Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Revision af Københavns Kommunes Bygge- og anlægsforskrift

Høring af revision af Københavns Kommunes Bygge- og anlægsforskrift

Høringsfrist:

30. oktober 2023
Indsendt af:
Indre By Lokaludvalg
Dato: 30. oktober 2023
Svarnummer:
15
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Indre By Lokaludvalg
By:
København V
Postnr.:
1599
Se det vedhæftede høringssvar fra Indre By Lokaludvalg.
Læs høringssvar fra Indre By Lokaludvalg
Indsendt af:
Rida Alrudayni
Dato: 30. oktober 2023
Svarnummer:
14
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Metroselskabet og Hovedstadens Letbane
By:
København S
Postnr.:
2300
Hermed Metroselskabet og Hovedstadens Letbanes svar
Læs høringssvar fra Rida Alrudayni
Indsendt af:
Brønshøj-Husum Lokaludvalg
Dato: 30. oktober 2023
Svarnummer:
13
Vedhæftede filer: 1
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Høringssvar er vedhæftet
Læs høringssvar fra Brønshøj-Husum Lokaludvalg
Indsendt af:
Kjeld Kristian Lykke
Dato: 29. oktober 2023
Svarnummer:
12
Vedhæftede filer: 1
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Til Område for Miljø og Byliv; Københavns Kommune                                                        29. oktober 2023   Vedr. Høring af Bygge- og Anlægsforskrift for Københavns Kommune Tak for fremsendt udkast til Forskrift. Det er korrekt, at den gældende Forskrift er klart baised til fordel for bygherrer/entreprenører. Det fremsendte Forskrift retter lidt op på dette, men der er stadig nogle væsentlige mangler, før der sikres naboer og almindelige borgere rimelige samlivsforhold med den omfattende bygge- og anlægsaktivitet i Københavns Kommune. Mine erfaringer stammer dels fra Jeudans langtrukne og urimeligt støjende og generende byggeri Øster Allé 5 (tilbygning til det tidligere posthus) på Østerbro. Og dels fra Metroselskabets anlæggelse af Cityringen og fortsatte støjende og vibrerende togdrift. Nogle bemærkninger og ændringsforslag til det fremsendte udkast til Forskrift: ¤ Jeg forstår ikke hvorfor vibrationer er udgået af udkastet. Vi her på Olufsvej har fået revner i murværket, som vi bestemt mener relaterer sig til vibrationer fra Jeudan-byggeriet og Metrobyggeriet. Så genindsæt venligst vibrationsfrembringende aktiviteter i Forskriften. ¤ Angående arbejdstider vil jeg foreslå, at de for lørdages vedkommende ændres til kl. 11.00 til 17:00. Efter en hård arbejdsuge er det nødvendigt at kunne få lidt mere af morgenen for sig selv. ¤ Ovenstående leder op til, at Forskriften, og dermed arbejdstider og støjende aktivitet, bør omfatte lastbilers af - og pålæsning af materialer m.v. Sådanne bippende lyde fra lastbiler kl. 5-6 om morgenen skærer lige igennem og ødelægger søvnen. ¤ Strafbestemmelserne er på sin vis ok. Men svære at gennemføre. Jeg har klaget over, at der ved Jeudan-byggeriet både har været tilfælde med arbejde uden for de tilladte tidsrum og undladelse af information til naboer og andre. Har Jeudan fået bøder i den sammenhæng? Jeg ved, at kommunen har været ude og sige fy, fy, skamme, skamme. Og så er det blevet ved det. Hvor mange bøder har Teknik- og Miljøforvaltningen udstedt i forhold til § 14 i de senere år? Jeg kunne tænke mig, at der er en døgn-telefon, som man kunne ringe til i forbindelse med overtrædelser i forhold til § 14, og hvor myndighederne på stedet kunne følge op over for bygherre/entreprenør og idømme en bøde. Hvor store er bødestørrelserne? Hvis der skulle være pålagt bøder i forbindelse med Jeudan-byggeriet, så har de i hvert fald ikke været afskrækkende. ¤ Det er arbejds- og levemæssigt urimeligt 8 timer i træk dag efter dag at være udsat for betonskæring som i Jeudan-tilfældet. Det umuliggør selv en rimelig arbejdsindsats (jf. det stigende omfang af hjemmearbejde) og er en helbredsmæssig kraftig belastning. Efter min opfattelse bør der maksimalt være tale om 6 timers stærkt støjende aktivitet om dagen fordelt på 2 perioder af 3 timer hver og med pause mellem disse. ¤ Med hensyn til grænseværdierne for støjbelastning er 70 dB(A) for højt. Ved det nævnte Jeudan-byggeri i Øster Allé blev der målt et støjniveau på 69,3 dB(A), altså kun et mulehår under den fastsatte grænseværdi. Desuagtet  var det til at