Åben høring om regelforenklinger for erhvervslivet i Københavns Kommune

Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen afholder fra den 14. marts til den 25. april 2017 en åben høring for erhvervslivet i København om regelforenklinger.

Høringsfrist:

25. april 2017
Indsendt af:
Lars Magnus Christensen
Dato: 25. april 2017
Svarnummer:
24
Virksomhed / Organisation :
Håndværksrådet
By:
København S
Postnr.:
2300
Håndværksrådet takker for invitationen til at afgøre høringssvar om regelforenkling for erhvervsli-vet og ros til Københavns Kommune for initiativet. Evt. kunne man overveje en permanent ordning, hvor erhvervslivet løbende kunne bringe forslag på bordet som en slags Virksomhedsforum for enklere regler i København Kommune. Der er allerede lagt mange af de byrdebehæftede eksempler frem, som erhvervsdrivende i Køben-havn er udsat for, og som Københavns Kommune med fordel bør være opmærksomme. Her er en række supplerende kommentar. ESPD i forbindelse med EU-udbud Det har vist sig, at være administrativt tungt for særligt SMV’erne at benytte ESPD’en, da formula-ren er så omfangsrig. Københavns Kommune bør være opmærksomme på brugen af denne. Ud-fordringerne med ESPD’en er ikke nye, og den er allerede bragt op i Virksomhedsforum for enklere regler, ligesom den er bragt op på Europæisk plan. Parkering er en udfordring i København Men en opfordring til, at man stadighed ser på løsninger for erhvervslivet, som særligt har parke-ringsbehovet i dagstimerne. - Kunne man se på løsningen med at parkere på 5 af de 10 meter inden et kryds i de mindre befærdede gader. - Kan man hente inspiration i den håndværkerparkeringsløsning, som man bl.a. bruger i Aal-borg, hvor det er relativ billigt at parkere og udføre opgaver i byen. - Kan en mindre virksomhed, hvor indehaveren ikke har privatadresse ved virksomheden, får en ’erhvervsparkeringslicens’ til sin bil på hvide plader, hvis denne benyttes i forbindelse med arbejdet. - Kan en række håndværksvirksomheder, der løser akutte opgaver få dispensation til at par-kere ’alternativt’ i en begrænset periode. Byggetilladelser og sagsbehandling Der er ikke nogen hemmelig, at hver eneste gang at en byggetilladelse lader vente på sig, og sags-behandlingstiden stiger, så giver det ekstra omkostninger for både bygherre og entreprenør. En opfordring til at hente inspiration fra andre steder i landet, hvor sagsbehandlingstiden er bragt ned. Københavns Kommune skal have ros for at have gjort meget på vejledningsområdet, men en op-fordring til i højere grad at koble vejledning sammen med sagsbehandlingen, da oplevelsen er, at der ikke er sammenhæng. Affald Administrationsgebyret er og bliver en torn i øjet for erhvervslivet. Får det afskaffet, da det kun gi-ver frustration for alle parter. Derudover skal lyde en opfordring til at kigge på og hente inspiration i de mange forslag, der er ble-vet til i Virksomhedsforum for enklere regler, hvor det kommunale område på et tidspunkt har væ-ret under kærlig behandling. Her er søgning på ’kommune’: http://enklereregler.dk/forslag/0/20/0/kommune[l][l][l][l][l][l][l][l][l][l] Håndværksrådet stiller sig til rådighed for uddybende kommentar. VH. Lars Magnus
Læs høringssvar fra Lars Magnus Christensen
Indsendt af:
Sally Mountfield
Dato: 1. april 2017
Svarnummer:
23
By:
København
Postnr.:
1452
