Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Godthåbsvej - Supplerende høring

På baggrund af borgerhenvendelser er forslaget ændret og sendt i supplerende høring.

Høringsfrist:

3. januar 2014
Indsendt af:
Leis Lomholt
Dato: 3. januar 2014
Svarnummer:
61
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Idet jeg refererer til mit høringssvar, dat. 3.09.13, vil jeg tillade mig at henholde mig til det. Dog med en enkelt rettelse : Under samtaler med repræsentanter for de oprindelige forslagsstillere til ændring af lokalplan nr 85, er jeg blevet gjort opmærksom på, at de oprindelige tanker om at udvide Vendsysselvej og Himmerlandsvej i det berørte område, blev taget af bordet. Min slutbemærkning : - JEG MÅ PÅ DET KRAFTIGSTE GØRE INDSIGELSE MOD DISSE OVERGREB - står stadig ved magt mht. både ovennævnte høring som den nuværende. Efter at have gennemlæst de til nu indkomne 58 svar kan jeg tilslutte mig dem med deres gennemgående ens holdning til de mange problemer : Den øgede trafik Dennes indvirkning på hele lokalområdets små private fællesveje er grundigt belyst i de mange svar - både den daglige trafiks gener og ikke mindst farer for især den yngste del af beboerne. Også de mange omkostninger den tunge trafik vil påføre os er belyst. Jeg tilslutter mig disse betragtninger. Støjgener og parkeringsproblemer Også disse er så grundigt belyst i de mange svar, at jeg tilslutter mig dem. Et 4. supermarked De tanker, nogle har fremført, om at få foretaget en grundig undersøgelse af beboergrundlaget for endnu et supermarked - et ekstremt stort sådant -tilslutter jeg mig også. Flere af svarene giver udtryk for bekymring for dette markeds fremtid. Bl.a. på grund af den stigende nethandel . Butiksdøden skræmmer. Jeg er enig. Selve byggeriet KLODSEN er stadig helt ude af proportioner i forhold til den eksisterende bebyggelse i området og bør ændres radikalt. Som tidligere nævnt er de røde tegltage en meget karakteristisk del af den nuværende bebyggelse, og bør indtænkes i byggeriet. Højden er en katastrofe - skyggevirkningerne er helt underspillede i jeres diagrammer. De mange svar har bearbejdet disse problemer meget grundigt. Jeg tilslutter mig dem. At ungdomsboligerne er blevet beskåret, er endnu et dårligt signal til de mange studerende, der mangler boliger. Sørg dog for at finde et sted, der har plads til langt flere, ligger nærmere på universiteterne og de andre uddannelsesteder. Vis de studerende respekt. I håb om, at I også ender med at vise os respekt ... Leis Lomholt
Læs høringssvar fra Leis Lomholt
Indsendt af:
Camilla Koppel
Dato: 3. januar 2014
Svarnummer:
60
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Jeg må stadig protestere imod dette forslag. Den belastende tunge trafik, som allerede eksisterer i området, vil være med til yderligere at forringe livskvaliteten for alle områdets beboere. Det kan overfladiske ændringer i forslaget ikke lave om på. Instrukser til chaufførerne er jo formålsløse, da de på en eller anden måde skal ind og ud af området. En øget tung trafik kommer til at genere os alle med støj og møg, uanset hvor de passerer. Så vidt jeg kan se, er der også stadig et stort udeareal, som potentielt kan skabe larm og støj for os naboer. Jeg har også svært ved at se, at en såkaldt støjmur i 1 etages højde skulle begrænse den støj som vareindlevering, logistik omkring varehåndtering, og almindelig kundetrafik vil medføre. De lokale forretninger har kæmpet hårdt for deres overlevelse, og de er, sammen med os andre, med til at skabe det lokalmiljø som findes i Grøndal, og som gør, at vi bliver boende. Tung trafik og endnu et supermarked er ikke med til at gøre området attraktivt for os som børnefamilie. Det projekt er en skændsel for kommunen, hvis det bliver gennemført. Hvis Københavns Kommune ikke er i stand til at planlægge og finansiere ungdomsboliger på anden måde, forvalter I simpelthen vores penge forkert. Hvad med at indlemme ungdomsboliger i det nye butikscenter ved Vanløse Station? Det giver da meget mere mening, jvf. jeres argumentation omkring tilgængelighed. Jeg håber, at I vil bevare vores nærmiljø og overveje alternative placeringsmuligheder.
