Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Rabarbervej 10 -12

Opførelse af ny etageboligbebyggelse på Rabarbervej

Høringsfrist:

20. december 2017
Indsendt af:
Janus Porsborg
Dato: 20. december 2017
Svarnummer:
35
By:
København NV
Postnr.:
2400
På vegne af Benjamin 10 år: Hvorfor skal det være så højt. Og jeg plejer at spille fodbold om sommeren sammen med Manuel, Anas, Tim, Ayoob, Abdila og Wilfred og det er rigtig hyggeligt. Min far har vist mig tegningen og jeg kan ikke se hvor jeg kan se hvor jeg kan spille fodbold mere. mvh Janus
Læs høringssvar fra Janus Porsborg
Indsendt af:
Helene B Nielsen
Dato: 20. december 2017
Svarnummer:
34
Vedhæftede filer: 1
By:
Kbh NV
Postnr.:
2400
Vedhæftet mit høringssvar
Læs høringssvar fra Helene B Nielsen
Indsendt af:
Lars Martin Jensen
Dato: 20. december 2017
Svarnummer:
33
Vedhæftede filer: 1
By:
København NV
Postnr.:
2400
Se vedlagte dokument.
Læs høringssvar fra Lars Martin Jensen
Indsendt af:
Ann-Britt B. Landrock
Dato: 20. december 2017
Svarnummer:
32
Vedhæftede filer: 1
By:
københavn NV
Postnr.:
2400
Se vedhæftede fil
Læs høringssvar fra Ann-Britt B. Landrock
Indsendt af:
Jan Erik Kroll Nielsen og Susanne Hagelberg - supplement til tidligere indsendte høringssvar
Dato: 20. december 2017
Svarnummer:
31
Vedhæftede filer: 3
Virksomhed / Organisation :
Nabo
By:
København NV
Postnr.:
2400
706634 – supplement til tidligere indsendt høringssvar: I byggeansøgningen er der angivet, at der er skal være 43 pladser i parkeringskælderen. På tegningerne er der 22 parkeringspladser i parkeringskælderen, og det er meningen, at der skal holde 2 biler på hver plads efter et system, hvor den ene bil bliver løftet op og den anden holder nedenunder (se vedhæftede foto af plantegningen). Der er i det fremsendte materiale ikke nogen forklaring på, hvordan dette system fungerer, men vi antager, at man er nødt til at flytte den nederste bil manuelt for at kunne få den øverste bil ned? Hvis dette er tilfældet, er der reelt ikke tale om 43 parkeringspladser. Det kan godt være, at der kan ”pakkes” 43 biler sammen på pladserne, men hvem har lyst til at have sin bil ”hængende” øverst, hvis der bliver parkeret en bil nedenunder, og man så ikke kan få sit bil ned og dermed ikke kan bruge den når man har lyst. Så er der reelt tale om 22 pladser og ikke 43. Et andet problem er højden på 3,15 meter i parkeringskælderen. Det er muligt, at det lige kan lade sig gøre at placere 2 biler i “normal” højde på sådan en plads, men de fleste nyere biler er højere, og det vil sandsynligvis ikke være muligt at parkere en bil af SUV-typen i sådan et system. Så igen vil der ikke kunne være 2 biler på hver parkeringsplads. Hvis vi har ret i vores analyse, er der således kun reelt 22 parkeringspladser til de 89 lejligheder. Det betyder, at hvis bare hver fjerde husstand har bil, vil det ikke være alle beboerne, der kan finde plads i parkeringskælderen - og det vil tvinge dem til at finde parkering i nærområdet i stedet. Som det fremgår af vores eget tidligere indsendte høringssvar, er nærområdet i forvejen stærkt underdimensioneret mht. til p-pladser - og i følge byggeansøgningen skal områderne omkring det gamle vandværk fjernes og erstattes af friarealer med beplantning. I dagtimerne i dag er der allerede voldsomt parkeringskaos omkring det gamle vandværk. Og ved at nedlægge disse pladser og oven i købet føje de ekstra biler der kommer med det tiltænkte byggeri, til vil parkeringssituationen nærme sig en regulær nedsmeltning med ulovlige og uhensigtsmæssige parkeringer, der potentielt kan skabe mange farlige situationer med dårlige oversigtsforhold. Der er projekteret 4 handicapvenlige boligere i byggeriet, men der er kun afsat én handicapparkeringsplads. Vejledningen omkring handicapparkering fra Statens Byggeforsknings Institut (se vedhæftede) anbefaler, at der er mindst 2 handicappladser. Disse skal i øvrigt placeres tæt på indgangene til byggeriet og ikke som i det projekterede byggeri, hvor den eneste plads er placeret langt væk fra byggeriet. Personer, der har behov for en handicapvenlig bolig, vil ofte have brug en en bil for at kunne komme rundt, og en enkelt plads til handicapbiler vil derfor højst sandsynligt ikke være nok.
