Husumforbindelsen

Projektforslag om cykelforbindelse mellem Tingbjerg og Husum Syd

Høringsfrist:

12. november 2018
Indsendt af:
Emil Jakobsen
Dato: 12. november 2018
Svarnummer:
36
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Jeg krydser Husumvej dagligt til og fra arbejde. Korsager alle krydses ligeledes dagligt når børnene skal i institution. Vores datter skal også krydse Husumvej dagligt når hun kommer med bussen fra skole. Jeg synes det er en framragende idé at trafiksikkerheden højnes. Både på Korsager alle og ved Husumvej. Korsager alle er alt for bred til at der ikke skal være cykelstie, fartregulering i form af vejbum, helleanlæg, hastighedsnedsættelse eller lign. Der bliver kørt for stærkt af de kørende i vejens nuværende form. Passagen over Husumvej er også alt for farlig ved Korsager alle. Der holder ofter biler parkeret der gør udsynet dårligt for dem der kommer ad Korsager alle, og så er Husumvej så trafikeret og bred at passere at der i min optik burde være lysregulering, eller som minimum fodgængerovergang. Ser frem til at følge det endelige resultat.
Læs høringssvar fra Emil Jakobsen
Indsendt af:
Lone Tonsgaard
Dato: 12. november 2018
Svarnummer:
35
Virksomhed / Organisation :
Bestyrelsen, Hf. Birkevang
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Bestyrelsen i Hf. Birkevang støtter forslaget, Husumforbindelsen. Formålet om at skabe en mere sammenhængende bydel, trafiksikkerhed for lette trafikanter og belysning som skaber sikkerhed er helt i tråd med de ønsker vi har for bydelen, og det vil bidrage til at øge sikkerheden for vores medlemmer, når de færdes lokalt.
Læs høringssvar fra Lone Tonsgaard
Indsendt af:
Jakob Soland Engbæk
Dato: 11. november 2018
Svarnummer:
34
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Husumforbindelsen er rigtig vigtig af flere grunde: Den binder den nordlige og sydlige del af Husum sammen og binder Husum sammen med Tingbjerg for cyklister og særligt for børn. a) Forbindelsen over volden giver en god cykelvej fra den del af Tingbjerg Skoles distrikt, der ligger syd for volden over til skolen, særligt for den del nærmest Arildsgård. b) Forbindelsen giver en god cykelrute for den del af Husum Skoles distrikt nord for Frederikssundsvej til skolen. c) Forbindelsen gør det lettere at komme til fritidsaktiviteter på Energi Center Voldparken (idrætshal, spejder, folkekøkken mv) og til aktiviteter i hallen på Tingbjerg skole og Tingbjerg svømmehal. Hvilken betydning har den dårlige forbindelse nu? Et eksempel: Husum boldklub der normalt træner på fodboldbanerne ved Husum skole træner om vinteren i hallen ved Tingbjerg Skole. De små børn som bliver fulgt af deres forældre, deltager alle, de større børn som normalt selv vil kunne tage til fodbold har et stort frafald om vinteren, de kommer tilbage, når de træner ude igen. Der er nogle få problemer med forslaget som kan ødelægge en del. - Krydset Husumvej / Korsager Allé: Her bliver Husumvej bredere i krydset. Det betyder at man ikke kan se ned ad Husumvej mod syd, når man står på hjørnet ved brugtbilforhandleren (nordøst). Man kan meget dårligt se om der kommer nogle biler fra venstre (syd), det hjælper en helle på midten desværre ikke meget på. Sørg for at Husumvej har samme bredde i hele krydset og lav den bredere efter krydset, så der bliver plads til busstoppested. Det er meget positivt med en helle midt på Husumvej.
Læs høringssvar fra Jakob Soland Engbæk
Indsendt af:
Linda Soland Engbæk
Dato: 11. november 2018
Svarnummer:
33
Vedhæftede filer: 1
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Se vedhæftede dokument
Læs høringssvar fra Linda Soland Engbæk
Indsendt af:
Mette Nielsen
Dato: 11. november 2018
Svarnummer:
32
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Bestyrelsesnetværket for Netværk VBH2
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Høringssvar vedr. etableringen af Husumforbindelsen (Sagsnummer 2018-0259824) Vi ser i Bestyrelsesnetværket for netværk VBH2, der repræsenterer institutionerne Fuglereden, Humlebo, Husum Menighedsbørnehave, Juvelen, Husum Børnehus, Husum Menighedsvuggestue, Børnehaven Voldparken, Husum Fritidsinstitution samt Fritids- og ungdomsklubberne i Brønshøj Husum, og dermed repræsenterer institutions- og fritidstilbuddene for en stor del af områdets børn og deres forældre, meget positivt på etableringen af Husumforbindelsen. Vi er bekymrede for, om en eventuel udskydelse af projektet vil kunne få negative og eventuelt fatale konsekvenser for en bydel, der arbejder hårdt for at skabe sammenhæng samt gode og trygge rammer for alle bydelens børn. Vi støtter op om Husumforbindelsen: Husumforbindelsen vil skabe sikre skole- og institutionsveje, idet cykelstier, heller, fartbegrænsning med mere vil øge overskueligheden og trygheden for alle trafikanter i området. Idag er der fx ingen cykelstier på skolevejene til de tre skoler i området, Husum Skole, Korsager Skole samt Tingbjerg skole, og det skaber stor utryghed og farefulde situationer hos de børn, der cykler og går. For mange børn betyder det, at deres mulighed for at cykle og gå til skole og fritidsaktiviteter, bliver meget begrænset på grund af den manglende sikkerhed. Forbindelsen vil ligeledes sikre sammenhæng mellem den nordlige og den sydlige del af Husum og skabe en trafikal passage i en bydel, der pt trafikalt er gennemskåret af indfaldsveje organiseret øst-vest. Med Husumforbindelsen prioriteres fremkommeligheden og trafiksikkerheden i en udsat bydel, der byder på mange skønne, samlende og lærerige oplevelser som eksempelvis fritids- og kulturaktiviteterne på Energicenter Voldparken, rekreative områder ved volden samt idrætsmæssige faciliteter i Husumparken, men som er vanskelige at komme til pt uden at bruge bilen. Husumforbindelsen har ligeledes et sundhedsfremmende aspekt, idet den vil give mulighed for at flere børn og voksne vil kunne færdes i området på betryggende vis, idet den adskiller de forskellige trafikanter (oplyste fortove, cykelstier, vejbaner uden cykler) samt sikre bedre oversigtsforhold og bedre overgange ved bl.a. Husumvej og Gadelandet. Sidst men ikke mindst er det væsentligt at se på de sociale aspekter af forbindelsen, hvor udviklingen af Tingbjerg og de mange gode initiativer her, med nye kunstgræsbaner ved Tingbjerg ground, det nye bibliotek og kulturhus, EVC-hallen, initiativer til nye eventuelt bemandede legepladser og meget mere rummer muligheden for at gøre op med Tingbjergs rolle som by uden for byen. Vi håber med dette høringssvar, der er skrevet på vegne af 2100 børn, der dagligt færdes i området omkring Husumforbindelsen, at støtte op om lokalområdets ønske om, at Husumforbindelsen prioriteres gennemført i 2019. På vegne af bestyrelsesnetværket i Netværk VBH2 og de 2100 børn i netværket Mette Nielsen, Formand
Læs høringssvar fra Mette Nielsen
Indsendt af:
Natalie Khalaj-Hedayati
Dato: 11. november 2018
Svarnummer:
31
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Jeg støtter udviklingen af Husum-forbindelsen. Min søn og jeg cykler hver dag fra Tingbjerg til Korsager Alle, og turen er ikke særlig sikker for cyklister.