Læs høringssvar fra Camilla Koppel
Indsendt af:
Christina Leen Bengtsson
Dato: 3. januar 2014
Svarnummer:
59
Vedhæftede filer: 1
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Høringssvar vedrørende forslag til lokalplan Godthåbsvej. Undertegnede beboere på Frederiksgårds Allé 1, 1 T.H. fremsætter herved indsigelser mod forslag til lokalplan Godthåbsvej. Trafikale problemer: Ved at rive de nuværende bygninger ned og danne et 1500m2 stort supermarked, vil man ikke kun forværre den aktuelle mængde af trafik ned ad Godthåbsvej og Frederiksgårds Allé, men derimod også forværre situationen for både cyklister og fodgængere. Herudover vil man vanskeliggøre parkering for de nuværende beboere i området, da trafikken – både før og efter myldretiden – vil vokse betragteligt. Desuden vil oprettelsen af et supermarked – i et område der allerede indeholder mange indkøbsmuligheder – og følgende tung trafik gøre det farligere at være fodgænger el. cyklist i et område der indeholder en nærliggende folkeskole. Støjniveau: Vi finder det betænkeligt at man ønsker at sænke støjniveauet i området gennem opføring af randbebyggelse, da man herved – gennem øget trafik på Godthåbsvej – ikke blot øger støjen for beboelse på modsatte side af Godhåbsvej, men også på Grøndal Torv. Desuden vil de ”nyopførte” ungdomsboliger have to tagterrasser – der iøvrigt vil have front mod villakvarteret – som unægteligt vil medføre fester. Dette vil samtidig øge støjniveauet, mod området bag byggeriet. Altså vil det kun resultere i mere støj, både for beboerne overfor Godthåbsvej 205 – 207 og for boboerne i området bagved ungdomsboligerene og supermarkedet. I forbindelse med opførelsen af et supermarked, vil det ydermere medføre øgede støjgener for de nærliggende beboere i forbindelse med varelevering. Dette vil heller ikke bidrage til det ønsket om at nedbringe den nuværende målte Lden i området, men derimod forværre støjen for de nuværende naboer. Eksisterende indkøbsmuligheder: Fra Frederiksgårds Allé 1 eksisterer der allerede 3 muligheder for at gøre diverse indkøb i en radius af 160m. Udvides denne afstand til blot 1000m vil der være mellem 20 og 30 muligheder for at handle i kiosker, fiskehandlere, discount supermarkeder og special forretninger. Samtidig er der mulighed for at handle i Føtex Vanløse og i det kommende centrumbyggeri ved Vanløse station. Begge disse muligheder ligger inden for 2000m. Uden tag over hovedet: Det nuværende forslag til lokalplan Godthåbvej vil desuden betyde, at der opstår en risiko for at nogle af de eksisterende beboere – der rammes af lokalplanforslaget – står uden tag over hovedet. Dette vil blandt andet ramme min kæreste og jeg, da vi har boet i vores lejlighed i under 2 år. Derfor vil udvikler, ifølge ”2-års reglen”, ikke være forpligtet til at genhuse os og andre beboere i ejendommen og derved kan vi stå uden hjem. Opsamling: Vi er imod lokalplanforslaget Godthåbsvej: 1. På grund af den støjpåvirkning der vil medføre ved indførelsen af supermarked samt ungdomsboliger. 2. På grund af opførelsen af endnu et supermarked i området, der virker til at være en undskyldning for at få 53 ungdomsboliger opført. 53 ungdomsboliger der iøvrigt ikke vil betyde noget for den samlede efterspørgsel på disse i Københavns Kommune. 3. Da dette vil medføre at vi mister vores hjem – et hjem der er investeret mange ressourcer i. Vi mener at forslaget til lokalplan Godthåbsvej bør forkastes. Frederiksgårds Allé 1, 1 T.H. 2720 Vanløse Christina Leen Bengtsson Jesper Jin Larsen
Læs høringssvar fra Christina Leen Bengtsson
Indsendt af:
Ulla og Arne Bengtsson
Dato: 3. januar 2014
Svarnummer:
58
By:
København NV
Postnr.:
2400
INDSIGELSE Der er mange måder at lave et kvarter løft på og der er tydeligvis endnu flere måder man kan omdanne et ellers dejligt område med torve, små lokale butikker og virksomheder som Grøndals kvarteret er, til en fremtidig ØRKEN bestående af store supermarkeder og parkeringspladser. Det er forståeligt at konkurrencen mellem supermarkederne er stor . Er det ikke en Fakta så er det en LIDL, REMA1000, KIWI eller ALDI som står på spring. Alle midler tages i brug for at få den bedste placering. I dette tilfælde bruger man ungdomsboliger som løftestang til at hellige sig målet. Jeg håber at vores lokal politiker husker det just overstået kommunalvalg og står sammen og kæmper for at bevare vores Grøndals kvarters nærmiljø som vil alle er stolte af og værner om. I vores kvarter mangler vi ikke flere indkøbsmuligheder, med yderligere trafik. Nej vi har brug for at bevare vores hyggelige område med små forretninger og de supermarkeder som er her i forvejen. Det kan ikke være rigtigt at vi ikke tør sende vores børn/børnebørn i skole eller børnehave i angst for den store trafik. Vi er i forvejen et kvarter med mange "gamle" beboere. Det ville være skønt, hvis vi kunne lokke flere børnefamilier til, så vi ikke bliver et sted med kun ældre, det er da klart at unge med børn vil vælge at bo et andet sted, hvor der bliver taget hensyn til børns sikkerhed og hvor der er nærmiljø tryghed og trivsel. Min mand er barnefødt i Grøndals kvarteret og jeg har boet her i over 30 år. Vi har selv haft forretninger på Godthåbsvej og vi har været glade for at handle i lokalområdet. Lad os dog beholde de små gode og hyggelige forretninger vi har og ikke lade vores lokalområde ødelægges af flere store fødevarebutikker. Vh Ulla og Arne Bengtsson
Læs høringssvar fra Ulla og Arne Bengtsson
Indsendt af:
Mustafa Corap
Dato: 3. januar 2014
Svarnummer:
57
Virksomhed / Organisation :
Roma pizza og burger house
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Jeg er meget imod dette projekt, da det vil gå ud over min fremtid. Min forretning har eksisteret mere end tyve år, og har fået en rigtig god kundekreds, som tilfreds stiller de nuværende og derværende kunder. Jeg har ejet forretningen i ca. 4 år nu, og har investeret over 2 mio. kr. til dette. Hvis der bliver bygget supermarkeder og ungdomsboliger vil dette gå ud over min forretning og min fremtid. Hvis dette projekt bliver gennemført er jeg nødt til at finde et nyt sted, hvor jeg skal genåbne min forretning og dette er ret svært og vil tage en del tid og penge for mig. Da vi nu også er inde i en økonomisk krise vil dette være rigtig svært. Nu da butikken er kendt i kvarteret og andre dele i Danmark vil det være rigtig trist for os og kunderne. De vil gerne opføre flere supermarkeder, men der er jo allerede et pr. supermarkeder i forvejen og det er rigeligt nok. Det vil blive rigtig dårligt, hvis projektet bliver opført, der vil bare komme mere støj, smalle veje og kvarterets rolige stemning vil blive ødelagt.