Læs høringssvar fra Jan Erik Kroll Nielsen og Susanne Hagelberg - supplement til tidligere indsendte høringssvar
Indsendt af:
Rie Donskov Grønbech
Dato: 20. december 2017
Svarnummer:
30
Vedhæftede filer: 1
By:
København NV
Postnr.:
2400
Høringssvar Sagsnummer: 706634 om opførelse af 89 boliger på på matr.nr. 123b Utterslev, København, beliggende på Rababervej 10-12. Som nabo, der bor i blok F på Jordbærvej, hvilket er lige over for matrikel 123b, bliver vores familie i meget høj grad berørt af flere forhold ved det nye byggeprojekt, herunder den nye etageboligbebyggelse, af de væsentligt indskrænkede friarealer i vores meget nære lokalområde, af den øgede usikkerhed og utryghed som den tiltagende trafik vil medføre samt af bekymring over hvad der skal ske med Vandværksbygningen som ikke er tænkt med i byggprojektet og som vi frygter bliver glemt, hvorved vi mister muligheden for at få etableret den lokale kulturelle institution og det fælles lokale mødested, som er så tiltrængt i netop dette lokalområde. Herunder er vores bemærkninger, bekymringer og spørgsmål til en række meget væsentlige punkter i høringsmaterialet. Kommunens dispensationer jf. planlovens § 19 Vi er uenige i at der kan dispenseres fra lokalplanen (lokalplan nr. 424 ”Grøndalsvænge Allé”), jf. planlovens § 19, med henvisning til at dispensionerne ikke strider mod lokalplanens principper. Vi mener derimod, at dispensationerne netop strider imod lokalplanens principper. For det første mener vi ikke, at det er fyldestgørende, når kommunen skriver, at ”Lokalplanen muliggør boligbebyggelse, og for byggefelt A2 gælder, at der kan opføres ny bebyggelse i indtil tre etager med udnyttet tagetage og tagterrasse.” (jf. s. 4 i høringsmaterialet). Vi mener derimod at lokalplanen muliggør bebyggelse og at bebyggelsen kan være maksimalt tre etager med udnyttet tagetage og tagterrasse, men at bebyggelsen skal passes ind i lokalplanområdets beliggenhed, hvor der henvises til villabebyggelse og anden tæt-lav bebyggelse. Det fremgår således af intentionerne i lokalplanen, at planen skal ”muliggøre, at der kan opføres helårsboliger i en bebyggelse, der er tilpasset områdets særlige karakter.”, med bebyggelse der er tilpasset lokalområdets særlige karakter, præciceres det, at ”ny bebyggelse her opføres som overvejende tæt-lav bebyggelse, der svarer til, hvad der findes i områder med byggeforeningshuse.” Vi mener således at det utvetydigt fremgår at lokalplanen, at et vigtigt princip for den nye bebyggelse, der skal opføres på området er, at det opføres som tæt-lav bebyggelse, hvilket ikke stemmer overens med de to store etageboligbyggerier, som fremgår af byggeprojektet, der begge går til den maximale grænse på begge bygninger. Derudover, synes det hensynsløst at bygge så tæt på to allerede eksisterende store bygninger i området, når der er hhv. 7,6 m til skel mod øst og 6 m til skel mod vest. Denne bygningstæthed virker ugennemtænkt og bekymrende. Det ville give god mening for alle områdets nuværende beboere og brugere, at der blev bygget rækkehuse i samme eller lignende udformning, som Jordbærvej. Rækkehuse ville være i overensstemmelse med lokalplanens principper, om hensyntagen til områdets særlige karakter, ville give mulighed for mere friareal imellem og rundt om bygningerne og ville ikke kollidere med områdets to store massive bygninger. Dispensation fra lokalplanen § 7, stk. 1 Kommunen begrunder efter vores opfattelse, ikke dispensationen fra lokalplanens § 7, stk. 1. Lokalplanens § 7, stk. 1 omhandler størrelsen af friarealer, der skal være ”af størrelsesordenen 50 procent af boligetagearealet”. Det fremgår af høringsmaterialets side 3, at ”Ansøgningen drejer sig om tilladelse til at opføre en ny etageboligbebyggelse, der udgøres af to bygninger på samlet 4.393 m2, svarende til en bebyggelsesprocent på 82 inklusiv eksisterende vandværksbygning.” Det er meget svært at tage stilling til hvorvidt byggeprocenten og friarealet overholdes, når ovenstående forhold ikke er bedre belyst. Tæller vandværksbygningen med i bebyggelsesprocenten, således at de to etageboligbyggerier og vandværksbygningen udgør de 82 %? Og hvis de to bygninger samlet udgør 4.393m2, hvor tæller så vandværksbygningen? Tæller vandværksbygningen med som friareal? Hvis det er tilfældet, at vandværksbygningen er beregnet med i de 4.393m2 tyder det på, at byggeriet teknisk set, overholder lokalplanens § 7, stk. 1 om størrelsen af friarealet. Men det er meget utilfredsstillende, at et så vigtigt punkt ikke er ordentligt belyst i høringsmaterialet. Dispensation fra lokalplanens § 7, stk. 3 Kommunen begrunder dispensationen fra lokalplanens § 7, stk. 3 med at ”Arealerne indrettes til leg og ophold med stier, græsarealer, plantebede og træer.” Det er svært at se hvordan friarealet kan indrettes til leg, ophold og stier, når en stor del af friarealet ligger spredt som mindre områder på matriklen. Friarealet ser således ud til at bestå af områderne: mindre område langs Jordbærvej, mod skel, der på nuværende tidspunkt anvendes til parkeringspladser mindre område langs Rababervej, mod skel, der på nuværende tidspunkt anvendes til parkeringspladser til fordel for besøgende på plejecentret Grøndalsvænge og til gæster på Jordbærvej, og ikke mindst gæster på til Koncernservice på Borups allé 177 mindre og tyndere område rundt om hele vandværksbygningen, der på nuværende tidspunkt er udlagt som hhv. grus og asfalt og primært anvendes til parkering af gæster til Koncernservice mindre område på hhv. 7,6 m og 6 m langs de nye etageboligbyggerier, samt for enden af byggerierne, ned mod Grøndalsparken Da da ikke er tale om et samlet friareal, men derimod et friareal der er spredt ud på matriklen som mindre områder, der på nuværende tidspunkt huser en hel del parkering, er det meget svært at se hvordan friarealet kan indrettes således, at det kan konstrueres som ”anvendelige fælles haverum, legepladser og lignende” (jf. lokalplanens § 7, stk. 3). Muligvis overholder byggeriet teknisk set lokalplanens § 7, stk. 1 om at friarealet skal udgøre 50 % af boligetagearealet, men det overholder ikke lokalplanens § 7, stk. 3 om den kvalitet der bør være på friarealet. Et centralt punkt for os, beboere i lokalområdet. Vi mener således ikke, at der er tale om reelt friareal på reelt 50 % af boligetagearealet, da vi ikke mener at friarealet stemmer overens med lokalplanens § 7, stk. 3 om friarealets anvendelsesmuligheder. En stor del af friarealet er små stykker område, der ligger langs vej