 1 stk. 2). Vi er derfor bekymrede for, at hverdagen vil opleves mindre sammenhængende for børn og forældre i institutionen (jf. dagtilbudsloven paragraf 1 stk. 4). Pædagogiske læreplaner Ved vedtagelse af pædagogiske læreplaner på klyngeniveau fratages den enkelte institution muligheden for at formulere sine egne pædagogiske principper. I forhold til punkt to i beskrivelsen af forældrebestyrelsens kompetencer finder vi det problematisk, at det udelukkende er på klyngeniveau, den pædagogiske læreplan skal vedtages. For at rette op på dette forslår vi, at ”forældrebestyrelsen inddrages i arbejdet med den overordnede pædagogiske læreplan” frem for som pt. formuleret ”inddragelse i arbejdet med den pædagogiske læreplan…”. Ved at arbejde med en overordnet pædagogisk læreplan på klyngeniveau åbner det op for at enhederne kan justere og arbejde med en mere individuel pædagogisk læreplan ud fra den aktuelle børnegruppes behov. Forældrebestyrelsens rolle Det bør overvejes om antallet af pædagogiske medarbejdere skal være større, ud fra det synspunkt at det er vigtigt, at medarbejderne er med for at påvirke beslutninger i rådet i det den pædagogiske leder og klyngeleder har ikke stemmeret. Forvaltningens formulering om at forældrebestyrelsen alene skal inddrage det enkelte forældreråd i ”relevante sager”, efterlader hos os den bekymring, at forældrerådene ikke altid får mulighed for indsigt i sager, der vedrører den enkelte institution. Som minimum bør formuleringen være, at forældrebestyrelsen skal inddrage forældrerådet i sager vedr. pædagogik og økonomi, der har indflydelse på enhedens drift. Ellers kan vi frygte, at den nære demokratiske tradition falder bort. Forældrerådenes rolle Der er uklarhed omkring forældrerådets lov eller ret i forhold til forældrerådets kompetencer. I formuleringen ”arbejde” betyder det ret eller pligt? I forhold til forældrerådets rolle vil vi pege på punkt 7 og 8 i beskrivelsen af forældrerådets kompetencer (”Planlægge aktiviteter i institutionen…”), da der med disse punkter er en kontrast til den øvrige kompetence for forældrerådet som rådgivende og med mulighed for udtaleret, idet vi tolker det som, at forældrerådets arbejde med de pædagogiske aktiviteter kan øge indsigten for forældrene i den daglige arbejdsgang, som det er lagt op til forældrebestyrelsen og klyngeleder at fastsætte. Den positive effekt er, at det åbner op til øget dialog og et øget samarbejde med forældrerådet omkring de pædagogiske aktiviteter. For at sikre denne dialog er det vigtigt at der er medarbejdere repræsenteret i forældrerådene, da det sikrer dialog mellem forældrerådet og personalet når rådet for eksempel skal ”planlægge aktiviteter i institutionen i samarbejde med personalet. Men det rejser samtidig et bekymrende spørgsmål omkring, hvem der skal sørge for at arbejde med enhedens pædagogiske aktiviteter, hvis forældrerådet ikke er aktivt? Eller omvendt hvordan skal personalet sikres en harmonisk arbejdsgang med de pædagogiske lærerplaner, hvis forældrerådet er meget aktivt i en retning der løbende kræver forandring af aktiviteter? Overgangsstrukturen Der mangler klare retningslinier for overgangsstrukturen samt sammensætning og oprettelse af forældreråd. Hvordan sikres forældreindflydelsen indtil d. 1. april. Vi foreslår, at klyngeledelsen må holde møder med de gamle bestyrelser, hvis der skal tages beslutninger, der hører ind under bestyrelsen, indtil den nye fælles bestyrelse er dannet. Sammensætning af forældreråd og forældrebestyrelsen Det fremgår ikke tydeligt, hvordan strukturen for både forældrebestyrelse og forældreråd skal være. Forældrebestyrelse: Det fremgår