Læs høringssvar fra Mustafa Corap
Indsendt af:
Dorte Christjansen
Dato: 3. januar 2014
Svarnummer:
56
By:
Skovlunde
Postnr.:
2740
Jeg vil henholde mig til det høringssvar der er givet af Lisbeth Nielsen under svar ID 6111. Det indeholder alt hvad jeg kunne have skrevet. Især den øgede trafik på de små omkringliggende vej bekymrer mig, herunder også parkerings forholdende. Vi er allerede ramt på Vendsysselvej af den nye vuggestue med 64 børn der giver øget trafik og parkering på de små veje. Det er en kommerciel løsning Københavns kommune lader sig styre af, som ikke gavne borgerne, der hellere så det lille torv lavet om til caféområde med udendørs miljø, hvor man kan hygge sig sammen i sommermånederne, og hvor de stakkels beboere og erhvervsdrivende kan få lov at blive. Jeg håber så inderligt at dette forslag bliver forkastet, og politikerne kommer til fornuft, og måske tænker på forslaget, som hvis det var dem eller deres nærmeste dette byggeri ville berøre. Venlig hilsen Dorte Christjansen
Læs høringssvar fra Dorte Christjansen
Indsendt af:
Sonja Nielsen
Dato: 3. januar 2014
Svarnummer:
55
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Indsigelse vedr. lokalplan ”Godthåbsvej” Kommunen har sendt forslag om Godthåbsvej i fornyet høring. Jeg forstår stadig ikke forslaget om at rive eksisterende bygninger ned og bygge supermarked med ungeboliger, og jeg er meget vred over forslaget. Supermarked? Jeg forstår ikke ønsket om flere supermarkeder i kvarteret. Det er vist kun bygherre – og kommunen – der ønsker det. Der er jo allerede rigeligt med supermarkeder på gåafstand nu. Det er mere charmerende som det er nu, hvor der er mange små butikker og forretninger. Jeg synes også at det giver mere liv, at man nu kan gå fra en lille butik til en anden. Frem for en trafik af biler, der blot skal køre til og fra det store supermarked. Eksisterende butikker Jeg forstår ikke kommunens argument for at give tilladelse til nedrivning af de eksisterende butikker? Hvad skal der ske med de beboere og butikker, der er der nu? Hvor skal de hen? Har man tænkt på det? Den nye bygning Jeg synes stadigvæk at det nye byggeri virker både stort, grimt og klodset – selvom det er ændret en lille smule. Det er stadig for højt med 4 etager og der kommer kun at til være et smalt fortov - og den lille plads ved pizzariaet forsvinder. Den nuværende byggelov siger, at der kun må bygges 3 etager, så jeg har svært ved at forstå at man nu vil give tilladelse til at ændre loven så man nu kan bygge 4 etager. Huset fremstår stadig ualmindelig højt og meget firkantet, og det kommer til at fylde hele hjørnet. Jeg kan meget bedre lide det som det er nu, med forskellige lave højder på butikkerne. Parkering, trafik og støj. Der er allerede nu vældig mange biler både kørende og parkeret på vores veje, og her er skidt nok i luften allerede. Det kan mærkes når jeg har mine vinduer åbne – jeg har svært ved at få luft. Endnu et stort supermarked, og de mange ungeboliger vil give endnu mere trafik, der vil forurene og larme. Der vil komme flere store biler for at levere og hente varer og affald. Det mener jeg ikke vi har brug for. Desuden er disse varebiler snart så store, at de dårligt kan komme omkring på de mindre veje. Derudover kan jeg ikke se behovet for ungeboliger her, da der ikke er nogen uddannelsesinstitutioner i umiddelbar nærhed. Og ungeboliger vil sikkert give yderligere musik- og støjgener. Så vær venlig ikke at lave om på vores kvarter på den måde. Jeg er meget imod forslaget! Med venlig hilsen Sonja Nielsen
Læs høringssvar fra Sonja Nielsen
Indsendt af:
Lisbeth Nielsen
Dato: 3. januar 2014
Svarnummer:
54
Vedhæftede filer: 1
By:
Kbh NV
Postnr.:
2400
Se høringssvar vedr. forslag til lokalplan Godthåbsvej i supplerende høring i den medfølgende fil.