blive sindssyg af at skulle holde støjen ud. Sæt grænseværdien i hvert fald ned til 60 dB(A). Og nedsæt de øvrige grænseværdier til 40 dB(A), bortset fra den på 25 dB(A), som bør bibeholdes. ¤ § 5 stk. 3 og stk. 4 er formuleringsmæssigt gode nok, men svære at kontrollere. Bygherre/Entreprenør skal åbenbart først på forlangende dokumentere valg af maskiner og arbejdsmetoder. Denne dokumentation bør ske i forbindelse med ansøgningen om tilladelse til bygge- og anlægsaktiviteterne. I Jerdans-sagens tilfælde viste det sig, at der fandtes mindre belastende maskinel, som kunne have været taget i anvendelse ved byggeriets start. ¤ Det er godt, at der bliver strammet op på naboinformationen. Det er vigtigere end måske bygherre/entreprenør tror, at vi naboer løbende, fyldestgørende og direkte informeres om projektets forløb. Tydelige og vedvarende information om hvad der foregår, vil sænke irritationsniveauet hos os naboer og andre. I naboinformationen bør der oplyses om hvilke maskiner og arbejdsmetoder, der påtænkes bragt i anvendelse.  Jeg kunne ønske mig, at naboinformationen skete direkte til hver enkelt berørt nabohusstand og bygherre/entreprenør informerede Jer i Teknik - og Miljøforvaltningen. Naboinformationen skal ske ved alle støjende aktiviteter uanset dispensation eller ej. ¤ Angående § 13: I et demokratisk samfund bør der altid være en ankemulighed.     Jeg håber I kan blive inspireret af ovenstående og imødekomme i det mindste nogle af synspunkterne. Tak for god behandling af min korrespondance omkring Jeudan-byggeriet i Øster Allé. Det var en stor og langstrakt lidelsesproces som så efterfølgende blev væsentligt forlænget af omfattende  grave- og ledningsarbejde i tilknytning til Jeudan-byggeriet (manglende koordination?). Venlige hilsener Kjeld Lykke Olufsvej 50, 2100 Ø    
Læs høringssvar fra Kjeld Kristian Lykke
Indsendt af:
Anders Michelsen
Dato: 29. oktober 2023
Svarnummer:
11
Vedhæftede filer: 1
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Se vedlagte høringssvar
Læs høringssvar fra Anders Michelsen
Indsendt af:
Michael Elgaard
Dato: 29. oktober 2023
Svarnummer:
10
Vedhæftede filer: 1
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Se vedhæftede høringssvar
Læs høringssvar fra Michael Elgaard
Indsendt af:
Henrik Ingemann Andersen
Dato: 29. oktober 2023
Svarnummer:
9
Vedhæftede filer: 1
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Se vedhæftede høringssvar
Læs høringssvar fra Henrik Ingemann Andersen
Indsendt af:
Christianshavns Lokaludvalg
Dato: 27. oktober 2023
Svarnummer:
8
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Christianshavns Lokaludvalg
By:
Kbh V
Postnr.:
1550
Se det vedhæftede høringssvar fra Christianshavns Lokaludvalg.
Læs høringssvar fra Christianshavns Lokaludvalg
Indsendt af:
Amager Vest Lokaludvalg
Dato: 27. oktober 2023
Svarnummer:
7
By:
København S
Postnr.:
2300
Amager Vest Lokaludvalg ønsker at gøre opmærksom på en konkret lokal erfaring vedr. miljøregulering af bygge- og anlægsaktiviteter, som vi mener bør være omfattet af bygge- og anlægsforskriften. I 2022 fik lokaludvalget en henvendelse fra en grundejerforening, hvis haver over en periode blev forurenet med flamingostykker fra et nærliggende byggeprojekt. Vi håber, at forskriften kan sikre, at der ikke sker lemfældige omgang med f.eks. byggeaffald som flamingomaterialet, der ender som mikroplast i vores natur, hvis ikke det samles op.
Læs høringssvar fra Amager Vest Lokaludvalg
Indsendt af:
Alex Heick
Dato: 27. oktober 2023
Svarnummer:
6
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Bispebjerg Lokaludvalg
By:
København NV
Postnr.:
2400
se vedhæftede fil
Læs høringssvar fra Alex Heick
Indsendt af:
Valby Lokaludvalg
Dato: 19. oktober 2023
Svarnummer:
5
Vedhæftede filer: 1
By:
Valby
Postnr.:
2500
Svar fra Valby Lokaludvalg er vedhæftet. 
Læs høringssvar fra Valby Lokaludvalg
Indsendt af:
Åge Staghøj
Dato: 4. oktober 2023
Svarnummer:
4
Vedhæftede filer: 1
By:
København V
Postnr.:
1562
Hilsen Åge Staghøj
Læs høringssvar fra Åge Staghøj
Indsendt af:
Nørrebro Lokaludvalg
Dato: 29. september 2023
Svarnummer:
3
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Nørrebro Lokaludvalg
By:
København N
Postnr.:
2200
Se vedlagte høringssvar. 
