Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Plan for Københavns Biblioteker 2019-2023

Den nuværende biblioteksstrategi udløber ved udgangen af 2019. Derfor sendes et forslag til en ny biblioteksplan for 2019-2023 nu i høring.

Høringsfrist:

30. august 2019
Indsendt af:
Niels Jarler
Dato: 30. august 2019
Svarnummer:
18
By:
København K
Postnr.:
1363
Massedestruktion af bøger samt lukningen af Rådhusbiblioteket i sin oprindelige form, der begge er foregået under den indeværende biblioteksstrategi, er et uoprettelige tab for København og byens borgere. Det virker som om, at nogen helt har misforstået, hvad et bibliotek egentlig er. Den kommende strategi kan forhåbentlig prøve at rejse Københavns Kommunes biblioteker igen. Planen i høring maler indledende et skønmaleri af bibliotekssituationen i København, men alt er ikke godt. I Slots og Kulturstyrelsens 'National bruger- og benchmarkundersøgelse på biblioteksområdet' (2016) har Københavns Kommunes biblioteker den laveste brugertilfredshed og har den laveste anbefalingsvillighed blandt brugerne. Der er nok at tage fat på. Fokusområdet Det fysiske bibliotek Jeg savner i planen en anerkendelse af, at læsning og litteratur ikke kun er en social event, der skal udfoldes i bogklubber og arrangementer. Læsning og litteratur er for mange mennesker en kontemplativ aktivitet og praktiseres alene. Med færre bøger (og endnu færre bøger på åbne hylder) er det blevet svært at bruge litteraturen på den måde på København Kommunes biblioteker. Det har vist sig, at pladsen har gjort det har været svært for bibliotekerne at være noget for både dem, der vil læse højt og sammen og dem, der gerne vil bruge biblioteket som nysgerrige lånere, der glædes over den rige og mangfoldige litteratur som København Kommunes biblioteker havde indtil for få år siden. I stedet er klassiske biblioteksbrugere i dag henvist til andre løsninger. Den kommende biblioteksstrategi bør i højere stræbe efter at være noget for begge brugergrupper. Det kan godt være, at færre udlån er et symptom for tiden, men hvis der ikke er nogen bøger udover bestsellere og hobby-bøger, så går den proces hurtigere end nødvendig. Især Hovedbiblioteket er i dag uegnet som bibliotek. Man kan smide bøger ud, omindrette i det uendelig og købe nye reoler nok så meget man vil, men bygningen med det store åbne atrium (nu med meget færre bøger) er uegnet som biblioteksbygning, når den samtidig skal fungere som café, aktivitetsrum og arbejdsplads for gruppearbejde. Måske kunne et ny hovedbibliotek etableres i en af de nye bydele, som er fattige på kulturinstitutioner, så der bliver plads til både bøger, brugere, læsesale og aktivitetsrum. Planen taler om profilbiblioteker. Det er en god ide, men det kræver mere og bedre omtanke end hidtil. Oprettelsen af profilbiblioteker kræver først og fremmest en nøje afvejning af, om det man løfter er en kommunal biblioteksopgave. I 2018 etableredes et modebibliotek på Østerbro Bibliotek. Ideen om modebibliotekets synes mere at være opstået af en trang til at høste endog meget lavthængende frugter og at være ’ung med de unge’ fremfor et egentlig behov. Få hundrede meter borte, på Design Museum Danmark, findes allerede et godt bibliotek med en omfattende samling af moderelateret indhold med offentlig adgang. Man kan også spørge sig selv, om mode er et emne, som behøver blive varetaget af et kommunalt finansieret profilbibliotek? Er mode virkelig et emne, som museets brugere ikke allerede bombarderes med fra alle kanter? Og skal kommunen med et profilbibliotek fyldt med glittede magasiner udsætte sine brugere for krops- og forbrugsidealer, som især yngre mennesker har svært ved at leve op til? Modebiblioteket var et forsøg, der angiveligt sluttede tidligere i år. Det er ikke lykkedes mig at finde en evaluering af projektet, men en sådan bør nok foretages før man går videre med ideen om flere profilbiblioteker. Samtidig bør man nok også se på, hvilken rolle der rimeligt kan spilles af eksterne aktører i udviklingen af profilbiblioteker, for at sikre at borgerne faktisk får mest muligt bibliotek for deres skattepenge.
Læs høringssvar fra Niels Jarler
Indsendt af:
Indre By Lokaludvalg
Dato: 30. august 2019
Svarnummer:
17
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Indre By Lokaludvalg
By:
Kbh K
Postnr.:
1466
Se Indre By Lokaludvalgs høringssvar i det vedhæftede pdf-dokument.
Læs høringssvar fra Indre By Lokaludvalg
Indsendt af:
Christianshavns Lokaludvalg
Dato: 30. august 2019
Svarnummer:
16
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Christianshavns Lokaludvalg
By:
København K
Postnr.:
1466
Se høringssvaret fra Christianshavns Lokaludvalg i det vedhæftede pdf-dokument.