Læs høringssvar fra Lisbeth Nielsen
Indsendt af:
Else Lindboe
Dato: 3. januar 2014
Svarnummer:
53
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Høringssvar vedr. Supplerende høring "Godthåbsvej" Vanløse den 3. januar 2014 Indsendt af Else Lindboe, Grøndals Parkvej 22 Siden borgermødet den 20/08/2013 og den store modstand mod projektet, har der nu været tre høringssvarrunder, og der er kommet en del ændringsforslag som til dels kommer indsigerne i møde. Ændringsforslagene er til en vis grad acceptable, især højden på byggeriet til 16 meter, lydmuren, fjernelsen af terrasserne samt tilbagetrækning af facaden ved hjørnet Frederiksgårdsvej/Godthåbsvej, så man (hvis der kunne etableres et par bænksiddepladser eller lignende) stadig kan sidde og nyde solen og hvile sig lidt. Man kunne dog godt have ønsket sig en højere grad af præcisering i den seneste pjece. For eksempel skrives der butikker, hvor der helt klart menes supermarkeder. Dette kunne misforstås i negativ retning, idet vi rigtig gerne vil have småbutikker. Maksimalhøjden på byggeriet ændres til 16 meter, men fra hvad? Er det fra 20 eller 22 meter? I den forbindelse går jeg ud fra at kommuneplantillægget bliver ført tilbage til et B3-område. Lastbiltransporten tænkes imødegået ved en køreinstruks. - Ja, hmm, det lyder jo meget godt, men hvad indeholder den helt konkret? Støjniveauet vil under alle omstændigheder blive højt, og trafikken i området vil blive mangedoblet til gene for gående og cyklende. Bygherren har krav på at få bygget en butik, og det kan nok så mange høringssvar nok ikke ændre på, men lad den da blive så lille som mulig. - Jeg er alvorligt bange for, og må advare om, at der slet ikke er beboere nok i Grøndalsområdet til at "bære" fire store dagligvarebutikker på en strækning på 400 meter. Det er synd for den eller de dagligvarebutikker som i givet fald må dreje nøglen om. venlig hilsen Else Lindboe
Læs høringssvar fra Else Lindboe
Indsendt af:
Vibeke Behrend
Dato: 3. januar 2014
Svarnummer:
52
Virksomhed / Organisation :
Beboer i Grøndal
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Det er positivt at Center for Bydesign har reageret på dele af de tidligere fremkomne høringssvar på "Godthåbsvej. Alligevel er det skuffende, at vi i området skal påduttes et stort supermarken for at få finansieret nogle i øvrigt velkomne ungdomsboliger. Det ville være bedre at mindske butiksarealet og gøre plads for et fælleshus for Grøndal med cafémiljø og begrønning af arealet. Det ville sammen med legepladsen, boldburet og det lille parkanlæg ved Rønnebærvej skabe et indbydende område, som ville tiltrække bløde trafikanter. (fx som miljøet på Bopa Plads på Østerbro) Grøndal er i forvejen hårdt belastet af trafikken på Ring 2 og af de uvedkommende bilister, som bruger vores små private fællesveje som smutveje uden om de lysregulerede kryds. Vi er kede af den ekstra biltrafik som vil komme med det store supermarked og med den nye børneinstitution. Vi bor i Vanløse fordi her er grønt og alligevel kort til City. Vi savner ikke mere biltrafik.og ikke flere supermarkeder. Lad være med ar falde på halen af benovelse over en bygherre som fx hr. Fenger, der lovede blinkende lygter og roterende restaurant. Se hvordan det er gået: Centret står ufærdigt på 3. år
Læs høringssvar fra Vibeke Behrend
Indsendt af:
Jonna Gram-Petersen
Dato: 3. januar 2014
Svarnummer:
51
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Jeg er især bekymret for den stærkt øgede trafik, der trækkes ind på Vendsysselvej og de nærliggende små veje via institutionerne og den medfølgende forurening, der dermed følger.
Læs høringssvar fra Jonna Gram-Petersen
Indsendt af:
Mette Bach Andersen
Dato: 3. januar 2014
Svarnummer:
50
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Privatperson
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Læs høringssvar fra Mette Bach Andersen
Indsendt af:
Christian Hülnhagen
Dato: 3. januar 2014
Svarnummer:
49
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Høringssvar vedrørende forslag til lokalplan Godthåbsvej i supplerende høring. Som beboer på Frederiksgårds Alle gør jeg indsigelse mod gennemførelsen af forslaget til lokalplanen Godthåbsvej, begrundet med den trafikale og støjmæssige belastning, samt de destruktive konsekvenser for de små detailbutikker i kvarteret. Lokalplanen indeholder ingen forbedringer, men kun forringelser for beboerne i kvarteret og de lokale erhvervsdrivende.
Læs høringssvar fra Christian Hülnhagen
Indsendt af:
B. K. Bjerregaard
Dato: 3. januar 2014
Svarnummer:
48
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Som borger i Københavns Kommune og som ejer af en lejlighed i nærheden af det påtænkte projekt "Godthåbsvej" må jeg på det skarpeste tage afstand fra projektet. Min indsigelse er begrundet i en væsenlig forringelse af miljøet, såvel det fysiske som det psykiske. Trafik: Der må forventes betydelig støj, forurening og belastning af vore i forvejen dårlige veje. Vejene er alt for smalle og i for dårlig stand til at kunne klare den tunge trafik med lastbiler med leverancer til butikken. Hvem skal betale for de reparationer, som det må medføre? Øgningen af trafik vil også bestå af privatbiler med kunder til butikken. Og hvad med parkeringspladser til kunderne. Det forslår slet ikke med de planlagte parkeringspladser, som projektet indeholder. I forvejen er det svært for beboerne på Vendsysselvej og Himmerlandsvej at finde plads til deres biler. Skal vi nu også til at dele med kunder til påtænkte butik? Forureningen fra den øgede trafik vil være omfattende. Støj: Støjen vil dels være fra den øgede trafik og fra en butik, der skal håndtere returemballage og varer for ikke at tale om støj fra de mange boliger med mange unge mennesker samlet på et sted. What's in it for me? Som borger i Københavns Kommune vil jeg ved gennemførelse af projektet kunne se frem til: 1 Yderligere støj 2. Yderligere forurening 3. Øget trafik 4. Et mindre attraktivt område med faldende boligpriser til følge 5. Tab af små hyggelige specialbutikker og evt. butiksdød for de bestående supermarkeder Jeg har endnu ikke mødt en eneste positiv fordel for borgerne ved projektet. Jeg opfordrer til at projektet ikke gennemføres. B. K. Bjerregaard
Læs høringssvar fra B. K. Bjerregaard
Indsendt af:
Jane Sakura Nielsen
Dato: 3. januar 2014
Svarnummer:
47
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Endnu en gang vil vi hermed gøre indsigelser mod byggeprojektet på Godthåbsvej. De forbedringer man har lavet efter 1. høring ændrer ikke på de fundamentale forringelser af miljøet og livet i området som byggeriet vil medføre. Projektet vil stadig belaste trafikken og dermed dagligdagen for butikker, vuggestuer, børnhaver osv. Byggeprojektet skal derfor stoppes på Godthåbsvej og flyttes et sted hen hvor det ikke vil betyde en forringelse, men en forbedring.