ikke hvor mange forældre, der skal være i forældrebestyrelsen, kun at der skal være flertal. Forældreråd: Det fremgår ikke om der skal være medarbejdere repræsenteret i forældrerådet eller om forældrerådet skal nedsættes gennem et valg. Skal forældrerådsmøderne munde ud i arbejdspapirer til personalet? (jf pkt 8) Hvem i enheden skal sørge for, at forældrerådet skal oprettes? Dette skal beskrives klart. Og vi finder det som tidligere nævnt at også personalet er repræsenteret i rådet. Som minimum forslår vi model to i forhold til udformning af forældrebestyrelsen men med ændringer der tilgodeser vores ovennævnte bekymringer. Venlig hilsen Forældrebestyrelsen i vuggestuen Trekanten
Læs høringssvar fra Eva Bøje Nielsen på vegne af Forældrebestyrelsen Vuggestuen Trekanten
Indsendt af:
Forældrebestyrelsen
Dato: 28. januar 2011
Svarnummer:
68
Virksomhed / Organisation :
Vuggestuen Luna
By:
Købanhavn Ø
Postnr.:
2100
Høringssvar Forældrebestyrelsen i Vuggestuen Luna har drøftet Børne- og Ungdomsforvaltningens indstilling til Borgerrepræsentationen vedrørende Forældreindflydelse i ny institutionsstruktur (2010-143398), og har følgende overvejelser. Forældrebestyrelsen ser muligheder i at samarbejde med forældrerepræsentanter fra de øvrige institutioner i klyngen. Forældrebestyrelsen anbefaler, at modellen medforældrerepræsentation pr. institution vælges for at sikre, at de mindre institutioner får mulighed for indflydelse på linje med de store institutioner. I forhold til klyngestrukturen og forældrebestyrelsesarbejdet, så vil bestyrelsen gerne gøre opmærksom på den væsentlige udfordring, det bliver, at få en så relativ stor forsamling til at blive velfungerende og dynamisk. Samtidig kan det, særligt i de mindre institutioner, være vanskeligt at finde forældre/medarbejdere, der har overskud til både at deltage i forældreråd og – bestyrelsesarbejdet. Venlig hilsen forældrebestyrelsen i Vuggestuen Luna
Læs høringssvar fra Forældrebestyrelsen
Indsendt af:
Eva Bøje Nielsen
Dato: 28. januar 2011
Svarnummer:
67
Vedhæftede filer: 1
By:
København K
Postnr.:
1428
vedhæftet som pdf
Læs høringssvar fra Eva Bøje Nielsen
Indsendt af:
Forældrebestyrelse og personale.
Dato: 28. januar 2011
Svarnummer:
66
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Børnehaven Vingesuset
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Høringssvar til høring om forældreindflydelse i ny institutionsstruktur. Københavns Kommune, Børne- og ungdomsforvaltningen har i mail af 14. december 2010 fremsendt høring om forældreindflydelse i ny institutionsstruktur med en høringsfrist d. 28. januar. Nedenfor følger høringssvar fra bestyrelsen i Børnehaven Vingesuset, Vanløse Vedr. antallet af bestyrelsesmedlemmer i klyngen. Af høringsudkastet fremgår det, at forældrerepræsentanterne i bestyrelsen vil udgøre flertallet. Det er vores opfattelse, at der er tale om en skævvridning i forhold til antallet af forældre- og personalerepræsentanter. Det vil medføre, at der i de største klynger vil være mere end dobbelt så mange forældrerepræsentanter som personalerepræsentanter. Dette er ikke hensigtsmæssigt. Endvidere har det den konsekvens, at ikke alle enheder i klyngen vil have personalet repræsenteret i bestyrelsen. Der bør således både være forældre- og en personalerepræsentanter i bestyrelsen. I forhold til de pædagogiske ledere fremgår det, at der kun skal vælges 1 repræsentant, men at det er uden stemmeret. Vi finder det afgørende at alle pædagogiske ledere er repræsenteret. Dette skal ses i sammenhæng med, at det vil være i dette forum, at de overordnede pædagogiske principper skal fastlægges for hele klyngen. Valg