Kort med område for parkeringszoner Bispebjerg

Høring af Idekatalog Liv og udfoldelse på vandet

Høring af Idekatalog Liv og udfoldelse på vandet

Høringsfrist:

29. oktober 2021
Indsendt af:
vesterbro Lokaludvalg
Dato: 29. oktober 2021
Svarnummer:
17
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Vesterbro Lokaludvalg
By:
København V
Postnr.:
1758
Høringssvaret er vedhæftet
Læs høringssvar fra vesterbro Lokaludvalg
Indsendt af:
Amager Vest Lokaludvalg
Dato: 29. oktober 2021
Svarnummer:
16
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Amager Vest Lokaludvalg
By:
København
Postnr.:
2300
Høringssvar fra Amager Vest Lokaludvalg vedr. Idekatalog Liv og udfoldelse på vandet   Amager Vest Lokaludvalg takker for muligheden for at give høringssvar vedr. Idekatalog Liv og udfoldelse på vandet. Lokaludvalget noterer, at idekataloget meget godt følger den udviklingsstrategi som blev lagt med En havn af muligheder fra 2015.   Vandet er det nye åbne rum København mangler plads til socialt samvær, idræt og sport. Vandet er det nye åbne rum, hvor vi kan udvide aktiviteterne. Idekataloget peger på en masse nye aktiviteter på vandet til borgerne. Dette er til stor gavn for os i Amager Vest, hvor så mange bor tæt på vandet.   Fællesfaciliteter på vandet Lokaludvalget finder, at klubhuse med fællesfaciliteter for en række vandsportsaktiviteter, muligvis ude på vandet, også er en god ide. Lokaludvalget har hørt fra adskillige, at flere af områdets skoler har udtalt en interesse for flere muligheder for aktiviteter på vandet.   Arkitektur med vandkontakt Arkitektur, der kan formidle kontakten til vandet, er noget underprioriteret. Foruden de mange foreslåede aktiviteter, kunne man med fordel genbesøge Kajkant kataloget i forhold til Islands Brygge Syd. Det omvendte akvarium er kun en lille del af dette. Ungdommens Ø Lokaludvalget ønsker at Ungdommens Ø fortsætter som et udviklings– og oplevelsescenter for unge.   Nye blå støttepunkter – kritik og spørgsmål Helt i udgangspunktet taler TMF om dialog med ”brugerne” ikke borgerne. Man tænker altså ikke rigtigt på et samlet hele. Men mere på at tilgodese så mange forskellige interesser som muligt. Der foreslås, en række forskellige aktiviteter, som kommunen kunne facilitere i en række nye blå støttepunkter. Lokaludvalgets kritik kan deles op i fire punkter;   Flere blå støttepunkter, og hele sigtet med kataloget, er en fortsat støtte til mere svømning. Også selvom den meget ofte er ulovlig. Kommunen fremmer en kultur hvor svømning føles naturlig overalt, uanset et reglement med forhøjede bøder. Her er en indbygget modsætning i kommunens politik. Hvis man ønsker mere svømning, øges behovet for reguleringen og bedre tilsyn med svømmearealerne.   Hvor meget rum de blå støttepunkter optager socialt i forhold til omgivelserne; Vil al den plads, som skal bruges til klubfaciliteter og samvær blandt klubmedlemmer afskære store dele af offentlighedens adgang til vandet?   Forslaget om eventzoner virker nærmest provokerende. Det er næppe noget man skal foreslå på Islands Brygge. Men er det reelt anderledes for Nokken og haveforeningerne?   De aktiviteter man her foreslår, vil kræve flere offentlige faciliteter så som f.eks. bedre adgangsveje og toiletter.   Lokaludvalget finder, at flere blå punkter, ville være flere hak ind i naturen. Ikke bare det fysiske rum, som bliver optaget. Men også den øgede trafik af mennesker, vil være en forstyrrelse. Betænkeligt i forhold til biodiversitet. Man bør også tænke på, at glæden ved naturen ikke kun kommer af fysisk aktivitet. Vi har også brug for at kunne være der i fred og ro. Endelig undrer lokaludvalget over, hvorfor By & Havns særlige udvalg for havnen, i hvilket Amager Vest Lokaludvalg også er repræsenteret, ikke er blevet hørt af om dette udspil?   Lokaludvalgets borgerinddragelse Arbejdsgruppen for Kultur- og fritid har inviteret hhv. Islands Brygges Lokalråd samt Lokaludvalgenes forum By & Havn til at kommentere idekataloget og komme med input til høringssvaret.         Med venlig hilsen,   Amager Vest Lokaludvalg
Læs høringssvar fra Amager Vest Lokaludvalg
Indsendt af:
MS
Dato: 29. oktober 2021
Svarnummer:
15
By:
København K
Postnr.:
1401
Mange gode forslag, men der mangler inddragelse af beboere. Der er allerede mange udfordringer, som ikke bliver hørt, fx at grønne områder ved havnen bliver brugt som offentlige toiletter til stor gene for beboere. Der er generelt alt for få områder, der kan bruges til rolige aktiviter. Både Islands Brygge og Krøyers Plads er uoficielle festområder, og hvis man vil nyde havnen i mere rolige omgivelser, er man nødt til at gå ind til det afspærrede område ved den almene boligforening på Christianshavn. 