Læs høringssvar fra Jane Sakura Nielsen
Indsendt af:
Beboerne på Frederiksgårds Alle 6 og Himmerlandsvej 15
Dato: 3. januar 2014
Svarnummer:
46
Vedhæftede filer: 1
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Læs høringssvar fra Beboerne på Frederiksgårds Alle 6 og Himmerlandsvej 15
Indsendt af:
Andreas Binggeli
Dato: 2. januar 2014
Svarnummer:
45
By:
København
Postnr.:
2720
Forvaltningens ønske om at skabe flere ungdomsboliger, ved at få en ekstern bygherre til at stå for projektets gennemførsel ved samtidigt at opføre flere supermarkeder i området, finder jeg stærk kritisabelt, og visionsløst. Det er ikke byfornyelse, men at tage et bykvarter som gidsel i en sag der burde være skrinlagt ved første høringsrunde. Der er al for megen modstand i dette byggeri til at Fakta og en flok unge skal kunne opveje indsigelsernes argumenter. I projektets beskrivelse, er der planer om strøglignende planer for Godthåbsvej. Der ligger vist ikke mange supermarkeder på Strøget. Det er understreget rigeligt i denne debat at der ligger tre andre supermarkeder, en grønthandler, bager og vinbutik i området i forvejen, men at bygherre har ret til at lave detailhandel for at kunne gennemføre projektet, bør være argument for at droppe planerne. Tung trafik på små private villaveje er en tabersag for alle. Det er umuligt at håndhæve færdselproblemerne i praksis i relation til hvad projektbeskrivelsen siger. "Bygherre har tilkendegivet, at gener fra lastbiltransport på villavejene tænkes imødegået ved en køreinstruks til leverandørerne samt opsætning af skilt med venstre- sving forbudt ved udkørslen fra gården." Bygherren er irrelevant i denne sammenhæng. Det er kommune/forvaltning der bestemmer og der burde være en klar plan for færdsel inden noget andet sker. Der er netop nyoprettede ekstra vuggestuer på Vendsysselvej, et formodet større skoleprojekt i støbeskeen på Frederiksgårdvej, og en privat integreret institution ved siden af. Et barn der løber ud i den øgede trafik, er nok til at kvarteret taber. Der er rigeligt med plads til at skabe nye ungdomsboliger i København, også i Vanløse. Man har fornyeligt bygget børneinstitutioner langs med banen mellem Fuglebakke station og Grøndal, her kunne med fordel lægges ungdomsboliger og rigtigt mange af dem. Måske ville der der være brug for en ny Fakta?
Læs høringssvar fra Andreas Binggeli
Indsendt af:
Beboerne på Frederiksgårds Allé 4
Dato: 2. januar 2014
Svarnummer:
44
Vedhæftede filer: 1
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Læs høringssvar fra Beboerne på Frederiksgårds Allé 4
Indsendt af:
Morten Schubert
Dato: 2. januar 2014
Svarnummer:
43
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Jeg finder det meget kritisk, at man forsøger at ændre et lokalområde som Godthåbsvej og Frederiksgårds Allé så drastisk, ved at skabe en bygning, der fortsat er langt højere end de omkringliggende (16 m., hvor teknik på taget ikke er medregnet og må formodes at give en endnu højere bygning). Dette giver et til dels et æstetisk gene, men det er samtidig også komplet unødvendigt, da der i forvejen er rigeligt med supermarkeder i lokalområdet. Samtidig vil de nye lejligheder samt butikken også medføre mere trafik, ikke alene på Godthåbsvej, men også på Frederiksgård Allé. Ydermere vil det være til gene for lokalbeboerne, at der pludselig skal til at køre tunge lastbiler rundt på de små veje, hvor det i forvejen til tider kan være problematisk, at komme igennem med en normal størrelse bil. Desuden er flere af vejene private og betales af lokalbeboerne, og en daglig gennemkørsel af lastbiler må formodes at skabe mere slid og derved flere omkostninger i forbindelse med vedligeholdelse. Konkluderende mener jeg ikke, at projektets boliger samt butik vejer op for den negative påvirkning, det får for lokalbeboerne og bør ikke gennemføres. Med venlig hilsen Morten Schubert.