Læs høringssvar fra Natalie Khalaj-Hedayati
Indsendt af:
Stine Louise Madsen
Dato: 11. november 2018
Svarnummer:
30
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Jeg ser meget gerne at Husumforbindelsen etableres. Jeg kommer dagligt på Korsager Allé og er bekymret for sikkerheden for de mange børn, inklusiv mine egne, som dagligt færdes der.
Læs høringssvar fra Stine Louise Madsen
Indsendt af:
Mette Plum Nielsen
Dato: 10. november 2018
Svarnummer:
29
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Forældrebestyrelsen i Husum Menighedsbørnehave
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Høringssvar angående Sagsnummer 2018-0259824 På vegne af Forældrebestyrelsen i Husum Menighedsbørnehave I Husum Menighedsbørnehave har vi i mange år ønsket at øge trafiksikkerheden udenfor børnehaven (Korsager Allé 16) samt for de børn og forældre, der dagligt færdes i området, og derfor ser vi meget frem til etableringen af Husumforbindelsen. Høringssvar vedr. etableringen af Husumforbindelsen Med afsæt i dagspressens verserende rygter om anlægsstop af projekter i byen er vi bekymret for, at Husumforbindelsen i værste tilfælde kan blive ramt af stoppet, og at det i værste fald har fatale konsekvenser at borgerrepræsentationen beslutter at udskyde projektet. Vi er bekymret for en udsættelse, eller et stop af Husumforbindelsen, da det vil få konsekvenser for trafiksikkerheden. Mange børn færdes dagligt på Korsager Allé, når de skal til og fra skole, børnehave, vuggestue og fritidsaktiviteter i et trafikalt kludetæppe af biler, cykler, løbecykler, lastbiler, løbehjul, busser, knallerter, motorcykler, ladcykler, rollatorer, el-scootere og fodgængere. Med de mange forskellige trafikformer i forskellige hastigheder og med forskellige kapabiliteter er der meget lidt tryghed for alle de forskellige trafikanter. Med en etablering af Husumforbindelsen tages der fat om udfordringerne med den brogede trafik, hvorimod der med en udsættelse eller et stop er en stor risiko for uheld og en fortsat utryghed ved færdsel på Korsager Allé. Betragtninger i forholdet til det tegnede materiale af Husumforbindelsens forløb på Korsager Allé Vi bakker op om: • Sideveje til Korsager Allé skal krydse fortovet på en måde, som aftvinger fartnedsættelse. Vi oplever ofte, at biler ikke overholder deres vigepligt og dæmper farten. • Krydset Husumvej og Korsager Allé lukkes for biltrafik i nordlig retning, oversigtsforhold og busholdepladser optimeres samt at der etableres heller, der sikrer god færdsel på tværs af den trafikerede Husumvej. • Bilparkering nedprioriteres til fordel for bedre trafikale løsninger. • Trafikken deles tydeligere op med etableringen af cykelsti og københavnerfortov, så alle trafikanter kan opleve større tryghed. • Etableringen af 40 km zonen. Vi er bekymrede om: • Udformningen af løsningen på Korsager Alle er vigtig at overveje. De forelagte planer viser et langt lige vejforløb uden forstyrrende elementer. Vi opfordrer til, at der tænkes i hastighedsnedsættende foranstaltninger i vejforløbet – f.eks. grønne chikaner, afmærkede parkeringsbåse, heller ect. Uden fartbegrænsende tiltag på Korsager Alle kan man frygte, at bilerne fortsat kører alt for stærkt mellem Glumsøvej og Husumvej, når der ikke længere er bløde trafikanter på vejbanen. Det kan blive en ”gyser”, nu med bedre oversigtsforhold, men med større risiko for fatale konsekvenser af en højere fart. • Det lader til, at der ikke er taget højde for, at der i morgentimerne (07.00-09.30) og eftermiddagstimerne (14.00-17.00) i hverdagene er et behov for korttidsparkering i umiddelbar nærhed til børnehaven – f.eks. en Kiss and ride zone eller lignende. • I området omkring Stenmaglevej og Gislingevej er der forvirring omkring brugen af de to veje. Begge veje er dobbeltrettede mellem Grevingevej og Korsager Allé og ensrettede videre frem. Derfor opleves det, at biler cirkulerer irriteret og unødigt rundt, hvilket skaber dårligere oversigtsforhold samt forvirrende og utryg sammenblanding af trafik på Korsager Allé – f.eks. kunne en ensretning af begge veje skabe tryghed. • Det lader til, at der siden Husumforbindelsen blev etableret som projekt, og det tegnede forslag sendt i høring, er etableret tre bump på Korsager Allé mellem Stenmaglevej og Glumsøvej, som har betydet lavere fart på strækningen. Disse tre bump ser vi med fordel kunne sammentænkes med det tegnede forslag til fordel for alle. Vi håber med dette høringssvar at bidrage til lokalområdets ønske om, at Husumforbindelsen prioriteres gennemført, da det udover de trafikale forhold, som vi har berørt og kommenteret ovenfor, også har en positiv effekt for en sammenhængende bydel, hvor der skabes mulighed for, at børn og forældre vælger at tage cyklen frem for bilen - i trygge og sikre rammer. På vegne af forældrebestyrelsen i Husum Menighedsbørnehave Mette Plum Nielsen, Formand