Læs høringssvar fra Christianshavns Lokaludvalg
Indsendt af:
Bispebjerg Lokaludvalg
Dato: 30. august 2019
Svarnummer:
15
Vedhæftede filer: 2
Virksomhed / Organisation :
Bispebjerg Lokaludvalg
By:
København
Postnr.:
2400
Læs Bispebjerg Lokaludvalgs høringssvar samt bilaget med en survey om fremtidens bibliotek
Læs høringssvar fra Bispebjerg Lokaludvalg
Indsendt af:
Amager Vest Lokaludvalg
Dato: 30. august 2019
Svarnummer:
14
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Amager Vest Lokaludvalg
By:
KBH S
Postnr.:
2300
Høringssvar vedr. Ny Biblioteksplan 2019-2023 fra Amager Vest Lokaludvalg Amager Vest Lokaludvalg takker for mulighed for at afgive høringssvar vedr. Biblioteksplanen 2019-2023. Vi er i Amager Vest Lokaludvalg meget positive over for indholdet af den ny biblioteksplan 2019-2023. Vi vil bl.a. fremhæve dens fokus på de fysiske rammer og mulighederne for fleksible rammer. Men mest af alt er vi glade for, at der i planen lægges op til at tilføre ressourcer, da mange af de positive initiativer kræver flere ressourcer og mere personale for at blive til virkelighed. Lokaludvalget finder dertil at planen er grundig, og sætter pris på, at den indeholder konkrete indsatser. Fire borgermøde i Amager Vest Da Folkebibliotekerne er den mest benyttede kulturinstitution i Danmark, har det været ekstra vigtigt for lokaludvalget at høre borgerne om Biblioteksplan 2019-23. Lokaludvalget har sammen med Kultur S afholdt et borgermøde om det første udkast til biblioteksplanen. I maj arrangerede lokaludvalget yderligere tre separate borgermøder på bydelens tre biblioteker: Ørestad, Solvang og Island Brygge. Fokusområde: Det fysiske bibliotek Borgerne efterlyser en indretning, der giver mulighed for forskellige aktiviteter; både ro til fordybelse og mulighed for såvel samtaler i mindre grupper og borgeraktiviteter. Udvalgte citater fra borgerne: ”På Biblioteket på Rodosvej er der en opdeling, så at al-le kan være der. Der er muligheder for forskellige aktiviteter. Der er gode læsehjørner både til børn og voksne. For få penge har de indrettet forskellige zoner: læse, unge, børn, stille, it. Rodosvej er hyggeligt lige meget hvornår man kommer” ”Tilbage i 2009 blev der udstukket rammer for bibliotekerne for brugerinddragelse. Det kan jeg ikke se, at bibliotekerne er levet op til. I Amager Vest er der blot Solvang Bibliotek, der har et brugerråd. For at der skal blive flere brugere, skal bibliotekerne være trygge steder.” ”Det er vigtigt at vi fastholder borgerengagementet. Som borgere skal man ikke forvente, at forvaltningen idéudvikler. Børnekulturhus Ama´r og Børne-Kulturpiloterne pilot er startet som initiativ fra borgere. De er blevet dele af kommunen bagefter.” “Århus bibliotek er en integreret del af andre kulturaktiviteter. Solvang Bibliotek er isoleret. Flere kunne blive tiltrukket hvis biblioteket var en del af noget mere.” Fokusområde: Det digitale bibliotek Lokaludvalgets vurdering er, at de fleste er positive for de muligheder digitaliseringen giver, blot man kender systemet. Udvalgte citater fra borgerne: ”E-reolen er super i ferier. Den er gratis. Og dejligt i ferien, i stedet for at slæbe rundt på fysiske bøger.” ”Hjemmesiden og mail og sms er en fed service ift. be-sked om hhv. aflevering og bestilt materiale” ”For at bruge de digitale muligheder, er der brug for kurser. Jeg vil gerne bruge de digitale muligheder, men jeg ved ikke hvordan.” ”Tårnby er et godt eksempel: De har it-cafeer og kurser omkring brug af de digitale muligheder. ” “Læser hellere papir end digitalt. Kommer også for aviser og blade. Bøgerne løber aldrig tør for strøm.” Fokusområde: Litteratur og læsning Konklusionen fra alle borgermøder var, at alle er glade for de fysiske bøger. Muligheden for at gå på opdagelse blandt reolerne skal gerne bevares. Udvalgte citater fra borgerne: “Jeg er glad for at opdage det bibliotekarerne stiller frem” “Flere bøger på hylderne. Det inspirerer at snus rundt.” “Jeg er med i en læsegruppe. Det er en god ting.” ”Det er vigtigt at man værner om bibliotekernes kerneopgave, værner om litteraturen. Men det er også en god ide at integrere andre kulturelle segment.” Fokusområde: Børn og unge Lokaludvalgets vurdering er, at borgerne finder, at børnebiblioteket er et fokusområde. Udvalgte citater fra borgerne: ”Skolerne skal lære børn at læse. Bibliotekerne skal give børne lyst til at læse” ”Man kunne finde ældre, der kom til biblioteket for at læse op for børn. Inspiration