Læs høringssvar fra Morten Schubert
Indsendt af:
Povl Erik Jensen
Dato: 2. januar 2014
Svarnummer:
42
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Fornyet indsigelse mod ”Godthåbsvej 205-207” Jeg har med tilfredshed konstateret, at de mange indsigelser (53 i de to forudgående høringsperioder) delvist er blevet imødekommet i det ændrede lokalplanforslag med indsigelsesfrist 3. januar 2014, der er tilgået mig. Men jeg må fortsat gøre indsigelse, da en række ulemper fortsat forekommer ved planen, især af trafikal art. Trafikforhold: Etableringen af et stort supermarked vil medføre stor lastbiltrafik med varer mv. til og fra baggården bag supermarkedet med indkørsel fra Frederiksgårds allé 1. Det forudsættes i forslaget, at lastbilerne skal køre ad Godthåbsvej fra krydset Sallingvej m.fl. og svinge til højre ad Frederiksgårds allé og til venstre til baggården. I det reviderede forslag har bygherren tilkendegivet, at der bliver udarbejdet en køreinstruks til leverandørerne samt opsat skilt med venstresving forbudt ved udkørslen fra bagsiden af supermarkedet. Men det må forventes (og frygtes), at denne instruks ikke vil blive fulgt i det daglige, da logistikken tilsiger, at flere supermarkeder skal betjenes af de samme lastbiler. Da det er vanskeligt at foretage et venstresving fra Frederiksgårds allé ud på Godthåbsvej må det formodes, at det i forslaget forventes, at lastbilerne skal svinge til højre ad Godthåbsvej fra Frederiksgårds allé. Men hvis lastbilerne i deres videre logistik skal tilbage til Sallingvej-krydset, må det forventes/frygtes, at de fra gården bag supermarkedet vil køre til venstre videre ad Frederiksgårds allé, til venstre ad Himmerlandsvej og igen til venstre ad Vendsysselsvej og herfra til venstre ad Godthåbsvej ind mod Sallingvej-krydset. Alternativt til højre ad Himmerlandsvej fra Frederiksgårds allé frem til Sallingvej. Men her kan der kun drejes til højre, så lastbilerne er ”låst” i deres videre færd. Hvis lastbilerne derimod kommer fra centrum, kan de ikke dreje til venstre ad Frederiksgårds allé, da der her er venstresving forbudt, og det må derfor frygtes, at de vil svinge til venstre ad Vendsysselsvej fra Godthåbsvej, til højre ad Himmerlandsvej, til højre ad Frederiksgårds allé til supermarkedets gård. Da Frederiksgårds allé er ensrettet fra Himmerlandsvej og frem mod Morsøvej og Salingsvej, vil der under alle omstændigheder komme lastbiltrafik ad de små villaveje Vendsysselsvej, Himmerlandsvej og et stykke ad Frederiksgårds allé, hvilket er i modstrid med Københavns kommunes politik med at lade den tunge trafik holde sig til de store veje (med mindre man da vil ophæve venstresvingsforbuddet fra Godthåbsvej mod Frederiksgårds allé, hvilket vil modgå formålet, netop med venstresvingsforbuddet, at lette ophobningen af trafik i myldretiderne på Godthåbsvej mod Sallingvej-krydset). Ovennævnte omstændigheder må forventes at medføre forøgede udgifter både for kommunen og grundejerne til reparation af vejene, fortovene (knækkede fliser) og kantstenene, da de store lastvogne vil have svært ved at komme rundt i svingene på de smalle veje uden at køre op på fortovene og uden at slide på vejene med deres store akseltryk. Disse udgifter vil blive pålagt kommunen, grundejere og lejere, hvis ikke der kan rejses erstatningssag mod fragtfirmaerne og eller supermarkedskæderne, hvilket vil være både bekosteligt og besværligt samt kræve bevisførelse (hvilke lastbiler har forårsaget skaderne). Opsamling: Forslaget bør forkastes af Borgerrepræsentationen, da dets fordele, ungdomsboliger, ikke opvejer dets ulemper, trafikproblemer, mangel på parkeringspladser, pres på dagligvarebutikkerne (både den nye og de eksisterende) og bortfald af specialbutikker m.fl. og det lille torv. At der er mangel på ungdomsboliger i København er indlysende, men 43 nye boliger (53 nye ungdomsboliger i forslaget og bortfald af 10 eksisterende boliger i den bygning, der skal nedrives) er nærmest betydningsløst i forhold til det store antal, der er behov for. Med venlig hilsen Povl Erik Jensen
Læs høringssvar fra Povl Erik Jensen
Indsendt af:
Vidar Lundström
Dato: 2. januar 2014
Svarnummer:
41
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Supplerende høringssvar vedr: "Godthåbsvej" Forslag til lokalplan i supplerende høring". Vanløse d. 03.01.2014 På vegne af: Vidar og Charlotte Lundström, Frederiksgårds Allé 5, 1.th 2720 Vanløse Berit Andersen og Morten Jesting, Frederiksgårds Allé 5, 1.tv, 2720 Vanløse Det nye forslag virker stærkt overdimensioneret, da man fastholder den ændrede bebyggelsesprocent fra 110 til 130 %, men strider mod hvad grunden kan bære i forhold til at respektere overgangen til tilstødende bebyggelse. Det ændrede nye forslag fraviger den eksisterende facadelinje og vil stadig adskille sig markant fra de nærliggende huse på Frederiksgårds Allé, som på nuværende tidspunkt alle flugter. Den tilladte bygningshøjde er justeret til maks 16 meter, men ingen af de tilstødende byggerier eller det eksisterende byggeri på grunden har en gesimshøjde der overstiger 12 meter. Her giver man således stadig tilladelse til i princippet at bygge en facade der er markant højere end det eksisterende hus (gesimshøjde ca. 10 meter), samtidig med at facadelinjen flyttes således at den stadig laver en markant forskydning i gadeforløbet på Frederiksgårds Allé. Med en lukket gavl til følge der stadig vil virke meget dominerende i gadebilledet mod nabohusene og mod den meget fine villabebyggelse langs alléen med platan træer. Det nye forslag viser stadig en bygning svarende til ca. et fem-etages hus (med normaletage ca. 3m) pga. den meget høje stueetage. Teknik på taget er ikke illustreret, og det må formodes at give yderligere højde og markant adskille sig fra den øvrige bebyggelse. Størrelsen på bygningsdybden er fordoblet på den "4 etagers" bygning langs Frederiksgårds Alle med yderligere forringelse af udsigt og himmellys i forhold til den tilstødende eksisterende bebyggelse. Vi mener stadig ikke at tung trafik hører til på Frederiksgårds Allé, men må flyttes ud til Godthåbsvej i tråd med kommunens politik om tung trafik på de store veje. Parkeringsforholdene virker urealistiske i forhold til byggeriets størrelse med 25 pladser der skal betjene 53 boliger og daglivarebutik på 1500 kvm. Dette vil betyde at vi som bor på Frederiksgårds Allé vil have svært ved at finde parkering på vores egen vej. Vi anser det ikke som rimeligt at vejlauget/vejens private beboere skal bære den merudgift, forøget slid og specielt tung trafik på vejen vil forårsage. Konkluderende mener vi, at der er tale om et for overdimensioneret byggeri og i særlig grad i overgangen til Frederiksgårds Allés lave bebyggelse. (Beregning af højdeforhold i ”Anvisning om bygningsreglement 2010”, bilag 1.1.4) Her mener vi at den nuværende facade flugt tillige bør overholdes.