eller bygning, hvor det ikke er muligt at etablere lege- eller opholdsrum, der kan skabe lokal sammenhæng for områdets beboere og brugere. Dette forhold indskærpes yderligere når der tages højde for den øgede trafik som følge af den planlagte parkeringskælder under etagebebyggelsen. Derudover skal friarealet også huse storskraldsrum samt handicapparkeringsplads, hvilket ikke stemmer overens med lokalplanens § 7, stk. 3 om anvendelsesmuligheder for friarealet. Det tyder på, at der endnu engang, bygges for tæt, når friarealet kun teknisk set overholder lokalplanens bestemmelser. Der bør bygges i overeensstemmelse med lokalplanens principper, herunder bestemmelser og intentioner med friareal der giver reelt mulighed for anvendelse. Parkering og trafik Der etableres 43 underjordiske parkeringspladser med nedkørsel og vendeplads klods op af blok G på matrikel 123a. Vi er fortsat meget bekymrede og utilfredse med den trafikale løsning, der efter vores opfattelse ikke har ændret sig særlig meget siden senestes byggeansøgning. Vi er meget ærgelige over at kommunen tilsyneladende ikke forholder sig til dette, efter vores opfattelse, meget kritiske punkt i byggeprojektet. Hvordan kan det være en god idé at 43 biler samt skraldebiler skal have vendeplads så tæt på en bygning samt de to adgangsstier der omgiver bygningen (blok G på matrikel 123a)? Har man taget hensyn til trafikstøjen det vil skabe for de nærmeste naboer? Har man overvejet hvordan de nærmeste huse vil blive omringet af trafik på for og bagside? Har man overvejet hvilken utryghed dette trafikale pres, vil betyde for dem og deres børn? Igen oplever vi at denne uholdbare trafikale løsning er udtryk for en konsekvens af, at der bygges for tæt på matriklen. Og igen kan det trafikale pres løses ved at bygge anderledes og mindre tæt. Der vil fx ikke være et trafikalt problem, hvis der bygges rækkehuse, da parkeringspladserne så kan etableres på matriklens friarealer langs jordbærvej og rababervej og derfor ikke skal køre mellem matriklerne, hvor bløde trafikanter færdes. Efter vores opfattelse lever placeringen af vendepladsen til de underjordiske parkeringspladser, ikke op til lokalplanens principper om, at ”sikre, at ubebyggede arealer ved indretning med belægning, møblering, belysing og begrønning af forskellig art kan give oplevelsesrige og trygge muligheder for adgang og ophold for alle” (jf. lokalplanens § 1. ) Der er efter vores opfattelse, fortsat tale om en utryg og uholdbar trafikal løsning og vi mener ikke at den lever op til lokalplanens bestemmelser om tryg adgang og ophold for alle. Vandværksbygningen Som naboer er vi ærgerlige over, at kommunen tilsyneladende vil tillade at vandværket ikke er omfattet af byggeprojektet og derfor må forventes forsat, ikke at blive taget i anvendelse og yderligere forfalde. Dette forhold mener vi strider imod intentionenerne i lokalplanens § 3, stk. 2, hvor det fastslås at vandværksbygningen er bevaringsværdig og kan ”indrettes til publikumsorienterede serviceerhverv... samt andre udadvendte funktioner af social, kulturel eller fritidspræget karakter, fx klubber, udstillings- eller beboerlokaler.” Efter vores opfattelse er det uambitiøst, når muligheden for at indrette og etablere en kulturel institution, som lokalområdet i den grad har behov for, ikke indfries. Når bygningen har opnået status af bevaringsværdig, bør den bevares og bruges. Måske er det ikke i bygherres interesse, men det bør være i politikernes interesse, i Teknik og Miljøudvalget, at der etableres et kulturelt mødested for lokalområdet. Og der er kræfter i området, som gerne vil kæmpe for at bygningen kan blive taget i anvendelse til kulturelle, sportslige og almennytige formål, hvilket potentielt set også kan være med til at fremme et mere aktivt medborgerskab i området. Vi håber Teknik og Miljøudvalget vil tage vores høringssvar alvorligt og vi håber at de tør have en mere ambitiøs tilgang til vandværksbygningen. Med Venlig hilsen Rie Donskov Grønbech og Martin Donskov Grønbech Jordbærvej 29 København NV
Læs høringssvar fra Rie Donskov Grønbech
Indsendt af:
Shady Aboudaken
Dato: 20. december 2017
Svarnummer:
29
By:
København NV
Postnr.:
2400
Høringssvar vedr. ansøgning om byggetilladelse på Rabarbervej 10-12. Som beboer på jordbærvej og far til 3 aktive børn, kan jeg ikke undgå at blive nervøs over den farlige og kaotiske trafiksituation der vil opstå, hvis ansøgningen godkendes. Det vil give meget trafik på og omkring jordbærvej, samt bilister som ikke nødvendigvis tager hensyn/kører efter reglerne. På baggrund af dette, synes jeg at ansøgningen bør afvises. Desuden synes jeg, at kommunen burde tænke langt mere visionært i forbindelse med området, og inddrage de mange gode og meget aktive kræfter der bor på jordbærvej og i området generelt. Jeg frygter at et forhastet og farligt byggeri vil skubbe de ressourcestærke børnefamilier væk fra området. Med venlig hilsen Shady Aboudaken, Jordbærvej 13
Læs høringssvar fra Shady Aboudaken
Indsendt af:
Fränze Svarre-Lindner
Dato: 20. december 2017
Svarnummer:
28
By:
København NV
Postnr.:
2400
Høringssvar vedr. ansøgning om byggetilladelse på Rabarbervej 2 og 10-12. På baggrund af de tegninger der er indsendt, håber jeg, at der ikke bliver givet dispensation og bebyggelsen ikke bliver godkendt. Farlig trafik langs husene: Den måde bygherren vil bruge KAB's matrikel og lave om til en vendeplads langs jordbærvejs huse uden et tilstrækkelig fortov fodgængere er i strid med lokalplanens §4 Stk. 5. »Vej-, plads- og stiarealer skal udformes, så de tilgodeser alles færdsel på arealerne.« og fuldstændig uansvarlig, da små børn færdes der og uden fortov ville der være risiko for påkørsler. Frirumsareal: Lige nu vil bygherrene bruge Vandværket som frirumsareal, men dette betyder, at det forfalder mere og mere og når bygherren har besluttet sig for, at det alligevel skal bruges til boliger, som i første forslag, er der ikke sørget for det nødvendige frirumsareal som der er blevet søgt dispensation for.
Læs høringssvar fra Fränze Svarre-Lindner
Indsendt af:
Channie & Lars Bech Andersen
Dato: 20. december 2017
Svarnummer:
27
Vedhæftede filer: 1
By:
København NV
Postnr.:
2400
Se vedhæftede fil
Læs høringssvar fra Channie & Lars Bech Andersen
Indsendt af:
Lotte Lundberg Kildevang
Dato: 19. december 2017
Svarnummer:
26
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Afdelingsbestyrelsen i boligafdelingen Grøndalsvænge Allé, AKB København
By:
København NV
Postnr.:
2400
Se vedhæftede.