Læs høringssvar fra Mette Plum Nielsen
Indsendt af:
Signe Løndahl Hertel
Dato: 9. november 2018
Svarnummer:
28
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
RUBOW arkitekter
By:
København K
Postnr.:
1260
Vedhæftede bilag hører til høringssvar nr. 27
Læs høringssvar fra Signe Løndahl Hertel
Indsendt af:
Signe Løndahl Hertel
Dato: 9. november 2018
Svarnummer:
27
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
RUBOW arkitekter
By:
København K
Postnr.:
1260
Høringssvar vedr. Husumforbindelsen Husumforbindelsen er et rigtig godt tiltag i området, som vil sikre tryg færdsel for cyklister og gående i området, samt binde området bedre sammen. AAB afd. 38’s afdelingsbestyrelse støtter derfor op om projektet og dets forhåbentlig snarlige udførsel. Afdelingsbestyrelsen ønsker dog at udtrykke bekymring vedr. de fremtidige parkeringsforhold i området. Som kommenteret af flere borgere til borgermødet søndag 18.03.2018, oplever mange, at der kan være udfordringer med at finde parkeringspladser når arrangementer finder sted i Energicenteret, moskéen på Gadelandet eller i selskabslokaler ved Lidl på Kobbelvænget Syd. (Se bilag Høringssvar vedr. Husumforbindelsen_AAB38_bilag.pdf, s.1) Københavns Kommune beskriver, at der langs Husumforbindelsens strækning på nuværende tidspunkt kun benyttes ca. halvdelen af de eksisterende p-pladser, og det er denne halvdel der fjernes i forbindelse med etablering af Husumforbindelsen. Afdelingsbestyrelsen mener dog at der vil forekomme lokal mangel på p-pladser i området omkring Kobbelvænget Nord, Kobbelvænget Syd og Korsager Allé Nord, hvis projektet udføres som det gældende forslag. Ifølge kommunens planer nedlægges samtlige 53 p-pladser på Kobbelvænget Syd. Det må forventes at behovet for p-pladser ved dette sted vil fordele sig på de omkringliggende strækninger ved Kobbelvænget Nord og Korsager Allé Nord. En analyse af de nuværende parkeringsbehov, som registreret af kommunen, samt de kommende parkeringsforhold, som beskrevet i projektet, viser at der i de tidsrum, kommunen har foretaget målinger, fremover vil mangle mellem 10 og 20 p-pladser i området omkring Kobbelvænget Syd udledt af nedlæggelsen af p-pladserne på denne strækning. (Se bilag Høringssvar vedr. Husumforbindelsen_AAB38_bilag.pdf, s. 2) Afdelingsbestyrelsen håber derfor, at det kan undersøges, hvorvidt det er muligt at bevare nogle af p-pladserne på Kobbelvænget Syd. Ifølge projektet vil Kobbelvænget Syds kørebane i fremtiden have en bredde på 6,5 m. Kobbelvænget Nord og Korsager Allé Nord vil i fremtiden begge være 6 m bredde med parkering skiftevis på den ene og anden side af vejen. Er det muligt at finde en tilsvarende løsning på Kobbelvænget Syd? Langs Kobbelvænget Syd løber et grønt areal der i Husumforbindelsen udnyttes til et grønt byrum med gangsti. Er det undersøgt hvorvidt cykelstien kan etableres længere inde i dette areal, så et areal langs kørebanen friholdes til parkering? Denne kan placeres mellem cykelsti og kørebane for at undgå, at biler skal bakke hen over eller krydse cykelstien ved udkørsel. Det bemærkes at dette ikke vil løse udfordringerne i de spidsbelastede perioder ved arrangementer i området, som i fremtiden må forventes at blive mere kritiske. Det vil dog imødekomme det generelle behov for parkering i området. Slutteligt vil vi gerne henlede opmærksomheden på cykelstiens føring ved Kobbelvænget Nord, hvor den føres imellem træerne, inden den løber igennem AAB afd. 38’s garageanlæg. Her er vi bekymret for om der tages hensyn til de gamle træers rodnet: Hvordan har man tænkt sig at sikre træernes rødder ved etablering af cykelsti mellem de meget gamle egetræer syd for garagerne? Det kan være problematisk at skulle udgrave for bærelag til asfaltcykelsti, når der er så store træer, da det vil medføre svækkelse af træerne, der efter en årrække kan gå ud. Vil der også blive udlagt geonet for at fordele tryk ved komprimeringen? På vegne af AAB afd. 38, Afdelingsbestyrelsen Signe Løndahl Hertel, arkitekt maa RUBOW arkitekter A/S
Læs høringssvar fra Signe Løndahl Hertel
Indsendt af:
Charlotte Dornak
Dato: 9. november 2018
Svarnummer:
26
Vedhæftede filer: 1
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Se vedhæftede høringssvar
Læs høringssvar fra Charlotte Dornak
Indsendt af:
Mette Burgdorff Kristensen
Dato: 8. november 2018
Svarnummer:
25
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Jeg henter min søn i børnehave på Korsagergård Alle hver dag og er meget positiv over at få gjort vejen mere sikker end den er nu.