fra børneinstitutioner som besøger plejehjem. ” ”Bibliotekerne burde satse på tweens, da det er der de falder fra med læsning.” Amager Vest Lokaludvalgs anbefaling Afslutningsvis vil lokaludvalget anbefale at: • alle biblioteker gennemgås, så der er mere plads til både ro og ophold og aktiviteter for de forskellige brugergrupper. Hvis bøgerne opbevares på et depot, kan der frigives plads. Biblioteket på Rodosvej er et eksempel på at lokalerne kan laves indbydende uden de store omkostninger • alle interessenter involveres i jagten på at finde en måde, der gør at brugerne kan bruge bibliotekaren uden personale – efter bibliotekernes lukketid • at rammerne fra 2009 om, at bibliotekerne skal arbejde for brugerinddragelse og etablering af brugerråd, genoplives. I Amager Vest er der blot Solvang Bibliotek, der har et brugerråd. Med venlig hilsen André Just Vedgren Formand for Amager Vest Lokaludvalg
Læs høringssvar fra Amager Vest Lokaludvalg
Indsendt af:
Vesterbro Lokaludvalg
Dato: 30. august 2019
Svarnummer:
13
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Vesterbro Lokaludvalg
By:
København V
Postnr.:
1758
Høringssvaret er vedhæftet.
Læs høringssvar fra Vesterbro Lokaludvalg
Indsendt af:
Amager Øst Lokaludvalg
Dato: 30. august 2019
Svarnummer:
12
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Amager Øst Lokaludvalg
By:
København S
Postnr.:
2300
Se vedhæftet dokument
Læs høringssvar fra Amager Øst Lokaludvalg
Indsendt af:
Kgs. Enghave Lokaludvalg
Dato: 30. august 2019
Svarnummer:
11
Vedhæftede filer: 1
By:
København SV
Postnr.:
2450
Se vedhæftede høringssvar vedtaget af Kgs. Enghave Lokaludvalg den 22. august 2019
Læs høringssvar fra Kgs. Enghave Lokaludvalg
Indsendt af:
Marianne Spang Bech
Dato: 30. august 2019
Svarnummer:
10
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Miljøpunkt Indre By & Christianshavn
By:
København V
Postnr.:
1550
Vedlagt høringssvar fra Miljøpunkt Indre By & Christianshavn
Læs høringssvar fra Marianne Spang Bech
Indsendt af:
Vanløse Lokaludvalg
Dato: 29. august 2019
Svarnummer:
9
Vedhæftede filer: 1
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Se vedhæftede høringssvar godkendt i Vanløse Lokaludvalg 29. aug. 2019
Læs høringssvar fra Vanløse Lokaludvalg
Indsendt af:
Nørrebro Lokaludvalg
Dato: 29. august 2019
Svarnummer:
8
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Nørrebro Lokaludvalg
By:
København N
Postnr.:
2200
Se vedhæftede fil
Læs høringssvar fra Nørrebro Lokaludvalg
Indsendt af:
Brønshøj-Husum Lokaludvalg
Dato: 29. august 2019
Svarnummer:
7
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Brønshøj-Husum Lokaludvalg
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Brønshøj-Husum Lokaludvalg dækker over et område med 3 biblioteker: Brønshøj Bibliotek, Husum Bibliotek og Tingbjerg Bibliotek\Kulturhus. Det er 3 meget forskellige biblioteker og den grundlæggende tanke bag Biblioteksplanen med at have et generelt biblioteksniveau og derpå individuelle profiler på hvert bibliotek passer rigtig godt til vores mangfoldige bydel. Biblioteksplanen er en god og grundig plan, og vi sætter stor pris på, at der i Biblioteksplanen også er skitseret en ressourceplan. På den måde virker det mere realistisk og knapt så meget som fine intentioner uden handling bag. MEN det er nødvendigt med nye ressourcer for at løfte denne opgave. Og denne opgave SKAL løftes, da den er meget vigtig for bydelenes fællesskaber og foreningsliv. En investering, som skitseret i Biblioteksplanen, i vores folkebiblioteker vil være et vigtigt løft til vores bydele. Vi står dog tilbage med nogle grundlæggende spørgsmål: Hvordan administreres frivilligheden for det enkelte bibliotek til at deltage i indsatsområderne? Hvordan sikres det, at alle biblioteker deltager i den grad, det er nødvendigt? Fra biblioteksplan til handlingsplan I Biblioteksplanen nævnes, at organiseringen af fokusområderne og indsatserne vil fremgå af en handlingsplan, som udarbejdes i efteråret 2019 med henblik på ikrafttrædelse i 2020. Brønshøj Husum Lokaludvalg ser frem til at modtage denne plan til kommentering. I handlingsplanen vil indgå en række konkrete succeskriterier for indsatserne. Følgende nævnes: • Øget udlån af fysiske materialer • Flere kvalitetstitler • Øget besøgstal i biblioteksrummet og online • Øget betjent og selvbetjent åbningstid, hvor der er behov • Øget brugertilfredshed med det fysiske og digitale bibliotek • Øget kendskab til bibliotekernes