Læs høringssvar fra Lotte Lundberg Kildevang
Indsendt af:
truels sterm
Dato: 19. december 2017
Svarnummer:
25
Virksomhed / Organisation :
Beboer i naboområde
By:
København NV
Postnr.:
2400
Ved at betragte byggeriet, der ansøges om, er der en bekymring, jeg gerne vil nævne. Uagtet formelle godkendelser og dispensationer er det meget pressede forhold omkring byggeriet ved jordbærvej. Dette byggeri og institutioner på mandelvej og rababervej nyder godt af de rekreative forhold, der er omkring den tynde stribe af grøndalsparken og den luft, som den ubebyggede grund p.t. udgør. Det er tydeligt at det nye byggeri har en bebyggelsesgrad, der mindst er lige så høj som det eksisterende byggeri har. I ethvert område er det vigtigt at der noget udeareal at bevæge sig i og at glæde sig over. Området ligger ikke i gader med godt forretningsliv, hvor dette i sig selv kan være en kvalitet. Derfor er det vigtigt at der er noget andet for os, der bor. Dette er ved at forsvinde med det nye byggeri, der ligger tæt og tildels med "skulderen" til byggeriet på jordbærvej. Det nye byggeri bliver belastet af jordbærvejs bebyggelse og vice versa. Det bliver ikke så attraktivt at bo i området. P.t. er beboelsen på jordbærvej kendetegnet ved at være meget velfungerende med rescourcestærke beboere. Min frygt er at beboere søger væk fra området og bebyggelsen ændrer karakter. Bydelen NV har allerede mange områder, der ikke fremstår som attraktive. Det vil simpelthen være en skam for NV området. Kan grunden benyttes som rekreativt område med let byggeri der fungerer i samspil med de eksisterende institutioner og der samtidig er en klimasikring i tilfælde af kraftigere og hyppigere skybrud. Dette aspekt er jeg ikke sikker på om københavns kommune prioriterer. Det er en anden vej.
Læs høringssvar fra truels sterm
Indsendt af:
Marie Berg Nygaard og Joakim Skou Thomsen
Dato: 19. december 2017
Svarnummer:
24
Vedhæftede filer: 1
By:
Kbh NV
Postnr.:
2400
Se vedhæftede fil
Læs høringssvar fra Marie Berg Nygaard og Joakim Skou Thomsen
Indsendt af:
Mads Broe Liebmann
Dato: 19. december 2017
Svarnummer:
23
Virksomhed / Organisation :
Almenbolig Plus Grøndalsvænge
By:
København
Postnr.:
2400
Trafiksikkerheden er alvorligt udfodret! I høringsbrevet er vej- og trafiksikkerhed ringe beskrevet og meget udfordrende for de beboertyper og trafikanter vi har på Jordbærvej, herunder et stort antal børn, børneinstituitioner og udviklingshæmmede . Bygherrer har tilføjet et smalt fortov, men uforholdsmæssigt tæt på vores bebyggelse. Bygherrer bruger i forvejen af det sparsomme fælles friareal, for selv at kunne bygge større og skabe friareal ved den nye bebyggelse! Samtidig skabes der en yderst farlig trafikal situation, hvor Jordbærvejs huse er klemt inde mellem en vej/parkeringsplads på den ene side, og vej/vendeplads på den anden side. Det giver dårligt udsyn og ringe plads og kan potentielt øge risikoen for, at "bløde" trafikanter, især børn og handicappede kan komme til skade. Der bor ca. 150 børn på Jordbærvej, hvoraf de ca. 80 % er under 8 år – det kan blive et meget farligt område at færdes og lege i, for hvor skal børnene ellers lege, da friarealerne er yderst minimale? Byggeriet er måske blevet mindre i omfang og mere åbent i fremtoningen, der er færre bebyggede km2. end tidligere ansøgning, men placeringen af vendepladsen til biler er fortsat farlig. Friareal beregnes som en lukket vandværksbygning, som bygherre ikke har tænkt sig at renovere? Hvordan kan et gammelt vandværk, som ingen af områdets beboere har adgang til, regnes med som friarel? Det er beboerne meget uforstående overfor. Og især når ansøger ikke har tænkt sig at ombygge vandværket, så det er tilgængeligt. Teknik – og Miljøforvaltningen har sendt en nabohøring ud vedrørende en grund, der ikke har en lovlig lokalplan? Ved forrige høringsrunde stod det klart, at der ikke eer udformet et tillæg til lokalplanen, som lovliggør det store byggeri af børnehaven Grøndalen. Det var sågar TMF's egne politikere, der opdagede dette... Hvordan kan TMF sende noget i høring, når der ikke ligger en lovlig lokalplan for området?? Kommunen burde tænke i mere langsigtede og visionære baner - Fx. lade sig inspirere af aktive naboers engagement og forslag til løsninger for arealet som grønt omårde og vanværket som kulturhus, i stedet for at haste et byggeprojekt igennem, igen, igen. Området er attraktivt som det er nu for især børneefamilier og engagerede byboere, men vil blive farligt, hvis et byggeri af denne type gennemføres på de betingelser der er skitseret her. Det kan have meget negative konsekvenser for både Jordbærvej, lokalområdet, beboersammensætningen og hele nærområdet generelt.
Læs høringssvar fra Mads Broe Liebmann
Indsendt af:
Jan Erik Kroll Nielsen og Susanne Hagelberg
Dato: 19. december 2017
Svarnummer:
22
Virksomhed / Organisation :
Nabo
By:
København NV
Postnr.:
2400
Høringssvar - byggeri på Rabarbervej 10-12 På trods af en ny byggeansøgning, hvor bygherren er kommet nogle af kritikpunkterne fra den tidligere høring i møde, er vi som kommende naboer stadig meget bekymrede for de konsekvenser, byggeriet vil have for sikkerheden og ”leverummet” i et i forvejen tæt bebygget område. Det vil uden tvivl forringe forholdene - ikke mindst for de nærmeste naboer, der inkluderer to store børneinstitutioner og et bosted. Byggeriet har i den nye ansøgning stadig en højde, der gør, at det vil skygge for de omkringliggende lejligheder. Selvom det i lokalplanen for området kun er tilladt at bygge i tre etagers højde og med udnyttet tagetage, ser byggeriet reelt ud til at være et fire etages byggeri. I hvert fald må det kræve en ret løs fortolkning at se den øverste etage som en udnyttet tagetage. De trafikale forhold i området er i forvejen kritisable. Særligt området rundt om det gamle vandværk er ekstremt belastet af parkerede biler, og et byggeri med mange lejligheder og meget færre parkeringspladser vil kun belaste området yderligere, så parkeringssituationen bliver endnu mere kaotisk. Oversigtforholdene for både billister og gående vil blive endog meget ringe, og den udlagte vendeplads/vej er - på trods af et fortov på en meters bredde - også i denne byggeansøgning ekstremt tæt på boligerne. Store renovationsvogne m.v. vil komme helt tæt på bygningerne og "rage" ind over fortovet. Dette vil ikke kun være meget generende men også meget farligt for de mange primært børn og handicappede/gangbesværede, der i dag bevæger sig på netop det område. Sidst men ikke mindst er det meget svært for os at se, hvordan bygherren i sin byggeansøgning lever op til intentionerne i lokalplanen, eftersom heller ikke dette byggeri efterlader megen luft mellem bebyggelserne i området. Den gamle bevaringsværdige vandværksbygning er udelukkende nævnt som friareal, og de kultur- og miljøhensyn, som der lægges vægt på i lokalplanen, indgår overhovedet ikke i ansøgningen. Derfor må man frygte, at vandværket blot vil stå at forfalde i stedet for at danne ramme for et aktivt medborgerskab, som det ellers har stort potentiale for. Vi synes, det er besynderligt, at byggeriet overhovedet er præsenteret til godkendelse, idet det tydeligvis vil betyde massive forringelser for både beboerne på Jordbærvej og for de omkringliggende institutioner. Vi sætter vores lid til, at politikerne er klar over, hvor unik og succesfuld boligafdelingen Grøndalsvænge er, og hvor ødelæggende det vil være, hvis vi ikke længere kan sende vores børn ud at lege, uden at frygte, at de bliver kørt ned, eller hvis vi ikke længere har et stykke græs at mødes på, når vi afholder et af vores mange årlige fællesarrangementer. Vi appellerer til, at politikerne - som de gjorde på valgmødet før kommunalvalget - fortsat bakker op om, at grunden ikke blot skal overbebygges og afviser dette byggeri, så der i stedet kan arbejdes på alternative løsninger til gavn for hele bydelen. De bedste hilsener Jan Erik Kroll Nielsen og Susanne Hagelberg + Anton 6 år og Jonathan 8 år
Læs høringssvar fra Jan Erik Kroll Nielsen og Susanne Hagelberg
Indsendt af:
Jens Peter Kildevang
Dato: 19. december 2017
Svarnummer:
21
Vedhæftede filer: 1
By:
København NV.