Læs høringssvar fra Mette Burgdorff Kristensen
Indsendt af:
Jonas Lundsgaard
Dato: 8. november 2018
Svarnummer:
24
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Husumforbindelsen vil betyde at vores børn vil kunne færdes trygt i trafikken i vores område. Derfor betyder Husumforbindelsen meget for os!
Læs høringssvar fra Jonas Lundsgaard
Indsendt af:
Louise Toft Ludvigsen
Dato: 8. november 2018
Svarnummer:
23
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Vi er meget glade for projektet Husumforbindelsen. Vi cykler hverdag på ruten på vej til institution med vores børn på 2 og 5 år. Men den manglende trafiksikkerhed gør det utrygt at færdes med små børn. Forbindelse er også afgørende for at skabe sammenhæng og binde Husum sammen på tværs af Frederikssundsvej, herunder skabe trygge trafikforhold til områdets kulturinstitutioner som fx Energicenter Voldparken og Tingbjergs nye kulturhus. Vi håber meget at forbindelsen bliver realiseret.
Læs høringssvar fra Louise Toft Ludvigsen
Indsendt af:
Marianne Ellegaard
Dato: 7. november 2018
Svarnummer:
22
Vedhæftede filer: 4
Virksomhed / Organisation :
Beboerne Korsager allé “nord”
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Høringssvar fra beboerne Korsager Allé ”Nord” (stykket mellem Husumvej og Frederikssundsvej)     Husumforbindelsen Som beboere på Korsager Allé er vi meget glade for det foreslåede tiltag i forbindelse med Husumforbindelsen og støtter fuldt ud op om det fremlagte forslag.     Vigtigheden i Gennemførsel af Projektet Med kendskab til at projektet har været på ”berolisten” i 2018, anmoder vi om, at projektet prioriteres og gennemføres i 2019. Vi vurderer, at Projektet opfylder adskillige af de kriterier, som Københavns Kommune bruger til at prioritere sine anlægsprojekter.     Trafiksikkerhed, Fremkommelighed for fodgængere og cyklister, Udsat by og Need-to   Trafiksikkerhed Forslaget vil fremme forholdene for cyklister og gående - særligt de mange skolebørn og familier, der til daglig benytter strækningen, idet forholdene på strækningen nu udelukkende er til bilisternes fordel.   Lukningen af Korsager Alle mod Husumvej vil også have den meget vigtige effekt at fjerne de farlige situationer, som vi ugentligt ser i forbindelse med bilister der svinger ind over cykelstien/fortovet til og fra Husumvej.   Fremkommelighed Forslaget vil desuden forbedre adgangsvejene for fodgængere og cyklister til Husum Station og de rekreative områder ved Husum Vold samt Energicenter Voldparken, for alle i Brønshøj-Husum og Tingbjerg.   Projektet er derfor vigtigt for at øge mobiliteten for cyklister og fodgængere på tværs af bydelens meget trafikerede og gennemkørende veje.   Udsat By Projektet er desuden med til at åbne Tingbjerg op mod det resterende Brønshøj-Husum.   Need-to På vores stykke af Korsager Allé (mellem Frederikssundsvej og Husumvej) foretog Københavns Kommune, på beboernes foranledning, en trafiktælling i efteråret 2017. Baggrunden var (og er), at etableringen af lyskrydset Korsager Allé/Frederikssundsvej har medført en kraftig stigning i den gennemkørende trafik på en ellers stille og privat villavej. Tællingen viste, at mere end 1000 biler er gennemkørende i tidsrummet 7-19, svarende til ca. 70 % af vejens trafik. I tidsrummene 7-9 og 15-17 var den gennemkørende trafik særlig kraftig, hvilket desværre også falder sammen med tidspunkterne for de mest udsatte trafikanters behov for at færdes på vores vej. Siden tællingen synes den gennemkørende trafik at være vokset, også i størrelse; mange lastbiler og busser skyder nu genvej via vores lille vej. Herudover er farten ofte alt for høj.   Ud fra resultatet af trafiktællingen vurderer vi, at Projektet Husumforbindelsen opfylder kravene til ”Need to” da Københavns Kommune er forpligtet til at nedbringe trafikken på Korsager Allé ”Nord”.   Den foreslåede fysiske lukning af Korsager Allé mod Husumvej vil formentlig løse problemet med den store mængde gennemkørende trafik. Endvidere vil den påtænkte etablering af cykelstier/fortov være et meget vigtigt og nyttig tiltag for, at de mange fodgængere og cyklister, herunder særligt skolebørn, kan færdes sikkert.   Øvrige Forhold Krydset Husumvej/Korsager Allé vil dog stadig have behov for tiltag i retning af bedre udsyn, fartdæmpning, fodgængerfelt og lysregulering for cyklister og gående. Vi oplever stor usikkerhed blandt krydsende cyklister og fodgængere; både når de skal over cykelstien, kørebane og modsatte cykelsti. I det mindste bør der etableres helleområder mellem cykelstier og Husumvej samt midt på Husumvej. I umiddelbar nærhed af krydset bør der laves skiltning om skolebørn, fartgrænsen bør nedsættes, og der bør udføres fartdæmpende bump, eksempelvis af samme type som på Brønshøjvej ved Fuglsang Allé, da farten ofte er ganske høj. Konklusion Vi håber, at Husumforbindelsen langt om længe kan realiseres, så krydset ved Husumvej kan gøres sikkert, trafikmængden på vores vej nedbringes, og vores bydel kan få en sikker nord-syd infrastruktur for de svageste trafikanter. De vedhæftet billeder viser hvordan morgentrafikken er blevet efter etablering af lyskrydset ved Korsager Allé/Frederikssundsvej. Cyklister er nød til at køre på fortovene og det er nærmest umuligt at få sin bil ud af vores indkørsler, da der ikke bliver givet plads af dem der holder i kø.  
