Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Amaliegade Nord - lokalplan 630 , kommuneplantillæg nr. 22 og miljørapport

Lokalplanen skal gøre det muligt at bygherre kan udvide deres hovedkontor på Amaliegade 44 og Esplanaden 50 med nyt erhvervsbyggeri.

Høringsfrist:

7. august 2023
Indsendt af:
Angelica Daniella Dahlquist
Dato: 7. august 2023
Svarnummer:
21
By:
København K
Postnr.:
1256
Som beboer i ejendommen Amaliegade 41 tilslutter jeg mig min nabo Morten Olsens høringssvar indsendt den 6. august 2023.  
Læs høringssvar fra Angelica Daniella Dahlquist
Indsendt af:
Michael Dinesen
Dato: 7. august 2023
Svarnummer:
20
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Jeudan A/S
By:
København K
Postnr.:
1260
Se medsendte bilag med Jeudans høringssvar af 7. august 2023 
Læs høringssvar fra Michael Dinesen
Indsendt af:
Inge Vesterholt
Dato: 7. august 2023
Svarnummer:
19
Virksomhed / Organisation :
Pensionist
By:
København K
Postnr.:
1256
Som beboer i ejendommen Amaliegade 41 tilslutter jeg mig min nabo Morten Olsens høringssvar indsendt den 6. august 2023 med venlig hilsen Inge VesterholtInge Vesterholt      
Læs høringssvar fra Inge Vesterholt
Indsendt af:
Stefanie Høy Brink
Dato: 7. august 2023
Svarnummer:
18
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Københavns Museum
By:
København V
Postnr.:
1555
Se venligst vedhæftede høringssvar fra Københavns Museum. 
Læs høringssvar fra Stefanie Høy Brink
Indsendt af:
Mette Kure
Dato: 7. august 2023
Svarnummer:
17
By:
København K.
Postnr.:
1256
Som beboer i ejendommen Amaliegade 41 tilslutter jeg mig min nabo Morten Olsens høringssvar indsendt den 6. august 2023.
Læs høringssvar fra Mette Kure
Indsendt af:
Vibeke Hartkorn
Dato: 7. august 2023
Svarnummer:
16
Virksomhed / Organisation :
Beboer i ejendommen
By:
København K
Postnr.:
1256
Som beboer i ejendommen Amaliegade 41 tilslutter jeg mig min nabo Morten Olsens høringssvar indsendte den 6. august 2023.
Læs høringssvar fra Vibeke Hartkorn
Indsendt af:
Morten Olsen
Dato: 6. august 2023
Svarnummer:
15
Vedhæftede filer: 1
By:
København K.
Postnr.:
1256
Et egenrådigt byggeri med høj reel byggeprocent (251%), grænseoverskridende højde og utilpasset facade til Amaliegade, der tilmed afblænder for havnekig! Den planlagte bygning på Amaliegade 44 er på 21.500 kvm (altså tæt på en fordobling af den nuværende) og opføres på matrikel 361, der er på 8.564 kvm.  Dette vil afstedkomme en reel bebyggelsesprocent på 251% på denne følsomme placering, altså voldsomme 68% procentpoint over det angivne (183%) i det foreslåede Kommuneplanstillæg. Den høje byggeprocent skyldes bl.a. den øverste etage, der bygges op til 27,5 meter og f.eks. blokerer for udsigten til en så monumental bygning som marmorkirken set fra Nyholm (jvf. illustration s. 18) – dette burde få alarmklokkerne til at ringe. Bebyggelsens højde er væsentligt højere end det omkringliggende kulturmiljø (inklusive Amalienborg!). Jeg kan ikke se noget som helst i byggeriets placering eller arkitektoniske kvaliteter, der skulle berettige til at bryde loftet for lav bebyggelse (24 meter). Tværtimod. Selv bygherrens nyeste kontorlænge langs Amaliegade har respekteret kulturmiljøets dimensioner.  Men i den planlagte bygning har arealhungeren helt taget overhånd, og der ønskes respektløst at opføre et højere byggeri tættere på Frederiksstadens hjerte. På baggrund af byggeriets fremtoning, respektløse højde og høje bebyggelsesprocent tilslutter jeg mig Slots- og Kulturstyrelsens kritik af, at projektet er "ubarmhjertigt højt og udansk i sin kompakthed".  Den oplyste bebyggelsesprocent i lokalplansforslaget er den samlede bebyggelsesprocent, der på ingen måde giver et retvisende billede af den nybygningens tyngde i Amaliegade Nord. Det er kun fordi, at bygherrens eksisterende areal fra matrikel 400 (”Esplanaden 50”) indgår i beregningerne, at bebyggelsesprocenten kan opgøres til 183%.  Men heri ligger også en mulighed for at løse problemerne med byggeriet skala: Der kunne arbejdes med en med en bedre balance mellem bebyggelsesprocenterne mellem de to matrikler. Hvis der f.eks. var ca. lige stor bebyggelsesprocent på begge matrikler, ville en bebyggelsesprocent på 183% afstedkomme et bebygget areal på 15.672 kvm (knap 1/3 større end den tidligere bygning) på Amaliegade 44. Dette vil give langt bedre mulighed for at udforme byggeriet i overensstemmelse med områdets proportioner og tilmed mulighed for at holde højden på den nye bygning under de 24 meter, der er gældende for lav bebyggelse.  De manglende knap 6.000 kvm skal altså bygges på matrikel 400, og her foreligger en helt oplagt mulighed: Indgangs- og forbindelseskorridor på Esplanaden 50 kunne erstattes med en ny længe i fuld højde (4 etager) mellem ”Ole Hagen ”og ”Henning Larsen” længerne.  