til bestyrelsen Af § 3 fremgår det, sådan som vi forstår det, at valget til bestyrelsen skal ske ved et samlet forældremøde. Vi finder det mere hensigtsmæssigt, at valget til bestyrelsen i stedet udlægges til særskilte forældremøder i de enkelte enheder. Årsagen til dette er, at vi ikke ser det som en fordel at indkalde til flere forældremøder samme efterår. Derudover er det svært rent praktisk at forestille sig et forældremøde på tværs af klyngen, da det vil medføre, at forældre til 5-600 børn skal deltage. Det forventes, at mange forældre vil fravælge et sådant forældremøde, da det ikke vil være vedkommende for den enkelte. I stedet foreslås det, at de enkelte forældreråd, som det har været praksis hidtil i bestyrelsen, selv konstituere sig, og dernæst vælger repræsentanter til klyngebestyrelsen. Af § 3 fremgår det videre, at alle bestyrelsesrepræsentanter skal vælges for to år. Det vil betyde, at alle bestyrelsesrepræsentanter kommer til at udtræde af bestyrelsen samtidigt, og hvert 2. år vil en bestyrelse skulle starte forfra. Dermed vil der ikke være et kontinuerligt arbejde. Det foreslås i stedet, at den gældende styrelsesvedtægt vedr. valg til bestyrelsen fortsættes uændret, således at der indlægges en forskydelse i valget. Det samme problem er for øvrigt gældende ved valg af forældreråd. Forældrebestyrelsens og forældrerådenes opgaver Under processen med at indføre klynger er det fra politisk side blevet understreget, at det er vigtigt, at den enkelte enhed i klyngen fortsat bevarer den enkelte enheds pædagogiske særpræg. Vi har et absolut ønske om at dette imødekommes, og at det der tages højde for dette ved udarbejdelse af den nye styrelsesvedtægt. Det pædagogiske personale og den pædagogiske leder er hele drivkraften i udviklingen, planlægningen og i udførelsen af det pædagogiske arbejde. Det er personalet i enhederne, der er gennemgående, der har den faglige viden, og som er i daglig berøring med børnene. Det er derfor afgørende, at det pædagogiske arbejde har sit udspring her. Vi finder det meget uhensigtsmæssigt og uden mening, at principperne for det pædagogiske arbejde skal fastlægges i en bestyrelse fjernt fra det daglige arbejde, hvor det ikke er givet, at personalet fra de enkelte enheder er repræsenteret. Det fremgår af § 11, at medarbejderne i enheden kun ”skal have mulighed for at være repræsenteret i forældrerådet”. Det er afgørende, at det ikke kun er en mulighed men derimod et krav, at medarbejderne er repræsenteret. Af § 12 fremgår det, at det er forældrerådets opgave at planlægge aktiviteter i institutionen - og at udmønte klyngens pædagogiske principper i enhedens pædagogiske arbejde. Det hverken kan eller skal forældrerepræsentanter i forældrerådet gøre, da kompetencerne hos forældrerepræsentanterne til dette ikke vil være tilstrækkelige. På vegne af bestyrelse og personale. Viggo Thommesen
Læs høringssvar fra Forældrebestyrelse og personale.
Indsendt af:
Henriette Brockdorff
Dato: 28. januar 2011
Svarnummer:
65
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
BUPL Hovedstaden
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Vedlagt
Læs høringssvar fra Henriette Brockdorff
Indsendt af:
Dorte Blankensteiner - forældrebestyrelsesformand
Dato: 28. januar 2011
Svarnummer:
64
Virksomhed / Organisation :
Integrerede Institution Gyldenrisparken
By:
København
Postnr.:
2300
Vi har tænkt over følgende: "Forældrebestyrelse" - "Indstillingsret ved ansættelse af leder og personale" Vi undrer os over at indstillingsret af personale er i forældrebestyrelsen og ikke i forældrerådet. Vi tænker at indstillingsretten skal ligge i forældrerådet i enheden.