tilbud, services og aktiviteter • Øget deltagelse i aktiviteter på bibliotekerne. Brønshøj Husum Lokaludvalg finder, at succeskriterier skal støtte op om og afspejle alle de i Biblioteksplanen nævnte fokusområder. Ovennævnte succeskriterier lægger primært op til måling af traditionelle aktiviteter i bibliotekerne. De siger ikke særlig meget om de i planen nævnte andre mål og fokusområder, der f.eks. handler om samlokalisering; tryghedsskabende initiativer; relokaliseringer; brugerdrevne aktiviteter; etablering af nye kultur- og læringscentre; arbejdet med frivillige og partnerskabsaftaler; aktiviteter på andre lokationer i et samarbejde med andre institutioner, foreninger og borgere samt nye kompetenceprofiler blandt personalet etc. Disse indsatser bør fremgå af succeskriterierne. Nedenfor har Brønshøj Husum Lokaludvalg valgt at kommentere nogle af de enkelte indsatser: 2. Profilbiblioteker og sammentænkning med kulturhusene Det er godt og nødvendigt, at alle lokale biblioteker vil gennemgå en fysisk opgradering. Brønshøj-Husum har flere udsatte boligområder, hvor der er brug for et sted som biblioteket, hvor man kan blive udfordret på kultur og viden, og hvor foreningslivet har mulighed for at blomstre – ikke mindst i aftentimerne. På Tingbjerg Bibliotek har Kultur N holdt lidt tilbage med at have aftenåbent, men det er ærgerligt for de beboere, der længe har set frem til at kunne få bedre rammer for deres foreningsarbejde. Netop et livligt foreningsliv kan være med til at sikre, at biblioteket er et trygt og sikkert sted – også i de ubemandede timer. Desuden kunne man med fordel involvere de lokale foreninger i drift af kantinen og andre aktiviteter. 3. Samlokalisering med andre institutioner Det er en god idé at samlokalisere og på den måde udnytte synergieffekter. Men det skal gerne fungere alle veje, og fordelene skal være for alle institutionerne. Tingbjerg Bibliotek\Kulturhus var på tegnebrættet tænkt som en samlokalisering med Tingbjerg Skole, og det så ud som om, denne samlokalisering ville betyde en åbning af Tingbjerg Skole for offentligheden efter skoletid. Dette er dog ikke tilfældet. Det er ærgerligt, da det ville have åbnet flere muligheder i forhold til at udnytte ressourcerne – som eksempelvis plads til aktiviteter og til ro. Det skal dog siges, at samlokaliseringen virker godt den anden vej, og det er et stort plus for Tingbjerg Skoles børn at have så god adgang til biblioteket. Ved at tage Brønshøj Gamle Skole i anvendelse som kulturhus vil det være muligt at samlokalisere Brønshøj Biblioteks aktiviteter med Kulturhuset Pilegårdens aktiviteter. Dette vil samtidig skabe helt nye muligheder for at anvende de uderummene på Brønshøj Torv til mangesidede aktiviteter for alle aldersgrupper. 4. Nye betjeningsformer og flere brugerdrevne aktiviteter Det er rigtig set, at bibliotekernes personale skal arbejde anderledes. Vi vil gerne tilføje, at det er vigtigt at huske de nye intentioner, når personalet ansættes. Der er behov for nye profiler på bibliotekerne. Det er ikke kun de biblioteksfaglige kompetencer, der er brug for. Det er i lige så høj grad arbejdet med frivillighed, forståelse for kultur og sociale netværk og ikke mindst opsøgende arbejde udenfor biblioteket digitalt såvel som det levende møde. Det er, måske særligt for udsatte boligområder, vigtigt, at personalet orienterer sig ud af biblioteket. Det opsøgende arbejde i forbindelse med aktiviteter og den almindelige forståelse af bibliotekets muligheder er nødvendigt. Vi ser gerne, at der ansættes lokale ildsjæle, der kan mobilisere de lokale institutioner, foreninger og borgere. Det er desværre typisk for biblioteksarrangementer med stor betydning for lokalmiljøet, at alt for få lokale kommer – eksempelvis som det var tilfældet i borgermødet i Tingbjerg i forbindelse med udarbejdelsen af denne biblioteksplan. 7. Nationale digitale løsninger Alt sammen gode indsatser med udgangspunkt i, at der skal være bedre digitale løsninger på hjemmesider og brugerfunktioner på de digitale platforme. Indsatser som også den borgerpanel-survey, som lokaludvalgene i Brønshøj-Husum, Bispebjerg og Nørrebro lavede, peger på. 8. Øget fokus på litteratur – Omprioritering af materialekontoen Ifølge den borgerpanel-survey, som lokaludvalgene i Brønshøj-Husum, Bispebjerg og Nørrebro lavede, er der en efterspørgsel på litteratur, der går i dybden med et fag eller en niche. 