Min første reaktion på høringen er at den hedder regelforenkling for erhvervslivet i Københavns Kommune. Der er mange borgere inclusiv mig som også er forvirret hvor i kommunen man skal henvende sig. Hvorfor laver man ikke en simplere indgang for både borgere og erhvervsliv. Mit største ønske er meget generelt og et, som jeg tror erhvervslivet også ville foretrække. ensartet behandling af lignende sager, herunder især sager vedr. støjgener og ens konsekvenser hver gang reglerne overtrædes. Det må være i alles interesse at brodne kar ikke får lov til at bryde reglerne i årevis uden konsekvenser, som det er idag, til gene både for borgerne og de erhverv der overholder reglerne. Papirarbejde ved alkohol-/natbevilling: Jeg kan forstå at nogle erhverv syntes at der er for meget papirarbejde f.eks. i at opnå en alkohol-/natbevilling. Det som jeg tror erhvervslivet glemmer, er at jeg som nabo til et generende sted, har skrevet mange klager over lang tid og taget en bevilling i at lave ulovligheder. Alligevel blev stedet tildelt den forventede bevilling, som de havde bedt om fra starten af. Dernæst oplever jeg, at når først nogen er blevet tildelt en tilladelse er den umulig at tage den væk, også selvom der ikke er taget alle de nødvendige hensyn i processen. Så skal beboerne lide under, at en alkohol-/natbevilling har fået tilladelse. Når nu så alkohol-/natbevilling ejer ikke længere ønsker, at have stedet har jeg oplevet at den tidligere ejer lover den nye ejer, at bevillingen fortsættes. En bevilling gives af kommunen på baggrund af forhold i kvarteret og stedets koncept, se restaurationsloven paragraf 12. Hvordan har vi opnået en situation, hvor at en indehaver af en alkoholbevilling, kan tage for givet at vedkommende kan sælge den videre upåagtet at kvarteret eller alkohol-/natbevilling måske har ændret karakter i mellemtiden og kvarteret derfor ikke kan bære den bevilling længere? I denne situation har erhvervslivet en fordel over for borgerne, hvor de får betydeligt mere ud at udfylde de papirer, end jeg gør når jeg gør opmærksom på gener og man får den opfattelse, at det ingen konsekvens har at overtræde reglerne. Der skal være en bedre balance her. En af årsagerne til at man ved alkohol-/natbevilling skal fremlægge budgetter ol. dokumentation er som jeg ser det for at undgå at et sted i panik over ikke at kunne få tingene til at løbe rundt ender med at være generende over for sine omgivelser. Jeg har gentagne gange set alkohol-/natbevilling, der har pengeproblemer pludseligt tage meget løst på reglerne. Derfor syntes jeg at man skal holde fast i de procedurer. Derudover har jeg yderligere forslag til forsimpling af reglerne: Udeservering og vareudstilling: Når man får tilladelse til udeservering eller vareudstillinger må man ikke putte varer/møbler langs hele facaden. På den måde overlader man problemer med ens kunders cykelparkering op til ens naboer istedet for at tage et medansvar. Det skal gøres tydeligere, hvor meget møbler/varer må fylde så det undgåes at også brede fortove bliver fyldt. På smalle fortove skal der passes på med blive givet tilladelser. Såfremt reglerne brydes, skal der være ensartet handling og en konsekvens. Støjgener fra musik/køkkener: Hvis en alkohol-/natbevilling ikke har/må installere en lydsluse og sikret at vinduerne kun kan åbnes i nødstilfælde, kan de ikke opnå tilladelse til at spille høj musik. Der skal kræves en ordentlig udsugning i køkkener, så at de ikke behøver at åbne vinduer med støjgener til følge. Procedure til at opnå alkohol-/natbevilling: Hvis man ønsker at søge alkohol-/natbevilling skal det ikke gøre en forskel om man har brugt penge på at renovere et sted i håb om at en bevilling er nem at opnå, den er overtaget fra en anden eller det er nogle år siden der sidst lå en bar på adressen. Kommunen skal som udgangspunkt have mulighed for at prioritere hvordan byen skal udvikle sig løbende afhængig af forholdende, til glæde for alle. Hvis man ikke ønsker og løbe risikoen må man bede om en forhåndsgodkendelse før man investerer pengene. Udeservering: Det skal være ulovligt for barer at lade gæster tage drikkevarer med ud efter kl 24. Dette vil betydeligt minimere støjgener fra barens gæster. I de smalle gader skal møbler fra udeservering tages ind kl 22 idet folk råber højere efter kl 22 og lyden har sværere ved at komme væk, uden at genere naboerne.
