Luftfoto af lokalplanområdet

Holmen II tillæg 7 - lokalplan 331-7 og kommuneplantillæg nr. 10

Planerne skal gøre det muligt at etablere et botilbud, en daginstitution og et fælleshus på Margretheholmen.

Høringsfrist:

25. november 2021
Indsendt af:
Ali Arvanaghi
Dato: 25. november 2021
Svarnummer:
21
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Den Overordnede Grundejerforening Margretheholm (DOGM)
By:
København K
Postnr.:
1432
Se vedhæftede høringssvar fra Den Overordnede Grundejerforening Margretheholm (DOGM)
Læs høringssvar fra Ali Arvanaghi
Indsendt af:
Advokat Kristine Zeest Leth
Dato: 25. november 2021
Svarnummer:
20
Virksomhed / Organisation :
Lønberg & Leth Christensen Advokataktieselskab
By:
København K
Postnr.:
1253
Som advokat for ejer af Vandflyverhangaren, Jan Leth Christensen,  protesterer jeg hermed over forslag til lokalplan Holmen II tillæg 7 - lokalplanforslag. Det fremgår af materialet, at det ønskede byggeri vil kaste store skygger ind over Vandflyverhangarens i forvejen ikke særligt store have. Dette vil i vid udstrækning ødelægge haven eller i væsentligt omfang og ud over tålegrænsen føre til en væsentlig forringelse af haven for brugerne. Brugerne er især de mange studerende, der studerer på arkitektskolen, der ligger i Vandflyverhangaren. Vandflyverhangarens have indgår i de aktiviteter, som de studerrende foretager sig som led i uddannelsen. Haven er også en vigtig del af arkitektskolens sociale aktiviteter. Der protesteres endvidere over forslaget, fordi det ønskede byggeri vil tage en del af lyset i Vandflyverhangaren. Vandflyverhangaren vil blive mørk og dermed vil indklimaet for de studerende blive væsentligt forringet. De studerende har særligt brug for dagslyset til tegning og andre aktiviteter. Byggeriet vil  af de anførte grunde være i strid med byggeloven. Vandflyverhangaren er en fredet bygning, som allerede er blevet meget klemt inde af alt nybyggeriet omkring den. Det vil være ødelæggende for den amukke arkitektur, såfremt der skal bygges så tæt og højt op af bygningen - et byggeri der vil mase sig ind på den allerede indeklemte bygning - og indebærer at de omgivende beboere og andre, der færdes i området, ikke kan nyde kigget på bygningen.  Dette er i strid med de hensyn, der har ført til en fredning af vandflyverhangaren.  Er alle regler om afstandskrav og andre regler, der følger af fredningen, iagttaget? Ellers protesteres også af denne årsag mod lokalplanforslaget. Med venlig hilsen advokat Kristine Zeest Leth, advokat for ejer af vandflyverhangaren, Jan leth Christensen. Kontakt på kzl@l-lc.dk  - Lønberg & Leth Christensen Advokataktieselskab, Tolbodgade 36 A, 1253 København K
Læs høringssvar fra Advokat Kristine Zeest Leth
Indsendt af:
Den Overordnede Grundejerforening Margretheholm
Dato: 25. november 2021
Svarnummer:
19
Vedhæftede filer: 1
By:
København
Postnr.:
1432
Se vedhæftede høringssvar fra Den Overordnede Grundejerforening Margretheholm (DOGM)
Læs høringssvar fra Den Overordnede Grundejerforening Margretheholm
Indsendt af:
Rune Brandt
Dato: 25. november 2021
Svarnummer:
18
By:
København K
Postnr.:
1432
https://share.icloud.com/photos/023O7Edl7fZv0CSKP8FmuvAkQ   Se venligt foto via link af den smukke hangar. Dette flotte syn vil blive ødelagt at bebyggelse så tæt på som foreslået. Den fredede hangar med sin flotte arkitektur vil simpelthen blive lukket inde. Synd! Et løsningsforslag kunne være, at rykke dagsinstitution ind i hangaren og benytte udearealet til legeplads og udearealer til glæde for børn og beboere på Margretheholm. 
