Handlingsplan for vejstøj 2018-2023 - forslag

Handlingsplan for vejstøj 2018-2023 sætter rammen for, hvordan der vil blive arbejdet med støj fra vejtrafikken i København.

Høringsfrist:

18. maj 2018
Indsendt af:
Klaus Bach Andersen
Dato: 18. maj 2018
Svarnummer:
25
Vedhæftede filer: 1
By:
København SV
Postnr.:
2450
se vedlagte høringssvar.
Læs høringssvar fra Klaus Bach Andersen
Indsendt af:
Pia Santesson og Jens Kærsgaard
Dato: 18. maj 2018
Svarnummer:
24
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Kære Københavns Kommune, politikere og embedsmænd. Ros til jer for initiativet om en handlingsplan for vejstøj i kommunen. En forudsætning for et godt liv i den fortættede by er, at begrænsning af vejstøj og luftforurening tages alvorligt og prioriteres når byen skal udvikles - det er et borgerønske, et politikeransvar, og tilmed i samfundsinteresse. Det kan være svært i den etablerede by, men ved nye projekter er der alle muligheder, og kun dårlige undskyldninger, for ikke at leve op til ambitionerne. Men hvad sker der så derude i virkeligheden? Desværre er det ikke just høje ambitioner vi har oplevet som beboere på Strandvænget i forbindelse med anlæg af den nye Nordhavnsvej. Et nyt stort anlægsprojekt, som skal understøtte infrastrukturen for udvikling af det nye Nordhavnsområde, et nyt projekt, hvor alle muligheder var til stede for at udføre et projekt som peger ind i fremtiden. Men i relation til støj og luftforurening, må vi desværre konstatere, at Nordhavnsvej projektet er udført på et rystende lavt ambitionsniveau, hvor et meget stort areal i zonen mellem den tætte by og de reakreative områder ved Svanemøllehaven er plastret til med asfalt, beton og et virvar af skilte, trafikinformation og vejbaner - forurening i højeste potens! Men hvor også støjisolering i tunnelmundinger er sparet væk, hvor vejbaner er hævet uden tilsvarende hævning af støjhegn, hvor forurenet tunnelluft blæses u-renset ud i beboelseskvarter og rekreativt område osv - alt i alt desværre løsninger som hører fortiden til. Vi er vidner til et helt nyt projekt, hvor EU grænseværdier for støj og luftforurening overskrides - bevidst må vi formode, for det skorter ikke på debat og indsigelser. Jeg vil undlade facts om målinger, grænseværdier mv. i dette indlæg, og henvise til hvad der er skrevet om det fra andre beboere på Strandvænget. Politikernes ambitioner kommunikeres så flot, men hvor er viljen og evnen til handling? Noget kan nås endnu - ting kan stadig rettes, suppleres og gøres bedre for Nordhavnsvejen, alt andet er ikke rimligt eller værdigt - må vi se vilje og handling. Det vil være klædeligt for Kommunen og den kommende handlingsplans troværdighed, for projekt Nordhavnsvejen, og for andre infrastruktur projekter i kommunen fremover. vh. Pia Santesson og Jens Kærsgaard
Læs høringssvar fra Pia Santesson og Jens Kærsgaard
Indsendt af:
Østerbro Lokaludvalg
Dato: 18. maj 2018
Svarnummer:
23
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Østerbro Lokaludvalg
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Høringssvar vedtaget på møde i Østerbro Lokaludvalg den 16. maj 2018
Læs høringssvar fra Østerbro Lokaludvalg
Indsendt af:
Indre By Lokaludvalg
Dato: 18. maj 2018
Svarnummer:
22
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Indre By Lokaludvalg
By:
København K
Postnr.:
1466
Teknik- og Miljøforvaltningen har den 23. marts 2018 sendt et forslag til handlingsplan for vejstøj 2018-2023 i offentlig høring på bliv hørt-portalen med svarfrist den 18. maj 2018. Lokaludvalget har følgende bemærkninger: 1. Handleplanen for vejstøj bør indledningsvis indeholde en beskrivelse af, hvorfor der skal gøres noget ved vejstøj. Hvilke effekter forventes der af at igangsætte indsatserne i planen, betydning for sundhed osv. Det er vigtig viden ift. at forstå betydningen af planen. 2. Der bør generelt udarbejdes en politik for, hvilken trafik der er nødvendig, så man kan neddrosle trafikken fra omegnskommunerne, evt. ved miljøzoner, p-afgifter, roadpricing og i stedet få pendlertrafikken over i den kollektive trafik. Målsætningen i Strategien Grøn Mobilitet bør tages alvorligt, altså højest 1/3 i bil, 1/3 med kollektiv transport og 1/3 på cykel. 3. Et forslag kan være at bruge p-afgiften til at regulere typen af køretøjer, som får lov at køre og parkere i København. Det kan samtidig sikre, at det alene er den ”nødvendige” trafik, som kører (og støjer) i byen. Det er en model man med succes har anvendt i de større byer i Norge. 4. Det kan fx arbejdes med en model, hvor det er en økonomisk fordel at køre med støjsvage dæk på bilen, mens det vil være dyrt at køre med tung, støjende trafik. 5. Med strammere krav til den trafik, som tillades i København, krav til dæk (støjsvage), mindre krav til elbiler, krav til varelevering med elbiler (herunder skraldebiler), større p-afgifter til bilister som tager bilen til byen, men ikke bor i den, må der forventes, at et større antal vil tage den offentlige transport. Roskilde Kommune har indført el-busser og Århus har el-skraldebiler. Der bør være et minimumskrav i alle offentlige udbud om kørsel i miljørigtige og støjsvage køretøjer. City Logistik tilbyder i dag varelevering med el-biler samtidig med mere optimal udnyttelse af køretøjets kapacitet ved at kunne medtage varer retur, efter varelevering. Både teknologi og logistiske systemer findes og bør udnyttes bedre. Beboerlicenser bør også drøftes. 