Jeg støtter op om forslaget om at opdele Harrestrup Å Skole i 3 selvstændige skoler med hver sin ledelse og skolebestyrelse.
Det er nødvendigt at få en mere synlig og nærværende ledelse på skolen, og det er min forhåbning, at der med 3 selvstændige skoler i højere grad kan skabes en mere selvstændig skolekultur med sin egen identitet og mere lokal sammenhængs kraft.
Jeg finder det dog også nødvendigt at påpege, at strukturen ikke er det eneste problem, da det er min opfattelse, at skoleledelsen hverken tager ansvar for problemerne eller er til stede, når der er udfordringer. Skolens ledelse har i høj grad svigtet i forhold til at holde på lærere og mellemledere, og i næsten al den tid, mit barn har gået på skolen, har der ikke været en fast indskolings leder. Det er min opfattelse, at skoleledelsen kun i meget beskeden grad har opbakning og tillid fra lærerne.
I mit barns klasse har vi i løbet af foråret 2023 konkret gennemgået følgende store forandringer:
Årgangen er blevet sammenkørt fra 4 til 3 klasser grundet faldende elevtal uden at ledelsen på nogen måde tog ansvar eller deltog i processen, der således alene blev båret af lærerne selv. Den indskolings leder, der var på skolen i ca. en måned, deltog i orienteringsmøde, uden at være ordstyrende eller klar, hvorefter indskolings lederen var stort set passiv indtil hun kort efter stoppede på skolen.
7 elever (dvs. omkring en tredjedel af klassen) forlod klassen og skolen, for langt størstedelens vedkommende som direkte konsekvens af for meget strukturel uro, fravær af konstruktiv ledelse og stort sygefravær hos lærerne.
Lige inden sommerferien blev det meldt ud, at ledelsen havde besluttet, at klassen skulle skifte klasselærer. Det var klasselæreren selv, der måtte melde det ud, da der ingen ledelse var. Vi har således heller ikke fået en egentlig begrundelse for lærerskiftet, ej heller en lydhørhed for bekymringerne. Der er heller ikke blevet indkaldt til et møde for at lade forældrene stille spørgsmål eller i det mindste orientere om lærerskiftet. Det 1-times møde, forældrene selv fik sat op for at se hinanden og de nye lærere i øjnene, er blevet aflyst af ledelsen af ressourcehensyn.
Idet der ikke har været en fast indskolings ledelse har den direkte ledelsesperson været skolelederen Søren Friis. Flere af os har oplevet, at udfordringer og kritik bliver skubbet tilbage på spørgeren, mens der bliver givet et glat “ikke-svar” på de bekymringer, der fremsættes. Vi har derfor, som det er nu, ikke tillid til, at den nuværende skoleleder kan løfte opgaven eller at skoleledelsen har et ønske om at skabe et bedre samarbejde mellem skole og hjem.
Jeg er selv i gang med at flytte mit barn, da jeg ikke ønsker en skolegang hvor der dagligt, nærmest hele dagen, er vikar. Dette højner ikke læringen idet vikarerne ikke er sat ordentligt ind i elevernes læringsmål. Efter denne sommerferie har der i 2.A på blå ikke været 1 dag uden vikar.
Jeg er sikker på at ledelsen er det primære problem men må også påpege, at det er meget svært at være synlig og nærværende ledelse for 2 og i fremtiden 3 matrikler. Derfor min støtte til opdeling i selvstændige enheder.
De bedste hilsner og med ønsket om en bedre skole og fremtid for vores børn
Berit Broe