Læs høringssvar fra Rune Brandt
Indsendt af:
Melina Rosenkilde Mailand
Dato: 25. november 2021
Svarnummer:
17
By:
København K
Postnr.:
1432
Undertegnede har nogle spørgsmål/kommentarer til planerne for opførelse af fælleshus/børnehave og bosted på Margretheholmsvej.    Fælleshuset Er fælleshuset til benyttelse for udefra kommende folk eller er det lokalt for beboere på Margretheholm? Der er meget tvivl, når man spørger andre beboere i området.    Parkeringspladser.  Så vidt jeg er orienteret, vil der, når børnehaven er færdigbygget, kun være ganske få p-pladser tilbage, nemlig til forældre der bringer/henter deres børn. Hvor skal Margretheholms beboere og deres gæster parkere? Det er ikke alle, der har plads i garagen. Det vil have konsekvenser for beboerne, hvis der herudover kun vil være parkeringsmuligheder i båsene. Vi beboere har indtil nu været forkælede med den stor grusparkeringsplads, og vi har hele tiden vidst, at den var midlertidig. Men hvis det var et supermarked, der skulle bygges – hvilket blev stillet i udsigt, da jeg flyttede ind i 2014 – skulle der jo også indregnes p-pladser til kunderne.   Bosted ved flygangaren Er alle bestemmelser overholdt i forbindelse med placeringen af en bygning meget tæt ved hangaren, som er en fredet bygning? Fx bliver det antal meter mellem hangar og bosted, som der iflg. fredningsbestemmelser lovmæssigt skal være, overholdt?   Foreligger der en form for blåstempling for dette projekt fra Slots- og Kulturstyrelsen?   Kan vi som beboere på Margretheholm være sikre på, at vi kan beholde fortovet ved bostedet?   Bosted i tre etager = 12 meter. Hvordan kan kommunen få lov til at bygge så højt op ad den fredede hangar og lige ud til Margretheholmsvejs beboere? Jeg synes, det er et alt for højt byggeri.    Støjgener i forbindelse med byggeriet I hvilket omfang er der taget højde for, at Margretheholmens beboere ikke generes med støj fra byggeriet?        
Læs høringssvar fra Melina Rosenkilde Mailand
Indsendt af:
Anna Nedergaard
Dato: 25. november 2021
Svarnummer:
16
By:
København K
Postnr.:
1432
Nærværende høringssvar til lokalplan 331 Holmen II, tillæg 7  1. Adgangsforhold til Margretheholm for bløde trafikanter Området på Margretheholm er i forvejen plaget af, at der i anlægsfasen ikke er etableret ordentlige adgangsforhold for de bløde trafikanter herunder cyklister og knallerter. Dertil kommer, at der er etableret ulovlige hegn i skel ind til Vandflyverhangaren. Med flere daglige brugere af arealerne på Margretheholmen må dette adgangsproblem forventes at blive endnu værre. I dag oplever vi, at mange cykler og knallerter i stort antal krydser ind over parkeringspladser og hen over græsplæner for at komme frem til stor trafikal fare for alle. Dette problem er også blevet rejst af lokaludvalget, som i deres indledende svar til lokalplanen bemærkede, at der bør etableres flere adgangsveje for bløde trafikanter til Margretheholm; dvs. cykelstier og gangstier.   På denne baggrund undrer det meget, at der i §8 stk. 5 står ”må ikke opsættes cykelchikaner eller andre former for fysiske forhindringer for fri passage på stier, pladser, promenader og broer.” Vi vil kraftigt opfordre kommunen til at slette denne linje og i stedet igangsætte en indsats for at sikre, at de mange borgere og daglige brugere af Margretheholmen kan færdes på lovlig og sikker vis, når de kommer til eller forlader området.   