Læs høringssvar fra Marianne Ellegaard
Indsendt af:
Marianne Ellegaard
Dato: 7. november 2018
Svarnummer:
21
Vedhæftede filer: 3
Virksomhed / Organisation :
Beboerne Korsager allé “nord”
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Høringssvar fra beboerne Korsager Allé ”Nord” (stykket mellem Husumvej og Frederikssundsvej)     Husumforbindelsen Som beboere på Korsager Allé er vi meget glade for det foreslåede tiltag i forbindelse med Husumforbindelsen og støtter fuldt ud op om det fremlagte forslag.     Vigtigheden i Gennemførsel af Projektet Med kendskab til at projektet har været på ”berolisten” i 2018, anmoder vi om, at projektet prioriteres og gennemføres i 2019. Vi vurderer, at Projektet opfylder adskillige af de kriterier, som Københavns Kommune bruger til at prioritere sine anlægsprojekter.     Trafiksikkerhed, Fremkommelighed for fodgængere og cyklister, Udsat by og Need-to   Trafiksikkerhed Forslaget vil fremme forholdene for cyklister og gående - særligt de mange skolebørn og familier, der til daglig benytter strækningen, idet forholdene på strækningen nu udelukkende er til bilisternes fordel.   Lukningen af Korsager Alle mod Husumvej vil også have den meget vigtige effekt at fjerne de farlige situationer, som vi ugentligt ser i forbindelse med bilister der svinger ind over cykelstien/fortovet til og fra Husumvej.   Fremkommelighed Forslaget vil desuden forbedre adgangsvejene for fodgængere og cyklister til Husum Station og de rekreative områder ved Husum Vold samt Energicenter Voldparken, for alle i Brønshøj-Husum og Tingbjerg.   Projektet er derfor vigtigt for at øge mobiliteten for cyklister og fodgængere på tværs af bydelens meget trafikerede og gennemkørende veje.   Udsat By Projektet er desuden med til at åbne Tingbjerg op mod det resterende Brønshøj-Husum.   Need-to På vores stykke af Korsager Allé (mellem Frederikssundsvej og Husumvej) foretog Københavns Kommune, på beboernes foranledning, en trafiktælling i efteråret 2017. Baggrunden var (og er), at etableringen af lyskrydset Korsager Allé/Frederikssundsvej har medført en kraftig stigning i den gennemkørende trafik på en ellers stille og privat villavej. Tællingen viste, at mere end 1000 biler er gennemkørende i tidsrummet 7-19, svarende til ca. 70 % af vejens trafik. I tidsrummene 7-9 og 15-17 var den gennemkørende trafik særlig kraftig, hvilket desværre også falder sammen med tidspunkterne for de mest udsatte trafikanters behov for at færdes på vores vej. Siden tællingen synes den gennemkørende trafik at være vokset, også i størrelse; mange lastbiler og busser skyder nu genvej via vores lille vej. Herudover er farten ofte alt for høj.   Ud fra resultatet af trafiktællingen vurderer vi, at Projektet Husumforbindelsen opfylder kravene til ”Need to” da Københavns Kommune er forpligtet til at nedbringe trafikken på Korsager Allé ”Nord”.   Den foreslåede fysiske lukning af Korsager Allé mod Husumvej vil formentlig løse problemet med den store mængde gennemkørende trafik. Endvidere vil den påtænkte etablering af cykelstier/fortov være et meget vigtigt og nyttig tiltag for, at de mange fodgængere og cyklister, herunder særligt skolebørn, kan færdes sikkert.   Øvrige Forhold Krydset Husumvej/Korsager Allé vil dog stadig have behov for tiltag i retning af bedre udsyn, fartdæmpning, fodgængerfelt og lysregulering for cyklister og gående. Vi oplever stor usikkerhed blandt krydsende cyklister og fodgængere; både når de skal over cykelstien, kørebane og modsatte cykelsti. I det mindste bør der etableres helleområder mellem cykelstier og Husumvej samt midt på Husumvej. I umiddelbar nærhed af krydset bør der laves skiltning om skolebørn, fartgrænsen bør nedsættes, og der bør udføres fartdæmpende bump, eksempelvis af samme type som på Brønshøjvej ved Fuglsang Allé, da farten ofte er ganske høj. Konklusion Vi håber, at Husumforbindelsen langt om længe kan realiseres, så krydset ved Husumvej kan gøres sikkert, trafikmængden på vores vej nedbringes, og vores bydel kan få en sikker nord-syd infrastruktur for de svageste trafikanter. De vedhæftet billeder viser hvordan morgentrafikken er blevet efter etablering af lyskrydset ved Korsager Allé/Frederikssundsvej. Cyklister er nød til at køre på fortovene og det er nærmest umuligt at få sin bil ud af vores indkørsler, da der ikke bliver givet plads af dem der holder i kø.  