6. Det foreslås, at antallet af busser og busruter, suppleret med S-tog og Metro (Metro-ring i 2019) opretholdes og gerne udvides i takt med stramning af krav til biltrafikken. Her henvises til Oslo, som udvider alle former for kollektiv trafik i takt med strammere krav til trafikken til byen. 7. Kommunen bør samtidig opfordre Region Hovedstaden til en optimeret indsats for flere gratis P-pladser eller parkeringshuse uden for eller i kanten af København, i tilknytning til tog og metro. 8. Der bør samtidig ses på mulighederne for at indføre miljørigtig transport (støj og luft) fra krydstogtskibene til centrum. Rigtig mange turistbusser støjer, ikke kun mens de kører, men også når de holder i tomgang. En mulighed kan være at benytte vandvejen, fra skibene til centrum. En anden mulighed kan være at anvise kørevej uden om de i forvejen støjbelastede områder. 9. Drøftelserne omkring miljøzoner bør genoptages ikke kun aht. støj, men også aht. luftforurening. 10. Der bør indføres flere zoner med max. 30-40 km/time, ikke kun i Indre By. Der er tidligere undersøgt, at denne hastighed giver det bedste flow gennem byen, hvorved der undgås start/stop støj ved kryds, herunder forurening. Kampagne: Tag den offentlige transport eller din cykel gennem byen. 11. Der kan forventes en kortsigtet effekt ved de foreslåede løsninger på de særligt støjbelastede strækninger (270 km strækning). Støjsvag asfalt holder i ca. 10 år, og er en økonomisk dyr løsning. Dermed skal strækninger udskiftes, belægges på ny, inden alle strækninger har fået pålagt den støjsvage asfalt. Der bør derfor lægges over 20 kilometer støjsvag asfalt pr. år. 12. Det foreslås, at alle strækninger skal ned på et max støjniveau på Miljøstyrelsens støjgrænse på 58 (63) dB(A), og at Miljøstyrelsens støjgrænse bør anvendes som Støjhandlingsplanens succeskriterium. 13. Der bør ikke tillades støj ved institutioner. Børn er sårbare og foranstaltninger mod støjpåvirkning ved institutioner bør prioriteres højt, evt. ved at reducere trafikken, alternativt flytte institutionen. 14. Det er et generelt problem, hvis foranstaltning mod støj tænkes løst ved isolering af vinduer. I forhold til sundhed er det nødvendigt med udluftning. Der bør ses på alternative løsninger og teknologier. 15. Der bør afsættes midler til yderligere at få belyst vejstøjens konsekvenser for borgernes sundhed, heriblandt hvilke konsekvenser de to forskellige støjgrænser har for stress og forøget dødelighed og vejstøjens betydning for fraflytningsfrekvens på de mest udsatte vejstrækninger Derudover ønsker lokaludvalget at bemærke følgende: 16. Det fremgår af de viste kort bagerst i planen, at støjen i flere af de grønne områder falder jo længere væk man kommer fra vejarealerne. Er der målt støj i parkerne eller er det beregnet? Såfremt det lavere niveau i de grønne områder i Indre By er et udtryk for faktiske tal bør det lavere støjniveau sikres opretholdt. Der er ikke mange steder tilbage i byen, hvor det er muligt at finde lidt ro. Flere af byens parker bruges oftere og oftere til fester, arrangerede som selvbestaltede. Ordensregler med forbud mod forstærket lyd kan sikre den fortsatte ro. Det giver ikke mening, at der kun arbejdes for at nedbringe støjen fra trafikken, når der tillades støj af anden karakter. Der kan skeles til Frederiksberg, som har udpeget en række områder i kommunen, som stilleområder. 17. Der bør afsættes et årligt beløb til forsøg, gerne med studerende, borgere og privat erhverv, som handler om muligheder for at skabe nye løsninger og foranstaltninger til at sænke støjen fra biltrafikken. Her tænkes på udvikling af endnu ikke kendte løsninger eller teknologi, og gerne i er nært samarbejde/involvering med de lokale borgere og erhverv. Da lokaludvalget godkendte ovenstående høringssvar i sit lokaludvalgsmøde den 17. maj 2018, havde lokaludvalgsmedlem Peter Stakemann, som repræsenterer Det Konservative Folkeparti, følgende protokolbemærkning: - Vi skal have mere metro til alle bydele for at vi kan bruge byrummet til beboerne og busbanerne kan laves til cykelstier. - P-afgifter nedsættes for alle beboere. Med venlig hilsen Bent Lohmann, formand
Læs høringssvar fra Indre By Lokaludvalg
Indsendt af:
Lars Georg Jensen
Dato: 18. maj 2018
Svarnummer:
21
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Grundejerforeningen Vanløse Ny Villakvarter
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
De mest trafik- og dermed støjbelastede boliger bør prioriteres først, herunder Jyllingevej i Vanløse, der i mange år har trængt til hastighedsnedsættelser, støjreducerende asfalt, og generel ombygning. Jyllingevej er en af byens mest trafikerede indfaldsveje - en fire-sporet vej der med 30.000 biler dagligt pløjer direkte ind igennem et 100 år gammelt villakvarter. Samtidig bør en meget farlig fodgængerovergang, som man skal krydse for at komme til bus 9A, renoveres. Se nærmere i vedhæftede høringssvar.