9. Bedre litteraturformidling i biblioteksrummet Godt med mere synlighed. Man kunne desuden tænke i at arbejde med synergieffekten ved samlokalisering til også at udstille bøger og inspirerende materiale rundt i de tilknyttede lokationer i kulturhuse, børne- og ungeinstitutioner og gerne decentralt hos samarbejdspartnere. 10. Bedre læsekampagner, flere læseklubber og fælles aktiviteter knyttet til litteratur og læsning En meget vigtig indsats. Brønshøj Husum Lokaludvalg finder, at biblioteket skal tage alle de medier i brug, der kan understøtte udviklingen af kritiske kulturforbrugere – dvs. kildekritiske, kvalitetsbevidste, nysgerrige og engagerede borgere. Litteratur og læsning er central, men også andre kulturformidlende medier såsom film, musik og teater skal kobles til for at nå så mange forskellige borgere som vel muligt. Bibliotekernes rolle som demokratifremmende institutioner kræver, at en mangfoldighed af aktiviteter tages i anvendelse i et samarbejde med andre kulturformidlere for at nå flest mulige borgere. 11. Større og bedre fysiske børnebiblioteker Vi er enige i prioriteringen af større børnebiblioteker. Men det vil være godt at være opmærksom på at lave små voksen- og ældreområder i børneområderne. For forældrene ville det være dejligt at kunne fordybe sig i en voksenbog eller et magasin, mens børnene er optaget af de gode børnetilbud. For de ældre kan det være dejligt med en mulighed for ”at være blandt børn” og måske opsnappe en hyggelig samtale. Brønshøj Husum Lokaludvalg savner overvejelser om, hvordan bibliotekerne kan formidle litteratur og læsning til de unge i et trygt og givende miljø. 12. Tilbud til udvalgte førskolebørn og skolebørn Her kan man med fordel se på Tingbjerg Biblioteks samarbejde med Tingbjerg Skole. 13. Gode digitale bibliotekstilbud til børn og unge En god og vigtig indsats. Københavns Bibliotekers greb De 4 nævnte greb er alle gode og vigtige. Det er godt at se, at de nye kompetenceprofiler nævnes særskilt, da det er grundlæggende for at kunne opfylde Biblioteksplanens indsatsområder. Økonomiske Ressourcer Det er vores opfattelse, at der absolut er behov for nye ressourcer til området. At materialekontoen er finansieret ved gebyrindtægter, er uholdbart; dels fordi et højt gebyr kan afholde borgere fra at låne bøger i frygt for gebyrer (København har det højst tilladte gebyrniveau), og dels fordi der er faldende gebyrindtægter, da de digitale lån afleverer sig selv og derfor ikke genererer gebyrstraf. Sidstnævnte tendens må som skrevet antages at stige i takt med det større digitale forbrug. Med venlig hilsen Hans S. Christensen Formand for Brønshøj-Husum Lokaludvalg Kirsten Møller Formand for Kulturudvalget
Læs høringssvar fra Brønshøj-Husum Lokaludvalg
Indsendt af:
Københavns Ældreråd
Dato: 28. august 2019
Svarnummer:
6
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Københavns Ældreråd
By:
København N
Postnr.:
2200
Københavns Ældreråd takker for høring af 20. juni 2019 vedrørende udkast til biblioteksplanen 2019-2023. Vi er i rådet positive over de skitserede kerneydelser - som udlån af materiale, have et personale der formidler, vejleder og hjælper med at søge materiale og inspirere alle aldersgrupper til at bruge biblioteket. Vi mener videre, at missionen Københavns Bibliotekers mission er at skabe ivrige læsere, kritiske kulturforbrugere og engagerede borgere er en relevant og meningsfuld opgave for Københavns biblioteker. Mange ældre er en af de faste grupper af brugere af de traditionelle bibliotekstilbud. Vi har erfaring og viden inden for mange områder og er nysgerrige og ivrige efter erhvervelse af yderligere eller ny viden og oplevelser. Det er derfor væsentligt for os, at man tilgodeser denne kernegruppe. For at understøtte den ældre kernegruppe af biblioteksbrugere er det vigtigt, at man eksempelvis tilbyder målrettede aktiviteter på de lokale biblioteker, alternativer til de digitale systemer eller mulighed for vejledning, samt rolige læsezoner og andre mødesteder, hvor man kan læse avis eller få en kop kaffe. Derudover finder vi, at det i planen bør indskrives, at tilgængeligheden på bibliotekerne i forbindelse med nyindretning og relokalisering altid skal indtænkes. Adgangsforholdene skal eksempelvis være tilgængelige for borgere, som er gangbesværede og borgere med handicap, og der skal være gode til- og fra muligheder til det enkelte bibliotek. Derudover er det vigtigt, at der er trygt og rart at være på bibliotekerne, hvorfor vi er positive overfor de foreslåede