Læs høringssvar fra Vidar Lundström
Indsendt af:
Katja Line Jensen
Dato: 2. januar 2014
Svarnummer:
40
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Stiller mig stadig, og endnu engang, meget utilfreds med projektet af fakta butik byggeri med ungdomsboliger. Projektet vil medføre enorm trafik belastning af og på vores små private veje, hvor der både er skole, fritidshjem, børnehave og vuggestue. Vi døjer allerede nu med hurtig gennemkørende trafik fra bilister som gerne vil spare tid, ved at undgå krydset sallingevej/godthåbsvej! Derudover er byggeriet stadig meget højt i forhold til anden bebyggelse og stadig med nedkørsel fra frederiksgårds alle.
Læs høringssvar fra Katja Line Jensen
Indsendt af:
Ellen og Jens Toft
Dato: 2. januar 2014
Svarnummer:
39
Virksomhed / Organisation :
Ejer af vendsysselvej 4 A-C og Godthåbsvej 203
By:
København V
Postnr.:
1569
Høringssvar vedr. ”Godthåbsvej” På vegne af Ellen Toft, ejer af Vendsysselvej 4 A-C samt Jens Toft ejer af Godthåbsvej 203. Med det seneste forslag er byggeriet blevet klart forbedret hvad angår arkitektur, men de fundamentale problemer som byggeriet skaber for lokalområdet er der stort set intet ændret ved. Vi vil ikke detaljeret gentage argumenterne fra vores tidligere høringssvar, som vi desværre finder er lige relevante ved det nye forslag. Der er intet gjort for at løse de problematiske adgangsforhold for de store lastbiler som bringer vare til supermarkedet. Farligt højresving ved Godthåbsvej og lastbiler som naturligt vil bruge andre adgangsveje til supermarkedet. Så hele kvarter med de omkringliggende småveje vil blive berørt af lastbilstrafikken. Antallet af parkeringspladser (ca 25) til byggeriet er alt for få taget i betragtning at der er omkring 5o boliger og et supermarked på 1.500 kvm. Antallet af P-pladser kan formentlig ikke engang dække behovet fra boligerne og deres gæster. Supermarkedet burde alene have 25 pladser. Mange byggerier kræver mindst en parkeringsplads pr. bolig. Vareindlevering er flot nu blevet til miljø. Men de støjmæssige gener fra lastbiler der skal læsse vare af er ikke blevet mindre. Specielt beboerne på Vendsysselvej 4A-C vil opleve markant støj mens lastvognene er parkeret meget tæt på deres bolig og står med motoren i gang mens der bliver læsset vare af. De samme beboere vil også få markant støj fra biler der parkeres op mod skæl let til ejendommen. Den forventelige støj fra tagterrasserne kommer oveni, og der er samlet gjort alt for lidt for at reducere støjgenerne for beboerne på Vendsysselvej 4 A-C. Det fundamentale problem er etableringen af et stort supermarked som er totalt overflødigt i dette område. Det kan godt være at der i hele lokalområdet er plads til endnu supermarked, men det er svært at se det hensigtsmæssige i at supermarkederne skal ligge så tæt med nu 4 supermarkeder indenfor nogle hundrede meters afstand. En større spredning vil være til glæde for beboerne i området, så en langt større gruppe vil for et supermarked tæt på deres bopæl. Mindre detailforretninger vil klart pynte og give liv til området, men disse kan desværre ikke sponsorer ungdomsboliger som et stor supermarked kan. Det bliver nu spændende at følge, hvor stor vægt politikerne tillægger byggeriet af nye ungdomsboliger i forhold til de markante genener beboerne i området får ved etableringen af et stort overflødigt supermarked.
Læs høringssvar fra Ellen og Jens Toft
Indsendt af:
Rikke Nord og Mikkel Olsen
Dato: 2. januar 2014
Svarnummer:
38
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Vi vil gerne gøre indsigelser mod byggeriet, da det blandt andet vil betyde øget trafik på de små veje i området, hvor der både er institutioner og skole.