Postnr.:
2400
Høringssvar er vedhæftet som PDF. Sagen kort: Medlemmerne af Teknik- og Miljøudvalget (TMU) skal i starten af 2018 tage stilling til, om der ifbm. nybyggeri på Rabarbervej 10-12 skal gives dispensationer iht. Lokalplan nr. 424 ”Grøndalsvænge Allé”. I den forbindelse ønsker TMF's Center for bygninger naboernes kommentarer til eventuelt nybyggeri på det grønne areal, som er frasolgt sammen med det bevaringsværdige vandværk. Konklusion: Ansøgning i strid med lokalplan og bør afvises Politikerne i TMU bør afvise byggeansøgning med den begrundelse, at der ikke kan gives dispensation ift. lokalplanens krav om friareal samt lokalplanens §4 Stk. 5. »Vej-, plads- og stiarealer skal udformes, så de tilgodeser alles færdsel på arealerne.« Herunder lokalplanens kommentar på side 15 nederst. Ligeledes lever ansøgningen ikke op til lokalplanens illustrationer på side 8, der viser ”bebyggelse i overensstemmelse med lokalplanens principper”. Årsagen er, at ansøgte byggeri ikke lever op til intentionen i lokalplanen om, at fremtidigt nybyggeri skal være rækkehus-lignende byggeri. Det overholdes ikke i det ansøgte nybyggeri, hvilket bl.a. var begrundelsen for forkastelse af forrige indstilling til TMU – (Tidl. byggeansøgning blev enstemmigt nedstemt af TMU d. 19/6-2017 med netop den begrundelse med stemmerne 9 mod 0). Lokalplan fraviges på flere punkter, end Center for bygninger vurderer: Ejendommen er omfattet af lokalplan nr. 424 ”Grøndalsvænge Allé”. TMF - Center for Bygninger vurderer, at lokalplanens bestemmelser ikke fraviges. Men som det dokumenteres nedenfor i mit høringssvar, afviger byggeriet i høj grad fra lokalplanens bestemmelser.
Læs høringssvar fra Jens Peter Kildevang
Indsendt af:
Sune Løvsø
Dato: 19. december 2017
Svarnummer:
20
Vedhæftede filer: 1
By:
København NV
Postnr.:
2400
Se den vedhæftet fil for høringssvar fra jordbærvej 75
Læs høringssvar fra Sune Løvsø
Indsendt af:
Line Hesselvig Krogh
Dato: 19. december 2017
Svarnummer:
19
Vedhæftede filer: 1
By:
København NV
Postnr.:
2400
Høringssvar vedr. bebyggelse på Rabarbervej 10-12
Læs høringssvar fra Line Hesselvig Krogh
Indsendt af:
Sune Hellerup Brøndum
Dato: 19. december 2017
Svarnummer:
18
By:
københavn nv
Postnr.:
2400
Høringssvar vedr. ansøgning om byggetilladelse på Rabarbervej 10-12 Efter at have kigget på ansøgningen er der en række punkter der falder mig i øjnene. som beboer på jordbærvej og far til en meget aktiv lille knægt, kan jeg ikke undgå at blive nervøs over den trafiksituation der vil opstå, hvis ansøgningen godkendes. Uanset om der etableres et fortorv, vil det give meget trafik på og omkring jordbærvej, og af bilister der ikke nødvendigvis selv har børn i området, og som derfor ikke nødvendigvis tager hensyn/kører efter reglerne. Desuden forstår jeg, at vandværksbygningen, som man ikke har tænkt sig at renovere, bliver brugt som friareal, hvilket ikke kan være andet end end fejl og derfor ikke kan bruges som argument fra ansøgeres side. Alene på baggrund af dette, synes jeg at ansøgningen bør afvises. Desuden synes jeg, at kommunen burde tænke langt mere visionært i forbindelse med området, og inddrage de mange gode og meget aktive kræfter der bor på jordbærvej og i området generelt. Jeg frygter at et forhastet og farligt byggeri vil dræne hele området for engagement og ressourcer som man i stedet burde sætte til at arbejde for områdets bedste. Med venlig hilsen Stine og Sune Hellerup Brøndum Jordbærvej 43
Læs høringssvar fra Sune Hellerup Brøndum
Indsendt af:
Nikolaj Schulz
Dato: 19. december 2017
Svarnummer:
17
Vedhæftede filer: 1
By:
København NV
Postnr.:
2400
Se vedlagte brev.