Læs høringssvar fra Marianne Ellegaard
Indsendt af:
Mette Plum Nielsen
Dato: 7. november 2018
Svarnummer:
20
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Forældrebestyrelsen i Husum Menighedsbørnehave
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Høringssvar angående Sagsnummer 2018-0259824 På vegne af Forældrebestyrelsen i Husum Menighedsbørnehave I Husum Menighedsbørnehave har vi i mange år ønsket at øge trafiksikkerheden udenfor børnehaven (Korsager Allé 16) samt for de børn og forældre, der dagligt færdes i området, og derfor ser vi meget frem til etableringen af Husumforbindelsen. Høringssvar vedr. etableringen af Husumforbindelsen Med afsæt i dagspressens verserende rygter om anlægsstop af projekter i byen er vi bekymret for, at Husumforbindelsen i værste tilfælde kan blive ramt af stoppet, og at det i værste fald har fatale konsekvenser at borgerrepræsentationen beslutter at udskyde projektet. Vi er bekymret for en udsættelse, eller et stop af Husumforbindelsen, da det vil få konsekvenser for trafiksikkerheden. Mange børn færdes dagligt på Korsager Allé, når de skal til og fra skole, børnehave, vuggestue og fritidsaktiviteter i et trafikalt kludetæppe af biler, cykler, løbecykler, lastbiler, løbehjul, busser, knallerter, motorcykler, ladcykler, rollatorer, el-scootere og fodgængere. Med de mange forskellige trafikformer i forskellige hastigheder og med forskellige kapabiliteter er der meget lidt tryghed for alle de forskellige trafikanter. Med en etablering af Husumforbindelsen tages der fat om udfordringerne med den brogede trafik, hvorimod der med en udsættelse eller et stop er en stor risiko for uheld og en fortsat utryghed ved færdsel på Korsager Allé. Betragtninger i forholdet til det tegnede materiale af Husumforbindelsens forløb på Korsager Allé Vi bakker op om: • Sideveje til Korsager Allé skal krydse fortovet på en måde, som aftvinger fartnedsættelse. Vi oplever ofte, at biler ikke overholder deres vigepligt og dæmper farten. • Krydset Husumvej og Korsager Allé lukkes for biltrafik i nordlig retning, oversigtsforhold og busholdepladser optimeres samt at der etableres heller, der sikrer god færdsel på tværs af den trafikerede Husumvej. • Bilparkering nedprioriteres til fordel for bedre trafikale løsninger. • Trafikken deles tydeligere op med etableringen af cykelsti og københavnerfortov, så alle trafikanter kan opleve større tryghed. • Etableringen af 40 km zonen. Vi er bekymrede om: • Udformningen af løsningen på Korsager Alle er vigtig at overveje. De forelagte planer viser et langt lige vejforløb uden forstyrrende elementer. Vi opfordrer til, at der tænkes i hastighedsnedsættende foranstaltninger i vejforløbet – f.eks. grønne chikaner, afmærkede parkeringsbåse, heller ect. Uden fartbegrænsende tiltag på Korsager Alle kan man frygte, at bilerne fortsat kører alt for stærkt mellem Glumsøvej og Husumvej, når der ikke længere er bløde trafikanter på vejbanen. Det kan blive en ”gyser”, nu med bedre oversigtsforhold, men med større risiko for fatale konsekvenser af en højere fart. • Det lader til, at der ikke er taget højde for, at der i morgentimerne (07.00-09.30) og eftermiddagstimerne (14.00-17.00) i hverdagene er et behov for korttidsparkering i umiddelbar nærhed til børnehaven – f.eks. en Kiss and ride zone eller lignende. • I området omkring Stenmaglevej og Gislingevej er der forvirring omkring brugen af de to veje. Begge veje er dobbeltrettede mellem Grevingevej og Korsager Allé og ensrettede videre frem. Derfor opleves det, at biler cirkulerer irriteret og unødigt rundt, hvilket skaber dårligere oversigtsforhold samt forvirrende og utryg sammenblanding af trafik på Korsager Allé – f.eks. kunne en ensretning af begge veje skabe tryghed. • Det lader til, at der siden Husumforbindelsen blev etableret som projekt, og det tegnede forslag sendt i høring, er etableret tre bump på Korsager Allé mellem Stenmaglevej og Glumsøvej, som har betydet lavere fart på strækningen. Disse tre bump ser vi med fordel kunne sammentænkes med det tegnede forslag til fordel for alle. Vi håber med dette høringssvar at bidrage til lokalområdets ønske om, at Husumforbindelsen prioriteres gennemført, da det udover de trafikale forhold, som vi har berørt og kommenteret ovenfor, også har en positiv effekt for en sammenhængende bydel, hvor der skabes mulighed for, at børn og forældre vælger at tage cyklen frem for bilen - i trygge og sikre rammer. På vegne af forældrebestyrelsen i Husum Menighedsbørnehave Mette Plum Nielsen, Formand
Læs høringssvar fra Mette Plum Nielsen
Indsendt af:
Line willum
Dato: 1. november 2018
Svarnummer:
19
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Jeg synes at det vil være helt fantastisk med en cykelsti på Korsager Allé da jeg og mine børn færdes på vejen. Det er svært at blive passeret af en bil når der holder biler på begge sider af vejen. Ligeledes kunne det være rart, hvis der kunne gøres noget ved krydset ved Husumvej og Korsager Allé, da det er meget svært og utrygt for børnene at komme over Husumvej. Hilsen Line
Læs høringssvar fra Line willum
Indsendt af:
Gitte Rosenkilde Ganderup
Dato: 1. november 2018
Svarnummer:
18
By:
København
Postnr.:
2700
Cykelstien vil gøre det muligt for vores børn at færdes langt mere sikkert på vej til skole på Husum Skole. Derudover vil især forbedring af cykelforhold på Kobbelvænget samt krydset deroppe gøre ecv endnu mere attraktivt for os. Men der er brug for rigtige cykelstier med kantsten og ikke blot en streg hvis sikkerheden skal tilsvare de mange gode tilbud til børn på ecv. Endeligt kan det være rigtig svært at komme over, eller bare ud på, Husumvej ved Korsager Alle, så alle forbedringer der er også velkomne.
Læs høringssvar fra Gitte Rosenkilde Ganderup
Indsendt af:
Jon Geest Jakobsen
Dato: 31. oktober 2018
Svarnummer:
17
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Hvis denne forbindelse eksisterede i dag, så ville med tryghed sende mine børn til aktiviteter på ECV og i Tingbjerg. De ville bruge hele cykelstien fra starten af Korsager og hele vejen til ECV/Tingbjerg. I dag er jeg nødtil at følge dem, da vejen består af mange parkerede biler som børn desværre har en tendens til svinge ind og ud imellem. Nok mest til fare for dem selv, men alligevel. Ved begge kryds (Gadelandet og Husumvej) vil der gå mange år før de selv fik lov til at krydse, fordi det kræver at man kan se henover parkerede biler. Så vi håber at cykelforbindelsen bliver gennemført og der bliver et godt overblik når Gadelandet og Husumvej skal krydses, også selvom man kun er 7 år.
