Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Amaliegade Nord - lokalplan 630 , kommuneplantillæg nr. 22 og miljørapport
Indsendt af
Virksomhed / organisation
Postnr.
By
Høringssvar
Vedrørende ændringsforslag til lokalplan og kommuneplantillæg 2019 (Verdensby med ansvar) for Amaliegade Nord - Indsigelse mod øget byggeprocent for matrikel nr. 361 Sankt Annæ Øster Kvarter, København samt de negative konsekvenser af øget trafik.
Vi ønsker hermed som nærmest grundejer til matrikel nr. 361 Sankt Annæ Øster Kvarter, København at fremsætte vores indsigelse mod forslag til lokalplanen for Amaliegade Nord, der indebærer en øget byggeprocent for matrikel nr. 361. Matrikel nr. 361 er på 8564 m2 og et byggeri på 21.000 m2 mener vi, at med en byggeprocent på 245 vil få negative konsekvenser for området og strider imod planlægningsmæssige hensyn og proportionaliteten i bebyggelsen.
Matrikel nr. 361 og 400 er begge betydelige ejendomme i området. Vi erkender, at en øget byggeprocent på 183 kan være passende, når de to matrikler betragtes som en samlet enhed. Dog mener vi stadig, at det er nødvendigt at foretage en grundig vurdering af ændringens indvirkning på området som helhed. set i lyset af, at en størstedel af det nye byggeri på matrikel 361 ligger indenfor området kulturmiljøet "København som hovedstad-Frederiksstaden”, hvor planen har været friholde den historiske bydel for nye højhuse, så byens karakteristiske profil med 3-6 etagers bebyggelser, kun afbrudt af tårne, spir og kupler, bevares.
Ved gennemgang af gesimshøjden, er der lavet en begrænsede analyse af gesimshøjderne på de nærmeste naboer. Desværre er gesimshøjden på de fredet huse i Toldbodgade 71-87 og 95 som ligger indenfor kulturmiljøet "København som hovedstad-Frederiksstaden” ikke medtaget. Disse huse har en betragtelige lavere gesimshøjde end de huse som indgår analysen i bilag 5.
Desuden vil væsentlig stigning i antallet af medarbejdere i et fredet kulturmiljø kan have negative konsekvenser i forhold til øget trafikbelastning i Toldbodgade. Disse konsekvenser kan omfatte:
- Trafikproblemer: En betydelig stigning i antallet af medarbejdere kan medføre øget trafik i området, hvilket kan føre til trafikpropper, længere rejsetider og generel congestion. Dette kan forringe mobiliteten for både beboere, besøgende og andre trafikanter i området.
- Støj og forurening: Øget trafik fører typisk til øget støj og luftforurening. Dette kan have en negativ indvirkning på det fredede kulturmiljø, hvor der lægges vægt på ro, fred og bevarelse af den historiske atmosfære. Støj og forurening kan forringe oplevelsen af området og påvirke beboernes livskvalitet.
- Sikkerhed og tryghed: En øget trafikmængde kan påvirke sikkerheden og trygheden i området. Fodgængere og cyklister kan føle sig mere udsatte, og der kan være risiko for trafikulykker også selvom Toldbodgade skulle forblive ensrettede. Dette kan have en negativ indvirkning på oplevelsen og brugen af det fredede kulturmiljø.
- Påvirkning af infrastruktur: En øget trafikbelastning kan lægge pres på den eksisterende infrastruktur, herunder veje, parkeringsfaciliteter og offentlig transport. Dette kan medføre behov for infrastrukturforbedringer eller udvidelser, hvilket kan have konsekvenser for områdets æstetik og autenticitet.
Den rapport der ligger til grund for projektet er en årsdøgnstrafik (ÅDT) rapport fra 2015. Det er vigtigt at gennemføre en grundig trafikanalyse og vurdere de potentielle negative konsekvenser af øget trafik som følge af en væsentlig stigning i antallet af medarbejdere i et fredet kulturmiljø. Der bør træffes passende foranstaltninger for at mindske eller afbøde disse konsekvenser, herunder muligvis indførelse af trafikreguleringstiltag, forbedring af infrastrukturen eller fremme af alternative transportformer for at reducere afhængigheden af individuelle biler.
Vi opfordrer kommunen til at foretage en omhyggelig undersøgelse af de samlede konsekvenser af ændringen af lokalplanen for matrikel nr. 361. Det er vigtigt at tage hensyn til proportionaliteten i bebyggelsen og sikre, at den samlede udvikling er i harmoni med områdets karakter og bevaringsværdige helhedspræg.
Vi anmoder om, at der gennemføres en bred inddragelse af interessenter og borgere, der berøres af ændringen af lokalplanen. Dette vil sikre, at alle relevante synspunkter og bekymringer bliver hørt og taget i betragtning i beslutningsprocessen.
Vi ser frem til at følge op på vores indsigelse og deltage i en konstruktiv dialog om en afvejet og bæredygtig udvikling af matrikel nr. 361.