Læs høringssvar fra Sally Mountfield
Indsendt af:
Christianshavns Lokaludvalg
Dato: 31. marts 2017
Svarnummer:
22
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Christianshavns Lokaludvalg
By:
København K
Postnr.:
1466
Via bliv hørt-portalen har Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen inviteret Københavns erhvervsliv til at gøre opmærksom på eventuelle regler, som de oplever som unødig bebyrdende, samt fremsætte forslag til regelforenklinger. Christianshavns Lokaludvalg har følgende bemærkninger: Affaldsindsamling fra virksomheder bør gøres mere enkelt. I dag sorterer meget få virksomheder deres affald, mens alle private beboere gør eller har muligheden. Grunden til, at erhvervsvirksomheder ikke sorterer affaldet er bl.a., at det ikke er muligt (lovligt?) at deles om containere. F:eks. skal en kontorvirksomhed have sine egne containere til alle 8 fraktioner, og det er ikke altid logisk / rimeligt. Det kan også skyldes, at der ikke er plads i baggårdene. Det kan også skyldes, at en virksomhed ikke har så meget affald, at 8 containere retfærdiggør det. Lokaludvalget foreslår, at kommunen sætter affaldsbeholdere op på offentlige steder til at sortere affaldet i. Heri kan alle lægge affaldet til genbrug i de korrekte containere. Det er i dag muligt med glas-containere. Indkomsten fra salg af materialet til genbrug kan delvis finansiere anlægget. Allerede to anlæg er lavet for private midler, i Wesselsgade og i Sjællandsgade. De laves, så der over gaden er en almindeligt udseende container, men under jorden er der et stort rum på måske 2 x 2 x 2 meter. De tømmes på samme måde som glas-containerne med en kran, der løfter dem op og åbner bunden. Lokaludvalget kommer gerne til møde om, hvor på Christianshavn affaldsbeholdere til at sortere affaldet kan sættes op. Med venlig hilsen Poul Cohrt, formand
Læs høringssvar fra Christianshavns Lokaludvalg
Indsendt af:
Laura Lund Olsen
Dato: 31. marts 2017
Svarnummer:
21
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Tivoli A/S
By:
København V
Postnr.:
1630
Tivoli A/S ser meget positivt på initiativet med en høring om regelforenkling for erhvervsliv i Københavns Kommune og ser frem til de efterfølgende resultater og forenklinger affødt af det igangsatte arbejde. Tivoli vil også gerne opfordre til, at dialogen om dette styrkes yderligere gennem andre initiativer, fx dialogmøder eller ved besøg ved relevante virksomheder, som det kendes fra det lignende statslige arbejde i regi af Virksomhedsforum for enklere regler. I nedenstående gives udvalgte eksempler på regler og byrder, der afføder uhensigtsmæssigheder og dermed virker som væksthæmmer. Eksemplerne dækker bredt og således både større og mindre forhold. Byggesager - forudsigelighed - Der ønskes forudsigelighed i sagsbehandling. Det vil sige, at det fra begyndelsen af en myndighedsbehandling skal være kendt, hvilken dokumentation og information som er nødvendig for forvaltningen. Det opleves til stadighed, at Københavns Kommune (Teknik- og Miljøforvaltningen) kommer med nye krav til oplysninger – krav som gerne indfries, men som kunne være stillet fra begyndelsen. Det gør processen unødig lang og medfører unødige omkostninger. Grænseflader mellem myndigheder - Københavns Kommune (Teknik- og Miljøforvaltningen) regulerer og administrerer ift. cykelparkering, gadesalg, cykeltaxier, afsætningspladser etc., mens Politiet skal sikre tilsyn. Der er utilstrækkelig sammenhæng og koordination mellem regulering og tilsyn - og samtidig et utilstrækkeligt tilsyn. Det betyder i mange tilfælde, at regulering ikke håndhæves. Derfor er der visse områder i byen, hvor der kan opstå forholdsvis kaotiske tilstande, fx som det opleves foran Tivolis hovedindgang. Parkering og afsætning - Der er – også men ikke kun i kraft af de mange vejarbejder og byggerier - mangel på afsætningspladser. Det medfører, at der ofte ses turistbusser sætter af ved ureglementerede holdepladser og ved almindelige busstoppesteder med de farer og gener, det kan afføde for dels egne passagerer, dels byens borgere. Lyd og støj - Der ønskes større forudsigelighed og ensartethed i sagsbehandlingen på støjområdet, som opleves som omkostningstung og til tider kompetencesvag. Endvidere giver brugerbetalingen på området mulighed for en potentiel og i så fald uhensigtsmæssig skævvridning, hvor en langvarig kommunal sagsbehandling kan medføre øget betaling fra brugeren. Tivoli står naturligvis til rådighed for uddybning og yderligere dialog. Med venlig hilsen Laura Lund Olsen Director, Corporate Affairs, Strategy and Business Development Tivoli A/S Tivoli
Læs høringssvar fra Laura Lund Olsen
Indsendt af:
Vesterbro Lokaludvalg
Dato: 31. marts 2017
Svarnummer:
20
By:
København V
Postnr.:
1758
Høringssvar i forbindelse med påtænkt regelforenkling for erhvervslivet Efter debat i Vesterbro Lokaludvalg – hvor Vesterbro Handelsforening og enkelte private erhvervsdrivende deltog – har lokaludvalget følgende tre overordnede bemærkninger til regelforenkling for erhvervslivet i kommunen: - Vi ser et større behov for kortere sagsbehandlingstider end enklere regler. - Vi må fastholde, at der fortsat skal være fuld offentlighed om kommunens regler, sagsbehandling og afgørelser over for erhvervslivet. -Enklere regler må ikke føre til flere dispensationer fra forvaltningerne og ugennemsigtige demokratiske processer. Venlig hilsen Thomas Warburg Formand for Vesterbro Lokaludvalg
Læs høringssvar fra Vesterbro Lokaludvalg
Indsendt af:
Thomas Anfinn Joensen
Dato: 29. marts 2017
Svarnummer:
19
Virksomhed / Organisation :
ATP Ejendomme A/S
By:
Kbh.