tryghedsinitiativer, og at bibliotekerne løbende skal vurdere effekterne af initiativerne. Videre skal vi tilføje, at vi anser bemanding af bibliotekerne som den mest optimale måde at skabe trygge rammer. Endvidere mener vi, at det er vigtigt, at man bevarer et fokus på udlån af fysiske materialer - særligt i lyset af, at det digitale udlån blot udgør 15% af de samlede biblioteksudlån. Og vi skal opfordre til, at man fremadrettet ikke kobler indtægter fra lånegebyrer sammen med materialebevilling, da gebyrindtægter i vores optik ikke bør danne grundlag for mængden af nyindkøbte materialer. Afsluttende ønsker vi i Ældrerådet, at der arbejdes videre med udvikling af pop-up biblioteker på udvalgte lokationer, som det foreslås i rapporten Københavns Biblioteker - Scenarier for den fremtidige kerneopgave fra 2018. Fysiske forhindringer, som lange afstande og flere skift med offentlig transport, forhindrer lige adgang til biblioteket. Pop-up biblioteker kan fx bruges til at afholde litterære aktiviteter på plejehjem og i aktivitetsklubber til glæde for ældre, som måske ikke længere formår at benytte de traditionelle bibliotekstilbud. I forlængelse heraf ser vi også meget gerne, at kendskabet til Bogen Kommer-ordningen, som er et tilbud til borgere, som på grund af sygdom, handicap eller alder ikke selv er i stand til at hente materialer på et bibliotek, udbredes. I rådet ser vi frem til at følge det videre forløb med udmøntning af planen. Venlig hilsen Kirsten Nissen Formand for Ældrerådet Birthe Mørck Formand for Ældrerådets Kultur- og Fritidsudvalg
Læs høringssvar fra Københavns Ældreråd
Indsendt af:
Tage Sørensen på vegne af Københavns Kommunes bibliotekarers tillidsrepræsentanter
Dato: 27. august 2019
Svarnummer:
5
Virksomhed / Organisation :
Foreningen Københavns Kommunes Bibliotekarer (FKKB)
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
De københavnske bibliotekarers tillidsrepræsentanter vil gerne give følgende hørings-kommentarer til Biblioteksplanen 2019-2023. Som faglig organisation er vi optaget af at give borgerne den bedst mulige biblioteksservice indenfor de rammer økonomien giver og de vedtagne politikker på området - og vi er selvsagt også optaget af at varetage vores medlemmers interesser som ansatte i kommunen. Vi opfatter at planen lægger op til en tydeliggørelse af det fysiske biblioteks betydning og personalets tilstedeværelse, hvis der har været tvivl om dette tidligere? Ikke for at nedtone betydningen af det digitale bibliotek, men i erkendelse af at det fysiske bibliotek og kvalificeret personale opfattes som vigtigt af ganske mange borgere. At det fysiske bibliotek er centralt for opfyldelse af missionen at skabe ivrige læsere, kritiske kulturforbrugere og engagerede borgere - man kunne tilføje oplyste borgere. Meget interessant er sætningen: "Tilpasse den betjente åbningstid til brugernes behov samt sikre, at det tilstedeværende personale i biblioteksrummet altid er tilgængeligt for borgerne" (s. 6). Som personale kan vi have svært ved at håndtere forskellen mellem selvbetjent åbningstid og åbningstid med betjening. Dilemmaet er søgt løst med en tommelfingerregel der siger at kan en henvendelse klares på 30 sekunder besvares den. Er det ikke muligt henvises til Biblioteket online, den betjente åbningstid eller selvbetjeningsløsninger. Lægger Kultur- og Fritidsudvalget op til at ændre denne praksis med den citerede sætning? Ingen tvivl om at vi som personale er til rådighed for borgerne, men at der såvel er en selvbetjent som en betjent åbningstid er udtryk for en prioritering af de eksisterende ressourcer. Tydeligst udmøntet i forrige periodes begrænsning af den betjente åbningstids en-til-en betjening, til fordel for at ressourcerne skulle bruges på målrettet betjening af flere på en gang. Skal begreberne selvbetjent åbningstid og åbningstid med betjening give mening, må der være forskel på hvad man kan forvente? En fleksibel tilgang til dialogen med borgerne i den selvbetjente tid, skulle omvendt gerne mødes af forståelse fra borgernes side af den besluttede betjeningsmodel. Vi konstaterer at de senere års effektiviseringer i høj grad har været knyttet til at samle og centralisere opgaver - en udvikling som måske nok skal fortsætte, men samtidig lægger teksten i Biblioteksplan 2019-23 vægt på at bevare lokalbibliotekernes frihed til at samarbejde med lokale institutioner, foreninger og borgere. Med andre ord at tage farve efter det (decentrale) lokalområde biblioteket er forankret i. At fastslå dette princip tilstrækkeligt tydeligt opfatter vi som overensstemmende med udtrykte borgerønsker der netop lægger vægt på bibliotekets rolle som en aktør i lokalområdernes liv. Vi kan læse at Københavns Biblioteker i højere grad skal arbejde med profilbiblioteker - biblioteker der ikke nødvendigvis skal have samme type bogsamling, men en grundsamling suppleret med udvalgte genrer. Københavns Biblioteker har de seneste mange år haft flydende samlinger hvor afleveret materiale af et IT- system fordeles til de forskellige biblioteker. Så vidt vi kan se, vil ønsket om at skabe profilbiblioteker, med en intelligent tilpasset samling, fordre en omkostningskrævende udvikling af det IT-system der fordeler materialerne - eller kræve at disse profilbiblioteker arbejder med stationære samlinger. Set fra personaleside har vi selvsagt intet at indvende mod de skitserede forsøg med profilsamlinger. Omend det netop er interessant hvorvidt sådanne biblioteker er tilfredsstillende i forhold til borgernes forventninger og hvordan det skal måles/undersøges? Vedr. nye betjeningsformer og målrettet betjening i biblioteksrummet: I dette afsnit angives at der skal udvikles nye betjeningsformer afspejlende brugernes ønsker og behov. Endvidere at disse skal engagere flere borgere og være mere opsøgende, frem for at være bundet til en bestemt placering i rummet. Formuleringerne læser vi i sammenhæng med tidligere citerede passager om at tilstedeværende personale altid er tilgængeligt for borgerne. Dilemmaet er her at borgerne kan komme til at opleve problemer med reelt at blive betjent, hvis personalet er i gang med en opsøgende, målrettet dialog med et antal borgere et sted i biblioteksrummet. Begrænsede ressourcer opleves ikke nødvendigvis at være tilstrækkelige til at dække flere behov. Udvidelse af den betjente åbningstid fordrer ændrede prioriteringer eller flere ressourcer. Det er glimrende at have som ideal, men stemmer dårligt overens med de senere års effektiviseringskrav der har ført til at der er færre personaleressourcer at tage af. Under "Indsatser under Litteratur og læsning - 8. Øget fokus på litteratur - Omprioritering af materialekontoen" står at kvalificeret personale undersøger det samlede udlån i byen og opjusterer indkøb af materialer med højt udlån. Tænkes der her på yderligere indkøb af bestsellere med en kort aktualitetshorisont eller på titler der har vist sig interesseholdbare over en længere periode - steady-sellere og/eller klassikere? Endvidere er angivet at personalet justerer materialesamlingen på de enkelte biblioteker, så dele af samlingen tilpasses lokale ønsker og behov. Som tidligere nævnt er det svært at se enkle løsninger på denne målsætning, så længe materialesamlingen fordeles flydende af et IT-system som har begrænsede redaktionsmuligheder – hvis ikke løsningen entydigt baserer sig på udvikling af dette værktøj. Under "12. Tilbud til udvalgte førskolebørn og skolebørn" er angivet at Københavns Biblioteker ønsker fortsat at arbejde med tidlige sprogstimulering gennem tilbud til udvalgte førskolebørn. Ordet "udvalgte" skal formentlig forstås som en erkendelse af at ressourcerne er begrænsede og ikke udtryk for at specielle ikke-specificerede grupper skal tilgodeses? Ud over ønsket om at nå udsatte ikke-brugere blandt børn. Men ordene "udvalgte" og "visse" skal markere at ambitionen ikke er at nå alle? Under "4 Grebet Nye kompetenceprofiler" er angivet at bibliotekerne vil udvikle nye profiler "... med udgangspunkt i Biblioteksplanens kerneydelser, brugerbehovene i lokalbefolkningen og den generelle udvikling i bibliotekssektoren. Meningen er, at personalet skal opnå de efterspurgte kompetencer gennem sidemandsoplæring og videreuddannelse eller ved rekruttering af nye profiler i forbindelse med nyansættelser". Hvis man med nye profiler mener personalegrupper uden biblioteksfaglig baggrund, kan der være grund til at gøre opmærksom på at dette allerede gennem årene er sket, og at effektiviseringsbesparelser har betydet en kraftig udtynding af personale med biblioteksfaglig baggrund. Der bør være grænser for denne udvikling - borgerne forventer og tror at langt de fleste personaler er bibliotekarer og det kan formentlig også opfattes som en meningstilkendegivelse af hvilket personale de ønsker at møde på bibliotekerne. Tage Sørensen FællesTR - på vegne af Københavns Kommunes Bibliotekarers tillidsrepræsentanter.