Glaskorridoren er ca. 100 meter lang og med en bredde på 18 meter på en ny længe vil arealpotentialet derfor være 5.400 kvm for de 3 ekstra etager plus ca. 800 kvm mere end i dag i stueetagen, i alt 6.200 kvm  I samspil med 15.672 kvm, svarende til en bebyggelsesprocent på 183 på matrikel 361, vil det afstedkomme, at der 21.872 nye kvm i alt (altså knap 400 kvm ende det planlagte) Dette vil formentlig hverken være arkitektur- eller områdemæssigt problematisk – måske endda tværtimod - og tilmed kunne det som nævnt give bygherren mulighed for at nytænke hovedindgang og foyer f.eks. med det af bygherren overvejede besøgscenter.  Det vil også give bygherren mulighed for at etablere en 1.800 kvm solrig taghave med havneudsigt øverst på denne nye tværgående længe. De ekstra 400 kvm til stueetagen skal tages andetsteds fra projektet. Det foreslåede byggeri indeholder faktisk et spildareal, der hverken giver arbejds- eller opholdsrum, og som belaster domicilets samlede arkitektoniske udtryk og tilmed i praksis blænder havnen af fra Amaliegade. Her er naturligvis tale om det, der eufemistisk betegnes som gangbroer mellem det eksisterende og det planlagte byggeri, som i praksis vil blænde af for havnelys til Amaliegade og tilmed får domicilkomplekset (matrikel 400 og matrikel 361) til at fremstå som en uharmonisk og altdominerende blok, der er ude af balance med sig selv.  I realiteten er ”gangbroerne” 3-etagers forbindelsesbygninger med egne byggefelter (3c). Mit forslag om en ny tværgående længe vil altså omdanne spildareal i forbindelsesbygningerne til reelt nytteareal i bygherrens indgangsparti. Men uanset hvad vil jeg foreslå, at de dobbelte 3-etagers forbindelsesbygninger tages ud af projektet. Dybest set er de et temmelig flabet forsøg på at tilgodese kravet om havnekig fra Amaliegade, lidt som at tilbyde panoramaudsigt inde fra en kampvogn (se blot illustrationen øverst på side 9, hvor der er det omvendte kig, nemlig fra pladsen foran indgangspartiet mellem de to forbindelsesbygninger og ud til Amaliegade). Som et kuriosum ender stien fra havnepromenaden ud til Amaliegade blindt (Tegning 7b, s. 53). Tilmed synes jeg, at selvom indgangspartiet til Amaliegade 44 er præsentabelt i sig slev, så kommer det nærmest til virke lidt lyssky og fordækt, når man skal luske igennem en tunnel (sode 9 igen) for at nå frem til den.  Havnekigget omtales som ”delvis frit kig (s. 8), så man er nok klar over, at det er galt fat. Der fremgår i øvrigt også et byggefelt G i passagen, som jeg ikke kan gennemskue brugen af. Københavns Kommune burde i 2023 også være blevet klogere og undgå at fortsætte med ”Kalvebod Brygge Syndromet”, hvor havnen for at glæde ivrige bygherrer blændes af fra byen med tvivlsom arkitektur.  Der kommer en underjordisk forbindelse imellem bygningerne, så bygherrens medarbejdere får alligevel mulighed for at bevæge sig tørskoet mellem dem, selv når de dobbelte 3-etagers forbindelsesbygninger sløjfes fra projektet. Under alle omstændigheder tror jeg, at det vil være gavnligt for helhedsoplevelsen, hvis det nye byggeri bliver fritstående (ligesom det tidligere byggeri på grunden) og dermed kan tilpasses Amaliegades formprincipper, herunder antageligvis også den ”orden og rytme” som efterspurgt af Akademirådet Med det planlagte byggeri som det fremstår i lokalplanen, får det samlede domicilkompleks en meget tung og massiv ”bagkrop” (Amaliegade 44), der er bygget sammen med de eksisterende og meget spinklere kontorlænger (Esplanaden 50).  Hvis jeg skulle bygge en tæge i Lego-klodser ville den sikkert få nogenlunde samme udformning som domicilkomplekset. I dag er trappen mellem matrikel 400 og matrikel 361 ofte brugt som opholdsareal af forbipasserende, fordi det er frit og luftigt med havneudsigt og aftensol ind fra ryggen.  Bygherren tilbyder generøst at etablere ”Den Blå Plads” ved havnefronten illustreret øverst på lokalplansforslagets side 11 med muntert legende børn (ud fra lyset at dømme i skoletiden).   Her kunne det være nyttigt at se illustrationer i almindelig øjenhøjde, med et standpunkt midt på havnepromenaden ud for pladsens midtpunkt, og med skala- og perspektiv-korrekt byggeri på hhv. jævndøgn og sommersolhverv kl.  9, 12 og 19. Fra mine regelmæssige aftenvandringer langs havnepromenaden er det min mistanke, at det i virkeligheden snarere bliver ”Den Grå Plads”, fordi stedet om aftenen ikke vil være specielt attraktivt til ophold, når det henlægger i skyggen, og de besøgende bliver klemt op imod et kontorbyggeri. Det fremgår også af den beskrivende tekst til skyggediagrammerne på side 19, samt skyggediagrammet for d.  21 juni 2021 kl. 19 nederst til højre på side 22.  