2. Rækkehusbeboelsens fælleshus   Af lokalplansudkastet fremgår nedenstående:    "Ligeledes er der behov for et fælleshus i området, da der udestår en forpligtigelse til at opføre 1 % af boligetagearealet på rækkehusbebyggelsen i området som fællesareal. Kravet om fællesarealer er fastlagt i byggetilladelsen til rækkehusene"   Margretheholmen består i dag af tre ejerforeninger der repræsenterer rækkehusbebyggelserne (ca. 160 huse) på Margretheholmen og en forening der både tegner kollegiet, leje- og ejerlejlighederne i bebyggelsen "Udsigten". Alle foreninger er organiseret i en overordnet ejerforening, som Københavns Kommune også bliver medlem af. Lejlighederne og kollegiet har siden bygningerne blev opført/restaureret haft adgang til tre forskellige fælleslokaler i hhv. "Udsigten" og "Konstabelhuset". Rækkehusene har derimod ikke haft adgang til et fælleslokale i de syv år de har eksisteret. Vi glæder os derfor meget til kommunen får opført det længe ventede fælleslokale, og opfordrer til, at det af lokalplanen klart fremgår, at der er tale omrækkehusenes fælleshus.   Mange tak for muligheden for at blive hørt!  
Læs høringssvar fra Anna Nedergaard
Indsendt af:
Lasse S. Larsen
Dato: 25. november 2021
Svarnummer:
15
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Beboerforeningen Udsigten
By:
Kbh.K
Postnr.:
1432
Indsigelse fra Beboerforening Udsigten.
Læs høringssvar fra Lasse S. Larsen
Indsendt af:
Christianshavns Lokaludvalg
Dato: 25. november 2021
Svarnummer:
14
Vedhæftede filer: 2
Virksomhed / Organisation :
Christianshavns Lokaludvalg
By:
København K.
Postnr.:
1420
Se det vedhæftede høringssvar med bilag.
Læs høringssvar fra Christianshavns Lokaludvalg
Indsendt af:
Johan Albin Bergström
Dato: 25. november 2021
Svarnummer:
13
By:
KØBENHAVN K
Postnr.:
1432
1. Trafikforhold Med udviklingen af de to byggegrunde IID og IIE kommer der flere brugere og mere trafik på Margretheholmen. De i forvejen ringe parkerings-, trafik- og adgangsforhold risikerer at blive akutte når presset på området stiger yderligere. Der henstilles til at forudsætningerne for især bløde trafikanter opgraderes og bringes i orden. I dag er der i princippet kun én adgangsvej som servicerer størstedelen af cykeltrafikken til og fra området. Det er nødvendigt med flere og bedre forbinder mellem Margretheholmsvej og Refshalevej for at området skal fungere i bymæssig sammenhæng og opleves som et sikkert, velfungerende og trygt sted. Eksempler på oplagte stiforbindelser er for eksempel langs Vandflyverhangarens sydside (i forlængelse af Søflygade) og i forlængelse af Luftmarinegade. Den eksisterende forbindelse mellem Flyhangargade og Refshalevej, som løber via en smal helle med en lygtepæl midt i, har et meget ringe niveau i forhold trafiksikkerhed og udsyn. Der anmodes i denne forbindelse om, at de hegn som er etableret i strid med gældende lokalplan syd og øst for Vandflyverhangaren (Refshalevej 100, jordstykke 651 Christianshavns Kvarter) omgående fjernes. 