Læs høringssvar fra Nikolaj Schulz
Indsendt af:
Pia Koch-Hansen
Dato: 19. december 2017
Svarnummer:
16
Vedhæftede filer: 1
By:
København NV
Postnr.:
2400
Se høringssvar i vedhæftede dokument
Læs høringssvar fra Pia Koch-Hansen
Indsendt af:
Aksel Fænø Mejdal
Dato: 19. december 2017
Svarnummer:
15
By:
København NV
Postnr.:
2400
Angående byggeriet på Rababervej 10-12, er min mening den, at jeg selvfølgelig er med på det der med at bygge nye huse til nye familier og at de sikkert er rigtig søde og venlige men vor kan man så lege nat-dyr når det er helt mørkt? eller lege gemme i det høje græs? 0g låne krydderier fra plante kasserne medmindre at de bliver rykket.Men sommer festen plejer jo også at blive holdt på plænen så vor skal den holdes? og i stedet for at lade det store skrummel stå og se uhyggeligt ud kunne i måske godt lære at bruge jeres fantasi og måske lave det om til (det er hvad jeg gerne ville have) et kæmpe træ-værksted som folk b.la kunne lave gaver til fødselsdag eller som nu julegaver og den anden halvdel til en billig træbutik til når folk manglede træ til deres projekter. men da jeg var helt lille skulle jeg slet ikke bekymre mig om biler på grusstien men nu kommer i åbenbart og ødelægger det hele ved at lave den om til en helt normal vej og så et s**** parkeringshus så lad mig lige høre:VIL I VIRKELIG GÆRNE HAVE AT SMÅ BØRN BLIVER UDSAT FOR DET!!!???? men jeg ved godt at i tænker:der sker jo slet ikke noget men det er der større chance for hvis i bygger veje begge steder. men til sidst er jeg aller mest bange for sker: det er hvis mine venner bliver nød til at flytte herfra fordi de ikke gider at høre på maskine arbejde i halvandet år bare fordi i absolut skulle begynde at bygge de f******* huse. men det er i vert fald alt hvad jeg har at sige til jer jeg håber at i ombestemmer jer inden det er for sent. Aksel, 10 år
Læs høringssvar fra Aksel Fænø Mejdal
Indsendt af:
Dorte Fænø Mondrup
Dato: 19. december 2017
Svarnummer:
14
By:
København NV
Postnr.:
2400
Høringssvar vedr. ansøgning om byggetilladelse på Rabarbervej 2 og 10-12. Som borger i Københavns Nordvestkvarter, som nabo til det potentielle byggeri på Rabarbervej og som mor til to skolebørn er jeg dybt bekymret for og stærk modstander af det eventuelt kommende byggeri af nedenstående årsager: 1. Trafiksikkerhed 2. Mangelfuld nabohøring 3. Ingen plan for vandværket. ad1) Ændring af vejudlæg er - selvom der opføres et smalt fortov - stadig i strid med lokalplanens §4 Stk. 5. "Vej-, plads- og stiarealer skal udformes, så de tilgodeser alles færdsel på arealerne. " Den planlagte vendeplads vil udgøre et ekstremt farligt trafikpunkt, der ligger klinet op ad famillieboliger på den ene side og en plejeinstitution for personer med en udviklingshæmning på den anden side. Dette sammenlagt med en høj %-del af småbørnsfamilier på Jordbærvej, betyder et stort antal af små børn, personer med fysisk og psykisk handicap samt ældre, der alle er ekstra sårbare og udsatte i trafikken. Rabarbervej, Mandelvej og Jordbærvej er i forvejen udsat for tættere trafik end vejanlæggene er bygget til, da der siden bl.a. Københavns Kommunes Koncernservice har taget nabobyggeriet på Borupsalle 177 i brug, har, inden for i koncernservice åbningstid, været tæt pakket, med ulovligt parkerede biler på alle tre veje, samt på brandvejen og rundt om vandværksbygningen. ad2) Naboorienteringen og bilag på høringssiden er mangelfuld, idet der kun er vedlagt 6 tegninger af nybyggeriet i byggeansøgningen. Dertil kommer at beregninger af friareal, er ikke med, ej heller er ændringen i vejudlæg omfattet af høringen. Dette er stærkt kritisabelt, da netop trafiksikkerhed er den store bekymring, Jf. ovennævnte. ad3) Ansøger ønsker ikke at ombygge det bevaringsværdige vandværk, der forfalder yderligere. Dette er i strid med kommunens intentioner om at sælge vandværket SAMMEN med grunden for at få istandsat vandværket. Nu tillader TMF angiveligt ansøger kun at bebygge den grønne grund og lade vandværket forfalde. Det er i strid med politikernes ønske om at bruge vandværket. Ansøgningen er med andre ord ikke i overensstemmelse med den intention, der udtrykkes i lokalplanens §3 stk. 2 ”Den på tegningen viste bevaringsværdige bygning kan derudover indrettes til publikumsorienterede serviceerhverv,…samt andre udadvendte funktioner af social, kulturel og fritidspræget karakter.” Da ansøgningen ikke indeholder planer om, at vandværket anvendes til kulturelle formål, er det i strid med lokalplanen, særligt når vandværket alligevel inddrages i udregningen af bebyggelsesprocent i ansøgningen. Beboerfællesskabet på Jordbærvej er stærkt og engageret. Vi ønsker som aktive medborgere at bidrage kontruktivt til vores lokalområde, hvilket rækken af høringssvar også er et udtryk for. Vi ønsker at værne om de urbane åndehuller, som Vandværksgrunden er hér og vi er fastsatte på at bevare Nordvests mangfoldighed og særlige charme. Vi er således mange, der brænder for i samarbejde med Københavns Kommune og aktører i området (friskoler, ungdomsklubber, folkeskoler, NGO'er, frivillige ildsjæle, teatergrupper, idrætsforeninger, maker-spaces mv.) at udvikle Vandværket som områdets lokale platform for skabende fællesskaber, hvor børn, unge og ældre kan mødes på tværs af alder samt sociale og kulturelle skel - og derigennem mobilisere mere tryghed, livskvalitet og sammenhængskraft i et til tider udfordret Nordvest. Med ønske om lydhørhed og et godt nytår! Dorte Mondrup
Læs høringssvar fra Dorte Fænø Mondrup
Indsendt af:
Dennis Mejdal
Dato: 19. december 2017
Svarnummer:
13
By:
København
Postnr.:
2400
Høringssvar vedr. ansøgning om byggetilladelse på Rabarbervej 2 og 10-12. På baggrund af de tegninger der er indsendt, kan jeg kun tage afstand fra et sådan byggeri. Man vil lave et byggeri, hvor man bruger det maksimale plads på at bygge, og fratager dermed et forholdsvist nyt område med beboelse og institutioner, fra luft og plads. Og igen, byder de på en tegning der går op på 4 etager, så de på den måde kaster godt med skygge på de nuværende huse og institutioner. Oven i det, kommer så hele problemet med at jorden er forurenet, og man ved et sådant byggeri, vil få hvirvlet al den forurening godt rundt, til både de nuværende huse og institutioner. Det står i skarp kontrast til at man har valgt at samle så mange børnefamilier og institutionstilbud på sådan et lille område, og så vælge at fratage dem plads og give dem forurening. De små grønne arealer et sådan byggeri vil efterlade de nuværende beboere af Jordbærvej, som ligger for enden af hver blok, er ringe nok i sig selv, men at de så tegner så langt et byggeri, at de bliver nød til at fratage grøn grund, fra hvad der må ses som tilhøre Jordbærvej, for at kunne lave svingplads til biler til kælderparkering, det er både at fratage fællesområder til godt naboskab, og til fare for de ca. 150 børn der beboer Jordbærvej og leger i området, og i den del af grunden som ellers kunne betragtes som den fredelige side. At hele byggeriet, kun tager stilling til grunden, og så bebygger den til det maksimale, for at lægge grønne arealer rundt om det gamle vandværk, så man på papiret kan skrive, at nu er der stadig grønt "nok", det virker seriøst problematisk, at det grønne de planlægger der skal være er i indkørsler til parkering og lige ved vejene. Det kan godt være at tallet under grønt rubrikken så opfylder en kvote, men det føltes som et smuthul og ret utrygt for vores færden, i et område, der pludselig virker til at være forbeholdt bilers kommen og gåen, og intet område fredet til børnenes færden. Og så forstår jeg slet ikke man kan efterlade hele det store Vandværk ude fra byggeprojektet. Skal den fredede bygning så bare stå og forfalde og efterlades der med al sin graffiti og brædder for vinduerne. Det virker som om noget skal hastes igennem. Jeg beder jer om at tage hensyn til det fantastiske naboskab, som de mange familier der er tilflyttet Jordbærvej, har fået. Og det skal langt hen af vejen tilskrives at vi har haft et grønt område at mødes på og om. Der er så mange resurse stærke familier samlet her, som virkelig brænder for det her område. Jeg frygter at ved bare at haste noget igennem, at det potentielt kan ødelægge det hele, og at mange familier vil fraflytte området hvis man klemmer mere byggeri og veje ned om ørene på dem. Jeg mener man fratager os muligheden for et gårdmiljø, ved at bebygge det sidste stykke grønt tilknyttet området her.