Læs høringssvar fra Lars Georg Jensen
Indsendt af:
Kgs. Enghave Lokaludvalg
Dato: 18. maj 2018
Svarnummer:
20
Vedhæftede filer: 1
By:
Kbh SV
Postnr.:
2450
Se vedlagte høringssvar fra Kgs. Enghave Lokaludvalg
Læs høringssvar fra Kgs. Enghave Lokaludvalg
Indsendt af:
Vesterbro Lokaludvalg
Dato: 18. maj 2018
Svarnummer:
19
Vedhæftede filer: 1
By:
København V
Postnr.:
1652
Vi har i Vesterbro Lokaludvalg debatteret Handlingsplanen for Vejstøj. Vi er glade for, at der fortsat arbejdes med denne problematik, der også på Vesterbro opleves som alvorlig. Vi er kede af, at der i planen kun findes fælles tal for Vesterbro og Kongens Enghave. Det gør det svært at debattere evidensgrundlaget for problematikken. Det er vores oplevelse, at vi (også her) adskiller os fra Kongens Enghave. Vi oplever, at bydelen Vesterbro som sådan er plaget af vejstøj - men dog uden de problemer som beboerne på eksempelvis P. Knudsens Gade i Kongens Enghave oplever. Det er derfor ærgerligt, at grundlaget for debatten udviskes og gøres ugennemsnitlig. Vi vil derfor gerne have udleveret tal og oversigter for Vesterbro. Altså egentlige tal og beskrivelser for vores bydel. Vi har bemærket, at der ret ofte dispenseres for de bestemmelser, der findes i den allerede vedtagne Støjplan, når der skal udvikles lokalplaner og kommuneplantillæg. Det finder vi problematisk. Det virker underligt, at der vedtages politikker, som der som hovedregel altid dispenseres fra. Eksempler på dette er bl.a. i lokalplanerne for Sundevedsgadekarreen (boligerne ved Enghavevej og Vestebrogade) og Kalvebod Brygge Vest 2 (det sydligste boligtårn). Vi finder det ønskværdigt, at der fortsat arbejdes videre med vejstøj. Vesterbro Lokaludvalg vil støtte op bag de overvejelser og konkrete politikindsatser der findes i Handlingsplanen for Vejstøj. Med venlig hilsen Thomas Egholm Formand for Vesterbro Lokaludvalg
Læs høringssvar fra Vesterbro Lokaludvalg
Indsendt af:
Brønshøj-Husum Lokaludvalg
Dato: 18. maj 2018
Svarnummer:
18
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Brønshøj-Husum Lokaludvalg er generelt meget tilfredse med, at der arbejdes med at reducere støjen fra vejene i Københavns kommune, og skulle der blive mulighed for at intensivere arbejdet, vil det blive hilst velkomment. I forhold til indsatser i Handlingsplanen for vejstøj 2018 - 2023 ser lokaludvalget for Brønshøj-Husum også gerne, at Københavns Kommune taler borgernes sag overfor Vejdirektoratet. Vores område er belastet af støj fra Hillerødmotorvejen og Motorring 3 – begge er vejstrækninger, som ifølge Vejdirektoratets egne opgørelser er blandt de 10 mest trafikkede vejstrækninger i Danmark. Strækningen på ring 3 mellem Frederikssundsvej og Jyllingevej er Danmarks næstmest trafikerede vejstrækning, og den ligger tæt på Brønshøj-Husum. Støjen herfra ses på Københavnerkortet, men den fremgår især tydeligt af Miljøstyrelsens støjkortlægning. Også vejstøjen fra Hillerødmotorvejen påvirker store boligområder i vores bydel, ligesom de rekreative arealer ved Utterslev Mose er stærkt påvirket. Lokaludvalget ser muligheder i at lægge støjabsorberende asfalt, opsætte støjabsorberende skærme på de nævnte strækninger, samt yderligere hastighedsbegrænsninger, men vi er selvfølgelig opmærksom på, at de konkrete tiltag skal besluttes og sættes i gang af Vejdirektoratet. Når Handlingsplanen for vejstøj 2018 – 2023 skal gennemføres, vil lokaludvalget for Brønshøj-Husum gerne henlede Københavns Kommunes opmærksomhed på strækningen på Frederikssundsvej fra Islevhusvej/Storegaardsvej til Novembervej. Denne vejstrækning giver meget støj og er i meget dårlig stand. Det vil derfor være hensigtsmæssigt at prioritere at lægge støjabsorberende asfalt på denne strækning. Med venlig hilsen Hans S. Christensen, formand Palle Lolk, formand for Byudviklingsudvalget
Læs høringssvar fra Brønshøj-Husum Lokaludvalg
Indsendt af:
Bispebjerg Lokaludvalg
Dato: 18. maj 2018
Svarnummer:
17
Vedhæftede filer: 1
By:
København NV
Postnr.:
2400
se vedhæftede dokument
Læs høringssvar fra Bispebjerg Lokaludvalg
Indsendt af:
Hans-Henrik T. Ohlsen
Dato: 18. maj 2018
Svarnummer:
16
Vedhæftede filer: 2
Virksomhed / Organisation :
Uofficielt på vegne af AB Søbo
By:
København Ø
Postnr.:
2100
AB Søbo er desværre udsat for at Movia.busserne presses op imod husvæggen på Webersgade, så der kun er 2,10 meter mellem bus og husvæg/vinduer. Som det kan ses i vedhæftede side fra Movias egen støjmålinger af busser fra linje 6A larmer busserne 5-8 dB mere på venstre side, hvilket er den side som vender ind mod husmuren. Og 3dB er en fordobling af støjen. Se TMF sag 2016-0424398. Som vedhæftede bestyrelsesberetning fortæller, har vi oplevet, at hele tre mennesker det seneste foreningsår er døde mens de bor i AB Søbo, Robert boede direkte ud mod busserne der holder op mod vor husmur på Webersgade. Derudover er tre ud af 24 lejligheder blevet fraflyttet, og kun en genbesat, så støjen koster også AB Søbo i tabte beboerafgifter. Er det en form for støj Borgerrepræsentationen/TMF finder er okay? Hvis ikke ville det være livsbekræftende at få busserne flyttet ud midt i Webersgade. Med venlig hilsen Hans-Henrik T. Ohlsen
Læs høringssvar fra Hans-Henrik T. Ohlsen
Indsendt af:
Ingolf Ibus
Dato: 17. maj 2018
Svarnummer:
15
Virksomhed / Organisation :
Trafikforeningen Webersgade