2. Helhed og arkitektonisk kvalitet Områdets historiske betydning og fredede bygninger stiller ekstra store krav til udformningen af nye bygninger og byrum. I denne afsluttende fase i udviklingen af Margretheholmen er det afgørende med intelligente løsninger som ser til helheden. Den barske og ufølsomme hidtidige udvikling af området kalder på hjælpepakker i form af god arkitektur og solide løsninger for trafik, parkering og beplantning. Med sine lyse facader ser den foreslåede bygning på delområde IID ud til at forsøge gå i dialog med Udsigten og Vandflyverhangaren. På baggrund af Margretheholmens bymæssige koncept (en lav generisk bebyggelse centreret omkring to historiske markør-bygninger, som skærmes af en høj sammenhængende bygning) må dette konstateres være en misforståelse. De nye byggerier skal forstås som en del af den generiske bebyggelse, som er udført i mørke/rødlige nuancer. Den foreslåede bygning i delområde IID ville således fungere bedre og have potential for at skabe sammenhæng og helhed i området, om den gik i dialog med byhusene og blev udført i mørke/rødlige facader. Der henstilles til at der udarbejdes en alternativ løsning for handicap-parkeringspladsen på delområde IID, da den foreslåede placering vest for den nye bygning vil have en negativ påvirkning på de kulturhistoriske værdier i området omkring Vandflyverhangaren. 3. Serviceerhverv Det henstilles til at muligheden for serviceerhverv indenfor området fastholdes og understøttes i planhenseende. Muligheden for ændret anvendelse af lokaler i den eksisterende (og foreslåede) bygningsmasse er vigtig for at skabe forudsætning for liberalt erhverv på Margretheholmen. Der i dag lang afstand til indkøbsmuligheder for de mange beboere på Margretheholmen, på trods af områdets centrale beliggenhed.
Læs høringssvar fra Johan Albin Bergström
Indsendt af:
Kasper Karlsen
Dato: 24. november 2021
Svarnummer:
12
By:
København K
Postnr.:
1432
Byggeriet af det længe ventede fælleshus hilses velkommen. I henhold til lokalplan 331-1 tillæg nr. 2, §4, Stk. 1e skal der opføres og indrettes fællesanlæg for bebyggelsens beboere af størrelsesordenen 1 pct. af etagearealet. Dette gengives retteligt i baggrunden for nærværende tillæg 7 (side 3): "Ligeledes er der behov for et fælleshus i området, da der udestår en forpligtigelse til at opføre 1 % af boligetagearealet på rækkehusbebyggelsen i området som fællesareal. Kravet om fællesarealer er fastlagt i byggetilladelsen til rækkehusene." 1) Der søges klarhed for hvem og hvilke grundejerforeninger på Margretheholmen dette fælleshus overdrages til og hvem der har brugsretten? 2) Såfremt fælleshus ikke overdrages til rækkehusene alene søges der en forklaring på hvordan forpligtelsen i lokalplan og byggetilladelse for rækkehusene tænkes indfriet?   Det skal nævnes at rækkehusene på Margretheholm til dato, og mere end ti år efter de første beboere flyttede ind, ikke har haft tilgang til nogle af de opførte fællesarealer i forbindelse med byggeriet Udsigten eller Konstabelbygningen. Dette høringsvar gives med ønsker om tilstrækkelige fællesarealer for alle beboere på Margretheholmen til gavn for det sociale og kulturelle liv.  
Læs høringssvar fra Kasper Karlsen
Indsendt af:
Børne- og Ungdomsforvaltningen
Dato: 24. november 2021
Svarnummer:
11
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Københavns Kommune
By:
København V
Postnr.:
1600
Hermed høringssvar fra BUF mvh. Birgitte Clasen
Læs høringssvar fra Børne- og Ungdomsforvaltningen
Indsendt af:
Stefanie Høy Brink
Dato: 24. november 2021
Svarnummer:
10
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Københavns Museum
By:
København V
Postnr.:
1555
Se vedhæftede høringssvar.