Læs høringssvar fra Dennis Mejdal
Indsendt af:
Metroselskabet
Dato: 19. december 2017
Svarnummer:
12
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Metroselskabet
By:
København S
Postnr.:
2300
Se venligst vedhæftede høringssvar.
Læs høringssvar fra Metroselskabet
Indsendt af:
Frederik Nygaard
Dato: 19. december 2017
Svarnummer:
11
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Klynge C Brønshøj/Vanløse - Klyngebestyrelsen
By:
København NV
Postnr.:
2400
Se vedhæftede fil.
Læs høringssvar fra Frederik Nygaard
Indsendt af:
Vanløse Lokaludvalg
Dato: 19. december 2017
Svarnummer:
10
Vedhæftede filer: 1
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Høringssvar vedr. Rabarbervej 10-12 Tak for muligheden for at blive hørt om naboorienteringen om Rabarbervej 10-12 af 29. november 2017. Lokaludvalget har behandlet orienteringen på sit møde den 14. december 2017. Lokaludvalget har ingen bemærkninger til selve det foreslåede byggeri. Lokaludvalget bemærker, at der ikke er fremlagt forslag om den del af grundarealet, der omfatter Vandværksbygningen, som Lokaludvalget mener har en betydelig bevaringsværdi. Omkring parkeringsløsningen har vi fået oplyst, at der ikke er flere parkeringsmuligheder på selve Grøndalsvænge Allé, bl.a. pga. parkering til institutionerne og det eksisterende byggeri. Vi går ud fra, at det foreslåede byggeri overholder de fastlagte normer. Evt. ønske om anden anvendelse vil hænge sammen med de penge, kommunen har taget til indtægt ved et tidligere budget. Vandværksbygningen har et påtrængende renoveringsbehov. Med venlig hilsen Bent Christensen Formand for Vanløse Lokaludvalg
Læs høringssvar fra Vanløse Lokaludvalg
Indsendt af:
Ulrik Hjort
Dato: 19. december 2017
Svarnummer:
9
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
AKB, København v/KAB
By:
København V
Postnr.:
1552
Venligst se vedhæftede pdf fil.
Læs høringssvar fra Ulrik Hjort
Indsendt af:
Heidi Bentzen
Dato: 18. december 2017
Svarnummer:
8
Vedhæftede filer: 4
By:
København NV
Postnr.:
2400
Høringssvar vedr. ansøgning om byggetilladelse på Rabarbervej 2 og 10-12. Indgivet af Heidi og Eske Bentzen, Jordbærvej 131, 2400 København NV Vi er, som naboer til det potentielle nybyggeriet på Rabarbervej 2 og 10-12, forældre til 1 vuggestuebarn og 1 skolebarn og som aktive medborgere i Københavns Kommune, stærkt modstandere af byggeriet grundet de nedenfor anførte forhold.: Først og fremmest er der er flere forhold i ansøgningen, der i strid med lokalplanen: 1) Trafiksikkerhed: Ændring af vejudlæg er - selvom der opføres et smalt fortov - stadig i strid med lokalplanens §4 Stk. 5. »Vej-, plads- og stiarealer skal udformes, så de tilgodeser alles færdsel på arealerne. Som det er illustreret på vedhæftede skitse, vil den planlagte vendeplads, der endvidere planlægges anlagt på dele AKBs og boligforeningen ”Grødalsvængealles” matrikel!!, udgøre et meget farligt trafikpunkt, der ligger klinet op ad famillieboliger på den ene side og en plejeinstitution for personer med en udviklingshæmning på den anden side. Vendepladsens placering i et område, hvor der i forvejen stærkt nedsatte udsyn, grundet den i forvejen ekstremt tætte bebyggelse, kombineret med en nedkørsel til en parkeringskælder betyder tæt trafik med lavt udsyn i et område hvor der færdes et meget højt antal sårbarer trafikanter. Der er i området 3 store institutioner: botilbuddet ”Grøndalsvænge” og daginstitutionerne ” Grøndalen” og ”Landsbyen”. Dette sammenlagt med en høj %-del af småbørnsfamilier på Jordbærvej, betyder et stort antal af små børn, personer med fysisk og psykisk handicap samt ældre og der alle er ekstra sårbare og udsatte i trafikken. Rabarbervej, Mandelvej og Jordbærvej er i forvejen udsat for tættere trafik end vejanlæggene er bygget til, da der siden bl.a. Københavns Kommunes Koncernservice har taget nabobyggeriet på Borupsalle 177 i brug, har, inden for i koncernservice åbningstid, været tæt pakket, med ulovligt parkerede biler på alle 3 veje, samt på brandvejen og rundt om vandværksbygningen. Se vedlagte fotografier. Dette, kombineret med endnu flere trafikanter, der skal tilgå det nybyggeriet og parkeringsanlægget, betyder en trafikal dødsfælde i område med MEGET højt antal af sårbarer trafikanter. Når Teknik og Miljø Forvaltningen (TMF) skriver, at der i ansøgningen er taget hensyn til "beboernes forskelligartede behov" – glemmer de med andre ord behovet for trafiksikkerhed og friareal for de:  250 børn i daginstitutionen Grøndalen  148 børn i daginstitutionen Landsbyen  Over 150 børn, der bor på Jordbærvej  Godt 45 brugere og beboere i botilbuddet Grøndalsvænge  Dertil kommer selvfølgelig voksne beboere på jordbærvej og personale, forældre og pårørende til de 3 institutioner. At tillade opførelsen af en farlig vendeplads og nedkørsel til parkeringskælder, klods op af familieboliger og handicapboliger er ikke at tage særligt hensyn til de forskelligartede behov! Det er aldeles uholdbart for alle parter og i strid med lokalplanens §4 Stk. 5. »Vej-, plads- og stiarealer skal udformes, så de tilgodeser alles færdsel på arealerne.