Læs høringssvar fra Jon Geest Jakobsen
Indsendt af:
Anne Geisler
Dato: 31. oktober 2018
Svarnummer:
16
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Mine børn går i institution på Korsager Alle og vi krydser derfor dagligt vejen. Jeg støtter op om Husumforbindelse i forhold til vores børns sikkerhed når de/vi færdes på strækningen.
Læs høringssvar fra Anne Geisler
Indsendt af:
Niels C. Jensen
Dato: 31. oktober 2018
Svarnummer:
15
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Jeg støtter alt, der kan gøre krydset Husumvej/Korsager Alle mere sikkert. Det er meget farligt i dag, specielt for børn, og dem er der mange af i hhv Husum Skole og Korsagergaard vuggestue og børnehave.
Læs høringssvar fra Niels C. Jensen
Indsendt af:
Charlotte Hansen
Dato: 31. oktober 2018
Svarnummer:
14
Vedhæftede filer: 2
Virksomhed / Organisation :
HOFOR A/S
By:
København S
Postnr.:
2700
Se vedhæftet dokument.
Læs høringssvar fra Charlotte Hansen
Indsendt af:
Søren Gisselmann
Dato: 31. oktober 2018
Svarnummer:
13
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Krydset Husumvej/Korsager Allé er stærkt trafikkeret i morgen- og eftermiddagstimerne, og udsynet er meget begrænset. I tillæg hertil kan man ofte opleve bilkø helt fra krydset ved Føtex forbi Korsager Allé, hvilket blokerer for passage på tværs af Husumvej. Samtidig er der desværre en tendens til, at flere bilister kører stærkt på Husumvej, både før og efter lyskrydset ved Kildebrøndevej. Det bør derfor kraftigt overvejes at oprette lysregulering i dette kryds, så cyklister og gående kan krydse Husumvej i tryghed.
Læs høringssvar fra Søren Gisselmann
Indsendt af:
Jens Kristian Jensen
Dato: 29. oktober 2018
Svarnummer:
12
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Grundejerforeningen Husumgaard Villakvarter
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Høringsvar vedr. etablering af Husumforbindelsen (sag 2018-0259824) Sidste efterår gennemførte Københavns Kommune en trafiktælling på Korsager Allé på strækningen mellem Frederikssundsvej og Korsager Allé, som tydeligt dokumenterede behovet for trafikdæmpende foranstaltninger. Da etableringen af Husumforbindelsen indebærer en lukning af gennemkørsel af Korsager Allé mellem Husumvej og Frederikssundsvej, vil projektet sikre den nødvendige trafikdæmpning på strækningen. Derfor anbefaler vi på det kraftigste, at projektet gennemføres snarest muligt og at en eventuel prioritering af anlægsplanen i forbindelse med budgetteringen af strækningen tilgodeser behovet for at, netop denne del af forbindelsen, etableres først. Alternativet er, at kommunen skal finde en anden (midlertidig) løsning for trafikdæmpningen, hvilket vil være en både dyrere, mere besværlig og mindre tilfredsstillende løsning for beboerne på vejen. Med etableringen af Husumforbindelsen må det i øvrigt forudses at dele af den gennemkørende trafik, vil flytte fra Korsager Allé til især Kildebrøndevej, hvilket vil føre til en yderligere belastning af Kildebrøndevej, som vi allerede i dag finder for hårdt belastet af den gennemkørende trafik. Vi anbefaler desuden, at der overvejes løsninger i forhold til trafiksikkerheden i krydset Husumvej/Korsager Allé – f.eks. i form af trafik- eller advarselssignaler, ligesom skolevejen til Husum Skole bør indtænkes i projektet. Samlet ser vi meget positivt på projektet for Husumforbindelsen, som vi mener vil føre til et løft af områdets infrastruktur. Forbindelsen vil både åbne og binde bydelen bedre sammen, ved at gøre det både mere sikkert og meget lettere, at transportere sig på cykel fra de grønne områder ved voldene til trafikforbindelserne ved Husum Station. Netop denne linjeføring gør den interessant både som daglig transportvej for indbyggerne i område, såvel som transportvej til oplevelser i fritiden. Vi ser frem til resultatet af høringsprocessen. Hvis det mod vores forventning ikke fører til en snarlig løsning for trafikdæmpningen på Korsager allé Allé mellem Husumvej og Frederikssundsvej, forventer vi en snarlig dialog med forvaltningen om, hvordan problemerne på strækningen løses hurtigst muligt.