Læs høringssvar fra Stefanie Høy Brink
Indsendt af:
Rasmus Rise
Dato: 24. november 2021
Svarnummer:
9
By:
Copenhagen K
Postnr.:
1432
Jeg hilser etablering af botilbuddet velkommen. Jeg vil henlede opmærksomheden på at handicap p-pladsen som er placeret på det grønne areal inkl. overkørsel fra Søflygade som skal betjene den, bør flyttes til den p-lomme langs Margretheholmsvej, for at bibeholde et stort grønt sammenhængende område med den fredede og smukke Vandflyverhangar. Jeg mener at det er vigitgt at fritholde dette område for biler og bibeholde så megt af den historiske værdi som muligt. Yderligere bør der i anlægsfasen tages hensyn til beboerne på Søflygade. Søflygade er en meget lille vej der benyttes til leg med etableret grøn midterhelle. Der bør findes en anden vej for tilkørsel af anlægmateriél og lign. da benyttelse af denne lille vej vil have meget stor indvirken på lokalmiljøet i anlægsfasen, samt vil kunne blokere for adgang til bebyggelse i Søflyhusene GF.
Læs høringssvar fra Rasmus Rise
Indsendt af:
Jakob Erle og Elisabeth Flensted-Jensen
Dato: 23. november 2021
Svarnummer:
8
By:
København K
Postnr.:
1432
I anledning af forslaget om at ændre lokalplanen - Holmen II tillæg 7 har vi følgende bemærkninger: Vi støtter forslaget om at etablere daginstitution og botilbud, men ikke at det er det eneste der bliver mulighed for. Med det nye forslag til lokalplan fjernes mulighederne for at etablere dagligvareforretning og cafe. Dette byggeri vil blive det sidste der er plads til i området. Der bor over 2.000 mennesker i området som har 18 minutters gang til nærmeste dagligvareforretning. Sammen med fraværet af et samlingssted som cafe eller lignende svækker det områdets sammenhængskraft. Samtidig medfører det unødvendig trafik - ofte biltrafik - for selv det mindste indkøb. Livskvaliteten bliver ringere, bæredygtigheden forringet - og det øger sandsynligheden for at området på længere sigt forringes som boligområde. Derfor bør pladsen til dagligvareforretning og cafe som er i den oprindelige lokalplan fastholdes. Byggeri i 3 etager så tæt på vandflyverhangaren som foreslået skjuler den smukke historiske bygning for alle undtagen dem der som os bor på de overste etager. Områdets frugtbare samspil mellem det moderne industrialiserede byggeri og det frededes rundede former, historie og kultur bør bevares, dette bliver ikke muligt hvis der bygges så højt og tæt på den fredede bygning. De 2 etager fra den gamle lokalplan (som vel må bygge på et fagligt skøn) var allerede rigeligt. På borgermødet spurgte vi om den arkitektfaglige begrundelse for at acceptere en højere bygning og fik ikke noget sagligt argument - udover at "lokalplanlægning er en dynamisk størrelse". med venlig hilsen Elisabeth Flensted-Jensen & Jakob Erle  
Læs høringssvar fra Jakob Erle og Elisabeth Flensted-Jensen
Indsendt af:
Tobias Andersson
Dato: 22. november 2021
Svarnummer:
7
By:
København K
Postnr.:
1432
Vores husstand har følgende 2 kommentarer til det kommunale Bosted for autister. I lokalplanen står beskrevet at Københavns kommune har mulighed for at opføre et erhvervslejemål, som vil have relevans for lokalsamfundet. Vi har beklageligvis svært ved at se, hvilken relevans et bosted for autister umiddelbart har for Margretheholmens beboere og det har intet at gøre med, at vi har noget personligt imod personer med diagnosen autisme! Dem skal der også være plads til i byen. Autister har som forklaret på høringsmødet brug for ro, og det får de på ingen måde indfriet på Margretheholmen med alle de fester der bliver holdt af beboerne i Udsigten og børn der larmer konstant. Der er ofte høj musik og larm fra altanerne, så vi tænker at det bliver en rigtig dårlig kombination af den modsatrettede adfærd imellem autister og larmende beboere. Vi forstår derfor ikke at det netop skal være på Margretheholmen, hvor der desuden i høj grad mangler indkøbsmuligheder, så der ikke i samme omfang som nu skal køres i bil til og fra området for at kunne forsyne beboerne med de fornødne dagligvarer. Hvorfor er en købmand eller lign. ikke en del af planen? Det ville have relevans for alle der bor i området.  For det andet kommer det påtænkte byggeri totalt til at afskærme for synet af Vandflyverhangaren fra indersiden af Margretheholmen - en ellers meget smuk og velrenoveret bygning retegnet af arkitektfirmaet Dorthe Mandrup. Det er således efter vores opfattelse en skandale at man nu vil eliminere indkigget på denne æstetiske og historiske facade fra indersiden af Margretheholm og proppe et kommunalt byggeri ind på grunden. En trist og kommunalegoistisk plan, der nedprioriterer beboernes reelle behov.  
