Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Oprettet: 31. marts 2017
Svarnummer:
21

Indsendt af

Laura Lund Olsen

Virksomhed / organisation

Tivoli A/S

Postnr.

1630

By

København V

Høringssvar

Tivoli A/S ser meget positivt på initiativet med en høring om regelforenkling for erhvervsliv i Københavns Kommune og ser frem til de efterfølgende resultater og forenklinger affødt af det igangsatte arbejde. Tivoli vil også gerne opfordre til, at dialogen om dette styrkes yderligere gennem andre initiativer, fx dialogmøder eller ved besøg ved relevante virksomheder, som det kendes fra det lignende statslige arbejde i regi af Virksomhedsforum for enklere regler. I nedenstående gives udvalgte eksempler på regler og byrder, der afføder uhensigtsmæssigheder og dermed virker som væksthæmmer. Eksemplerne dækker bredt og således både større og mindre forhold. Byggesager - forudsigelighed - Der ønskes forudsigelighed i sagsbehandling. Det vil sige, at det fra begyndelsen af en myndighedsbehandling skal være kendt, hvilken dokumentation og information som er nødvendig for forvaltningen. Det opleves til stadighed, at Københavns Kommune (Teknik- og Miljøforvaltningen) kommer med nye krav til oplysninger – krav som gerne indfries, men som kunne være stillet fra begyndelsen. Det gør processen unødig lang og medfører unødige omkostninger. Grænseflader mellem myndigheder - Københavns Kommune (Teknik- og Miljøforvaltningen) regulerer og administrerer ift. cykelparkering, gadesalg, cykeltaxier, afsætningspladser etc., mens Politiet skal sikre tilsyn. Der er utilstrækkelig sammenhæng og koordination mellem regulering og tilsyn - og samtidig et utilstrækkeligt tilsyn. Det betyder i mange tilfælde, at regulering ikke håndhæves. Derfor er der visse områder i byen, hvor der kan opstå forholdsvis kaotiske tilstande, fx som det opleves foran Tivolis hovedindgang. Parkering og afsætning - Der er – også men ikke kun i kraft af de mange vejarbejder og byggerier - mangel på afsætningspladser. Det medfører, at der ofte ses turistbusser sætter af ved ureglementerede holdepladser og ved almindelige busstoppesteder med de farer og gener, det kan afføde for dels egne passagerer, dels byens borgere. Lyd og støj - Der ønskes større forudsigelighed og ensartethed i sagsbehandlingen på støjområdet, som opleves som omkostningstung og til tider kompetencesvag. Endvidere giver brugerbetalingen på området mulighed for en potentiel og i så fald uhensigtsmæssig skævvridning, hvor en langvarig kommunal sagsbehandling kan medføre øget betaling fra brugeren. Tivoli står naturligvis til rådighed for uddybning og yderligere dialog. Med venlig hilsen Laura Lund Olsen Director, Corporate Affairs, Strategy and Business Development Tivoli A/S Tivoli