Læs høringssvar fra MS
Indsendt af:
Christianshavns Lokaludvalg
Dato: 29. oktober 2021
Svarnummer:
14
Vedhæftede filer: 2
Virksomhed / Organisation :
Christianshavns Lokaludvalg
By:
København K
Postnr.:
1420
Se det vedhæftede høringsssvar med bilag fra Christianshavns Lokaludvalg.
Læs høringssvar fra Christianshavns Lokaludvalg
Indsendt af:
Kasper Lund Kirkegaard
Dato: 28. oktober 2021
Svarnummer:
13
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
DGI Storkøbenhavn
By:
København V
Postnr.:
1552
Hermed vedhæftes fælles høringssvar fra DGI Storkøvenhavn, Danmarks Idrætsforbund (DIF) og Nordhavn IF m.fl. 
Læs høringssvar fra Kasper Lund Kirkegaard
Indsendt af:
jens tommerup
Dato: 28. oktober 2021
Svarnummer:
12
Virksomhed / Organisation :
NYHAVNSGRUPPEN
By:
københavn k
Postnr.:
1253
Nyhavsgruppen har med interesse læst oplægget, men vi har med nogen undren konstateret, at man i redegørelsen kun i meget lille omfang inddrager havnen som transportvej.  Det har flere gange i tidens løb været fremme, at såvel badeområder som anden fritidsbrug af vandet kan være til fare for udøverne af denne brug, hvis de karambolerer med f.eks. havnebusser, turistbåde og anden kommerciel sejlads. De endenlige regler for havnens brug, bør for alle parters sikkerheds skyld tage højde for de farlige situationer, der kan opstå. Med hensyn til badeområder henviser vi til vore tidligere udtalelser om badeområder ved Havnegade og Ofelia plads. Det ser ud til, at miljø og forurening bliver udslagsgivende for det fremtidige arbejde med at udvikle København. Det kan derfor undre, at der ikke har været forslag til, hvorledes de mange havneområder kan bruges som transportveje. Det ville derfor være rart at få undersøgt, hvor meget af varetransporten i København, der kunne flyttes over til el-dreven transport i havnen.  Overordnet set ligger mange virksomheder, hoteller og offentlige institutioner (f.eks.Christiansborg og Nationalmuseet) med adgang til havnen, og kunne leverancer af f.eks. øl, vand, og hvad disse virksomheder ellers har brug for til deres daglige drift blive flyttet fra vejene ned på vandet og derfra videre på små eldrevne lastbiler, burde det kunne mindske bådeluftforureningen og de trafikale forstoppelser i områderne omkring havnen og middelalderkvartererne i  København. Lokalplan 512 fastlagde efter et stor forarbejde mellem myndigheder, institutioner, handlende, skibene og lokale beboere regler for fri kajområder så offenltlighedens adgang til havnen og udsigtsforholdene over denne var sikret. LOKALPLANTILLÆG NR. 1 ødelagde desværre muligheden for den fri adgang i dele af Nyhavn. Nyhavnsgruppen vil derfor opfordre de snart nyvalgte politikere til at revidere den ændrede lokalplan, så udsigten til havnen og den fri adgang til kajen igen bliver mulig.