Læs høringssvar fra Tobias Andersson
Indsendt af:
Birgit Tengberg
Dato: 21. november 2021
Svarnummer:
6
Vedhæftede filer: 1
By:
København
Postnr.:
1432
Undertegnede har nogle spørgsmål/kommentarer til planerne for opførelse af fælleshus/børnehave og bosted på Margretheholmsvej.    Fælleshuset Er fælleshuset til benyttelse for udefra kommende folk eller er det lokalt for beboere på Margretheholm? Der er meget tvivl, når man spørger andre beboere i området.    Parkeringspladser.  Så vidt jeg er orienteret, vil der, når børnehaven er færdigbygget, kun være ganske få p-pladser tilbage, nemlig til forældre der bringer/henter deres børn. Hvor skal Margretheholms beboere og deres gæster parkere? Det er ikke alle, der har plads i garagen. Det vil have konsekvenser for beboerne, hvis der herudover kun vil være parkeringsmuligheder i båsene. Vi beboere har indtil nu været forkælede med den stor grusparkeringsplads, og vi har hele tiden vidst, at den var midlertidig. Men hvis det var et supermarked, der skulle bygges – hvilket blev stillet i udsigt, da jeg flyttede ind i 2014 – skulle der jo også indregnes p-pladser til kunderne.   Bosted ved flygangaren Er alle bestemmelser overholdt i forbindelse med placeringen af en bygning meget tæt ved hangaren, som er en fredet bygning? Fx bliver det antal meter mellem hangar og bosted, som der iflg. fredningsbestemmelser lovmæssigt skal være, overholdt?   Foreligger der en form for blåstempling for dette projekt fra Slots- og Kulturstyrelsen?   Kan vi som beboere på Margretheholm være sikre på, at vi kan beholde fortovet ved bostedet?   Bosted i tre etager = 12 meter. Hvordan kan kommunen få lov til at bygge så højt op ad den fredede hangar og lige ud til Margretheholmsvejs beboere? Jeg synes, det er et alt for højt byggeri.    Støjgener i forbindelse med byggeriet I hvilket omfang er der taget højde for, at Margretheholmens beboere ikke generes med støj fra byggeriet?  
Læs høringssvar fra Birgit Tengberg
Indsendt af:
Rune B. Jacobsen
Dato: 4. november 2021
Svarnummer:
5
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Grundejerforeningen Søflyhusene Margretheholm
By:
København K
Postnr.:
1432
Se vedhæftede høringssvar fra Grundejerforeningen Søflyhusene Margretheholm.