« Ændring af vejlinjer og etablering af vendepladsen på nuværende brandvej vil overskride skellinje Yderligere indgår en del boligforeningen ”Grøndalsvænge alles” i forvejen stærkt begrænsede grønne friareal, som en del vendepladsen, hvilket betyder en nedgang af det samlede ubebyggede friareal for alle. Ansøger ønsker med andre ord at skabe mere friareal på eget område og matrikel ved at udvide vejareal og vendeplads på boligforeningens matrikel. Dermed vil vendeplads befinde sig klods op ad famillieboliger og udgøre fare for børn og beboere i området – og nybyggeriets ”Friareal” er dermed på alle øvriges bekostning. 2) Mangelfuld nabohøring og bilag i høringsbrev Naboorienteringen og bilag på høringssiden er mangelfuld, idet der kun er vedlagt 6 tegninger af nybyggeriet i byggeansøgningen. Dertil kommer at beregninger af friareal, er ikke med, ej heller er ændringen i vejudlæg omfattet af høringen. Dette er stærkt kritisabelt, da netop trafiksikkerhed er den store bekymring, Jf. ovennævnte. Problemet bliver forstærket yderligere, når 44 ekstra personbiler samt store skraldebiler skal tilgå byggeriet og vende på meget lidt plads med ekstremt dårligt udsyn og mange, mange skrøbelige børne-trafikanter i området. 3) Ingen plan for vandværket Ansøger ønsker ikke at ombygge det bevaringsværdige vandværk, der forfalder yderligere! Hvilket er i strid med kommunens intentioner, der var at sælge vandværket SAMMEN med grunden for at få istandsat vandværket. Nu tillader TMF angiveligt ansøger kun at bebygge den grønne grund og lade vandværket forfalde. Det er i strid med politikernes ønske om at bruge vandværket. Ansøgningen er med andre ord ikke i overensstemmelse med den intention, der udtrykkes i lokalplanens §3 stk. 2 ”Den på tegningen viste bevaringsværdige bygning kan derudover indrettes til publikumsorienterede serviceerhverv,…samt andre udadvendte funktioner af social, kulturel og fritidspræget karakter.” og lokalplanens §5 stk. 1 ”Den maksimale bebyggelsesprocent må dog overskrides svarende til arealet ad den på lokalplantegningen viste bevaringsværdige bygning, såfremt denne anvendes til kulturelle formål, primært af publikumsorienteret art.” Da ansøgningen ikke indeholder planer om, at vandværket anvendes til kulturelle formål, er det i strid med lokalplanen, særligt når vandværket alligevel inddrages i udregningen af bebyggelsesprocent i ansøgningen.
Læs høringssvar fra Heidi Bentzen
Indsendt af:
Lasse Cleveland
Dato: 18. december 2017
Svarnummer:
7
Vedhæftede filer: 1
By:
København
Postnr.:
2400
Høringssvar Rabarbervej 10-12 Generelt virker byggeriet positivt i sin udformning og det er positivt at arealet omkring byggeriet er inkluderende i stedet for at vende ryggen mod området. Alt sammen noget man ikke har set i de to tidligere ansøgninger på matriklen. Men der er stadig nogle forhold der bekymrer os meget. 1. Problemer med bebyggelsesprocenten – kan man virkelig regne vandværksbygningen med i den udregning? Det er svært for os som beboere at tage stilling til et byggeri kun på matriklen rabarbervej 10-12 - og ikke en samlet ansøgning for vandværket og matriklen rabarbervej 10-12. Specielt fordi der i naboorienteringen står ” Ansøgningen drejer sig om tilladelse til at opføre en ny etageboligbebyggelse, der udgøres af to bygninger på samlet 4.393 m2, svarende til en bebyggelsesprocent på 82 inklusiv eksisterende vandværksbygning.” Men hvordan skaber man både den rette bebyggelsesprocent og nok frirumsareal, hvis der senere ansøges om at vandværket skal indeholde lejligheder? Hvad er planerne for den del af grunden som er vandværksbygningen? Det virker underligt at regne bebyggelsesprocenten ud i et område i en forventning om at en stor fredet bygning skal stå tom. 2. Farlig trafiksituation – og kaotisk vejareal Vejarealet til den nye bebyggelse er meget trang med både almindelig transport til boligerne og stor renovationstransport der skal bakke og navigerer rundt. Et smalt fortov er ikke meget sikring mod en bakkende skraldebil. Det er et område med meget gående trafik både for områdets ca. 150 børn, beboere fra det nærliggende plejecenter, og ikke mindst mange af de 250 børn og forældre på vej til institutionen Grøndalen. 3. Potentiel forureningsfare Udgravning af kælder på en giftgrund bekymrer os som forældre. Men også i forhold til at der er en stor institution med legende børn på udearealer og et plejecenter omkring byggeriet. Da vores boliger har Genvex-systemer håber vi på en meget grundig gennemgang og orientering hvis der skal graves kælder ud, så giftstoffer, der hvirvles op ikke kan finde adgang til vores boliger. Vi håber der bliver lyttet til vores bekymringer omkring matriklen – og samtidig håber vi at kommunen er visionær og helhedstænkende i sin behandling af vandværksbygningen, som vi mener har stort potentiale som et kulturelt, socialt og iværksætter kraftcenter i bydelen. Det vil vi meget gerne investere tid og kræfter i at medudvikle. Mvh Lasse Cleveland og Annette Heron Hansen Jordbærvej 49 København NV
Læs høringssvar fra Lasse Cleveland
Indsendt af:
Sine Christensen
Dato: 18. december 2017
Svarnummer:
5
Vedhæftede filer: 1
By:
København NV
Postnr.:
2400
Se vedhæftede.
Læs høringssvar fra Sine Christensen

Sider