Læs høringssvar fra jens tommerup
Indsendt af:
Ulla Bo Skovvart
Dato: 27. oktober 2021
Svarnummer:
11
By:
København K
Postnr.:
1401
Havnen er stor - lad ikke alt for mange aktiviteter ligge tæt.  - Tænk også på beboerne langs havnen. Vi oversvømmes af folk fra bådene, der kravler op ad redningsstiger og pisser mm på kajen eller legepladsen med et par buske. Så gerne flere toiletter og andre faciliteter ved fx Blå støttepunkter, hvis antal gerne må øges. Generelt er det fysik udfoldelser, der er foreslået, men der mangler i høj grad plads til rekreation, ørenlyd til at høre vandets klukken. -  Antallet af udlejningsfartøjer er femdoblet de seneste to år, især med pontoner, der bruges til (fuldemands-) events. Alm både har soundboxes, pontoner ofte diskoteksanlæg. Da lyd forplanter sig over vand og reflekteres i bygninger, er det ikke til at klarlægge, hvorfra støjen kommer, og man kan derfor ikke klage. Og forureningen forgår ikke kun i de 16 timer i døgnet, som det nu er tilladt. Eet ex: RedBull-arrangementet på Nyhavnssiden af Indehavnsbroen 4. september havde et lydniveau på 87 db på stedet, på min altan, der vender væk fra broen, reflekteredes lyden og kom op på 70 db. I timevis, både før og efter det uannoncerede program.  Ofte sejler pontoner (især sydpå) efter 01 om natten med fuld musik! Hvis ikke havnen skal tivoliseres totalt, så FORBYD ELEKTRONISK FORSTÆRKET MUSIK på og ved vandet, hvis ikke der foreligger en dispensation fra myndighederne. Fuldemandsråben og -skrigen er rigeligt for de beboere, der må blive i byen. Lad vandet klukke....
Læs høringssvar fra Ulla Bo Skovvart
Indsendt af:
Indre By Lokaludvalg
Dato: 25. oktober 2021
Svarnummer:
10
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Indre By Lokaludvalg
By:
København V
Postnr.:
1599
Se det vedhæftede høringssvar fra Indre By Lokaludvalg.
Læs høringssvar fra Indre By Lokaludvalg
Indsendt af:
Kgs. Enghave Lokaludvalg
Dato: 14. oktober 2021
Svarnummer:
9
Vedhæftede filer: 1
By:
Kbh SV
Postnr.:
2450
Se venligst vedhæftede høringssvar, vedtaget af Kgs. Enghave Lokaludvalg den 28. oktober 2021
Læs høringssvar fra Kgs. Enghave Lokaludvalg
Indsendt af:
Valby Lokaludvalg
Dato: 14. oktober 2021
Svarnummer:
8
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Valby Lokaludvalg
By:
Valby
Postnr.:
2500
Hermed vedhæftet høringssvar fra Valby Lokaludvalg 
Læs høringssvar fra Valby Lokaludvalg
Indsendt af:
Peter Madsen
Dato: 12. oktober 2021
Svarnummer:
7
By:
Frederiksberg C
Postnr.:
1810
Dejligt med fokus på havnen og aktiviteter rundt omkring den. Jeg vil opfordre til langt flere badezoner. F.eks. bør hele strækningen med træbro ved islandbrygge, (mellem Kulurhuset og cykelbroen til Havneholmen ) blive en lang badezone, som går 15 meter ud i vandet. Fritidsbåde kan lægge til så mange andre steder ihavnen, og steder med attraktive solbade og badeforhold bør derfor tilgodese de mange og ikke de få i både. Samtidig kan en så lang badezone gavne dem som gerne vil svømme langt. Mange andre badezoner bør etableres, og særligt også helt centrumnære - f.eks ved den sorte diamant. Højtaler musik bør også forsøges begrænset således både andre badene og naboer generes mindre. På den nordligste spids af Amager Strandpark foreslås etableres af 2-3 sommer-spisesteder i lette konstruktioner, hvor badende gæster kan spise frokost i dagtimer, og om aftenen kan aftensmaden nydes i solen i beach style spisesteder..  