Der er dog en ret umiddelbar forbedringsmulighed, hvis man bibeholder en uhindret havneadgangen fra Amaliegade: Den planlagte ”havnepavillon” parallelforskydes sin egen længde sydsydvest for at muliggøre en langt mere attraktiv pladsdannelse nord pavillonen, hvor der vil være mere lys og luft på pladsen samt visuel forbindelse med Amaliegade. Der vil således være to akser ind til pladsen, og aksen fra Amaliegade vil kunne ende i en havnetrappe, som vil være populært at dømme efter den tilsvarende ved Amaliehaven (bygherren er altså ikke ubekendt med konceptet). Åben gennemgang mellem bygningerne og pladsen ved vandet vil også give gæsterne fornemmelsen af at være velkomne på en imødekommende virksomhedscampus fremfor at være på tålt ophold i skyggen af en virksomhedsfæstning. Der er så vidt jeg forstår overvejelser om pladsnavnet. Hvis den bliver kaldt ”Møllers Plads” som pendant til ”Larsens Plads, vil begge pladser være navngivet efter skibsredere. Som lægmand har jeg interesse for mine omgivelser men ingen viden om arkitektur. Hvis jeg blev præsenteret for arkitekturtegningerne uden kontekst, ville jeg aldrig gætte, at den planlagte bygning skulle opføres 250 meter fra en kongelig residens i hjertet af et område, der er på en tentative liste til at blive optaget på UNESCOs verdensarvsliste.  Som Københavner ville jeg snarere gætte på, at det var tegningerne til en bygningsrenovering i Borgergade eller Nyropsgade, f.eks. ombygning af sidebygningen til Hotel Scandic i sidstnævnte. Hvis bygningens højde bliver reduceret som tidligere omtalt, tror jeg egentlig godt at facadens ydre grid-struktur kan fungere mod 3 sider, nemlig mod havnen, passagen til Amaliegade og delvist mod Toldbodgade. Men i mine øjne fungerer facaden slet ikke på Amaliegade, hvor jeg snarere forbinder byggeriet til en møbelgrossist med showroom.  De store butikslignende vinduespartier i stueetagen forekommer mig fuldstændigt malplacerede i en residens-og kontorgade som Amaliegade. Jeg kan ikke forestille mig, at det var sådan noget, forvaltningen havde i tankerne, når der blev talt om åbenhed i stueplan. Det bliver også noget af et utidigt lysshow mod Amaliegade i de mørkere årstider, når byggeriet er oplyst indefra (se illustrationen side 13).  Det er tankevækkende at sammenholde det tidligere byggeri vist på side 8 med den tilsvarende illustration på side 12. Det tidligere byggeri – som jeg aldrig var en stor ynder af - fremstår trods slitage, dystre farver og lurvet fremtoning langt bedre indpasset i miljøet. Det bliver forhåbentligt ikke et klassisk før/nu billede i fremtidens arkitektbøger med endnu et eksempel på, hvorledes man udraderer helheden i kulturmiljøer.  Jeg forstår heller ikke den ”bid”, der er taget af hjørnet Amaliegade/Toldbodgade. Det er et greb, jeg ikke ville blive overrasket over at se på et kontorhotel i Ballerup. Den er måske en indforstået erkendelse af, at bygningen rummer alt for mange kvadratmeter. Hvis man endelig skal tage et ”hjørnebid” kunne det måske gøres i hjørnet ved Amaliegade-passagen/havnepromenaden eller hjørnet på Toldbodgade over for Vestindisk Pakhus. Arkitekterne har forsøgt at forholde sig til gesimshøjde og materialevalg. Det virker dog lidt som en kok, der har fulgt en opskrift uden at smage retten til, og derefter serverer en kæmpeportion på en alt for lille tallerken til en gæst, som kokken ved kun er interesseret i mængden, men hverken smagen eller anretningen af måltidet. Alt i alt forekommer det planlagte byggeri mig på en eller anden måde at være desorienteret, disproportioneret og endt i et arkitektonisk ingenmandsland. Så vidt jeg forstår er den foreslåede byggeri vinderen af en arkitektkonkurrence med 7 deltagerende virksomheder. Det finder jeg dybest set temmelig foruroligende, men det kan måske skyldes konkurrenceparametrene.  Nu ved jeg ikke, om Tony Fretton – altså arkitekten der har tegnet ”Tietgens Ærgrelse” - var med i arkitektkonkurrencen, men man skulle tro, at det ville være en fordel at konsultere en arkitekt af den type, der er specialiseret i ”komplekse historiske, kulturelle og bymæssige sammenhænge” (Real Danias formulering) med kendskab til området for at give en hjælpende hånd i forhold til blokken mod Amaliegade (jeg har overhovedet ingen personlig, faglig eller økonomisk relation til Tony Fretton). UNESCO er begyndt at være kritisk i forhold til nybyggeri, jvf. at Liverpools havneområde efter 17 år ligefrem blev fjernet fra World Heritage listen i 2021 grundet nybyggerier, der ikke i tilstrækkeligt omfang tilgodeså områdets identitet og