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Høringssvar til ”Handlingsplan for vejstøj 2018-2023” Der er beboelsesområder og gader i og omkring indre by i København der er stærkt belastede af vejstøj. Handlingsplan for vejstøj er netop sat i værk for at mindske de sundhedsskadelige virkninger af vejstøj og dette bør Københavns Kommune tage alvorligt og forpligtige sig til og i højere grad at gøre noget ved end tilfældet er ved ”Handlingsplan for vejstøj 2018-2023”. Dette vil både komme byens borgere til gavn og mindske de sundhedsskadelige virkninger af vejstøjen, eksempelvis i form af stress, gavne byens udvikling og mindske presset på sundhedsvæsenet. Som beboer i en af de stærkt støjbelastede gader i København, Webersgade, kan jeg nemt få øje på nogle løsninger, der kan komme de støjplagede gader der har højere støjbelastning fra vejstøj end den vejledende grænseværdi på 58 dB til undsætning. Udgifterne hertil kan passende dækkes af P-afgifterne. For det første skal al nødvendig trafik have første prioritet, og mere unødvendig trafik, f.eks. pendler trafik og gennemkørende trafik, ledes hhv. over i den kollektive trafik og uden om byen. For det andet skal der indføres miljøzoner der er styrende for at vejstøjen kan mindskes. Det kan være i form at forbyde tung trafik i indre by i København. Det kan være at kun biler med godkendte støjsvage dæk har adgang til indre by. Det kan være forbud mod dieselbiler. For det tredje skal der være et højere flow i pålægning af støjdæmpende asfalt. Med 20 km ny belægning om året, når man aldrig igennem før asfalten er helt nedslidt og har været uden støjdæmpende virkning i adskillelige år. For det fjerde skal der være hastighedsbegrænsninger på 30/40 km i timen i indre by med et flow der passer til lyssignalerne. Meget trafikstøj kommer fra biler og ikke mindst motorcykler der accelerer. I Webersgade kan det med selvsyn ses og høres hvilken betydning det har for vejstøjen, når der accelereres for at nå overfor grønt eller også gult ved Øster Søgade. Pga. vejstøjen er det umuligt at opholde sig i gaden eller at tale sammen. Der kan også sættes spørgsmålstegn ved nødvendigheden af at have 2 kørespor i hver sin retning i parallelgaderne Sølvgade og Webersgade. Med et kørespor i hver sin retning, mindre hastighed, mindre mulighed for at accelerere og et bedre trafikflow ved lyssignalerne, vil både vejstøjen mindskes væsentligt og trafikken kunne afvikles på en bedre måde. Dette er med held afprøvet på andre vejstrækninger, f.eks. på Vesterbrogade, Roskildevej, Gl. Køge Landevej mv. Webersgade vil kunne indrettes med parkeringspladser i begge sider med et midterstykke med parkering forbudt i den ene side for at kunne have en vigeplads i tilfælde af udrykningsfartøjer skal igennem. Der vil stadig kunne være 4 opmarchbaner i krydset ved Øster Søgade til hurtig afvikling af trafikken. Hvis der samtidigt bliver plantet træer på udvalgte steder i forbindelse med parkeringspladserne, hvilket også har en lyddæmpende effekt, vil gaden få en helt anden karakter af, at der bor mennesker, trafikmønstret vil ændre sig, og livskvaliteten for beboerne vil stige væsentligt. De mange busruter gennem gaden synes også unødvendig, idet de fleste busser kun er ¼ og højst halvt fyldte. En af de måder der påpeges til at nedsætte støjen på inde i boligerne er f.eks. at installere lyddæmpende vinduer. Dette har selvfølgelig en effekt for lyden inde i boligerne, men generne af at der ikke kan udluftes til 2 sider vil ikke forsvinde. Betydningen heraf for indeklimaet er velkendt gennem mange år. I Webersgade har bebyggelsen en karakter med en effekt, der bevirker at støjen reflekteres og derfor også bliver kraftig ud til gårdsiden. Dette kan kun afhjælpes ved at mindske vejstøjen. Trafikforeningen Webersgade v/ formand Ingolf Ibus
Læs høringssvar fra Ingolf Ibus
Indsendt af:
Lars Stage Thomsen
Dato: 16. maj 2018
Svarnummer:
14
By:
Valby
Postnr.:
2500
Kære politikere Den mest effektive måde at forebygge støj på, er ved at ændre på de motorer, der driver bilerne. El, gas og brint-motorer er alle mere støjsvage end benzin og diesel. Mit forslag er derfor at reservere veje og kørebaner tæt på bebyggelse at køretøjer med disse typer motorer. Jeg foreslår gerne min egen vej, Gammel Jernbanevej, som et godt sted til en forsøgsordning med et forbud mod benzin og diesel-biler. Med venlig hilsen Lars
Læs høringssvar fra Lars Stage Thomsen
Indsendt af:
Københavns Politi
Dato: 15. maj 2018
Svarnummer:
13
By:
København V
Postnr.:
1567
Høring vedrørende Københavns Kommunes udkast til handlingsplan for vejstøj 2018-2023 Ved e-mail af 23. marts 2018 har Københavns Kommune fremsendt en offentlig høring over Københavns Kommunes udkast til handlingsplan for vejstøj 2018-2023 og anmodet om Københavns Politis eventuelle bemærkninger hertil. Københavns Politi skal i den anledning bemærke følgende: I Københavns Kommunes udkast til handlingsplan, der skal afløse den nuværende plan for perioden 2013-2018, er beskrevet en række tiltag, herunder bl.a. sænkning af hastighedsgrænsen på en række forskellige vejstrækninger. Det er således målsætningen at nedsætte hastigheden på 10 delvejstrækninger, hvor hastigheden er højere end 50 km/t. Københavns Politi skal i den anledning generelt bemærke, at politiet træffer afgørelse om lokale hastighedsbegrænsninger, for så vidt angår offentlig vej efter forhandling med vejmyndigheden, og, for så vidt angår privat fællesvej omfattet af §§ 25-86 i lov om private fællesveje, jf. lovens § 3, efter forhandling med vejmyndigheden, jf. færdselslovens § 92 a, stk. 2. I forbindelse med trafiksaneringer og lokale handlingsplaner for trafikken i tættere bebygget område, kan vejmyndigheden over for politiet tage initiativ til, at der træffes afgørelse om nedsættelse af hastigheden efter § 92 a, stk. 2. Københavns Politi finder på den baggrund, at Københavns Kommune, i det omfang kommunen ønsker en lavere hastighedsgrænse på en given vejstrækning, må indgive ansøgning herom til Københavns Politi (Færdselsafdelingen) i overensstemmelse med sædvanlig praksis. Københavns Politi har ikke yderligere bemærkninger til den fremsendte handlingsplan. Med venlig hilsen John Vestergaard stabschef
Læs høringssvar fra Københavns Politi
Indsendt af:
Christianshavns Lokaludvalg
Dato: 14. maj 2018
Svarnummer:
12
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Christianshavns Lokaludvalg
By:
København K
Postnr.:
1466