Læs høringssvar fra Rikke Nord og Mikkel Olsen
Indsendt af:
Roland Thomsen
Dato: 2. januar 2014
Svarnummer:
37
Virksomhed / Organisation :
privat
By:
København
Postnr.:
2400
Vil på det karftigste tage afstand fra det nye projekt vedr.lokaklplan for Godthåbsvej-Frederiksgårdsalle som Teknik og Miljø vil have realiseret. Det vil give mere trafik, mere støj og vil give lokalområdet et udseende, som ikke passer ind i det nuværende landskab. Der ligge skole og børneinstitution i nærheden, som vil blibe berørt, ligesom de små butikker i dag, vil blive ændret, lukket, flyttet...nej, drop dette projekt, og respekter lokalbefolkningens indsigelser. Godt nytår til jer alle i kommunen, i diverse udvalg m.v. mvh Roland Thomsen
Læs høringssvar fra Roland Thomsen
Indsendt af:
Guido Lolli
Dato: 2. januar 2014
Svarnummer:
36
Virksomhed / Organisation :
La Buca
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Høringssvar vedr. ”Godthåbsvej” Vanløse d. 2/1 2014 På vegne af: Guido & Helle Lolli, Godthåbsvej 209, 1.sal Kasper Bengtsen & Maria Høtoft Michaelsen, Godthåbsvej 209, stuen Restaurant La Buca degli Artisti, Godthåbsvej 209 Børnefjendsk trafik Det nye projekt har desværre stadig vareindlevering af Frederiksgårds Allé. Vi, Helle og Guido, bor overfor det planlagte storbyggeri med vores to små børn. Børn på 4 og 7 år som er ved at lære at cykle og færdes på egen hånd. Lige overfor vores havelåge skal vareindleveringen til det nye supermarked være. Hermed er en børnevenlig vej blevet omdannet til en farlig vej med tung trafik, med farlige sving og dårligt udsyn for lastbilchaufførerne. Det harmonerer dårligt med kommunens politik om at holde den tunge trafik på de store veje. Man kan også se på den nye situationsplan at lastbilerne kommer alt for langt over i vores del af vejen for at kunne foretage svinget ind af indkørslen. Det betyder at man er nødt til at sløjfe parkeringspladser på vor side af vejen. Skygge fra byggeriet I stuelejligheden på Godthåbsvej 209 hos Kasper Bengtsen og Maria Høtoft Michaelsen ligger hovedparten af vinduerne ud imod Frederiksgårds Allé. Det er lejlighedens to opholdsrum, som vender den vej. Stuen får ikke meget lys ind med undtagelse af om formiddagen, hvor solen står ind fra en vinkel henover det nuværende byggeri. Bygger man nyt, flytter det tættere på, så bliver antallet af timer med solskin reduceret betragteligt. Det kan se ubetydeligt ud i et skyggediagram, men i praksis bliver det voldsomt. Som skyggediagrammerne viser så er det kun et problem om formiddagen. Vi kan se at byggeriet bliver lavere end tidligere planlagt men det planlagte byggeri rykker stadig 4-6 meter tættere på end det nuværende. Kvarterødelæggende plan Det nye byggeri virker beskæmmende på et ellers harmonisk kvarter. Det er ikke Østerbro men det har sin underspillede charme. Det planlagte byggeri følger ikke facadelinjen på de andre huse ned af Frederiksgårds Allé. Det er nærmest en kæmpe legoklods som er sat tilfældigt. Det burde være muligt, at lave et byggeri som viser større respekt for omgivelserne. Når man bygger så stort, så er der ikke plads til friareal til beboerne i gården. Løser man det ved at løfte friarealerne op som store terrasser over supermarkedet, så ændrer man et pladsproblem til et støjproblem for naboerne. Manglende parkering 21 ekstra parkeringspladser (25 i alt) skal betjene 53 boliger samt et 1500 kvm stort supermarked. For dem som er lokalkendte; er supermarkedet det dobbelte areal af Super Best. Hos Super Best har man med et halvt så stort et supermarked med 42 parkeringsbåse som deles med 16 lejligheder. Det hænger simpelthen ikke sammen. Vores restaurant vil blive hårdt ramt, da restaurant La Bucas parkeringspladser vil blive optaget af supermarkedets kunder. Konsekvensen bliver parkerede biler langt ned af Frederiksgård Allé samt de andre sideveje. Antallet af nye parkeringspladser harmonerer ikke med behovet. Her mangler simpelthen en parkeringskælder. Risikabel satsning Byggeriet er af dimensioner, hvor kun få lejere kan fylde de mange kvadratmeter ud. Lige nu ser det ud til at en Fakta skulle ønske at benytte lokalerne. Fakta har tidligere uden held drevet supermarked i den nuværende Irma. Supermarkederne har også fået konkurrence fra onlinesupermarkeder som ikke er afhængige af dyre kvadratmeter. Det som man som nabo kan frygte er at satsningen ikke tjener sig hjem. For vælger Fakta senere at fraflytte, så er lokalerne ikke egnede til særlig meget andet end supermarked. Står lokalerne tomme vil de forslumme området med deres store mørke facader ligesom Blockbuster længere nede af vejen. Ungdomsboligerne får også et økonomisk problem, hvis ikke supermarkedet betaler deres del af udgifterne. Vi har fuld forståelse for at en kommune ikke skal fortælle en udlejer om der må ligge et supermarked. På den anden side kan en kommune også godt bede en udlejer om at bygge indenfor de nuværende planer. Alle problemerne bunder stadig i at byggeriet er overdimensioneret og netop derfor bør man ikke ændre lokalplanen.
Læs høringssvar fra Guido Lolli
Indsendt af:
Beboerrepræsentation v/ formand Helle Glerup
Dato: 2. januar 2014
Svarnummer:
35
Vedhæftede filer: 1
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Se vedlagte dokument
Læs høringssvar fra Beboerrepræsentation v/ formand Helle Glerup
Indsendt af:
Lillian Larsen
Dato: 2. januar 2014
Svarnummer:
34
Vedhæftede filer: 1
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Se vedlagte fil som omhandler. Støj fra tagterrasser. Krav om nye høring pga. ufuldstændig materiale. Filen: Lokalplan Godthåbsvej med kommuneplantillæg, kunne desværre ikke uploades, pga. størrelsen, men kan ses på Københavns kommune lokalplaner.
Læs høringssvar fra Lillian Larsen
Indsendt af:
Ivar Maibom
Dato: 2. januar 2014
Svarnummer:
33
By:
København NV
Postnr.:
2400
Jeg mener ikke området kan bære et så stort byggeri, samt et stort supermarked, vi har allerede 3 , Netto, Irma og superbest
Læs høringssvar fra Ivar Maibom
Indsendt af:
Ole Munch Christensen
Dato: 1. januar 2014
Svarnummer:
32
Vedhæftede filer: 1
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Min indsigelse er vedhæftet
Læs høringssvar fra Ole Munch Christensen

Sider