Læs høringssvar fra Jens Kristian Jensen
Indsendt af:
Brønshøj-Husum Lokaludvalg
Dato: 29. oktober 2018
Svarnummer:
11
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Brønshøj-Husum Lokaludvalg
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Høringssvar vedr. projektforslaget til Husumforbindelsen. Husumforbindelsen er et vigtigt projekt for Brønshøj-Husum, da en bedre sammenhæng mellem områderne i Husum kan være med til at øge borgernes brug af de eksisterende idræts- og kulturfaciliteter i Husumparken, EnergiCenter Voldparken og Tingbjerg. Det er derfor ærgerligt, at projektet er sat i bero. Projektet har været længe undervejs, og Brønshøj-Husum Lokaludvalg har deltaget i projektudviklingen lige siden de første ideer til en Grøn forbindelse, der kunne forbinde den nordlige del af Husum med den sydlige. Ideen blev ”født” i perioden under Områdefornyelse Husum. Undervejs i projektet har der været flere velbesøgte borgermøder, hvor der har været stor og positiv interesse for projektet. Lokaludvalget er blevet løbende orienteret af kompetente medarbejdere fra forvaltningen, og lokaludvalget har bidraget med kontakt til andre aktører i lokalområdet, således at linjeføringen kunne finjusteres i forhold til lokale ønsker. I forhold til det konkrete forslag har lokaludvalget følgende kommentarer: Det fremgår af teksten fra budgetaftalen i 2015: Husumforbindelsen skal starte sit forløb ved Stitilslutning i/til Tingbjerg, delvis af eksisterende stier og veje, og krydse Vestvolden via en ny bro og følge Kobbelvænget til Frederikssundsvej og videre ad Korsager Alle til Tunnellen under S-banen ved Åvendingen. På Korsager Alle ved Smørumvej tilføjes et sydgående forløb af Smørumvej og et kort stykke af Karlslundevej til Husum Skole / Husumparken. - Det fremlagte projektforslag til Husumforbindelsen er i god overensstemmelse med de ønsker og aftaler, der er i budgetaftalen, der er dog nogle mangler, som gør, at det ikke lever op til den sikre cykelforbindelse som forventes. Der mangler en tydelig og sikker forbindelse fra Korsager Alle og til Husum Skole. Det har været foreslået, at man markerede en cykelforbindelse igennem Husum Vænge, men den er åbenbart ikke kommet med. Man kunne også vælge at leve op til det, der står i budgetaftalen ved at anlægge en cykelsti langs Smørumvej til Karlslundevej. - På strækningen af Kobbelvænget, fra Gadelandet til EnergiCenter Voldparken, mangler der tydeligvis en markering af et busstoppested til linje 22 på denne strækning, det vil yderligere påvirke antallet af parkeringspladser i negativ retning for dette område. - På det fremlagte tegningsmateriale mangler der en generel angivelse af de belysningsapteringer, der skal indgå på de pågældende strækninger. Det er meget vigtigt med en god belysning, så det bliver trygt at færdes på de nye Cykel- og Gangstier. Ved krydset Husumvej / Korsager Alle mangler der også en beskrivelse af hvilken belysning/signalanlæg, der skal etableres. Der har i det oprindelige projektforslag været beskrevet, at der skulle etableres stor ”Lysekrone” i krydsene Gadelandet /Kobbelvænget og Husumvej / Korsager Alle. Da der til projektet også hører etablering af belysning på Voldgaden, bør der også være en beskrivelse af denne strækning. - Det er skuffende, at projektforslaget ikke indeholder elementer til forbedringer af byrum langs ruten. Husum¬forbindelsen bør indeholde muligheder for stop/ophold undervej, f.eks. ved placering af bænke og ekstra belysning. Særligt ved Husum Bypark vil det være oplagt at placere et ”pitstop” med en cykelpumpe nær det eksisterende cykelstativ. - Den valgte linjeføring af cykelstien mellem Kobbelvænget og Vestvolden ser Lokaludvalget som et godt kompromis, der er forhandlet på plads med boligselskabet AAB38. Det er vigtigt, at afstanden til den nye bro på Vestvolden bliver så kort som muligt, så de gående opnår at få den korteste afstand, når de benytter den allerede bestående gangstisforbindelse. Med venlig hilsen Hans S. Christensen Formand for Brønshøj-Husum Lokaludvalg Palle Lolk Formand for Byudviklingsudvalget
Læs høringssvar fra Brønshøj-Husum Lokaludvalg
Indsendt af:
Nathalie Ahlstrøm
Dato: 29. oktober 2018
Svarnummer:
10
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Vi cykler dagligt med vores to små børn på Korsagerallé, så jeg synes det er en rigtig god idé!
Læs høringssvar fra Nathalie Ahlstrøm
Indsendt af:
Malene Lunøe Friis
Dato: 24. oktober 2018
Svarnummer:
9
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Husumforbindelsen er vigtig for sammenhængen i bydelen og især for de børn, som bevæger sig rundt i områder på vej til og fra skole og daginstitutioner. Trafiksikkerheden for de mindste i Husum er udfordret og især cykelsti på Korsager Allé vil være meget velkommen. Det samme vil en helle på Husumvej hvor Korsager Allé krydser denne. Bedre adgang til EnergiCenter Voldparken kunne potentielt gøre dette sted til er endnu bedre centrum for aktiviteter og kulturelle tilbud og forhåbentlig være med til at øge positivt samvær og sammenhængskraft i bydelen.
Læs høringssvar fra Malene Lunøe Friis
Indsendt af:
Annette Henriksen
Dato: 22. oktober 2018
Svarnummer:
8
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Jeg er beboer i AAB afd. 38 og bor lige over for ECV. Jeg har meget svært ved at forstå lysten til at lave en bro over Vestvolden (som jeg troede var fredet), og så derefter idéen med at føre en cykel/knallertsti ind gennem et garageanlæg i et boligområde. På tegningen over garageområdet, ser det ud som om, at cykelstien er gravet ned under jorden - det ville da også være en bedre løsning..... Det undrer mig at læse i et af de andre høringssvar, at politiet ikke er spurgt før planerne overhovedet er færdigtegnet/offentliggjort. Er det virkelig rigtigt? Det mest naturlige ville være at lade stien løbe langs ECV (hvor der allerede er cykel/knallertsti op langs kolonihaverne) og så ud på Åkandevej, hvor der er masser af plads. Og hvis Kbh. Kommune insisterer på at bygge en bro over Vestvolden, så kan de i det mindste føre cykel/knallertstien ind over deres eget areal omkring ECV.
Læs høringssvar fra Annette Henriksen
Indsendt af:
Thomas Bach Hansen
Dato: 16. oktober 2018
Svarnummer:
7
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Jeg glæder mig over at der prioriteres tiltag til at binde bydelene sammen - dejligt! Som far til tre børn, der alle krydser rundt mellem bydelene og drager nytte af især ECV, bekymrer jeg mig dog især over de manglende lysreguleringer ved krydsene Gadeland/Kobbelvænget og Korsager Allé/Husumvej i de forelagte projektbeskrivelser. Jeg ser dagligt at netop disse steder er vanskelige at overskue og navigere i, for både voksne og børn. Trafikbelastningen er generelt høj disse steder, der bliver ofte kørt med for høj hastighed, udsynet er dårligt og navnlig i mørke er det vanskelige steder at krydse. Jeg mener at så kritiske steder bør udstyres med lysreguleringer kombineret med de planlagte vejindsnævringer, for at nedbringe risikoen for uheld.
Læs høringssvar fra Thomas Bach Hansen

Sider