Oprettet: 8. maj 2018
Svarnummer:
8

Indsendt af

Fleming Kjer

Postnr.

2100

By

København Ø

Høringssvar

KØBENHAVNS KOMMUNE Høringsportalen Svanemøllegården den 8 maj 2018 Høringssvar vedr.: Handlingsplan for vejstøj 2018-2023 Forslag Handlingsplan for vejstøj 2018 – 2+23 sætter rammer for, hvordan der vil bliver arbejdet med støj fra vejtrafikken i København. Støj fra vejtrafik er et miljøproblem og udgør en hel¬bredsrisiko for de mennesker, som hver dag udsættes for støjen, herunder 24/7. I Teknik- og Miljøforvaltningen’s vision Fællesskab København er målet at antallet af stærkt støjbe¬lastede boliger over 68 dB skal være halveret inden udgangen af 2025. For at nå målet skal der gennemføres særlige støjreduce¬rende foranstaltninger, som er beskrevet i handlingsplanen. Københavns Kommune bør vedr. trafikstøj indsætte denne tekst i handlingsplanen – lige som Vejdirektoratet og Århus Kommune har: (Forslag) Ved anlæg af ny vej, eller en væsentlig omlægning af en eksisterende vej, gennem et boligområde, skal den vejledende grænseværdi ved drift altid overholdes på <58dB(A)Lden. Og der bør også i Handlingsplanen 2018 – 2023 indskrives (Forslag): At ved nyanlæg af veje eller renovering af et trafikanlæg m.v. skal der altid opstilles en sundhedsfaglig vurdering af projektet, med oplysninger om de skadevirkningerne borgeren vil blive udsat for hvis projektet gennemføres. Desuden skal der være en økonomisk miljømæssig opstilling i kr. for omkostningerne mv.: For tidlig døde, sygedage, medicin, hospitalsindlæggelser, tabt arbejdstid osv. osv. jf. normale opstillinger fra sundhedsmyndighederne, således at beslutningstagerne ved hvad de sundhedsskadelige påvirkning borgerne udsættes for, og den økonomiske konsekvensen ved projektet. Der skal altid i projektbeskrivelsen indgå et alternativ forslag for at forhindre sundhedsskadelig støj og økonomisk tab for borgerne i København. Begrundelse: Når der ska bygges nyt på en matrikel, findes der klare støjregler og der gælder særlige støjnormer for hvilken støj facaderne på flere side af huset påvirkes af, målet i dB(A)Lden . Denne regel bør der også være når der anlægges en ny vej eller, at der ændres væsentligt på en eksisterende vej. Dermed ligestilles beboerne i kommunen ved en ny vej eller en væsentlig ændring af vejen i et boligområde som vis der skulle bygge et nyt hus ved en trafikeret vej. Boligejerne hvor der anlægges eller ændres væsentligt på den vej hvor de bor, har i dag ingen muligheder/sikkerhed for, at kommunen pålægges, at overholde den anbefalede grænseværdi ved <58dB(A)Lden, som desværre er vejledende. Da det er kommunen som bestemmer vejføringen i Københavns Kommune – må det ligeledes være kommunen der tilgodeser, at deres borger holders støjfri, således at de ikke udsættes for sundhedsskadeligt støj som det beskrives i flere lægefaglige rapporter fx fra: Sundhedsstyrelsen, Miljøstyrelsen, Aarhus Universitet Miljø og Københavns Universitet fakultet Folkesundhed. Samt WHO og EU. Københavns Kommune har netop afsluttede bygger af en ny vej Nordhavnsvej samt ændredet væsentligt på Strandvænget. Støjen er dæmpet ved en opsat støjskærm på 4 meter, den dæmper støjen væsentligt fra nr. 5 til 19 på Strandvænget. I 1995 var støjen i Strandvænget ca. 55dB(A) (trafik mængde HVDT 4.000). Der er i år 2018 estimeret en støjbelastning for boligerne i Strandvænget 1+ 2+ 3 i alt antal 41 boliger. Støjen er estimeret til >70dB(A)Lden og en trafikmængde >10.900 køretøjer ÅDT, og som vil stige jf. prognose oplyst over for Økonomiudvalget i september 2017 med ca. 2% p.a., frem til år 2050. Der skal henvises til støjkort fra 2016 udarbejdet for Nordhavnsvejsprojektledelsen af Rambøll Acostica. BEMÆRK!!! Boligblokken Strandvejen 6 og Strandvænget 2 – ville ikke kunne bygges i dag, efter de pt. gældende regler om trafikstøj og belastningsgraden for boliger. Dvs. at de 41 boliger udsættes for en påvirkning af støjen som direkte er sundhedsskadelig. Med et åbent vindue ud til Strandvænget vil den vejledende støjnorm ikke kunne overholdes. Desuden har Vejdirektoratet, Miljøstyrelsen og Realkreditrådet ved rapporter godtgjort, at boligens værdiforringes med 1 til 1,2% for hver dB som ligger over 58dB(A)Lden Det sidste nye er, at der på flere ejendomsmæglerkæders hjemmeside, benyttes støjkort ved boligen og med et enkelt klik fremkommer støjkortet – desuden bliver prisen også fastsat ud fra et parameter støj >58dB(A)Lden, her vil ske en prisnedsættes. Det vil sige at næsten 100 borger i kommune har udsigt til at de udsættes for sundhedsskadelig støj og taber penge på deres bolig – årsag er: Manglende rettidig omhu og vilje ved beslutningsfasen af Københavns Kommune for anlæg af Nordhavnsvejen – idet kommune tilsidesætter 100 borgers helbred – og det hjælper ikke at skrive i VVM-redegørelsen med miljøvurdering Nordhavnsvej januar 2009 – at nogle boliger vil får mere støj end oprindelig – dermed er det en bevist valg i kommunen, at man giver disse borger mere støj – til trods for, at kommunen var informeret om projekter som ikke i nær samme grad ville påvirke borgerne støjmæssig og dermed sundhedsmæssigt. Der er en meget snæversynet og kritisabelt tilgang i kommunen, og prisen for denne sygdomsfremkaldende støjbelastning betales af borgerne med sygdom om dårlig helbred og dermed også samfundet generelt. Er Nordhavnstunnellen en tikkende bombe? Og vil luftforureningen og støjen giver en relateret sygdomsfremkaldende effekt for borgerne? Virkeligheden er, at Svanemøllehavnen/Strand og området ved Strandvænget og de mindre tilstødende villaveje er et rekreativt område, men snart vil Strandvænget ved tunnelportalerne være endnu et støjbefængte og luftforurenet område uegnet for mennesker. Desuden er det en alvorlig sag med støj og luftforurening samtidig det er særdeles sygdomsfremkaldende, når støj er over den anbefalede støjgrænse pares med stor luftforurening – sidste nye forskningsresultater. I 2016 udarbejdede Vejdirektoratet en grundig VVM-redegørelse Nordhavnstunnelen, med miljøvurdering. Heri tilkendegives, at grænseværdierne for NOxer ikke kan overholde gældende luftdirektivet ved op- og nedkørselsportalerne til Nordhavnstunnelen ved Kattegatvej. Derfor vil det være nødvendigt med menneskefri zoner på 50 meter rundt om portalerne. Dvs. et areal inkl. rampen er på størrelse med 4½ fodboldbaners areal. Der er skabt et vejkryds eller monsterkryds for Nordhavnsvej, Strandvænget og Strandpromenaden med ca. 23 signalmaster med op til 4 signallyskasser på hver mast i rekreativt område. 1. Nordhavnsvejsprojektet er udført ved et rekreativt område med beboelse, strandpromenade, Svanemøllestranden og Danmarks største lystbådehavn, og hvor det er estimeret, at der via den nye Nordhavnsvej årligt vil passere over og under jorden mindst 30 millioner køretøjer, heraf 2 mio. lastbiler pr. år ~ støjhelvede. 2. At der ligger en tikkende bombe i form af en naturgasfordelingsledning max 50 bar og med et drifttryk på ca. 37 bar. Arbejdsministeriet og Københavns Kommune betegnet denne naturgasfordelingsledning som et terrormål, idet denne gasledningen ligger midt i vejkrydset mellem asfalten og tunneldækket, hvor trafikken passerer hen over denne naturgasfordelingsledning – det er det eneste sted i Danmark at man lader en naturgasfordelingsledning fareklasse B, ligger i et trafikalt vejkryds med op og nedkørsler til en tunnel. Uforståeligt. 3. Desuden er Strandvænget også udlagt som tvangs rute for farligt gods. Det vil sige, at køretøjer transporter olie, gas, benzin, både flydende og pulverkemikalier, krudt, granater, fyrværkeri i container med sortkrudt/TNT ovenpå tunnelen og på vejen, forbi boliger på Østerbro. Fyrværkeriulykken i Seested ved Kolding, komme til at ligne en mindre bordbombe, hvis eller når der sker en antændt gasulykke i vores område. 4. På grund af manglende luftrensning i tunnelen vil placering af den kommende Nordhavnsvej og medfølgende portaler være en livsfarlig hån mod de mennesker, der bor på Ydre Østerbro. 5. At boligerne ca. 40 ejerligheder i Svanemøllegården, og ca. 28 lejemål i Strandvænget 2 og Strandvejen 6 (to boligblokke) udsættes for >75dB(A)Lden efter etableringen af Nordhavnsvej – i 1995 var støjen på Strandvænget >58dB(A). Derfor er det nødvendig, at udvise rettidig omhuen ved sådanne projekter, det er der overhoved ikke udvis her – men alene er et flertal i Borgerrepræsentationen gået efter en discount løsning – og har været mindre optaget af beboerne veg og vel og tilsyneladende immune overfor at borgerne udsættes for sundhedsskadelig støj og luftforurening – dette er ganske utilstedeligt, idet der var alternative løsninger som på ingen måde ville påvirket Svanemølleområdet kreative arealer og boliger m.v.