Læs høringssvar fra Dorte Blankensteiner - forældrebestyrelsesformand
Indsendt af:
Sisse Trolle Lindquist
Dato: 28. januar 2011
Svarnummer:
63
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Klyngelederteam VA5
By:
Valby
Postnr.:
2500
Læs høringssvar fra Sisse Trolle Lindquist
Indsendt af:
Caroline Fuglsang / Forældrebestyrelsen
Dato: 28. januar 2011
Svarnummer:
62
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Fritidshjemmet KVANEN
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Høringssvar vedr. Forældreindflydelse i ny institutionsstruktur: Fra Forældrebestyrelsen for fritidshjemmet Kvanen – Tyborøn Alle - 2720 Vanløse § 1: Ingen bemærkninger   § 2: Forældrebestyrelsen bør består af mindst een forældre valgt repræsentant samt suppleant for forældrene for hver enhed samt mindst een medarbejder valgt repræsentant , samt suppleant for medarbejderne i hver enhed.   § 3: Klyngeleder skal/bør fastsætte fælles dato for valg i alle enhed   Forældrerådet i hver enhed indstiller repræsentant samt suppleant til forældrebestyrelsen for klyngen   Perioder for repræsentanternes valgbarhed bør variere af hensyn til kontinuiteten i klyngebestyrelsens arbejde.   I lighed med de eksisterende enheders bestyrelsers varierende perioder for valgbarhed.    § 4: Ingen bemærkninger   § 5: Ingen bemærkninger   § 6: Af hensyn til konstituering af klyngeledelsens bestyrelsen bør valgdatoer for enhederne for valg af  repræsentanter i klyngeledelsen bestyrelse ligge på samme dato.   § 7: Ingen bemærkninger.   § 8: Indstillingsret ved ansættelse af ledelse og personale bør bortfalde   § 9: Ingen bemærkninger   § 10: Ingen bemærkninger   § 11: Perioden for medlemmerne af forældrerådets valgbarhed bør variere af hensyn til kontinuiteten i bestyrelsens arbejde.  I lighed med de eksisterende  bestyrelsers varierende perioder for valgbarhed.   § 12: Planlægning af aktiviteter i institutionen(klyngen) i samarbejde med personalet bør bortfalde.   § 13: Ingen bemærkninger
Læs høringssvar fra Caroline Fuglsang / Forældrebestyrelsen
Indsendt af:
Forældrebestyrelsen i Guldsmeden
Dato: 28. januar 2011
Svarnummer:
61
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Guldsmeden
By:
København N
Postnr.:
2200
Nørrebro d. 27.01.2011 Høringssvar fra forældrebestyrelsen i Guldsmeden på Nørrebro. Vedrørende forældreindflydelse i ny institutionsstruktur Overordnet finder vi i Guldsmedens forældrebestyrelse, Københavns Kommunes 1. udkast for mangelfuld. Vi har derfor følgende kommentarer. § 2 Forældrebestyrelse Guldsmeden indgår i en klynge á fem institutioner. Vi mener ikke at det er optimalt at der ikke er medarbejderrepræsentanter fra hver institution i klyngebestyrelsen. Eftersom intentionen fra Københavns Kommune er at holde fast i mangfoldigheden, mener vi at det er nødvendigt med personale som kan bidrage med konkrete observationer og tiltag fra deres dagligdag i den enkelte institution. Vi mener det vil være hensigtsmæssigt med 1-2 medarbejderrepræsentanter fra hver enhed, samt at den pædagogiske leder fra hver enhed ligeledes indgår i forældrebestyrelsen. I en tid hvor der skal spares og hvor ressourcerne kan være knappe bør det være af yderste relevans at man på tværs af institutionerne kan samarbejde ud fra den kompetence og viden, som man som uddannet pædagog er i besiddelse af. § 8, punkt 2 Forældrebestyrelsens opgaver Som forældrebestyrelse finder vi det nødvendigt at ordet ”inddrages” bliver specificeret, så det står lysende klart hvad der ligger i at forældrebestyrelsen skal inddrages i udarbejdelse, evaluering og opfølgning af den pædagogiske læreplan. Arbejdsdelingen omkring læreplaner virker usammenhængende i kompetencefordelingen mellem klyngeleder og enhedens pædagogiske leder. Den pædagogiske leder må nødvendigvis have det fulde ansvar for de pædagogiske læreplaner. Vi mener dog, at læreplanerne må ligge på enhedsniveau af flere årsager. For det første er det den eneste måde at leve op til