Postnr.:
1016
Tak for muligheden for at spille ind med forhold og forslag der har betydning for byens effektivitet. Sagsbehandlingstider. Det er klart at det har stor betydning for fremdriften i alle de små og store indretnings- og vedligeholdelsessager, at sagsbehandlingstiden holdes på et minimum. Ofte kan det være ansøgningen der er uklar eller ikke indleveret helt efter bogen, derfor er det vigtigt at den første screening udføres "straks" ved modtagelsen og at der umiddelbart efter tages fat i ansøger med oplysning om af materialet er fundet egnet til at indgå i den videre sagsbehandling. Omvendt hvis noget mangler, så er det meget vigtigt at ansøger for lynhurtigbesked om hvad der skal til for at stopuret for sagsbehandlingstiden sættes i gang. Erhvervsparkering og opstilling af affaldscontainere og folkefaciliteter. Det har stor betydning for ejendomsejere og lejere at mulighederne for at opstille midlertidige byggepladser på en økonomisk forsvarlig måde. Det er også vigtigt at de mange leverandører har let og billig adgang til at korttidsparkere erhvervskøretøjer med materialer og komponenter. Omkostningen lander i sidste ende på ejer og lejer. Fejeerklæring Denne årligt tilbagevendende administrative byrde, som hviler på vejlovgivningen, mener jeg kan reduceres ved at ændre opgaven til en tilsynsopgave for kommunen. Det forventes at loven rummer denne mulighed. I praksis har kommunen egne folk eller leverandører til at klare renhold og vinterberedskabet på gader og stræder. Der er også P-vagter med kamera og utilfredse naboer, som kan henvende sig. I den forbindelse kan de sorte får blandt grundejerne, som ikke har ordnede forhold blive indberettet til rådhuset, som derefter kan rette henvendelse til dem om at få forholdet bragt i orden og der kan stilles krav om fejeerklæringer i f.eks. de 5 efterfølgende år. Alle de øvrige har fokus på forholdet til glæde for sig selv og for kunder og lejere og ser denne årlige kommunikation med kommunen som overflødig administration. Venlig hilsen Thomas Anfinn Joensen
Læs høringssvar fra Thomas Anfinn Joensen
Indsendt af:
Christoffer Susé, adm. direktør
Dato: 28. marts 2017
Svarnummer:
18
Virksomhed / Organisation :
Haandværkerforeningen i Kjøbenhavn
By:
København K
Postnr.:
1302
Haandværkerforeningen i Kjøbenhavn vil takke for det gode initiativ, som kommunen her udviser. Det ser vi gerne gentaget med jævne mellemrum, og gerne med længere høringsfrist. Danmark er et gennemreguleret samfund, og det gør det desværre ofte unødigt indviklet at drive virksomhed. Særligt er det vanskeligt for mindre og mellemstore virksomheder, der ikke har samme stabsfunktioner som store organisationer. I det følgende har vi ikke skelnet mellem regler, som alene er fastsat af kommunen. Vi fokuserer i stedet på regler, som vores medlemsvirksomheder oplever som unødigt byrdefulde. Om det er Københavns Kommune, staten eller EU, der står bag reglen er for så vidt ligegyldigt for den enkelte virksomhed. Derfor bringer vi eksemplerne frem i dette høringssvar, og opfordrer samtidig Københavns Kommune til at ”gå videre” med forslagene, ifald det ikke er kommunen selv, der har udstedt den pågældende regel. Regler inden for byggeområdet - etablering af midlertidige boliger på tomme grundarealer I en levende og voksende universitetsby som København er der et stærkt behov for yderligere boliger til studerende, som det ”etablerede” boligmarked pt. ikke kan dække. Ligeså kan der i perioder være behov for midlertidige boliger til hjemløse og/eller flygtninge. Derfor foreslår Haandværkerforeningen, at kommunen i højere grad giver mulighed for at etablere midlertidige boliger på tomme bygge- / erhvervsgrunde, som ikke skal aktiveres inden for en horisont på 5-10 år. Fx er der på Refshaleøen pt. ikke planer for byudvikling, og her kunne man relativt billigt og bæredygtigt etablere midlertidige boliger. Boligerne og de tilhørende tekniske installationer vil blive etableret oven på jorden, som er en teknik der kendes i forvejen fra fx Grønland og Svalbard, og boligernes midlertidighed betyder, at de nemt kan flyttes eller sælges videre, når der ikke længere er behov for dem. Kommunen har allerede i nogle tilfælde givet tilladelse til sådanne projekter, og der findes flere koncepter, fx Urban Core. Regler i forbindelse med sygedagpenge og lønrefusion Ved sygdom inden for de første 8 uger af ansættelsen, hvor kommunen udbetaler sygedagpenge, har virksomheden pligt til digitalt at indberette sygdom inden for 14 dage til medarbejderens hjemkommune. Denne tidsfrist kommer ofte i karambolage med virksomhedens øvrige lønadministration. Derfor er virksomheden nødsaget til at have en ”dobbelt arbejdsgang” for at sikre, at virksomheden ikke overskrider fristen for indberetning. Hvis en medarbejder fx er syg første dag i lønperioden, mens lønnen først behandles i uge tre i lønperioden, så er fristen overskredet. Det gør sig i øvrigt gældende både ved 14 dages løn og månedsløn. Derfor bør