Kære kommune.
Vi synes det er rigtigt godt, at man river gamle industrianlæg ned, for at erstatte dem med boliger. Brønshøj og Degnemoseområdet er et dejligt sted, så når muligheden er der, lad os endelig dele området med nogle flere
Projektet som det er præsenteret ser rigtigt godt ud, om end vi syntes at der er proppet for mange boligkvadratmeter ind. En at de store kvaliteter ved bellahøjhusene er, at der er luft imellem dem, så man ikke har den dér akvarieboligvirkning, som man har ved moderne udviklingsprojekter. KAB’s Bellahøjhuse har en bebyggelsesprocent på omkring 60.
Grundejerforeningen Godthaab, dækker en del af Næsbyholm vej og Fuglsang Alle, som er private fællesveje. Fuglsang Alle bliver den primære adgangsvej til det nye byggeri, både på lang sigt og i anlægsfasen. Da vandbeholderen blev revet ned kørte 95% af lastbilerne via Fuglsang Alle, og der er ingen grund til at tro, det bliver anderledes når der skal bygges.
Fuglsang Alle er på vores stykke meget nedslidt og en rigtigt sølle allé, derfor har vi de sidste mange år sparet op til en renovering af vejen. Sideløbende har vi arbejdet med at formulere, hvordan vi, når vejen skal renoveres kan forskønne den, så Fuglsang Alle ligner en allé og får mere karakter af villavej, hvor mennesker bor og børn leger, end karakter af gennemkørselsvej.
Vi har engageret en landskabsarkitekt og forventer at forskønnelsen og renoveringen af vejen kan udføres i 2016 eller 2017.
Generne ved den øgede gennemkørende trafik kan begrænses i vores vejrenoveringsprojekt, via indsnævret kørebane, bump mm. Vi kan hive elementer af nærværende projekt ud som inspiration.
Et andet problem bliver parkeringen. Når Københavns Kommune laver cykelstier langs Gavnøvej og Annebergvej og dermed nedlægger parkeringspladser er det et vilkår ved at bo i det her område. Når velstanden i de nærliggende etageejendomme stiger, så flere har råd til at købe bil, er det et vilkår ved at bo i byen. Når Hofor sælger en grund til MT-Højgård, så MT-Højgård kan udvikle grunde til boligbebyggelse, er det ikke et vilkår ved at bo byen, i et udbygget område som vores, så er det kommercielle interesser, hvor det handler om at få så mange boligkvadratmeter ind på grunden som muligt.
Det blev oplyst på orienteringsmødet den 21. oktober, at Københavns Kommunes erfaring er, at der ved nybyggeri skal etableres én parkringsplads pr. 100-200 m2 bolig. I det her projekt har man vurderet at der skal laves én parkeringsplads pr. 150 m2 bolig (?) Det er formentlig en fornuftig og saglig vurdering af behovet for parkeringspladser til det nye byggeri. Problemet er, at alle parkeringspladserne er placeret i en parkeringskælder og dermed ikke indgår i områdes øvrige frie parkeringspladser. (Vi tillader os at konkludere, ud fra mine egne erfaringer, at der ikke bliver fri parkering i den nyetablerede parkeringskælder, men at pladserne lejes ifm. lejligheden, eller der er en anden restriktion på pladserne.) Resultatet kan blive, at der står en halvtomt parkeringskælder og der er parkeringskaos på alle de nærliggende veje hvor der stadig er fri parkering. I projektet er der disponeret 4 frie parkeringspladser. 4, hvor skal de nye beboeres gæster holde? Og hvor skal beboer med firmabiler holde?
Teknik og miljøforvaltningen vurderer at den nye bebyggelse ikke vil give væsentlige trafikale gener. Vurderer man det nye byggeri isoleret set, er vurderingen sikket valid. Fuglsang Alle og Næsbyholm vej er meget brede villaveje, så brede at der kan parkeres i begge sider, og man kan køre stærkt igennem. Der er højrevigepligt i hele området. Kombinationen af flere gennemkørende biler, flere parkerede biler, højrevigepligt, og det faktum at man kan køre stærkt, øger ikke trafiksikkerheden og sikkerheden for skolebørnene der bruger vejene.
I staten af 1900 blev vores område første gang udviklet og planlagt, dengang skulle Fuglsang Alle være gennemkørselsvej fra Jyllingevej til Frederikssundsvej. Den plan er ved byggeriet af Bellahøjhusene ikke længere aktuel. Men vejudvidelseslinjen er stadig påtegnet skøderne på grundene på Fuglsang Alle. Det betyder at kommunen har ret til at inddrage vores forhaver til parkering, hvis det på et tidspunkt skønnes nødvendigt. vores store frygt er, at vi som grund- og vejejer bruger meget tid og rigtigt mange penge på at renovere og forskønne vores stykke af Fuglsang Alle, hvorefter kommunen bruger deklarationen, og overtager vores vej og forhaver, for at løse et parkeringsproblem i området. Nogen vil nok mene at vi ser spøgelser, måske, men hvis vores tese er så langt ude i hampen, så er det jo ”gratis” at ophæve deklarationen.
De grundejere der har pligt til at vedligeholde vejene og betaler for den asfalt der er nødvendig for at byggeprojektet kan realiseres, kan ikke stille krav til projektet, de kan skrive en indsigelse her, og håbe på velvilje… Det vil være rimeligt, at de private fællesveje bliver koblet sammen med projektet, i byggefasen og når projektet er færdigt.
I byggefasen vil der køre rigtigt mange store lastbiler gennem vores veje, det er ikke intentionen i vores vejvedligehold, at vi skal understøtte byudvikling. Derfor, mener vi, skal der afsættes et beløb til fremtidigt vejvedligehold til de private fællesveje, der bliver brugt som primære adgangsveje til byggeriet.
Når projektet nærmer sig sin afslutning, bør de tilstødende private fællesveje trafiksaneres, så den øgede gennemkørsel bliver styret, og adgangsvejene til det nye byggeri får karakter af villaveje/stilleveje, fremfor gennemkørselsveje. Trafiksaneringen skal financierens af byggeprojektet.
Hvis de tilstødende veje, som er en forudsætning for at projektet kan gennemføres, bliver en del af lokalplanen, tror jeg vi får et rigtigt godt projekt.
Med venlig hilsen
Grundejerforeningen Godthaab / Næsbyholm 17-19, Fuglsang Alle 63-87
Thomas Bak Hansen, Fuglsang Alle 65.