intentionerne med den nye institutionsstruktur og bibeholde enhedernes mangfoldighed. For det andet er det den eneste måde at sikre at dem, der skal arbejde med læreplaner i praksis står bag dem. Ansvaret for læreplanerne må altså ligge i rådet, hvis de skal kunne bruges til noget og hvis man skal følge politikernes intentioner. I forlængelse af § 2 finder vi det endvidere vigtigt at der indgår medarbejdere fra hver enhed, når beslutningerne og principperne vedtages i forældrebestyrelsen. Hvis de skal være brugbare og kunne overføres til den pædagogiske praksis i de enkelte enheder er det vigtigt, at personalerepræsentanter fra alle enheder oplever sig inkluderet og hørt. § 11 Forældreråd Vi mener at det vil være mest hensigtsmæssigt at man ændrer følgende ”…og medarbejderne skal have mulighed for at være repræsenteret i forældrerådet”. Formuleringen bør i stedet for være at der skal være medarbejdere repræsenteret i forældrerådene, eller at der som det mindste opfordres til deltagelse på lige fod med forældrerepræsentanterne. Dette for at sikre et givende samarbejde på tværs af forældre og professionelle. § 12 Forældrerådets opgaver Som forældrebestyrelse ønsker vi en mere uddybende udmelding om hvad der ligger under hver enkelt punkt i forældrerådets opgaver, eftersom dette 1. Udkast har en tendens til at underminere pædagogernes faglighed og kompetence, sådan som vi vurderer det i forældrebestyrelsen i Guldsmeden. Med venlig hilsen Forældrebestyrelsen i den integrerede institution Guldsmeden på Nørrebro
Læs høringssvar fra Forældrebestyrelsen i Guldsmeden
Indsendt af:
Brønshøj 3
Dato: 28. januar 2011
Svarnummer:
60
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Klynge
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Læs høringssvar fra Brønshøj 3
Indsendt af:
Forældrebestyrelsen v/ Mette Sandager
Dato: 28. januar 2011
Svarnummer:
59
Virksomhed / Organisation :
Højen
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Vanløse d. 25.1.2011 Høringssvar fra forældrebestyrelsen på Højen. Idet vi takker for muligheden for at afgive høringssvar, gør vi i det følgende rede for de indsigelser forældrebestyrelsen på Højen er kommet frem til, hvad angår forvaltningens forslag til forældreindflydelse i ny institutionsstruktur. I et overordnet perspektiv skal forældre-bestyrelsen på Højen ikke undlade at gøre opmærksom på sin fortsatte skepsis overfor klyngestrukturen som sådan – og ikke mindst sin kritik af den forhastede facon, hvorpå man gennemfører drastiske ændringer af vores børns hverdag. Når det er sagt, er bestyrelsen i hovedtræk positivt indstillet overfor det oplæg til forældreindflydelse i klyngerne, som forvaltningen har fremsendt. Der er to indsigelser: • § 2. Forældrebestyrelsen Som udgangspunkt er det positivt, at der lægges op til forældrerepræsentation fra alle enheder i klynge-bestyrelsen. Et sådant princip motiverer, involverer og skaber deltagende forældre. Det ville derfor være hensigtsmæssigt, at personalet i den enkelte enhed blev repræsenteret efter samme princip, så de også oplever at kunne præge strukturen og have reel indflydelse. Repræsentanter fra hhv. forældrene og personalet i en enhed medbringer jo ikke de samme kompetencer til en klyngebestyrelse, og vi finder det derfor meget afgørende at vores institution fremover repræsenteres ved såvel forældre som medarbejdere. Alternativt at hver institutionstype i klyngen repræsenteres ved en medarbejder, hvis klyngen består af mange institutioner. I praksis kan repræsentanten for de pædagogiske ledere repræsentere sin enhed, og de øvrige enheder kan repræsenteres ved en medarbejder. Da det er en betingelse, at forældrene er i flertal i klyngebestyrelsen, betyder det samtidig, at antallet af forældre i bestyrelsen hæves. Der bør i den forbindelse laves en fordelingsnøgle, således at ikke alle enheder absolut skal repræsenteres ved to forældre. Nøglen kunne oplagt tage udgangspunkt i børnetallet i den enkelte