ansøgningsfristen forlænges. En anden problemstilling opstår, når en virksomhed ønsker at søge om refusion for langtidssygdom ud over 30 dage. Ansøgningen skal anmeldes i uge 5, men den kan først indsendes efter de 30 dage er gået, og det giver reelt kun fire dage til at indsende ansøgningen. Det er administrativt tungt for mindre virksomheder, og ved helligdage og i ferieperioder kan det meget nemt føre til, at virksomheden mister retten til refusion for alle dage. Erhvervsparkering I forhold til privatbilister bevæger fx. håndværkere sig i højere grad fra kunde til kunde i byen i dagtimerne. Det kan tale for særlige parkeringspladser til håndværker-/erhvervsbiler fx inden for 10 meter zonen, samt for nedsat p-betaling for erhvervsbiler i p-automaten og/eller nemmere ”på stedet-køb” af erhvervsperiodekort, hvis man skal være hos samme kunde i længere tid (fx via en app). En mulighed er også at gøre erhvervslicensen fleksibel, så to biler kan dele én licens. Man kan stille spørgsmålstegn ved, hvorfor en alle-zoner erhvervslicens skal koste mere end tre gange så meget som en enkelt-zone erhvervslicens. Selvfølgelig er arealet man kan parkere på større, men i bund og grund optager en erhvervsbil kun én parkeringsplads, uagtet om den holder på Østerbro eller på Vesterbro – produktet er med andre ord det samme. Og i forhold til en beboerlicens er der endda større sandsynlighed for, at erhvervsbilen flytter sig i løbet af dagen og dermed frigør en p-plads. Derudover kan man diskutere det rimelige i, at en enkelt-zone erhvervslicens koster min. tre gange så meget som en beboerlicens (beboerlicensen varierer efter bilens energiklasse – dyreste pris er 1.150 kr.) Virksomheden kan trække udgiften fra i skat, men hvorfor skal erhvervslivet betale så meget – igen optager de begge kun én p-plads. Kommunale udbud og ESPD Det fælleseuropæiske ESPD-dokument, som skal benyttes ved EU-udbud, er enormt besværligt og administrativt tungt, selv for store virksomheder. Haandværkerforeningen opfordrer derfor Københavns Kommune til, at der IKKE stilles krav om brug af ESPD-formularen ved udbud under EU-rammen. Samtidig opfordrer vi kommunen til at undersøge mulighederne for at indføre ”omvendt bevisbyrde” ved kommunale udbud, således at kun vinderen (alternativt de tre sidste virksomheder) af et udbud, skal fremsende dokumentation for kriterierne med hensyn til udelukkelse, egnethed og udvælgelse. Det vil lette muligheden for, at mindre og mellemstore virksomheder kan deltage i kommunale udbud. Vi ser frem til, at ovenstående besværlige regler forenkles. Ønskes uddybning af punkterne er I naturligvis velkomne til at kontakte undertegnede. Med venlig hilsen Christoffer Susé Adm. direktør
Læs høringssvar fra Christoffer Susé, adm. direktør
Indsendt af:
Henrik Wassard
Dato: 26. marts 2017
Svarnummer:
17
Virksomhed / Organisation :
EDC Poul Erik Bech
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Vi er ramt af p-reglerne i området med 2 og 3 timers zoner, hor vi som erhvervsdrivende ikke kan få licenser til. Det er voldsomt udfordrende for os og vores ansatte, at vi alle dage skal ud mange gange og stille p-skiver. Reglerne er vel næppe tiltænkt at straffe os erhvervsdrivende i lokalområdet, der bidrager til byens liv, men for at begrænse metropendlernes biler. Derfor burde der også kunne gives p-tilladelser til os til fornuftige priser. Håber dette bliver hørt og taget til efterretning. Virkelig mange små erhvervsdrivende er ramt af dette, og det er dræbende for det lokale erhvervsliv. Dbh Henrik
Læs høringssvar fra Henrik Wassard
Indsendt af:
Jesper Harder Søndergaard
Dato: 21. marts 2017
Svarnummer:
16
Virksomhed / Organisation :
Tolkegruppen Oversættergruppen P/S
By:
København K
Postnr.:
1256
Kommunen (mere specifikt Jobcenter) bør genoverveje sin fortolkning, at en arbejdsgiver ikke er part - og dermed ikke har partsstatus, inkl. ret til at blive hørt - i sager med sygemeldte medarbejdere og sygedagpengerefusion. I et konkret tilfælde, som jeg gerne uddyber ved direkte henvendelse, havde vi en medarbejder langtidssygemeldt. Kommunen valgte at raskmelde medarbejderen, men uden at informere os som arbejdsgiver - uanset at vi betalte medarbejderen fuld løn under sygdom. Vi fik derfor først besked om raskmeldingen cirka en måned senere (hvor medarbejderen ikke havde været på arbejde i den mellemliggende periode), da vi fik afslag på anmodning om sygedagpengerefusion. På dette tidspunkt var klagefristen over afgørelsen om raskmelding udløbet, hvorfor vi reelt var frataget enhver handle- og reaktionsmulighed. I andre kommuner anser man arbejdsgiver som part i en sygedagpengesag for så vidt angår de dele, som vedrører udbetaling - dvs. som påvirker arbejdsgiveren direkte økonomisk. At dette ikke sker i Københavns Kommune er både byrdefuldt for arbejdsgiver og potentielt til skade for de sygemeldte medarbejderes behandlingsforløb (idet arbejdsgivers input ofte ville kunne supplere kommunens interne sagsbehandling).
