Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Oprettet: 1. april 2017
Svarnummer:
23

Indsendt af

Sally Mountfield

Postnr.

1452

By

København

Høringssvar

Min første reaktion på høringen er at den hedder regelforenkling for erhvervslivet i Københavns Kommune. Der er mange borgere inclusiv mig som også er forvirret hvor i kommunen man skal henvende sig. Hvorfor laver man ikke en simplere indgang for både borgere og erhvervsliv. Mit største ønske er meget generelt og et, som jeg tror erhvervslivet også ville foretrække. ensartet behandling af lignende sager, herunder især sager vedr. støjgener og ens konsekvenser hver gang reglerne overtrædes. Det må være i alles interesse at brodne kar ikke får lov til at bryde reglerne i årevis uden konsekvenser, som det er idag, til gene både for borgerne og de erhverv der overholder reglerne. Papirarbejde ved alkohol-/natbevilling: Jeg kan forstå at nogle erhverv syntes at der er for meget papirarbejde f.eks. i at opnå en alkohol-/natbevilling. Det som jeg tror erhvervslivet glemmer, er at jeg som nabo til et generende sted, har skrevet mange klager over lang tid og taget en bevilling i at lave ulovligheder. Alligevel blev stedet tildelt den forventede bevilling, som de havde bedt om fra starten af. Dernæst oplever jeg, at når først nogen er blevet tildelt en tilladelse er den umulig at tage den væk, også selvom der ikke er taget alle de nødvendige hensyn i processen. Så skal beboerne lide under, at en alkohol-/natbevilling har fået tilladelse. Når nu så alkohol-/natbevilling ejer ikke længere ønsker, at have stedet har jeg oplevet at den tidligere ejer lover den nye ejer, at bevillingen fortsættes. En bevilling gives af kommunen på baggrund af forhold i kvarteret og stedets koncept, se restaurationsloven paragraf 12. Hvordan har vi opnået en situation, hvor at en indehaver af en alkoholbevilling, kan tage for givet at vedkommende kan sælge den videre upåagtet at kvarteret eller alkohol-/natbevilling måske har ændret karakter i mellemtiden og kvarteret derfor ikke kan bære den bevilling længere? I denne situation har erhvervslivet en fordel over for borgerne, hvor de får betydeligt mere ud at udfylde de papirer, end jeg gør når jeg gør opmærksom på gener og man får den opfattelse, at det ingen konsekvens har at overtræde reglerne. Der skal være en bedre balance her. En af årsagerne til at man ved alkohol-/natbevilling skal fremlægge budgetter ol. dokumentation er som jeg ser det for at undgå at et sted i panik over ikke at kunne få tingene til at løbe rundt ender med at være generende over for sine omgivelser. Jeg har gentagne gange set alkohol-/natbevilling, der har pengeproblemer pludseligt tage meget løst på reglerne. Derfor syntes jeg at man skal holde fast i de procedurer. Derudover har jeg yderligere forslag til forsimpling af reglerne: Udeservering og vareudstilling: Når man får tilladelse til udeservering eller vareudstillinger må man ikke putte varer/møbler langs hele facaden. På den måde overlader man problemer med ens kunders cykelparkering op til ens naboer istedet for at tage et medansvar. Det skal gøres tydeligere, hvor meget møbler/varer må fylde så det undgåes at også brede fortove bliver fyldt. På smalle fortove skal der passes på med blive givet tilladelser. Såfremt reglerne brydes, skal der være ensartet handling og en konsekvens. Støjgener fra musik/køkkener: Hvis en alkohol-/natbevilling ikke har/må installere en lydsluse og sikret at vinduerne kun kan åbnes i nødstilfælde, kan de ikke opnå tilladelse til at spille høj musik. Der skal kræves en ordentlig udsugning i køkkener, så at de ikke behøver at åbne vinduer med støjgener til følge. Procedure til at opnå alkohol-/natbevilling: Hvis man ønsker at søge alkohol-/natbevilling skal det ikke gøre en forskel om man har brugt penge på at renovere et sted i håb om at en bevilling er nem at opnå, den er overtaget fra en anden eller det er nogle år siden der sidst lå en bar på adressen. Kommunen skal som udgangspunkt have mulighed for at prioritere hvordan byen skal udvikle sig løbende afhængig af forholdende, til glæde for alle. Hvis man ikke ønsker og løbe risikoen må man bede om en forhåndsgodkendelse før man investerer pengene. Udeservering: Det skal være ulovligt for barer at lade gæster tage drikkevarer med ud efter kl 24. Dette vil betydeligt minimere støjgener fra barens gæster. I de smalle gader skal møbler fra udeservering tages ind kl 22 idet folk råber højere efter kl 22 og lyden har sværere ved at komme væk, uden at genere naboerne.