Christianshavns Lokaludvalg værdsætter, at Københavns Kommune har fokus på at reducere støj fra vejtrafik, som udgør et stort miljø- og helbredsproblem for mange københavnere. På Christianshavn mærker vi de trafikale effekter af befolkningstilvækst og øget bilejerskab. Trafikken mellem Amager og Indre By bringer Torvegade op i støjkortets øverste blå felt på mere end 78 DB. Fjernelsen af busslusen på Holmen har øget den gennemkørende trafik i Prinsessegade og på Danneskiold-Samsøes Allé, hvilket har haft en negativ effekt for de boliger og institutioner, der ligger her. Prinsessegade befinder sig i det mørkt orange felt på 68-73 DB, mens beboere og institutioner ved Danneskiold-Samsøes Allé er blevet lyst orange med generende 63-68 DB. I betragtning af støjens ødelæggende virkning for borgere og byliv bør ambitionsniveauet øges, så der inden for kortere tid, end der lægges op til, gennemføres en fredeliggørende støjreduktion. Det var en klar fejl at fjerne busslusen og at åbne Prinsessegade for gennemkørende trafik. Vi har efterlyst aktuelle trafiktællinger, som viser trafikbelastningen i løbet af døgnets timer, herunder for de tidspunkter af dagen, hvor biltrafikken topper. I handlingsplanen anføres, at der kan sættes ind med hastighedsbegrænsninger, brug af støjreducerende drænasfalt og reduktion af tung trafik gennem boligområder f.eks. ved anlægsarbejder. Vi skal henstille, at disse tiltag til støjreduktion hurtigst muligt sættes i værk på de nævnte støjplagede veje på Christianshavn. Vi er opmærksomme på, at politiet hidtil har været meget restriktivt, når det gjaldt godkendelse af hastighedsbegrænsninger. Dette har betydet, at bydelen er plastret over med de kommunale vejledende blå zoneskilte i stedet for bindende røde hastighedsbegrænsninger. I handlingsplanen henvises til en ny bekendtgørelse udstedt af transport-, bygnings- og boligministeren, som skal gøre det nemmere for politiet at tillade lavere hastighedsgrænser i byerne, så der skabes bedre rammer for bylivet. Vi skal anbefale, at forvaltningen følger op på denne mulighed og gerne med Christianshavn som testområde. I andre byer f.eks. Berlin er der en udbredt brug af en hastighedsbegrænsning på 30 km/t for at reducere støjen for beboerne. I myldretiden snegler trafikken sig af sted, men indførsel af en hastighedsbegrænsning på 30 km/t vil have en betydelig effekt på de tidspunkter af døgnet, hvor der er mulighed for at køre hurtigt. En hastighedsbegrænsning på 30 km/t vil ikke alene være et effektivt middel til begrænsning af støj, men vil også skabe større sikkerhed for fodgængere og cyklister. Der er et påtrængende behov for, at især ældre og børn kan føle sig mere trygge, når de færdes i trafikken på Christianshavn. Vi ser frem til et samarbejde med forvaltningen om reduktion af vejstøj på udsatte områder i vores bydel. Med venlig hilsen Poul Cohrt, formand
Læs høringssvar fra Christianshavns Lokaludvalg
Indsendt af:
Charlotte Tørngre
Dato: 13. maj 2018
Svarnummer:
11
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Jeg har med interesse læst handlingsplanen, og jeg er ret sikker på, at ingen kan være uenige i, at det kun kan være en fordel for alle at få dæmpet støjen fra såvel trafik, byggeri og den helt Almindelige støj i boligområder, som kommer fra indbyggernes øvrige færden. Man skal være opmærksom på, at støj ikke kun kommer fra vejene, som omgiver os. Med hensyn til vejstøj, så kan det kun gå for langsomt med at få renoveret vejene og lagt støjdæmpende asfaltbelægning - og hvor de mest trafikerede veje som H.C. Andersens Boulevard, O2, Jyllingevej, Amagerbrogade m.fl. naturligvis skal have en ny asfaltbelægning først - da det vil have den største effekt her, og med den sideeffekt, at vejene bliver mere sikre at færdes på. Og her vil det tillige være nødvendigt, at Københavns Kommune laver en langsigtet vedligeholdelsesplan for vejene - for det nytter ikke meget, at man istandsætter dem, hvis de ikke efterfølgende bliver vedligeholdt - hvis man f.eks. ser på O2, som den er nu medmasser af huller fra Lyngbyvej til Roskildevej, så laver det også ekstra støj, når køretøjerne kører hen over disse huller - unødvendig støj som hidrører fra manglende vedligeholdelse. Med hensyn til dækkene, er der ikke nok ikke meget at komme efter i forhold til dæk med et støjniveau under 72 dB - jeg var inde og tjekke dækkene til min egen bil - der var 29 dæk fra forskellige producenter, og kun ét af disse havde en støjgrænse på over 70 dB (et sommerdæk). Så mon ikke at dette er retvisende for de dæk, som produceres, og monteres på vores biler. Med hensyn til nedsættelse af hastigheden på udvalgte strækninger fra 60 km/t til 50 km/t, er dette ikke ubetinget en god idé, da det forsinker trafikafviklingen, så den lidt nedsatte støj vil være der i længere tid, og at køretøjerne oftere vil holde for rødt - og i tomgang Dette kan ses på f.eks. O2, hvor dette blev indført for nogle år tilbage. En stor kilde til støj og trafikstøj er alle de byggeprojekter, som er rundt om i byen - både fra den øgede transport af større køretøjer, og støj fra selve bygeriet - her tænker jeg, at man er nødt til at støjafskærme byggerierne mest muligt under opførelse - det gælder selvfølgelig også ved vedligeholdelses- opgaver. Og så kunne man med fordel få opdateret den "miljøzone", så den kan leve op til de nuværende standarder. Med hensyn til støj i boligerne, så er den støj, der påvirker beboerne mest støj fra andre beboere/borgere - dette nedsætter livskvaliteten betydeligt. Her kræves det, at de enkelte boligforeninger/daginstitutioner/skoler o.lign laver en egen støjhandlingsplan for at reducere denne del af støjen. Det er nødvendigt at der laves et sæt fælles spilleregler. Anden støj fra omgivelserne kan langt hen ad vejen afhjælpes ved at indtænke typen af vinduer ved vinduesudskiftning - men nyere vinduer er mere lydisolerende end gamle.