Læs høringssvar fra Jesper Harder Søndergaard
Indsendt af:
Anders Rune Bjerrum
Dato: 20. marts 2017
Svarnummer:
15
Virksomhed / Organisation :
Dansk Erhverv
By:
københavn
Postnr.:
1217
En lang række dagligvarebutikker oplever, at reglerne i affaldsbekendtgørelsen om krav til sortering fortolkes meget stramt i Københavns Kommune i forhold til den faktiske miljøeffekt. Fra erhvervets side mener vi, at vi gør rigtig meget på affaldsområdet og kan påvise rigtig gode genanvendelsesprocenter – og at vi forventer inden for en overskuelig fremtid også at kunne flytte os yderligere. Altså en løbende grøn omstilling og ikke dag-dag ændringer.
Læs høringssvar fra Anders Rune Bjerrum
Indsendt af:
Alan Pedro Petersen
Dato: 20. marts 2017
Svarnummer:
14
Virksomhed / Organisation :
belota.dk
By:
Vanløse
Postnr.:
2720 Vanløse
Affald. Det er ikke muligt som erhvervslejer at komme i kontakt med kommunens ansvarlige i sager omkring affald. Således kan jeg ikke få løst problemer om dette emne. Parkering Urimelige parkeringsregler i forhold til at udfører lovlig af og pålæsning. Manglende tilsyn i forhold til ulovlige beboelse af erhvervsejendomme.
Læs høringssvar fra Alan Pedro Petersen
Indsendt af:
Hanne og Jacob Scavenius
Dato: 18. marts 2017
Svarnummer:
13
By:
København K
Postnr.:
1051
Udskænkningsstederne har alt for let ved at få tilladelser til hvad som helst - og vi vil gerne tilslutte mig de mange indlæg som ikke ønsker flere nat - , alkoholbevillinger og bevillinger til mere udeservering. Vi støjplagede københavnere har fået nok af ødelagt nattesøvn. København skal være en by man kan bo i og hvor der bliver taget hensyn til beboerne. Hvor er det bystyre der skulle varetage borgernes interesser? Det er utåleligt at føle sig tilfangetaget i sit eget hjem - vi skal vel ikke flytte allesammen ? De regler der findes for lyd, larm og ballade bliver ikke overholdt - straffrihed for noget der er regler for underminerer respekten for retsstaten : åbenstående vinduer hvor bassen runger gennem natten, motorbåde i Nyhavnskanalen med fulde folk og boom-boxe om bord, events a la maraton sponsoreret af Red Bull hvor ladcykler med potente lydanlæg posteres flere steder i Nyhavn, skrig og skrål og gang i udeserveringens bardiske fra morgen til sen aften under sådanne events. Sommerhalvåret er nu så larmende i Nyhavn at vi må spørge om vi ikke har en grundlovssikret ret til at opholde os i fred og ro i vores boliger, have et privatliv og sove om natten ? Venlig hilsen fra Hanne og Jacob Scavenius
Læs høringssvar fra Hanne og Jacob Scavenius
Indsendt af:
Michael Søemod
Dato: 17. marts 2017
Svarnummer:
12
Virksomhed / Organisation :
Sømods Bolcher
By:
København K.