Læs høringssvar fra Nørrebro Lokaludvalg
Indsendt af:
Birgit Marie Johansen
Dato: 12. september 2023
Svarnummer:
2
Virksomhed / Organisation :
Banedanmark
By:
København V
Postnr.:
1577
§ 1 stk. 2  Forslag: Hver gang der står entreprenør, bør der også stå bygherre. Så forslag til at der står både Bygherre, entreprenør. § 10 stk. 3 Link fører ikke direkte til ansøgningsskema for dispensation. Ikke muligt at søge frem nemt.  § 10 stk. 4 Her forslås ligeledes, at der står både bygherre, entreprenør. § 11 stk. 3 Her forslås ligeledes, at der står både bygherre, entreprenør.      
Læs høringssvar fra Birgit Marie Johansen
Indsendt af:
Allan Jensen
Dato: 6. september 2023
Svarnummer:
1
Virksomhed / Organisation :
Privat borger som tidligere har været i kontakt med enheden for støj.
By:
KBH
Postnr.:
2400
Rigtig fint forslag til en ny opdateret forskrift.  Men som borger i kommunen savner jeg, at der kommer mere ansvar ind i forskriften eller bedre muligheder for de kommunale medarbejdere til at håndtere de håndværksvirksomheder som i dag ikke retter ind når der bliver påpeget et brud på forskriften.  Hvorfor vil/kan kommunen ikke udstede bøder for de forseelser der sker? Det vel næppe nogen overraskelse, at det er de samme virksomheder der igen og igen overskrider forskriften netop fordi der ikke er så mange konsekvenser ved en overskridelse. Politiet prioritere jo ikke jeres anmeldelser særlig højt.  København er ikke færdig bygget og vi kan se at der komme mange nye, store, byggeprojekter som borgerne skal leve med, leve med generne fra, denne forskrift giver ikke os som borgere nogen trøst i at virksomhederne vil overholde den uden at der gives de rette redskaber til de der skal håndhæve den, eller er medarbejderne der bare for pynt?  Hvis kommunen kan udstede p-bøder kan man vel også lave et "bødekatalog" for brud på forskriften - og så savner jeg en "støjvagt" som kan ringes ud alle dage - også hverdage hvor byggepladserne arbejder længe. Det ikke kun i weekenden der er støj og det virker som om at byggepladserne bevist arbejder længe de dage støjvagten ikke arbejder.  Jeg er meget glad for at se, at man indskrænker arbejdstiden på hverdage og særligt i weekenden, jeg tvivler dog på at det vil blive overholdt. (her især ser jeg behovet for en støjvagt de første 2-3 år før virksomhederne har lært det)  Hvorfor vælger man at fjerne vibrationer, det er en store gene særligt under §8 arbejde, påbudsregulering kræver alligevel en del forarbejde før et påbud kan udstedes.  God ide at samle facade forskriften og Bygge- og anlægsforskriften, men jeg ser at I har fjernet anmeldelsespligten til kommunen. Jeg synes at anmeldelsespligten skal fastholdes, og straffes såfremt denne ikke overholdes.  I forhold til dispensationer så er det min helt klare fornemmelse, at det nærmere er reglen at der udstedes dispensation end der realt er behov for dem. I København, en by som gerne vil være "grøn" og med politikere som gerne vil være "grønne" forstår jeg ikke at man prioritere fri veje fremfor borgernes søvn. Jeg synes man skal genoverveje denne prioritering og have en klar holdning til hvad der er vigtigst - borgernes søvn eller fri veje?    Nogle skønheds- og forståelsesmæssige rettelser: - §2 stk 3 den sidste del af sætningen " renovering af broer og tunneller", bør denne sidste del ikke være under stk. 1, således at stk. 3 slutter efter "indretning af byggepladser"? - §5 stk 2 - Bør denne ikke være under §9?  - Jeg så gerne at stykket omkring "støv" kom før "arbejdstider" således at der var en bedre sammenhæng i §§ og opbygningen af forskriften.  - Under §9 savner jeg, at kommunen pålægger håndværksvirksomheder at vaske facader eller vinduer når disse, grundet aktiviteten på byggepladsen, er blevet tilstøvede. Noget ala at håndværksvirksomheden 1 gang i kvartalet skal sikre, at vinduerne på de nærmeste facader skal rengøres for støv fra byggepladsen.  (Vi er tilbage til at der skal være en konsekvens, hvis man ikke fx. pakker stilladset ind ved støvende arbejde.)  - §10 stk 4 - Hvor skal den nødvendige dokumentation indsendes ? Er det via e-mail eller via ansøgningensportalen?  - §11 stk 3 - Hvorfor "kan kræve" ? Hvorfor er det ikke en standart betingelse, at der skal indsendes en kopi af naboinformationen og et kort der viser hvor dette er udleveret?    Jeg håber I kan bruge overstående.    Med venlig hilsen Allan Jensen        
Læs høringssvar fra Allan Jensen