autenticitet. Den indvending mener jeg desværre også rimeligvis kan gøres imod den planlagte bygning. Som nævnt kan jeg ikke se, at der skulle være gode argumenter for at tillade et højere byggeri end de almindelige 24 meter, fordi der hverken er et element af byudvikling eller særlig arkitektonisk værdi i bygningens ekstrahøjde, der udelukkende må være introduceret for få mere bebygget areal på grunden. Ydermere er der en anden bygning i nærheden (Vestindisk Pakhus), som ligger klos op ad den visuelle tyngde i det planlagte nybyggeri, der vil få undertrykket dets selvstående silhuet i ”skyline” set fra vandsiden. Derudover viser den midterste illustration på side 18 tydeligt, at høj-lav-høj-lav-høj-rytmen i bygninger bliver brudt i forløbet langs havnefronten fra Det Blå Pakhus og frem til Esplanaden. Mens jeg alligevel er ved at kværulere, vil jeg ikke undlade at bemærke det ærgerlige i, at kigget fra Esplanaden til et andet af København vartegn (mastekranen), vil blive spærret den nye mødebygning ved Søndre Arkadebygning. Behøver mødebygningen virkelig at være SÅ høj? Det kan måske virke som en mindre ting, men det er problematisk, hvis hvert eneste nybyggeri systematisk tager byens historiske markører ud fra sigtelinjer (for dette byggeris vedkommende altså både Marmorkirken og Mastekranen). Derfor er min opfordring til bygherre, arkitekt og kommune at gennemtænke projektet samt sørge for, at uagtet – eller måske netop fordi - storaktionæren hos bygherren også er byens største mæcen, at denne høringsproces ikke er den skinproces, som den umiddelbart kunne ligne. Jeg håber ikke. det er tilfældet, og har stor forståelse såvel bygherrens pladsbehov samt det praktiske i at påbegynde nedrivningen af det eksisterende byggeri.  Men så meget desto større er forpligtelsen til at sikre et propert og sobert sagsforløb med et godt resultat, hvor tilkendegivelser fra fagfolk (Slots- & Kulturstyrelsen, Akademirådet, etc) og interesserede borgere bliver seriøst bearbejdede. Området er for følsomt til lave ”en BIG”, altså først sende et byggeri tilbage til videre bearbejdning og så få måneder senere gummistemple samme byggeri, der blot er forsynet med nogle nye potteplanter, måske bare fordi man er forblændet af, at byggeriet er udformet af en stjernearkitekt. Det ville klæde København og alle byggeriets parter, hvis der kunne skabes et byggeri, der på den lange bane er til glæde for bygherre, borgere, medarbejdere og turister, fremfor at banke endnu en kontorsilo op i rekordtempo, der udelukkende tilgodeser bygherrens umiddelbare pladsbehov - stort set uden hensyn til det omkringliggende kulturmiljø.   
Læs høringssvar fra Morten Olsen
Indsendt af:
Vibe Ødegaard
Dato: 2. august 2023
Svarnummer:
14
Virksomhed / Organisation :
Slots- og Kulturstyrelsen
By:
Nykøbing F.
Postnr.:
4800
Slots- og Kulturstyrelsen noterer sig, at lokalplanforslagets påvirkning af det omgivende bebyggelsesmiljø generelt vurderes som ”mindre negativ” i den ledsagende miljørapport. Styrelsen hæfter sig desuden ved professor Ellen Braaes vurdering i bilag 8: ”[…] Uagtet bygningsanlæggets mange selvstændige kvaliteter vil det foreslåede nybyggeri på dette sted påvirke kulturmiljøet negativt med en større bygningshøjde, en tagudformning, som i modsætning til Amaliegades øvrige bygninger er ret synlig i gadebilledet (yderligere forstærket af, at bygningen ligger på et hjørne), en høj og åben ’sokkel’, stor facadedybdereliefvirkning og de store glasfacader, der om aftenen vil fremstå lysende i den ellers relativt svagt belyste Frederiksstad. Hertil kommer den foreslåede delvise begrønning af den dobbelthøje loggialignende hjørneløsning, som – såfremt det grønne kommer til at gro ud forbi facadelinjen – er yderst fremmed for Amaliegades ellers ’tørre og hårde’ karakter.” Slots- og Kulturstyrelsen må i den forbindelse henvise til sin tidligere udtalelse om mulighederne for, at Frederiksstaden i fremtiden kan blive optaget på UNESCO’s Verdensarvsliste, jf. bilag 9: ”[…] Det er imidlertid styrelsens vurdering, at byggeriet i kraft af sin højde og formgivning griber ind i områdets integritet, og at UNESCO’s rådgivende organ ICOMOS derfor muligvis kan finde, at Frederiksstaden ”suffers from adverse effects of development”, jf. Operational Guidelines for the Implementation of the World Heritage Convention, § 88. “Integritet” er et af de kriterier, der skal være opfyldt for, at et sted kan optages på verdensarvslisten. Det er endvidere sandsynligt, at ICOMOS i en fremtidig vurdering vil lægge vægt på de kumulative effekter af Mærsks eksisterende hovedsæde, byggeriet i Amaliegade 44 og den kommende byudvikling på Refshaleøen og Lynetteholm […]."