Postnr.:
1165
Vi har nu over 125 år haft til huse her i Nørregade. Ejeren af ejendommen har indset, at markedet for udlejning til erhverv og kontorer er urentabelt, bygger nu alle lejemål undtagen vores om til boliger. Opfører samtidigt en stor tagterrease ovenpå bygningen. Vi har altid haft 3 parkeringspladser i et hjørne af gården i tilknytning til vores fabrik. Vi er nu blevet oplyst, at Københavns Kommune forlanger dem nedlagt, hvis der skal gives ibrug- tagnings-tilladelse til de nu snart færdige lejligheder. Vi ser dette som særdeles erhvervsfjendst,og en stor hindring for at vi kan modtage varer og kører vores varer ud. Københavns kommune lever i særdeleshed op til ryet om at være den mest erhvervsfjendske kommune i Dk. og at alle virksomheder skal ud af byen.
Læs høringssvar fra Michael Søemod
Indsendt af:
Dorrit Saietz
Dato: 16. marts 2017
Svarnummer:
11
Virksomhed / Organisation :
Havlys Aps
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Vi er i færd med at åbne en restaurant og har i den forbindelse ansøgt om tilladelse til at servere alkohol. Vi er blevet overrasket over det bjerg af papirer vi skulle indsende, og som det i nogle tilfælde var svært at forstå relevansen af. Fx. restanceattest fra skat fra alle ejere - den kan kun fremskaffes ved at ringe og få den tilsendt per brev, er det dog ikke muligt at bruge en opgørelse som kan hentes ved hjælp af nemid? Budgetter for både drift og byggeri, dokumentation for finansiering, osv... er det ikke virksomhedens problem hvis det ikke løber rundt, hvad har det med bevillingen at gøre? Det er klart, at der skal ses på ejernes generalieblad og i endnu højre grad på risikoen for gener for naboer, men det virker slet ikke som om, det er de hensyn, der er i fokus. Derimod en masse papir for papirernes egen skyld.
Læs høringssvar fra Dorrit Saietz
Indsendt af:
Morten Kjelstrup
Dato: 16. marts 2017
Svarnummer:
10
Virksomhed / Organisation :
arkitekt MAA Morten Kjelstrup
By:
København K
Postnr.:
1054
Administrationsgebyr for erhvervsaffald. Som enkeltmandsvirksomhed, der udfører rådgivning og ikke frembringer andet erhvervsafflad end støvet fra min computer, synes det helt urimeligt, at der skal betales ca kr 900,- i administrationsgebyr til erhvervsaffald. Hvert år skal der endvidere bruges tid på at ansøge om fritagelse, hvilket endnu ikke er lykkedes, til trods for, at virksomheden ikke frembringer det mindste erhvervsafflad.
Læs høringssvar fra Morten Kjelstrup
Indsendt af:
Kirsten V Andersen
Dato: 16. marts 2017
Svarnummer:
9
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Christianshavns Lokaludvalg
By:
København K
Postnr.:
1424
Affaldsindsamling fra virksomheder bør gøres mere enkelt. I dag sorterer meget få virksomheder deres affald, mens alle private beboere gør eller har muligheden. Grunden til, at erhvervsvirksomheder ikke sorterer affaldet er bl.a., at det ikke er muligt (lovligt?) at deles om containere. F:eks. skal en kontorvirksomhed have sine egne containere til alle 8 fraktioner, og det er ikke altid logisk / rimeligt. Det kan også skyldes, at der ikke er plads i baggårdene. Det kan også skyldes, at en virksomhed ikke har så meget affald, at 8 containere retfærdiggør det. Jeg foreslår, at kommunen sætter affaldsbeholdere op på offentlige steder til at sortere affaldet i. Heri kan ALLE lægge affaldet til genbrug i de korrekte containere. Det er i dag muligt med glas-containere. Indkomsten fra salg af materialet til genbrug kan delvis finansiere anlægget. Allerede to anlæg er lavet for private midler, i Wesselsgade og i Sjællandsgade (se invitation fra indvielsen vedlagt). De laves, så der over gaden er en almindeligt udseende container, men under jorden er der et stort rum på måske 2 x 2 x 2 meter. De tømmes på samme måde som gla-containerne med en kran, der løfter dem op og åbner bunden. Venlig hilsen, Kirsten V Andersen.
Læs høringssvar fra Kirsten V Andersen
Indsendt af:
Joy Thomsen
Dato: 16. marts 2017
Svarnummer:
8
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Der bør indføres stop for alkohol og natbevilling -ikke bare i indre by, men også i brokvarterene. Jeg bor selv ved siden af et værtshus, en natklub og et studenterhus/bar og kan ikke have vinduerne åbne i sommerhalvåret. Lukkede vinduer holder heller ikke støjen ude. Først efter et års dialog med Teknik -og Miljøudvalget blev der omsider stillet krav til natklubben om at reducere støjniveauet. Derudover betyder natbevillinger at der generelt er mere uro, at der kommer mere affald i gaderne i form af glasskår, ølkrus og urin. Det er os beboere som rydder op. Stop nattebevillingerne, der er allerede rigeligt med natklubber og værtshuse i byen og sørg for at der bliver stillet krav om at reducere støjen samt at der bliver ryddet op.