Læs høringssvar fra Charlotte Tørngre
Indsendt af:
Valby Lokaludvalg
Dato: 9. maj 2018
Svarnummer:
10
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Valby Lokaludvalg
By:
Valby
Postnr.:
2500
Se vedlagte høringssvar
Læs høringssvar fra Valby Lokaludvalg
Indsendt af:
Marianne Spang Bech
Dato: 9. maj 2018
Svarnummer:
9
Vedhæftede filer: 2
Virksomhed / Organisation :
Miljøpunkt Indre By & Christianshavn
By:
København V
Postnr.:
1550
Miljøpunkt Indre By & Christianshavn sender hermed høringssvar til forslag til handlingsplan for vejstøj 2018-2023. Høringssvaret giver input til en generel større samtænkning af områder, som kan have en indflydelse på forslagene i handleplanen, ift. effekt, ressourcer, lokal involvering og idéudvikling (samskabelse).
Læs høringssvar fra Marianne Spang Bech
Indsendt af:
Fleming Kjer
Dato: 8. maj 2018
Svarnummer:
8
By:
København Ø
Postnr.:
2100
KØBENHAVNS KOMMUNE Høringsportalen Svanemøllegården den 8 maj 2018 Høringssvar vedr.: Handlingsplan for vejstøj 2018-2023 Forslag Handlingsplan for vejstøj 2018 – 2+23 sætter rammer for, hvordan der vil bliver arbejdet med støj fra vejtrafikken i København. Støj fra vejtrafik er et miljøproblem og udgør en hel¬bredsrisiko for de mennesker, som hver dag udsættes for støjen, herunder 24/7. I Teknik- og Miljøforvaltningen’s vision Fællesskab København er målet at antallet af stærkt støjbe¬lastede boliger over 68 dB skal være halveret inden udgangen af 2025. For at nå målet skal der gennemføres særlige støjreduce¬rende foranstaltninger, som er beskrevet i handlingsplanen. Københavns Kommune bør vedr. trafikstøj indsætte denne tekst i handlingsplanen – lige som Vejdirektoratet og Århus Kommune har: (Forslag) Ved anlæg af ny vej, eller en væsentlig omlægning af en eksisterende vej, gennem et boligområde, skal den vejledende grænseværdi ved drift altid overholdes på 10.900 køretøjer ÅDT, og som vil stige jf. prognose oplyst over for Økonomiudvalget i september 2017 med ca. 2% p.a., frem til år 2050. Der skal henvises til støjkort fra 2016 udarbejdet for Nordhavnsvejsprojektledelsen af Rambøll Acostica. BEMÆRK!!! Boligblokken Strandvejen 6 og Strandvænget 2 – ville ikke kunne bygges i dag, efter de pt. gældende regler om trafikstøj og belastningsgraden for boliger. Dvs. at de 41 boliger udsættes for en påvirkning af støjen som direkte er sundhedsskadelig. Med et åbent vindue ud til Strandvænget vil den vejledende støjnorm ikke kunne overholdes. Desuden har Vejdirektoratet, Miljøstyrelsen og Realkreditrådet ved rapporter godtgjort, at boligens værdiforringes med 1 til 1,2% for hver dB som ligger over 58dB(A)Lden Det sidste nye er, at der på flere ejendomsmæglerkæders hjemmeside, benyttes støjkort ved boligen og med et enkelt klik fremkommer støjkortet – desuden bliver prisen også fastsat ud fra et parameter støj >58dB(A)Lden, her vil ske en prisnedsættes. Det vil sige at næsten 100 borger i kommune har udsigt til at de udsættes for sundhedsskadelig støj og taber penge på deres bolig – årsag er: Manglende rettidig omhu og vilje ved beslutningsfasen af Københavns Kommune for anlæg af Nordhavnsvejen – idet kommune tilsidesætter 100 borgers helbred – og det hjælper ikke at skrive i VVM-redegørelsen med miljøvurdering Nordhavnsvej januar 2009 – at nogle boliger vil får mere støj end oprindelig – dermed er det en bevist valg i kommunen, at man giver disse borger mere støj – til trods for, at kommunen var informeret om projekter som ikke i nær samme grad ville påvirke borgerne støjmæssig og dermed sundhedsmæssigt. Der er en meget snæversynet og kritisabelt tilgang i kommunen, og prisen for denne sygdomsfremkaldende støjbelastning betales af borgerne med sygdom om dårlig helbred og dermed også samfundet generelt. Er Nordhavnstunnellen en tikkende bombe? Og vil luftforureningen og støjen giver en relateret sygdomsfremkaldende effekt for borgerne? Virkeligheden er, at Svanemøllehavnen/Strand og området ved Strandvænget og de mindre tilstødende villaveje er et rekreativt område, men snart vil Strandvænget ved tunnelportalerne være endnu et støjbefængte og luftforurenet område