Læs høringssvar fra Vibe Ødegaard
Indsendt af:
Mogens A. Morgen
Dato: 31. juli 2023
Svarnummer:
13
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
ICOMOS Danmark
By:
København K
Postnr.:
1472
  Vedr. Høring -  Amaliegade Nord - lokalplanforslag, kommuneplantillæg og miljørapport   ICOMOS Danmark er den danske nationalkomité under International Council on Monuments and Sites, der fungerer som UNESCOs ekspertorgan i spørgsmål inden for bevaring af kulturmiljøer i forhold til Verdensarvskonventionen. Frederiksstaden, som Amaliegade Nord henhører under, har igennem mange år være at finde på den danske tentativliste for kommende ansøgninger om optagelse på verdensarvslisten, hvorfor ovenstående lokalplan, kommuneplantillæg og miljørapport har ICOMOS Danmarks bevågenhed.   Af lokalplanforslaget og miljørapporten fremgår at området kandiderer til UNESCOs verdensarv, og at det er kommunens pligt, at denne status opretholdes og at tilgodese, at muligheden herfor ikke forringes. Slots- og Kulturstyrelsen under Kulturministeriet har med høringssvar til lokalplanforslaget d. 3.1.2023 udtalt, at man ikke kan forudsige, hvad det store byggeri vil betyde for den samlede vurdering af Frederiksstadens kandidatur. Dertil henviser man til ICOMOS Danmark og retningslinjerne som UNESCO har udgivet for myndigheders vurdering af management af projekter i nærhed til UNESCO verdensarv. (MR, s. 178)   Da der indtil videre ikke er foretaget nødvendige analyser og indstillinger til verdensarvskandidaturet, kan ICOMOS Danmark ikke på forhånd forudsige holdningen til en konkret vurdering, hvor det aktuelle byggeri er inkluderet. Her og nu finder vi imidlertid anledning til at kommentere på forhold omkring byggeriets foreslåede facadeudformning og miljøpåvirkning.   Facadeudformning ICOMOS Danmark finder, at facadeudtrykket, er en væsentlig ændring af Frederiksstadens karakteristika.   Amaliegade blev opført som en bred residensgade med fornemme, afdæmpede bygninger med høje sokler og relativt lukkede facader, også i stueetagerne. Karreernes hjørner er faste ankre, der definerer hver karré. Materialeholdningen er ensartet, men med variation i arkitekturen for hver enkel bygning.   Frederiksstadens integritet er et forhold som Københavns Kommune skal tage hensyn til i henhold til UNESCO-kandidaturet. Vi vil derfor anbefale, at man genbesøger projektets facadeudformning og i højere grad arbejder efter de grundprincipper, som Frederiksstaden repræsenterer, herunder ser på den tilbagetrukne glasfacade i stueetagen, der vurderes fremmed for kvarterets karakter og ikke i tråd med bydelens arkitektoniske princip.   ICOMOS Danmark skal opfordre kommunen til at tage den af Akademiraadet foreslåede dialog om facadernes arkitektoniske fremtoning og påvirkning af bydelens arkitektur og kulturmiljø.   Miljøpåvirkning Når man d.d. besigtiger Amaliegade Nord kan man konstatere at byggeprojektet allerede er undervejs, og at nedrivningen af det eksisterende byggeri er i fuld gang. Der er miljømæssige konsekvenser af selve byggeriets gennemførelse, som der ikke synes at være redegjort for i miljørapporten.   Bydelen er bygget på pæle og slyngværker, hvorfor sætningsskader ikke er usandsynligt. Dertil er forhold som grundvand, byggeaffald m.m. ikke beskrevet. Vi er bevidst om at Byggelovens §12 tilsiger, at bygherren skal tage forholdsregler som sikrer nabobygningerne, og det er god praksis at gøre nøje rede for de forhold, der kan påvirke nabobygninger. Vi konstaterer, at der ikke er redegjort for dette i miljørapporten. Af miljøredegørelsen og afgrænsningsnotatet fremgår, at byggeriet på samtlige ”miljøfaktorer” har positiv virkning eller mindre negativ påvirkning (men uden relevans for vurderingen) (s. 93) Som det fremgår af ovenstående, finder ICOMOS ikke dette påvist i tilstrækkelig grad.   ICOMOS Danmark opfordrer Københavns Kommune til at redegøre for disse forhold.   På vegne af styrelsen for Den Danske Nationalkomité, ICOMOS Danmark Med venlig hilsen Mogens A. Morgen Formand
Læs høringssvar fra Mogens A. Morgen
Indsendt af:
Birthe Iuel
Dato: 18. juli 2023
Svarnummer:
12
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Historiske Huse
By:
Kbh K
Postnr.:
1300
Hermed fremsendes Historiske Huses høringssvar til forslag til lokalplan og kommuneplantillæg samt miljørapport for Amaliegade Nord. Venligst Birthe Iuel, direktør
Læs høringssvar fra Birthe Iuel
Indsendt af:
Ejendomsselskabet Amaliegade 49 A/S
Dato: 14. juli 2023
Svarnummer:
11
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Ejendomsselskabet Amaliegade 49 A/S
By:
København K
Postnr.:
1256
Høringssvar vedr. Forslag til lokalplan Amaliegade Nord og forslag til kommuneplantillæg med miljørapport fremsendt fra Københavns Kommune d. 11.5.2023. Ejeren af Amaliegade 49 ønsker hermed at udtrykke sin bekymring vedr. plantillægsforslaget med dertil hørende miljørapport vedr. det påtænkte byggeri Amaliegade 44. Bygningerne i Frederiksstaden er bygget på dynd og opfyld med pælefundering fra anden halvdel af det 18. årh., altså mere end 250 år gamle. Bygningerne er skrøbelige og mange af dem udviser sætningsskader. Således er bl.a. også piloteringen af Amaliegade 49 oprettet i en omfattende efterfundering 1949. Der er på ejendommen om end beskedne tegn på igangværende bevægelser, men ikke så voldsomme, at der ses sammenhængende revneforløb. Selv meget små bevægelser eller rystelser kan dog aktivere ældre revner i bygningen. Ejer har, efter i september 2022 at have fået gennemført analyse af eksisterende sætningsskader i ejendommen, rådført sig med analysens ansvarlige ingeniør Erik Nielsen fra Jørgen Nielsen Rådgivende Ingeniører A/S om planforslagets miljørapport, hvortil han bl.a. udtaler følgende: ”Bygningerne i denne del af Frederiksstaden er skrøbelige. De har varierende fundering hvoraf mange er pælefundering af høj alder. Byggelovens §12 har til formål at en bygherre skal redegøre for områdets påvirkning af et byggeri og tage højde for at modvirke gener. Det er god skik at redegøre for forhold som grundvand, spunsning, pælefundering, rystelser, affaldshåndtering, støj, trafik og andre gener. Dertil er de fleste af bygningerne i området fredede og alene derfor bør bygherre og kommune tilse, at der ikke sker overlast af nærtliggende bygninger.” Den af kommunen udsendte miljørapport redegør imidlertid ikke for disse forhold, og Kommunen forholder sig dermed ikke til de fredede bygningers skrøbelighed eller afhjælpning af de gener, som byggeriet måtte medføre. Tværtimod konkluderes det på side 93, afsnit 8.2 i miljørapporten af ingeniørfirmaet Arpe og Kjeldsholm: 8.2 Konklusion Ud fra de samlede vurderinger af den sandsynlige væsentlige indvirkning på miljøet af de miljøemner, som Københavns Kommunes afgrænsningsnotat indeholder, vil der ikke være nogle væsentlige negative miljøpåvirkninger af planområdet og dermed behov for overvågning og/eller afværgeforanstaltninger. Med denne skrivelse anbefales det kommunen og bygherren at få foretaget en fuld VVM-redegørelse, samt at kommunens forvaltning pålægger bygherre redegørelse ift. Byggelovens § 12.