Læs høringssvar fra Peter Madsen
Indsendt af:
Dan Jønsson
Dato: 23. september 2021
Svarnummer:
6
Virksomhed / Organisation :
Sydhavnsklubberne
By:
København S
Postnr.:
2300
23. september 2021                                                                              Sydhavnsklubberne Sagsnummer 2021-0061955                                                                Forening af bådeklubber Dokumentnummer 2021-0061955-17 Høringssvar: 3. SUP (Stand Up Paddle) robåde, kajak, og kajakpolo SUP (Stand Up Paddle) er ikke et problem hvis de kommer fra en forening, da disse foreninger har klare regler man skal overholde, og fordi deres medlemmer kender havnereglerne, i modsætning til dem der får lyst til at stå på et brædt igennem havnen, og intet ved eller ønsker at  sætte sig ind i reglerne. Vi er posetiv stemt over næsten alle disse tiltag i Liv og udfoldelse på vandet – Idekatalog 2021, Især det om Adgang til land fra småbåde. Da der er meget få steder i havnen, hvor man kan lægge til med små både, hvor der er nem og fri adgang til korttidsophold. Blot er vi kede at SUPer som ikke kender til reglerne ved at bevæge sig rundt i Københavns havn. Det samme gælder desværre for enkelte badende og udlejningsbåde som heller ikke respekterer havnereglerne. Der er mange eksempler på SUPer og badende der er til både gene og fare for sig selv og andre. Derfor er vi glade for at politiet og de nye havneværter, der gør hvad de kan for at holde orden på de vanskelige elementer.
Læs høringssvar fra Dan Jønsson
Indsendt af:
Robert Birkeby
Dato: 14. september 2021
Svarnummer:
5
By:
Valby
Postnr.:
2500
Kan man gøre noget ved Damhussøen, den trænger virkelig til et løft, lige nu kan man kun se den forfalde og en fuglekoloni/skarv der har sønderskidt alt i smader på den lille ø der ligger i den, træer er døde og er der i det hele taget fisk tilbage i søen ? de kan vel næppe overleve med alt den gødning fuglene bidrager med https://docplayer.dk/8104327-Fugle-og-karpers-paavirkning-af-soeer.html . 2 Kan man over tid få bade muligheder i Damhussøen.  
Læs høringssvar fra Robert Birkeby
Indsendt af:
SL
Dato: 11. august 2021
Svarnummer:
4
By:
København V
Postnr.:
1569
Idékataloget bærer mere præg af en brainstorm end egentlige forslag til hvordan københavnernes brug af havnen og vandet kan forbedres. Der argumenteres ikke for hvorfor forslagene er gode, fx ved at forklare hvordan de fremmer københavnske værdier eller appellerer til grupper, som i dag ikke bruger vandet og havnen. Det er som om at flere aktiviteter automatisk er bedre og hvis man bare bygger dem, så selvorganiserer resten selv sig. Det er i bedste fald naivt.  Realiteten er at der i dagligdagen er mange konflikter langs havnekanten, mellem badende og motionsudøvere, mellem ældre og unge, mellem beboere og turister. Den naive tilgang medvirker til at havnen bliver et survival-of-the-fittest område, hvor københavnere, der ikke råber højt eller har spidse albuer, bliver ekskluderet fra de rekreative områder. Som fx kørestolsbrugere og barnevogne er blevet det på kalvebod bølge efter det er blevet indtaget af badegæster på trods af store skilte om at længerevarende ophold er forbudt. Tryghedsskabende initiativer er underligt fraværende fra kataloget, selvom det står højt på ønskelisten for os som bor langs havnen. Hvordan undgår vi at havnen bliver et udflugtsmål for folk som bor langt væk (og måske ikke engang bor i kommunen eller i landet) og som derfor bare kan tage hjem når de bliver trætte af larmen, affaldet og alle konflikterne? De bedste forslag for københavnerne ville måske have som konsekvens at der kom færre aktiviteter og færre besøgende, og dermed mere livskvalitet. Måske man kunne bede de udefrakommende betale en 'strandskat' ligesom man gør mange steder i Tyskland, så vi i det mindste ikke også skal betale for at rydde op efter dem. Måske man skulle have eksklusive badezoner og tidspunkter som er reserveret til beboerne eller andre bestemte grupper, som ellers ikke vil kunne tilkæmpe sig en plads til at bruge vandet.  
