Oprettet: 11. august 2021
Svarnummer:
4

Indsendt af

SL

Postnr.

1569

By

København V

Høringssvar

Idékataloget bærer mere præg af en brainstorm end egentlige forslag til hvordan københavnernes brug af havnen og vandet kan forbedres. Der argumenteres ikke for hvorfor forslagene er gode, fx ved at forklare hvordan de fremmer københavnske værdier eller appellerer til grupper, som i dag ikke bruger vandet og havnen. Det er som om at flere aktiviteter automatisk er bedre og hvis man bare bygger dem, så selvorganiserer resten selv sig.

Det er i bedste fald naivt.  Realiteten er at der i dagligdagen er mange konflikter langs havnekanten, mellem badende og motionsudøvere, mellem ældre og unge, mellem beboere og turister. Den naive tilgang medvirker til at havnen bliver et survival-of-the-fittest område, hvor københavnere, der ikke råber højt eller har spidse albuer, bliver ekskluderet fra de rekreative områder. Som fx kørestolsbrugere og barnevogne er blevet det på kalvebod bølge efter det er blevet indtaget af badegæster på trods af store skilte om at længerevarende ophold er forbudt. Tryghedsskabende initiativer er underligt fraværende fra kataloget, selvom det står højt på ønskelisten for os som bor langs havnen. Hvordan undgår vi at havnen bliver et udflugtsmål for folk som bor langt væk (og måske ikke engang bor i kommunen eller i landet) og som derfor bare kan tage hjem når de bliver trætte af larmen, affaldet og alle konflikterne? De bedste forslag for københavnerne ville måske have som konsekvens at der kom færre aktiviteter og færre besøgende, og dermed mere livskvalitet. Måske man kunne bede de udefrakommende betale en 'strandskat' ligesom man gør mange steder i Tyskland, så vi i det mindste ikke også skal betale for at rydde op efter dem. Måske man skulle have eksklusive badezoner og tidspunkter som er reserveret til beboerne eller andre bestemte grupper, som ellers ikke vil kunne tilkæmpe sig en plads til at bruge vandet.