Læs høringssvar fra Ejendomsselskabet Amaliegade 49 A/S
Indsendt af:
Indre By Lokaludvalg
Dato: 5. juli 2023
Svarnummer:
10
Vedhæftede filer: 2
Virksomhed / Organisation :
Indre By Lokaludvalg
By:
København V
Postnr.:
1599
Se det vedhæftede høringssvar fra Indre By Lokaludvalg samt noter fra borgermødet den 7. juni 2023.
Læs høringssvar fra Indre By Lokaludvalg
Indsendt af:
Akademiraadet
Dato: 3. juli 2023
Svarnummer:
9
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Akademiraadet
By:
København K
Postnr.:
1050
Akademiraadets høringssvar til Københavns Kommunes høring over Amaliegade Nord - lokalplanforslag, kommuneplantillæg og miljørapport   Begræns CO2-udledningen Vi står i en tid, hvor klimaforandringer truer vores eksistens, på flere forskellige måder. Og vi ved, at især betonbyggeri bidrager væsentligt til CO2-udledningen. Vi ved også, at vi skal prøve at transformere, hvor vi kan, fremfor at rive ned og bygge nyt. Derfor bør alle kommuner, bygherrer og arkitekter altid seriøst overveje, om et projekt er bæredygtigt og meningsfuldt, først og fremmest ved at overveje byggeriets levetid. Hvis vi bygger med et stort CO2-aftryk skal vi sikre os, at byggeriet har egenskaber, der gør, at det kan stå i mange år, eller at det kan skilles ad og genanvendes. Den virkelighed, vi lever i, påvirker vores opfattelse af det skønne, det nyttige og det holdbare, og dermed af hvad der er arkitektonisk kvalitet. Og den virkelighed, vi lever i nu, er, at vi skal begrænse vores udledning af CO2.   Et sammenhængende værk Frederiksstaden er et af Københavns mest enestående bykvarterer, planlagt af Nicolai Eigtved i 1749. Kvarteret er blandt få i Europa, der fremstår som et sammenhængende, karakterfuldt rokoko-værk, hvis identitet er fastholdt gennem århundreders samfundsforandringer. Det, der umiddelbart virker enkelt, og meget elegant, er i virkeligheden et komplekst system, med et tydeligt hierarki af rum og funktioner. Frederiksstaden har fra begyndelsen været byens fornemmeste kvarter, men også fra begyndelsen et kvarter med pakhuse, hospitaler, værksteder og stalde.   Derfor står Frederiksstaden på UNESCOs tentativliste til verdensarven, og det er vigtigt at overveje, om et nybyggeri vil bidrage til at løfte bydelen, eller måske omvendt til at trække den ned.   Et kvarter med klare spilleregler Frederiksstaden er et rummeligt kvarter. Der er plads til alle mulige funktioner, og til bygninger fra alle perioder siden bydelens grundlæggelse. Men der er et sæt spilleregler, der gør det muligt at bevare roen midt i den funktionelle mangfoldighed. Og der er et sæt af motiver, der går igen. Eigtved regulerede gesimshøjder og sikrede at vinduerne, og dermed etagerne inde i bygningerne, flugtede. Hans intention var, at materialeholdningen var ensartet, en kontrast til datidens kulørte huse, som vi i dag mest kender fra Nyhavn.   Hvis man går rundt i bydelen, kan man se mange forskellige fortolkninger af spillereglerne — nogle mere vellykkede end andre. Gennem tiden har Ole Hagens hovedsæde for Mærsk, og Eva og Nils Koppels Toldbygning fået meget kritik for at være lukkede og monotone. Arkitekterne valgte i deres fortolkning at lægge hovedvægten på gesimshøjder, og på en rytme, der vel ikke var i overensstemmelse med Eigtveds, men som måske var tænkt som en samtidig fortolkning af den.         Sven Eske Kristensens Baltica-anlæg i Bredgade formår at bringe mange moderne kvadratmeter ind i en klassisk karré, men også at fastholde oplevelsen af havehuse og masser af lys. Det er måske den mest vellykkede indpasning i kvarteret, lige op ad Amalienborg.   Lokalplanforslaget Det forslag, der er skitseret i lokalplanforslaget, er en ny fortolkning. Man genkender pavillon-motivet, og måske også en antydning af den rytmiske facadeopbygning. Men andre steder har man valgt at bryde med systemet. Eigtveds præcise og afklarede hjørner er afløst af opløsning — måske som et svar på kritikken af forgængernes lukkethed. De tilbagetrukne mansardtage er afløst af en fantasifuld opbygning af kontoretager. Det er karakteristisk for bydelen, at der er store åbne gårdrum, men her er karréens indre fyldt op med bygninger, mens der åbnes op mod havnen.   Da man først byggede Frederiksstaden var det med store, robuste pakhuse og et kæmpe hospital ud mod havnen, mens Amaliegade blev defineret som en fornem, rolig og meget bred gade, med høje sokler og relativt lukkede facader. Det er ikke en shopping-gade, men en residensgade for byens spidser. I hele bydelen er hjørnerne faste ankre, der definerer hver karré for at give plads til de mere frie elementer, pavilloner, tilbagetrækninger og kik til haver og gårde.   