Læs høringssvar fra Rune B. Jacobsen
Indsendt af:
Morten Jess Nielsen
Dato: 28. oktober 2021
Svarnummer:
4
By:
København K
Postnr.:
1432
Af dokumentet Holmen tillæg 7 fra Københavns Kommune fremgår det på side 15 at "Ligeledes er det vurderet, at ’Kanthuset’, den 8 etagers boligbebyggelse mod øst, ikke vil opleve væsentlige skyggegener ved etableringen af det mulige byggeri i delområdet. Skyggediagrammerne viser, at skyggerne fra de mulige bebyggelsers udformning ligger indenfor de forventelige." .  Den betragtning er vi ikke enige i der bor i kanthuset, da det er vores lejligheder og altaner der mister vores eftermiddagssol. Det kan godt være at lovens rammer går op til byggeri på 15 meter, men det bør alligevel tages i betragtning at det vil have en negativ indvirken på os. Vi mener at det foreslåede byggeri, i den udformning det har nu, vil væsentligt reducere værdien af vores lejligheder.  Ud fra plan tegningerne fremgår det at det vil være muligt at flytte byggeriet længere væk fra kanthuset, ved at placere det nye byggeri tættere ved flyhangarern. Man kunne dermed etablere et bed eller lignende ud imod vejen. At flytte bygningen tilbage, vil ikke medføre væsentlige konsekvenser for bygningens funktion, og givetvis heller ikke med føre økonomisk forøgelse, men vil derimod undgå et væsentligt negativt aftryk på lokalområdet.    Med venlig hilsen  Morten Jess Nielsen  
Læs høringssvar fra Morten Jess Nielsen
Indsendt af:
katja brandt
Dato: 24. oktober 2021
Svarnummer:
3
By:
København K
Postnr.:
1432
Vi naboer til byggeriet undrer os. Vi undrer os over at fælleshuset der nu bygges efter 8 år, skal ligge i udkanten af området, i byggefeltet mod syd. Det bør placeres det centralt i vores skønne område så der er let tilgang for alle os - ved placering i det nordlige byggefelt vil langt flere beboere, børn såvel som voksne, have bedre og let adgang til fælleslokalerne. Det vil være til gavn for fællesskabet og trivslen i området. Vi kunne lave biograf eller spil aftener i de mange lange mørke vinter eftermiddage og aftener. Det vil gøre området langt mere atraktivt, både for leje og ejer boliger.  Derudover vil placering af børnehave ligeledes give meget mere mening i det norlige byggefelt, så der bliver en mere harmonisk og luftig "bymidte" - flyhangerens flotte akitektur vil ikke blive pakket ind og skæmmet på samme måde. Børneinsitutionen vil samtidig blive trukket væk fra vejen hvor der forventelig forsat og gennem en meget lang årrække vil være lastbilkørsel "en masse" mod Refshaleøen. Det er synd at børn skal have deres ude hverdag op af denne trafik.  Vi naboer er meget kede af, at der placeres en "blok" midt i området. Den kommer til at skære området over og beboerene vil have meget bedre udsigt hvis deres boliger blev bygget på den sydlige grund.  Har Vandkunstens akitekter - der oprindelig stod for at tegne området været involveret i denne proces? Det virker ikke gennetænkt trivsels og funktionsmæssigt, med den klods placeret midt i området. 
Læs høringssvar fra katja brandt
Indsendt af:
Mathias Kristoffer Hansen
Dato: 22. oktober 2021
Svarnummer:
2
By:
København
Postnr.:
1432
Hej. Vi er meget glade for de nuværende parkerings- forhold og muligheder/antallet af parkeringspladser, der gør det relativt nemt for familie og venner at besøge os, selvom vi bor en "del ude" af byen. Derfor håber vi ikke, at antallet af parkeringspladser bliver reduceret, i hvert fald ikke markant, ifb. med planerne. På forhånd tak. Mvh Mathias
Læs høringssvar fra Mathias Kristoffer Hansen
Indsendt af:
Ming Ou Lü
Dato: 5. oktober 2021
Svarnummer:
1
By:
København K
Postnr.:
1432
Der er beboelse opad byggepladsen med mindre end 10 meter. Derfor bør bygherre redegøre og undersøge, hvordan støj- støv og andre gener vil påvirke beboerne i området rundt omkring bygfeltet.
Læs høringssvar fra Ming Ou Lü