uegnet for mennesker. Desuden er det en alvorlig sag med støj og luftforurening samtidig det er særdeles sygdomsfremkaldende, når støj er over den anbefalede støjgrænse pares med stor luftforurening – sidste nye forskningsresultater. I 2016 udarbejdede Vejdirektoratet en grundig VVM-redegørelse Nordhavnstunnelen, med miljøvurdering. Heri tilkendegives, at grænseværdierne for NOxer ikke kan overholde gældende luftdirektivet ved op- og nedkørselsportalerne til Nordhavnstunnelen ved Kattegatvej. Derfor vil det være nødvendigt med menneskefri zoner på 50 meter rundt om portalerne. Dvs. et areal inkl. rampen er på størrelse med 4½ fodboldbaners areal. Der er skabt et vejkryds eller monsterkryds for Nordhavnsvej, Strandvænget og Strandpromenaden med ca. 23 signalmaster med op til 4 signallyskasser på hver mast i rekreativt område. 1. Nordhavnsvejsprojektet er udført ved et rekreativt område med beboelse, strandpromenade, Svanemøllestranden og Danmarks største lystbådehavn, og hvor det er estimeret, at der via den nye Nordhavnsvej årligt vil passere over og under jorden mindst 30 millioner køretøjer, heraf 2 mio. lastbiler pr. år ~ støjhelvede. 2. At der ligger en tikkende bombe i form af en naturgasfordelingsledning max 50 bar og med et drifttryk på ca. 37 bar. Arbejdsministeriet og Københavns Kommune betegnet denne naturgasfordelingsledning som et terrormål, idet denne gasledningen ligger midt i vejkrydset mellem asfalten og tunneldækket, hvor trafikken passerer hen over denne naturgasfordelingsledning – det er det eneste sted i Danmark at man lader en naturgasfordelingsledning fareklasse B, ligger i et trafikalt vejkryds med op og nedkørsler til en tunnel. Uforståeligt. 3. Desuden er Strandvænget også udlagt som tvangs rute for farligt gods. Det vil sige, at køretøjer transporter olie, gas, benzin, både flydende og pulverkemikalier, krudt, granater, fyrværkeri i container med sortkrudt/TNT ovenpå tunnelen og på vejen, forbi boliger på Østerbro. Fyrværkeriulykken i Seested ved Kolding, komme til at ligne en mindre bordbombe, hvis eller når der sker en antændt gasulykke i vores område. 4. På grund af manglende luftrensning i tunnelen vil placering af den kommende Nordhavnsvej og medfølgende portaler være en livsfarlig hån mod de mennesker, der bor på Ydre Østerbro. 5. At boligerne ca. 40 ejerligheder i Svanemøllegården, og ca. 28 lejemål i Strandvænget 2 og Strandvejen 6 (to boligblokke) udsættes for >75dB(A)Lden efter etableringen af Nordhavnsvej – i 1995 var støjen på Strandvænget >58dB(A). Derfor er det nødvendig, at udvise rettidig omhuen ved sådanne projekter, det er der overhoved ikke udvis her – men alene er et flertal i Borgerrepræsentationen gået efter en discount løsning – og har været mindre optaget af beboerne veg og vel og tilsyneladende immune overfor at borgerne udsættes for sundhedsskadelig støj og luftforurening – dette er ganske utilstedeligt, idet der var alternative løsninger som på ingen måde ville påvirket Svanemølleområdet kreative arealer og boliger m.v.
Læs høringssvar fra Fleming Kjer
Indsendt af:
Amager Vest Lokaludvalg
Dato: 7. maj 2018
Svarnummer:
7
Vedhæftede filer: 1
By:
København
Postnr.:
2300
Se venligst uploadede høringssvar.
Læs høringssvar fra Amager Vest Lokaludvalg
Indsendt af:
Nørrebro Lokaludvalg
Dato: 7. maj 2018
Svarnummer:
6
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Nørrebro Lokaludvalg
By:
København N
Postnr.:
2200
Se det vedhæftede høringssvar.
Læs høringssvar fra Nørrebro Lokaludvalg
Indsendt af:
Ulrik Danneskiold-Samsøe
Dato: 4. maj 2018
Svarnummer:
5
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Østerbro Lokalråd, Trafikudvalget
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Separat dokument i PDF er uploadet.
Læs høringssvar fra Ulrik Danneskiold-Samsøe
Indsendt af:
Daniel Van kranendonk
Dato: 30. april 2018
Svarnummer:
4
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Indføre elektriske biler ( start med at fjerne afgifterne ) og ulovligør de meget støjende ( Harly Davidson type ) motorcykler og håndhæv lovgivningen. Så er den største del af problemet løst.