Akademiraadet anbefaler Akademiraadet finder, at bygherre og arkitekt med fordel kunne se på de grundlæggende principper og genbesøge de vellykkede nybyggerier (som fx Baltica-anlægget). Måske er der bedre plads til de høje tag-lignende opbygninger ud mod havnen, i samspil med pakhusene og de store huse på den anden side. Måske er det ikke hjørnerne, der skal opløses, men mellemstykkerne, ligesom det sker med Frederiks Hospital (Designmuseum Danmark) på den anden side af Amaliegade.   Akademiraadet anbefaler derfor, at bygherre, arkitekter og myndigheder genovervejer projektet, dels med henblik på, om det er muligt at genanvende dele af det eksisterende anlæg, f.eks. fundamenter og kældre, dels med henblik på anlæggets størrelse, og dels med henblik på en bedre tilpasning til bydelens formprincipper, herunder især Amaliegades orden og rytme og hjørnets behandling. Det er Akademiraadets opfattelse, at havnefronten bedre tåler en opbygning i højden end Amaliegade, der jo har stor betydning for oplevelsen af Amalienborg Slotsplads. Akademiraadet står til rådighed for en uddybende dialog.   Venlig hilsen Akademiraadet
Læs høringssvar fra Akademiraadet
Indsendt af:
Ole Gregersen
Dato: 23. juni 2023
Svarnummer:
8
Virksomhed / Organisation :
abc
By:
København K
Postnr.:
1253
Vedrørende ændringsforslag til lokalplan og kommuneplantillæg 2019 (Verdensby med ansvar) for Amaliegade Nord - Indsigelse mod øget byggeprocent for matrikel nr. 361 Sankt Annæ Øster Kvarter, København samt de negative konsekvenser af øget trafik. Vi ønsker hermed som nærmest grundejer til matrikel nr. 361 Sankt Annæ Øster Kvarter, København at fremsætte vores indsigelse mod forslag til lokalplanen for Amaliegade Nord, der indebærer en øget byggeprocent for matrikel nr. 361. Matrikel nr. 361 er på 8564 m2 og et byggeri på 21.000 m2 mener vi, at med en byggeprocent på 245 vil få negative konsekvenser for området og strider imod planlægningsmæssige hensyn og proportionaliteten i bebyggelsen.  Matrikel nr. 361 og 400 er begge betydelige ejendomme i området. Vi erkender, at en øget byggeprocent på 183 kan være passende, når de to matrikler betragtes som en samlet enhed. Dog mener vi stadig, at det er nødvendigt at foretage en grundig vurdering af ændringens indvirkning på området som helhed. set i lyset af, at en størstedel af det nye byggeri på matrikel 361 ligger indenfor området kulturmiljøet "København som hovedstad-Frederiksstaden”, hvor planen har været friholde den historiske bydel for nye højhuse, så byens karakteristiske profil med 3-6 etagers bebyggelser, kun afbrudt af tårne, spir og kupler, bevares.  Ved gennemgang af gesimshøjden, er der lavet en begrænsede analyse af gesimshøjderne på de nærmeste naboer. Desværre er gesimshøjden på de fredet huse i Toldbodgade 71-87 og 95 som ligger indenfor kulturmiljøet "København som hovedstad-Frederiksstaden” ikke medtaget. Disse huse har en betragtelige lavere gesimshøjde end de huse som indgår analysen i bilag 5.  Desuden vil væsentlig stigning i antallet af medarbejdere i et fredet kulturmiljø kan have negative konsekvenser i forhold til øget trafikbelastning i Toldbodgade. Disse konsekvenser kan omfatte: Trafikproblemer: En betydelig stigning i antallet af medarbejdere kan medføre øget trafik i området, hvilket kan føre til trafikpropper, længere rejsetider og generel congestion. Dette kan forringe mobiliteten for både beboere, besøgende og andre trafikanter i området. Støj og forurening: Øget trafik fører typisk til øget støj og luftforurening. Dette kan have en negativ indvirkning på det fredede kulturmiljø, hvor der lægges vægt på ro, fred og bevarelse af den historiske atmosfære. Støj og forurening kan forringe oplevelsen af området og påvirke beboernes livskvalitet. Sikkerhed og tryghed: En øget trafikmængde kan påvirke sikkerheden og trygheden i området. Fodgængere og cyklister kan føle sig mere udsatte, og der kan være risiko for trafikulykker også selvom Toldbodgade skulle forblive ensrettede. Dette kan have en negativ indvirkning på oplevelsen og brugen af det fredede kulturmiljø. Påvirkning af infrastruktur: En øget trafikbelastning kan lægge pres på den eksisterende infrastruktur, herunder veje, parkeringsfaciliteter og offentlig transport. Dette kan medføre behov for