Oprettet: 28. januar 2011

Tine Lund

Forældrebestyrelsen Børnehuset på Holmen

København K

Høringssvar fra bestyrelsen i Børnehuset på Holmen Forældrebestyrelsen i Børnehuset på Holmen finder det glædeligt, at kompetencerne for henholdsvis forældrebestyrelse og forældreråd er klart definerede og bakker grundlæggende op om kompetencefordelingen. På et enkelt punkt vil vi dog foreslå en ændring i kompetencefordelingen. Forslaget skal imødegå risikoen for, at forældrebestyrelsen bliver en slagmark for kampen om ressourcer, hvor hvert enkelt medlem tænker eget barns institution først og samtidig skabe incitament for, at de enkelte institutioner har et incitament til at finde alternativ finansiering. Det foreslås derfor at kompetencen til at håndtere punktet ”Anvendelse af ikke-budgetterede indtægter som eksempelvis sponsorstøtte” flyttes fra forældrebestyrelsen til forældrerådet. Sponsorater indhentet af den enkelte institution kan derfor anvendes i pågældende institution, ligesom det bliver op til forældrerådet at beslutte i samarbejde med klyngelederen og den pædagogiske leder, hvad midlerne skal anvendes til. I situationer hvor eventuelle sponsorater alle rander ikke-budgetterede indtægter kommer fra uvildig tredjepart, vil det være op til forældrebestyrelsen at træffe beslutning om midlernes anvendelse. Bestyrelsen i Børnehuset på Holmen foreslår endvidere, at de pædagogiske ledere fra alle klyngens institutioner er repræsenteret i forældrebestyrelsen for derigennem at sikre maksimal sammenhæng og koordination mellem arbejdet i forældrebestyrelse og forældreråd. Afslutningsvis finder bestyrelsen i Børnehuset på Holmen, at forældrerådet bør have høringsret og ikke blot ret til at blive præsenteret for evalueringen af klyngens pædagogiske plan og handleplanen for klyngens miljøvurdering. Får forældrerådet høringsret, kan det sikre, at lokale forhold bliver afspejlet korrekt i de endelige rapporter. Ligeledes vil det sikre, at gode, fremadrettede forslag til forbedringer kommer ind i den formelle struktur, hvilket der med den foreslåede kompetencefordeling ikke findes et formelt rum til.