Oprettet: 17. maj 2018
Svarnummer:
15

Indsendt af

Ingolf Ibus

Virksomhed / organisation

Trafikforeningen Webersgade

Postnr.

2100

By

København Ø

Høringssvar

Høringssvar til ”Handlingsplan for vejstøj 2018-2023” Der er beboelsesområder og gader i og omkring indre by i København der er stærkt belastede af vejstøj. Handlingsplan for vejstøj er netop sat i værk for at mindske de sundhedsskadelige virkninger af vejstøj og dette bør Københavns Kommune tage alvorligt og forpligtige sig til og i højere grad at gøre noget ved end tilfældet er ved ”Handlingsplan for vejstøj 2018-2023”. Dette vil både komme byens borgere til gavn og mindske de sundhedsskadelige virkninger af vejstøjen, eksempelvis i form af stress, gavne byens udvikling og mindske presset på sundhedsvæsenet. Som beboer i en af de stærkt støjbelastede gader i København, Webersgade, kan jeg nemt få øje på nogle løsninger, der kan komme de støjplagede gader der har højere støjbelastning fra vejstøj end den vejledende grænseværdi på 58 dB til undsætning. Udgifterne hertil kan passende dækkes af P-afgifterne. For det første skal al nødvendig trafik have første prioritet, og mere unødvendig trafik, f.eks. pendler trafik og gennemkørende trafik, ledes hhv. over i den kollektive trafik og uden om byen. For det andet skal der indføres miljøzoner der er styrende for at vejstøjen kan mindskes. Det kan være i form at forbyde tung trafik i indre by i København. Det kan være at kun biler med godkendte støjsvage dæk har adgang til indre by. Det kan være forbud mod dieselbiler. For det tredje skal der være et højere flow i pålægning af støjdæmpende asfalt. Med 20 km ny belægning om året, når man aldrig igennem før asfalten er helt nedslidt og har været uden støjdæmpende virkning i adskillelige år. For det fjerde skal der være hastighedsbegrænsninger på 30/40 km i timen i indre by med et flow der passer til lyssignalerne. Meget trafikstøj kommer fra biler og ikke mindst motorcykler der accelerer. I Webersgade kan det med selvsyn ses og høres hvilken betydning det har for vejstøjen, når der accelereres for at nå overfor grønt eller også gult ved Øster Søgade. Pga. vejstøjen er det umuligt at opholde sig i gaden eller at tale sammen. Der kan også sættes spørgsmålstegn ved nødvendigheden af at have 2 kørespor i hver sin retning i parallelgaderne Sølvgade og Webersgade. Med et kørespor i hver sin retning, mindre hastighed, mindre mulighed for at accelerere og et bedre trafikflow ved lyssignalerne, vil både vejstøjen mindskes væsentligt og trafikken kunne afvikles på en bedre måde. Dette er med held afprøvet på andre vejstrækninger, f.eks. på Vesterbrogade, Roskildevej, Gl. Køge Landevej mv. Webersgade vil kunne indrettes med parkeringspladser i begge sider med et midterstykke med parkering forbudt i den ene side for at kunne have en vigeplads i tilfælde af udrykningsfartøjer skal igennem. Der vil stadig kunne være 4 opmarchbaner i krydset ved Øster Søgade til hurtig afvikling af trafikken. Hvis der samtidigt bliver plantet træer på udvalgte steder i forbindelse med parkeringspladserne, hvilket også har en lyddæmpende effekt, vil gaden få en helt anden karakter af, at der bor mennesker, trafikmønstret vil ændre sig, og livskvaliteten for beboerne vil stige væsentligt. De mange busruter gennem gaden synes også unødvendig, idet de fleste busser kun er ¼ og højst halvt fyldte. En af de måder der påpeges til at nedsætte støjen på inde i boligerne er f.eks. at installere lyddæmpende vinduer. Dette har selvfølgelig en effekt for lyden inde i boligerne, men generne af at der ikke kan udluftes til 2 sider vil ikke forsvinde. Betydningen heraf for indeklimaet er velkendt gennem mange år. I Webersgade har bebyggelsen en karakter med en effekt, der bevirker at støjen reflekteres og derfor også bliver kraftig ud til gårdsiden. Dette kan kun afhjælpes ved at mindske vejstøjen. Trafikforeningen Webersgade v/ formand Ingolf Ibus