infrastrukturforbedringer eller udvidelser, hvilket kan have konsekvenser for områdets æstetik og autenticitet. Den rapport der ligger til grund for projektet er en årsdøgnstrafik (ÅDT) rapport fra 2015. Det er vigtigt at gennemføre en grundig trafikanalyse og vurdere de potentielle negative konsekvenser af øget trafik som følge af en væsentlig stigning i antallet af medarbejdere i et fredet kulturmiljø. Der bør træffes passende foranstaltninger for at mindske eller afbøde disse konsekvenser, herunder muligvis indførelse af trafikreguleringstiltag, forbedring af infrastrukturen eller fremme af alternative transportformer for at reducere afhængigheden af individuelle biler.   Vi opfordrer kommunen til at foretage en omhyggelig undersøgelse af de samlede konsekvenser af ændringen af lokalplanen for matrikel nr. 361. Det er vigtigt at tage hensyn til proportionaliteten i bebyggelsen og sikre, at den samlede udvikling er i harmoni med områdets karakter og bevaringsværdige helhedspræg.  Vi anmoder om, at der gennemføres en bred inddragelse af interessenter og borgere, der berøres af ændringen af lokalplanen. Dette vil sikre, at alle relevante synspunkter og bekymringer bliver hørt og taget i betragtning i beslutningsprocessen.  Vi ser frem til at følge op på vores indsigelse og deltage i en konstruktiv dialog om en afvejet og bæredygtig udvikling af matrikel nr. 361. 
Læs høringssvar fra Ole Gregersen
Indsendt af:
Jens Fink-Jensen
Dato: 8. juni 2023
Svarnummer:
7
By:
Skovlunde
Postnr.:
2740
Det er et rigtig flot projekt, som vil medføre et gevaldigt arkitektonisk løft for stedet. Jeg glæder mig til at se det realiseret.
Læs høringssvar fra Jens Fink-Jensen
Indsendt af:
Thomas S. Prebendorf
Dato: 7. juni 2023
Svarnummer:
6
Virksomhed / Organisation :
Danske Rederier
By:
København K
Postnr.:
1256
Danske Rederier har ikke nogen bemærkninger til Københavns Kommunes høring vedr. Amaliegade Nord, herunder lokalplansforslag og miljørapport. Såfremt kommunen har spørgsmål, stiller vi os gerne til rådighed. Vi kan kontaktes pr. mail via administration@danishshipping.dk med angivelse af ref. ADM-2022-00233. Med venlig hilsen Danske Rederier
Læs høringssvar fra Thomas S. Prebendorf
Indsendt af:
Metroselskabet I/S
Dato: 25. maj 2023
Svarnummer:
5
Virksomhed / Organisation :
Metroselskabet
By:
København S
Postnr.:
2300
Metroselskabet har ingen bemærkninger til høring vedr. Amaliegade Nord - lokalplanforslag, kommuneplantillæg og miljørapport Hvis kommunen har eventuelle spørgsmål til ovenstående, kan der rettes henvendelse til Metroselskabet, Arealer, rettigheder og eksterne byggeprojekter på mailadressen byggeprojekt@m.dk. Med venlig hilsen Mette Juul Petersen
Læs høringssvar fra Metroselskabet I/S
Indsendt af:
Asger
Dato: 16. maj 2023
Svarnummer:
4
By:
København
Postnr.:
1253
Jeg mener ikke, man skal ændre på bebyggelsesprocenten, sådan som Mærsk vil ifm. udvidelsen af ders kontorer, men at lokalplanen skal bevares. Jeg mener også, at deres planlagte tilbygning vil gå for meget ud over lokalmiljøet. Jeg bemærker, at de 900 kr, det koster at klage over afgørelser, der vedrører lokalplaner, gør det praktisk umuligt for mig at klage.
Læs høringssvar fra Asger
Indsendt af:
Lars Bo Pedersen
Dato: 15. maj 2023
Svarnummer:
3
By:
København N
Postnr.:
2200
Vil relieffet fra Christian 6.'s toldbod for enden af Toldbodgade blive bevaret?
Læs høringssvar fra Lars Bo Pedersen
Indsendt af:
Hein Christensen
Dato: 13. maj 2023
Svarnummer:
2
By:
København K
Postnr.:
1256
Fair nok at Maersk får tilladelse til at nedrive den grimme bygning MEN det hverken må eller skal gå ud over os, der er beboere med bil i området. De mange parkeringspladser der allerede er beslaglagt til byggeskure mv. kan vi ingenlunde undvære. De skal frigives igen og så må Maersk tænke anderledes eller de skal gives tilbage en for en i nærmiljøet evt. i Maersk parkeringskælder eller Nordre Toldbod.
Læs høringssvar fra Hein Christensen
Indsendt af:
Martin hjort Andersen
Dato: 12. maj 2023
Svarnummer:
1
By:
KØBENHAVN K
Postnr.:
1256
Et fantastisk eksempel på, at de smukke ord om bæredygtighed og andet  kun er beregnet som værende en skåltale som bruges ved festlige lejligheder, og ellers kun er tomme ord Man har givet tilladelse til at A,P Møller/Mærsk river en kun 40 år gammel bygning ned for at bygge noget nyt, det ville nok være både naivt og utopi, at tro at  Mærsk ville få et nej til sine byggeplaner    
Læs høringssvar fra Martin hjort Andersen