Læs høringssvar fra Tage Sørensen på vegne af Københavns Kommunes bibliotekarers tillidsrepræsentanter
Indsendt af:
Morten Stryhn
Dato: 26. august 2019
Svarnummer:
4
By:
København SV
Postnr.:
2450
Mere fokus på de forskellige brugertyper. Jeg synes der er for meget fokus på de tunge brugere, som ikke "kun" låner materialer ind i mellem. Forslag for at gøre det nemmere for brugerne er: - Døgnaflevering (det har de på Frederiksberg, hvor man kan aflevere bøger hele døgnet i en automat, som er tilgængelig udefra). - Placer aflevering, udlån og reservationer som noget af det første, når brugerne kommer indenfor døren. På mit lokale bibliotek skal jeg igennem næsten hele biblioteket for at hente en reservation eller aflevere et materiale. Stort set alle de materialer, som jeg låner er bestilt fra andre biblioteker, så jeg har ingen grund til at besøge resten af biblioteket. - "Hurtig søg terminaler" placeret rundt omkring på biblioteket, hvor man kun kan søge i kataloget med fokus på at finde materialet (er det hjemme? Hvor står det henne? Reserver. Etc.). - Guide-plakater ligesom i gamle dage med oversigt over emner og opstilling. - Grundet afstand ml hjem og bibliotek, besøger jeg kun biblioteket på vej mellem hjem og arbejde, og har derfor behov for korttidspladser (15 min) til bilparkering, som ikke kan forventes ved alle biblioteker. Generelt er det altså min opfordring at I ikke kun fokuserer på tunge brugere, som bor tæt på biblioteket, men også andre, som ikke bor tæt på og som kun kommer ind i mellem.
Læs høringssvar fra Morten Stryhn
Indsendt af:
Østerbro Lokaludvalg
Dato: 23. august 2019
Svarnummer:
3
Vedhæftede filer: 1
By:
Østerbro
Postnr.:
2100
Høringssvar vedr. Plan for Københavns Biblioteker 2019 - 2023 Østerbro Lokaludvalg takker for muligheden for at afgive høringssvar til Plan for Københavns Biblioteker 2019 – 2023. Østerbro Lokaludvalg er enige i de overordnede linjer til Plan for Københavns Biblioteker 2019 – 2023. Østerbro Lokaludvalg finder det dog uhensigtsmæssigt hvis man adskiller voksen og børnebibliotekerne. Konkret mener Østerbro Lokaludvalg, at der bør etableres et nyt bibliotek ved Kulturcenter Kildevæld frem for at der etableres et nyt børnebibliotek ved Svanemøllehallen. Med venlig hilsen Allan Marouf Formand for Østerbro Lokaludvalg
Læs høringssvar fra Østerbro Lokaludvalg
Indsendt af:
Jørgen Bonde Jensen
Dato: 28. juni 2019
Svarnummer:
2
By:
København K
Postnr.:
1306
Ved siden af vores offentlige uddannelsesinstitutioner, vores offentligt støttede medievirksomheder, herunder vores teatre og filmproduktion, vores kirker og vores musikliv, vores museumsvæsen, er biblioteksvæsenet en af de vigtigste kulturinstitutioner vi har. Som i tilfældet folkeskolen, skal man passe på ikke at stille for mange krav til hvad det kan præstere, men huske på hvad det historisk kom af: formidlingen af viden i kunstnerisk og videnskabelig belysning, der tjener den personlige tilegnelse og deraf følgende personlige myndiggørelse. Mit ønske for København er i øvrigt at byen får et hovedbibliotek der er rejst fra grunden og er byen værdigt, som den kulturby byen er, men ikke hverken økonomisk eller symbolsk skænker tilstrækkelig opmærksomhed.
Læs høringssvar fra Jørgen Bonde Jensen
Indsendt af:
Buster Björkman ,Bibliotekar
Dato: 25. juni 2019
Svarnummer:
1
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Spændende tiltag Københavns biblioteker er igennem. Noget som jeg synes er helt centralt er det betjente bibliotek. At der er personale til stede som kan formidle og være i rummet. Jo mere betjent åbningstid jo bedre. Bibliotekaren som opsøgende. Bibliotekaren er den der har bibliotekets sjæl, et bibliotek uden en bibliotekar er bare et materiale depot. Derfor er det super vigtigt at bibliotekaren kommer ud i lokalområdet, holder bogåbner på den lokale skole, understøtter emner i børnehuse. Gør sig til og samarbejde med dem der vil både kommunale og private aktører. Bibliotekaren seismograf i lokalområdet og der er selvfølgelig forskellige tiltag i forskellige bydele. -”Bibliotekarernes legitimitet stiger proportionelt med deres involvering i lokalsamfundet” professor R. David Lankes. I det hele taget vil jeg anbefale “The Atlas of New Librarianship og The New Librarianship Field Guide” af R. David Lankes. Pøj Pøj
Læs høringssvar fra Buster Björkman ,Bibliotekar