enhed. Forældrebestyrelsen på Højen foreslår en formulering af § 2, som tager højde for denne indvending: ”Forældrebestyrelsen består af ……………. (1-2 forældrevalgte repræsentanter for hver af institutionens enheder) samt 1 medarbejderrepræsentant/pædagogisk leder fra hver af klyngens enheder. Medarbejderrepræsentanter i bestyrelsen har stemmeret. ” • § 3. Valg til bestyrelsen Det fremgår af oplægget, at repræsentanterne til hhv. forældrebestyrelse og forældreråd vælges af forældrene i perioden oktober – december. Forældrebestyrelsen på Højen tilslutter sig denne praksis men henstiller til, at der frem til det ordinære valg i 2011 iværksættes en fleksibel overgangsordning. Det er uhensigtsmæssigt for institutionerne at holde såvel ordinært som ekstraordinært forældremøde inden for et halvt år. Forældrebestyrelsen på Højen foreslår, at den fungerende bestyrelse internt vælger en (eller flere) repræsentanter til klyngebestyrelsen, og at disse repræsentanter i praksis fungerer indtil valget i efteråret 2011. I håbet om, at forvaltningen lytter til disse indvendinger, afventer vi nærmere retningslinjer. Med venlig hilsen Forældrebestyrelsen på Højen
Læs høringssvar fra Forældrebestyrelsen v/ Mette Sandager
Indsendt af:
Forældrebestyrelsen i Buegården
Dato: 28. januar 2011
Svarnummer:
58
Virksomhed / Organisation :
Den integrerede institution Buegården
By:
København V
Postnr.:
1663
Kære Børne- og Ungdomsudvalg Forældrebestyrelsen i den integrerede institution Buegården, København V, har følgende kommentarer til høringen vedr. forældre indflydelse i den nye institutionsstruktur. - Begreberne klynge, institution og enhed bliver ikke brugt på samme vis i vedtægterne. I §12 vedr. forældrerådet står der eksempelvis at forældrerådet "kan planlægge aktiviteter i institutionen i samarbejde med personalet". Det er bestyrelsens opfattelse at forældrerådet kun kan planlægge aktiviteter i enheden. Bestyrelsen anmoder derfor om, at begreberne klynge, institution og enhed bliver brugt mere entydigt. - Kompetence- og opgavefordeling mellem forældrerådet og bestyrelsen er ikke præcist defineret. Der kan opstå tvivl om hvilke beføjelser de to parter har, og om der er overlap i forhold til de konkrete opgaver. Det er eksempelvis uklart, hvad forældrerådets ansvar er i forhold til prioritering af de økonomiske midler til den enkelte institution og enhed. Bestyrelsen mener derfor at opgave- og kompetencefordelingen mellem råd og bestyrelse skal stå mere præcist beskrevet. Med venlig hilsen Forældrebestyrelsen i Buegården
Læs høringssvar fra Forældrebestyrelsen i Buegården
Indsendt af:
Charlotte V Pedersen
Dato: 28. januar 2011
Svarnummer:
57
By:
København NV
Postnr.:
2400
Høringssvar fra forældrebestyrelsen for Børnehuset Klatretræet. Vi vil i det følgende gøre opmærksom på vores væsentligste indsigelser i forhold til forældreindflydelsen i den nye klyngestruktur. Som forældrebestyrelse vil vi gerne bakke op om det høringssvar, der er udformet af KFO. Vi ønsker ikke at gentage hele svaret her men blot orientere om, at vi er enige heri. En ting, som ikke er præcist beskrevet i KFO’s høringssvar, er dog nedenstående, hvilket vi gerne vil knytte en kommentar til. Det bekymrer os, at der lægges op til, at den forældrerepræsentant, der skal sidde i forældrebestyrelsen, ikke skal være repræsenteret i forældrerådet. Dermed er der risiko for, at forældrebestyrelsen ikke nødvendigvis har den rette forståelse for, hvad der rører sig i de enkelte institutioner - og dermed ikke har forudsætninger for at træffe de rigtige beslutninger. Det bør derfor være et krav, at den forælder, der sidder som repræsentant for en enhed i forældrebestyrelsen, også er repræsentant i enhedens forældreråd. Det er vigtigt, at der er et meget tæt samarbejde de to fora imellem, således at både klyngen og de enkelte enheder støttes og bakkes mest muligt op. På bestyrelsens vegne Charlotte V Pedersen, Formand for forældrebestyrelsen Børnehuset Klatretræet.
