Svar fra Vesterbro Lokaludvalg vedrørende Ingerslevsgade 103: Ansøgning om delvis nedrivning af bygning på matr.nr. 1264, Udenbys Vester Kvarter, København
Vesterbro Lokaludvalg har ikke formelt modtaget denne sag i høring, da vi ikke af forvaltningen ses som en del af de faste høringsparter, som skal høres i forbindelse med sager om nedrivninger. Det stemmer dog ikke så godt sammen med, at det i kommissoriet for lokaludvalg er fastslået, at lokaludvalget skal inddrages i sager af særlig betydning for bydelen.
Ydermere er der tale om en sag, som sendes i høring fra 27. juli md frist 24. august. I særligt presserende sager kan vi forstå, at man kan være nødsaget til at iværksætte høringer på ellers uheldige tidspunkter, men vi kan af denne sag ikke se antydningen af en forklaring på, hvorfor det skulle gå hu hej vilde dyr og ligge ind over sommerferien.
En konsekvens har været, at lokaludvalget har været sent ude af starthullerne og ikke kunne nå at stable en inddragelsesproces på benene.
Heldigvis er borgerne på Vesterbro årvågne og har allerede i stort tal svaret klart og utvetydigt NEJ til, at der skal gives tilladelse til den delvise nedrivning af bygningerne ude på jernbanens skinneområde ved Dybbølsbro.
Vi ser f.eks. med glæde, at naboejendommen Andelsboligforeningen Dybbølsbro har sendt et fyldestgørende svar, som vi tillader os at bakke op om:
”Der er tale om en – særligt for den ældste dels vedkommende – arkitektonisk smuk bygning, som vi beboere dagligt har glæde af at kigge ned på fra vores vinduer og altaner. Den er med til at give historisk charme og ånd til et ellers kedeligt baneområde. Den blev som bekendt tegnet af Københavns første stadsarkitekt Ludvig Fenger og er et smukt eksempel fra en tid, hvor æstetik og håndværk blev vægtet højt, også i forhold til erhvervsbygninger.
Bygningerne med værdierne 2-4 er de bygninger, som i kraft af deres arkitektur, kulturhistorie og håndværksmæssige udførelse er fremtrædende eksempler inden for deres slags.”
Foreningens betragtninger understøttes af udtalelsen fra Københavns Museum, der fastslår, at ”bygningen, der foreslås nedrevet, blev projekteret og opført under Anden Verdenskrig i en tid, hvor der ellers var materialemangel. Bygningen er opført i gedigne materialer og tilpasset den ældre bygning. Bygningen er opført som værksted-oplagsrum samt folkelokaler for Vejdistriktet samt lednings- og maskinpersonale.”
Vi vil tilslutte os de mange, som er forbløffede over, at der ene og alene argumenteres med, at bygningen ikke er i brug, og at det ikke økonomisk kan svare sig at vedligeholde den. Det har været kendt i mange årtier, at der er tale om en bygning af høj bevaringsværdi, så det kommer næppe som en overraskelse, at man besidder en ejendom, som det er vigtigt at vedligeholde.
Mange borgere foreslår andre former for anvendelse: til foreningsformål, til subkulturer, til øvelokaler, til kulturelle arrangementer, til kunstneriske værksteder m.v. Vi hjælper gerne HOFOR med at finde på anvendelsesformål, som passer til bygningen og dens omgivelser.
Vi kan også tilslutte os betragtningerne om, at det er ekstra værdifuldt med sådanne vidnesbyrd fra byens historie på et område, hvor byudviklingen i den grad har taget fat ovre på den anden side af Dybbølsbro. Det er endvidere en del af den strækning fra Hovedbanegården og ud mod Roskilde forbi Jernbanebyen, som er udpeget som nationalt industriminde.
Så ikke overraskende skal Vesterbro Lokaludvalg på det bestemteste fraråde, at der gives tilladelse til nedrivning. Vi er sikre på, at forvaltningen – inspireret af de mange høringssvar, af at København er arkitekturhovedstad i 2023, og af at Byens Sjæl er et hovedpunkt i den nye Kommuneplanstrategi - kan finde mange gode og vægtige argumenter til at afvise ansøgningen.
På Vesterbro Lokaludvalgs vegne
Thomas Egholm, Forperson for Vesterbro Lokaludvalg
PS
Det er svært af materialet at læse, hvad processen bliver, og hvem der afgør sagen. Vi tænker, at når det vedrører nedrivning af bygninger med høj bevaringsværdi, bør det være en sag, som lander på politikernes bord.