Læs høringssvar fra Daniel Van kranendonk
Indsendt af:
Anne Marie Johansen, Bjarne Roupé, Ole Matthiessen
Dato: 26. april 2018
Svarnummer:
3
Vedhæftede filer: 1
By:
København
Postnr.:
2100
I Handlingsplan for vejstøj 2018-2023 står der bl.a. i afsnittet med overskriften "Status for indsatser i handlingsplan for vejstøj 2013-2018”: Støjskærme: "Etablering af støjskærme i områder og ved nye projekter, hvor det giver mening, fx Nordhavnsvej. Skærme opsættes i byggesager i fornødent omfang. Skærme er opsat langs Nordhavnsvej og tilkørselsramper.” Vores kommentarer: Vi har nu i ca. et halvt år levet med den nye Nordhavnsvej og en, efter vores mening, ufærdig støjløsning i tunnelportalerne/tilkørselsramperne. Afstanden til den Nordlige tunnelportal/tilkørselsrampe, der går fra Øst mod Vest, er 17 meter målt ved skel Strandvænget 23 matrikel. I det gamle projekt var afstanden til tunnelportalen med 4 spor 50 meter målt fra skel i nr. 23 til tunnelvæggen/tunnelportalen. Efter vedtagelsen af videreførelse af tunnelen til Nordhavn, blev tunnelportalen flyttet, og der blev ikke i forbindelse med det ændrede projekt foretaget nye beregninger omkring ændrede støjforhold og forurening for beboerne. Det samme gælder for tunnelopkørslen på sydsiden af anlægget ved DSB Helgoland. Man har samtidig hævet vejniveauet med 1,5 meter, hvilket betyder at toppen af alle lastbiler, som kører ned i tunnelen fra Øst mod Vest kan ses fra Strandvænget Stillevej og fra beboernes vinduer i stueetagen. Beboerne i Strandvænget blev ved et borger/nabomøde på Svanemølle Kaserne med TMF-CAN-Nordhavnsvej lovet, at dette ikke ville ske. Trafikstøjen transmiteres gennem tunnelportalernes åbne dagslys/solskærme. Resultatet er trafikstøj og rumlen indendørs fra den tunge trafik - selv når trafikken er langt inde i tunnelen, og især når asfalten er våd. På Strandvænget Stillevej kan man høre udrykningskøretøjer, motorcykler, og støjende biler hele vejen igennem tunnelen fra Øst til Vest. Man kan ikke tale sammen, når der gasses op på tilkørselsramperne i den nordlige tunnelportal. Der er ikke monteret støjreducerende materiale på betonvæggene, ved tilkørselsramperne eller i selve tunnelportalen, eller i Strandvænget. Al trafikstøj reflekteres og kastes frem og tilbage mellem alle betonvægge, inden den transmitteres ud i området, dette gælder også helikopterstøj fra overflyvende helikoptere. Trafikstøj fra krydsene ved Strandpromenaden, Svaneknoppen, Strandvænget og Kalkbrænderihavnsgade reflekteres af alle betonvæggene i Strandvænget og tunnelportalerne. Støjen bliver ledt op af Strandvænget og Strandvænget Stillevej, og kommer især fra motorcykler og hurtige biler, som står stille og gasser op, mens man venter på grønt lys. Man har etableret en gennemsigtig støjskærm længere mod syd ud mod Svanemølle havn og cykelstien i bunden af Strandvænget, som ikke er til megen hjælp for beboerne i Strandvænget. Luftforureningen er særlig slem i forbindelse med de lange kødannelser i myldretiderne, som i perioder strækker sig langt ned i tunnelen og forbi Svanemølleværket i retning mod Centrum. Citat fra Magasinet KBH: "Arkitektonisk er en motortrafikvej en motortrafkvej og en vejtunnel en vejtunnel. Men Nordhavnsvej har alligevel en særlig æstetisk detalje til glæde for de opmærksomme: De store specialdesignede solskærme over ind- og udkørslerne til tunnelen. Dagslysskærmene er sat sammen af aluminiums-kuber i varierende størrelser, som for tunnelens ender sikrer en glidende overgang mellem lys og mørke, så bilisterne ikke bliver blændet.” Man har tillagt design og æstetik større betydning end støjreduktion og luftkvalitet i udførelsen af Nordhavnsvejs tunnelportaler på trods af, at portalerne efter ændringen af det oprindelige projekt, nu ligger henholdsvis 17 meter fra Strandvænget 23 matrikel, og ca. den samme afstand er der til DSB Helgoland. "Ved nyanlæg af vej eller betydelig ændring af bestående vej gennem boligområde må støjen ikke overstige 58dB(A)Lden – således som der arbejdes efter i Vejdirektoratet og Århus Kommune – fordi 58dB(A) er den anbefalede max støjgrænse i veje med bebyggelse. Denne grænse er dog kun vejledende – den bør være permanent i Københavns Kommune," - derfor bør man overveje, at der lægges panserglas oven på solskærmen ved ind- og udkørslen fra Nordhavnsvejs tunnelportaler - dermed dæmpes trafikstøjen fra 4 vejbaner på ca. 300 meter - og samtidig bør man overveje at installere et luftrensningsanlæg i stedet for de 4 jetfans, som pt skubber den forurenede luft ud af tunnelportalerne. I dag udledes den urensede luft ved Strandvænget over hele området, arbejdspladserne hos DSB Helgoland, alle boliger, stranden og lystbådehavnen. Ifølge planerne fra Vejdirektoratet vedrørende den eventuelle fortsættelse af Nordhavnsvej i Nordhavn, vil der ved den kommende op og nedkørsel til tunnelen være et areal på 50 meter rundt om op og nedkørsel. Det svarer til 4,5 fodboldbaners areal, hvor der ikke må opholde sig mennesker, da det ikke overholder EU´s luftdirektiv. Hvorfor gælder de samme regler ikke forholdene på den anden side af vandet ved Østerbro og Strandvængets boliger, DSB Helgoland og Svanemølle havn? Med venlig hilsen Beboerne i Strandvænget 23, 2100 Kbh.Ø
Læs høringssvar fra Anne Marie Johansen, Bjarne Roupé, Ole Matthiessen
Indsendt af:
Jacob Suhr
Dato: 8. april 2018
Svarnummer:
2
By:
København S
Postnr.:
2300
Vi vil hermed blot støtte handlingsplanen for vejstøj og særligt kvittere for, at Vejlands Allé indgår. Trafikken er enorm og stigende - herunder store mængder tunge køretøjer. De af kommunen opsatte hastighedsvisere kan vi ved selvsyn konstatere ikke har nogen effekt: Uden for myldretiden er det praktisk taget hver minut, at hastighedsgrænsen overskrides. Mængden af støj og forurening er dermed nærmest konstant ekstrem på grund af trafikmængden, trafiksammensætningen og/eller hastigheden. Den manglende effekt af hastighedsviserne understreger - ud over nedsættelsen af hastigheden til 50 og gerne 40 km/t - behovet for, at der etableres reelt hastighedsnedsættende foranstaltninger. Gerne indsnævring af Vejlands Allé til ét spor hver vej, bump eller chikaner og, såfremt det måtte være muligt, "stærekasser". Vi håber, at Vejlands Allé prioriteres som et af de første projekter, som gennemføres.
Læs høringssvar fra Jacob Suhr
Indsendt af:
Metroselskabet I/S
Dato: 26. marts 2018
Svarnummer:
1
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Metroselskabet I/S
By:
København S
Postnr.:
2300
Se venligst vedhæftede bilag.
Læs høringssvar fra Metroselskabet I/S