Læs høringssvar fra Joy Thomsen
Indsendt af:
Britta
Dato: 16. marts 2017
Svarnummer:
7
Virksomhed / Organisation :
Pliniussen
By:
København
Postnr.:
2400
Om det er generelt for hele storkøbenhavns området, kan jeg ikke umiddelbart se. For området NV hvor alle de gamle grønthandlere er udkonkurrerede, er de nye bevillinger givet til langt ud på fortov hvor det kniber gevaldigt med at komme frem, delt for en stor mængde af kasser og pailletter der således også medfører kunder der besigtiger kasser. Da parkeringer også er vanskelige, parkeres dobbelt, dettte er til gene for bustrafikken. Hele området fra Frederiksborgvej til Højbanen er ikke noget kønt syn, under broen er livlig handel af hvad der ser ud til at være handel af lyssky karakter. Området minder om en by i forfald eller skal vi kalde det ligegyldighed fra det bystyrre der er sat til at varetage borgernes interesse.
Læs høringssvar fra Britta
Indsendt af:
Pia Weise Pedersen
Dato: 15. marts 2017
Svarnummer:
6
By:
København N
Postnr.:
2200
København skal være en by man kan bo i, der skal være plads til alle menesker og aldre. Der må gerne være liv i gaderne, hvis der bliver taget hensyn til beboerene. Altså lukkede vinduer med festmusik og gadefester bør slutte kl. 22 i alle bydele, ellers må det flytte ud på Amager strand eller i Fælledparken. Lær at værdsætte roen og stilheden og ryd op i gaderne efter Nytårsaften og gadefesterne. Flere åbne rum med toiletter og træer, blomster og bænke i byen.
Læs høringssvar fra Pia Weise Pedersen
Indsendt af:
Morten Vesely
Dato: 15. marts 2017
Svarnummer:
5
By:
København
Postnr.:
1454
Ærlig talt, det må da være et satirisk indslag fra Trump's kontor for falske nyheder. Udskænkningsstederne har jo lige omvendt alt for let ved at få tilladelser til både det ene og det andet. I en sådan grad at beboere i kvarterer med mange natbevillinger og events ikke kan få deres nattesøvn og desuden lever i svineri fra bræk, pis, knuste flasker og andet affald, som vi selv må rydde af vejen efter nattens udskejelser. En meget uelegant joke fra kommunens side over for byens borgere.
Læs høringssvar fra Morten Vesely
Indsendt af:
Helen Majew
Dato: 14. marts 2017
Svarnummer:
4
By:
København
Postnr.:
2300
Der skal under ingen omstændigheder gives flere bevillinger til udeserveringer eller natbebevillinger af hensyn til folks grundlovssikrede ret til at opholde sig i fred i deres boliger, herunder at kunne have et privatliv og kunne sove om natten. Venllig hilsen fra Helen Majew
Læs høringssvar fra Helen Majew
Indsendt af:
Karin von Daler
Dato: 14. marts 2017
Svarnummer:
3
By:
København
Postnr.:
2200
Det er yderst vigtigt at der ikke gives flere bevillinger til barer og cafeer og anden natlig servering. Nørrebro har allerede alt for megen støj pga råben og skrigen ifb med disse steder. Det er ikke nok blot at standse bevillinger enkelte steder, vi er mange, som ikke bor i Blågårdsgade eller Ravnsborggade, som heller ikke kan sove. Er I virkelig villige til at lade jeres bevillingspolitik gå ud over så mange menneskers helbred og livskvalitet? Vi kan desværre ikke alle sammen flytte.
Læs høringssvar fra Karin von Daler
Indsendt af:
R. Hofman
Dato: 14. marts 2017
Svarnummer:
2
By:
København
Postnr.:
2200
Jeg er helt enig i at der ikke bør gíves flere bevillinger til udendørsservering i beboelseskvarterer. Vi har et stadigt stigende støjniveau som er belastende for mange beboere - ikke kun pga. musik, men også fordi folk råber og skriger. Det SKAL være muligt at kunne opholde sig i sit eget hjem i fred og ro! Folk som skal tidligt op på arbejde går i seng ved 22-23 tiden og vil selvfølgelig gerne have ro til at sove.
Læs høringssvar fra R. Hofman
Indsendt af:
Anders Skou
Dato: 14. marts 2017
Svarnummer:
1
By:
København K
Postnr.:
1110
Der bør under ingen omstændigheder lempes for bevillinger til udskænkning af alkohol eller natbevillinger. Det er i forvejen alt for nemt at få disse bevillinger, til stor gene for beboerne i de kvarterer, hvor der ligger mange beværtninger, diskoteker m.v. Indre By er et glimrende skræmmebillede!
Læs høringssvar fra Anders Skou