Læs høringssvar fra Charlotte V Pedersen
Indsendt af:
Barbara Budtz, formand for forældrebestyrelsen
Dato: 28. januar 2011
Svarnummer:
56
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Børnehuset Nansensgade
By:
København
Postnr.:
1366
Læs høringssvar fra Barbara Budtz, formand for forældrebestyrelsen
Indsendt af:
Forældrebestyrelsen i Haven
Dato: 28. januar 2011
Svarnummer:
55
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Den integrerede idrætsinstitution Haven
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Læs høringssvar fra Forældrebestyrelsen i Haven
Indsendt af:
Forældrerådet Stockholms Gave Troldehøjen, Indre Nørrebro
Dato: 28. januar 2011
Svarnummer:
54
Virksomhed / Organisation :
Forældrerådet Stockholms Gave Troldehøjen, Indre Nørrebro
By:
København N
Postnr.:
2200
Helt overordnet set mener forældrerådet i Stockholmsgave Troldehøjen, at den nye struktur er meget sårbar i forhold til at sikre inddragelse og varetagelse af de enkelte enheders forældre-interesser. Dette ud fra at enhederne kun vil have 1 forældrerepræsentant i forældrebestyrelsen og denne repræsentant vil få et meget stort ansvar i forhold til at sikre at forældrerådet i enheden bliver inddraget relevant i de emner som bestyrelsen behandler og træffer beslutning om. Forældrerådet i Stockholmsgave Troldehøjen vurderer, at det kan blive svært at finde en repræsentant, der har mulighed for at påtage sig den opgave og det ansvar. Derudover stiller forældrerådet spørgsmålstegn ved det realistiske i at forældrebestyrelsen vil være i stand til at prioritere økonomiske ressourcer i forhold til konkrete tiltag i de enkelte enheder, eksempelvis i forhold til renovering, da de enkelte forældrerepræsentanter næppe vil have kendskab eller forudsætninger i øvrigt, til at kunne give relevant input til den type af sager hvor alle enheder i klyngen er i spil. Beslutninger som vil have meget stor betydning for børnenes trivsel i de enkelte enheder. Tilsvarende vurderer forældrerådet i Stockholmsgave Troldehøjen at det er utilfredsstillende, at forældrerådet kun vil få mulighed for at rådgive og udtale sig i forhold til sager der vedrører den enkelte enhed, herunder principielle problemstillinger ift. enheden. Også her bliver det meget sårbart, at kun 1 forældrerepræsentant fra den enhed en problemstilling vedrører, reelt er involveret i drøftelse og beslutning som alene har betydning for den givne enhed. Endelig mener forældrerådet i Stockholmsgave Troldehøjen at der bør fastsættes en deadline for evaluering af den model for forældreindflydelse der bliver vedtaget. Denne deadline bør højst være 2 år efter etablering af den nye struktur. Der er således flere elementer i beskrivelsen af indflydelsesretten i forældrerådene, der vækker bekymring: 1. Den generelt større distance mellem forældrene i den enkelte enhed og beslutningskompetencen ift. børnenes dagligdag 2. Personificeringen af beslutninger af væsentlig betydning for børnenes dagligdag i den enkelte enhed. Ift. 2010 skal forældrebestyrelsesrepræsentanten spille på en langt større bane – men med et mindre hold, med langt dårligere udstyr og uden reel mulighed for at kunne se, hvor målet er. 3. Konturerne af en glidebane – vi frygter i praksis reel NUL forældreindflydelse, eftersom det samlede billede og faktorer, der skal tages hensyn til, kun vil være klyngeleder bekendt. Vi vil gentage, at det er afgørende, at forældrerådene får mulighed for at evaluere den model for forældreindflydelse, der bliver vedtaget! Nedenfor har vi angivet uddrag af de enkelte kompetencebeskrivelser for forældrerådene, som vækker bekymring. 