Oprettet: 26. april 2018
Svarnummer:
3

Indsendt af

Anne Marie Johansen, Bjarne Roupé, Ole Matthiessen

Postnr.

2100

By

København

Høringssvar

I Handlingsplan for vejstøj 2018-2023 står der bl.a. i afsnittet med overskriften "Status for indsatser i handlingsplan for vejstøj 2013-2018”: Støjskærme: "Etablering af støjskærme i områder og ved nye projekter, hvor det giver mening, fx Nordhavnsvej. Skærme opsættes i byggesager i fornødent omfang. Skærme er opsat langs Nordhavnsvej og tilkørselsramper.” Vores kommentarer: Vi har nu i ca. et halvt år levet med den nye Nordhavnsvej og en, efter vores mening, ufærdig støjløsning i tunnelportalerne/tilkørselsramperne. Afstanden til den Nordlige tunnelportal/tilkørselsrampe, der går fra Øst mod Vest, er 17 meter målt ved skel Strandvænget 23 matrikel. I det gamle projekt var afstanden til tunnelportalen med 4 spor 50 meter målt fra skel i nr. 23 til tunnelvæggen/tunnelportalen. Efter vedtagelsen af videreførelse af tunnelen til Nordhavn, blev tunnelportalen flyttet, og der blev ikke i forbindelse med det ændrede projekt foretaget nye beregninger omkring ændrede støjforhold og forurening for beboerne. Det samme gælder for tunnelopkørslen på sydsiden af anlægget ved DSB Helgoland. Man har samtidig hævet vejniveauet med 1,5 meter, hvilket betyder at toppen af alle lastbiler, som kører ned i tunnelen fra Øst mod Vest kan ses fra Strandvænget Stillevej og fra beboernes vinduer i stueetagen. Beboerne i Strandvænget blev ved et borger/nabomøde på Svanemølle Kaserne med TMF-CAN-Nordhavnsvej lovet, at dette ikke ville ske. Trafikstøjen transmiteres gennem tunnelportalernes åbne dagslys/solskærme. Resultatet er trafikstøj og rumlen indendørs fra den tunge trafik - selv når trafikken er langt inde i tunnelen, og især når asfalten er våd. På Strandvænget Stillevej kan man høre udrykningskøretøjer, motorcykler, og støjende biler hele vejen igennem tunnelen fra Øst til Vest. Man kan ikke tale sammen, når der gasses op på tilkørselsramperne i den nordlige tunnelportal. Der er ikke monteret støjreducerende materiale på betonvæggene, ved tilkørselsramperne eller i selve tunnelportalen, eller i Strandvænget. Al trafikstøj reflekteres og kastes frem og tilbage mellem alle betonvægge, inden den transmitteres ud i området, dette gælder også helikopterstøj fra overflyvende helikoptere. Trafikstøj fra krydsene ved Strandpromenaden, Svaneknoppen, Strandvænget og Kalkbrænderihavnsgade reflekteres af alle betonvæggene i Strandvænget og tunnelportalerne. Støjen bliver ledt op af Strandvænget og Strandvænget Stillevej, og kommer især fra motorcykler og hurtige biler, som står stille og gasser op, mens man venter på grønt lys. Man har etableret en gennemsigtig støjskærm længere mod syd ud mod Svanemølle havn og cykelstien i bunden af Strandvænget, som ikke er til megen hjælp for beboerne i Strandvænget. Luftforureningen er særlig slem i forbindelse med de lange kødannelser i myldretiderne, som i perioder strækker sig langt ned i tunnelen og forbi Svanemølleværket i retning mod Centrum. Citat fra Magasinet KBH: "Arkitektonisk er en motortrafikvej en motortrafkvej og en vejtunnel en vejtunnel. Men Nordhavnsvej har alligevel en særlig æstetisk detalje til glæde for de opmærksomme: De store specialdesignede solskærme over ind- og udkørslerne til tunnelen. Dagslysskærmene er sat sammen af aluminiums-kuber i varierende størrelser, som for tunnelens ender sikrer en glidende overgang mellem lys og mørke, så bilisterne ikke bliver blændet.” Man har tillagt design og æstetik større betydning end støjreduktion og luftkvalitet i udførelsen af Nordhavnsvejs tunnelportaler på trods af, at portalerne efter ændringen af det oprindelige projekt, nu ligger henholdsvis 17 meter fra Strandvænget 23 matrikel, og ca. den samme afstand er der til DSB Helgoland. "Ved nyanlæg af vej eller betydelig ændring af bestående vej gennem boligområde må støjen ikke overstige 58dB(A)Lden – således som der arbejdes efter i Vejdirektoratet og Århus Kommune – fordi 58dB(A) er den anbefalede max støjgrænse i veje med bebyggelse. Denne grænse er dog kun vejledende – den bør være permanent i Københavns Kommune," - derfor bør man overveje, at der lægges panserglas oven på solskærmen ved ind- og udkørslen fra Nordhavnsvejs tunnelportaler - dermed dæmpes trafikstøjen fra 4 vejbaner på ca. 300 meter - og samtidig bør man overveje at installere et luftrensningsanlæg i stedet for de 4 jetfans, som pt skubber den forurenede luft ud af tunnelportalerne. I dag udledes den urensede luft ved Strandvænget over hele området, arbejdspladserne hos DSB Helgoland, alle boliger, stranden og lystbådehavnen. Ifølge planerne fra Vejdirektoratet vedrørende den eventuelle fortsættelse af Nordhavnsvej i Nordhavn, vil der ved den kommende op og nedkørsel til tunnelen være et areal på 50 meter rundt om op og nedkørsel. Det svarer til 4,5 fodboldbaners areal, hvor der ikke må opholde sig mennesker, da det ikke overholder EU´s luftdirektiv. Hvorfor gælder de samme regler ikke forholdene på den anden side af vandet ved Østerbro og Strandvængets boliger, DSB Helgoland og Svanemølle havn? Med venlig hilsen Beboerne i Strandvænget 23, 2100 Kbh.Ø