Læs høringssvar fra SL
Indsendt af:
E Kristensen
Dato: 4. august 2021
Svarnummer:
3
By:
København SV
Postnr.:
2450
Et fint arbejde med idékataloget - Men det må på det kraftigste anbefales at Københavns kommune i samarbejde med By & Havn finder en rimelig model for hvordan svømning kan tillades generelt i havnearealerne. Der burde kunne findes en rimelig model, der tager hensyn til de meget få farlige situationer, der er opstået (f.eks. omkring havnebussernes stoppesteder), uden at man nødvendiggør at flere hundrede tusinde københavneres fredsommelige svømning og ophold i vandet kriminaliseres. Det kunne f.eks. være en generel svømmezone 5 meter fra kajkanten indenfor 50 meter af en stige. Med lokale forbud mod svømning - dvs. den omvendte situation af hvordan det foregår nu. Det føles helt absurd at en by, der bryster sig af at være verdensklasse i forhold til et godt liv for borgerne, svømning og fritidsliv skal have et så overdrevet forbud mod en af de aktiviteter, der har været med til at skabe byens nye identitet. Et kæmpemæssigt flertal af borgerne ønsker dette. Tak :)
Læs høringssvar fra E Kristensen
Indsendt af:
PB
Dato: 3. juli 2021
Svarnummer:
2
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Jeg synes der er mange af forslagene i idékataloget der super gode! Jeg stemmer for dem alle sammen! Jo flere tiltag og aktiviteter til benyttelse af Kbh Havn, des bedre for alle havnens brugere. Vil også anbefale at der kommer flere muligheder for at sætte en såkaldt "frokost-trosse" for mindre fritidsbåd flere steder i havnen. Det bliver sværere og sværere at finde steder man kan og må sætte en "frokost-trosse" for blot et par timer. Altså muligheden for at lægge til for blot at spise og nyde solen, evt. med krav om at man ikke må forlade / gå fra båden eller lign.  Det vil være dejligt med flere muligheder for at "korttidsfortøjre", og ikke mindst tydelig anvisning af hvor det er tilladt, og hvor det er forbudt. Ikke nødvendigvis skiltning, men f.eks. en pdf med anvisninger, der eks. kan hentes på By & Havns hjemmeside eller lign. Foruden etablering af tværbjælker/afblødning af de spunsvægge man må ligge ved. Spunsvæggene er meget hårde mod båd og fendere, så det kunne være skønt med en  "blødere" kajkant for mindre både, der hvor der må sætte en "frokost-trosse". Derudover vil jeg klart anbefale bedre fortøjringsmuligheder på Trekroner Søfort. Der er mange der lægger til hele vejen rundt i bassinet, men der er meget få steder der er fortøjringsklamper. Oftest bindes der rundt om løse sten eller lign. Når nu der findes så unikt et sted midt i Kbh Havn for sejlere som Trekroner, så bør der etableres klamper til fortøjring med 5-8m mellemrum, hele vejen rundt på de vandrette topbjælker af spunsvæggene i Trekroners bassin. Det vil komme alle de mange sejlere, der lægger til på Trekroner, til stor gavn. En aktivitetsø i lavvandsområdet på indersiden af havnen på hver side af Trekroner vil være optimalt. Der er masser af plads til det, det vil ikke genere hverken erhvervstrafik, vandflyver eller lystfarten via Lynetteløbet, hvis dette store område bliver udnyttet til en aktivitetsø, eller flere af dem for den sags skyld. Der er meget plads i den ende af Kbh Havn til bedre udnyttelse for lystsejlere i Kbh Havn. Jo flere aktiviteter der kan etableres i Kbh Havn, des bedre udnyttelse af havnens muligheder og glæder, des gladere borgere i byen.
Læs høringssvar fra PB
Indsendt af:
Erling Ekegren
Dato: 1. juli 2021
Svarnummer:
1
By:
København V
Postnr.:
1658
Der kan etableres en ø med Der kan etableres en ø på den lavvandede grund i haven nord for Allers hus ved Fisketorvet. Grunden strækker sig fra Allers hus til ud for ingeniør foreningen IDA. Vandet løber nord/syd i havnen på østsiden af grunden. Øen vil kunne få en broforbindelse fra nordsiden af Allers hus. Øen kunne skabe et naturligt/udendørs badested og plads til småbåde med grønt bagland på øen. Vesterbro har allerede en stor befolkning og med en ny bydel, Jernbanebyen vil det blive et stort løft for de rekreative muligheder for bydelens mange familier. V    
Læs høringssvar fra Erling Ekegren