1. Udtaleret i forhold til forældrebestyrelsens behandling af sager, der vedrører enheden Det vækker bekymring, at udtaleretten ikke er nærmere beskrevet. På hvilket niveau i beslutningsprocessen, træder udtaleretten ind? Og følges udtaleretten op af, at bestryrelsen er forpligtet til at svare på rejste punkter, før en endelig beslutning træffes? 2. Organisere afstemning om madvalget blandt enhedens forældre (hvert 2.år) Det er vigtigt at få klarlagt, at beslutningskompetencen i forhold til madvalget ligger i den enkelte enhed. I dette punkt, står beskrevet en kompetence i forhold til at igangsætte afstemning – det er afgørende, at indholdet af en eventuel afstemning stadig afgøres af den enkelte enhed. Vi kan frygte en situation, hvor klyngeleder og forældrebestyrelse vælger en anden mad-løsning, end den enkelte enhed ønsker. I den situation er en kompetence til at igangsætte afstemning ikke meget værd. 3. Rådgive forældrebestyrelsen i forhold vedrørende den enkelte enhed og principielle problemstillinger vedrørende enheden Vi ønsker en yderligere specificering af karakteren af denne rådgivning. I hvor høj grad er forældrebestyrelse og klyngeleder forpligtet til at lytte til den rådgivning? Man kan frygte en situation, hvor det er praktisk talt umuligt at rådgive på en måde, der er realistisk ift. det samlede billede i klyngen - en seriøs rådgivning, som klyngeleder og bestyrelse skal kunne guide sine beslutninger ud fra, vil nødvendigvis skulle bygge på et grundigt kendskab til alle enheder i klyngen. Har man ikke dette kendskab, vil rådgivningen nemt komme ud af trit med den fælles retning – og reelt uden værdi. Vi ønsker tydelig rammer for rådgivningen, der sikrer, at den enkelte enheds rådgivning bliver taget til efterretning 4. Prioritering af enhedens budget inden for de rammer og principper, der er fastsat i Forældrebestyrelsen Vi ønsker klarlagt og tydeliggjort, hvordan rammer og principper fastsættes i Forældrebestyrelsen. Vi ønsker en tydeliggørelse af sammenhængen mellem principper og rammer, budgetfordeling til den enkelte enhed, enhedslederens forvaltning af enhedens budget og forældrerådets ret til at prioritere i dette budget. Bekymringen går på, at vi som forældre flyttes meget, meget langt væk fra forvaltningen af de ressourcer, der dikterer mulighederne i vores børns dagligdag. Vi ønsker en sikkerhed for, at enhedernes prioriteringer af budgetter bliver evalueret løbende, sådan at budgetfordeling løbende kan kvalificeres – sådan at klyngeleder får input til om pengene bruges optimalt. 5. Inddragelse i prioriteringen af midler til pædagogiske aktiviteter Igen her ønsker vi en klarlæggelse af mandatet i denne inddragelse. Vi forventer, at der er tale om obligatorisk inddragelse, og at forældrerådets holdning skal tages til efterretning i enheden. Svar på ovenstående udbedes. Mvh Forældrerådet i Stockholms Gave Troldehøjen
Læs høringssvar fra Forældrerådet Stockholms Gave Troldehøjen, Indre Nørrebro

Sider